FoMoCo leed een verlies van $ 58.391 per verkochte elektrische auto in het kwartaal.
Vanย Robert Bryce’s Substack.
Zijn elektrische voertuigen uit de gratie? Autofabrikanten herzien elektrificatiestrategieรซn na afnemende vraag.
Het megatieve EV-nieuws van Ford Motor Company houdt maar niet op. Onlangs meldde het bedrijf dat het $ 1,224 miljard verloor in zijn EV-bedrijfย in het derde kwartaal.ย Begin oktoberย meldde het bedrijf dat de EV-verkoop “met 14,8 procent was gestegen ten opzichte van de beste verkoop ooit van 20.962 voertuigen.” Een eenvoudige deling laat dus zien dat de legendarische autofabrikant $ 58.391 verloor voor elke EV die het in het kwartaal verkocht.
De verliezen van het bedrijf op zijn EV-bedrijf, bekend als Model e, voor de eerste negen maanden van 2024ย bedragen in totaal $ 3,7 miljardย . Ter referentie: dat verlies van $ 3,7 miljard is gelijk aan de brutowinst (Ford noemt het EBIT, kort voor winst vรณรณr rente en belastingen) die het maakte op Ford Blue, de divisie die voertuigen met verbrandingsmotor maakt.
EBIT voor de ICEV- en EV-lijnen van Ford voor de eerste drie kwartalen van 2024. Bron:ย Ford Motor Co.
Helaas zijn deze resultaten niet verrassend. Ford heeft de afgelopen twee jaar geld verloren aan elektrische voertuigen. Het bedrijf verloor $ 4,7 miljard aan elektrische voertuigen in 2023 en $ 2,2 miljard aan elektrische voertuigen in 2022. De cijfers van het derde kwartaal laten gewoonweg zien dat Fords leiderschap een kolossale blunder heeft gemaakt. CEO Jim Farley en zijn luitenants begrepen niet wat automobilisten willen kopen. Dat is een slechte zaak als je een van ’s werelds grootste autofabrikanten runt.
De verliezen van FoMoCo in het derde kwartaal worden openbaar gemaakt, slechts twee maanden nadat het bedrijf aankondigde dat het een geplande drie-rijige, volledig elektrische SUV zou schrappen.ย In augustusย zei het bedrijf: “Met de prijs- en margecompressie hebben we besloten om onze product- en technologie-roadmap en industriรซle voetafdruk aan te passen om ons doel te bereiken om binnen de eerste 12 maanden na de lancering van alle nieuwe modellen een positieve EBIT te bereiken.”
Met andere woorden, Ford waarschuwde twee maanden geleden dat het de prijzen van zijn elektrische voertuigen moest verlagen en dat het derde kwartaal een stinker zou worden. En dat was het ook. Ook in augustus zei het bedrijf dat het een deel van zijn batterijproductie uit buitenlandse fabrieken naar locaties in de VS zou verplaatsen, zodat het in aanmerking zou komen voor meer federale subsidies die beschikbaar zijn onder de Inflation Reduction Act.ย Zoals ik hier vorig jaar melddeย , streven Ford en andere autofabrikanten ernaar om tientallen miljarden dollars te innen via de 45X-belastingaftrek in de IRA voor het maken van batterijen in de VS. Ford bouwt bijvoorbeeld een batterijfabriek in Marshall, Michigan, waarvan verwacht wordt dat deze ongeveer 4.200 banen zal creรซren. Volgens Good Jobs First kost elke baan in de nieuwe Ford-fabriek de belastingbetaler $ 3,4 miljoen.
