Alweer een volledig falende verdediging van de staat
Ook in hoger beroep heeft het gerechtshof de eis van Urgenda toegewezen dat de regering in 2020 25% CO2 reductie ten opzichte van 1990 moet hebben gerealiseerd. Hier vindt u het volledige vonnis.
Eigenlijk was het een herhaling van zetten van de vorige rechtszaak. Voor een goed begrip raad ik u aan de analyse in mijn blog daarover nog eens te lezen, in de eerste paragraaf, tot de quotes.
De vorige zaak werd gekenmerkt door een ontroerende overeenstemming tussen Urgenda en De Staat over ongeveer alles in de aanklacht, en er werd de facto door de staat geen enkel verweer gevoerd. De rechter moest dus de klacht wel toewijzen.
In mijn blog noemde ik vele punten die ter verdediging aangevoerd hadden kunnen worden. Die zijn zo goed als allemaal terug te vinden in de verdediging in hoger beroep: de wetenschappelijke onzekerheden over het effect van CO2, de samenhang van het effect op het klimaat van het Nederlandse beleid met het beleid in andere landen , het ETS waterbed effect, de Carbon leakage etc. Blijkbaar leest de minister ons blog zorgvuldig!
Toch is de verdediging dermate slap en ongemotiveerd, dat het hof alle argumenten afwijst, met over het algemeen goede of althans begrijpelijke argumenten.
De staat had alleen kunnen winnen met een sterke en uitgesproken verdediging, waarbij een paar heilige huisjes van de Heilige Klimaatleer ook echt werden omgegooid. Maar ook deze keer is weer een uitgebreide litanie aan klimaat-alarmistische mantra’s in het vonnis opgenomen waar De Staat en Urgenda het over eens waren. Daarmee zijn veel zich zinnige argumenten van de verdediging heel gemakkelijk te ondergraven, zoals in het vervolg (de quotes) blijkt. Dit bood de rechter ook de mogelijkheid om zich als klimaatdeskundige op te stellen: hij citeerde en interpreteerde alleen de mantra’s die de staat niet betwist had.
Toch gaat het hof regelmatig flink in de fout, door zich als klimaatexpert op te stellen, en maakt het het vonnis daarmee veel kwetsbaarder dan dat van de rechtbank in 2015.
Cassatie
De Staat rest nog de optie om cassatie te vragen. Daarbij wordt de argumentatie niet opnieuw afgewogen, maar alleen gekeken naar of het hof de wet en de procesregels wel juist heeft toegepast.
Er liggen wel een paar mogelijkheden, zoals de blunders die het hof gemaakt heeft bij het zich opstellen als klimaatdeskundige. Het hof mag dan gedacht hebben dat het binnen het kader bleef waarover beide partijen het eens waren, maar dat is bij nader inzien niet zo. Maar essentieel voor de veroordeling lijken deze blunders mij niet.
Je moet mijns inziens toch echt uitkomen op een onterechte inbreuk van de uitspraak op de scheiding van machten, wil je cassatie kunnen krijgen. Het hof ontkent die inbreuk met als argument dat de rechter wel degelijk het Nederlandse overheidsbeleid kan toetsen aan de artikelen in verdragen, zoals het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Nou, daar valt wel wat op af te dingen!
Recht op leven en privacy
U zult het misschien niet geloven, maar de hoofdgrond voor de veroordeling is deze keer het beroep op de artikelen 2 en 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM):
- art. 2: recht op leven
- art. 8: recht op bescherming van de privésfeer, waaronder valt: privacy en bescherming van het gezin (voluit: recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven)
En wel het leven en privacy van de groep nu levende Nederlandse burgers die Urgenda vertegenwoordigt. Ook als er veel meer mensen het niet met Urgenda eens zijn, mag de rechter volgens de wet de eis gewoon toekennen.
Op deze grond verplicht de rechter de overheid nu dus om in 2020 in plaats van tussen de 19% en 27% CO2 reductie, waarschijnlijk 23% (de huidige verwachting) op gegarandeerd 25% uit te komen. Nergens in het vonnis wordt duidelijk hoeveel Nederlandse mensenlevens of een hoe grote privacyschending het uitvoeren van het vonnis (25%) tov de huidige plannen (23%) zou schelen. Daarmee is het een uitermate verwonderlijk vonnis.
Verder roept het extreem oprekken van de reikwijdte van deze twee artikelen de vraag op of we als burgers niet met veel meer recht via de rechtszaal de overheid kunnen gaan dwingen tot het verdubbelen van de defensieuitgaven, het weren van grote groepen oncontroleerbare immigranten waaronder mogelijk terroristen en IS strijders, of het verbieden van Google en Facebook. Die beleidspunten vragen niet eens oprekking van de artikelen, die vallen er rechtstreeks onder.
Het hof heeft dus de doos van Pandora geopend!
Klimaatstatistiek helpt ook in de rechtszaal
Uitermate interessant is hoe het huidige beleid op 19% tot 27% reductie ten opzichte van 1990 is uitgekomen, terwijl bij het vonnis drie jaar geleden nog van maar 14% tot 17% reductie werd uitgegaan. Dat komt niet door al die windparken die inmiddels toegekend zijn, of omdat er uberhaupt meer CO2 gereduceerd wordt, maar omdat men de uitstoot in 1990 flink omhoog heeft bijgesteld… Tsja, dan heb je opeens veel meer bespaard.
Zo zie je ook op allerlei temperatuurstatistieken in de wereld opeens een enorme opwarming verschijnen, terwijl de huidige temperatuur gelijk blijft. Dan worden gewoon de oude temperaturen herzien. En uiteraard altijd kouder. Zoals u weet komt daar binnenkort een heel interessant onderzoek over uit (donaties zijn nog altijd zeer welkom!)
Overigens is onze CO2 emissie ondanks alle miljarden aan duurzame energie al jaren ongeveer constant. De afname, voor zover aanwezig, zit vooral in methaan.
De consequenties van de uitspraak
Publicitair is het een wereldwijd doorklinkende donderslag. Overal in de wereld zullen rechtszaken volgen. Ik verwacht in andere landen dan Duitsland en Denemarken weinig succes bij de rechters, maar politici hebben toch al geen ruggengraat voor slechte publiciteit, dus zal het zeker invoed hebben op het beleid.
Daarnaast zal er ook een averechts effect zijn: de voorgenomen klimaatwet is bijvoorbeeld inmiddels volledig uitgekleed tot een tandeloze kreet. Dat heeft mijns inziens beslist te maken met de Urgenda zaak: politici kijken wel uit om zich nog eens vast te leggen op harde toezeggingen, als ze daar in de rechtszaak pijnlijk aan herinnerd kunnen worden.
Praktisch gezien zijn de consequenties van de uitspraak klein. Wat herberekenen van de historische cijfertjes, het opvoeren van de hoeveelheid biomassa in de kolencentrales, en een vervroegde afbouw van een paar windparken en je bent van 23% naar 25%. Desnoods zet je in 2020 even een nieuwe kolencentrale een paar maanden stil als je het net niet haalt en je wilt geen nieuwe rechtszaak aan je broek.
Het probleem is uiteraard de ridicule doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030. Ik zie niet hoe die haalbaar zou zijn, al pak je iedereen zijn vakantiegeld af. Daar kom je namelijk ongeveer op uit als er een technische manier zou zijn om de 49% te realiseren tegen de huidige prijs per gereduceerde ton CO2. Maar die is er niet, het wordt veel duurder. En gaat dus echt zware offers vragen als je er aan vast houdt, zoals bijvoorbeeld een verbod op vliegen, het sluiten van de hoogovens, en het halveren van de Rotterdamse haven en de daar bloeiende raffinage/chemiecluster. Kortom, een bom onder onze huidige welvaart.
Politici hebben er een aardje van om prachtige verhalen op te hangen voor de kiezer en elkaar in deugdzaamheid naar de kroon te steken, met steeds mooiere doelen en idealen. Dat voelt als vrijblijvend “getuigen”. Maar in de rechtszaal heeft dat opeens flinke consequenties. Zeker als je niet bereid bent om af te dalen naar de werkelijkheid, en bij je verdediging een degelijk, realistisch standpunt in te nemen.
De Quotes
Net als de vorige keer loop ik de tekst van het vonnis even door en citeer ik de interessantste passages.
Er wordt wereldwijd door menselijk handelen nog steeds CO2 uitgestoten – de laatste decennia is de mondiale CO2 emissie jaarlijks met 2% gegroeid – en daarom gaat de opwarming van de aarde door.
Deze oorzakelijkheid is veel te kort door de bocht. De temperatuur is tussen 1945 en 1970 gedaald en tussen 1998 en 2016 niet gestegen, ondanks in die periodes ongekend hoge CO2 uitstoot.
Binnen de klimaatwetenschap en de wereldgemeenschap heerst reeds geruime tijd consensus dat de temperatuur op aarde met niet meer dan 2º C mag toenemen.
De 2 graden doelstelling is een politieke keuze geweest, daar is geen deugdelijke wetenschappelijke onderbouwing voor.
De laatste jaren is het inzicht gerezen dat een veilige temperatuurstijging niet meer dan 1,5º C mag bedragen, met een daarbij behorend lager ppm-niveau (te weten 430 ppm). Er is, met deze uitgangspunten in gedachten, nog maar een beperkte ruimte (‘budget’) om broeikasgassen en met name CO2 uit te stoten. Dit budget wordt ook wel het ‘carbon budget’, het ‘CO2–budget’ of ‘koolstofbudget’ genoemd.
Interessant uitgangspunt.
Als het hof dit als argument opvoert, hoort het te weten dat het IPCC hiervoor een maximum van ca 3000 Gton hanteert voor 2 graden en ruim 2000 Gton voor 1,5 graad, in vergelijking met een current policies scenario van ruim 5000 Gton CO2:
Voor de 2 graden doelstelling moet dus ruim 2000 Gton CO2 gereduceerd worden. Onthoud die waarde voor later in dit verhaal!
(3.7) De Staat onderschrijft op zichzelf het doel dat de uitstoot van CO2 sterk moet worden teruggebracht en uiteindelijk helemaal moet worden beëindigd
(3.8) Urgenda vindt dat de reductie-inspanning althans tot eind 2020 niet ver genoeg gaat en heeft in eerste aanleg onder meer gevorderd om de Staat te bevelen de Nederlandse emissies van broeikasgassen zodanig te (doen) beperken dat het gezamenlijke volume van die emissies per ultimo 2020 met 40%, althans minimaal 25%, zal zijn verminderd ten opzichte van het jaar 1990.
- Tot 2011 ging Nederland (als Annex I-land) uit van een reductiedoelstelling in 2020 van 30% ten opzichte van 1990 (zie ook bestreden vonnis r.o. 2.71, met verwijzing naar het werkprogramma ‘schoon en zuinig’ van het kabinet Balkenende uit 2007). Bij brief van 12 oktober 2009 van de minister van VROM aan de Tweede Kamer over de onderhandelingsinzet in Kopenhagen (COP 15) is onder meer bericht: “Het totaal aan emissiereducties dat de ontwikkelde landen tot nu toe hebben aangeboden, blijft onvoldoende om de 25-40% reductie in 2020 te bereiken, die nodig is om op een geloofwaardig traject te blijven om de 2 graden doelstelling binnen bereik te houden.”
Hier komt bij dat inmiddels ook het Akkoord van Parijs tot stand is gekomen, waarbij Nederland zich heeft verbonden tot een zodanige reductie van broeikasgassen dat ruim onder de 2º C mondiale opwarming wordt gebleven.
