Subsidie wordt duur betaald.
Een bijdrage van Pieter Lukkes.
1973: Begin subsidietijdperk
Bij subsidies gaat het bijna altijd om de vraag hoe ze het best binnen te spelen. Zo nodig kunnen beroepssubsidieaan-vragers je daarbij helpen. Sterker nog, bij het Waddenfonds kun je zelfs subsidie krijgen om subsidie aan te vragen! (Leeuwarder Courant 10-10-2018.)
Het schier onuitputtelijke aantal subsidiemogelijkheden is een uitnodiging aan iedereen om zijn/haar geluk te beproeven. Daar wordt dan ook druk gebruik van gemaakt. De stelling dat subsidies een zegenrijke uitvinding zijn zal dan ook op weinig weerstand stuiten. Toch is dat voor een groot deel een hardnekkige mythe.
Zijn wij altijd zo subsidiebelust geweest? Dat niet. Want H.J.Kruisinga schrijft in een artikel in de Encyclopedie van de Bedrijfseconomie (1985) dat het subsidiestelsel pas sinds het midden van de jaren 70 van de vorige eeuw snel is gaan groeien. Volgens deze auteur had de overheid voordien: “weinig belangstelling en ook geen reden om bepaalde zaken te stimuleren. Maar na de oliecrisis in 1973 ontstond het besef dat bepaalde gewenste ontwikkelingen in gang gezet konden worden met behulp van subsidies”.
Het jaar 1973 wordt ook door de hoogleraren bestuurskunde Bovens, ’t Hart en Van Twist genoemd. Zij zien in dat jaar het overheidsbeleid omslaan van het gedienstige “zorgen voor” naar het zelf ondernemende “zorgen dat “. Dus van verzorgend naar het realiseren van eigen doelen. In het laatste geval gebruikt de overheid zonder scrupules de kracht van het financiële instrument ofwel de subsidiegeldkraan als machtsmiddel. Alles en iedereen is daar gevoelig voor. Dit verklaart waarom overheidsbeleid meer en meer portemonneebeleid is geworden.
De geldkraan is een machtig middel om zaken naar je hand te zetten. Het is echter niet zeker of daar steeds politieke besluitvorming aan ten grondslag ligt. De in het voorgaande genoemde hoogleraren schrijven:
“Tegenwoordig kunnen politieke bestuurders er niet altijd op vertrouwen dat hun bevelen worden uitgevoerd. Zij dienen zich via onderhandelen, overtuigen en overreden van de ambtelijke steun te voorzien. Ondergeschikten wachten niet altijd lijdzaam af tot de gezagsdragers hebben gesproken. Maar nemen ook zelf initiatieven wanneer zij het ergens niet mee eens zijn”.
Juist omdat het subsidiestelsel voor kabinetsleden te uitgebreid is om er meer dan marginale aandacht aan te schenken is mijn hypothese dat het machtige middel van de subsidieverstrekking in handen van de ambtelijke apparaten is gekomen. Als dat zo is dan zal dit verslavende instrument nog lange tijd een stempel op onze maatschappij drukken. Want bureaucratie en deregulering zijn elkaars tegenpolen. En de eerste politicus of ambtenaar die voor een forse krimp van het subsidiestelsel pleit, moet nog opstaan!
Huishoudens al 40 jaar op de nullijn
Subsidies hebben slechts één doel: het van de grond tillen of het instandhouden van economisch onrendabele activiteiten. Subsidies veranderen de financiële resultaten van projecten niet; die blijven verliesgevend.
In ons land gaat het in totaal om honderdduizenden zo niet miljoenen gevallen. Die kunnen variëren van bijvoorbeeld een windpark in het IJsselmeer, dat € 1500 miljoen tegemoet mag zien, tot een luttel bedrag voor mantelzorg. Opgeteld vormen deze gesubsidieerde projecten één kolossaal verliesgevend geheel, dat parasiteert op de gedwongen afdracht door derden.
Iedereen die te veel van deze projecten bezit gaat onherroepelijk failliet. Dat wordt voorkomen door die verliezen over het hele land uit te smeren. Optisch lijkt er dan niets aan de hand te zijn. Maar in werkelijkheid vormen die gecumuleerde verliezen een bodemloze put, waarin een flink deel van onze welvaart verdwijnt.
Natuurlijk is een basisbestand nodig van subsidies met een groot maatschappelijk nut. Maar voor de rest geldt dat de als medicijn aangeprezen subsidies in werkelijkheid ons economisch bestel ziek maken. Zij het dat binnen dit bestel de één zieker wordt dan de ander. Want wie moet het subsidiegeld opbrengen?
