De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
Minister Veldkamp (NSC) van Buitenlandse Zaken ontvlamde deze week omdat hij zijn eigen ambtenaren niet meer kan vertrouwen. Hij werd twee keer pijnlijk voor schut gezet tijdens de behandeling van zijn begroting.
Een geheime reis naar Israël, waarbij zijn veiligheid op het spel stond, lekte zomaar uit en RTL Nieuws citeerde ook zomaar uit vertrouwelijke stukken. Veldkamp was woedend en terecht. Al eerder kregen ambtenaren de toorn van Marjolein Faber (PVV) over zich in de Gelderse Staten, toen een grote groep ambtenaren een brandbrief over het klimaat ondertekende. ‘Ambtenaren dienen neutraal te zijn’, was haar stelling.
Minister President Schoof veroorzaakt volgens een grote groep klimaatbevlogen ambtenaren ‘misstanden’.
Ambtenaren, vaak zeer goed betaald, die de zaak verzieken en zelfs hun eigen minister saboteren moeten naar huis. De politiek actieve ambtenaar past in zorgwekkende dynamiek. Deze week was er ook een brandbrief van honderden ambtenaren, deels anoniem, deels met naam en toenaam, waarin grote zorgen werden uitgesproken over het te voeren klimaatbeleid. Er werd met grote woorden politiek beladen alarmisme bedreven, zoals ‘trage klimaatmaatregelen schaden rechtsstaat en welzijn’. De opstellers klampen zich vast aan het institutioneel klimaatalarmisme van het Planbureau voor de Leefomgeving en de VN: ‘de ontwikkeling heeft rampzalige gevolgen.’ Minister President Schoof veroorzaakt zelfs volgens de grote groep klimaat bevlogen ambtenaren ‘misstanden’.
Wij kiezers hoeven er kennelijk niet meer aan te pas te komen.
Klimaatrealisten kennen dit type sloganisme. Maar is dit niet iets voor politici die bij verkiezingen een mandaat bij de kiezer vragen? Voor debatten in de Tweede Kamer? De ambtenaren wijzen op hun ambtseed en de grondwettelijke zorgplicht om zowel burgers als natuur te beschermen en halen zelfs de Urgenda-zaak van stal om hun zorgen kracht bij te zetten: bij ongewijzigd beleid zullen er meer rechtszaken komen. En ook nog deze, uit een eerdere brandbrief: men wil dat desinformatie moet worden bestreden, zoals tijdens het verzet tegen de Europese Natuurherstelwet. Het gaat echt ver wat die goedwillende ambtenaren allemaal voor ons in petto hebben: ze willen sluiting van kolencentrales en afbouw van fossiele basisindustrie en subsidies, een af te dwingen CO2-reductie voor fossiele bedrijven en versnelde uitvoering van plannen in landbouw, mobiliteit en de gebouwde omgeving.
Wij kiezers hoeven er kennelijk niet meer aan te pas te komen: wij kunnen thuisblijven.
***
Van de auteur verscheen deze week ‘Moedertje Aarde Snakt Zo Naar CO2’. Van Friesland interviewt hoogleraren, waaronder CO2-deskundige Prof dr. W. Witteman die zich keert tegen de ongebreidelde angst voor het onschuldige ‘knuffelgas’ CO2.
Zie hier.
***
Is mw piri al gearresteerd?
The plot thickens : https://www.geenstijl.nl/5180012/bassiehof-naast-kati-piri-verdient-ook-israel-aanklager-karim-metoo-khan-kritiek-van-kabinet
Zo te zien heeft “de kiezer” het allemaal niet zo goed begrepen. WEliswaar wordt pietertje afgestraft maar het verdwaalde kiezersvolk vliegt weer terug in de armen van het aloude kartel mn het xxA
https://ejbron.wordpress.com/2024/11/24/peiling-23-11-2024/
Mevrouw Piri openbaarde een geheim doordat ze de dag van de heenreis van de minister naar Israël vertelde. Dat is een ernstig strafbaar feit. Ze had moeten en kunnen weten dat zoiets geheim is. Gewone burgers zouden daarvoor vervolgd worden, maar Piri genoot op het moment van openbaarmaking politieke onschendbaarheid. Het reglement van orde der Tweede Kamer was wel op haar mededeling van toepassing. Ze zou er voor berispt moeten worden.
Inmiddels zijn er ambtenaren die zich als klimaatalarmisten opstellen. We zouden hier wel “een Muskje mogen doen” om wat overtollig vet uit de ambtenarenwereld te snijden.
