UPDATE 25-11 10.48u: Marjolein Niestadt heeft me gebeld en aangegeven dat een en ander puur onder tijdsdruk is gebeurd. Er is volgens haar geen pressie uitgeoefend door wie dan ook. Ze verdedigt zich door te zeggen dat de laatste twee alinea’s van het nieuwe artikel ongewijzigd zijn. Ze neemt voor de toekomst mee dat het misschien niet helemaal de juiste journalistieke methode is om een artikel ineens een diametraat tegengestelde titel te geven. Ik heb haar op het hart gedrukt dat BNR nog aandacht moet gaan besteden aan Marcels boek.
Oordeel zelf of je het journalistiek ethisch vindt om een om 6 uur ’s ochtends gepubliceerd artikel met een scherpe titel compleet te vervangen door een ander artikel met een titel die het tegenovergestelde beweert, daarbij de oorspronkelijke url omleidend naar het nieuwe artikel.
In mijn vorige blogpost “IPCC: Ook gij Yvo” staat de volledige oorspronkelijke tekst van het BNR artikel. Ook Google Cache weet raad. Hierboven het oude en het nieuwe artikel over elkaar. Wil je ze rustig lezen zie dan oud en nieuw. We hoeven er niet te veel achter te zoeken, want de audio van het gesprek met Yvo de Boer is ongewijzigd beschikbaar gebleven. Geen complottheorie vanavond dus.
Wel is het journalistiek gewoon not done om op deze wijze een artikel te verwijderen. Er had gewoon een nieuw artikel moeten komen als opvolger van het vroege bericht. Een update in het oorspronkelijke bericht kan ook, maar dan moet je dat duidelijk vermelden. De titel zwaar aanpassen is al behoorlijk bedenkelijk.
Hoe een en ander is gegaan hoop ik morgen van BNR te horen. Ze gaan me terugbellen. Hieronder drie suggesties. Verder mogen de reageerders de fantasie de vrije loop laten.
Drie opties:
- BNR is door het Ministerie teruggefloten;
- De BNR advertentieafdeling heeft de hoofdredactie laten weten dat met dergelijke berichtgeving belangrijke groene adverteerders zullen afhaken.
- De PR-afdeling van Greenpeace heeft hemel en aarde bewogen en ook nog het nieuwe fotootje ingebracht dat naast de aangepaste kop prijkt.
Kan ook nog optie 4 zijn, Meneer de Boer die not-amused was. Aan de andere kant heet het niet voor niets BUSINESS news radio.
Ik denk ook dat Yvo niet geheel tevreden was en ja wat doe je dan als business radio, follow the money!
Nr4 is interessante suggestie. Ik ga echter voor nr3. Het is helemaal des Greenpeace of FoE of een van die andere lobbygroepen. Remember this one: http://www.youtube.com/watch?v=216v5AoQcFQ
Zoeken op 'BNR KPMG' levert als derde link: http://www.sustainabilitygala2010.nl
Mediapartner is BNR.
Hoofdspreker is Kofi Ananan
Gedelegeerden zijn:
BNR Hoofdredacteur
BNR Moderator
FD Mediagroep Commercieel Manager Sponsoring & Events
FD Mediagroep Project Account Manager Sponsoring & Events
FD Mediagroep Key Account Manager
FD/ BNR Chef redactie
KPMG Associate Partner KPMG, co-founder and member of The Sustainability Consortium
KPMG Advisory Manager New and Emerging Markets
KPMG Meijburg Senior Tax Manager
KPMG Sustainability Manager at KPMG Sustainability
KPMG Sustainability Senior Consultant
KPMG is dus weer een van de oprichters van het sustainability consortium.
Daar zijn de volgende bedrijven lid van:
http://www.sustainabilityconsortium.org/members/
FD Mediagroep heeft er dus een duidelijk commercieel belang bij om niet kritisch te zijn richting Sustainability.
Sorry voor de typo's
@T2000: goed gevonden! Als dat erachter zit dat heeft Yvo vast van zijn werkgever een stevige reprimande gehad!
Als BNR aangeeft dat het "puur onder tijdsdruk is gebeurd", dan toont dat aan dat een iets te enthousiaste journalist een 'scoop' zag in deze explosieve uitspraak van de Boer. Dat pastte helaas niet bij het zorgvuldig uitgestippelde beleid van BNR.
BNR heeft per slot van rekening een eigen radio-programma BNR-Duurzaam, mede mogelijk gemaakt door Eneco. en aanvullend weblog BNR-Duurzaam http://www.bnr.nl/blogs/duurzaamblog , mede mogelijk gemaakt door de club van dertig http://www.clubvan30.nl
Het zijn de Eneco's en Shell's die heel slim de hype zagen aankomen en gingen investeren in wind-energie en co2-opslag. U roept, wij draaien. Daarom is het zo lastig om gezond verstand in de discussie te brengen, het gaat om immense belangen en BNR zit dus zelf vuistdiep in de duurzaamheids-hype.