Van een onzer correspondenten.
NRC:
‘Trump kan geen genoeg krijgen van zijn comeback en bewieroking. Maar hij is geen stripper die alleen aandacht grijpt met schaamteloosheid. Hij wil een bokser zijn, een vechter, die al zijn tegenstanders met rake klappen knock-out slaat. Met de drastische maatregelen voor alle facetten van de samenleving heeft hij zijn opponenten op z’n minst duizelig gekregen.’
IndianExpress.com:
‘Voor India, dat de op twee na grootste consument van ruwe olie ter wereld is en afhankelijk is van import om in meer dan 85 procent van zijn behoefte aan de grondstof te voorzien, zou een daling van de olieprijzen een goede zaak zijn. Bovendien is de VS al de op vier na grootste leverancier van ruwe olie aan India, en een toename van de Amerikaanse olie-export zou India nog meer ten goede kunnen komen.’
VARABNN:
‘Terwijl natuurbranden Californië teisteren, treedt in Washington een klimaatontkenner aan als president’, aldus Donald Pols van Milieudefensie over de net geïnaugureerde president van de Verenigde Staten Donald Trump. Maandag werd ook bekend dat de VS zich uit het Klimaatakkoord van Parijs terugtrekken, net als tijdens Trumps eerste termijn. ‘Het is een klap dat hij uit het klimaatakkoord wil stappen en de belangen van multinationals boven mensenlevens zet, maar het toont ook aan dat wij hier nog meer moeten doen. Milieudefensie blijft grote vervuilende bedrijven aanspreken op hun plicht om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen.’
Business Insider:
‘In een verklaring zei het Witte Huis dat Trump de ‘leases’ van windparken zou beëindigen en zich opnieuw zou terugtrekken uit het Klimaatakkoord van Parijs. Toch kan het lastig zijn om die beloften na te komen. Economen en energieanalisten vertelden Business Insider dat de prijzen van olie en gas grotendeels worden bepaald door mondiale factoren buiten de controle van een president. Voorstanders van de kenmerkende klimaatwet van president Joe Biden waarschuwden er ook voor dat het ongedaan maken ervan een productiehausse zou ondermijnen, voornamelijk in Republikeinse staten, waar nieuwe fabrieken zonnepanelen, elektrische voertuigen en batterijen produceren die de opwarmende uitstoot van fossiele brandstoffen kunnen verminderen.’
De Standaard:
‘Drill, baby, drill’: Trump keert terug naar het energiebeleid van de vorige eeuw.
The Guardian:
‘Wanneer de necrologie van planeet Aarde wordt geschreven, is er mogelijk een prominente plek voor wat er op 20 januari 2025 in een basketbal- en ijshockeyarena in het centrum van Washington plaatsvond. Het was hier dat Donald Trump, met een ironisch hoofdschudden en een vrolijke draai van de pen, de VS opnieuw terugtrok uit het klimaatakkoord van Parijs, tot vreugde en gejuich van 20.000 toeschouwers die blijkbaar onverschillig waren voor het lot van het lichtblauwe stipje waarop ze leven.’
NOS:
‘Stoppen met windenergie en méér fossiele brandstoffen oppompen, uit het klimaatverdrag van Parijs stappen, en regels versoepelen voor olie- en gasbedrijven. Het klimaatbeleid van de Verenigde Staten gaat ingrijpend veranderen. Als het aan Donald Trump ligt tenminste, die morgen wordt beëdigd als president. Maar ook de macht van een Amerikaanse president is niet onbeperkt. Bij het uitvoeren van zijn plannen krijgt Trump te maken met politieke tegenstand, de macht van de markt en praktische obstakels.’
Nu.nl:
Wereldwijde klimaatdoelen nog verder uit zicht.
‘De afgelopen jaren voerde de VS onder Biden een groenere koers dan onder Trump. De olie- en gaswinning bleef sterk groeien, maar er kwamen ook honderden miljarden aan subsidies voor groene energie, elektrische auto’s en duurzame industrieën. De VS is nog altijd niet op koers om de eigen klimaatdoelen te halen, maar ze kwamen de afgelopen jaren wel dichterbij. Door dit besluit van Trump raken de wereldwijde klimaatdoelen verder uit zicht. De VS is de grootste economie ter wereld. Zonder Amerika in het Parijsakkoord is de opwarming onder de 1,5 graden houden – het belangrijkste doel van ‘Parijs’ – praktisch onhaalbaar. Onlangs werd al duidelijk dat dat doel uit zicht raakt. De opwarming beperken tot 1,5 graden houdt de belangrijkste kantelpunten in het klimaatsysteem tegen.’
Forbes.com:
‘Hij drong er bij Amerikaanse olie- en gasbedrijven op aan om de Amerikaanse energiezekerheid en economische kracht te waarborgen en merkte op: “We zijn een rijke natie. Het is dat vloeibare goud onder onze voeten dat ons zal helpen ervoor te zorgen dat we dat zo houden. ‘Amerika zal weer een productieland worden. We zitten op de meeste olie en aardgas van alle landen op aarde en we gaan het gebruiken.’ Een woordvoerder zei dat er een reeks maatregelen voor de energiesector wordt verwacht via presidentiële uitvoerende bevelen op maandag zelf. Andere op handen zijnde beleidsmaatregelen zullen de komende weken volgen, aangezien de regering-Trump ‘vanaf dag één op gang komt.’ Deze omvatten een poging om de olie- en gasindustrie te bevrijden van strengere emissievoorschriften die onder de regering-Biden werden gezien, variërend van het standpunt van de voormalige president over netto nul emissies tot sectorbrede regelgevingskaders. Groene subsidies, waaronder steun voor de New Green Deal, zullen naar verwachting ook worden geschrapt, samen met een pauze in de goedkeuringen van offshore windparken.’