Die ambtenaren zijn met naam en toenaam bekend . Daaronder Hester Vos, communicatie medewerker van BUZA en actief lid van extinction rebellen. Onlangs nog heeft de VK een pagina groot artikel aan deze helden besteed.
BUZA zelf speelt een actieve rol bij de hersenspoeling van het volk door Milieu Defensie te financieren en rechtszaken te laten houden tegen Shell, zodanig dat iedereen daarin ook gelooft.
Zie mijn bijdrage bij het vorige onderwerp die men ook niet las .
ook op X trouwens is er geen hond die reageert op de aankondigingen dat de klimaathoax over is en de klimaatnoodtoestand is opgeheven. Ook daar gaat men gewoon verder bij waar men gebleven was.
Fijne zondag .
Mss zusje van pvda-ster Mei LI??
“geen hond die reageert op de aankondigingen dat de klimaathoax over is en de klimaatnoodtoestand is opgeheven.”
Natuurlijk niet want waarom zou iemand reageren op een zinloze maatregel.
Die zogenaamde noodtoestand stelde niets voor… dus is opheffing ook niet relevant.
In plaats daarvan wel veel reacties op de ronkende aankondigingen van leiders van all over the world met felicitaties voor de geslaagde COP in Bakoe .
De jarenlange infiltratie van de ambtenarij doet inmiddels zijn slopende ondemocratische werk.
Duidelijk dat niemand de naam van Hester Vos heeft nagetrokken want ze is niet de communicatie medewerker van BUZA maar VWS .
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen
Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.
De batterijtechnologie voor elektrische auto’s evolueert razendsnel. Wekelijks worden nieuwe ontdekkingen gemeld of overtreffen tests de verwachtingen.
Tot dusver is de batterij nog steeds de grootste kostenpost, bij een elektrische auto. Hoewel deze kosten over de totale levenscyclus worden gecompenseerd, blijft het streven om ze verder te verlagen. Een veelbelovende oplossing is LFP-technologie (lithiumijzerfosfaat), die kobaltvrij is en daarmee zowel goedkoper als milieuvriendelijker.
Voor een andere aanpak, wordt er ook gekeken naar alternatieven voor lithium, zoals natrium. Hoewel deze techniek een jaar oud is, heeft de chemie zich al ontwikkeld. De Chinese gigant CATL kondigde onlangs de productie aan van tweede-generatienatriumbatterijen. Volgens Car News China zal de prototyping in 2025 volledig afgerond zijn, met de eerste modellen voor de massamarkt gepland voor 2027.
Voor automobilisten is dit uitstekend nieuws, want dit betekent een nieuwe aanzienlijke daling van de autoprijzen, aangezien natriumbatterijen aanzienlijk goedkoper zijn dan lithiumbatterijen. Naar verwachting zullen ze in 2025 al concurreren met de prijs van LFP-pakketten. Vanaf 2027, met de voordelen van massaproductie, zouden de kosten zelfs … 70% lager kunnen uitvallen.
Beeft niet voor de kou
Het voordeel van natriumbatterijen is niet alleen financieel. Volgens CATL zijn deze nieuwe batterijen uitzonderlijk bestand tegen extreme kou, tot -40°C, zonder enig vermogensverlies. Uit eerste tests blijkt dat het verlies in actieradius bij -20°C verwaarloosbaar is, wat een enorme verbetering betekent voor elektrische voertuigen in de winter, een seizoen waarin EV-gebruikers nu nog vaak hinder ondervinden. Bovendien kunnen deze batterijen zelfs bij -30°C probleemloos worden opgeladen.
Ah daar is tie weer de “wonderbatterij” ??
Bas, je liegt weer dat je barst.
Knipselkrant
Nu nog de batterij die maar 80 kilogram weegt, niet explosief is en alleen ruim voorhanden zijnde mineralen gebruikt, eenvoudig uitwisselbaar is, vrijwel onbrandbaar en niet na 10 jaar inclusief auto op de schroothoop hoeft.
Lijkt me niet minder brandgevaarlijk
Flammability and Explosibility Sodium spontaneously ignites when heated above 115 °C in air that has even modest moisture content, and any sodium vapor generated is even more flammable. Sodium reacts violently on contact with water and often ignites or explodes the hydrogen formed.
