Van een onzer correspondenten.
Niet de elektrische, maar de hybride auto wint marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij de Bovag heeft opgevraagd. De autobrancheorganisatie ziet een trend dat meer automerken hybride auto’s ontwikkelen of bestaande modellen als hybride verkopen. Hybride auto’s zijn deels elektrisch, maar hebben ook een fossiele brandstofmotor.
Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes.
De Bovag noemt het de laatste evolutie van de benzinemotor, voordat die helemaal uitgefaseerd wordt. Een woordvoerder:
‘Het is een overgangstechniek tussen fossiel en elektrisch. Als een automerk niet alle ballen op elektrisch kan of wil zetten, hebben ze hybrides nodig om hun CO2-doelstellingen te halen.’
Bij hybride auto’s zit nu de grootste groei. In de grafiek wordt geen onderscheid gemaakt tussen plug-in hybride en milde hybride (daarover later meer):NAutomerken moeten aan Europese CO2-doestellingen voldoen: de totale uitstoot van het aantal auto’s per merk moet onder een bepaalde CO2-grens liggen. Die grens gaat omlaag tot 2035. Dan ligt die grens op 0 en moeten in de EU alle nieuw verkochte auto’s zonder emissie zijn.
Sommige merken wilden nóg ambitieuzer zijn dan de Europees Unie. Zoals Volvo. Het Zweedse bedrijf zei uit eigen beweging die deadline vijf jaar naar voren te halen en vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch te verkopen.
‘Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes’, zegt Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). ‘Het is jammer, want als automerken zichzelf pushen en zelf doelen stellen, zie je ook dat er producten op de markt komen die mensen overtuigen. Tegelijk produceren deze merken voor de hele wereld.’
Wat is een hybride auto?
Er zijn twee soort hybrides. De ‘plug-in hybride’ heeft naast een fossiele brandstofmotor ook een elektromotor plus een accu die wordt opgeladen met een stekker. Je hebt verschillende varianten. Sommige rijden de lage snelheden elektrisch, andere rijden de eerste zoveel kilometer elektrisch.
Een niet-plug-in hybride, ook wel ‘mild-hybride’ genoemd, heeft geen stekker. Wel heeft de auto een extra accu die wordt opgeladen door de energie die vrijkomt als de auto remt. Die opgeslagen energie is te weinig om een auto volledig mee te laten rijden, maar wordt wel ingezet als een auto accelereert. De auto is qua CO2-uitstoot minder duurzaam dan een elektrische of plug-in hybride auto, maar wel zuiniger dan een benzine- of dieselauto. Bij deze laatste variant zit volgens de Bovag de groei.
***
Voor het gehele artikel, zie hier.
De plugin hybrides blinken ook uit in zuinigheid. Waar mijn grote diesel maar 1 op 20 haalt doen grote volvo’s en mercedesen tussen de 1 op 100 en 1 op 200. Dit zijn de officiele cijfers die je in de folder ziet en bij de dealer. Niet meer die opgeblazen cijfers zoals bij de sjoemel diesel waar je een verbruik zag van 1 op 25 terwijl deze in het echt maar 1 op 20 deed. Nog steeds hangen de miljarden claims volkswagen boven het hoofd.
Humor. Dank ;-)
OMG .
” dat blijkt uit cijfers die de NOS ( ding dong ding dong ) bij de BOVAG ( tringgggggggg!!!!!! ) heeft opgevraagd .
Artikelen in de Kampioen en Consumentengids , Autoweek volgen .
wat mij opvalt aan die EV’s , waar het hier in Utrecht van Rammelt inmiddels , dat het allemaal van die idioot grote bakken zijn. En lélijk !!!
Ze rijden dan ook zeer comfortabel!
Mijn diesel zeker. Sjoemelen en al 500.000 km.
Ze branden zo nu en dan ook comfortabel.
Onze plug-in hybrid rijdt de eerste ruim 50km na opladen elektrisch.
Dat betekent dat hij normaliter nauwelijks nog benzine verbruikt want wij rijden maar weinig lange afstanden.