Van Morningstar: โZijn elektrische voertuigen kortgesloten? Autofabrikanten herzien elektrificatiestrategieรซn na afnemende vraag.โ
Hoewel Ford kan beweren dat de verkoop is toegenomen, zijn de fundamentele problemen op de EV-markt niet veranderd. Zoals hierboven te zien is, is het kredietbeoordelingsbureau Morningstar, datย 13 maanden geleden nog een enorme groei in EV’s voorspelde, nu negatief over de sector. In een rapport van 21 oktober getiteld “Zijn elektrische voertuigen uit de grate? Autofabrikanten herzien elektrificatiestrategieรซn na vertragende vraag” (registratie vereist) zei Morningstar dat de grote autofabrikanten, waaronder VW, Ford, GM en Mercedes, hun EV-plannen hebben uitgesteld of de geplande productie hebben teruggebracht vanwege zwakke verkopen. Morningstar merkte op dat hoewel sommige autofabrikanten, waaronder Ford, hun prijzen hebben verlaagd, dit hun winstgevendheid heeft geschaad. Het zegt ook dat met EV-verkopen “aan early adopters die nu schijnbaar uitgeput zijn, EV’s moeite hebben om het aanhoudende verkoopmomentum onder reguliere consumenten te behouden.”
Morningstar somde vervolgens de problemen op die elektrische voertuigen al tientallen jaren teisteren:
EV-bereiken blijven aanzienlijk beรฏnvloed door extreme weersomstandigheden, waarbij koud weer (d.w.z. onder 40 graden Fahrenheit) het bereik mogelijk met ongeveer 25% kan verminderen. Bezorgdheid over de EV-laadinfrastructuur wordt verergerd door de gebrekkige betrouwbaarheidsrecords van openbare EV-laadstations. Bovendien blijven de laadtijden, ondanks belangrijke ontwikkelingen in de afgelopen jaren, aanzienlijk langer dan de typische tijd die nodig is om een โโconventioneel ICE-voertuig bij te tanken.
Bovendien kunnen eenmalige reparaties (met name met betrekking tot het EV-accupakket) buitensporig duur uitpakken, hoewel EV’s minder onderdelen hebben dan ICE-modellen en doorgaans minder onderhoud vereisen dan ICE-voertuigen. Dienovereenkomstig zijn verzekeringspremies voor EV’s in de meeste rechtsgebieden doorgaans hoger dan voor vergelijkbare ICE-voertuigen, voornamelijk vanwege de potentieel aanzienlijk hogere reparatiekosten.
Die alinea vat de EV-markt goed samen, met name wat betreft koud weer, laadinfrastructuur en laadtijden. (Zieย dit verhaal op Hertzย voor meer over de kwestie van reparatiekosten.) Al die problemen zijn al zichtbaar sinds de tijd van Edison. Dus waarom zagen Ford en de andere autofabrikanten dit debacle niet aankomen? Was het kuddegedrag? Reageerden ze op druk van de overheid? En zo ja, waarom hebben ze dan niet teruggevochten? Wat wisten ze over de vraag naar EV’s uit hun eigen marktonderzoek?
Dit is mijn voorspelling: over een paar jaar, nadat de autofabrikanten nog eens miljarden hebben verloren door hun misplaatste weddenschappen op elektrische voertuigen, zullen business schools en analisten zich precies dezelfde vragen stellen.
EV’s…..Beschouw ze als effectloze investeringen ‘in het klimaat’ maar wel ten koste van het milieu en natuur.
Ja ja alle gewed op het foute paard.
Dat komt allemaal door die bureaucraten die achter hun buro even wat onzin en dictatuur verzinnen en dit tot wet maken.
De autoindustrie was op een zeer goed pad met de ontwikkeling van co2 arme motoren door ongekende zuinigheid en uitstoot, vooral de dieselmotor scoorde kwa techniek naar ongekende hoogte.
Maar nu zitten we met de gebakken peren.
Bij Audi vliegen er volgend jaar alvast 3000 arbeiders de straat op.
Volkswagen wil 3 fabrieken sluiten en ook nog voor een deel naar het buitenland vertrekken.
Veel andere merken zal het niet anders vergaan.
Een paar uitzonderingen zijn er nog die het wat beter doen tot de markt verzadigd is.