***
Eindelijk gezond verstand en realisme.
Leftist heads are exploding….. ;-)
Oh, ze zijn het er allemaal mee oneens… nou dat wordt nog wat dan, haha.
Verbazingwekkend dat ze met geen woord reppen over de aanstaande deportatie van illegalen en ander buitenlands tuig.
Haha, de macht van de markt…. als de subsidie stoppen is het einde oefening voor ALLE groene waanzin.
Gezond verstand.
Mooi maar wat is dat precies? Ik heb mensen die appelleerden aan gezond verstand uitspraken horen doen die m.i. haaks stonden op gezond verstand.
Normaal verstand met juiste weging van de situatie in de wereld van vandaag en morgen bepaalt dat de zorgen over klimaat niet bewezen zijn maar vooral dat deze afleiden van de echte problemen die er wel te bewijzen zijn.
Inzetten nu op groei is verkeerd omdat dit op korte termijn zal leiden tot een wereldwijde economische crisis. Heel simpel gesteld onze planeet groei niet mee met groeiende behoefte aan grondstoffen. Het wordt allemaal al beschreven maar de consequenties willen niet indalen.
Nu is er de competitie via groei naar macht maar dit streven werkt averechts op de mogelijkheden onze planeet duurzaam te kunnen blijven gebruiken.
Onze planeet hoeft ook niet mee te groeien.
Laat ons veronderstellen dat er 10 miljard mensen zijn die elk 100 kg wegen. Dat is dan een totaal van 1.000.000.000.000 kg. Nu weegt de aarde ongeveer 5.974.200.000.000.000.000.000.000 kg. De verhouding gewicht mensen / gewicht aarde bedraagt dus 1/5.970.200.000.000.
We vergelijken dit met een mug die op een mens komt zitten. Een mug weegt ongeveer 10 mg (milligram). De verhouding gewicht mug / gewicht mens bedraagt dan 0,000010 kg / 100 kg of 1/10.000.000.
Verhoudingsgewijs is een mug op een mens dus een veel zwaarder evenement (meer dan 500.000 maal) dan alle mensen dicht bij elkaar op aarde.
Galjee, kan nogal onnozel voor de dag komen, hij is een van de weinigen hier die klimaatmaatregelen eigenlijk toejuicht omdat hij bang is dat we anders naar de haaien gaan.
Een norse duurzame zeurpiet. Je hoort al 30 jaar dat de olie opraakt.
Kijk Galjee, er is helemaal geen tekort, dat hebben ze gewoon bedacht om JOU te laten geloven dat er iets moet worden gedaan.
Daarom zie je Amerika, India, Rusland, China of om het even elk ander land gewoon nog centrales en vliegtuigen bouwen en geld steken in een oorlogsapparaat. Zouden ze dat doen als er straks geen olie en gas meer is?
Nee, dus, doe dan ook niet zo overdreven, het tekort zit tussen jouw oren.
Net als met het klimaat is er NIETS aan de hand. En als er niets aan de hand is, hoe je ook geen maatregelen te nemen.
“Galjee, kan nogal onnozel voor de dag komen, hij is een van de weinigen hier die klimaatmaatregelen eigenlijk toejuicht omdat hij bang is dat we anders naar de haaien gaan.”
FG Laat even zien waar en wanneer ik klimaatmaatregelen toejuich of dat heb gedaan. – lukt je niet dus is dit pure misleiding.
Verder gaan we idd naar de haaien alleen niet door een klimaatverandering maar door de collectieve blindheid voor dat wat ik al te vaak heb uitgelegd.
Frans Galjee
Zolang de mensheid groeit en en vergrijst en het overgrote deel nog op zoek is naar het luxe leven dat wij (jij en ik) leiden heb jij noch ik enig recht van spreken.
Dan is liggen in je kuiltje de enige optie. Gebruik je verstand.
Eigenlijk toejuicht dus!
Ja, ja, de collectieve blindheid die je zo vaak hebt uitgelegd.
Bijzonder dat je toch elke dag kunt herhalen dat je hebt uitgelegd zonder het echt opnieuw uit te leggen, het zou kunnen zijn dat we de uitleg niet begrijpen. Aan de andere kant, als je duidelijk bent kunnen we je er ook op vastpinnen, ik denk dat daar de crux zit.
Man, maak je niet zo druk met die onzin. We gaan nog lang niet, en zeker niet door het klimaat, zelf uitstappen kan natuurlijk wel.
Zo zie je maar weer. MSM = Koekoek éénzang.
Allemaal overtuigt van het er al sinds jaar en dag ingeramde dogma. “De huidige mens is de vernieler van te planeet.”
Kletskoek, de mens is niet meer of minder dan een toevallige voorbijganger.
In die tijd die je gegeven is moet je er met de eigenschappen die je op de een of andere manier via natuurlijke weg hebt verkregen, samen het beste van maken.