Maar we houden wel de vrijheid om overal naar toe te rijden…
Ik heb een perpetuum mobile van 2500 kg. Die rijdt oneindig veel op helemaal niets.
Ach die Bas toch. Maar hier heb je nog geen antwoord op gegeven. En ik blijf het net zo lang bij je plaatsen tot er antwoord komt. Als je het niet weet, is het ook goed, maar bericht het even. Ik denk dat alle lezers van deze website wel nieuwsgierig zijn naar de antwoorden op mijn vragen.
>> Zat ik effe aan de toekomst van jullie kinderen te denken (ikzelf heb ze niet, omdat er al genoeg zijn)… Hoe zit dat met die windturbines op zee?
Op een dag komt er een eind aan zijn windmolenleven. Volgens Bas G. gaan ze wel 40 jaar mee, maar dat waag ik te betwijfelen. Okay, zeg dat over 35 jaar de windmolen is overleden. Wat gebeurt er met zijn stoffelijk overschot? Alles wat boven het water uitsteekt is redelijk eenvoudig te verwijderen, maar hoe zit het met het gedeelte dat onder water zit? Dat zijn de voet en een stuk van de steel (‘shaft’). De shaft verwijderen middels het doorsnijden m.b.v. explosieven lijkt me niet handig. Als alternatief voor explosief slopen moeten duikers het onder water los lassen.
De voet is van beton dat op de zeebodem rust of de windmolen is met heipalen aan de zeebodem vastgemaakt. De heipalen gaan nooit meer uit de zeebodem. De los geplaatste voet echter is nog wel een dingetje. Een beetje voet voor een 190 meter hoge zwaaipaal is 30 m in doorsnede, 20 m hoog, bestaat uit 1.800 m3 gewapend beton (CO2-uitstoot!) en weegt gevuld met zand 15.000 ton. Wat gaat er met die voet gebeuren aan het einde van de levenstijd? Haalt een bedrijf die weg? Blijft hij staan voor hergebruik? Of kan kan hij niet hergebruikt worden? En in dat laatste geval: Waar komen de komende eeuwen de nieuwe voeten te staan? Hoe ver er naast?
Bas G. heeft vast en zeker de antwoorden. <<
De hybride is heden al een push auto, de keuze in een zuivere brandstof motor word steeds kleiner, tenminste als je in het midden segment wilt rijden.
Net als mild hybride, met deze auto kun je wel nog van een echte brandstof auto spreken, je kunt dat systeem uitzetten of hem in de sportstand zetten en lekker sportief rijden, en het voordeel, hij weegt niet meer, dus de belasting blijft het zelfde.
Maar ze kunnen wel door dit systeem nog net aan de normen voldoen.
En veel fabrikanten hebben zich zelf in de penarie geholpen doordat ze dachten we moeten wel nu de EU met al deze onzin kwam, en dachten natuurlijk dat het volk massaal warm liep voor de hoogstroom auto met stekker.
Nu geven ze wereldwijd miljarden uit aan reclame en nog geen mens wat hem wil.
Door de EU regels zijn de fabrikanten de handen gebonden, viel die hele EU maar inelkaar, de machtspositie is veel te hoog geworden en dat was juist niet de bedoeling.
Ik blijf er bij het is een EUSSR in wording, en ook nog met een Nederlandse aan het hoofd, niet te geloven wat een ellende.
En ook Volvo krabbelt terug wil het niet ten onder gaan aan hun domme EV’s.
Volvo versoepelt afscheid van verbrandingsmotoren en verkiest deze oplossing
Hoewel Volvo van plan was om tegen 2030 helemaal af te stappen van verbrandingsmotoren, krabbelt het nu terug. Volvo sluit het zich aan bij andere autobouwers die besloten hebben om opnieuw te investeren in verbrandingsmotoren.
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/volvo-versoepelt-afscheid-van-verbrandingsmotoren-en-verkiest-deze-oplossing
Deze week in gloednieuwe nieuwste type Hybride Honda Jazz gereden, als vervangende auto tijdens de reparatie aan mijn Honda CR-V uit 2010.