Natrium batterijen voor een EVtje zijn drie keer zo zwaar als een lithium batterij, die op zich weer drie keer zwaarder is dan een verbrandingsmotor plus benzine tank. In plaats van je auto van 1 ton rijd je met een tank van 3 ton. En dat is een verbetering?
In Parijs willen ze alle zware luxe auto’s verbieden.
Dat betekent dus niet alleen de dikke suv maar ook zo goed als alle electrische auto’s, er gebeuren te veel ongelukken met deze zware auto’s met doden of zwaar gewonden.
Het is zelfs zo erg dat ze de reclame van deze auto’s willen verbieden.
Tja als je aan veilig verkeer wilt doen kan ik me dat ook heel goed voorstellen, langere remweg en een gewicht dat velen malen harder doorduwt bij dit soort auto’s.
Natrium batterijen hebben nog en ander nadeel: ze werken pas bij temperaturen bovn de 100 graden. De Renault ZOE had zo’n batterij. Die zijn nu voor een habbekrats te koop.
Op de eerste plaats herken ik Schoof niet als Minister President.
Dat heel Europa op de schop moet voor co2 neutraal te worden is helemaal van de zotte.
In het begin was het nog co2 arm, en daar zouden heel veel mensen zich in kunnen vinden.
De techniek was al heel ver om steeds meer processen en ook auto’s, cv installaties enz steeds zuiniger te maken en ook nog met hogere rendementen.
Maar Brussel heeft er voor gezorgd en Nederland volgde als een mak lammetje dat fabrikanten niet meer wisten wat ze moesten wat uiteindelijk er voor zorgde dat doorontwikkelingen stagneerde, ze pompten er geen geld meer in.
Brussel zei gewoon we gaan over op waterstof, en de eerste flop was al geboren en velen zullen nog volgen.
En nu zie je hoe de economie aan het wankelen is in veel landen.
Zelfs nieuwe dingen produceren word steeds moeilijker.
Gelukkig heeft de groene industrie nu ook eens de deksel op de neus gekregen.
Brussel is de boosdoener, een verekt imperium wat steeds meer macht krijgt, zelfs in eigen land heeft een regering nog amper wat te zeggen, wat je ziet van hun is meer spreken dan daden omdat Brussel hun gelijk weer op de vingers tikt.
Een EU kon heel goed zijn maar niet zo als nu het geval is.
Brussel is een soort van virus waar je langzaam aan zult sterven.
Theo, herken of erken je Schoof niet…?
Erken, snap snap jij toch ook wel. ;)
“Dat heel Europa op de schop moet voor co2 neutraal te worden is helemaal van de zotte.”
Ja want de hele wereld moet CO2 neutraal worden.
Bas
De aarde als geheel is nooit CO2 neutraal geweest. De hoeveelheid CO2 heeft altijd gefluctueerd. Maar als navelstaarder merk je dat natuurlijk niet op. Dan praat je alleen anderen na in het bekende dogma.
Gresnigt lult zoals gewoonlijk weer een stuk de ruimte in.
Als jullie reageren op Bas doe dat dan met de naan Gresnigt zodat hun van de nucleaire forums hem hier ook wat sneller vinden want ook hun waren blij met hem als expert straling deskundige van kerncentrales.
Er gebeurt daar zoiets van Scotty beam me up.
Maar Wie o wie muilkorft de brusselse ambtenaar?
Ambtenaren moeten zwijgen!
Zij moeten gewoon blindelings het beleid van de policus uitvoeren – zelfs wanneer dit dom, onrealistisch of zelfs onwettig is!
Het was een schande dat ambtenaren concludeerden dat er geen wettelijke basis was voor een asielnoodwet!
‘Ambtenaren moeten zwijgen’.
Mijn hemel, wat een onzin weer.
Het door een Minister of Stass uitgedragen beleid is gebaseerd op de meningen, adviezen enz. van de ambtenaren van zijn of haar ministerie.
Ja, en als eenmaal dat beleid is vastgesteld, dan behoren ambtenaren te zwijgen of gewoon op te stappen als ze het er absoluut niet mee eens zijn en bij dat opstappen mogen ze best een handje geholpen worden.
Lees ter illustratie het boek ‘Klem in de draaideur’.
Dat geldt voor iedere organisatie, of het nou gaat over het organiseren van een dagje uit voor bejaarden of het landsbestuur.
En wat die asielnoodwet betreft, alle lof voor de moed van mw. Faber, maar daar zat ze toch echt totaal fout en dat heeft ze uiteindelijk ook wel ingezien.