Maar Brussel blijft de dictatuur opvoeren om zoveel co2 heffingen te gaan vragen dat straks geen mens meer in een brandstof auto kan blijven rijden.
Dit zelfde verhaaltje gaan ze flikken bij het aardgas en zo gaat langzaam het licht uit.
Totdat, ja todat de gele hesjes uit de kast gehaald worden en dan is het kassa, dit hoop ik nog mee te maken.
Dat word bevrijdingsdag van de EUSSR.
Allemaal politieke schijnbewegingen Theo. Het is vergelijkbaar met Trump zijn uitlatingen. De man is handelaar. Die suggereert maatregelen die geen ander doel hebben dan te weten komen hoe de ander denkt om met die kennis verder te komen. Hier ook. De soep wordt echt niet zo heet gegeten. Het is een politiek spel. Volkswagen wil gewoon het hoofd boven water houden en dreigt met land verlaten. Uiteindelijk is de burger niet de zwakste maar sterkste factor. Als die geen EV wil vanwege verzwegen ellende dan kiezen alle politici eieren voor hun geld. Idem energiekosten. Het is allemaal proberen en schreeuwen. Maar het koopgedrag beslist. En als iedereen doorheeft dat ambtenaren de helft van de beslissingen bepalen en daarbij zwaar incompetent zijn ontstaat gewoon ambtenarenhaat. Dat is voor driekwart de verklaring voor het succes van Trump. Jammer alleen dat hij man en paard nog niet durfde te noemen.
Mooi antwoord.
Dat doet hij wel, en zeker zijn VP, die neemt geen blad voor de mond. Maar daarover lees je nooit iets in de Europese media. Dat gehate ambtenaren apparaat heet bij DT: โthe swampโ, het moeras.
“En als iedereen doorheeft dat ambtenaren de helft van de beslissingen bepalen en daarbij zwaar incompetent zijn ontstaat gewoon ambtenarenhaat.”” Zolang de MSM bepalen wat de massa denkt zal slechts een klein percentage misschien hooguit 10% snappen hoezeer men belazerd wordt. Over Trump heb ik ook twijfels, oa zijn steun voor Israel (de genocide) en https://dissident.one/maak-je-klaar-voor-de-republikeinse-koolstofmarkt.
https://ejbron.wordpress.com/2024/11/04/complete-blinde-vlucht-economiewetenschapper-over-duitslands-klimaat-en-energiepolitiek/
en de engelse conservatieven hebben klaarblijkelijk een nieuwe wef-vrouw “gekozen”
https://x.com/ABridgen/status/1852706468266381666
Die vrouw is Thatcherite maar dan socialer. Of het een wef-vrouw is weet ik niet. Zowel WEF als Thatcher zijn eerder symbool dan handleiding. Beide ouderwets. Het monetarisme zowel als de mondialisering zijn niets meer dan opmerkingen in de kantlijn. Streeft niemand meer na. Het sterft uit. De toekomst is aan sterke zwakke denkers: oorlogen voorkom je, vrijheid van voortplanting is niet vanzelfsprekend , milieu en klimaat zijn harde lange termijndoelen en eigenbelang krijgt de wereld uit stilstand maar is eerder filosofisch dan praktisch.
Verplichten en heffingen is hoe je het klimaat aanpakt. In Nederland komt er co2 heffing voor afval verbranders naar speciale belasting op het verbranden van belasting. De som van belastingen wordt zo verdrievoudigd. En natuurlijk aan de burger wordt door berekend. Als de burger denkt dat hij minder afval moet produceren zal de gemeente de kosten verhogen omdat ze anders niet uit de ophaalkosten komen. Hoe dan ook. De burger moet betalen.
AMSTERDAM – Huishoudens en bedrijven wachten snel een fors duurdere rekening voor afvalverwerking. Het kabinet eist van afvalcentrales een aanzienlijk hogere CO2-heffing dan voor de rest van de industrie. De verwerkers voorspellen dat door hogere kosten afval naar het buitenland gaat.
