Door Vijay Jayaraj
Fantasierijke dromen over groene waterstof als energiebron voor de toekomst zijn werkelijkheid geworden. De kosten voor de productie van deze veelgeprezen brandstof zullen de komende decennia onbetaalbaar hoog blijven, waardoor de hoop op snelle acceptatie ervan in alle sectoren de grond in wordt geboord.
Groene waterstofstartups sluiten hun activiteiten, grote projecten worden op de plank gelegd en investeerders trekken zich terug uit wat ooit werd gezien als de volgende grens in “hernieuwbare” energie. Dit zou geen verrassing moeten zijn voor iedereen wiens aandacht voor de basisprincipes niet is afgeleid door de extravagante claims van promotors.
Ik heb een jaar in Aberdeen, Schotland, doorgebracht, een stad met een van ’s werelds eerste waterstof aangedreven dubbeldekker busvloten. De kosten van een enkeltje behoren tot de hoogste in het land. Je hoeft geen econoom te zijn om de exorbitante tarieven te verbinden met de duizelingwekkende energiekosten van de productie van waterstof, die gewone forenzen de prijs hebben doen dalen. Een gezin van vier uit Aberdeen zou goedkoper kunnen reizen in een taxi dan in de bus,
Welkom in de waanzinnige wereld van waterstof.
Niet zo groene waterstof
Overheden, bedrijven en activisten schetsten een utopisch beeld. Hele industrieën – van staalproductie tot luchtvaart – zouden worden gerevolutioneerd door groene waterstofenergie. De EU reserveerde miljarden aan subsidies, terwijl India en Australië grootse plannen aankondigden om wereldwijde hubs voor groene waterstof te worden.
Dit enthousiasme is echter getemperd door hardnekkige economische en veiligheidsbarrières.
Zogenaamde groene waterstof is de vorm die de voorkeur geniet van milieuactivisten die het gas promoten. Wat het in de ogen van enthousiastelingen groen maakt, is het productieproces: de elektrolytische splitsing van waterstofatomen uit water met wind- of zonne-energie. Het doet er niet toe dat er niets “groens” is aan deze dure, onbetrouwbare energiebronnen.
De laatste analyses voorspellen dat de prijzen voor groene waterstof waarschijnlijk nog tientallen jaren hardnekkig hoog zullen blijven. Het doel om productiekosten onder de $ 2 per kilogram te krijgen – de drempel voor concurrentievermogen met fossiele brandstoffen – blijft ver buiten bereik. In de meeste delen van de wereld kloppen de economische aspecten gewoon niet.
De redenen zijn veelzijdig. Een van de fundamentele tekortkomingen van groene waterstof is de afhankelijkheid van wind- en zonne-energie die duur, intermitterend en onbetrouwbaar is.
De hele groene waterstofcyclus is bovendien inherent inefficiënt.
Elektrolyse blijft een energie-intensief proces. In sommige gevallen resulteert het produceren van waterstof uit wind- en zonne-energie en het vervolgens gebruiken van het gas om elektriciteit voor consumenten op te wekken in een verlies van 50% tot 80% van de energiewaarde . Voeg hier de energie aan toe die nodig is voor compressie, opslag en transport , en je hebt een brandstof die enorme hoeveelheden dure elektriciteit vereist om te verwerken.
Bovendien is waterstof gevaarlijk . Omdat het een klein molecuul is met een lage viscositeit, is waterstof gevoeliger voor lekkage dan aardgas en kan het niet worden gedetecteerd door menselijke zintuigen. Waterstof kan ontbranden in een breed bereik van concentraties in de lucht – tussen 4% en 75% – en is vluchtiger dan de momenteel gebruikte gasbrandstoffen. “Het is verbijsterend dat we waterstof in onze huizen, bedrijven, bussen, vrachtwagens en luchthavens zullen hebben. Binnen kan het snel een explosiegevaar worden”, waarschuwt Michael Barnard van Clean Technica.
Bloombergs recente onthulling over groene waterstof legt de financiële tol van het misplaatste optimisme bloot. Startups die ooit miljarden dollars waard waren, schalen nu terug of sluiten helemaal. Meer dan een vijfde van de Europese capaciteit voor schone waterstof is nu stilgelegd of geannuleerd .
In het Verenigd Koninkrijk hebben British Petroleum en Orsted hun plannen voor groene waterstof laten varen en zijn drie waterstoftransportbedrijven failliet verklaard. Barnard voorspelde dit jaar een ” bloedbad ” voor waterstoftransport en zei dat “de realiteit is doorgedrongen dat waterstof te duur zou blijven, brandstofcelvoertuigen onbetrouwbaar zouden blijven en de werkelijke uitstoot van broeikasgassen veel hoger zou zijn dan gehypet.”
