Door Vijay Jayaraj.
Het elektrische voertuig (EV) wordt geprezen als een speerpunt in de strijd tegen klimaatverandering en belooft een schonere, groenere toekomst. Nog in juli kondigde de regering-Biden-Harris miljarden dollars aan overheidssteun aan voor de productie van elektrische voertuigen.
Maar onder het glanzende oppervlak van elektrische auto’s en fietsen groeit de bezorgdheid over de veiligheidsrisico’s van lithium-ionbatterijen, en vooral over hun neiging om in brand te vliegen.
Het rooskleurige imago van elektrische auto’s als redders van het milieu komt niet overeen met hun toenemende reputatie als bron van brandgevaar.
Lithiumbatterijen zijn ontworpen om een grote hoeveelheid energie op te slaan in een kleine ruimte, waardoor niet alleen hun efficiëntie maar ook hun risicoprofiel toeneemt. Als deze batterijen oververhit raken, kortsluiten of fysiek beschadigd raken, kunnen ze ontbranden en met een alarmerende intensiteit branden.
New York is vooral berucht vanwege het grote aantal e-bikebranden. Volledige autotransporten op vrachtschepen zijn midden op zee verbrand als gevolg van branden in de accu van e-bikes .
Onlangs vlogen containers met 33.000 pond lithiumbatterijen in brand in de Canadese haven van Montreal, wat stadsambtenaren ertoe aanzette de bewoners te vragen in hun huizen te blijven. De brand, die rond 14.45 uur uitbrak, werd pas de volgende dag om 03.00 uur geblust.
“Vanwege de hoeveelheid energie die deze batterijen opslaan, kostte het ons behoorlijk wat tijd om de brand te blussen”, aldus de brandweercommandant.
Chinezen verbieden elektrische auto’s voor privé-eigendommen
Het aantal gevallen van gevaarlijke voertuigbranden neemt toe in China – zo erg zelfs dat elektrische auto’s nu worden verbannen uit ondergrondse parkeergarages.
“Hotels en andere gebouwen in Hangzhou, Ningbo, Xiaoshan en andere plaatsen in Zhejiang hebben om veiligheidsredenen de toegang van elektrische voertuigen tot ondergrondse parkeergarages verboden, wat tot verhitte discussies leidde”, aldus een Chinese bron.
Op 25 augustus uploadde een internetgebruiker een bericht van de eigenaar van het Huigang-gebouw in het Yinzhou-district, Ningbo City, waarin om veiligheidsredenen het parkeren van elektrische voertuigen werd beperkt en speciale regelingen werden getroffen voor elektrische voertuigen.
Het feit dat China, een toonaangevend land op de markt voor elektrische auto’s, zulke drastische maatregelen neemt, zou een waarschuwingssignaal moeten zijn voor de mondiale elektrische auto-industrie. Dit is een duidelijke erkenning dat branden in lithiumbatterijen een aanzienlijk risico vormen dat niet kan worden genegeerd, alleen maar omdat elektrische voertuigen als milieuvriendelijk worden aangeprezen.
Bovendien trekt het de bewering van voorstanders van elektrische auto’s in twijfel dat elektrische auto’s minder vatbaar zijn voor brand dan auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. Als dat het geval is, waarom beperken Chinese vastgoedeigenaren dan niet ook het gebruik van auto’s die op benzine rijden?
Kinderslavernij en giftig afval
Naast de veiligheidsrisico’s brengt de productie van lithium-ionbatterijen ook een aantal milieu- en ethische problemen met zich mee. De winning en verwerking van de grondstoffen die nodig zijn voor deze batterijen – zoals lithium, kobalt en nikkel – zijn allesbehalve schone processen.
Een aanzienlijk deel van het gewonnen kobalt in de wereld, een belangrijk onderdeel van de batterij, is afkomstig uit de Democratische Republiek Congo (DRC), waar kinderarbeid in de mijnbouw wijdverbreid is. Kinderen tot 7 jaar oud werken onder gevaarlijke omstandigheden om het mineraal te winnen.
Aangenomen wordt dat de grootste lithiumafzetting ter wereld zich in de Democratische Republiek Congo bevindt, met meer dan 6 miljoen ton in de buurt van de Manono-regio. De milieuschade veroorzaakt door mijnbouw in de Democratische Republiek Congo is onthutsend. Grote stukken land worden ontbost, waterbronnen worden vervuild en lokale ecosystemen worden permanent vernietigd.