Maandag bespreekt de Tweede Kamer het Belastingplan voor dit jaar. Daarin staat de aanscherping van de COโ-heffing. Oplopend vanaf 2026 vraagt het Rijk in 2030 voor de verwerking van restafval een heffing van โฌ78 per ton. Die heffing komt bovenop de bestaande verbrandingsbelasting van โฌ39,23 per ton afval.
Dat bedrag pakt volgens de branche, die zelf met investeringsplannen bezig is, โgeheel onverwachtโ aanzienlijk steviger uit. De heffing gaat van 35% nu naar 80%. De overige industrie moet die CO2-uitstoot met โslechtsโ 43% terugbrengen. โDit is een niet te rechtvaardigen verschilโ, aldus de zegsman van de Vereniging Afvalbedrijven, die de eis bovendien โonuitvoerbaarโ noemt.
โHet leidt tot hogere kosten voor burgers en bedrijven en een slechter milieu. Afval lekt weg naar andere landen en dat zet de CO2-reductie op losse schroevenโ, waarschuwen de bedrijven.
De branche die de twaalf afvalcentrales vertegenwoordigt, hekelt de aanpak van Den Haag, waarbij Nederland extra eisen stelt bovenop Europese wetgeving. Het kabinet-Schoof heeft er een programmapunt van gemaakt om te stoppen met de praktijk van vorige kabinetten Nederland liefst voorop te laten lopen bij milieu- en klimaatplannen.
De centrales hebben geรฏnvesteerd in installaties om de CO2-uitstoot met 35% te kunnen reduceren. Zij leveren ongeveer 20% van de warmtevoorziening van bijvoorbeeld de warmtenetten voor huishoudens, de tuinbouw en industrie. Die projecten zullen nu โvolstrekt ontoereikend zijnโ, aldus de zegsman.
Onvermijdelijk zou dan de CO2-heffing voor bedrijven en huishoudens voor de verwerking van restafval de komende jaren hard stijgen. โDit leidt tot nog hogere kosten voor burgers en bedrijvenโ, aldus de branchevereniging.
De afvalverwerkers noemen de aanscherping โopmerkelijkโ. Sinds de zomer onderzochten de twaalf centrales โop verzoek van de rijksoverheidโ mogelijkheden om via aparte โmaatwerkafsprakenโ voor meer dan 35% CO2-afbouw in de installaties te zorgen. Er ligt een advies, stelt de branche, maar het kabinet heeft dat niet naar Kamerleden gestuurd.
โHet is hoogst opmerkelijk dat in plaats daarvan wordt gekozen voor deze zeer forse aanscherping in de wetgeving. Het is voor ons onbegrijpelijkโ, aldus de zegsman. โDie heffing is ook al veel hoger dan het Europees gemiddelde.โ
De afvalverwerkers komen bij deze kosten onder druk te staan. โHet zal ertoe leiden dat steeds meer Nederlands afval in het buitenland wordt verwerkt. Vaak op een laagwaardiger manier, met minder energieterugwinning en met meer uitstoot. Van groene groei kun je dan niet meer spreken.โ
“Maandag bespreekt de Tweede Kamer het Belastingplan voor dit jaar.”
Bron: telegraaf.
Met wie?
Idsinga is weg en de minister moet in Europa zijn.
Niks vandaag
Belastingdruk in ons land is nu al ruim 75%, daarvoor krijgen we wel gratis wind en zonne-energie volgens Bas.
De huidige toneelgroep PVV, NSC,VVD, BBB, WEF, VN, NCTV en NAVO heeft ons verzekerd dat IEDEREEN er op vooruit gaat.
Afhankelijk van de bron en het jaartal zijn er wat marginale verschillen; maar 75% heb ik nog nergens gevonden.
https://www.manners.nl/loonbelasting-nederland-belgie-landen-belasting/
Maar jij hebt in De Andere Krant vast wel een beter overzichtje gevonden neem ik aan, of op de site van het FvD.