En dat is niet hetzelfde als in een hol wonen en op een houtje bijten.
“De huidige mens is de vernieler van te planeet.”
FG. Vernieler of uitputter. Ook zonder die MSM kan je tot die trieste conclusie komen. Sterkte verder op die 2 hectare grond per aardbewoner. Een oppervlak die je moet delen met al dat andere landleven en natuur. Wordt het te vol en wordt alles nog schaarser dan vechten we elkaar wel de planeet af gelijk ratten dat doen in die situatie. Je zou bijna denken dat we al in die fase verkeren.
Frans Galje
Volgens mij vergeet je volledig naar jezelf te kijken en er de noodzakelijke (voor jou) consequenties aan te verbinden.
Speciaal voor onze FvD haters, die ook een beetje stilletjes zijn in dit Trump draadje, de aankondiging van Raisa over de start van Ongehoord Nieuws die als enige tegenwicht biedt tegen het bagger NOS journaal en de rest van de MSM.
Ik kan haast niet wachten tot februari.
https://x.com/rblommestijn/status/1881724745533788214?mx=2
Het probleem wordt dat olie en gas geleidelijk hun positie in de wereld aan het verliezen zijn aan zon en wind…
Gewoon omdat die goedkoper zijn en geen gif verspreiden.
NB
Kern maakt natuurlijk geen kans vanwege zijn hoge kostprijs.
Dat blijkt ook uit de voortdurend afnemende rol van kern in de wereld.
Van een aandeel van 18% (~2000) in de opwek van stroom naar nu <9%
Kan je dat, zoals gewoonlijk, staven, Bas?
Och Rudi, ga toch niet meer in op deze flapdrol en volg het goede nieuws:
https://t3n.de/news/start-fuer-alte-reaktoren-und-neubau-von-akws-was-fuer-die-kernenergie-in-diesem-jahr-auf-dem-plan-steht-1668303/
https://www.boursorama.com/bourse/actualites/oersted-et-vestas-reculent-apres-que-donald-trump-tourne-le-dos-a-l-eolien-282099c165b5d57ac9b4519fb9e129e7
https://www.boursorama.com/actualite-economique/actualites/eolien-le-danois-orsted-signale-des-depreciations-pour-1-6-milliard-d-euros-f8baf9c964153d99f7ae0debc7122671
Anthony,
Kijk naar de cijfers en niet naar tendentieuze artikelen waar auteurs er op los liegen.
Die plicht om kernenergie uit te breiden is overeengekomen op een conferentie van kern professionals….
Gaat natuurlijk niets van terechtkomen want zij moeten hun portemonnee niet trekken…
Levert wel leuke publiciteit die wellicht een ontwikkelingsland over de streep kan trekken (vooral landen die wat ruzie hebben met buren, een atoombom is nooit weg).
Kenmerkend:
– USA geen kernreactor in aanbouw… Geen serieuze voornemens.
– France geen kerncentrale in aanbouw is (aandeel kern ooit 78%, nu ~65%)
– UK na de start van de bouw van HPC (grondaankoop 2008, feitelijke start 2011) geen enkele andere KC in aanbouw genomen is, terwijl HPC op zijn vroegst in 2031 klaar is.
(aandeel kernenergie is daar dus ook stevig gedaald)
In de EU:
– Oostenrijk, Italië, en Dld zijn gestopt met kernenergie.
– België en Spanje zijn aan het stoppen en willen na 2035 kern vrij zijn.
@Rudi,
Voor als je nog niet bent overtuigd:
“In 2024, global new solar generation capacity (Gigawatts) was deployed 100 times faster than net new nuclear capacity according to recent data from the World Nuclear Association, the International Energy Agency and Ember. New wind was deployed 25 times faster than nuclear.
The fastest energy change in history continues.”
https://energycentral.com/c/gn/generation-both-solar-and-wind-catching-nuclear-generation?utm_medium=eNL&utm_campaign=gen_net&utm_content=503290&utm_source=2025_01_21
Rudi, ik heb nog niet zo lang geleden aan Hans Labohm gevraagd om de betaalde provocateur Gresnigt van CG te trappen.
Daar kom ik nu op terug want het is veel leuker om die griezel zichzelf steeds dieper in de shit te zien werken met zijn aanhoudende stroom leugens.
Neem nou even dit:
https://blackout-news.de/aktuelles/dunkelflaute-in-grossbritannien-uniper-verkauft-strom-aus-gas-fuer-mehr-als-3400-euro-pro-mwh/
https://blackout-news.de/aktuelles/gezielte-irrefuehrung-bei-der-kkw-abschaltung-die-hintergruende-und-folgen/
Ik ben ervan overtuigd dat Bas een foto van Habeck naast zijn bed op het nachtkastje heeft staan; zijn idool op het gebied van groenlinkse leugenachtigheid.
Op de door hem ooit aangedragen site https://www.energy-charts.info/charts/import_export/chart.htm?l=de&c=DE&year=2025&flow=physical_flows_de
kan je zien dat Duitsland tot vandaag net zo veel stroom heeft ingevoerd als uitgevoerd en veel van die invoer komt uit Frankrijk.
Het besluit van Trump om uit de greendeal te stappen zal de animo om vol in te zetten op kernenergie alleen maar vergroten.