Het grootste deel van de wereldmarkt wordt gecontroleerd door twee van ’s werelds grootste lithiumproducenten in de Chinese provincies Jiangxi en Sichuan. De winning van lithium uit lepidolieterts produceert giftige bijproducten zoals thallium en tantaal en leidt tot aanzienlijke watervervuiling.
Zichtbaar voor NASA-satellieten zijn kleurrijke patronen van giftige meren van enkele kilometers lang die zijn ontstaan door zeldzame metaalmijnen in de Chinese woestijnen.
De Organisatie voor China en Azië Onderzoek stelt dat de lithiumwinning onomkeerbare ecologische schade heeft veroorzaakt. Chinese inwoners hebben gezondheidsproblemen gemeld die verband houden met verontreinigende stoffen die vrijkomen tijdens de productie.
Van tenminste één probleem wordt opvallend weinig melding gemaakt: de bandenslijtage van de relatief zware elektrische voertuigen en de daaruit voortvloeiende fijnstofvervuiling is beduidend hoger dan bij conventionele voertuigen. Deze ongemakkelijke waarheid wordt vaak genegeerd door zowel de media als beleidsmakers. In plaats daarvan blijven ze de “deugden” van elektrische voertuigen prijzen.
De romantisering van elektrische voertuigen is een andere uitvinding van de groene waanzin, die uiteindelijk meer gevaren dan voordelen met zich meebrengt voor de volksgezondheid en veiligheid. Het is tijd om hier realistisch over te worden.
***
Vijay Jayaraj is wetenschaps- en onderzoeksmedewerker bij de CO2 Coalition , Arlington, Virginia. Hij heeft een MS in milieuwetenschappen van de Universiteit van East Anglia en een postdoctorale graad in energiemanagement van de Robert Gordon University, beide in Groot-Brittannië, en een bachelor in techniek van de Anna University, India.
***
Bron hier.
***
Trol.
Risico’s van rook door branden van Li-ion-batterijen
https://www.rivm.nl/publicaties/risicos-van-rook-door-branden-van-li-ion-batterijen
Elke accu in zijn fietsenzaak is een risico, weet Gerard. Dus neemt hij maatregelen, voor tienduizenden euro’s
https://www.ad.nl/veere/elke-accu-in-zijn-fietsenzaak-is-een-risico-weet-gerard-dus-neemt-hij-maatregelen-voor-tienduizenden-euro-s~a14efbf9/
Een fietsaccu niet veilig op school, maar waarom kan die dan wel ‘veilig’ in de eigen schuur staan?
https://www.ad.nl/arnhem/een-fietsaccu-niet-veilig-op-school-maar-waarom-kan-die-wel-in-de-eigen-schuur-staan~a5f601a3/
Dan kan jij niet zoeken Modelleur of je wilt niet zoeken, er staat genoeg op internet over die brand.
Zelfs een filmpje op YouTube.
https://youtu.be/6ZvhE1zGOTs?si=W2uV9lWb6SybN1Uh
https://etn.news/iesa-contacts-menu/5224-fire-at-ev-parking-lot-in-delhi-cause-of-fire-under-investigation#:~:text=A%20massive%20fire%20broke%20out,vehicles%20parked%20in%20the%20vicinity.
Trol.
“the Delhi Fire Services officials said, “a total of 10 cars, one motorcycle, two scooty, 30 new e-rickshaws, and 50 old e-rickshaws had caught fire.”
De plaatselijke brandweer maakt geen melding van afgebrande eetstandjes. Of zouden die niet de moeite van het vermelden waard zijn?
En op zich indrukwekkend wanneer een brandend eettentje zoveel EV’s zou kunnen laten afbranden.
@Modelleur 09:58 – …, of anders geef je blikseminslag de schuld…https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5167823/india-noodweer-blikseminslag-doden-record
“Wanneer ik op het internet daar naar zoek, vind ik helemaal niets.”
Ik ben geschokt, M weet weer niet hoe hij moet zoeken op internet.
Vooruit laten we de digibeet even bij het handje nemen.
In 2 seconde gaf “Ev fire in Delhi” o.a. deze link.
https://www.youtube.com/watch?v=6ZvhE1zGOTs
Zelfs een compleet filmpje
Het stilstaande startbeeld is precies de “foto” boven dit artikel.
Ook Paul Boumeester vond een artikel. 08:25
Dan kan jij niet zoeken Modelleur of je wilt niet zoeken, er staat genoeg op internet over die brand.