Of je begrijpt hoogstwaarschijnlijk het begrip ‘belastingdruk’ niet.
Kip…..kop.
Een sukkeltje als jij rekent alleen met belastingschijven, wakkeren onder ons zien het totaalplaatje.
En dan nog eens wat, als je er verder geen verstand van heb kun je beter je mond houden.
Reken alleen de loonbelasting, de BTW, de accijnzen en de gemeentelijke belastingen en je komt gemiddeld op 75% uit.
Ik ben waarschijnlijk nog wel wat vergeten, energiebelasting, zorgkosten, etc. het is dus wel meer dan 75%.
Och, wat een armoe weer, maar ja, wat wil je ook.
De loonbelasting is door de Duitsers tijdens de bezetting ingevoerd. Velen dachten dat die wel weer zou verdwijnen na de oorlog, maar dat is dus niet gebeurd.
Dit terzijde overigens maar een stukje geschiedenis kan bij jou nooit kwaad.
Je totale domheid blijkt wel weer eens want de loonbelasting is een VOORHEFFING op de inkomstenbelasting en wordt verrekend bij de eindafrekening op basis van je aangifte en kan je dus niet apart meerekenen.
Tja, zo kom ik ook aan 75%. Ik zou trouwens die berekening wel eens willen zien.
Volgens de EVOA mag afval alleen geรซxporteerd worden als in het buitenland de verwerking effectiever en minder milieubelastend is. Zomaar afval de grens over brengen mag dus niet.
Maar…. als ze het afval verbranden is het geen afval meer, maar een waardevolle grondstof….
afval = Goud , nou noem het maar rustig diamant . Gefundeness fressen is het voor de afvalbaronnen.
Het was de eerste sector waar het principe van verplichte winkelnering werd toegepast, hetzelfde principe waarop de economie van de energietransitie is gebaseerd. ( lees ; het einde van de vooruitgang” )
Het was het eerste onderwerp waarover ik schreef, maar nog steeds heeft men het niet door, want men volgt braaf de msm , compleet met ‘zwerfinator ”
Voor elke industrie geldt groei als voorwaarde, vooral de afval -industrie . Vandaar dat afval kostbaarder werd dan het product dat erin verpakt zit. Als je weet dat de afval-en verpakkings-industrie gelieerd zijn , dan snap je dat het adagium zal zijn : ;”hoe meer verpakkingen, hoe meer afval, hoe hoger de winst” Dan kunnen de baronnen een mooi miljardenjachtje uitzoeken bij de Koninklijke Huisman dankzij het feit dat u en ik verplicht zijn te betalen voor het afval dat ze eerst maken en daarna weer ophalen , verwerken en/of verkopen als warmte in het warmtenet van hun vriendjes. Dit Allemaal mogelijk gemaakt door de VNG die voor hen keurig de tarieven verhoogd tot wat men noemt ‘marktconform ” ( bepalen ze ook zelf ) en de voorwaarden voor de aanleg van warmtenetten schept . Dan komen de burgers niet verder dan te roepen dat het leven zo duur is en vervolgens gaan ze ook nog gratis de straat schoonmaken voor ze en kijken ze op TV naar de Zwerfinator. De afvalbaron ziet dat alles schuddebuikend van het lachen aan op zijn Huisman jachie. Met een mooie vrouw in de ene en een glas Champagne in de andere hand.
was ik maar vuilnisman. gelukkig hoef ik geen afvalheffing te betalen .
Binnenkort voeg ik op mijn site een paper toe over afval in al zijn aspecten: ‘we bouwen een berg afval ” Moet u vooral NIET bestellen, zodat u van niets weet en u weet : ”wat niet weet wat niet deert” . linkse bestuurders houden het graag zo.
”Joaah en ze importeren afval uit Rome , belachelijk toch ‘ . Nu snapt u waarom.