Dus Nederland moet significant bijdragen aan het reduceren van die 2000 Gton. Onthouden weer!
Het verweer van de Staat (zakelijk weergegeven)
- De Staat erkent het klimaatprobleem en de noodzaak tot reductie van de uitstoot van broeikasgassen zodat de opwarming van de aarde onder de 2º C blijft. Nederland zet hier ook krachtig op in door in EU-verband voor 2030 tenminste 40% reductie af te spreken en voor 2050 80-95%. Hier komt bij dat de Staat inmiddels in nationaal verband zelfs 49% reductie nastreeft per 2030. Er zijn echter (ook volgens de klimaatwetenschap) verschillende reductieroutes mogelijk. Er is geen absolute noodzaak om per eind 2020 25% tot 40% te reduceren. Het behoort tot de beleidsruimte van de Staat om na afweging van alle betrokken belangen, zoals met name die van de industrie, financiën, energievoorziening, zorg, onderwijs en defensie, de meest aangewezen reductieroute te kiezen. Het gaat om een ‘political question’. De trias politica verzet zich ertegen dat de rechter deze afwegingen maakt. Hierbij benadrukt de Staat dat hij zich houdt aan alle verdragsverplichtingen en internationale afspraken, terwijl de Staat beducht is voor negatieve effecten zoals het ‘waterbed effect’ en ‘carbon leakage’ en er op wijst dat maatregelen niet ten koste mogen gaan van het ‘level playing field’. Bovendien is de Staat gebonden aan het Europese ETS-systeem en kan hij niet méér doen dan op grond van dat systeem is toegestaan. Volgens de Staat speelt verder wel degelijk een rol dat de Nederlandse uitstoot in absolute termen gering is en Nederland het mondiale probleem van klimaatverandering niet alléén kan oplossen. Met name vraagt de Staat aandacht voor de omstandigheid dat er, wetenschappelijk gezien, veel onzekerheden zijn, zowel wat betreft de ernst van het klimaatprobleem als de mogelijke oplossingen. Ook het IPCC signaleert tal van onzekerheden. De reductiescenario’s (RCP’s) bevatten een enorme bandbreedte – het 450-scenario is niet het enige scenario dat in aanmerking komt, terwijl het IPCC daarover ook niet beslist – en richten zich bovendien niet op individuele landen maar op de wereldgemeenschap (alle landen samen). Urgenda onderschat ook de mogelijkheden van adaptatie.Tot slot wijst de Staat er op dat inmiddels de verwachting is dat, uitgaande van het op dit moment vastgestelde en voorgenomen beleid, per eind 2020 uitgekomen zal worden op 19% tot 27% reductie (met inachtneming van de nieuwe rekenmethodiek van de NEV), hoewel dit mogelijk niet helemaal genoeg zal zijn om te voldoen aan het vonnis.
Zoals je ziet voert de staat wel alle verweermogelijkheden op, maar onder de beperking van het volledig onderschrijven van de noodzaak van het halen van de IPCC doelen. Dan zaag je de poten onder je eigen stoel vandaan.
De Staat kan zich niet aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken met als argument dat zijn uitstoot absoluut gezien gering is. Gelet op de grote risico’s van (onbeheersbare) klimaatverandering vergt de zorgplicht van de Staat dat snel maatregelen worden genomen.
Dit is een zeer zwakke weerlegging van het hof. Het had moeten aantonen dat de bijdrage weliswaar op zich gering is, maar in groter verband wél significant bijdraagt aan het te bereiken doel.
Zoals ik al in het vorige blog suggereerde als verdediging: het is een politieke afweging om een symbolische voorbeeldrol aan te nemen, dan wel een volledig voorwaardelijke bijdrage te leveren: wij reduceren met 49% als China, India en de VS dat ook doen. Het hof stelt dat de symboolrol verplicht is. Daarmee wordt de trias politica wel degelijk aangetast: dit is bij uitstek een politieke overweging waar een rechter zich nooit in mag mengen.
-
Het hof oordeelt voorts dat Urgenda wel degelijk voldoende belang heeft bij haar vordering. Anders dan de Staat betoogt bij pleidooi, is het belang van Urgenda voldoende naar voren gekomen in haar (uitvoerig toegelichte) stellingen dat er nu al maar zeker in de (nabije) toekomst sprake is van een reële dreiging van gevaarlijke klimaatverandering.
Er is nergens in het vonnis aangetoond dat het leven of de privacy van de huidige Nederlanders door klimaatverandering acuut ernstig bedreigd worden.
Het verweer van de Staat dat in deze kwestie ook personen worden betrokken die zich mogelijk helemaal niet door Urgenda vertegenwoordigd willen zien, wordt weerlegd door na te melden citaat uit de wetsgeschiedenis van artikel 3:305a BW waarbij de wetgever dit aspect uitdrukkelijk onder ogen heeft gezien (Kamerstukken II, 1991/92, 22 486, nr. 3, p. 22): “De belangen die zich voor bundeling in een collectieve vordering lenen kunnen vermogensbelangen betreffen, maar ook meer ideëel getinte belangen. Met de actie kan worden opgekomen voor belangen die mensen rechtstreeks raken, of die mensen zich vanuit een bepaalde overtuiging hebben aangetrokken. Bij de meer ideëel getinte belangen doet het daarbij niet ter zake dat niet ieder lid van de samenleving evenveel waarde aan deze belangen hecht. Mogelijk is zelfs dat de belangen waarvoor men in de procedure wenst op te komen, in botsing komen met ideeën en opvattingen van andere groeperingen in de samenleving. Dit op zichzelf zal een collectieve actie niet in de weg staan. (….) Het hoeft niet te gaan om de belangen van een scherp te omlijnen groep anderen. Het kan ook gaan om de belangen van een onbepaalbare, zeer grote groep personen. (…)”
Urgenda kan dus de rechtszaak aanspannen namens een klein groepje en toch zal de rechter dan gewoon vonnis wijzen, ook al denken andere groepen hier totaal anders over.
-
Ten aanzien van de (blijkens de vordering hier aan de orde zijnde) positieve verplichting om concrete handelingen te verrichten ter voorkoming van toekomstige aantastingen heeft het EHRM overwogen dat de artikelen 2 en 8 EVRM uitgelegd moet worden op een manier die geen ‘onmogelijke of disproportionele last’ (‘impossible or disproportionate burden’) op de overheid legt. Deze algemene begrenzing van de (hier aan de orde zijnde) positieve verplichting heeft het EHRM geconcretiseerd door te oordelen dat de overheid alleen concrete handelingen behoeft te verrichten die redelijk zijn en waartoe zij bevoegd is, indien sprake is van een reëel en onmiddellijk (dreigend) gevaar en de overheid dit gevaar kende of behoorde te kennen.
Hier komt een aspect aan de orde dat het hof verder volledig negeert, maar waar ook de Staat niets over zegt.
Bij de vorige zaak werd nog aangevoerd dat ook de overheid beaamde dat het best aan de eisen (25% reductie in 2020) kon voldoen. Maar doordat het hof zich deze keer veel verder in de materie heeft begeven en het als reden voor het vonnis heeft over de noodzakelijke beperking van de uitstoot tot het beschikbare carbon budget (inderdaad, goed onthouden, 3000 in plaats van 5000 Gton uitstoot), moet een andere afweging gemaakt worden. Dan moet opgemerkt worden dat als alle ondertekenaars van het Parijs akkoord zich aan hun beloftes zouden houden, inclusief de VS, er in totaal 30 Gton aan reducties wordt bereikt. Van de noodzakelijke ruim 2000 Gton.
Allereerst is dus ook de bijdrage van het internationale klimaatbeleid volgens het Parijs akkoord, als onderdeel waarvan ons beleid door het hof noodzakelijk gevonden wordt, nog steeds gering. Maar verder is inmiddels duidelijk dat het energieakkoord en de inspanningen voor het Parijs akkoord samen al ca 200 miljard euro gaan kosten. Dus hoorde het hof volgens bovenstaande Europese criteria (die boven de Nederlandse wet staan!) af te wegen of de kosten van 200 miljard niet disproportioneel hoog zijn ten opzichte van de baten, die ook als iedereen meedoet nog steeds gering zijn.
Verder is een reëel en onmiddellijk gevaar vereist voor het leven of de privacy van de Nederlanders, voor het opleggen van het vonnis. Ook dat wordt nergens in het vonnis aangetoond.
-
Kort samengevat rust dus op de Staat op grond van artikel 2 EVRM de positieve verplichting om het leven van burgers binnen zijn jurisdictie te beschermen, terwijl artikel 8 EVRM de verplichting schept om het recht op woning en privéleven te beschermen. Deze verplichting geldt voor alle activiteiten, publieke en niet-publieke, die de aldus beschermde rechten in gevaar kunnen brengen en geldt zeker als sprake is van industriële activiteiten die naar hun aard gevaarlijk zijn. Wanneer de overheid weet dat er sprake is van een reëel en onmiddellijk dreigend gevaar, moet de Staat preventieve maatregelen nemen om de aantasting zoveel mogelijk te voorkomen.
De rechter overdrijft hier overduidelijk de werkelijke en acute gevaren voor de Nederlanders van de veronderstelde komende klimaatverandering.
Maar lees de paragraaf nog eens met in gedachten de problemen rond immigratie. Dit is niet zomaar een rechter, maar het Haagse gerechtshof. Slachtoffers van hate-crimes door immigranten met een andere cultuurachtergrond hebben nu dus een harde grond om de overheid daarvoor aansprakelijk te stellen.
Deze passage kon nog wel eens een heftig staartje krijgen!
Het hof doet er nog een schepje bovenop. Sorry voor het lange stuk, lees eerst maar het volgende commentaar, dan snapt u waarom ik het weergeef.
- Het hof gaat uit van de ten processe gebleken (deels hiervoor al vermelde) feiten en omstandigheden. Voor de duidelijkheid zet het hof de belangrijkste elementen hierna nog eens op een rij:
• Er is een direct, lineair verband tussen de door de mens veroorzaakte (antropogene) uitstoot van broeikasgassen, die mede wordt veroorzaakt door verbranding van fossiele brandstoffen, en de opwarming van de aarde. Eenmaal uitgestoten CO2 blijft honderden jaren, zo niet langer, in de atmosfeer aanwezig.
• De aarde is sinds het pre-industriële tijdperk ongeveer 1,1º C opgewarmd. Tussen 1850 en 1980 bedroeg de opwarming ongeveer 0,4º C; sindsdien (in minder dan veertig jaar) is de aarde met 0,7 º C verder opgewarmd tot het huidige niveau van 1,1º C (zie onder meer de grafiek ‘Wereldwijde opwarming 1880-2017 (NASA)’ getoond door Urgenda als derde dia bij pleidooi). De verwachting is dat deze opwarming verder zal versnellen, met name omdat uitgestoten broeikasgassen hun volledige opwarmende werking pas na 30 tot 40 jaar bereiken.
• Indien de aarde met substantieel meer dan 2° C opwarmt, veroorzaakt dit onder meer overstromingen door zeespiegelstijging, hittestress door intensievere en langere hitteperiodes, toename van ziekten van de luchtwegen door verslechterde luchtkwaliteit, droogtes (met hevige bosbranden), toenemende verspreiding van infectieziekten en ernstige overstromingen als gevolg van overvloedige regenval, verstoring van de voedselproductie en de drinkwatervoorziening. Ook worden ecosystemen, flora en fauna aangetast, en treedt verlies van biodiversiteit op. De Staat heeft de hierop betrekking hebbende stellingen van Urgenda niet (gemotiveerd) bestreden, evenmin als de stelling van Urgenda dat een inadequaat klimaatbeleid in de tweede helft van deze eeuw tot honderdduizenden slachtoffers in (alleen) West-Europa zal leiden.