De overheid? Nee, want als die iets uitbetaalt dan zijn de penningen eerst opgehaald bij de burgerij of het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven dan? Ook niet want dat verrekent opgelegde lasten in de prijs van hun diensten of producten. Aldus blijft slechts één betalende partij over: de huishoudens. En die hebben dat de afgelopen decennia geweten ook. En wel zo: Martijn Badir (RaboResearch 2018) schrijft dat de inkomens van huishoudens nu al 40 jaar vrijwel stil staan. Hetgeen betekent dat de stagnatie van de inkomens samenvalt met het subsidietijdperk. We kunnen het ook anders uitdrukken: tot de komst van het heersende subsidiestelsel vond er een gezonde groei van het inkomen van huishoudens plaats, daarna was het hommeles. Onderzoek naar de sterkte van het hier veronderstelde verband is wenselijk.
Een logische gevolg van de stagnatie is, dat het aandeel van de huishoudens in het nationale inkomen fors is gedaald. En wel van 62% gemiddeld over de periode 1990-2000 naar 54% in de periode 2010-2016. Voor de portemonnee van de huishoudens is dat een dramatische ontwikkeling. Want als het percentage van 62% ook nu nog zou gelden, dan zouden de inkomens van de huishoudens per jaar zo’n €55 miljard (ruim €7000 per huishouden) hoger zijn. Vooral de middeninkomens zijn de dupe geweest, aldus Badir.
Gelet op het voorgaande verbaast het niet dat een deel van de huishoudens financieel gezien in zwaar weer terecht is gekomen. Voor een zich welvarend land is dat deel beschamend groot. Want niet minder dan 1 400 000 huishoudens kampen met betalingsproblemen. Dat aantal zou veel geringer zijn als elk van die huishoudens er € 7000 per jaar bij zou krijgen.
Het verlies van de één betekent winst voor de ander. Simpel voorgesteld kan worden gezegd dat tegenover het verlies van de huishouden ter grootte van € 55 miljard/jaar een winst voor de overheid staat van € 22 miljard/jaar en voor het bedrijfsleven van €33 miljard/jaar. Aan dit laatste hebben ongetwijfeld de duizenden subsidiepotjes voor bedrijven (www.kvk.nl) bijgedragen. Aldus geldt voor de huishoudens : financieel bloeden om anderen te laten floreren. Subsidies worden door het volk duur betaald!.
Toekomst: transitiemanie
Vanaf nu zal onze volkshuishouding worden gedomineerd door het energie- en klimaatbeleid. Dat is kostbaar beleid. Hier en daar valt een totaal kostenbedrag van € 500 miljard of zelfs het dubbele daarvan. Komt daar iets voor terug? Ja, zegt propagandist Nijpels. Het zal de maatschappij meer opleveren dan het gaat kosten. (Leeuwarder Courant 1-10-2018). Nijpels bluft. Want tegelijkertijd schrijft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een lijvig rapport dat het geen zicht heeft op de totale kosten van het klimaat- en energiebeleid . Welnu, als je de kosten niet kent dan ken je ook het saldo van kosten en baten niet! Waarschijnlijk verstaat Nijpels onder “de maatschappij” de profiteurs van het energie- en klimaatakkoord. Want die zijn er natuurlijk ook.
Deze profiteurs en heel politiek Den Haag (op een paar partijen na) hebben roekeloos een subsidiegedreven (energie)transitiemanie ontketend. Enkele conservatieve partijen hebben de transitie en het klimaat zelfs tot speerpunt van beleid gemaakt. Deze partijen zijn conservatief omdat zij geen vertrouwen hebben in hun eigen legsel. Zij geloven dat hun spruiten en ook de spruiten daarvan niet in staat zullen zijn om hun eigen boontjes te doppen. Daarom willen ze al in 2018 wettelijk voorschrijven dat hun nazaten zich in 2080 met een koolstofvrije energiemix moeten redden. Ofwel, ze schepen het nageslacht op met een erfenis waar het niet om heeft gevraagd. Afkomstig van ongekozen voorouders. Het inzicht dat elke volgende generatie dezelfde vraagstukken gemakkelijker en goedkoper kan oplossen dan de vorige, is aan deze partijen niet besteed.
Als je toch over je graf wilt regeren doe dat dan niet met op drijfzand gebaseerde regelgeving zoals het energie- en klimaatakkoord en de klimaatwet. Op drijfzand berust ook het doldwaze plan om van het gas af te gaan op het moment dat de rest van de wereld juist op gas overschakelt. Wereldvreemder kun je het niet krijgen!
Beleid, dat enorme offers van de bevolking eist moet bewezen foutloos zijn. Wat het energie/klimaatbeleid betreft is de lijst van ontbrekende bewijzen te lang om op te sommen. Maar gedacht kan worden aan het bewijs: dat het klimaat maakbaar is, dat energiebeleid in staat is het klimaat meetbaar en effectief te beïnvloeden, dat nut en noodzaak van de maatregelen onomstreden zijn, dat geleerden van naam het fout hebben als zij melden dat aan CO2 meer voor- dan nadelen kleven, dat het energie / klimaatbeleid vast en zeker betaalbaar zal zijn voor de doorsnee burger, dat het taboe op bijvoorbeeld kernenergie en schaliegas terecht is, dat er haast is bij de uitvoering van de maatregelen, dat de genomen maatregelen gegarandeerd het vooropgestelde (welk precies?) effect zullen hebben en dat ons nageslacht tot niets in staat zal zijn.
