Een vis (hier wijting) villen en eten is één van de essentiele vaardigheden van ons lespakket biologie

Een vis (hier wijting) villen en eten is één van de essentiele vaardigheden van ons Climategate.nl lespakket biologie

Via  Bionieuws komt het treurige nieuws tot ons, dat een Rotterdamse biologie-lerares Wendy Snijders gefinancierd -door de overheid onze jeugd wil bederven met klimaatonderwijs010.nl:  ze krijgen amorf milieu-activisme en energiepolitiek bijgebracht uit de stal van Eneco het Rotterdam Climate Initiative, en wat deze politiek vooringenomen clubs over duurzame ontwikkeling willen verkopen, waar wij al bijna 30 jaar de Brundtland-definitie hebben.

Een politiek neutraler alternatief over energie voor leerlingen: zie Ingenieursvereniging KIVI
Wij bieden leerlingen- laat je niets wijsmaken jongens en wees lekker dwars- graag het climategate.nl alternatief voor de hete lucht van het Rotterdam Climate Initiative: voor energie beste jeugd, kun je het beste te rade bij mensen die daar ook verstand van hebben, en die kunnen rekenen. De Nederlandse ingenieursvereniging KIVI heeft de nuchtere feiten over energie in Nederland op een rij gezet ‘De Rekening voorbij’.

Wat Snijders over energie zegt geeft mij- ook bij een opwarmende aarde- koude rillingen, en toont waarom je goedbedoelende jufjes- geindoctrineerd door massamedia en milieubeweging- niet over energie moet laten l…hoe goed bedoeld ook. Met goede bedoelingen koop je niks..Kennis van zaken is geen luxe, maar noodzakelijk om de goede vragen te kunnen stellen.

‘We zitten op een kantelpunt. Wat betreft energieprijzen en energiezekerheid. Gaan we voor kernenergie OF hernieuwde energie uit wind en zon’

Waarom OF? Die valse tegenstelling zegt voldoende over de politieke vooringenomenheid, én het gebrek aan kennis van zaken.

Wie zit hier achter?
De methode is mee ontwikkeld door het Rotterdams Milieucentrum, een instituut dat ook beweert dat fijnstof een slachting aanricht onder de Nederlandse bevolking ‘Roet de belangrijkste veroorzaker van gezondheidsschade’ (lees liever Marcel Crok’s waar zijn de alle fijnstofdoden), terwijl de lucht sinds de Middeleeuwen niet meer zo schoon is geweest. De leerlingen krijgen dus waarschijnlijk ook  ‘factfree’- klimaatonderwijs waarbij ‘wat iedereen zegt bij herhaling’ het zelfde heet als ‘waar’, als het maar goed voelt en in de groep past: wat men in een nuchterder Nederland nog geleuter noemde, maar bij de onderwijsverwijving goed is als het maar de groepsharmonie bevordert en zelfstandig nadenken ontmoedigt.

In het promotiefilmpje zien we ook dat de keuzes voor wat duurzaam mag heten al in steen gebeiteld zijn: de windmolens- 80 ton staal en 1 ton rare earth metals die 15 jaar meegaat- vliegen je om de oren, en de gesjeesde speeltjes van Donqui.  Kan Wendy Snijders mij in één zin uitleggen wat een windmolen met biologie te maken heeft, behalve dat ze 30 tot 130 vogelslachtoffers en vleermuizen per jaar veroorzaken, de belangrijkste niet natuurlijke doodsoorzaak voor zeearenden in Noord Oost Duitsland- waar alle kolencentrales in Nederland broedplaats zijn van de slechtvalk, en waar CO2-uitstoot via het fertilisatie-effect juist vele gunstige biologische effecten geeft?

Biologie-onderwijs weer naar de essentie: Bushcraft
Ik stel voor om een alternatief lespakket biologie te ontwikkelen: Bushcraft. Essentiele levensvaardigheden als een vis slachten, garnalen pellen, een fazant plukken, jagen, vissen en waarbij leerlingen ook weer ouderwets plantjes en beestjes leren determineren. De eerste plantengidsen van Clusius en Dodoens ontstonden ook met medicinale bijbedoelingen. Hanneke Videler heeft al een bruikbaar instapgidsje Eetbare Natuur in die richting geschreven waarbij je leert eten uit de natuur: want zo is plantenkennis immers ook begonnen. Als je niet weet wat je eet, je hapt een dollekervel naar binnen of trekt een thee van waterscheerling lig je op je rug. Lees ook mijn populaire Parool-verhaal ‘Het Eten van de Stadsjager‘, en wees eigenwijzer dan je onderwijzer.

CO2 is Groeikasgas!
Kortom, duurzaamheid zónder politiek vooringenomen bullshit versmalt dit belangrijke thema niet tot het minste belangrijke waar je het minste milieuresultaat haalt- CO2- maar zet in ons dichtbevolkte land het groene ruimtegebruik en voedsel op 1. De voedselproductie floreert bij meer CO2 (tot een bepaald punt natuurlijk), wij nemen daarom leerlingen ook mee naar de kassen van het Westland die CO2 krijgen uit Pernis om de paprika’s harder te laten groeien. Dat het een klein beetje warmer wordt dan in de kille Kleine IJstijd is vooralsnog zo destructief niet: behalve in de computer van klimaatactivisten.

Voor de leerlingen in Rotterdam heb ik  een aanbeveling.  Pest Wendy Snijders de klas uit, gooi haar de vliegtuigjes om de oren, teken haar na op het digitale schoolbord, tracteer haar op een besjesbombardement, zeg collectief ieder laatste woord na dat ze voor de klas uitkraamt en werk haar op de zenuwen. En ga naar buiten waar de vogeltjes fluiten, al spijbelend in de natuur leer je meer van de natuur dan met klimaatonderwijs010.nl, waar je enkel leert leuteren. Ik bevond me op een gegeven moment ook vaker uit de klas gestuurd dan er binnen, maar het is uiteindelijk goed/fout gekomen.