Investeerders verliezen hun geduld omdat beloofde kostenbesparingen uitblijven en bedrijven moeite hebben om commercieel levensvatbare projecten op te leveren.
Het verhaal van de val van groene waterstof doet griezelig denken aan technologische bubbels uit het verleden. We zagen vergelijkbare patronen met biobrandstoffen van de eerste generatie en geconcentreerde zonne-energie. Elke keer is de les hetzelfde: we moeten oppassen voor wonderoplossingen die beloven al onze energieproblemen op te lossen zonder de basisprincipes van de natuurkunde en economie onder ogen te zien.
***
Oorspronkelijk geplaatst op RealClearEnergy.org.
Vijay Jayaraj is een Science and Research Associate bij de CO 2 Coalition , Fairfax, Virginia. Hij heeft een MS in milieuwetenschappen van de University of East Anglia en een postdoctorale graad in energiebeheer van Robert Gordon University, beide in het VK, en een bachelor in engineering van Anna University, India.
***
O,O,O, wat ben ik het hier mee eens!
Ik werkte destijds bij General Motors, bij de importeur van Europese en Amerikaanse auto’s in Rotterdam (Opel, Vauxhall, Bedfort, Cadillac, Chevrolet e.a.) Op een gegeven moment moesten we allen naar de filmzaal want er zou iets revolutionnairs worden gepresenteerd, all the way from America; de nieuwe brandstof; waterstof. We kregen een prachtig pompstation te zien, en de GM modellen werden er volgetankt met .., waterstof. Bobo’s erbij waaronder een gouverneur, die water dronk uit de uitlaat van een der auto’s. Nooit meer iets van gehoord, we schrijven 1970!
Nu 2024 , een artikel uit een vakblad der nederlandse installateurs en loodgieters dat vermeld dat we helemaal geen nieuw leidingnet hoeven aanleggen om het nieuwe waterstofgas straks naar de huizen te brengen!
Het oude gasnet voldoet! We pompen de leidingen vol met aardgas èn waterstof gas en bij het huis aangekomen splitsen we het weer naargelang de behoefte. Dat was een kunstje van een cent! De moleculaire verschillen in grootte maken een eenvoudige scheiding peanuts..
Toen ik het gelezen had wist ik het, lezer, hier zijn gekken aan het woord. Wetenschappenlijk geschoolde gekken of doortrapte zakkenvullers. Je zult toch gevoelig zijn voor dit soort volk en bezig zijn met een nieuwe “Greendeal” !
Vrouwtje Hermans toch, wees toch prudent met deze beroepsmisleiders en stel veel trage, langwerkende, eindeloos debatterende werkgroepen samen, lang genoeg om die waterstofziekte weg te zien trekken.
“We pompen de leidingen vol met aardgas èn waterstof gas en bij het huis aangekomen splitsen we het weer naargelang de behoefte.”
Kan theoretisch wel maar is veel te duur (te moeilijk).
Dat was dus inderdaad een fantast.
Gebeurt ook niet in het straatje in/nabij Pernis waar de huizen met H2 met worden verwarmd.
Overigens worden daar nog wel “normale” aangepaste CV ketels gebruikt omdat toen warmtepompen nog niet in waren.
Ach jij met je warmtepompen, lees je ook de ellende van die dingen, en ook hoeveel de co2 waarden vaak oplopen in hun dichtgetimmerde huizen ondanks hun ventilatie systemen.
Zelfs in de bovenste Scandinavische landen hebben ze vaak nog voorzetramen en noppenfolie nodig.
Er zijn zelfs pompen met extra verwarmingselement er in.
Die dingen werken alleen maar in hypermoderne huizen met dikke isolatie en de nieuwste HR ++++ ramen er in.
Dus hemel die dingen niet op als je niet in de kou wilt zitten.
Er zijn mensen die hebben zelfs een extra verwarming in de badkamer nodig.
Al die rommel word je aangepraat zodat ze verkocht worden.
In Roermond heeft kleine wijk in de shit gezeten met hun los van het aardgas.
Uiteindelijk pomp eruit cv erin.
Dat die klimaat priesters er zelf maar in gaan wonen.