• Naarmate de opwarming verder voortschrijdt nemen niet alleen de gevolgen in ernst toe. Cumulatie van CO2 in de atmosfeer kan ertoe leiden dat het klimaatveranderingsproces een ‘tipping point’ bereikt, hetgeen een abrupte klimaatverandering tot gevolg kan hebben waarop noch mens noch natuur zich behoorlijk kan instellen. Het risico op dergelijke ‘tipping points’ neemt “at a steepening rate” toe bij een temperatuurstijging tussen de
1 en 2 °C (AR5 p. 72).
• De wereldwijde emissies van broeikasgassen vertonen nog steeds een stijgende lijn. Zie onder meer dia 2, getoond door Urgenda bij pleidooi; European Database for Global Atmosferic Research (EDGAR) 2017, ‘Global greenhouse gas emissions, per type of gas and sources, including LULUCF’).
- Ook in Nederland is de uitstoot van CO2 onverminderd hoog gebleven. De lichte daling van de emissie van broeikasgassen in Nederland de laatste jaren valt slechts toe te schrijven aan het teruglopen van de uitstoot van andere (minder gevaarlijke) broeikasgassen (zie dia 16 getoond door Urgenda bij pleidooi). CO2 is het belangrijkste broeikasgas; 85% van de door Nederland uitgestoten broeikasgassen bestaat uit CO2.
• Er bestaat – ook tussen partijen – consensus dat de mondiale temperatuurstijging in ieder geval ruim onder de 2º C moet worden gehouden, terwijl een ‘veilige’ temperatuurstijging niet meer dan 1,5º C mag bedragen, dit alles ten opzichte van het pre-industriële niveau.
• Om de tweegradendoelstelling te bereiken mag de concentratie broeikasgassen in de atmosfeer niet hoger worden dan ongeveer 450 ppm. Voor een opwarming van niet meer dan 1,5º C (het streven van het Akkoord van Parijs) moet de mondiale concentratie broeikasgassen nog aanzienlijk lager uitkomen (minder dan 430 ppm). De huidige concentratie bedraagt ongeveer 401 ppm. Dit betekent dat de concentratie broeikasgassen in de atmosfeer nog maar beperkt mag stijgen. De kans om nog het streefgetal van 1,5º C te halen is uitermate klein geworden. Beperking van de opwarming tot ruim minder dan 2º C (waartoe ook Nederland zich heeft verbonden bij het Verdrag van Parijs) zal in ieder geval aanzienlijke inspanningen vergen.
• Hoe langer het duurt voordat de noodzakelijke emissiereductie wordt gerealiseerd, hoe groter de totale hoeveelheid uitgestoten CO2 is en hoe eerder het resterende carbon budget is opgebruikt (zie ook r.o. 4.32 van het bestreden vonnis en de daarin opgenomen grafieken).
-
Blijkens het voorgaande moet dan ook naar het oordeel van het hof worden gesproken van een reële dreiging van een gevaarlijke klimaatverandering, waardoor er een ernstig risico bestaat dat de huidige generatie ingezetenen zal worden geconfronteerd met verlies van leven en/of verstoring van het gezinsleven. Zoals het hof hiervoor heeft overwogen, volgt uit de artikelen 2 en 8 EVRM een verplichting voor de Staat om tegen deze reële dreiging bescherming te bieden.
Hier is het hof het pad geheel kwijtgeraakt. Uit NIETS in paragraaf 44 blijkt iets over levensgevaar voor de huidige Nederlanders. Dat is uiteraard ook complete onzin. Opwarming van enige graden levert veel minder doden door koude winters op en hoogstens een paar extra doden door warme zomers, daar is veel onderzoek naar gedaan.
Als niet-jurist zie ik hier best een grond in voor cassatie!
Dit is volgens het hof de grote vraag:
Handelt de Staat onrechtmatig door niet reeds per eind 2020 met tenminste 25% te reduceren?
-
Het einddoel is duidelijk en is tussen partijen ook niet in geschil. In 2100 moet de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen tot staan zijn gebracht. Partijen verschillen evenmin van inzicht over de noodzakelijke tussenstand van 80-95% reductie ten opzichte van 1990 in 2050, en Urgenda onderschrijft de door het kabinet vastgestelde reductiedoelstelling van 49% ten opzichte van 1990 in 2030. Het geschil tussen partijen spitst zich toe op de vraag of van de Staat kan worden gevergd dat hij eind 2020 een reductie realiseert van tenminste 25% ten opzichte van 1990. Volgens Urgenda is een dergelijke reductie noodzakelijk om de inwoners van Nederland te beschermen tegen de reële dreigende gevaren van klimaatverandering. De Staat wil zich eind 2020 echter niet tot meer verbinden dan de reductie van 20% ten opzichte van 1990 in EU-verband. Onderzocht moet worden of de Staat onrechtmatig handelt jegens Urgenda door ondanks voormelde reële dreigende gevaren niet met tenminste 25% te reduceren per einde 2020. Daarvoor zijn de volgende overwegingen van belang.
Het gaat dus serieus over de vraag of er mensenlevens gemoeid zijn met het iets later halen van de 25% (want dat die gehaald gaat worden staat buiten kijf voor de partijen).
Waarbij vaststaat dat het effect van die reductie op zich gering is, namelijk (volgens De Staat) 0,000045C, ook als die internationaal gevolgd wordt (0,05C).
Hoe kan het antwoord op deze vraag ooit positief zijn?
Sla ook dit stuk maar even over:
De Staat heeft aangevoerd dat er volgens AR5 meerdere emissiereductiepaden zijn waarlangs deze doelstelling kan worden gerealiseerd. Op grond daarvan meent de Staat dat de rechtbank ten onrechte de 25-40% reductie in 2020 genoemd in AR4 tot uitgangspunt heeft genomen.
- Het hof volgt de Staat hierin niet. Zoals het hof hiervoor heeft opgemerkt (zie r.o. 12), is in 87% van de scenario’s die in AR5 zijn gebruikt, uitgegaan van negatieve emissies. In het door Urgenda als productie 164 overgelegde rapport van de European Academies Science Advisory Council (‘Negative emission technologies: What role in meeting Paris Agreement targets?’) wordt over negatieve emissies onder meer het volgende gezegd:
De Staat heeft een en ander niet (voldoende gemotiveerd) weersproken. Het hof gaat er dus van uit dat de mogelijkheid om in de toekomst met bepaalde technieken CO2 uit de atmosfeer te verwijderen zeer onzeker is en dat de klimaatscenario’s die van dergelijke technieken uitgaan bij de huidige stand van zaken een laag realiteitsgehalte hebben. Daarmee schetst AR5 mogelijk een te rooskleurig beeld en kan er niet zonder meer van worden uitgegaan dat de ‘multiple mitigation pathways’ die het IPCC in AR5 (p. 20) noemt in de praktijk ook tot de tweegradendoelstelling kunnen leiden. Bovendien is, als gesteld door Urgenda en door de Staat niet gemotiveerd weersproken, aannemelijk dat in AR5 geen reductiepercentages per 2020 zijn opgenomen omdat de aandacht van het IPCC in 2014 uitging naar doelstellingen voor 2030.
- Overigens biedt het 450-scenario ook niet meer dan een meer dan 50% (“more likely than not”) kans dat het zal lukken om de tweegradendoelstelling te behalen. Een reëel risico dat het niet lukt blijft ook bij dit scenario bestaan. Hierbij verdient verder opmerking dat in de klimaatwetenschap inmiddels is onderkend dat een veilige temperatuurstijging veeleer 1,5º C dan 2º C is. Deze consensus is tot uitdrukking gekomen in het Akkoord van Parijs, waarin is afgesproken dat de opwarming beperkt moet blijven tot ruim onder de 2º C, met een streven van 1,5º C. Het met dit laatste streven corresponderende ppm-niveau van 430 ligt lager dan de 450 ppm die bij de tweegradendoelstelling hoort. Het 450-scenario en de op basis daarvan vastgestelde noodzaak om de CO2 uitstoot in 2020 met 25-40% te reduceren, zijn dus zeker geen overdreven pessimistische uitgangspunten bij de vaststelling van de zorgplicht van de Staat.
Hier zie je weer de waanzinnige kronkel in de redenering van het hof: het gaat met onze 25% reductie over een paar honderdduizendste graad minder opwarming. Dat argument is geaccepteerd door de rechter. Met alle andere landen van het Parijs akkoord erbij wordt dat bij de afgesproken 30 Gton reductie 0,05 graden. De 2 graden doelstelling vereist 1,5 tot 2,5 graad minder opwarming dan bij huidig beleid. Doordat het hof zich als klimaatexpert opstelt, en de zaak koppelt aan de 2 graden doelstelling, maakt het zich volstrekt belachelijk en vervalt de argumentatie.
-
Volgens de Staat treedt een ‘waterbedeffect’ op als Nederland een maatregel neemt waarmee broeikasgasemissies die onder het ETS-systeem vallen, worden gereduceerd. Dat komt volgens de Staat omdat het emissieplafond voor de ETS-sectoren geldt voor de EU als geheel. Minder uitstoot in Nederland schept dus ruimte voor meer uitstoot elders in de EU. Daarom zijn nationale maatregelen tot reductie van broeikasgasemissies binnen het kader van het ETS-systeem in de visie van de Staat zinloos.
-
Dit argument gaat er ten onrechte vanuit dat andere EU-lidstaten de beschikbare emissieruimte onder het ETS-systeem maximaal zullen (laten) benutten. Net als Nederland hebben andere EU-lidstaten een eigen verantwoordelijkheid om de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te beperken en er kan niet op voorhand van worden uitgegaan dat de andere lidstaten minder vergaande maatregelen zullen nemen dan Nederland. Integendeel, in vergelijking met lidstaten zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden en Frankrijk blijft de Nederlandse reductie-inspanning ver achter. Daar komt bij dat Urgenda, onder overlegging van verschillende rapporten, waaronder een rapport van de Danish Council on Climate Change(productie U131), gemotiveerd heeft betoogd dat in ieder geval tot 2050 zich geen ‘waterbedeffect’ kan voordoen ten gevolge van het overschot aan ETS-rechten en het dempende effect in de tijd van de ‘Market Stability Reserve’. Deze rapporten zijn door de Staat niet gemotiveerd weersproken.
Dit is een onjuiste veronderstelling. Niet gebruikte rechten worden gewoon bewaard, en in Polen wil men wel degelijk de kolencentrales zo lang mogelijk openhouden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat rechten over zullen blijven. De Staat had dus gelijk in dit argument.
-
De Staat heeft nog aangevoerd dat de Nederlandse emissies van broeikasgassen in absolute zin, afgezet tegen de wereldwijde uitstoot, uiterst gering van omvang zijn, dat de Staat het probleem niet alleen kan oplossen, dat de wereldgemeenschap moet meewerken, dat de Staat niet kan worden aangemerkt als de ‘primaire laedens’ (aansprakelijke/veroorzaker) maar als ‘zijdelingse laedens’, en dat het gaat om complexe beslissingen waarbij veel afhangt van onderhandelingen.