Het is geen geruststellende gedachte het energie/klimaatbeleid zal uitmonden in massa’s onrendabele, dus te subsidiëren, projecten. Dat zal de subsidiebehoefte sterk doen toenemen. Kan het subsidiebouwwerk daar tegen of gaat het instorten? Voor de betalende huishoudens zou dit laatste een zegen kunnen zijn!
Deze en vele andere bewijzen ontbreken, dus zit er voor de (gesubsidieerde) gangmakers achter het energie/klimaat-akkoord niets anders op dan de ontbrekende bewijzen te vervangen door doemscenario ‘s en een wetgeving met dictatoriale eigenschappen. Om daar beleid op te vestigen is een roekeloos avontuur, dat je een bevolking niet kunt aandoen. In het kader van maniakaal beleid gebeurt dat toch. Met als gevolg dat het gewone volk financieel diep door de nullijn zal zakken. Het huidige kabinet heeft de doorsnee burger welvaartsgroei beloofd. Dat kunnen onze burgers wel op hun buik schrijven. In plaats daarvan staat veel sociale ellende, polarisatie en een hang naar populisme te wachten. Maar dat is natuurlijk eigen schuld van de kiezers en niet de schuld van de politiek en van de subsidieprofiteurs.
In de jaren 70 was Nederland schatrijk het geld kon niet op leek het wel.
Zelfs schoolverlaters kregen na dat ze waren afgestudeerd, automatisch een uitkering zonder dat ze ooit een poot hadden uitgestoken.
Te gek natuurlijk bijna niet meer voorstellen.
Maar dat goede bleef natuurlijk niet, alles werd minder, en onder het Rutte en de komst van de EU werd alles nog sneller, ook de goede soms broodnodige stelsels afgebroken, en de EU zwaait steeds meer met de nodig machtsvertoon naar landen die niet naar hun pijpen dansen.
Toch las ik gisteren een omslag, langzaam gaan ze toch blijkbaar wat minder subsidie aan het milieu geven, onbetaalbaar heet het!
https://www.nu.nl/economie/5529224/eu-programmas-schone-energie-zo-goed-als-mislukt.html
Lukkes met een interessant artikel over uitglijdend en voortwoekerend schimmig subsidiebeleid door onze overheid en hij is niet alleen om deze misstanden opnieuw aan de kaak te stellen.
Ook door Syp Wynia in de papieren Elsevier vorige week over hoe het Ministerie van Buitenlandse Zaken nog immer internationaal en nationaal ideologische linkse clubjes en milieuclubs (zoals MilieuDefensie) al 20 jaar subsidieert, terwijl deze Niet Gekozen Organisaties (NGO’s) dezelfde overheid bashen met ideologische valse (onwetenschappelijke) propaganda.
Het blijkt de politieke erfenis van PvdA minister (en crypto-communist) Jan Pronk, destijds ook zeer bevriend met communist Robert Mugabe, welke laatste het gelukt is Zimbabwe tot armste land van de wereld te maken met zijn dogmatische ideologie. Pronk lukte het via Ministerie van Buitenlandse Zaken het wereldcommunisme te bevorderen en te subsidieeren met Nederlands belastinggeld.
Deze politiek selectieve voortrekkende subsidies aan ideologische actiegroepen kunnen per direct worden gestopt door de overheid. Het is het “zorgen dat” zoals Lukkes beschrijft. Maatschappelijk nut van deze subsidies is wetenschappelijk en politiek zeer discutabel en vooral de democratie ondermijnend.
Ook de rechter heeft (eindelijk!) genoeg van deze praktijken, waarbij de overheid gepolitiseerde activistenclubjes met grote subsidies voortrekt. Voorbeeld : NatuurMonumenten dat naast donaties van de gepolitiseerde Postcode Loterij ook mega subsidies krijgt en ook nog een commercieel op de makrkt actief is als landschapbeheerder en tegenstander van boeren en prive-natuurbheerders. Ook Ministerie van Rijkswaterstaat trekt met mega subsidies gepolitiseerde ideologische actiegroepjes voor en is kandidaat voor de bijlslag door de politiek en de rechter.
Lees: http://www.interessantetijden.nl/2018/10/19/europese-rechter-maakt-begin-einde-staatsteun-postcode-loterij-clubs/
BTW: Trol Guido heeft een nieuw meme “kant nog wal”. Geen aandacht aan besteden, kan je gewoon overslaan.
Scheffer
Ik beschouw De nieuwe Guido als een schootzitter of puppet on a string van de hier sinds jaar en dag actieve AGWers die met een druk op de knop al meerdere malen steeds een andere identiteit aannemen. Geen verdere reactie waard. Gewoon doodzwijgen dus.