En nogmaals; reageer niet meer op deze engnek.
UIt deze bron:
https://www.sfen.org/rgn/nucleaire-nouvelle-ere-aie/
M.b.v. google translate krijg je een prima vertaling naar het Nederlands.
kan je zien dat het aantal KC’s alleen maar toeneemt. Van 348 in 2000 naar 410 in 2023
Ten overvloede wil ik je aandacht vestigen op deze alinea:
Tweede bron van koolstofarme elektriciteit
In 2023 bleef “kernenergie de tweede bron van elektriciteit met een lage uitstoot ”, nadat waterkracht 20% meer produceerde dan windenergie en 70% meer dan fotovoltaïsche zonne-energie. Kernenergie vertegenwoordigt “ 17% van de totale elektriciteitsvoorziening in 2023 ”. Sinds 1971 heeft kernenergie het mogelijk gemaakt om de uitstoot van 72 gigaton CO2 te voorkomen, herinnert het Agentschap zich.
Kernenergie speelt een belangrijkere rol in de geavanceerde economieën, die meer dan 70% van de reactoren in de wereld huisvesten, ook al is deze vloot relatief oud : gemiddeld 36 jaar vergeleken met 18 jaar in de opkomende economieën. Deze laatste versterken zichzelf in het gebruik van kernenergie. Eind 2024 waren er 63 kernreactoren (71 GW) in aanbouw, waarvan driekwart alleen al in opkomende economieën en de helft alleen al in China.
Och, het houdt niet op, niet vanzelf:)
https://www.handelsblatt.com/meinung/kolumnen/atomkraft-das-sind-die-verschwiegenen-kosten-der-energiewende/100101121.html
Hahahahahaha, geen gif verspreiden? kom nou kerel, vol houden Bas, volhouden jongen, heb je zelf al een molen gekocht, en accu’s voor je eigen waterstof opwek om de winter door te komen?
Het kan makkelijk uit toch?
Geef gewoon het goede voorbeeld!
Bedankt!
Mijn zonne panele produceren al ~3x meer dan ik verbruik aan stroom…
Maar ga nog uitbreiden want met 8cent/KWh teruglever vergoeding is dat economisch.
Bas
Prijs de dag niet eer het avond is. Wat ga je doen na 2026 met de 2/3 die je overhoudt. Stop je die in een brandgevaarlijke thuisaccu van 700 euro per kWh. Of mik je erop dat die net als waterstof straks gratis of bijna gratis zijn. Tja, wie dan leeft die dan zorgt. Nu kun je met de nu dure stroom je huis met een elektrisch kacheltje met de in de zomer opgespaarde stroom op kosten van niet zonnepaneelbezitters nog even warm houden.
Opwek vandaag per paneel 0,15 kWh. Nodig voor verwarming: 70kWh. tel uit je winst. Waar laat je die 500 panelen of hoe financier je die thuisbatterij met een capaciteit van 120 x 70kWh x700 euro? Vooruit dan, met een warmtepomp kan het een ietsje minder in een relatief warme winter.
Ik maak er 120 x 25kWh x 700 euro van. Kun je het nog volgen Bas. Rekenen is niet je sterkste punt. je moet het hebben van de visie van Rutte. Kon je die lenen?
Peter,
Ik kan het aantal panelen nog verdubbelen.
Wellicht zakt de teruglever vergoeding naar 5cent/KWh, maar dan kom ik volgens mij (ruwe schatting) nog uit.
Die panelen gaan immers wel 40jaar mee.
En de bank levert maar weinig rentevergoeding.
Bas
Moet ik daaruit begrijpen dat je er nu 250 0p je dak hebt liggen? Of ga je in de winter naar zuid Spanje.
De gemiddelde economische levensduur van een PV systeem staat nog steeds op 17 jaar. Natuurlijk niet in de hosannaverhalen van de branche en de groene lobby die rekenen nog met 25 jaar levensduur. Maar Bas zou geen Bas heten als die weer eens met superlatieven en toekomstvisioenen aan komt zetten.
Duidelijk is wel dat je een superthuisaccu om de winter te overleven, nog niet ziet zitten. Best wel duur hé die 120 x 25 x 700 euro. Die verdien je nooit meer terug.
Over het bankenbedrog, het digitaal vermeerderen van het geld en de inflatie zullen we het maar niet hebben. Aan deugdelijke nuttige gebruiksgoederen heb je meer. Gelukkig één punt van overeenkomst.
@Peter,
Ik denk dat ik beter kan rekenen dan jij.
@Bas mag ik je nog even herinneren dat rekenen niet aan jouw is besteed, ik heb niets meer van je vernomen na zondag:
@Albert,
Als ik zo kortzichtig ben dan kun je me vast wel op fouten attenderen.
Die terechtwijzingen zie ik graag want ook ik kan het fout hebben en vind het dus prettig om te worden gecheckt.
Tja, die 40 jaar heb je dan ook nodig om je investering terug te verdienen, helaas heeft de elektronica in de omvormers geen langer leven dan een jaar of 10 15 dan zijn de condensatoren verouderd en zal de omvormer overlijden omdat deze na drie jaar al geen garantie en onderdelen heeft.
Dus reken je rijk zou ik zeggen, en dan heb ik het nog niet eens over een gammel stekertje na een jaartje of 20….of brand in je panelen door productiefouten.