-
Deze argumenten zijn niet van dien aard dat zij het uitblijven van verdergaande daadwerkelijke actie rechtvaardigen. Weliswaar onderkent (ook) het hof dat het gaat om een probleem op wereldschaal en dat de Staat dit probleem niet in zijn eentje kan oplossen, maar dat ontslaat de Staat niet van zijn verplichting vanaf zijn grondgebied naar vermogen maatregelen te nemen die, tezamen met de inspanningen van andere staten, bescherming bieden tegen de gevaren van ernstige klimaatverandering.
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de gezamelijke inspanning wel degelijk zal leiden tot het halen van de 2 graden doelstelling, een afname van ca 2 graden opwarming. In werkelijkheid wordt maar 0,05 graden minder opwarming bereikt door de in Parijs afgesproken maatregelen. Dit rechtvaardigt geen peperdure maatregelen die de welvaart ernstige schade toebrengen.
-
Het voorzorgsbeginsel, een algemeen aanvaard beginsel van internationaal recht dat in het VN Klimaatverdrag is opgenomen en in de jurisprudentie van het EHRM (Tǎtar/Roemenië, EHRM 27 januari 2009, nr. 67021/01 paragraaf 120) wordt bevestigd, verzet zich ertegen dat de Staat aanvoert dat hij rekening moet houden met de onzekerheden van klimaatverandering en andere ongewisheden (bijvoorbeeld in grief 8). Die onzekerheden kunnen immers ook impliceren dat, bijvoorbeeld door het intreden van een ‘tipping point’, de situatie slechter uitpakt dan waarmee thans rekening wordt gehouden. De omstandigheid dat volstrekte wetenschappelijke zekerheid over de doeltreffendheid van het bevolen reductiescenario ontbreekt, betekent dus niet dat de Staat gerechtigd is verdere maatregelen achterwege te laten. Voldoende is de vergaande aannemelijkheid ervan, zoals hiervoor beschreven.
Dit is een perverse uitleg van het voorzorgsbeginsel. Hieruit zou volgen dat elke fantasie-claim die niet uit te sluiten is (er is geen enkele aanwijzing voor tipping points), maatregelen noodzakelijk zou maken. Nu is behoorlijk goed aannemelijk te maken op basis van de zonneactiviteit dat we de komende 40 jaar een aantoonbaar levensgevaarlijke afkoeling zouden kunnen krijgen. Hiertegen is volgens het IPCC alleen wat te doen door het drastisch opvoeren van onze CO2 uitstoot. We moeten dus zowel onze uitstoot reduceren als vergroten.
Dit is geen bruikbare uitleg van het principe.
Je moet zoals aan het slot gesteld wordt een vergaande aannemelijkheid aantonen, niet een mogelijkheid.
Met een spreiding van de verwachte opwarming door een CO2 verdubbeling volgens het IPCC van 1,5 tot 6 graden (al decennia lang neemt de nauwkeurigheid van de schatting niet toe, ondanks miljarden aan onderzoek) is er geen vergaande aannemelijkheid te claimen. Daarbij: het effect van de maatregelen wereldwijd is 0,05C, in een geschatte opwarming van 3,5 graad, met een nauwkeurigheid van plusminus 2 graden. Het effect van het beleid is dus nog geen 3% van de onnauwkeurigheid van de officiële berekening van het effect van CO2. Dat is niet anders te typeren dan als symboolbeleid.
De kans op afkoeling door de lage zonneactiviteit is overigens wetenschappelijk gezien sterker onderbouwd, door de analogie met de kleine ijstijd.
In ieder geval leveren ze samen geen zinnige uitkomst op vanuit het voorzorgsbeginsel bekeken.
-
De Staat heeft verder een beroep gedaan op de trias politica, en op de rol van de rechter in ons staatsbestel. Die rol zou er naar zijn opvatting aan in de weg staan dat de rechter een bevel aan de Staat geeft zoals de rechtbank heeft gedaan. Dit verweer gaat niet op. Het hof is gehouden om rechtstreeks werkende bepalingen van verdragen waarbij Nederland partij is, zoals de artikelen 2 en 8 EVRM, toe te passen. Dergelijke bepalingen maken immers deel uit van de Nederlandse rechtssfeer en zij hebben zelfs voorrang boven Nederlandse wetten die daarvan afwijken.
-
Het hof acht kortom de weren van de Staat niet overtuigend.
Dit is de kern van het vonnis. Ongelooflijk, als je kijkt op welke twee artikelen het vonnis gebaseerd is
-
Samengevat volgt uit het voorgaande dat de Staat tot nu toe te weinig heeft gedaan om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen en te weinig doet om deze achterstand in te halen, althans op de korte termijn (tot eind 2020). Doelstellingen voor 2030 en daarna kunnen niet wegnemen dat een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan die vereist dat nu wordt ingegrepen.
Dus de 25% reductie in 2020 in plaats van de 23% (en iets later 25%) voorkomt een acuut levensbedreigende situatie. Je moet het als hof maar op papier durven zetten!
Slotsom
- Al het voorgaande leidt tot de slotsom dat de Staat onrechtmatig handelt (want in strijd met de zorgplicht van de artikelen 2 en 8 EVRM) door verdere reductie per eind 2020 na te laten en dat de Staat tenminste 25% moet reduceren per eind 2020. De grieven van de Staat die betrekking hebben op het oordeel van de rechtbank over de gevaarzettingsleer hoeven bij deze stand van zaken niet te worden behandeld. Het vonnis zal dan ook worden bekrachtigd. De grieven in het principaal appel behoeven verder geen afzonderlijke behandeling. Voor zover die grieven van belang zijn voor de beoordeling van het incidenteel appel zijn zij in het voorgaande behandeld. De Staat zal als de in hoger beroep in het ongelijk gestelde partij worden veroordeeld in de kosten van het principaal appel en het incidenteel appel.
En daar zullen we het mee moeten doen.
Ben ik gek als ik denk dat hier gedonder van komt?
” De temperatuur is tussen 1945 en 1970 gedaald en tussen 1998 en 2016 niet gestegen, ondanks in die periodes ongekend hoge CO2 uitstoot.”
Zal ik een geheimpje verklappen? Niet alleen CO2 is van invloed op de temperatuur op aarde !
En zal ik nog een geheimpje verklappen?
Beginnen in 1998 is kersenplukken en dus een wetenschappelijke doodzonde.
“Sceptici”zouden een stuk geloofwaardiger over komen als ze dat soort “argumenten”niet meer zouden gebruiken en eens zouden beginnen met inzetten voor een ander klimaatbeleid in plaats van het beleid dat ze niet willen horen
Die 2% reductie die Urgenda c.s. mist hebben ze zelf (deels) veroorzaakt door de snoepreisjes en het toejuichen van het gebruik van NL-windenergie door buitenlandse economische grootmachten Google en Microsoft (Delfzijl en Wieringermeer).
Gaan we even vragen aan wUrgenda’s, NGO’s, KNMI, politici, PBL, klimatologen en weermannen hoeveel procent zij (persoonlijk) sinds ~1998 hebben geminderd.
Als overtuigd klimaatketter heb ik al wel mijn steentje bijgedragen: van ~6500 kWh/jaar naar ~2300 kWh/jaar.
Hoe ik dat geflikt heb: stoppen met het draaien van klimaatmodellen op max. 10 PC’s via “distributed computing” via CPDN en later BOINC.
https://en.wikipedia.org/wiki/Climateprediction.net
https://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Open_Infrastructure_for_Network_Computing
Je moet wel lezen wat er staat. Ik val de gesuggereerde directe oorzakelijkheid aan, met andere woorden, er zijn andere factoren. Je bent het dus met me eens.
En ik haal duidelijk twee periodes aan waarin de oorzakelijkheid niet klopt. Dat heeft niets met cherry picking te maken.
JA Theo ,
Maar het feit dat er nog andere oorzaken zijn wil nog niet betekenen dat CO2 niet voor de opwarming verantwoordelijk is of dat het IPCC er naast zit want ook het IPCC erkent dat, alleen de gewenste conclusie we hoeven niets te doen want we weten niet alles, kun je niet trekken gebaseerd op die 2 “feiten”
Dat zeg ik niet, ik beweer alleen dat het directe verband dat het hof legt te kort door de bocht is. Wat je meteen bevestigde.
Theo”De temperatuur is …tussen 1998 en 2016 niet gestegen”
Maar tussen 1999 en 2016 is ze wl 0.3-0.4 graden gestegen. 1998 was een uitzonderlijk jaar. Je daarop baseren is wel degelijk een poging tot misleiden via kersenplukken.
En als er volgens jou geen direct verband is met CO2, waar is dan je verklaring? Of kun je niet constructief zijn en geraak je gewoon niet verder dan twijfel zaaien door insinuaties en misleiding?
Maar tussen 1999 en 2016 is ze wl 0.3-0.4 graden gestegen. 1998 was een uitzonderlijk jaar. Je daarop baseren is wel degelijk een poging tot misleiden via kersenplukken.
Juist Henk, 2016 was een uitzonderlijk jaar. De temperatuur gaat met sprongen omhoog in 1998 en 2016, El Niño’s
Henk d.j. sinds 2016 is de temperatuur met meer dan 0,7 graad gedaald.
Dat is meestal het effect van een forse el nino/
Laten we de el nino weg dan is er geen sprake van stijging.
Meen je dat werkelijk, Hugo?
http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_September_2018_v6.jpg
+0.13 graad per decade
Hugo, ook jij cherrypickt. Het is gestegen ten opzichte van 2015, 2014, 2013…
Maar 2016 was een uitzonderlijk jaar. Je moet niet alles geloven wat Labohm schrijft.
Ronald
Geen stijging na de 1998 El Niño/ La Nina, dus vanaf 2001 tot 2016. Dan steile sprong omhoog in enkele maanden, gevolgd door de genoemde afkoeling tot heden van 0,7 tot 0,8 graad.
http://woodfortrees.org/plot/uah6/from:2002/to:2016/trend/plot/uah6/plot/uah6/mean:12/plot/uah6/from:2016/trend
Ik heb nog wat lijntjes toegevoegd.
In plaats van 2002-2016 heb ik 2002-2017 gebruikt. En plots is er weer een stijging!
Of ik pak de periode van de afgelopen 3 jaar: 2015-2018 geeft ook een stijging !
In plaats van een korte periode, heb ik alle data genomen: en ook dan is er een stijging
http://woodfortrees.org/plot/uah6/from:2002/to:2016/trend/plot/uah6/mean:12/plot/uah6/from:1976/to:2018/trend/plot/uah6/from:2002/to:2017/trend/plot/uah6/from:2015/to:2018/trend
Doot op de ‘juiste’ manier te cherrypicken, kun je altijd wel tonen wat je wil. Maar het belangrijkste is toch de langetemijn trend. En die toont duidelijk een stijging.
Henk,
De lange termijn trend sinds 1850 is met een tempo van een halve graad per eeuw. Door opwarming sinds de kleine ijstijd,
Niks alarmerends aan. Op detailniveau zie je inderdaad schommelingen, oa de 60 jarige cyclus.
Oh sorry,
Henk dat was ik vergeten je hebt ook de mysterieuze opwarming sinds de laatste ijstijd als verklaring, dus het is nu warmer omdat het vroeger kouder was!
Wereld verklaring natuurlijk en geld binnen de “sceptische” kringen als wetenschap!
Hoe? Geen idee? Waar komt de energie vandaan? Ook al geen idee, maar natuurlijk wel een verklaring
Erik, Woodfortrees heeft ook data die teruggaan tot 1850
http://woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/mean:12/plot/hadcrut4gl/from:1978/to:2018/trend/plot/hadcrut4gl/from:1840/to:1978/trend
Leg nu eens uit waarom de temperatuur zo snel is beginnen stijgen in de afgelopen 40 jaar.