Klinkklare onzin, Peter. De admins van deze site kunnen dat zo zien aan het IP-adres van de reaguurders hier of iemand per IP-adres meerdere identiteiten heeft. En je verontwaardiging is weer eens selectief, want hoeveel anoniempjes zitten er hier aan de ”skeptici’ die wel eens een dubbele identiteit hebben?
JvdLaan
Dan is het je zeker nog nooit opgevallen dat tenminste één van die lieden probleemloos van naam wisselt.
Beter opletten lijkt me dus raadzaam.
Ja, wie dan? Alleen van der Heijden gebruikt wel eens Linkjesman of Heyden, maar iedereen weet wie het is.
Ik gebruik normaal alleen mijn naam, Scheffer noemt me Heyden (zonder dat iemand behalve mij dan dat stoort)
En inderdaad ik heb ook linkjesman gebruikt omdat hugo MAtthijssen dat een goede basis vond voor een inhoudelijke discussie met iemand / sarc
Het probleem wat ik heb met goedgelovigen zoals Peter van Beurden dat ze weigeren hun mening te onderbouwen en / of moeite te doen om zich uberhaupt te interesseren voor het onderwerp en gewoon hun mening als waarheid op tafel gooien
Maar goed Peter van B. is iemand met veel vragen, geen antwoorden en natuurlijk heeft hij niet de kennis in huis om ook maar iets ingewikkelders te controleren dan 1=1 = 2
Maar oh oh oh als je hem daarop wijst dan is hij beledigd.
Want zijn gebrek aan kennis is voor hem geen reden om zijn mond te houden
JvdLaan
Beter zoeken, dan vind je er nog wel enkele meer. Wat dacht je van Janos? Lijkt op Janus de oudste Latijnse god met de twee gezichten. En daar is het dan nog duidelijk. Het is dus geen enkel probleem er meer gezichten op na te houden. En dat is dan nog alleen maar als het duidelijk te traceren is.
Janos was de vroegere naam van J van der Heijden. Op zeker moment – toen Hajo en Rypke hier nog de skepter zwaaide – mocht je hier alleen nog onder eigen reageren. En toen werd Janos J. van der Heijden. Dus ik raad jou aan om beter te zoeken en ook eens te kijken naar alle andere anoniempjes hier zoals bart met de puntjes, Chemical, theo,Marcos enz. enz.
Welk artikel je ook leest, er is altijd wel iets te leren. Dankzij het lezen van dit stuk wordt ik gewezen op het interessante stuk van Martijn Badir. Ik zal de link bijvoegen, een aanrader om te lezen. https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/februari/besteedbaar-inkomen-huishoudens-nederland-staat-vrijwel-stil/ Het woord subsidie valt overigens in dit stuk niet één keer. Misschien kan heer Lukkes de Rabobank nog even een mailtje sturen dat ze iets vergeten zijn…:)
@ Hermie,
Ja interessant artikel van begin dit jaar (februari) waaruit in ieder geval wordt bevestigd dat wat men (de burgers) deze ontwikkeling in besteedbaar inkomen al als zodanig hebben ervaren. Nu even wachten op de effecten van de mislukte energietransitie (in wording) om zelfs een daling van het besteedbaar inkomen te gaan meemaken. Een daling die zoals uit de gegevens kan worden opgemaakt al voor februari is ingezet.
De cijfertjes en de rekenmethoden zullen wel worden aangepast om deze voorspelde ontwikkeling voor de burgers ‘onzichtbaar’ te maken.
Overigens in bepaalde situaties is het geven van subsidie te verdedigen.
Mvg,
Frans
Frans, De stagnatie van het besteedbaar inkomen is duidelijk. Ook waarom: Het stijgen van de overheidsuitgaven. Maar als je gaat beweren dat dit komt door een woud aan subsidies dan moet je dat inzichtelijk maken door de groei van overheidsuitgaven uit te zetten tegenover de groei van subsidie uitgaven. Dat heeft Pieter Lukkes helaas niet gedaan. Nu zitten we slechts met een bewering: het is de schuld van de subsidies.
“Frans, De stagnatie van het besteedbaar inkomen is duidelijk. Ook waarom: Het stijgen van de overheidsuitgaven. “
Ja en vergeet niet dat de definitie van besteedbaar inkomen wat ruimte biedt voor uitleg over de cijfers. (Helaas zijn onduidelijke definities te vaak oorzaak van stuklopende discussies zeker in de ‘klimaatwetenschap’).
Vaak wordt het begrip ‘vrij besteedbaar inkomen’ gehanteerd wat inhoudt dat er ook een ‘niet-vrij besteedbaar inkomen’ component zal zijn.
Het zou mij niet verbazen (/sarc) als het totale besteedbare inkomen wel is gestegen maar vooral door stijging van niet-vrije component en ten koste van het vrij besteedbaar inkomen. Helaas dat laatste is gewoon in de portemonnee te vinden.