@Rudi, Wikipedia:
“Wind power’s share of worldwide electricity usage in 2023 was 7.8%, up from 7.3% from the prior year. In Europe, wind was 12.3% of generation in 2023.”
https://ourworldindata.org/grapher/share-electricity-wind
geeft alle aandelen bij de stroom opwek (totalen over de wereld) en hun verloop (lager op de page):
2002 zon 0,01%, wind 0,33%, kern 16,5%
2013 zon 0,6%, wind 2,7%, kern 10,6%
2023 zon 5,5%, wind 7,8%, kern 9,1%
Zoals je ziet gaat wind ingehaald worden door zon, en kern ingehaald worden door beide (logisch want minder arbeid nodig).
Speciaal voor u verplicht leesvoer : https://www.wyniasweek.nl/maaike-van-charante-de-informatie-op-wikipedia-is-niet-meer-te-vertrouwen?utm_source=Wynia%27s+Week&utm_campaign=6393fb2e0f-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_MAILCHIMP&utm_medium=email&utm_term=0_f2337c4ac4-6393fb2e0f-335580995
@Rien,
Omdat ik de discussies over de betrouwbaarheid van Wikipedia ken, heb ik ook gekeken naar ourworldindata.
De cijfers daar zijn voor zover mijn kennis reikt, betrouwbaar.
Voor zover nog niet duidelijk:
wind+zon produceerden in 2013 met 13,3% al veel meer stroom dan kern (9,1%).
En dat verschil is vorig jaar nog groter geworden!
Sorry, 2013 moet 2023 zijn.
Er is helemaal geen enkel medium meer te vertrouwen, als je het zeker wilt weten moet je ZELF meten.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat gewone ordinaire burgers kans gaan zien om de verhaaltjes in de media te controleren, daarom geven ze gewoon bagger informatie, waar niemand wat aan heeft. Dat Bas een bron heeft gevonden die klopt is toeval, dat kan morgen anders zijn..
Is het ook niet vreemd, dat ze niet weten hoeveel moslims er in ons land zitten, maar wel exact de ongevaccineerden weten te wonen?
De reden is simpel, WIJ krijgen het NOOIT te horen,, zodoende blijft elke kritiek verschoond van onderbouwing omdat de gegevens niet kloppen.
Bas, leg eens uit waarom die oh zo goedkope stroom uit zon&wind toch zo duur is? Zou dat komen doordat al weken lang de opbrengsten zwaar tegenvallen en dat er bijgestookt moet worden met fossiel, terwijl er een verzwaard netwerk niks ligt te doen? Neeeuuuuu vast niet. Hahahaha!
@Johan,
Kreeg vanmorgen een mail waarin iemand met een dynamisch contract stelde dat die overdag zo goedkoop was, maar s’nachts niet…
De prijs van stroom wordt bepaald door vraag en aanbod op de stroombeurs.
En natuurlijk willen wind en zon zoveel mogelijk geld verdienen als ze die mogelijkheid wordt geboden.
En die mogelijkheid hebben ze omdat er te weinig opwek middels zon en wind is….
Ik zie maar een oplossing: Meer zon en wind installeren.
Zie ook de situatie in DK.
Bas
Ooit van Nichemarkten gehoord. Als de vraag groot wordt, wordt de prijs hoog. Met datzelfde probleem zitten ook degenen die nog met zonnapanelen moeten beginnen.
Gratis bestaat niet. Gratis wordt door anderen betaald. Snap dat nou eindelijk eens.
Peter,
“Als de vraag groot wordt, wordt de prijs hoog. Met datzelfde probleem zitten ook degenen die nog met zonnapanelen moeten beginnen.”
Dat blijkt niet te gelden voor zonnepanelen gezien de voortgaande prijsdalingen…
Ik heb het niet over gratis gehad. Dat maak jij er van. Leer lezen.
“Als de vraag groot wordt, wordt de prijs hoog.”
Als het aanbod laag wordt wordt de prijs hoog.
Dat is bij stroom productie via zon en wind.
15 t/m 20 jan, 6 dagen achtereen, was de productie van zon en wind in Nederland lager dan 1,5 GW per dag.
Dit geeft een extra hoge prijs voor consumenten.
Bij dynamisch contract (je email vriend) betaal je gelijk.
Bij “normaal” contract heeft de producent een hogere gemiddelde prijs al ingeboekt en gas “ingekocht” op contract volume en prijs.
Kortom we betalen allemaal extra vanwege de onbetrouwbaarheid van wind en zon.
Ook zonder zonnepanelen betaal je:
1) voor de aanschaf subsidie van anderen met zonnepanelen.
2) voor het verhoogde risico en dus hoge kosten bij lage wind opbrengst.
De “oplossing” is nu tijdelijk lager gebruik door afschalen industrie en afzetten verwarming.
Dalende productiviteit, inefficiëntere productie en zo dalende inkomens en dus dalende welvaart.
Hoera, hoera hoera ……..?
“15 t/m 20 jan, 6 dagen achtereen, was de productie van zon en wind in Nederland lager dan 1,5 GW per dag.'”
Het KNMI voorspelde op 17 jan windstilte (<3) t/m 31 jan.
Gelukkig is de 14 daagse voorspelling van het KNMI erg onbetrouwbaar en gaat het donderdag 23 jan weer waaien.