De klimaatwetenschap heeft daarvoor een verklaring voor, met onderbouwing vanuit de fysica, de waarnemingen, de modellen,… een heel gamma aan kennis en data die allemaal in één richting wijzen: AGW.
Henk, ook de huidige opwarming past gewoon in het cyclische patroon. Pas zelf ook maar fourier toe mbv woodfortrees. Er is niets onrustbarends aan de hand.
Zoals jvdh te pas en onpas beweert warmt het nu op omdat het vroeger kouder was ( dwz het koudst, daarna kan het alleen nog maar omhoog.)
http://woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/last:1560/detrend:0.94/fourier/low-pass:2/high-pass/inverse-fourier/detrend:-0.94/from:1910/plot/hadcrut4gl/last:2015/plot/hadcrut4gl/from:1850/to:1980/detrend:0.37/fourier/low-pass:2/high-pass/inverse-fourier/detrend:-0.37/to:1960
Op basis van de ons beschikbare data is de bewering dat de temperatuur tussen 1998 en 2016 niet is gestegen, niet hard te maken. Je zou hooguit de significantie ter sprake kunnen brengen. Maar ook het tegenargument van J. van der Heijden dat je niet in 1998 mag beginnen is niet erg sterk. Natuurlijk moet je in zo’n korte periode erg opletten waar je begint, maar je moet ook opletten waar je eindigt. In dit geval begin en eindig je op een piek, waarmee je een redelijk tijdvak hebt gekozen.
Maar ook al zou de opwarming gestopt zijn in deze periode, zou dit een argument zijn in de rechtszaak? Lijkt mij van niet. Het enige wat telt is dat de staat steeds het 2 graden beleid heeft onderstreept. De rechtbank zegt dan: Wat je beloofd hebt moet je doen. Indien je steeds roept dat boven de 2 graden komen gevaarlijk is, dan is de consequentie dat je beleid gaat voeren. Nergens heeft de staat een voorbehoud gemaakt dat het gevaar geweken zou zijn.
Onze democratisch gekozen regering wordt overruled door een rechter en dat wordt vervolgens door Urgenda gevierd als een overwinning van de democratie..
Urgenda zou zich beter kunnen inzetten voor mijn recht om schone lucht in te ademen. CO2 is geen probleem voor mijn gezondheid. Ik ga waarschijnlijk wel 10 jaar eerder dood omdat steeds meer mensen hout stoken i.p.v. aardgas!
Toen ik de uitslag hoorde van de zaak van Urgenda begreep ik niet meer zo goed in welk land ik woon. Wie mijn belangen dient. Onze volksvertegenwoordigers zijn democratisch gekozen en hebben het mandaat om onze regering te controleren. De uitslag van deze zaak heeft het parlement buiten spel gezet. Het is aan onze volksvertegenwoordigers of zij zich buiten spel laten zetten. Dat de regering zich zou moeten laten bijsturen door een zwerm klimaatpapegaaien lijkt mij ongewenst. Deze rechtelijke uitspraak gaat in tegen wat wij hier als democratisch proces hebben afgesproken. Moeten we onze democratie inwisselen voor een klimaatdictatuur?
Helaas Leopold, er valt op dit moment niets in te ruilen, dat is al gebeurd. Klimaat valt onder een totalitaire calamiteitenwet. Ofwel ons democratisch parlement heeft haar zeggenschap weggegeven aan een totalitaire wet en is niet van zins deze terug te halen.
Ik zou zeggen haal de vliegtuigen, auto’s bussen vrachtverkeer, sluit de fabrieken, vernietig de centrales, haal de landbouw machines van de akkers, enz enz, maak wat stenen bijltjes speren, hang je een dierenvel om je nek, en zie maar dat je er komt, dan zijn de milieu freaks gelukkig.
Weet je wat het beste is vertrekken naar een ander land, en laat de gekke hier maar doen wat ze willen, zat landen waar ze verstandiger bezig zijn.
Ze maken hier de burgers niet bang, maar ook nog knettergek. Mensen die de oorlog of net erna weten hoe het vroeger was, deze elende wil je niet meer mee maken. Maar ik voorspel ze komen zich zelf nog tegen, en zeggen hadden we dat maar niet gedaan. Er is nu al geen eten voor alle mensen. En in Nederland word het chaos, een mens met een beetje verstand ziet dat toch aankomen lijkt me.
Kort samengevat; Het Hof gaat op de stoel van de klimaatwetenschap en het kritisch klimaat debat zitten en ook op de stoel van de politieke beleidsvorming (Uitvoerende macht).
Beide terreinen dient de Rechtspraak altijd uit weg te blijven, de eerste als leek, de tweede vanuit de Scheiding der Machten (Trias Politica). Ook de valide argumenten om de niet-ontvankelijkheid NIET uit te spreken zijn uiterst vreemd. Het schept een precedent, dat ook internationaal foute belangstelling wekt van actiegroepen.
Bovendien, er is geen sprake van een wetsovertreding of onrechtmatige daad door de Staat, er is slechts sprake van beleid en voornemen, en de verwijzing naar de zorgplicht is een onverklaarbaar deviant erbij gesleept extern argument, dat feitelijk dus voor alle beleid van de Staat / overheid kan gelden. Vervolgens is het hek los voor alle actiegroepen de Staat te pressen via de rechtbank voor hun ideologische doelstellingen.
Alleen in cassatie door de Staat bij de hoge Raad kunnen deze gestapelde rechterlijke dwalingen keren!
Verder is het verweer door de Staat (ook deze 2de keer) in gebreke gebleven door het nalaten van bewijs en argumenten omtrent de onbetrouwbaarheid / onwetenschappelijkheid van het VN-IPCC en haar opvolgende rapporten.
De Staat had minstens kritische IPCC / (C-)AGW klimaatwetenschappers als expert getuige moeten inroepen, zoals Marcel Crok in eerdere gelegenheid werd ingeroepen door de Staat om recente VN-IPCC-rapportages te analyseren op ideologisch gedreven aannames en onwetenschappelijke alarmistische adviezen aan de Policy Makers.
Kortom vanuit alle 3 betrokken partijen was het een rommeltje, hoewel de ellenlange teksten en verwijzingen professionaliteit en kundigheid suggereren.
Het was feitelijk een 100% politiek debat, dat geheel niet in de rechtspraak (Rechtbank / Hof) thuis hoort, maar gevoerd dient te worden in de Tweede Kamer, wier taak is de controle van de wetten, beleid en uitvoering.
; Het Hof gaat op de stoel van de klimaatwetenschap
Nee het hof gata mee in het betoog van de eisende en de verdedigende partij omdat daar geen enkele discussie over is tussen beide.
en het kritisch klimaat debat zitten
Er is geen kritisch klimaat debat,
Je hebt aan de ene kant malle Pietje (ook wel goed gelovigen, ontkenners of “sceptici” genoemd) en aan de andere kant de wetenschap zoals met enige regelmaat wordt samen gevat door het IPCC
“\De Staat had minstens kritische IPCC / (C-)AGW klimaatwetenschappers als expert getuige moeten inroepen,”
En wie dan? en waar zijn hun wetenschappelijke studies ? Oh nee afwezig dus niet relevant
Inderdaad politici moeten beild maken en dat is hun werk, urgenda is van mening dat ze daar een potje van hebben gemaakt (dat is natuurlijk ook zo onder andere met dank aan de “sceptici”) en dat de politici meer moeten doen. Wat? Beleid == politici
Weer een ondermaatse bullshit reactie van je, Heyden. Pavlov!
Scheffer,
Want? Dat jij onzin klets is toch duidelijk ?
Weer lekker druk aan het werk Heyden? Of zit je je uitkering op te peuzelen.
Aan de sceptische kant zitten de echte klimaatdeskundigen. Geen onnozele modellenbouwers met hun achterlijke voorspellingen tot 2100. Laat ze eerst maar eens het weer 2; weken vooruit voorspellen, en als dat goed gaat iets langer, bv 4 weken enz.
“Aan de sceptische kant zitten de echte klimaatdeskundigen”
Kun je eens een naam geven van zo’n klimaatwetenschapper? En dan ook al direct eens een linkje geven naar degelijk wetenschappelijk onderzoek dat zo iemand heeft gepubliceerd?
De modellen van Hanssen voorspelde 30 jaar geleden dat het zou opwarmen. Blijkt dat die modellen toch vrij goed voorspelden waar we vandaag zitten. Maar de fundi’s blijven dat negeren, en blijven woordjes gebruiken als “onnozele” en “achterlijke”….
Nou Henk een voorbeeld van een echte deskundige is natuurlijk Erik Jan Zuidema!
Die laat een el nino al jaren energie uit het niets creëren !
Dat is toch knap ?
Het wordt tijd dat onze linkse bestuurders niet meer onnadenkend, klakkeloos iedere internationale overeenkomst ondertekenen. Kijk eerst naar de schade die je aanbrengt in je eigen land, althans het land dat je zegt te vertegenwoordigen.
Het is ook opvallend dat bij de percentages reductie niet de immigratie wordt meegerekend. Met 10% bevolkingstoename zou je mi ook 10% meer mogen uitstoten.
Gelukkig gaat Urgenda ons redden. Minder CO2. Tegelijkertijd denken de Chinezen aan een methode om via UHV elektriciteit vanuit China naar Duitsland/Nederland te exporteren. Volgens de zegsman is deze stroom goedkoper dan groene stroom. Het wordt wel via kolencentrales opgewekt. Wij kiepen de rotzooi over de muur.
Wat wordt de reactie van de oppositie ? Je wordt gekozen door duizenden mensen en vervolgens door een rechter buitenspel gezet. Een bananenrepubliek zijn wij geworden.
Voeg daarbij dat de Chinese CO2 voor de productie van onze spullen buiten de tellingen valt.
De rechtbank schuift hiermee een stukje op in de richting van de inquisitie namelijk oordelen op basis van een geloof.
(zij het zonder het vonnis van verdrinking of de brandstapel uit te spreken)
Ooit werd politicus Janmaat veroordeeld wegens zijn uitspraak “vol=vol” .
Niet omdat iemand daar direct nadeel van ondervond maar slechts vanwege het onderliggende gedachtengoed.
Had de rechter dat ook maar in het Urgenda vonnis gedaan.
Dan was de conclusie geweest dat zorgplicht in de eerste plaats inhoudt dat de burger over betrouwbare en betaalbare energie kan beschikken.
Zonder dat kan op deze breedtegraad niet worden overleefd.
Urgenda’s onderliggende doelstelling is de afbraak van onze energievoorziening.
Want nergens wordt staal bereid, stenen of brood gebakken, met de energie van zon en wind.
Nergens rijden tractoren op zonne energie.
Het lijkt Urgenda’s bedoeling de maatschappij terug te brengen naar het levenspeil van 1800.
Over zorgplicht gesproken.
De burger moet bezuinigen en dure inferieure verwarmingstoestellen aanschaffen terwijl de zee wordt volgezet met miljoenen tonnen staal om onbetrouwbare energie op te wekken.
Stel ik woon in het 3 landenpunt.. Moet nederland dan oorlog gaan voeren met de landen om mij heen om mij veilig te houden???
Eigenlijk wel, maar daar hebben de politici wat opgevonden: men ontkleedt en ontwapent de krijgsmacht.
Het blijft bij vingerwijzen.
Theo, grandioos.