Het vrij besteedbaar inkomen is in Nederland al sinds 2002 in daling terwijl bijvoorbeeld in Canada er over die periode een stijging van 30 % is geweest. Nederland heeft het ‘slecht’ gedaan tov veel andere westerse landen.
“Maar als je gaat beweren dat dit komt door een woud aan subsidies dan moet je dat inzichtelijk maken door de groei van overheidsuitgaven uit te zetten tegenover de groei van subsidie uitgaven. “
Mee eens natuurlijk.
Ken je het scherpe verschil tussen overheidssubsidies en overheidsuitgaven aangeven, Hermie?
De grens is in diverse tinten grijs / arbitrair / ondoorzichtig!
Ons koningshuis wordt gesubsidieerd, GreenPeace, het Rijksmuseum, NatuurMonumenten, Altares, Waddenvereniging, en ook Syrische verzetsgroepen tegen Assad etc.
Het CBS geeft die cijfers ook niet, de totale subsidies versus totale overheidsuitgaven, dus Lukkes kan dat ook niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subsidie
Scheffer, Je vraagt ” Ken je het scherpe verschil tussen overheidssubsidies en overheidsuitgaven aangeven, Hermie?” Nee absoluut niet. Overheidssubsidies vallen onder overheidsuitgaven, zo scherp is het verschil lang niet altijd. Daarom is subsidies als “zwarte piet” aanmerken pas zinvol als je eerst een goed inzicht hebt in de overheidsuitgaven en de groei daarvan. Dat maakt dit schrijfsel van Lukkes ook zo raar: Het uit elkaar houden van subsidie en uitgaven is niet zo eenvoudig, maar toch wel glashard beweren dat door subsidies ons besteedbaar inkomen niet is gestegen….. Niet eenvoudig, maar wel mogelijk en daarom een mooie klus voor Lukkes, hij heeft vast een zee van tijd. En als hij dat niet kan dan is het m.i. beter dat hij dergelijke uitspraken niet doet.
Dan kunnen we lang wachten Hermie, totdat er een wet komt die alle subsidie per jaar aan “duurzame” derden / klimaatbandwagon publiceert. Dus het is terecht als we berekenen dat per jaar ca. 50 ~70 miljard per aan aan “duurzame” subsidie wordt uitgegeven. Er is al overvloedig betoogd dat dit voor de “klimaatbeheersing” een onmeetbaar tot ineffectief resultaat heeft op het klimaat.
Scheffer, Nee, het is niet terecht als je zegt: “we berekenen dat per jaar ca. 50 ~70 miljard per aan aan “duurzame” subsidie wordt uitgegeven. Dat berekenen sommigen misschien wel voor de toekomst, maar als je zegt “wordt uitgegeven” dan heb je het over het heden. Die zin is niet correct. Als je het over het heden hebt dan heb je het over feiten. De uitgaven aan duurzame subsidie’s ligt nu op het niveau van 1 miljard per jaar (995 miljoen in 2017). Over de toekomst mag je alles roepen, 1.000 miljard? Ik haal mij schouders op, zou best kunnen. We hadden het volgens mij over alle subsidies, en vooral over de geschiedenis. Indien je het alleen maar over “duurzame” subsidies wilt hebben dan zijn die zeer duidelijk door de overheid inzichtelijk gemaakt. https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/stimulering-duurzame-energieproductie/feiten-en-cijfers/feiten-en-cijfers-sde-algemeen Het enige wat je hoeft te begrijpen dat subsidie reserveringen, subsidie aanvragen, subsidie toekenningen en uiteindelijk subsidie kasuitgaven verschillende zaken zijn. Subsidie kasuitgaven worden alleen uitgegeven als er daadwerkelijk stroom wordt geleverd. Eerder niet.
“Om maar meteen met de deur in huis te vallen: subsidie is een begrip in vele tinten grijs. Je hebt directe subsidieregelingen, zoals de SDE+-regeling voor duurzaam opgewekte energie, die sec gezien een vergoeding per opgewekte hoeveelheid elektriciteit is. In de fossiele-brandstoffenwereld is daarentegen veel meer sprake van een lappendeken aan geldstromen vanuit de overheid naar de industrie. De ene keer gaat het om belastingvrijstellingen, de andere keer neemt de overheid een deel van het ondernemersrisico bij de fossiele industrie weg, en weer een volgende keer is de overheid co-investeerder in een fossiel project.”
https://www.ftm.nl/artikelen/nederland-steunt-de-fossiele-industrie-met-76-miljard-euro-per-jaar?share=1
Naast het lezen van het interessante artikel van Martijn Badir is het goed om de overheidsuitgaven er bij te nemen. http://www.rijksbegroting.nl/2018/voorbereiding/miljoenennota,kst237145_18.html
En we weten allemaal wel wat onze echte zorg is.. Inderdaad, de sterk toegenomen kosten van de zorg en sociale zekerheid. Dit natuurlijk doordat we steeds ouder worden. De kasuitgaven aan de SDE subsidies voor hernieuwbare energie waren in 995 miljoen. Op de grafiek van de miljoenen nota is dat een potloodstreepje. Hiermee wil ik overigens geen subsidies verdedigen. Hoe minder subsidies er zijn, hoe beter het is. Wat erg interessant geweest zou zijn als de gestegen subsidie uitgaven met de tijd waren uitgezet in een grafiek t.o.v de totale overheidsuitgaven. Dan kan je iets vertellen of hardmaken. Nu niet, nu is er slechts een bewering. Misschien kan Peter Lukkes dat laten zien in een vervolg artikel?