Omdat het verhaal over de hoge prijs steeds minder klopt, is Tennet in NL een landelijk dekkend H2 netwerk aan het aanleggen met veel interconnecties naar Dld waar zo’n landelijk dekkend H2 netwerk al langer in aanleg is.
https://www.gasunie.nl/projecten/waterstofnetwerk-nederland
Bij de aanleg worden bestaande aardgas pijpleidingen gebruikt. Voor zover die pijpen niet voldoende dicht zijn voor H2, kan er aan de binnenkant een dun laagje kunststof op de wand worden gespoten (zo’n laagje is 100% afdichten voor H2).
Overigens legt niet Tennet maar Gasunie dat landelijk H2 netwerk aan.
Zie: https://www.gasunie.nl/projecten/waterstofnetwerk-nederland
Een deel van dat H2 netwerk draait overigens al vele jaren. Het verbindt de industrie in de Botlek met die in de Moerdijk met de industrie in Antwerpen en Gent.
De voorspelling is dat groene H2 steeds goedkoper gaat worden.
Vooral omdat stroom middels wind & zon steeds goedkoper wordt.
Overigens klopt het rendementsverhaal in het artikel niet.
Haha Bas. Ik begin te twijfelen aan jouw intellectuele vermogens. Waterstof in een gasleiding pompen, zonder daarbij de gevolgen te overzien op korte en lange termijn. Geloof je nu echt wat Tennet en de Gasunie schrijven?
“Waterstof in een gasleiding pompen, zonder daarbij de gevolgen te overzien op korte en lange termijn.”
Die gevolgen zijn al in jaren negentig uitgebreid bestudeerd, mede aan de hand van allerlei praktijk proeven.
Het grote probleem is dat staal onvoldoende dicht is voor de zeer kleine H2 moleculen.
Dat wordt opgelost door een robot door de gaspijp te sturen die een dun laagje plastic (verfachtig) op de binnenkant van de buis spuit.
Eventueel na eerst een schoonmaak robot…
Daarvoor hoef je de leiding in de grond dus niet bloot te leggen…
@Dieter,
Wij gebruiken al tientallen jaren een waterstof pijpleidingen netwerk zonder problemen (gaat deel worden van het landelijke netwerk).
Van de industrie centra in de Botlek naar de Moerdijk naar Antwerpen en Gent.
Bas, er is blijkbaar altijd eerst een “Hindenburg” nodig, voor mensen tot bezinning komen. En dat dat gaat gebeuren staat volgens mij vast. De vrayis dus: wanneer?
De vraag is dus: wanneer?
Levensgevaarlijk, dat spul.
Wat is de rede dat Shell zich terugtrekt uit windmolen parken op zee. Kostprijs en verkoopprijs zijn twee verschillen de zaken, is maar dat je het weet.
Met olie en vooral met aardgas is een hoger rendement te halen (ze hebben intern vrij hoge rendementseisen).
“De hele groene waterstofcyclus is bovendien inherent inefficiënt.”
Dat is een veel voorkomende misvatting. Het omgekeerde is waar.
De energetische efficiëntie van:
– stroom => H2 is ~95%
– H2 => stroom = 60% bij gebruik van brandstof cellen zoals in H2 auto’s.
Overall efficiëntie van de dubbele omzetting 57% – (pomp en trafo verliezen) = 50%.
Het grote kostenvoordeel is dat het proces nauwelijks arbeid vraagt.
– stroom naar beweging (elektromotor) is 95%.
– stroom naar verwarming middels warmte pompen is ~300%
De dubbele conversie gaat bij omzetting naar beweging dus met een rendement van >45%.
Dat is efficiënter dan bij de inzet van benzine of diesel.
En dan heb ik de efficiëntie verliezen bij de raffinaderij om aardolie om te zetten in benzine of diesel niet eens meegenomen.
“– stroom naar verwarming middels warmte pompen is ~300%”
Het verplaatsen van warmte middels een compressiekoelsysteem wordt aangegeven met de COP waarde of koudefactor en dat is heel wat anders dan een rendement.
Wanneer er geen warmte te verplaatsen valt doet zo een pomp helemaal niks .
Bovendien worden het massaal ingezet als airco in de zomer , tel uit je klimaatwinst.
@Johan,
Warmtepompen halen hun warmte uit de buitenlucht, sommige ook uit water (vaak in de diepere ondergrond)
Ze maken geen warmte maar verplaatsen warmte naar je huis.
Aangezien ze geen warmte maken kun je stellen dat ze geen rendement hebben.
Daarom wordt de COP = Coëfficiënt of Performance gebruikt.
In de praktijk hebben COP en rendement eenzelfde uitwerking.