Het zal niets uitmaken, de wereldregering heeft besloten dat het volk elektrisch gaat rijden, voor Ford (lees de bedrijven van deze wereldregering) is het gewoon een investering die door hetzelfde volk betaald zal worden.
Zoals we allemaal weten was Henry Ford de eerste die auto’s bereikbaar maakte voor de ‘ gewonen ‘ man , waarmee de ‘ economie van de autoindustrie ‘ een van de grootste en titeiten zou worden en blijven tot op de dag van vandaag.
Direct en indirect werken veruit de meeste mensen in de auto-industrie en gelieerde sectoren .
lees op deze site mijn artikel van jaren geleden : ”economie op z’n Jan boeren Fluitjes ” en op mijn site ‘Ford meets Ford ” . https://www.bertpijnsevanderaa.nl/ford-meets-ford/
Als Trump morgen President van Amerika wordt, zal hij beginnen met het invoeren van importheffingen op auto’s uit China en Europa om de eigen auto- industrie weer nieuw leven in te blazen.
Gelukkig hopen de meeste leden van CG ook dat Trump niet gekozen zal worden , zodat daarna de globale financiรซle elite haar macht verder zal kunnen uitbouwen naar de totalitaire wereld die ze voor ogen heeft .
Dan is het over en uit en hoeven we ons niet meer druk te maken .
https://www.bertpijnsevanderaa.nl/sdg-doelen-besproken/
Ford was ook een (van de vele) industriรซlen die samenwerken met de nazi’s geen enkel probleem vond
Zoek maar eens op waar al die nazi kopstukken na de oorlog werden opgevangen.
Van de bestuurlijk kennis wordt heden ten dage nog volop gebruik gemaakt, en het zal niet ver van de waarheid af zitten als zelfs maar het wekken van de suggestie een boete oplevert.
Cornelia, auw.
https://www.kijkmagazine.nl/artikel/operatie-paperclip/
Nazi’s in 1933. Net als den Uyl en Kennedy. Jouw suggestieve bewering is hier ongepast of je kent de geschiedenis niet goed. In 1933 hingen alle Amerikaanse nieuwsmedia nog aan Hitlers lippen en pas in 1935 kwamen er harde aanwijzingen voor de onmetelijke terreur die zou volgen. Ford was autoritair maar geen misdadiger.
Begint allemaal een beetje te lijken op de vinylplaten, dat moest allemaal weg er kwamen cd’s allemaal veel beter , die sloegen niet over en waren ongevoelig voor krassen en stof. Ik was die dingen zat, want ze waren wel gevoelig voor stof en vette vingers en ze slaan ook over als er een kras op zit en dan helpt een borsteltje ook niet meer. Dus ik een riaaa voorversterkertje gebouwd in de oude dual platenspeler, en een plaat opgezet. Subliem geluid geen kras te horen en slaat niet over, als ik zo op internet kijk volgen er meer mijn voorbeeld, er worden zelfs nieuwe platen geperst. Is de EV hetzelfde lot beschoren ? Vraag ik mij af.
Voor de liefhebber:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/124/audio/riaa-phono-voorversterker.html
Je kunt ze ook kant en klaar kopen.
Met het kant en klaar kopen moet je wel oppassen, diegene die ik jaren geleden in de philips pw in ehv kocht bleek van geen kanten te kloppen (vivanco pa 111). Na wat aanpassingen ok
CD hadden een vlak geluid en waren technisch minder goed dan voorspeld. Economie draait op modes en niet op kwaliteit. Voor de beleving van muziek deed de CD niets of werkte averechts. Maar vinyl was wel zwaarder. Let altijd op de onbewuste kwaliteiten van iets.
Nico, uit jouw link:
‘Ook de Britten en de Russen rekruteerden naziwetenschappers’.
Aan het einden van WOII probeerden vele Duitsers, burgers, militairen en wetenschappers, voor de Russische horden weg te vluchten richting het Westen.
