De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
Als iets de crisis in de energietransitie duidelijk maakt, zijn het wel de ooit bedachte groene milieuzones die in grote steden zouden worden uitgerold. Het kabinet Schoof trekt zijn handen er gelukkig vanaf en de gemeenten mogen nu zelf zoeken naar draagvlak bij hun eigen burgers.
De zones zijn deels ontstaan door het (oorspronkelijk Juinense) wethouder Hekking-effect: groene bestuurders wilden goede sier maken en kwamen daarmee wat graag voor de camera. Daarna is de zaak bestuurlijk aan het rollen gekomen met slogans als ‘koploper zijn’, ‘urgentie’, ‘ambitie’ en ‘het kan alleen in Juinen.’
VVD: Nijmegen amper bereikbaar door groene zone.
Het groene getrappel van bestuurders heeft in de ambtelijke flapover-fase al tot grote bezorgdheid van ondernemers in binnensteden geleid. Dwingende regelgeving zou het midden- en kleinbedrijf in gevaar brengen door de afschakeling van fossiele brandstof: het dieselbusje met Hollandse kazen uit de Beemster zou uiteindelijk bij de gemeentegrens van Amsterdam halt moeten houden. Vervoerders en andere neringdoenden berekenden dat de aanschaf van een elektrische bus of vrachtwagen meer dan 100.000 euro bedroeg en daarmee de elektrocutie voor menig onderneming zou zijn ingeluid. Voor handelslieden droeg de zuurmakende bebording van de zones al het sentiment in zich van: hier wordt gewerkt aan uw terugkeer.
De links-groene malligheid van dit soort maatregelen was aanvankelijk ooit overgeslagen in de hoofden van VVD-ers als Ed Nijpels, die op het hoogtepunt van zijn eigen groene zelfverinnerlijking stelde:
‘Tegelijkertijd weet ik ook dat een psychologische verandering in het hoofd van de mensen heel ingewikkeld is.’
Gelukkig heeft de toorts der verlichting inmiddels een ‘rode’ stad als Nijmegen bereikt. Het is nu warempel de VVD-fractie in de gemeenteraad die, in een heropleving van Hollandse koopmansgeest, de zones ineens niet meer ziet zitten: milieuzones verslechteren de concurrentiepositie van de ondernemers en juist ondernemen in de binnenstad wordt nóg onaantrekkelijker, vooral in samenhang met alle overige anti-ondernemers maatregelen. De binnenstad van Nijmegen wordt steeds moeilijker bereikbaar voor auto’s.
Het vorige kabinet boog zich nog nijver over het ontwerpen van een landelijk verbodsbord. De ooit bedachte ontwerpen zullen een plek krijgen in het Nationaal Museum voor Energietransitie.
***
Dank Jan van Friesland.
Ook hier zal weer gaan gelden: ‘De wal keert het schip’.
Ja, inderdaad een prima move van het huidige kabinet onder het motto: ‘Het is je eigen probleem, dus los het ook maar op’.
Boeiend:
https://www.nucleairforum.be/actualiteit/belgische-elektriciteitsmix-mei-2024
https://www.nucleairforum.be/actualiteit/reactie-op-nieuwe-studie-elia-belgian-nuclear-forum-verheugd-dat-er-eindelijk
Goh, interessant. Komt hoogstwaarschijnlijk door het feit dat een flink deel van de Belgen Franstalig is en dus begrijpen wat er bij hun zuiderburen gebeurt.
En bij de bondgenoten van Rusland gaat het ook al niet goed:
https://www.sfen.org/rgn/
Over Rusland gesproken:
https://www.lindependant.fr/2024/10/06/guerre-en-ukraine-un-chasseur-su-25-ou-un-drone-s-70-okhotnik-la-russie-aurait-detruit-un-de-ses-appareils-en-plein-vol-au-dessus-de-lukraine-12242368.php
Waarom dreint het begrip MH 17 nou zo door mijn kop?
Ik kom er al niet eens meer, stinksteden als Amsterdam en Utrecht, ze bekijken het maar, al was het maar om de parkeertarieven.