Correctie: “De kasuitgaven aan de SDE subsidies voor hernieuwbare energie waren in 995 miljoen. ” moet zijn :
” De kasuitgaven aan de SDE subsidies voor hernieuwbare energie waren in 2017 995 miljoen. “
Hermie
Volgens mij gaat het om zin en onzin van gemaakte uitgaven en om het besef dat er op het Binnenhof geen geldboompje staat, maar dat het allemaal uit de inkomens van mensen via belastingheffing gefinancierd moet worden.
Dat het hele subsidiecircus eigenlijk een geldverslindend en niet transparant systeem is geworden. Uiteraard kun je de stijging van de kosten van de gezondheidszorg vergelijken met de kosten van de energietransitie. Die vergelijkingen doen hier echter niet ter zake.
Het gaat hier over de effectiviteit van subsidies, in welke vorm dan ook, voor systemen die niet of nauwelijks effect hebben op een gesignaleerd probleem.
Peter, Dat subsidies geldverslindend zijn en dat over de transparantie ook wel wat over op te merken valt, staat denk ik hier niet ter discussie. Maar indien je gaat suggereren dat het besteedbaar inkomen al 40 jaar niet meer toeneemt door de subsidies dan zou het goed zijn als je je bewering ook hard kunt maken door onderbouwing. Pieter Lukkes doet dat helaas niet, het blijft slechts een bewering. Kijk eens Peter, dat jij geen onderbouwing nodig hebt om bevestiging van je onderbuik gevoelens te krijgen is mij allang duidelijk.
Hermie
Mag ik dat een onterechte stoot onder de gordel noemen waarmee je jezelf afficheert als een van degenen die om onderbouwing vraagt en die zelf niet levert en evenmin met cijfers die het tegendeel aantonen betwist.
De onderbouwing van alle verstrekte subsidies zou moeten komen van degene die ze ter beschikking stelt. Maar ik neem zo maar aan dat jij die ter beschikking hebt. Deel die dan ook. Dat het erg gewenst is dat er transparantie is deel ik met je.
Maar spreek er dan primair de verantwoordelijke partij op aan. En dat is onze overheid. Graag gespecificeerd en gecontroleerd.
Peter, Degene die beweert en een artikel schrijft dient te onderbouwen. Dat lijkt mij logisch. Maar jij gaat het omdraaien. Als ik constateer dat voor de bewering er geen enkele onderbouwing is dan zeg jij dat ik die dan maar moet leveren. Nogal zot als je het mij vraagt. Alle uitgaven die de overheid doet moeten opgebracht worden door belastingbetalers. Maar alle uitgaven zijn natuurlijk niet subsidies. Als we willen weten waarom de overheidsuitgaven maar blijven groeien dan moet je die uitgaven onder de loep nemen. Dan wordt het al snel inzichtelijk dat we 60% uitgeven aan sociale zekerheid en zorg. Niet ter zake zeg jij dan. Als dat niet ter zake doet dan moet Lukkes een ander artikel schrijven. Nu gaat hij een bewering doen dat de besteedbare inkomens niet gestegen zijn vanwege onze subsidie groei… Maar in de verwijzing naar het prima stuk van Martijn Badir komt dat helemaal niet aan bod… Wel de overheidsuitgaven… Die jij dan weer als niet ter zake afdoet.
Wat betreft informatie over subsidies, die is er wel maar sterk versnippert. Rijk, provincie, gemeente. Er zijn er heel erg veel. Ik heb geen overzicht, maar ik doe dan ook geen wilde uitspraken. Ik weet het niet, Pieter Lukkes ook niet. Maar het is wel mogelijk. Misschien moeten we er maar een climategate.nl project van gaan maken….. :)
Hermie
Op zich is vragen om verduidelijking terecht. Mits die ook geleverd kan worden. Als je die gegevens mist, en je de bewering gespecificeerd wilt hebben moet de overheid die gegevens overzichtelijk kunnen en willen leveren. Maar volgens mij komt Lukkes via een andere weg tot zijn hypothese. Die kijkt gewoon naar wat we besteedbaar overhouden. En vergelijkt dat vervolgens met de economische groei.
Eigenlijk is jouw reactie in lijn met wat hier al te vaak gebeurd. Niet de grote lijn wordt gevolgd, maar er worden spijkers op laag water gezocht.