Zelfs een filmpje op YouTube.
https://youtu.be/6ZvhE1zGOTs?si=W2uV9lWb6SybN1Uh
Modelleurloos
“Wanneer ik op het internet daar naar zoek, vind ik helemaal niets. Zoeken met de foto zelf naar andere sites die deze foto toonden, geeft ook geen enkel resultaat.”
Dat JIJ het niet kunt vinden is GEEN bewijs, je bent gewoon niet meer in staat om door de algoritmes heen te komen.
Ik kan je zo vertellen hoe dat komt, alle onwelgevallige meningen, foto’s, filmpjes én websites worden uit de zoekresultaten gehouden.
Daarom ben jij ook eenzijdig geïnformeerd, en gezien je schrijfsels leef je net als de rest van de klimaatwaanzinnigen in een voorgeschreven werkelijkheid.
Als je niet meteen elk bericht ZELF opslaat vindt je het nooit meer terug, pas als je de hele regel in de adresbalk typt kom je er (misschien) weer op.
Miljoenen pagina’s uit het verleden zijn zelfs finaal verdwenen, die worden gewist uit de zoekresultaten.
Krantenberichten ga je na een half jaar niet of nauwelijks nog terugvinden en als je ze dan vergelijkt met jouw eigen opgeslagen versie zie je dat ze “bijgewerkt” zijn.
Aan Google heb je helemaal niets meer, wat je wilt vinden ga je niet vinden, je krijgt alleen wat je moet geloven, pure propaganda.
Daarom lezen wakkere mensen geen kranten meer en laten ze de TV links liggen, derhalve zijn ze over de meeste zaken uitermate goed geïnformeerd.
Aan allen,
Zie (Modelleur 24 okt 2024 om 08:23)
Ik zie niets, op geenstijl zou staan “weggejorist”
Net als de rest heb je het (weer eens) niet begrepen.
Bas (voorheen Seb) krijgt ladingen kritiek over zich heen maar blijft beleefd in zijn bewoordingen en gedraagt zich niet als trol …
Iets voir u?
Och, voor de een is het al lang wachten op de klap dat het Noordpoolgebied ijs vrij is. Voor de ander dat zijn e- wagen in de fik vliegt, benieuwd wie er gaat winnen.
@Modelleur 08:23 – https://fireprotectionsupport.nl/2022/06/27/enorme-brand-bij-parkeerplaats-voor-elektrische-voertuigen-in-delhi-india/
https://www.youtube.com/watch?v=6ZvhE1zGOTs
Zelfs een filmpje.
En nog steeds wekken die EV’s geen al of niet groene stroom op.
Ik ben er van overtuigt dat een auto straks alleen nog maar voor mensen is die een bijdrage leveren aan het “systeem”.
Het gros van de mensen zal geen auto meer hebben, of nodig hebben, ook al vanwege de 15 minutensteden.
In die steden zal enkel nog de overheid een auto rondrijden.
Die EV’s die er nu zijn worden ook gemaakt om het volk rustig te houden al de benzine en diesel worden afgebouwd.
Verreweg het gros van de mensen heeft geen enkel idee wat hun boven het hoofd hangt, ze staan tegenwoordig in de rij om zelf hun boodschappen te scannen, en te betalen met hun telefoon, de opmaat naar een sociaal kredietsysteem.
Moeiteloos lopen ze als makke schapen over de streep, een paar bonuspunten voor een pak macaroni zijn voldoende om je identiteit over te dragen aan de winkelier die daarmee zicht krijgt op jouw behoeftes en er “handig” op inspeelt. Het lijkt ze niet te deren, duizenden camera’s, maakt niet uit, vaccinatie met een niet getest middel? 70 % van de westerse wereldbevolking stapt zonder problemen in, terwijl nu blijkt dat het allemaal verzonnen was en het vaccin helemaal geen vaccin was.
Nog gaan de ogen niet open, onbegrijpelijk. Er zijn er bij die spuit nummer acht al hebben gehad. Voor wie voorbij zijn eigen schaduw durft te kijken; https://gezondverstand.eu/2024/10/15/het-doek-moet-vallen-voor-het-officiele-coronaverhaal/
Precies, mensen doen het zelf .
fragment uit mijn artikel ‘ proletariaat 2.0 uit 2016:
”De volgende fase . Nu, bijna letterlijk alle burgers van de wereld afhankelijk werden van de (veelal geïnstitutionaliseerde ) internet-diensten van een handvol globale bedrijven, zijn we in de fase aangeland van ‘The internet of things’. waarin ‘ big data’, gegevens die de gretige consument welwillend afstaat in ruil voor een ‘beloning’, een rol spelen. ”
lekker blijven zwemmen de fuik in : Mundus vult decipi, ergo decipiatur, een Latijnse uitdrukking, betekent “De wereld wil bedrogen worden, dus laat haar bedrogen worden.”