Naast de rechtsgang, waarvan we op nagenoeg alle fronten mogen vaststellen dat die in zichzelf volledig is vastgelopen, is er een mening van het volk. Als de overheid het niet meer kan, wil of mag, neemt de burger het over. Hoeft niet verkeerd te zijn
Zo hebben Burgercomité Nederland en Meer Democratie het voortouw genomen bij een Volksreferendum op 18 maart 2019 parallel aan de PS verkiezingen. Autonoom, buiten de Kiesraad om, vanuit of nabij de stembureaus.
Laat je uitdagen en help bij het uitdragen.
http://www.burgercomitenl.nl
Één keer in je leven een eigen stembureau runnen, hoe mooi kan het zijn.
Een beller is sneller 070 3507070.
Weet je en ik zal nog eens wat vertellen de zogenaamde milieu freaks, vliegen van conferenties naar conferenties, laten zich rijden door chauffeurs, in een dikke Audi of Mercedes, misschien wel op diesel, krijgen een goede maaltijd voorgeschoteld, met wat co2 vlees, hebben zich de handen nog nooit van ze leven vies gemaakt, en komen ons even zeggen wat we moeten doen.
Zou zeggen stap op je fiets, en ga daar maar overal mee naar toe voor te spreken, en eet een lekkere gras schotel. O, nee dat kan ook niet bij het maken van een fiets komt co2 vrij, en bij gras maak je zelf te veel co2 dat moet natuurlijk zeewier zijn. Sorry bijna een foutje gemaakt.
Filmpje van FVD, energietransitie wat kost het en wat levert het op !
Ineens moest ik weer’s denken aan dit artikel over het Holoceen van het naturalis Biodiversity Center :
http://www.geologievannederland.nl/tijd/reconstructies-tijdvakken/holoceen#head7
waarin me toen deze zin opviel . Heel wat anders ineens dan wat ik uit al de berichtgeving mocht geloven :
“Wat het Holoceen als tussenijstijd bijzonder maakt is dat het al vele duizenden jaren een redelijk stabiel klimaat kent.” ( en de zeespiegel wel 40 meter steeg . )
Mijn zus riep net nog uit : ‘ maar waarom lezen we daar nooit iets over in de MSN ‘ .
tsjaa.
Historische kaarten uit het verleden laten zien dat het in de middeleeuwen veel warmer is geweest dan nu.
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread935896/pg1
Meer:
http://old.world-mysteries.com/sar_1.htm
Het feit dat er circa 1000 jaar geleden uitvoerig landbouw bedreven werd op Groenland zegt genoeg. Zo ver zijn we nu nog niet met de huidige opwarming. Misschien met 3 graden erbij? Daarna gaat het wel weer afkoelen.
En er was natuurlijk geen uitgebreide landbouw op Groenland
Maar dat is natuurlijk geen reden voor Erik om dat niet uit zijn duim te zuigen
Wellicht bruikbare aanvulling?
https://www.nporadio1.nl/langs-de-lijn-en-omstreken/onderwerpen/474702-urgendazaak-is-drama-voor-de-rechtsstaat
J v.d. Heijden schrijft het volgende:
Je hebt aan de ene kant malle Pietje (ook wel goed gelovigen, ontkenners of “sceptici” genoemd) en aan de andere kant de wetenschap zoals met enige regelmaat wordt samen gevat door het IPCC
Geen enkel respect voor een discussie gericht op waarheidsvinding en de mensen die de discussie voeren.
Gezien deze uitlating die mij diep krenkt na jaren van werken aan de goede zaak, stel ik voor om deze persoon voor 3 maanden te weren.
Ik heb er schoon genoeg van.
Iedereen het recht op vrije meningsuiting maar dit heeft niets meer met vrije meningsuiting te maken.
Hugo
Welke wetenschappelijke publicatie is niet of niet goed meegenomen in het laatste IPCC rapport ?
Een vraag die ik vaker stel maar waar nooit antwoord op komt, schijnbaar heb jij wel een idee, ik wacht met spanning af !
Verder wordt ik met enige regelmaat uitgescholden voor “trol” ook als ik onderbouwd met feiten aantoon dat er iemand naast zit
Zelden dat het leid tot aanpassingen en dezelfde leugens en verdraaiingen komen vrolijk terug na een paar dagen of weken
Zal ik in het vervolg ook gaan op roepen voor het blokkeren van dit soort acties omdat ze afleiden van de waarheidsvinding en niet getuigen van respect tov mij ?
@Hugo, dat is ook het probleem, het kan toch niet zo zijn dat een stelletje beterweters zulke grote ingrepen gaan doen in ons leven!
Al die zogenaamde wetenschap wat alleen naar mijn mening roem vergaren is voor hun eigen ego. Als we nu voor de verdere generaties eens gaan nadenken en experimenteren hoe we de bestaande bronnen brandstof op een enorme efficiëntie kunnen krijgen zonder aan comfort hoeven in te leveren, dan is er nog heel veel te halen in deze technieken.
Neem nu als voorbeeld een HR cv ketel. Ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht, en had al een oud type HR cv ketel, de nieuwe verbruikt een kleine 400 kubieke meter minder gas per jaar, bij het zelfde comfort. De oude 24kw de nieuwe ook 24 kw. En dan hebben we het alleen maar over een cv ketel. Denk eens wat er nog meer te halen valt, bv, scheepvaart vliegtuigen en noem maar op overall is nog dikke winst te behalen. En de co2 wat dan nog over blijft kan de natuur makkelijk verwerken. Want bv wat je steeds meer ziet heden zijn dikke asociale dikken bakken van personen auto’s benzine slupers zijn het, verbied auto’s met een bepaalde uitstoot, en kijk eens wat de fabrikant gaat doen om deze bakken zuinig te krijgen. Tel uit je winst en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar wat ze nu willen is echt niet meer van deze tijd.
Tsunami van paniek gedreven onbenul.
Waar te beginnen om dat wat er nu aan de hand is met al die paniek over klimaatverandering en de daarop te nemen ingrijpende maatregelen.
Nee ik heb geen zin meer om aan te geven dat AGW als hypothese nog slechts dus vooral een hypothese is met daarbij ook nog een onbekend maar zeer mogelijk ook een laag gewicht voor de A.
Over die maatregelen te nemen om die CO2 uitstoot te gaan beperken met desastreuze gevolgen voor economie en dus ook voor het uitvoeren van die idiote plannen ga ik het ook niet meer hebben.
Gefeliciteerd idioten jullie hebben gewonnen.
En dan geef ik het op ga ik met een goed glas op de bank achteroverleunen en genieten van die chaos in uitvoering. Bij alles wat in het honderd gaat lopen zal ik glimlachen tot ik gierend van de lach in een stuip waarschijnlijk aan mijn einde zal komen. Wel hoop ik dat ik het nog wel wat langer kan volhouden en het hoeft ook niet zo lang te duren.
Die zeespiegel moet toch echt eerdaags versneld gaan stijgen en/of (uiteraard) stijgt die zee niet dan zal het land wel gaan dalen.
Die opwarming nu die ga ik ook nog wel meemaken of anders lees ik dat wel in de bladen of zie ik het op de buis.
Ik kan niet wachten op de wijze waarop allerlei nitwits met droeve blik naderend onheil steeds weer in een nieuw jasje weten te steken. Ik kan niet wachten tot zelfs zonder gene er kinderen voor de buis bij worden gehaald hun geïndoctrineerde klimaatonzin te laten tonen (DWDD van 9/10/2018).
Waar ik mij wel zorgen nog om maak is het gedoe van te worden lastiggevallen met kosten cq weggegooid geld of kosten die ik niet kan of wil betalen.
Dat wordt dan maar zitten in het staatshotel maar in ieder geval is mijn oudedag verzorging dan wel beter geregeld dan in situatie van het heden en nabije onzekere toekomst. Gelukkig is lachen in het gevang ook nog niet verboden.
En die rechters die zijn al jaren niet meer onafhankelijk en laten zich gemakkelijk voor een links politiek karretje spannen.
Mvg,
Frans
Die rechter weten niet meer over het klimaat dan een gemiddeld weldenkend mens,en dat weten ze zelf ook heus wel.
Maar dit is een cyviele procedure, wat betekent dat alles wat niet door de wederpartij wordt tegengesproken door de rechter als vaststaand wordt beschouwd.
De rechtsvraag waar het om gaat is dus: kan een burger (of een aktiegroep) via de rechter afdwingen dat de overheid ook werkelijk doet wat ze in een verdrag hebben beloofd te doen?
NB: die burger was en is geen partij bij dat verdrag. Wel derde-belanghebbende. Zoals bij honderden verdragen die Nederland heeft afgesloten. Alleen al door Urgenda als partij toe te laten in het geding heeft de rechter een deur opengezet die nog wel eens heel erg zou kunnen gaan tochten.
Betekent het bijvoorbeeld dat ik ook kan procederen tegen de staat omdat die een verdrag (zomaar een voorbeeld: Marrakech) heeft afgesloten dat mijn belangen schaadt?
En kan een actiegroep of ondernemersvereniging nu via de rechter eisen dat de overheid de klimaatverdragen opzegt?
Ik hoop (en voorzie) dat de Hoge Raad deze deur met een ferme klap dicht zal slaan.
@ Teus,
“Die rechter weten niet meer over het klimaat dan een gemiddeld weldenkend mens,en dat weten ze zelf ook heus wel.
Maar dit is een cyviele procedure, wat betekent dat alles wat niet door de wederpartij wordt tegengesproken door de rechter als vaststaand wordt beschouwd.”
Misschien,maar dat is een slechte gedachte, vindt de politiek deze uitspraak wel prima omdat zij dan naar de burgers kan duidelijk maken dat zij in te nemen desastreuze maatregelen daartoe door de rechter worden gedwongen.
Dat lijkt mij wel slim. Huidige weerstand is dan ook voor de bühne en voor straks als men de handen in onschuld zal wassen.
De rechtsstaat wordt een groenlinksstaat.
De verkiezingen Provinciale Staten kunnen nog voor hoger beroep zorgen.
“wordt” ;-P
De politici en de burgers die te laat zijn met tegengas geven tegen alle klimaatonzin komen door deze uitspraak in de knel. Halen de politici het doel dan ruïneren ze de economie en worden ze door woedende kiezers afgestraft. Halen ze het doel niet, dan volgen er financiële sancties waarvoor de burgers zullen opdraaien d.m.v.nieuwe belastingverhogingen. De burgers zullen op hun beurt de rekening in verkiezingstijd bij de politici indienen. Het wordt minder gezellig in ons landje.
Quote 1 ) ” Er is een direct, lineair verband tussen de door de mens veroorzaakte (antropogene) uitstoot van broeikasgassen, die mede wordt veroorzaakt door verbranding van fossiele brandstoffen ”
Eveneens is er een direct lineair verband tussen Energieconsumptie en economie. Als we vervolgens weten dat de wereld- economie voor 100 % is gabaseerd op het verbranden van (fossiele ) brandstoffen, ik zet ‘fossiele’ tussen haakjes omdat er – om boekhoudkundig de uitstoot van broeikasgassen te verminderen Amerikaanse bossen worden verbrand, hetgeen door de EU als CO2 neutraal werd aangemerkt, dan is inderdaad de conclusie van Urgenda correct dat de economie met 30 % zal moeten krimpen de komende twee jaar.
