Van een onzer correspondenten.
Een elektrische auto die aan een laadpaal aan het Staten Bolwerk hing in Haarlem is rond 23.20 uur in de brand gevlogen. Het is nog onduidelijk wat de oorzaak van de brand is geweest. Omdat het een elektrische auto betrof, werden meerdere brandweer-eenheden opgeroepen. De brandweer is lang bezig geweest met het blussen van de autobrand. Van het voertuig bleef niet veel meer over. Het Staten Bolwerk was vanwege de bluswerkzaamheden lange tijd afgesloten geweest.
Ook een elektrische auto bij een woning op de Driebergseweg in Zeist is in brand gevlogen. Omdat het gaat om een brand die ook het accupakket beslaat, moet er een dompelbak komen. Daarin wordt het hele voertuig gezet, waardoor het vuur gedoofd kan worden. De brandweer kwam met één blusvoertuig ter plaatse en probeerde de auto te blussen. De brand woedde bijna een uur later nog. Er is een extra blusvoertuig opgeroepen, omdat het water op dreigde te raken. De elektrische Volvo stond aan de lader in een tuin geparkeerd. De brand liet zich daardoor moeilijk blussen. Een gespecialiseerd bedrijf laat een extra voertuig komen met een dompelbak. Gezien de locatie bij de auto stond was het nog een uitdaging om deze erin te krijgen.
Ook is een elektrische auto in brand gevlogen in Bergen op Zoom. Het voertuig stond geparkeerd aan de Generaal Spoorstraat. De brandweer heeft uiteindelijk besloten om de hete accu met een flinke hoeveelheid water te koelen.
Tevens is brand uitgebroken bij een elektrische auto bij tankstation A28 Witte Molen bij Haren, in de rijrichting van Assen. Het voertuig stond bij een laadpaal toen de brand ontstond, waarbij flinke rookontwikkeling te zien was.
Een elektrische auto van boodschappenbezorger Picnic is in Roermond volledig uitgebrand. De twee inzittenden zagen rook onder de motorkap vandaan komen en stopten daarom in de berm. Vlak nadat ze uitgestapt waren, sloegen de vlammen uit het voertuig. De inzittenden raakten niet gewond, maar de auto werd door de vlammen volledig verwoest. Het tweetal was volgens een correspondent bezig met een testrit. De boodschappen die achterin stonden, moeten ook als verloren beschouwd worden.
In Nijmegen werd de brandweer ook gealarmeerd voor een autobrand. Omdat de auto tegen een pand stond, rukten de hulpdiensten groots uit. De brand ontstond tijdens het laden van de elektrische auto. De eigenaresse van het pand zat met enkele anderen tegenover het pand, toen ze een harde knal hoorden. Niet veel later sloegen de vlammen uit de auto. Uit voorzorg werd ook een ambulance opgeroepen.
Een elektrische Ford Mustang is bij Zwolle tot tweemaal toe in brand gevlogen. Eerst op de snelweg bij Hattem en niet veel later bij een bergingsbedrijf in Zwolle. Omstreeks 6.00 uur stond de elektrische bolide in lichterlaaie op de A50 bij Hattem. Nadat de vlammenzee door de brandweer was bestreden werd het uitgebrande wrak afgesleept naar het terrein van autoberger Wolves aan de Carl Benzstraat in Zwolle. Iets na 9.00 uur zagen medewerkers dat de Mustang bij het dak begon te smeulen. De Zwolse brandweer voerde een nacontrole uit. Om zeker te weten dat de brandweer er geen derde keer aan te pas moet komen wordt het voertuig in een container met water ondergedompeld.
Ook brak er brand uit in een elektrische auto op het parkeerterrein van Irado aan de Fokkerstraat te Schiedam. De auto, die geparkeerd stond naast het kantoorpand, veroorzaakte rookontwikkeling, waardoor het kantoorgedeelte tijdelijk ontruimd moest worden. Een medewerker van Irado kwam net na het middaguur het kantoor binnen met de mededeling: ‘Mijn auto staat in brand’.
De brand in Houten van zaterdagochtend 12 oktober startte in een van de geparkeerde auto’s, een plugin hybride Mitsubishi Outlander. Dit is een deels elektrische auto. Of de brand bij de accu begon, is niet te zeggen, maar er is wel brand geweest bij de achterbank. De brandweer rukte uit, bluste de brand en de parkeergarage was in totaal hooguit een half uur afgesloten.