Hoger is minder verbruik stroom+aardgas…
Een COP van 400% geeft aan dat je 400calorieën krijgt als je er 100calorieën (bijna steeds aan stroom) in stopt.
Lijkt op de wonderbare broodvermenigvuldiging maar is het niet.
Die warmte wordt gewoon uit de buitenlucht of water gehaald.
We weten het allemaal …. en afdoende inmiddels………… Gresnigt heeft een plaat voor zijn COP……en blijft contraproductieve ideologische onzin uitkramen…
Doet me een beetje denken aan het verhaal van mijn buurman, die wou een systeem dat de zonnepanelen naar de zon gericht werden om het rendement te verhogen. Ik vroeg me af waar de beste man mee bezig was wel het ging om ongeveer 120 watt extra. toen ik zei dat hij beter twee extra panelen op het dakje van zijn schuur kon leggen en zo ongeveer 300 watt extra had, keek hij mij verward aan.
Bas, dat is klinkklare nonsens. Ik begin, net als Dieter, te twijfelen aan je verstandelijke vermogens. Over wat jij een “misvatting” noemt bestaan keiharde cijfers.
“we moeten oppassen voor wonderoplossingen die beloven al onze energieproblemen op te lossen zonder de basisprincipes van de natuurkunde en economie onder ogen te zien.”
Er is geen energie probleem maar een drang naar nog meer luxe probleem anders ga je toch niet de hele leefomgeving op een onzinnige manier ruïneren omdat het volgens Nijpels een feest is voor de portemonnee.
Als er al een energie probleem zou bestaan dan zijn die windturbines , warmtepompen , zonnepanelen en waterstof stations toch onmogelijk te realiseren laat staan te onderhouden en dan ga je toch geen gasputten vol storten , transportleidingen opblazen en kerncentrales en kolen centrales sluiten?
“Als er al een energie probleem zou bestaan dan .. ga je toch geen gasputten vol storten , transportleidingen opblazen en kerncentrales en kolen centrales sluiten?”
Dat ga je doen omdat het leidt tot goedkopere verwarming en verlichting.
Ik hou van goedkoper….
Gelukkig doen meer mensen dat.
Jij niet?
Bovendien zijn wind en zon praktisch oneindig.
Dat kun je niet zeggen van kernenerge (U235 erts is over 80jaar opgebruikt) en fossiel (over ~400jaar op).
Btw
De talloze pogingen om ook thorium te gaan gebruiken in kerncentrales lijken overal een mislukking te zijn geworden.
Overigens is ook het benodigde thorium erts eindig, maar wellicht kunnen we het daarmee een paar honderd jaar uithouden. Als het zou werken wat dus nog niet is gelukt. Laat staan dat het economisch is.
Nee een waterstof economie en dan ook nog groen is heel ver weg en komt nog steeds niet van de grond.
Voor een ontploffing hoef je niet zo bang te zijn, een waterstof tank heeft een minder heftige ontploffing dan een lpg tank die ook in een auto zit b.v.
Daarbij gaat de vlam meer de hoogte in oftewel ze verdwijnt sneller.
Maar wat wel slecht is dat is het rendement, je hebt bijna 4 keer dezelfde hoeveelheid nodig dan gas.
Gas is gewoon de beste en zuiverste oplossing, en aangezien er steeds meer gas word gevonden lijkt me dat de allerbeste oplossing, daarbij iedere auto behalve een diesel is om te bouwen naar gas.
En je hebt ook geen gemekker meer van stank in steden.
Het artikel hierboven klopt wel volgens mij.
We gaan alleen een groene waterstof economie krijgen.
Aardgas levert een veel slechter rendement dan elektriciteit met H2!
Bovendien is het duurder!
Daarom wordt aardgas ook steeds meer verlaten en is Gasunie bezig om aardgas leidingen om te bouwen naar H2!
Nu begin ik toch aardig aan je te twijfelen, of je bent bewust aan het liegen.
Als je een cv ketel draait op.waterstof heb je 4 keer de hoeveelheid waterstof nodig voor hetzelfde rendement.
Dat betekent dat heel als Nederland op waterstof zou stoken moet er 4 keer zoveel waterstof door de zelfde leidingen.
Bewijs maar eens dat dit niet zo is Gresnigt.
Hier een citaat van Power Engineers.