Niemand hier wil dat Modelleur (De email vriend van Bas?) meer dan 9 dagen de hoofdprijs moet betalen voor stroom en hout gaat hakken in het bos naast het KNMI voor zijn verwarming.
Bas
Misschien wordt het nog ooit wat, als er voldoende grondstoffen zijn die je voor bijna niks overal kunt vinden. Dubbelop is een slechte keus en daar komt het bij zon wind en waterstof wel op neer. Tenzij jouw alle stoutste dromen van “alles is gratis” ooit bewaarheid worden. Dat is op het moment dat jij ook tot 10 kunt tellen.
Amerikanen hebben goed gekozen. In een democratie krijg je de leider(s) die je verdient. Vergelijk maar Nederland met Sophie en Amerika met Trump. We mogen niet klagen en jaloers zijn, we hebben zelf gekozen.
Er is veel om te lachen, vandaag.
Ed, helemaal mee eens hoor. En dan moet het mooiste nog komen natuurlijk.
De inhuldiging van Trump was gisteren om ongeveer 18:00 uur onze tijd en dus is het straks om ongeveer 18:00 onze tijd, 24 uur later dus, groot feest vanwege het einde aan de oorlog in Oekraine.
Ik heb de champagne al koud staan.
PS
Sarcasme hoor.
Trump is president
Het beleid verandert
De wetenschap verandert niet
CO2 is nog steeds een broeikasgas
De aarde blijft opwarmen
Kan zijn maar is CO2 de oorzaak?
Ja.
CO2 is niet de enige oorzaak van de stijging, maar wel de grootste bijdrage.
Trump kan de wetenschap niet veranderen.
Trump kan de wetenschap wél veranderen, hij zegt gewoon fuck it, je krijgt geen geld meer.
Maar om je angst even te temperen, ik denk dat wij aan het klimaat helemaal NIETS gaan merken, alles blijft bij het oude, er is namelijk helemaal geen catastrofale opwarming, het zit tussen jouw oren.
Bart Vreeken
Heb je dat zelf uitgerekend of komt die waarneming uit de IPCC bijbel. Maar je weet toch dat de bijbel vol staat met parabels. En jij denkt die allemaal te kunnen duiden?
Peter, een bijbel is voor gelovigen.
Een wetenschappelijk rapport is een overzicht van de stand van de wetenschap.
Een bijbel heeft parabels om je iets wijs te maken; een wetenschappelijk rapport verwijst naar wetenschappelijke studies om een conclusie te onderbouwen en die jij zelf kunt opzoeken en nalezen. Kun jij tonen dat die allemaal verkeerd zijn? Of geloof jij jouw parables en dogma’s?
Trump: GreenDeal stops per direct. Drill baby drill (olie & gas / LNG)
Verder opmerkelijke elementen in zijn toespraak,
….Panama (USA verovering?, dat zal voor Putin’s argumenten nuttig blijken ), ….
….Tesla EV’s productie wordt eindig nu zonder verdere GreenDeal-USA-subsidies en Musk (als compensatie?) aan de borst van Trump als puinruimer USA overheid Washington-ambtenarij, ….
….Vrede in Ukraïne (binnen 1 dag, 1 maand 1 jaar? ; met uitsluiting van EU eisen?) en nu met loser Putin en met een economisch en militair ‘down the drain’ Rusland.
….Als Putin dan gunstige vredesvoorwaarden krijgt dan krijgt China wel zin in een ‘Speciale Operatie’ in Taiwan.
Voor Wokers voor wie die het nog niet duidelijke is : Woke is geheel afgeschaft … dus uitsluitend Man / Vrouw …. GreenDeal afgeschaft.. oeverloze immigratie terugsturen (hoe ze dat gaan doen is open vraag… wie wil ze terug?)
We gaan het allemaal zien …. het is volstrekt onduidelijk.
Inderdaad enige hoffelijkheid ontbrak volledig in zijn speech.
Het was nog vééél erger volgens de sneeuwvlokjes.
https://www.youtube.com/watch?v=1TArUJIoQD8
Check ook even hoeveel deze “Hitlergroet deskundige” er zelf bij fantaseert, Musk heeft voor de spiegel zitten oefenen, hahahaha.
Wat zijn globalisten toch simpel in hun gedachtegoed.
Hand op zijn hart, en vandaar zwaaien naar het volk dat hem gekozen heeft.
ik zie het als dankbaarheid, hij heeft zelfs een vrolijk en dankbaar gezicht.
Dat is wel wat anders dan de strakke gezichten en de stramme houding die wij zo kennen van de nazi’s.
Je moet denk ik ook uit speciaal hout gesneden zijn om overal nazigroeten in te zien.
In jouw geval, ligt het 100% aan de media omdat jij zonder de media helemaal niet in staat bent om een eigen afweging te maken, het zou je waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn.
Het is maar hoe ze het brengen. Herhaling, op het juiste moment afbreken… ja echt een stukje top journalistiek.
ik heb het al eerder gezegd, de MSM houdt jou een rode lap voor en als een dolle stier storm je er op af.
Nu is het Musk, vorige week Baudet, of anders Poetin, beste man, gooi die krant maar aan de kant, je kunt het niet aan.