Met familie en kennissen uit die steden maak ik afspraken in vrije gemeentes waar je gewoon nog kunt komen en parkeren.
Prachtig, Cornelia. Uitstekende reactie!
Ze jagen iedereen met een beetje CO2 uitstoot weg en dan…..vertrekken de ondernemers ook. Dan heb je natuurlijk wel straks een schone lege stad.
..
https://www.ad.nl/gouda/molenaar-willem-stopt-vanwege-verplichte-aanschaf-elektrische-bus-ik-ben-geen-multinational-maar-gewoon-iemand-met-een-passie~a930aeeb/
Te lezen via archive.ph
‘Nationaal Museum voor de mislukte Energietransitie’
https://klimaatgek.nl/wordpress/2023/06/15/energietransitie-tot-mislukken-gedoemd/
@Scheffer: Museum? “Nationale Begraafplaats voor de mislukte Energietransitie” lijkt me een betere benaming
Ik ben een voorstander van deze “uitstootvrije zones” … maar alleen als ze ook consequent worden doorgezet. Dus dan ook helemaal niets en niemand die “uitstoot” erin laten, dus ook verboden uit te ademen!
Eens kijken hoe lang de zone dan standhoudt ….
(en jaja, /sarc voordat iemand begint te mopperen)
Erg ouderwets en vaak ook inefficient om, wanneer je wat nodig hebt, het ergens te gaan hálen. Je verrijdt al gauw een €20 brandstof, betaalt €10 perkeergeld en het kost veel tijd. En het product is wegens de inefficiente van het fonomeen ‘winkel’ dikwijls duur.
Leve de webshop.
Hier mijn reacties op X naar aanleiding van de tweet van Arno Wellens, het orakel : ”Prima, dan ook geen loodgieters, timmermannen en bouwvakkers meer in de grachtengordel. Ga je eigen huis maar repareren. Dat is het gevolg! ”
Geciteerd
NOS ”Kabinet legt zich neer bij de komst van uitstootvrije binnensteden https://ift.tt/BMDQxNU
Bert Pijnse van der Aa; reken maar dat ondernemers zo’n elektrisch busje gaan kopen . Ze hebben geen keus namelijk he. Moeten een gezin onderhouden en hun bedrijfje continueren.
”Ik denk erover de prijs met 150% te verhogen dan Nieuwe Cv ketel, dat is dan €12.000. ‘
Bert Pijnse van der Aa: ”Dat is ook de bedoeling achter deze maatregel . :-) en dan geen CV ketel want dat mag niet meer, maar een hybride warmtepomp -installatie. Betalen ze .
”De gemeente komt met een voorstel ‘ they can’t refuse ” .
Bert Pijnse van der Aa:
Voorbeeld : in de aanbesteding voor personenvervoer in Utrecht won het bedrijf dat akkoord ging met de totale elektrificatie van haar wagenpark.
Bert Pijnse van der Aa: @RoB_Roos .Het energetisch optimum en de schoonste verbranding werd reeds decennia geleden bereikt. Het probleem van bestuurders is dat ze hielpen dit alles te laten gebeuren omdat ze de materie niet begrijpen ( willen ) Sorry , want ik vind je een aardige vent . https://bertpijnsevanderaa.nl/entropie/
Bert Pijnse van der Aa : de gehele wereld liet zich de praatjes aanleunen van Timmermans & Co en nu is het te laat . huilie huilie .
Het is weer windkracht 6 op de Noordzee. Gemini draait op vermogen. Hier bij Zuid Holland ongeveer op half vermogen, op het land pakweg op een kwart vermogen. De zon gaat onder. Een kleine rekenkundige inschatting….
Deze nacht zal zo’n 20% van de benodigde elektriciteit ‘groen’ zijn.
Oftewel zo’n 3% van onze energiebehoefte.
Beseffen dat de elektriciteit voor elektrische auto’s extra moet worden opgewekt en dit dus de meest vieze stroom is gaat de groenrode wappen niet lukken.