allemaal ontwikkelingen die voortvloei(d)en uit het – autonome- proces van arbeid vs kapitaal .
https://www.bertpijnsevanderaa.nl/category/arbeid-en-kapitaal/
Precies, iedereen met 1 inkomen tot E2000 netto gaat van toeslagen leven, huur/woon-, kinderopvang-, kinderbijslag, zorg- toeslag, straks nieuw, energietoeslag, vakantie toeslag (alleen binnen nederland) vervoertoeslag (niet voor auto) verder wordt alles duurder gemaakt. We hebben al de ouderwetse voedselbank, ik zie een voedseltoeslag komen. (behalve voor vlees) modaal inkomen telt niet meer mee geheel afhankelijk van toeslag. Die toeslagen zijn er niet om mensen te helpen, maar voor controle!
2x modaal is blij met zijn gasvrije woning, 1 inkomen gaat echter op aan wonen. Is er nog hoop voor 3x tot 10x modaal? Aandelen bezit in vieze bedrijven aanpakken? De echt rijke maakt het niet uit.
We gaan allemaal elektrisch rijden omdat:
– ze geen voor onze gezondheid schadelijke, kankerverwekkende gassen uitstoten.
– het al geringe brandgevaar steeds beter wordt bestreden.
– accu’s beter (meer capaciteit) en vooral goedkoper worden waardoor EV’s goedkoper worden dan benzine auto’s.
Bas
Ooit. Als alle kinderziektes zijn opgelost, fossiele brandstof grotendeels op is en het misbruik van kind- en andere slaven in ontwikkelingslanden zijn opgelost. Nog even wachten. Voorlopig moet je het doen met je halve waarheden en hele leugens. Waar blijft de andere helft van je sommetjes over de voordelen van je groene wanen?
Gelukkig maar.
{{Lithium-ionbatterijen
WAARSCHUWING: Lithium-ionbatterijen en producten die lithium-ionbatterijen bevatten, kunnen u blootstellen aan chemicaliën, waaronder kobaltlithiumnikkeloxide en nikkel, waarvan de staat Californië weet dat ze kanker en geboorteafwijkingen of andere reproductieve schade veroorzaken. Ga voor meer informatie naar http://www.P65Warnings.ca.gov .}}
https://www-custompower-com.translate.goog/california_prop-65/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
Overigens zit er een kleine inwendige weerstand in de accu ”s Ik werk er alleen buiten aan want als je sluiting maakt zit de boel aan elkaar gelast en als je dat niet binnen een seconde weet op te lossen moet je maken dat je wegkomt. Gevaarlijke dingen, hoge stromen. Ze mogen ook niet helemaal leeg zijn want daar gaan ze stuk van.
Desinformatie van het hoger gerechtshof in amerika:
{{CONCLUSION
The Covid-19 injections do not confer immunity, and therefore do not meet
the definition of a vaccine}}
https://www.supremecourt.gov/DocketPDF/21/21A244/207051/20211230162830733_AFLDS%20amicus%20brief%20in%20support%20of%20emergency%20applications%20re%20OSHA%20ETS%20cases.pdf
Je moet deze ene zin in de juiste context lezen. Die zin is geen conclusie van het Supreme Court, maar een zin die in een document staat over een toelaatbaarheid om hierover een rechtzaak op te starten .
Verder staat er ook dat de covid-injectie een behandeling is (dus voor zieke mensen). Dat is het duidelijk niet: je geeft het aan gezonde mensen en die worden daarna minder ziek indien ze geïnfecteerd geraken. Het is geen perfect vaccin, maar het bereidt het immuunsysteem wel voor op een latere infectie. Een jurist noemt dat blijkbaar geen vaccin, maar artsen wel.
Maar wat betekend dit dan in de conclusie:
”as this Court has held.”
volgens mij slaat dat op het hele stukje tekst ervoor.
Is een preventieve behandeling dan ook alleen voor zieke mensen ?