Wat de overheid dan vooral niet moet doen /aansporen is : die brandstoffen inzetten om zwaaipalen , zonnenpanelen parken, waterstoffabrieken en installaties te bouwen, meestal ook nog met een eroei < 1 en de depletie van (zeldzame) grondstoffen bevorderen die de antropopgene uitstoot exponentieel zou doen groeien of al doet . ( een zwaaipaal van 4 MW heeft 70 ton aan, niet recyclebare wieken, vervaardigd uit olie derivaten ) Dus dat had het advies van de rechter moeten zijn . Wel jammer voor Urgenda- de Postcode Loterij en al haar bedrijven in schimmige stichting constructies , dat daarmee hun lucratieve handeltjes uit handen geslagen zouden worden, zoals een van hun bedrijven dat zonnepanelen plaatst op scholen . ( Nova media ) Zo krijgen ze de boemarang keihard terug in eigen gezicht .
Quote 2 ) " Ook in Nederland is de uitstoot van CO2 onverminderd hoog gebleven. De lichte daling van de emissie van broeikasgassen in Nederland de laatste jaren valt slechts toe te schrijven aan het teruglopen van de uitstoot van andere (minder gevaarlijke) broeikasgassen " . bogus !
Dat was gewoon het gevolg van de afnemende economische activiteit dus .( de crisis ) De lijn van energieconsumptie loopt exact parrallel met de CO2 uitstoot : economische groei of krimp dus . Zie mijn artikel Sisyphus en CO2 . ( BP statistical review of world energy 2017 / gapminder )
De conclusie is dan : dat als de Staat het vonnis opvolgt, de economie met 34 % moet krimpen in de komende twee jaar en daarmee de welvaartsstaat in serieus gevaar zal komen zoals hier ook vaker betoogd door velen. Dat lijkt me nu weer niet in overeenstemming te zijn met artikel 2 van het Verdrag van de Rechten van de Mens.
Wat een goede analyse van het zich als steeds minder onschuldige blijkend postmodernisme. Wat duidelijk naar voren komt is het negeren van correcte wetenschapsbeoefening waar het verwerpen/aanvaarden van een hypothese betreft. Er wordt in plaats hiervan veel te veel en kritiekloos geleund op het IPCC als wetenschappelijk leidend. Dit is het IPCC juist niet. Het Voorzorgprincipe kan bovendien ook omgekeerd worden toegepast: door de dubieuze, zeg maar ontbrekende, wetenschappelijke onderbouwing van de AGW-hypothese bestaat er, door het handelen van de Staat ingevolge klimaatbeleid, een reëel en acuut dreigend gevaar voor leven en privacy. De welvaart zal zeer sterk dalen hetgeen negatieve uitwerking zal hebben op een dan niet meer te betalen gezondheidszorg. Uit de klimaatgeschiedenis blijkt dat er perioden van grote koude geweest zijn zoals de Kleine IJstijd met onnoemelijk veel doden. Er zijn meerdere grondige redenen dat een dergelijke periode op handen is. Tegen die tijd zal de volgende generatie volstrekt weerloos zal zijn door gebrek aan middelen om zich adequaat te verwarmen. Middelen die hun immers nu door het klimaatbeleid worden ontnomen. Tevens is onontkoombaar dat de Staat hierbij ernstige inbreuk zal doen in de privacy van de huishoudens, en zeker ook door dwang die Rotmans zelf noodzakelijke klimaatdictatuur noemt.
Nou Jeroen, kom eens van de pot zou ik dan maar zeggen, welke wetenschappelijke studies zijn niet of niet voldoende meegenomen door het IPCC
En dan natuurlijk voor een keertje met een fatsoenlijke onderbouwing en analyse waarom dan niet
Maar ik weet ik kan daar nog heel lang op wachten omdat Jeroen zelf ook wel weet dat hij het verder niet kan onderbouwen en niet verder kan komen dan holle retoriek
En Hetzler zit weer wat te lullen om zijn blinde overtuiging te verdedigen – tegen alle feiten en kennis is.
“het verwerpen/aanvaarden van een hypothese”
Waarover heb je het hier? Het kan niet zijn dat je het over AGW hebt, want dat is een theorie.
JIj beweerde in het verleden ook al wel dat AGW een “weerlegd sprookje” zou zijn, maar je hebt daar nooit ook maar enig bewijs voor gegeven, alhoewel ik er al tig keer voor hebt gevraagd.
“de dubieuze, zeg maar ontbrekende, wetenschappelijke onderbouwing van de AGW-hypothese”
Oeps, je blijkt toch nog te beweren dat AGW een hypothese is, alhoewel ik en anderen al tig keer je hebben proberen duidedelijk te maken dat het een theorie is. Een theorie waarvoor wel degelijk heel wat “wetenschappelijke onderbouwing” bestaat, en die zo solide is dat nagenoeg geen enkele klimaatwetenschapper er nog aan twijfelt. Alleen een handvolg AGW-negationisten met gebrek aan kennis en inzicht blijven iets anders beweren… Maar ik wacht dus nog altijd op jouw onderbouwing dat AGW een “weerlegd sprookje” zou zijn!
“perioden van grote koude geweest zijn zoals de Kleine IJstijd […]. Er zijn meerdere grondige redenen dat een dergelijke periode op handen is.”
Wel, geef die “grondige redenen” eens! En leg dan eens uit hoe het komt dat we ondertussen toch nog 1 graad zijn gestegen. En leg dan ook eens uit hoe die stijging dan zou moeten omslaan in een daling naar een “dergelijke periode” van “grote koude”. Want ik heb de indruk dat die “grote koude” eigenlijk een “verschrikkelijke koude is, die maar niet wil komen” :-)
Een theorie die niet klopt is niet eens een hypothese.
Iedereen van de klimaattafels moet daar ook van overtuigd zijn omdat ze met groene speeltjes de toegezegde rampspoed willen bestrijden.
Inderdaad
Nu nog even je standpunt onderbouwen Boels
Maar doe je geen moeite dat kun je niet.
Je blijft liever zeuren, ik verdenk je er. An dat je eigenlijk windmolens wel mooi vind maar dat niet durft toe te geven
Leg eens uit waarom die theorie dan niet zou kloppen.
IK herhaal nog eens “Een theorie waarvoor wel degelijk heel wat “wetenschappelijke onderbouwing” bestaat, en die zo solide is dat nagenoeg geen enkele klimaatwetenschapper er nog aan twijfelt.”
Maar steek je kop maar in het zand.
Zoals Dick Kraaijenbrink zonet schreef: “Alweer uwerzijds een reactie zonder inhoud. Zonde toch van uw tijd?”
@Henk dJ 10 oktober 2018 om 21:10
Ik speel even met je mee en veronderstel (dus hypothetisch) dat “de” klimaatwetenschappers gelijk hebben: er is een rampspoed van ongekende omvang op komst.
Dat betekent ook dat “de” klimaatwetenschappers alles weten van (het uitwisselen) van energie en gezien de hooggeleerdheid moet het een koud kunstje zijn om de zin en onzin van “hernieuwbare” energie te doorgronden.
Dan vraagt een eenvoudige boerenjongen: welke invloed hebben tenminste 10.000 windturbines op zee en tenminste 500 hectare aan zonneweiden (Flevoland) op het lokale en globale milieu en klimaat?
In klimatologenland is het oorverdovend stil.
Kom niet aan met een gebrek aan expertise op energiegebied want die heb je ook niet op het gebied van klimaat.
Boels, heb jij die vraag ook al eens effectief aan klimaatwetenschappers gevraagd? Of heb je ook al eens effectief nagegaan of daar onderzoek naar is gedaan?
En wat het antwoord ook is, het is slechts een afleidingsmanoeuvre, om niet te moeten erkennen dat die duizenden klimaatwetenschappers de data zo overtuigend vinden dat ze niet meer twijfelen aan de AGW-theorie. Een afleidingsmanoeuvre, omdat je geen antwoord kunt geven om de vraag die ik je stelde: “Leg eens uit waarom die theorie dan niet zou kloppen.”
Je ontwijkt de vragen en de problemen.
Waar blijven de de protesten tegen “hernieuwbaar” van die duizenden klimatologen?
Als die protesten uitblijven dan moeten die eenvoudige boerenjongens (60% van de NL-bevolking) gewoon constateren dat het AGW-probleem zo’n vaart niet loopt en gaan over tot de orde van de dag en wachten op de provinciale verkiezingen in maart 2019.
Wat vind jij eigenlijk van “hernieuwbaar”?
Zo er al zorgplicht bestaat, dat aangevochten kan worden door kritische actiegroepen zoals “Burger Urgentie” via de rechtspraak tegen “duurzaam” klimaatbeleid door de Staat, dan zou als nummer 1 de zorgplicht voor goedkope en continue energie staan, energie die niet met enorme vervuiling in China gepaard gaat en het milieu elders in wereld meedogenloos aantast, energie die ook niet de elders de natuur in de wereld vernietigt en energie die dus de zekerheid heeft van 100% géén CO2 uitstoot.
Dan valt huidige Wind-, Zonne- en Biomassa-energie af als “duurzame” energie, “duurzame” energie die niks bijdraagt aan de huidige RutteIII haar onwetenschappelijke en vooral ideologische klimaatbeheersing.
“Burger Urgentie” wacht op oprichting…………..!
Dat zie je verkeerd ;-)
De staat heeft volgens groen een wurgplicht.
Niet zo zeuren, we zijn de planeet aan het redden.
Redden waar van?
Groenlinksdraaiende politici, de yoghurtbrigade?
Geachte heer van der Heijden,
Alweer uwerzijds een reactie zonder inhoud. Zonde toch van uw tijd?
Komt er gedonder van? is de afsluitende vraag. Tja, komt er gedonder van, ik denk eigenlijk van niet. Op zich is de uitspraak ook weer niet zo verwonderlijk. Wie de 50% in 2030 wil halen zal toch zeker in 2020 halverwege moeten zijn. Het enige wat ik storend vind is dat de rechtbank onvoldoende benadrukt dat NL de wereld niet kan redden en dat zonder vergelijkbare inspanning van andere landen dit slechts symboliek is.
Komt er gedonder van? Ik denk eigenlijk van niet, morgen gaan we over tot de orde van de dag en overmorgen zijn we de uitspraak weer vergeten. In 2020 zeggen we: “o ja, er was iets met die 25%, nou ja, we waren er al bijna.” Lekker belangrijk. Belangrijk? Dat staat en valt met de ontwikkeling van de opwarming. Van afkoeling ontbreekt in ieder geval vooralsnog elk spoor. Mensen lopen nog in korte broek en slippers in de avond in de stad. Mijn tuindeuren staan nog open. Het is zwoel, het is 10 oktober.
Urgenda dient nu aangeklaagd te worden voor terrorisme. Immers: zij bereiden een aanval voor op de Nederlandse energievoorziening.
Terroristen pak je ook liever op voordat ze hun voornemens ten uitvoer brengen.
Lastig als zij een vertakking/denominatie van de nieuwste wereldreligie zijn.
Maar ben het er wel mee eens.
De rechter kijkt waarschijnlijk te veel naar de BBC.
https://www.youtube.com/watch?v=pJ1HRGA8g10
Zie en huiver.
Een ” environmental campagner and life peer, graduated in English literature” wordt opgevoerd als de “rationele deskundige”.
Myron Ebell is de “schurk van de dag”, en wordt 5 keer verzocht te vertellen dat hij een idioot is.
Helaas is dit het niveau van de BBC sinds je ontslagen wordt als je een ander standpunt meer dan drie woorden ruimte geeft.
P.S. Eerste drie minuten overslaan.
Cassatie
Na een Hoger Beroep blijft over Cassatie.
Die Cassatie zou in feite moeten worden aangevraagd door de Nederlanders die zien dat de Urgenda en de Staat samen een spelletje spelen ten koste van de belastingbetaler.Zowel Urgenda als de Staat hebben het Hof om de tuin geleid omtrent CO2 gas.
