Afgelopen week arriveerde de tweede megatanker met Amerikaans schaliegas (ethaan) in Schotland. Het tweede schip van de acht die Ineos aan het bouwen is om als het ware een schaliegas ‘pijplijn’ te bouwen tussen de VS en Europa. De eerste megatanker was bestemd voor Rafnes in Noorwegen waarover ik al schreef.
Ondanks de roes waarin veel EU besturen lijken te verkeren met beweringen dat hernieuwbare energie de toekomst wordt en Europa aan een innovatieve voorsprong zou helpen, zijn er gelukkig nuchtere en moedige ondernemers die ècht wat doen voor de chemische maak-industrie in Europa, een belangrijke pilaar voor de welvaart.
Het bedrijf Ineos is vrij geruisloos uitgegroeid tot één van de grotere chemiebedrijven in de wereld. Maar zijn oprichter en eigenaar Ratcliff bleef bepaald niet zwijgen over zijn angst dat de chemische maakindustrie door het irrationele Europese energiebeleid hetzelfde lot zou kunnen treffen als de textielindustrie waarvan hij zelf pijnlijk getuige was in het begin van zijn carriere. Hij schreef al eens een open brief aan Barroso en op de nieuwe megatanker staat in koeieletters ‘shale gas for manufacturing’. Als de overheden niet willen meewerken dan doen we het toch zelf?
Het schip brengt ethaan naar Europa dat in de petrochemie een essentiele basis grondstof is, een bouwsteen voor vele produkten in moderne auto’s, electronica, sportuitrusting en noem maar op. Het schip brengt dus welvaart. Een jaar geleden kon Grangemouth enkel op halve kracht draaien vanwege de teruglopende gasopbrengsten uit de Noordzee en werd er verlies gemaakt. Dankzij de life-line van Amerikaans schaliegas kan men nu weer 100% gaan draaien in Grangemouth, goed voor 4% van het Schotse BNP.
En Ineos staat in de startblokken om ook in Engeland schaliegas te gaan winnen, want ‘If we can find it in the States, bring it over, secure a site, imagine what you could do if it was on your doorstep.” zegt Hugh Carmichael van Ineos.
Ratcliff: “There’s no reason [shale] can’t do the same things to the UK manufacturing industry as it has done in America. It dragged them out of recession in 2008 on the back of the shale revolution. The UK is clearly sat on a lot of potential shale in the same way the US is.”
Europa is dankzij aktivistische feitenvrije propaganda door de media niet alleen koolstofoob, chemofoob, GMO-foob maar ook grotendeels schaliefoob. Ook in Engeland zijn er de nodige protesten, maar Ineos lijkt vastberaden het grootste schaliegas bedrijf van het VK te worden. Ze blijven vechten voor erkenning van de noodzaak hiervan om de Engelse maakindustrie weer een positieve impuls te geven en banen te creëeren.
En ja, in één van de interviews las ik afgelopen week voor het eerst waar ik al sinds Juni op wacht. Iets wat in de Brusselse bubbel ondenkbaar is, maar vooral ook ongewenst. Want stel je voor dat zou blijken dat de Brexit voordelen oplevert voor het VK… Dan komt de EUnie nog wankeler op zijn benen te staan dan zij nu al staat.
Maar het stond er echt, in het geprinte ICIS nummer van afgelopen week: ‘misschien zou de Brexit het wel eens makkelijker kunnen maken de winning van schaliegas in het VK waar te maken’.
In Nederland gaat 80 % van de opbrengst
van aardgas naar de staat.
Omdat op het Britse deel van de Noordzee
het aardgas op raakt heeft de Britse regering besloten
om maar 25 % van de opbrengst van schaliegas
naar de staat te laten vloeien.
Dit om de duurdere winning van schaliegas te compenseren.
Dolf, dank weer voor deze informatieve post. Alleen mensen die reele waarde scheppen met goederen die mensen echt nodig hebben maken de economie. Er zijn al genoeg bubbels. Ondertussen bombardeerden FB-vrienden mij al met biddende spirituele Indianenmarsen tegen olie- en gastransportlijnen
Het Moeder Aarde idee is foutief om vele redenen. Eén ervan is dat de aarde in werkelijkheid “Gamma Aarde” is, leverancier van bouwmaterialen. Leven is alleen mogelijk door de aarde te exploiteren. Dat kun je best netjes doen, net als huurders het pand in redelijke staat achterlaten.
Het duurzaamheids idee is ook foutief. Door het gebruik van eindige grondstoffen wordt innovatie gerealiseerd, innovatie schept grondstoffen.
Ik verwacht binnen 15 jaar een herwaardering van fossiele brandstoffen.
Het doet aan de inhoud van je artikel niets af Dolf, maar het is geen megatanker.
De Q-Max serie heeft een 10X grotere capaciteit. Dat maakt deze Ineos tankers leuke shuttle-schepen, maar meer ook niet.
Bedankt Leo, ik leer graag bij!
(vanaf mijn zeilbootje lijkt het al gauw mega!)