***
Bronnen: o.a. 112 nieuws.
***
Ach men (in zuid korea) is er al uit : https://ejbron.wordpress.com/2024/10/28/hyundai-redt-de-wereld-met-tank-op-waterstof/
https://ejbron.wordpress.com/2024/10/28/video-goed-spul/
Het beleid m.b.t. elektrificatie levert veel voordelen op, namelijk:
– Kinderarbeid in lithium mijnen en andere zware metalen lijnen
– giftige meren die ontstaan door de metalen te wassen met zware chemicalien
– transport van deze materialen door grote zeeschepen die op zware stookolie varen
-zwaardere voertuigen door de accupakketten, wat een beetje fijnstof oplevert
– branden waar geen zwarte rook bij vrijkomt maar gezonde stoffen in de atmosfeer brengt
-Veel werk voor de brandweerlieden
– Verzekeringspremies die steeds goedkoper worden.
– enz.
Groene waanzin
Benzine autos branden ook. Er worden er genoeg aangestoken in de stad. In een gemeente als Bloemendaal heeft men de tijdgeest wel begrepen Massaal staan op de oprijlanen de laders voor de elektrische autos van de bewoners. In de schemer zie je de lichtjes. Een uitgebrande auto is geen enkel probleem. De lease maatschappij zorgt voor de volgende. Voor de stadsbewoner is er een alternatief. In Haarlem, naast Bloemendaal is er burgerberaad geweest. 100 bewoners hebben nagedacht over de auto en het parkeren ervan. Een van de conclusies is dat de bewoner beter zijn auto kan wegdoen en alles met de fiets en openbaar veroer kan doen.
Het voordeel van een elektrische auto is dat je hem niet aan hoeft te steken, hij ontbrandt vanzelf.
Een zelfontbrander, dus. Bestaat allang, eigenlijk : https://www.mvwautotechniek.nl/dieselmotor/#:~:text=Bij%20een%20dieselmotor%20wordt%20door,zorgt%20voor%20de%20benodigde%20brandstofdruk.
Op Joop een boeiend artikel over slavernij. Vooral de reacties zijn de moeite waard. En nu maar hopen dat op links de nuance ook doorbreekt als het over het klimaat gaat.
Tuurlijk niet. Links is een geloof, een houvast, een sociaal leven, een voortplantingsbubbel, een cultuurgroep, een overlevings-ideologie. Wat ouderen zullen als eerste relativeren omdat bij hen de mechanismen niet meer nodig zijn maar voor de minder capabelen met pukkels en sproeten zal links een magneet blijven nu de kerk die taken niet meer vervult. En links kan verder niks dan mening hebben. Wie wat kan durft realistisch te zijn. Die heeft ruilmiddel. Links is diefstal in commissie. Een ambtenaren-overlevingstool.
Christian, iedere politieke overtuiging is een vorm van geloof.
Waar het om gaat is het hebben van de overtuiging dat jouw geloof, in de zin van politieke overtuiging, de enige waarheid is en dat je op basis daarvan een superioriteitsgevoel ontwikkeld dat zo ver kan gaan dat je bereid bent om ‘andersdenkenden’ geweld aan te doen in psychische zin en zelfs in fysieke zin. Het geweld van de palliepijpers is daar een goed voorbeeld van.
De moord op Pim Fortuin hoort ook in dat rijtje thuis.
Welk artikel?
Sorry Cathrien:
Ik ga het voor je zoeken.
Daar ziet het niet naar uit Anthony. Linkse Joop (BNN/VARA) begint zich zorgen te maken over ‘klimaatobstructie’.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/we-moeten-het-meer-over-klimaatobstructie-hebben
“Klimaatobstructie triomfeert.
Maar we hoeven dit niet te pikken. Laten we klimaatobstructie aan het licht brengen: in de fossiele industrie, de luchtvaart, de universiteiten, de media en alle andere sectoren. Net als grensoverschrijdend gedrag hebben veel mensen weleens voorbeelden van klimaatobstructie gezien. Je zegt er niets van want het kan je je promotie of zelfs baan kosten, en alle anderen lijken het ook okay te vinden. Maar het bewijs van manipulatie en misleiding met als doel klimaatbeleid te voorkomen is belangrijk om aan het licht te brengen. Want er staat nogal wat op het spel.