Deze Jazz is natuurlijk meer dan perfect, alles elektronisch / alles computerized, veel meer dan eigenlijk nodig is en daardoor onnodig duur gemaakt, geen kandidaat dus voor opvolging.
Mijn eigen Honda CR-V gelukkig weer terug.
Perfect geschikt voor ons doel.
PS. De meeste Japanse tweedehands kwaliteitsmerk benzine auto’s zijn binnen een jaar in waarde gestegen….
Niet alleen autofabrikanten, maar ook landen krabbelen terug. Italie wil van de deadline af en ook Duitsland wil toch ook brandstofauto’s blijven verkopen na 2035. De wal keert het schip uiteindelijk toch.
Als je iets niet moet doen, is het luisteren naar de mafketels in Brussel.
Ronnie
Ondemocratische mafketels dan wel.
Ik doe 0,23% aceton bij mijn benzine, lezer. Geen 0,22% of 0,24%.
Dan rijd ik 10% zuiniger en dan gebruik ik 6 liter benzine op de honderd kilometer. Vier keer tank ik per jaar en elke keer vergeet ik weer aan welke kant zich de benzinedop bevindt. Dat noem ik luxe!
Mijn schoonzoon ging met zijn vriend Normandië bezoeken vorige week, hij wilde de geallieerde stranden eens bezoeken en wat musea. Zijn elektrische BMW was ontladen en aangekomen bij een laadstation daar kon hij niet meer vooruit. Het station bleek defect en na een paar uur arriveerde er een vrachtautootje met een dieselggregaat. Na nog eens twee uur ‘laden’ kon hij 80 km rijden en zette hij noodgedwongen koers naar een autoroute om geheel te kunnen afladen.
Hij maakte een rondrit in een echte Willy’s jeep uit 1943 langs de welbekende stranden. Dankzij fossiel werd het toch nog een waardevolle ervaring. De strijd gaat nu om Lithium, tot de laatste Oekraïnse jongen.. Kort door de bocht? Mij best..
“tot de laatste Oekraïnse jongen..”
En de Russen hebben meer jongens, dus laat de uitkomst zich raden.
Overigens lees ik steeds wanneer de MSM bericht over de bombardementen op Gazanen en Libanezen dat er ook “vrouwen en kinderen zijn omgekomen”? Dan denk ik: “Ja, en?” Okay, rot voor die kinderen, want die kunnen er niks aan doen dat ze al op de islamitische peuterschool de haat tegen de joden wordt ingepompt, maar hebben de mannen meer recht om te sterven dan vrouwen?
Volvo blijft hybride auto’s maken, naast E-auto’s. Dit omdat de markt ernaar vraagt. Gelukkig en heel verstandig.
De CO2-uitstoot van een benzinesleurper:
1 L benzine levert bij verbranding 2400 g CO2 op.
Bij een Peugoet 208 met een verbruik van 5.6 L/100 km wordt dat dan 5.6 x 2400/100 = 134.4 g CO2/km
Hans-Werner Sinn drie jaar geleden over de CO2 Verordnung der EU vom Herbst des Jahres 2018 die so massive grenzwerte für den CO2-Ausstoß hattte, dass die deutsche Automobilindustrie in schwierigkeiten kommt.
https://www.youtube.com/watch?v=FtB9qUPhQ0Q&t=2m14s
In 2020 ging de Flottenemisionswert van 95 g/km naar 59.4 g/km moeten.
Dat zou wederom betekenen dat tegen 2030 2 á 3 keer zoveel EV’s moeten rondrijden als benzinewagens…
Of dat gaat lukken met de huidige ontwikkelingen in de branche?
“Landkreis Osnabrück: Wasserstoffmüllwagen bei der Awigo an jedem fünften Tag defekt.”
http://www.noz.de/lokales/georgsmarienhuette/artikel/testbetrieb-wasserstoff-lkw-bei-der-awigo-an-jedem-fuenften-tag-defekt-47789351
Johan D
Ooit zal het wel wat worden met die elektrische – en die waterstofauto. De vraag is alleen wanneer. Eerst moet elke lantaarnpaal een laadpaal worden en de accu een lichtgewicht. Nog even wachten. Het is wat met die kinderziektes.