Radon, ik ben ondertussen tegen heel wat ziekten ingeënt. Ik ben gevaccineerd tegen polio, heb nog nooit polio gehad. Ik ben gevaccineerd tegen tyfus, heb nog nooit tyfus gehad. Ik ben gevaccineerd tegen hepatitis A en B en heb ondertussen nog geen hepatitis gehad. Ik ben gevaccineerd tegen tetanus (om de 10 jaar), heb nog nooit tetanus gehad. Maar… heb verschillende vaccinaties tegen covid moeten laten zetten en heb toch covid gehad. Erger nog : iedereen die ik ken was gevaccineerd en iedereen die gevaccineerd was heeft covid gekregen. Groepsimmuniteit??? En niemand kan bewijzen dat ik minder ziek ben geworden dan als ik geen vaccins had gehad. Een vaccin is er trouwens om niet ziek te worden, en niet om slechts een beetje ziek te worden. Wel staat ondertussen vast, dat deze mRNA-vaccins nog altijd een ontoelaatbare hoeveelheid stukjes DNA bevatten, die zich in je eigen DNA kunnen nestelen en zo allerlei afwijkingen (kankers?) kunnen veroorzaken, op termijn. En voorts ook al veel mensen plots zien sterven van de gevolgen van myocarditis, wat een “neveneffect” of een bijwerking van het covid-vaccin.
Radon
Het is kennelijk erg moeilijk van je geloof af te vallen. Voor velen is daar erg veel tijd voor nodig. Maar het rommelt inmiddels stevig in de covidburelen.
Ik heb èèn keer covid gehad, twee weken hoesten en snotten geen koorts zonder vaccinatie, daarna niet meer maar mijn buurman (en ook anderen) die alle boosters gehad hebben heeft nu voor de vijfde keer covid.
Dus ik twijfel erg aan de werkzaamheid.
Trol.
Het hele net staat er vol van.
Ook in Lissabon was een megabrand door die dingen.
Meer dan 200 auto’s.
Alles waar die accu’s inzitten is een gevaar.
https://youtu.be/RLwbOQsdSNI?si=7J_OmawCluzJHSbB
In feite rij je in een onstabiele vuurbom als je pech hebt.
Ik wacht op Bas die ons gaat vertellen dat het allemaal anders is.
Dit kabinet gaat voortvarend te werk. Er komen 55.000 wijk transformatoren bij zodat grote piekstromen voor het laden van EV s nachts de wijk in kunnen en tevens overdag de enorme piekstromen van zonnepanelen de wijk uit kunnen. Piekvermogens die met smart wachten om de omvormer van je zonnepanelen op dak uit te kunnen op zoek naar een nieuwe bestemming. Zoals het nieuwe batterij park in Delfzijl op de plaats waar ooit een aluminium smelter stond. Vele batterijen zullen volgen tot in je huis aan toe. Met slimme beprijzing komt dat financieel uit. Duur als je stroom nodig hebt en het niet voorhanden is. Duur als je wilt leveren en er geen vraag naar is. En duur op alle andere momenten om er nog iets aan te verdienen. Ja de minister van groene groei lost het allemaal op met trafos, kabels en batterijen. En wie verdient er aan ? Alles is voor Bassie en altijd blijven lachen.
Praktisch iedere woning in NL heeft al een aantal batterijen.
Denk aan mobiele telefoons.
Ooit speelde daar het in de fik gaan van de batterijen ook….
Kijk zie https://www.geenstijl.nl/5179409/dapper-nos-herstelt-nepnieuws-over-woningbranden
O wacht ging over verkeerde foto, maar meer branden is dus wel waar.
PS geen stijl heeft vandaag ook een leuke wetenschappelijk bijdrage
Bas
Reden om die accu’s veilig op te bergen en te laden. Ideetje voor en echte IR?
De LiPo en Li-ion accu’s die ik in huis heb voor mijn hobby worden bewaard in een stalen munitiekist.
Het laden van deze accu’s doe ik nooit zonder dat ik er zelf zicht op heb en een branddeken is altijd in de buurt.
Hoe heet wordt zo’n kist als je er al je accu’s in opbergt. Of heb je een hele verzameling munitiekisten. Als je ruim behuisd bent is een waterdichte RVS kist buiten misschien nog wel een oplossing.
De kist is alleen voor het (zo veilig mogelijk) bewaren van de accu’s. De accu’s zijn dan niet in gebruik dus daar komt geen warmte bij vrij.
Normaal gesproken zijn munitiekisten voorzien van een afdichtingsrubber voor de waterdichte afsluiting. Dit rubber moet je eruit halen als je accu’s opslaat zodat er geen drukopbouw plaats kan vinden in de kist.
Het laden is het kritische proces waarbij het fout kan gaan, dus daarom nooit onbeheerd.
Er zijn ook speciale kisten op de markt waarin je de accu’s kan leggen tijdens het laadproces.