Ik wil even geen verhalen meer horen over ‘dat er ook positief klimaatnieuws is’ en ‘hoe we zorgen dat mensen hoop houden’. Ik wil verhalen horen over uitgelekte emails van BP, over de echte reden waarom Shell haar archief angstvallig gesloten houdt voor onderzoekers, over kinderboeken geschreven door klimaatontkenners, over hoogleraren en CEO’s die benaderd zijn door desinformatie-denktanks, over gesprekken tussen politici en bekende handelaren in twijfel, en al de gewiekste strategieën om klimaatbeleid te vertragen waar we nog niet vanaf weten. Ik wil niet meer glazuur op de taart, ik wil dat de modder die eronder zit aan het licht komt. De blaar moet worden doorgeprikt, de erwt onder de stapel matrassen weggehaald.
Heb je ervaringen met klimaatobstructie, bijvoorbeeld omdat je binnen een fossiel bedrijf, nieuwsredactie of universiteit werkt of heb gewerkt? Laat het weten aan journalisten die klimaatobstructie in kaart brengen, zoals Platform Authentieke Journalistiek. Of doe je verhaal hier, op Joop.nl. Deel je informatie en laten we zorgen dat klimaatobstructie aan het licht wordt gebracht. En laten we niet vergeten hoeveel moed er voor nodig is voor deze journalisten om over klimaatobstructie te rapporteren. De meeste redacties wagen zich er niet aan. Niet in de laatste plaats omdat de media en de journalistiek, net als bij het vertragen van tabaksbeleid in de jaren 1960, een integraal onderdeel is van klimaatobstructie. De Nederlandse media bedekken klimaatobstructie en de (volgens Universiteit Utrecht) klimaatnoodtoestand, veelal nog met de mantel der klimaatstilte. Dus worden je items over de klimaatcrisis steevast afgewezen, afgezwakt of krijgen ze een misleidende kop? Ook journalisten en redacteuren kunnen zich melden. Want als er meer gerapporteerd wordt over waarom de klimaatdoelen wéér verder uit zicht verdwijnen, komen ze wellicht weer in zicht.”
Willem, ook hier valt op dat de reacties niet allemaal samenvallen met het groene/linkse narratief net zoals in het artikel over slavernij:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/dissident-martin-bossenbroek-heeft-gelijk-over-slavernijverleden
En nee, we zijn er nog niet, maar de barsten zijn duidelijk zichtbaar.
Als dat zo doorgaat dan wordt de verzekering straks een stuk duurder. Ik weet niet of die verzekeraars al een onderscheid maken in gewone brandstof of EV?
Zonder het hele plaatje van alle autobranden in de verhouding van de diverse oorzaken en typen auto’s blijft het behelpen met het trekken van conclusies.
Gratis parkeren van elektrische voertuigen in parkeergages lijkt me geen optie. Misschien meteen in een dompelbak? ;-))
Dompelplekken in parkeergarages: waterdichte bakken die met Sprinkler razendsnel vollopen. Kortom: een kerstboom van nadere voorzieningen waardoor een fatsoenlijk mens denkt: laat maar. Ik wacht wel op iets beters. Het vacuuumspoor met ingevet rundleer tussen Delft en Rotterdam is ook een prototype gebleven met fanatieke aanhangers die hun leven gaven voor een doodlopende weg.
Het vacuuumspoor met ingevet rundleer tussen Delft en Rotterdam.
Waar doel je op?
Als Rotterdammert ben ik benieuwd. Nooit te oud om te leren.
Alvast dank.
Jeetje, al die gevaarlijke CO2 die daarbij vrijkomt… brrrr…
Ter relativering blijkt uit data uit 2022 al dat EV’s echt veel minder vaak in brand vliegen dan brandstof auto’s maar de media vindt dat geen interessant verhaal.
Waar zijn die data dan?
Spontaan of aangestoken?