Hahaha, een ‘Hitlergroe’t! Nou, als je in die tijd zo de H-groet had gebracht, had dat wel een paar weken in een cel bij de Gestapo opgeleverd!
Walletje bij het schuurtje laten, zeiden we in Amsterdam.
Musk was zo stoned als een garnaal. Hij stuiterde op het podium van de speed. Dom om een heil groet te imiteren.
Musk heeft niet door wat hem te wachten staat. Trump duldt geen stafleden die populairder dan hem worden.
He he, daar komen de Trump haters eindelijk uit hun krochten, vast moed gekregen van de aanhoudende stroom slechte berichten in de MSM.
Je zou denken dat ze blij waren omdat er eindelijk het mes wordt gezet in de klimaatwaanzin, maar nee, ze zijn helemaal de kluts kwijt, eigenlijk goed nieuws, maar het is niet bon ton voor Trump te zijn.
Hilarisch, de horror.
Trump signed decrete on stopping EV’s production in USA…
.
…Elon Musk must stop Tesla EV’s production.
…What to do with surplus stocks Tesla”s is question mark.
https://www.teslarati.com/trump-order-ev-mandate-tariffs/
Trump to sign executive order ending EV ‘mandate,’ though tariffs will wait…
Donald Trump plans to revoke the ‘Electric Vehicles’ mandate, in one of his first executive orders on the first day of his second Presidency. Trump was referring to Environmental Protection Agency rule that requires auto manufacturers to cut greenhouse gas emissions by half in new light and medium duty vehicles starting 2027.
Trump also said that with his executive order he will end the ‘green new deal’.
Geen vuiltje aan de lucht, de Tesla rijders kunnen nog steeds blijven rijden, doorbouwen in China, alleen opladen zal lastig worden want er stapt niemand meer in de keten en ze zullen wat duurder worden.
Maar als klimaatwaanzinnige moet je er wat voor over hebben toch?
En waarom is Poetin een loser? De oorlog is gewonnen door Rusland, of dacht je dat Amerika zo maar vanzelf uitstapt.
Poetin heeft helemaal geen reden om te stoppen, hij neemt héél Oekraïne in, nou vooruit, Europa mag het uiterste westerse puntje hebben.
Kijk zoals voorspeld heeft Amerika deze NIET te winnen oorlog niet gewonnen, Europa zal hem helemaal niet winnen. Dat was al bekend, Baudet (FvD) zij het al in 2019!
Dat is de les die ze geleerd hebben, Rusland heeft bovendien conventionele wapens waarmee ze doelen overal in de wereld kunnen raken zonder dat ze deze rakketen neer kunnen halen.
Onze leiders kunnen een grote broek aantrekken, maar ze hebben geen enkele militaire macht, het is niet anders dan Sophie alleen heet hij in dit stuk van onze toneelregering Ruben.
Ik adviseer je om toonaangevende media te raadplegen, je idee van Rusland is nog uit de koude oorlog. Een goed startpunt is: https://t.me/geopolitics_live
Het westen heeft de oorlog verloren, nu nog een (k*t) smoes om er vanaf te komen zonder al teveel kleerscheuren.’
Persoonlijk denk ik dat Rusland gewoon doorgaat totdat alle nazi’s uit Oekraïne zijn geëlimineerd.
Lees de economische analyses…. Rusland is stevig op weg naar een faillissement vergelijkbaar met in 1998….met hun oorlogseconomie 45% van hun bbp… en dat alles wordt vernietigd als het arriveert binnen reikwijdte van Ukraine.
https://carnegieendowment.org/russia-eurasia/politika/2024/12/russia-economy-difficulties?lang=en
Lees de economische analyses…. Rusland is op weg naar faillissement zoals in 1998….
Zelfs Trump zegt dat Putin a loser is : ‘nu al 3 jaar bezig om Kyiev in te nemen…’
Grappig he, Cornelia houdt niet van linkjes, behalve de linkjes die binnen haar zielige narratiefje vallen.
Het syndroom van Gresnigt zal ik maar zeggen:)
PS.
Dat ‘de oorlog is gewonnen door Rusland’ is werkelijk hilarisch.
Mooi voor Trump want dan hoeft hij dat niet meer te regelen.
In oorlog heb je niets aan cijfers, daar wordt over gelogen.
Kijk naar de feiten, waar stevent Rusland af op een faillisement?
Vergeleken met de Europese economie doen ze het helemaal niet zo slecht. +3′,5 % 2024
Zie je rijen Russen voor de winkels? Lege metrostations?
Volgens mij is het allemaal wensdenken.
Kijk die website is puur anti Russisch, waarom? Als ze zo onafhankelijk zijn, kunnen n ze gewoon met economische feiten komen zonder oordeel over Rusland zelf, natrappen maakt je zaak niet sterker.
Daarom lees ik geen media meer, het is allemaal dezelfde bagger.
Nog slechts 7% van de mensheid woont in landen waarin men de CO2 uitstoot vanuit fossiele bronnen wil terugdringen.
Gezamenlijk verantwoordelijk voor 11% van de uitstoot, en dat is dan ook nog vooral in de wintermaanden. Nu dus.