Subsidies moet je slechts in noodzakelijke gevallen en met medeweten van alle burgers via een democratisch en transparant stelsel, toekennen.
Daarbij gaat het niet slechts om de subsidies die al zijn uitgekeerd, maar ook om de verplichtingen die daaromtrent zijn of worden aangegaan.
Het ontbreekt aan transparantie en dat is daarmee de oorzaak van veel gekissebis op deze site omtrent de prognoses van de werkelijke kosten van de energietransitie.
De hypothese was de aanloop naar het terechte betoog over de energietransitie die aan alle kanten lijkt te rammelen en desondanks zwaar gesubsidieerd wordt en via voorrangsregeling ook nog verplichtend wordt opgedrongen.
Zowel het niet transparant zijn als het geldverslindend zijn staat hier dus volledig en vanaf het begin ter discussie. Sterker nog het zijn de twee van de drie poten waarop de site steunt.
Peter,
het probleem is hier op climategate dat de kosten zwaar overdreven worden (kosten = 1 MLD, Scheffer beweer 50 MLD) en die kosten zijn transparant.
Maar als de feiten je niet meer kunnen overtuigen ben je ideologisch blind en wordt je niet meet serieus genomen in een inhoudelijke discussie
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/stimulering-duurzame-energieproductie/feiten-en-cijfers/feiten-en-cijfers-sde-algemeen
Dat zijn harde cijfers en die worden vrolijk verdraaid op deze pagina zonder dat er inhoudelijk wordt ingegaan op commentaar
Peter, Indien die informatie er niet is dan kan je ook geen uitspraak doen. Dan moet Lukkes zijn mond houden. Dan is er slechts sprake van speculatie. Zo kan ik ook gaan roepen dat het besteedbaar inkomen niet is gestegen omdat het ziekteverzuim in het onderwijs ons zoveel kost en dat dit grotendeels wordt veroorzaakt door overspannen vrouwen en dat het met de dag erger wordt. Zo kan ik 1001 wilde uitspraken doen waar wellicht nog een kern van waarheid in zit ook.
Mijn reactie is zeker wat hier vaker gebeurd. 1. Wilde beweringen 2. Iemand vraagt om onderbouwing en bron. 3. De vrager wordt weggehoond en voorgehouden het tegendeel te bewijzen. Want waar het hier omgaat is het gevoel, de onvrede, de onderbuik. Dat gevoel is veel sterker dan feiten, bewijs, onderzoek en onderbouwing die worden afgedaan als spijkers op laag water. Ik sta achter het gevoel, ik heb onvrede over het subsidie systeem. Daarom vraag ik in mijn eerste reactie om een onderzoek als onderbouwing en stel voor dat er dan een tweede artikel komt. Dan heb je echt wat, dat is ook wat je van een Pieter Lukkes mag verachten.
Wat betreft informatie over subsidies, die is er wel maar je moet wel de moeite nemen om te zoeken. Wat heb je er zelf tot nu toe aan gedaan Peter? Hoeveel uren heb je er al ingestopt? Ik zal je ook een telefoon nummer geven 088 042 42 42 Daar kan je vragen stellen over informatie van de overheid die je niet kan vinden. https://www.rvo.nl/over-ons/contact
Hermie
Nog steeds is het niet tot je doorgedrongen waar het echt om gaat. En dat is openheid van zaken en transparantie. Zowel in de pers als op sites van de overheid. Complete en eenduidige onafhankelijk gecontroleerde informatie.
Duidelijk is inmiddels, ook aan de hand van je eigen antwoorden dat er moeite gedaan moet worden om de feiten boven tafel te krijgen. Om een compleet beeld te krijgen van in dit geval de kosten en baten van de energietransitie. Hier zijn door een aantal mensen pogingen gedaan om die kosten te berekenen of boven tafel te krijgen. Er is wel kritiek op die berekeningen, maar nog steeds géén geaccepteerde berekening hoe het dan wel zit.
Als onze overheid via allerlei heffingen en subsidies het hele circus zonder een duidelijke kosten en baten analyse de energietransitie ingaat deugt er iets niet.
Maar ik heb begrepen dat jij wel weet dat de schrijvers er naast zitten maar meldt dan ook hoe het wel zit. Of vraag het via het jou bekende adres. Die hoort daar ongevraagd, gewoon omdat het om belastinggeld van burgers gaat, voor te zorgen
Je reactie is niet meer dan zand in de machine.
Peter, Je zegt dat ik niet door heb waar het om gaat. Prima Peter, dan mag jij mij uit de doeken doen waar het dan wel om gaat. Ja, om informatie te verkrijgen moet je iets doen. Je krijgt het niet vanzelf in gefluisterd. Wat betreft de rijkssubsidies, die had ik zo gevonden. Zie http://opendata.rijksbegroting.nl/#dataset_2 Zo duidelijk als wat. En wat de subsidies voor de transitie, die zijn al helemaal zo duidelijk als wat. De link is al meerdere malen gegeven op dit draadje.