Het Hof zou dan ook de eisen van Usenda niet ontvankelijk hebben moeten verklaren, ook al heeft de Staat aangegeven schuldig te zijn.
Climategate.nl is wellicht de organisatie die de Cassatie zou kunnen vragen, met de suggestie dat de eisen van Urgenda door het Hof niet ontvankelijk moeten worden verklaard.
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/474859-mag-de-rechter-zich-bemoeien-met-klimaatbeleid
Jammer dat Thierry niet rustiger praat, erg geëmotioneerd is.
Maar wat ie zegt klopt. Ook wat Boekenstein zegt.
“De kans op afkoeling door de lage zonneactiviteit is overigens wetenschappelijk gezien sterker onderbouwd, door de analogie met de kleine ijstijd.”
ROFL
er is echt geen enkele wetenschapper die afkoeling verwacht, maar de “sceptici” hebben het intussen zo vaak opgeschreven dat ze het nog geloven ook.
Er is een reden waarom “sceptici” niet serieus genomen worden
Er zijn nog wel een aantal interessante stellingen die Theo Wolters lanceert. Zo vraagt Wolters zich af of de doos van Pandora is geopend, kunnen burgers nu te pas of te onpas naar de de rechter stappen? Daar is volgens mij niets aan veranderd, dat kon altijd al. Als Theo Wolters een zaak heeft dan mag hij gerust een zaak tegen de staat aanspannen. Het helpt dan wel als de staat duidelijk iets beloofd heeft maar zijn beloftes duidelijk niet nakomt. Ook helpt het als er internationale verdragen zijn waar de staat zich niet aan zou houden. Conclusie: de doos van Pandora stond altijd al open. Theo Wolters, leef je uit.
Het is ook een kwestie van geld en/of vriendjes bij de advokatuur.
Voor een eerste gesprek ben je al honderden euro’s kwijt en voor het vervolg loopt het in de tienduizenden.
Misschien iets voor een advokaat die op “no-cure, no-pay” werkt.
Man-made CO2 Global Warming is gewoon bedrog en heeft zoals iedereen reeds weet slechts een zeer marginaal effect van berekend 0.05 graad celcius op de temperatuur stijging van gemiddeld normaal van de laatste 1.000 jaar bij de huidige 410 ppm vol. in onze lagere atmosfeer.
Overigens onze planeet aarde is reeds sinds 8.000 jaar in één longterm planeet aarde global cooling cyclus, conform de vele Milankovitch Cycli, onze planeet aarde is sinds 8.000 jaar reeds minimaal 1.2 à 1.5 graad celcius afgekoeld en ook alle oceanen worden langzaam maar zeker ook kouder en de oceanen niveaus zakken dus langzaam maar zeker (nu reeds min -1.5 meter gedaald sinds 8.000 jaar), we zijn met zekerheid op weg naar een nu komende mini ijstijd en zijn verder in één longterm global cooling waar de planeet aarde temperaturen met min -6 à -10 graden celcius zullen dalen t.o.v. het gemiddelde normaal over de laatste 8.000 jaar in de winter periodes van het noordelijk halfrond van onze planeet aarde. Dit alles conform de vele Milankovitch Cycli, cycli van 105.000 jaar, en vele andere cycli.
Tevens zijn er de meer of minder zonne-irradiation fluxen bombardementen invloeden op planeet aarde en de daaraan gekoppelde minder of meer kosmische straling nuclei bombardementen uit ons Melkweg Sterren Stelsel en dus daardoor meer of minder wolkenvorming in de lagere atmosfeer en dus daardoor meer of minder afkoeling/opwarming en tevens meer of minder magnetisme-sterkte veranderingen van onze zon en onze planeet aarde met zijn 22-jarige cycli, die tevens sterk de El Nino en Al Nino wind en oppervlakte oceaanstromingen rond de evenaar van zowel de Pacific als de Atlantic Oceanen en de Artic noordelijke ijszee en Hurricanes en Typhones wel of niet formatie beinvloeden, zeeniveaus veranderingen rond de evenaar beinvloeden en tevens de oceaan niveaus veranderingen bij b.v. de Great Barrier Reef beinvloeden met als effect meer Great Barrier Reef Corals Bleaching door te laag oceaan zeer warm water en dus zonnelicht penetratie, dus bleaching, tijdens El Nino perioden en daarna reparatie van de Great Barrier Reef Corals door koud hoog niveau water stromingen aangevuld met koud phytoplankton bevattend water uit Antartica, deze reparaties van het Great Barrier Reef Corals vinden plaats tijdens de gemiddeld 5-8 jaar durende koude Al Nina stromingen, enzv.
Man-made CO2 Global Warming en CO2 verzuring van onze oceanen is puur bedrog van onze United Nations in samenwerking met de IPCC en de 195 regeringen die het Parijs December 2015 akkoord hebben gesloten. Bah, en de Burger betaalt via enorme belasting heffingen.
Da’s ook een mening. En waarom, naar uw mening, zou “onze United Nations in samenwerking met de IPCC en de 195 regeringen” dat doen?
Nederland (ook wereldwijd mogelijk) kan zijn rookgassen CO2 van Gas-, Kolen-, Bio-centrales, Raffinaderijen-, Petrochemie- Ovens en Fornuizen in principe als het dat echt wil, probleemloos verlagen met minimaal 80 à 120 miljoen ton CO2 uitstoot per jaar en wel op de volgende economisch financieel-verantwoorde, milieu-schone wijze, via Molten Carbonate Fuel Cells van FuelCell Energy Inc USA en Duitsland/Dresden.
Hoe:
Door hete CO2- en H20-gassen afvang bij 650 graden celcius uit alle geproduceerde rookgassen van alle centrales/ovens en fornuizen gestookt op de huidige fossiele en bio-brandstoffen en deze CO2 en H2O gassen produceren bij passage over Molten Carbonate Fuel Cells, H2-waterstof en elektriciteit en alle rest CO2 en H2O en H2 gassen kunnen daarna via een Fisher Tropsch Sythese vast bed gereduceerde ijzerkatalysator omgezet worden naar chemicaliën, b.v. verstandig zou zijn ethanol, daar dit wereldwijd als motor brandstof kan worden ingezet.
Als men deze CO2 afvang en omzettings-methode voor de volle 100 % toepast, wordt de elektriciteits-capaciteit van b.v. een kolen of gas centrale vergroot met 80 %, dus een 500 MWuur centrale produceert nu 900 MWuur aan elktriciteit, het elektrisch en warmte rendement van de desbetreffende centrale wordt verhoogd van 50 à 62 % naar 85 %, de rookgas CO2 uitstoot wordt met minimaal 90 % verminderd en door de Fisher Tropsch Synthese reacties omzetting van CO2 naar b.v. ethanol is geen CO2 opslag onder de grond of in tanks nodig.
Bovendien de centrale is nu schoon en praktisch volledig uitstoot vrij, zonder enige vervuiling.
De extra kapitaal kosten per bestaande in bedrijf zijnde b.v. 1000 MWuur centrale zijn ruwweg 200 miljoen euro en iedere centrale kan probleemloos via een korte Shut-down aangepast worden.
De additionele geproduceerde elektriciteit kostprijs is ruwweg 60 euro/MWuur, slechts 15 à 20 % duurder als de normale industrie marktprijs van elektriciteit in Nederland, echter men produceert bovendien nog vele duizenden tonnen met ethanol en de CO2-uitstoot is gereduceerd tot praktisch nul.
B.V.: Per 1.000 MWuur kolen-centrale vermindert men dus de CO2-uitstoot met ruwweg 7 miljoen ton CO2 per jaar en deze centrale krijgt nu bovendien één capaciteit van 1.800 MWuur aan elektriciteit en bovendien een grootte goedkope ethanol-fuel productie.
Deze investering betaalt zich in zeer korte tijd terug, is schoon, is winstgevend, verminderd het fossiele brandstof verbruik na in bedrijf-name met 40 %, dus bespaart sterk op grondstoffen verbruik, enzv.
Een Win-Win situatie voor het wereldwijde bedrijfsleven, zeker voor onze raffinage, petrochemie, staal-industrie in Rotterdam / Amsterdam / IJmuiden, enzv en bovendien één gigantische CO2 uitstoot en grondstoffen verbruik vermindering wereldwijd, indien wereldwijd toegepast.
Dit alles door het gebruik van Molten Carbonate Fuel Cells van FuelCell Energy Inc. USA, in samenwerking met research EXXONMOBIL.
Wilt U meer weten, contact: Dhr. Ronald Engels, 4561JW Hulst, E-mail: ron.engels@planet.nl
Met vriendelijke groet en hopenlijk lezen velen deze mail, b.v onze politici in Den Haag en doen er iets goeds mee?
en dan maakt u er ethanol van en dat steekt uw weer in de brand en komt de CO2 alsnog vrij. of het wordt gebruikt in allerlei ander processen waar de CO2 adan weer vrijkomt . Handig ! Miscchien toch handiger gewoon de brandstof direct gebruiken ? scheelt en hoop gedoe enzo .
Heer Bert Pijnse van der Aa,
Helaas voor U en ons wereld milieu, energiebeleid en grondstoffen verbruik, heeft U en met zekerheid vele anderen er niets van begrepen en neemt U met zekerheid ook geen moeite om U zelf uit pure nieuwsgierigheid goed te informeren of te laten informeren.
De CO2-man-made Global Warming en CO2 afvang en eventueel hergebruik discussie is helaas een puur politieke keiharde financieel belasting heffing discussie, waar b.v. naar zeer ervaren ingenieurs en technici met frisse ongewone ideen niet naar geluisterd wordt.
Ik ben voor 99 % overtuigd dat mijn ongewone ideen en de ideen van FuelCell Energy Inc in research met ExxonMobil de toekomstige tijdelijk oplossing van onze energie/elektriciteit voorziening zijn gedurende de komende eeuw.
Windmolens en zonnepanelen en batterijen opslag is slechts een verdere vernietiging van ons milieu en onze levensvreugde en één domme dwaze consumptie-methode is en wordt van steeds zeldzamer wordende grondstoffen.
Natuurlijk kan ik deze Fisher Tropsch Synthese en Molten Carbonate Fuel Cells nieuwe ontwikkeling niet zelf realiseren en is hiervoor met zekerheid samenwerking met TNO-Delft en b.v. Shell Global Solutions en het Ministerie van Innovatie (mocht dit bestaan) nodig, ik draag hier echter systematisch de ideen voor aan.
Wat is Uw bijdrage en/of de bijdragen van Milieudefensie, Urgenda, Dhr. Wiebes, Groen Links, Green Peace, United Nation, IPCC. nul nada slechts negatieve meningen zonder echte oplossingen, die bovendien alle burgers van de wereld kaal plukken en verarmen.
En deze mensen schamen laten zich bovendien duur betalen voor hun grove incompetenties en oplossingen desinteresses.
Uw bovenstaande mening is ongefundeerde desinteresse in betere oplossingen dan Uw gedachten wereld.
M.v.groet, Ronald Engels
Dat weet U donders goed. M.v.groet, Ronald Engels
Even ter herinnering:
“Veel mensen denken dat het IPCC een wetenschappelijke organisatie is waar ‘duizenden wetenschappers’ het klimaat bestuderen en daarover rapporteren. Maar dat is niet zo. Het IPCC is een organisatie met wetenschappelijk gereedschap en politiek/maatschappelijke doelen.”
https://klimaatgek.nl/wordpress/2018/10/09/die-klimaatmodellenmodellen/#more-4620