Kortom, ook hier geldt weer de slogan: ‘De beste stuurlui staan aan wal’. En vaak is dat aan lager wal.
Jij wilt dat ambtenaren onwettige handelingen uitvoeren.
Dat mag geen ambtenaar doen. Stevige straffen (gevangenis) als ze dat wel doen, ook al is dat in opdracht van de minister, c.q. de minister-president.
Ambtenaren hebben een eed afgelegd dat ze de (grond)wet zullen volgen.
Het wordt een zooitje als ambtenaren ideeën van hun baas uitvoeren ook al zijn die strijdig met de wet.
We leven hier niet in Afrika, e.a.
Hassebas vindt ook dat de ambtenaren die uit geheime stukken gelekt hebben en daarmee de wet overtreden, zwaar gestraft moeten worden. Helemaal mee eens, het is hier (dwz buiten de ring A10) tenslotte geen Afrika.
http://www.nzz.ch/international/atomausstieg-deutschland-wie-die-gruenen-gegen-die-kernenergie-stimmung-machen-ld.1855149
Minister Veldkamp (NSC) van Buitenlandse Zaken / Rijksrecherche moet direct onderzoek instellen naar de corrupte lekkende rijksambtenaren in de casus van zijn geheime diplomatie reis naar Israël en naar de ambtelijke lekkage uit vertrouwelijke stukken.
https://www.rijksrecherche.nl/onderzoeken/ambtelijke-corruptie
Wie heeft de bevoegdheid om een reis geheim te verklaren?
Lijkt me dat dat niet bij de reizende minister hoort.
Was die reis wel geheim in de zin van de wet?
Ik heb de indruk dat dat onterecht zou zijn.
Wie muilkorft de politieke ambtenaar? Een minister met ruggengraat.
Er zijn wetten tegen insubordinatie. Gebruik ze!
iedere ambtenaar behoort zijn politieke voorkeuren aan de kant te zetten als hij/zij aan het werk is. Politiek bedrijven doe je op persoonlijke titel en buiten werktijd. Anders stap je gewoon op en zoekt ander werk.
Kun je aangeven wat de wettelijke eisen zijn waaraan de ambtenaar moet voldoen?
Hij heeft nl een eed afgelegd dat hij zich aan de wet moet houden.
https://www.br.de/nachrichten/bayern/atomkraft-so-koennte-isar-2-in-bayern-wieder-in-betrieb-gehen,UUZwmvO
Ja ja, onder druk wordt alles vloeibaar.
Je moet je vijanden met hun eigen wapens verslaan he Bas:
Het weer in gebruik stellen van een of meerdere KC’s wordt vooral verdedigd om de CO2 neutraliteit te halen in 2040 en daar kan toch niemand tegen zijn, zeker niet de Groene Khmer:
https://www.br.de/nachrichten/bayern/soeder-stellt-eignes-klimaziel-in-frage-kritik-auch-in-koalition,UU1bp0w
Waar het echt om gaat is het realiseren van een zeer betrouwbare stroomopwekking, iets dat met wind en zon nooit of te nimmer zal lukken.
Het enige voordeel aan ‘zon & wind’ is dat je weet dat je er niks aan hebt.
Okay, volgens Bas wel, maar als je hem vraagt hoeveel waterstofgas en batterijen er nodig zijn om de jaarbehoefte van Duitsland te dekken, dan weet hij alleen te melden dat hij wel eens in een alcoholfabriek is geweest waar waterstof uit een elektrolyse opstelling borrelde.
AnthonyF
Als we massief inzetten op kerncentrales die seriematig geproduceerd kunnen worden kunnen we wereldwijd de fossiele brandstoffen nog vele jaren voor mobiele toepassingen gebruiken. Veel beter dan een lomp zware accu die veel eerder versleten is dan het voertuig dat hij aandrijft.
Als we alle ambtenaren van OCW nu per direct zouden ontslaan dan is morgen iedereen ze vergeten.
Er zou zelfs niemand zijn die iets zou missen.
Krantenknipsel uit België:
Het dagrecord is gebroken: het is officieel de warmste 24 november sinds het begin van de metingen. Dat meldt het KMI. “Het dagrecord dateerde uit 2003 en bedroeg 15,8 graden”, zegt weervrouw Sabine Hagedoren. Vanmiddag klom het kwik tot 17,5 graden Celsius in Ukkel.
Goed om te horen, dat is dan minder stoken en dat scheelt co2.
Prima toch, alles loopt in lijn met hun doelstellingen.