Van een onzer correspondenten.

De productie van groene waterstof in Nederland komt in gevaar door een ingreep van het kabinet, waarschuwt de brandstofindustrie. Het wordt namelijk minder lonend dan gedacht om groene waterstof in te zetten voor de raffinage van fossiele brandstoffen. Bedrijven met plannen voor groene-waterstoffabrieken vrezen dat ze daardoor hun investeringen niet zullen terugverdienen, staat in een brandbrief van brancheorganisatie Vemobin en energiebedrijven als Shell, BP en RWE.

‘Het aanstaande besluit dreigt een veelbelovende industrie op zijn kop te zetten en een al fragiel investeringsklimaat ernstig aan te tasten. Zo dreigt Nederland achterloper in plaats van koploper te worden’, staat in de brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Om aan Europese klimaatdoelen te voldoen, zijn brandstofleveranciers in Nederland verplicht jaarlijks steeds meer hernieuwbare brandstoffen te leveren. Daarvoor krijgen ze credits, die ze bij een overschot kunnen verkopen aan branchegenoten die te weinig hernieuwbare brandstof hebben verkocht. Ook de verkoop van groene waterstof, dus waterstof die is gemaakt met hernieuwbare elektriciteit, levert dit soort punten op.

‘Het aanstaande besluit dreigt een veelbelovende industrie op zijn kop te zetten en een al fragiel investeringsklimaat ernstig aan te tasten’ brandbrief brandstofindustrie

Maar er is nog amper een markt om vrachtwagens of schepen direct waterstof te laten tanken. Om investeringen in groene waterstof aan te jagen, stond Brussel ook de ‘raffinageroute’ toe. Leveranciers kunnen ook credits verdienen als ze fossiele brandstoffen verkopen waarvoor in het raffinageproces groene waterstof is gebruikt, in plaats van ‘grijze’ waterstof op basis van aardgas.

Dit soort brandstoffen zullen in Nederland echter veel minder meetellen in de score van brandstofverkopers dan groene waterstof die direct wordt verkocht, maakte het ministerie van I&W onlangs bekend. Om evenveel credits te krijgen als voor de directe levering van groene waterstof, moeten ze 2,5 keer zoveel benzine of diesel verkopen die is gemaakt met behulp van groene waterstof.

Investeringsplannen voor groene waterstof worden door die ‘correctiefactor’ in de war geschopt, stellen de briefschrijvers. Daarnaast geldt de beperking in Duitsland niet, waardoor het Nederlandse investeringsklimaat voor groene waterstof dreigt te verslechteren.

In een Kamerbrief legde staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) onlangs uit dat de ingreep nodig is om de directe verkoop van groene waterstof voor vervoer aan te moedigen. Dat levert immers de grootste CO2-besparing op.

***

Bron hier.

***