We zouden er verstandig aan doen met dat klimaat gewauwel op te houden en ons op verduurzaming op langere termijn als zodanig bezig te houden. Maar dat is eenvoudigweg niet waarom dit allemaal bestaat. De stroomprijzen variëren in hoge mate van extreem hoog tot zelfs geld toe krijgen afhankelijk van zon en wind. Als het zelfde zou gelden voor een brood bij de bakker werd iedereen knettergek, maar op enigerlei wijze weten de ontwerpers van dit verderfelijke, speculatieve handelssysteem de grote massa er van te overtuigen dat het allemaal noodzakelijk is.
Zoals ik eerder heb uitgelegd, als je wilt begrijpen waarom dit zo werkt dan moet je kijken naar waar de woekerwinsten bij de hoge prijzen naar toe gaan. De achterliggende wiskunde is niet anders dan bij de bookmakers voor de paardenrennen.
En dat brengt ons bij het grootste probleem van dit alles. Iedereen weet dat bankiers, multinationals, miljardairs en de big pharma niet te vertrouwen zijn. Maar het klimaat wordt gezien als iets van de wetenschap, en als zodanig iets ‘zuivers’.
Het hele klimaatgebeuren is copy/paste van de woekerpolissen, en het grootkapitaal dat er de zakken mee vult laat het klootjesvolk denken dat we de wereld moeten redden van de zondvloed.
“slechts 7% van de mensheid woont in landen waarin men de CO2 uitstoot vanuit fossiele bronnen wil terugdringen”
Daarmee zit je gewoon fout.
Ook China (~1,5miljard mensen) wil de uitstoot van fossiel terugdringen. Daartoe hebben ze massale uitbreidingen van opwek middels wind & zon. Ze zijn in 2060 klimaat neutraal.
Daarom hebben ze ook al grotere (=goedkopere stroom) windmolens dan wij…
India volgt China alleen wat laks.
Bas
“Landen waarin men de CO2 uitstoot vanuit fossiele bronnen wil terugdringen”.
Dat willen we allemaal. Want als de vraag wereldwijd toeneemt stijgt de prijs en vermindert tegelijkertijd het aanbod.
Op termijn, wanneer is nog de vraag, moeten we overschakelen naar iets wat én goedkoop én betrouwbaar is. Dubbelop is doorgaans niet goedkoop. Volatiele energie is per definitie dubbelop of zelf méér dan dubbelop als je andere waarden ervoor in de waagschaal stelt. Zoals voedselzekerheid en je leefmilieu.
ook hier begint men het licht te zien De provincie noord holland is positief over nieuwe data centers in de provincie. In Amsterdam, de wieringermeer en rond schiphol. Er lopen nu 20 vergunning aanvragen. Bij uithoorn is er de mogelijkheid om en datacenter naast de kassen te zetten. Die worden nu verwarmt met gas en het licht komt van een wkk op gas. Met een groot datacenter er naast is er de mogelijkheid om te verwarmen via het koeling van de computers. Iets wat al vaak is voorgesteld alleen nog nooit is gerealiseerd. Dan wordt er veel gas bespaard bij de kassen. De werkgelegenheid van een datacenter blijkt niet zo hoog te zijn. Hooguit een keer een defecte computer vervangen. De economische voordelen zijn gigantisch. Modellen hebben uitgerekend dat er met AI miljarden te verdienen zijn. Dat blijkt wel uit dit plan waar een AI systeem mee komt om grootschalig gas te besparen. Door alle AI die er dan komt kunnen naast gas ook grote hoeveelheden energie bespaard worden Het heet ook niet voor niets kunstmatige inteligentie. Inteligent is het nog niet.
Nu trump is afgehakt in het klimaat zal europa nog harder moeten strijden. Met een aandeel van 10% in de CO2 uitstoot zal dit continent 10 maal zo hard tegen de CO2 moeten gaan om het voor de rest te compenseren. Zo zie je maar weer dat ook een alfa oplossing in een streadsheet het gewenste resultaat oplevert.
Een goede beleggingstip Trump of Melania neme coin.
Schaf ze aan, succes verzekerd.
Trump signed decrete on stopping EV’s production in USA…
.
…Elon Musk must stop Tesla EV’s production.
…What to do with surplus stocks Tesla”s is question mark.
https://www.teslarati.com/trump-order-ev-mandate-tariffs/
Trump to sign executive order ending EV ‘mandate,’ though tariffs will wait…
Donald Trump plans to revoke the ‘Electric Vehicles’ mandate, in one of his first executive orders on the first day of his second Presidency. Trump was referring to Environmental Protection Agency rule that requires auto manufacturers to cut greenhouse gas emissions by half in new light and medium duty vehicles starting 2027.
Trump also said that with his executive order he will end the ‘green new deal’.
Bas is weer in geweldige vorm. Hoe toch verzint hij het?
Ed
Ben jij misschien familie van Cesar Zuiderwijk?
Heerlijk, toch? De kou bedoel ik. Boven Amerika is het aardig koud!!
https://i0.wp.com/realclimate.science/wp-content/uploads/2025/01/Gh0acgnbgAEL1Od.png?w=680&ssl=1
Ik denk dat het vast iets te maken heeft met meer CO2 in de lucht…..
Echt wel.
Henry
Je gaat nu toch niet het omgekeerde beweren hé? Dat CO2 geen boeikasgas, maar een ijskastgas is.
No worries, Peter
Het is ironisch bedoeld.
Er is geen effect van meer CO2.
boeikasgas = broeikasgas.