Klopt. Maar de branden zijn honderd keer zo erg, het is niet duidelijk hoe de statistiek er achter werkt en verder is er ook niets gemeten van gevolgen. Het onderzoek is niet herhaald en niet bekritiseerd. Het is kortom geen onderzoek maar een politiek onderzoek. Één bedoeld om kennis te verhullen in plaats van kennis te verschaffen.
Het advies van de brandweer tegenwoordig voor het opladen van de elektrische fietsaccu is: blijft u erbij in de buurt. Dus een breicursus volgen om uw aanwinst zonder gevaar te gebruiken. Dat noemde ik als kind “volwassenendomheid”. Ze durven niet te zeggen dat u een miskoop hebt gedaan, dat u een potentiële ramp hebt aangeschaft en komen dan met zo’n vrouwenbladen-advies. De mens is gewoon nog niet geschikt voor modern leven als je hier niet over valt. Dan is de verbinding van je hersendelen nog niet adequaat ontwikkeld. Dit ook weer: bel de waterbak. Er zijn al honderd waterbakken. Vooruitgang. Economische groei. De mens als soort is de vijand van de mens als wezen.
Goed advies. Youtube staat vol met filmpjes van fietsaccu’s die halve woningen in de as leggen.
Zo, dat is wel een lange lijst! Verontrustend. In hoeveel tijd is dat? Er staan geen data bij.
En wie is “een onzer correspondenten”? Waarom niet gewoon de naam van de schrijver er bij? Is de lijst ook ergens anders verschenen?
O, in de laatste maanden staat er bij. Het is wel heel veel. Is deze lijst ook al ergens anders gepubliceerd?
Een schade-expert vertelde mij dat het aantal autobranden procentueel gelijk is tussen ICE en EV, maar dat de schadebedragen bij EV hoger zijn.
Hoe blus je een brandende Lithium-Ion batterij?
Een brandende Lithium-ion branden zijn heel erg moeilijk te blussen. Een lithium-Ion brand wordt meestal veroorzaakt door kortsluiting in de accu.
Li-Ion batterij blussen is zonder meer gevaarlijk indien niet tijdig de juiste blusmethode wordt toegepast.
Om een Lithium accu te kunnen blussen: moet de brandende accu zo snel mogelijk gekoeld worden om de thermal runaway te stoppen moeten de vlammen gedoofd worden.
De meest “eenvoudige” manier is een brandende batterij/cel onderdompelen in een bak met schuim-water. Als individu is dit natuurlijk een onrealistisch scenario omdat je de brandende batterij niet verplaatst krijgt zonder speciale uitrusting.
2024 : 4.000.000 e-bikes in Nederland, 550.000 EV’s , 350.000 PHEV
http://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
Het aantal garage EV / e-Bike branden neemt gestaag toe
https://vexpan.nl/artikelen/brandveiligheid-elektrische-fietsen-steps-en-scooters-in-parkeergarages/
Ik heb nog steeds geen lithium batterijen in huis gehaald. Ik durf het echt niet te doen.
Heb jij geen elektrische accuboormachine ? En ook geen mobiele telefoon?
Dat is klein. Maar ik bedoel voor mijn 5 zon panelen.
En daar gaan we weer:
https://blackout-news.de/aktuelles/ig-metall-scheitert-autozulieferer-in-bayern-baut-400-stellen-ab/
Ondankbare hufters zijn het. Krijgen ze gratis stroom en nog zijn ze niet tevreden.
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/deloitte-studie-konzerne-ziehen-investitionen-aus-deutschland-ab-a-44d7c940-bc8e-4340-b095-ab1ea721b194
En die karavaan blijft maar verder trekken ondanks het geblaf van hondje Bassie:
https://www.sfen.org/rgn/la-suisse-remet-le-nucleaire-dans-ses-options-energetiques/
https://www.sfen.org/rgn/le-plan-messmer-retour-aux-sources-du-parc-electronucleaire-francais/
https://www.sfen.org/rgn/orano-augmentation-de-capital-de-300-millions-deuros-pour-soutenir-les-projets-de-developpement/
Ongelooflijk dom om EV’s in parkeergarages te stallen .
Onze overheid komt er ook niet uit . De notificatie-regeling waarmee de eerste kamer zou komen is er nog steeds niet en is weer voor de zoveelste maal uitgesteld . De reden laat zich raden .