Maar omdat waterstof zoveel lichter is, of minder dicht, heb je ongeveer 3 keer zoveel waterstof nodig in vergelijking met aardgas om dezelfde hoeveelheid energie te krijgen. Dus om dezelfde “bang for your buck” uit waterstof te halen in vergelijking met aardgas, zou je ofwel de druk van de brandstoftoevoer moeten verhogen of de volumetrische stroom waterstof moeten vergroten.
Kortom: Waterstof lijkt misschien een koopje als je kijkt naar de verwarmingswaarde per kilo, maar je moet veel meer volume inzetten om dezelfde hoeveelheid energie te krijgen als aardgas.
Sorry voor de vele type fouten, te snel getypt op de smartphone en voorgestelde woorden.
De verbrandingswarmte van waterstof is zeer hoog (142 MJ/kg) in vergelijking tot aardgas (42 MJ/kg) en benzine (38 MJ/kg). Omdat de dichtheid van waterstofgas 8000 maal zo klein is als die van benzine, levert een liter waterstofgas bij atmosferische druk veel minder energie dan een liter benzine.
Knalgas
Inderdaad. En na een paar serieus schadelijke ongevallen met ongetwijfeld een flink aantal slachtoffers zal de waterstof mythe het raam uit vliegen, net zoals gebeurde na de Hindenburg ramp lang geleden.
Bas? Dat is steno voor: ik weet het altijd beter ook al weet ik eigenlijk niets. Maar, eerlijk is eerlijk, ik herken mezelf, 60 jaar geleden.
Dat is jammer voor je.
Ik heb (de mogelijkheden van) H2 al een paar jaar terug uitgebreid bestudeerd.
Sindsdien worden er ook wat huizen(een straatje) middels H2 gas verwarmd in het kader van een proef (ik meen vaag in het dorpje Pernis maar ben niet meer zeker).
Dat gaat goed maar is m.i. niet handig, want warmtepompen bieden goedkopere verwarming.
.
.
Tegenzulke geleerdheid kan ik niet op. Maar uitgebreid bestudeerd hebben weegt niet op tegen practische ervaring.
Bijvoorbeeld, ikzelf heb jaren gewerkt met vloeibare stikstof (detector koeling) en voor ik ermee begon heb ook ik flink wat daarover bestudeerd. Maar op het moment dat jezelf de kranen moet openen in de goede volgorde en de manometers moet aflezen en de temperatuur moet controleren, dan leer je de dingen die niet in de boeken staan.
Bas,
OK leuk
Hoe het verhaal van groene energie dingen verwart
https://judithcurry.com/2025/01/30/how-the-green-energy-narrative-confuses-things/
De mogelijkheden van waterstof als energiebron laat ik open, waar nu behoefte aan is: energiebronnen die goedkoop, betrouwbaar, makkelijk te transporteren en makkelijk op te slaan zijn -> fossiel.
Voor de toekomst moeten alternatieven worden onderzocht.
OT met dank aan ‘klimaatgek’: Ivanpah Solar Plant wordt gesloten
https://wattsupwiththat.com/2025/02/01/ivanpah-solar-plant-the-flaming-failure-thats-finally-being-put-out-of-our-misery/?
Ook zo’n ‘veelbelovend’ project met enorme subsidies gebouwd en nooit uit het rood geweest. De slimmerikken zijn er rijk mee geworden op kosten van de belasting en electriciteitsrekening betalers.
Amerikanen noemen zoiets een ‘boondoggle’, een prachtige maar onvertaalbare term.
Toekomstig window of opportunity zijn de nieuw ontdekte ‘witte’ (natuurlijke voorraden in de bodem) waterstof en dichtbij …
In France’s eastern Lorraine region, scientists have uncovered vast deposits of natural hydrogen, one of the cleanest fuels in nature. The discovery could be the biggest of its kind so far, spurring a global energy race for the fuel of the future. The Down to Earth team takes a closer look ; https://www.youtube.com/watch?v=aly7DTySJuk
We staan nog aan het begin van een ‘witte’ waterstof exploitatie, want nu ook Australië meldt grote voorraden van ‘witte’waterstof.
https://www.energymining.sa.gov.au/industry/energy-resources/geology-and-prospectivity/natural-hydrogen.
Waterstof “groen’, ‘blauw’ en ‘grijs’ produceren (met CO2-uitstoot) is onzinnige ideologie voor een (onhaalbare sustainable) economie….
https://adsensys.nl/kennisbank/het-verschil-tussen-grijze-blauwe-en-groene-waterstof/
Waterstof kan geen vervanging zijn voor de hoog calorische fossiele aardgassen, die zijn per volume-eenheid 3 maal krachtiiger als alle waterstof.