Velen is dat ook gelukt want anders hadden de Russen nog veel meer wetenschappers kunnen kidnappen.
Nu moesten ze zich behelpen met leden van de Gestapo en andere Nazi’s die ze probleemloos hebben ingezet in de diverse geheime diensten van het Oostblok zoals de STASI in de DDR.
Maar Cornelia zal er wel weer een draai aan weten te geven, want kom niet aan die fantastische Russen.
Tja ik houd me maar bij de minst kwade, oftewel de meeste vrijheden en daar valt niet onder als je naar een strafkamp gestuurd wordt omdat je stond te demonstreren met een blanco a4 ”tje.
Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen.
Maar Cornelia zal er wel weer een draai aan weten te geven, want kom niet aan die fantastische Russen.
De Russen zijn prima in staat om zichzelf te redden.
Of dacht jij dat het echte liefde was dat Amerika Europa bevrijdde in 1945?
Allemaal goed en wel Nico, maar wat ik ook probeer; ik krijg die LP’s met geen mogelijkheid in de CD-speler van mijn auto geperst en dus heb ik m.b.v. een simpel voorversterkertje met software van het internet mijn LP’s overgezet op CD vanaf van mijn fantastische Dual 704. :)
De naam dual komt overigens uit de tijd dat er nog platenspelers waren die je op moest winden net als de pathefoon maar dual heeft daar een elektrische motor ingebouwd zodat je beide kon, zeg maar hybride.
Toen is de naam dual ontstaan omdat die dingen zowel elektrisch als door een veer aangedreven konden worden.
Leuk, dank.
Hoopvol?
https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-de-huidige-aanpak-van-bosbiomassa-is-een-moderne-vorm-van-kolonialisme~bd5e9de4/
https://www.telegraaf.nl/nieuws/130749860/druk-achter-kernenergie-naar-betaalbare-energierekening
Zien we hier de voortekenen van een wisseling NSC naar CDA?
Zou niet slecht zijn.
En verder:
https://blackout-news.de/aktuelles/wirtschaftsgipfel-olaf-scholz-ignoriert-mittelstand-und-leistungstraeger/
De ‘Ampel’ steeds verder in het nauw.
https://blackout-news.de/aktuelles/schritt-gegen-explodierende-kosten-regierung-kuerzt-subventionen-fuer-grosse-solarparks/
Kost te veel? Nou, wie had dat nou kunnen voorspellen zeg?
https://blackout-news.de/aktuelles/mehr-als-60-000-euro-steuergeld-habeck-bezahlt-influencer-fuer-waermepumpe-werbung/
https://blackout-news.de/aktuelles/werkzeughersteller-flex-beendet-produktion-in-steinheim/
https://www.sfen.org/rgn/orano-med-debute-la-production-de-medicaments-au-plomb-212-pour-traiter-les-cancers/
Levensgevaarlijk dat geklooi met een kernreactor.
https://futurezone.at/b2b/transformator-energiewende-umspannwerke-versorgungsengpaesse-ki-rechenzentren-stromnetz/402970845
Tja, wie had dat nou verwacht he; problemen op het net?
Wat kunnen die Chinezen nu net niet: Het bouwen van een goede dieselmotor. Dus als Europa slim is zetten ze in op nieuwe dieselmotoren in auto’s en zijn die electrieke auto’s uit China ineens niets meer waard en zijn ze hun concurrentiepositie kwijt.
Twee vliegen in een klap als het ware. Wij kunnen weer op een tank naar Spanje rijden zonder laadstress en die Chinezen zullen wat anders moeten verzinnen om weer concurrerend te worden.
https://www.verkeerskunde.nl/artikel/bart-somers-diesel-nodig-om-klimaatdoelen-te-realiseren
Peter Piekema
Inderdaad, doe waar je goed in bent en waar je de geschikte locatie voor hebt. En laat als Nederland het geneuzel aan anderen over.