Vervolgens heb je het over kosten en baten analyse van de energie transitie. Maar dat is toch een geheel nieuw onderwerp Peter. Als dat het onderwerp is waar het over gaat dan kan Lukkes het grootste deel van zijn verhaal weggooien en had als titel ” kosten en baten analyse van de energie transitie” moeten kiezen en had daar over moeten praten. Nu gaat het toch duidelijk over subsidies in het algemeen. Moet ik nu iets zeggen over de baten van de energie transitie? Geen idee. Het is een achterhaalde discussie. Er zijn beloften gedaan in de EU, ik heb die beloften niet gedaan en zou die ook nooit gedaan hebben. Nu bekostigen we als eerste stap een invulling van 14% duurzaam in 2023. Daar mag je mij alles over vragen.
Verder zie ik slechts één schrijver van dit blog en niet meerdere schrijvers. En of die schrijver er naast zit weet ik niet, dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat het slechts een wilde bewering is, een gok. Een gok zonder onderbouwing. Wie weet heeft hij raak gegokt. Wat natuurlijk interessant zou zijn als er onderzoek ten grondslag aan zou liggen waar de mate van groei van subsidies aangetoond kan worden als oorzaak van de groei van de overheidsuitgaven. Dat kan, maar je moet daar natuurlijk wel een gedegen onderzoek voor doen. Daar had Lukkes dus blijkbaar geen zin an. Jammer, want dan had het zomaar een dagblad waardig artikel kunnen worden. Nu niet. Jammer.
Pieter Lukkes
Een prachtige heldere analyse van hoe het zo mis kon gaan en gaat tot op heden.
Een artikel dat een plaats verdiend in landelijke en regionale bladen.
Maar in grotendeels politiek correct Nederland zal dat niet gebeuren. Misschien durft Elsevier eraan om het te plaatsen.
Het delen met je familie en vrienden via Whatsapp etc. helpt misschien. Allerlei groeperingen hebben inmiddels de kracht van de nieuwe media ontdekt. Alleen dat zal de oude media misschien tot het inzicht brengen dat zij meer aan hoor en wederhoor moeten doen. En niet alleen moeten refereren aan de IPCC rapporten die inmiddels Bijbelse proporties hebben aangenomen in een opmaat naar het einde der tijden en het laatste oordeel.
Mooi artikel, met veel plezier gelezen !
Paar opmerkingen:
Het gaat er natuurlijk om, dat de juiste beslissingen worden genomen. Of de overheid dit nu regelt of de markt.
Met subsidiëring van research lijkt mij niks mis.
Voor de realisatie van nuttige, dus in het algemeen belang zijnde, projecten zou de overheid de bankbiljettenpers aan kunnen zetten.
Want daarna is de economie meer waard geworden.
Beetje inflatie staat dan voor waardevermindering.
Bij het klimaatbeleid is inderdaad drijfzand de juiste benaming.
De natuur beschouwend zien we dat parasitisme een zeer succesvol business model is ( zonder tegenprestatie energie onttrekken aan een gastheer)
De wereld is humaner dan ooit maar de menselijke aard verandert niet.
Fysieke dwang is nu morele dwang,
Morele superioriteit en paniekzaaierij zijn de psychische wapens die we kennen van soap-series.
De angst voor een onbekende toekomst, het verheven doel de planeet te moeten redden, dat zet de blik op oneindig en schakelt rationele argumenten en controle uit. Opportunisten grijpen hun kansen. Valse profeten staan massaal op.
Emeritus sociaal geograaf Pieter Lukkes stuurde net een artikel –Subsidie wordt duur betaald– over de verarming van de middenklasse met 8 procent sinds 1990 dankzij (milieu)subsidie-beleid. Het economisch aandeel dat huishoudens in het Nationaal Inkomen bijdroegen- dus in de vrije economie konden besteden- daalde van 62% naar 54%.
We zien dus de afname in vrijheid en macht van de middenklasse voltrekken, ten gunste van totalitaire bureaucratie en corporatisme.
Dan praat je over een bedrag van rond de 50 miljard euro, 7000 euro per middenklas-huishouden dat de ambtenarij sindsdien extra inzet voor collectivisme-politiek, zoals subsidies voor het grootbedrijf en windmolenaars.
http://interessantetijden.nl/2018/10/22/subsidiebeleid-verarmde-huishoudens-7000-euro-per-jaar-sinds-1990/
Interessant artikel en link naar het uitstekende artikel van Badir van de Rabobank.
In de hele EU en de VS dalen de reële inkomens al sinds het begin van de jaren 70tig. Interessant is dat er bovendien een directe link gelegd kan worden tussen de sterk oplopend energieprijzen direct na de zgn oliecrisis van 1973.
Ook die sterk oplopende energieprijzen dragen bij aan de uitholling van de koopkracht voor mn.de lagere/middengroepen.
Bovendien wordt toevallig?? tegelijkertijd in de 70tiger jaren de standaard losgelaten en gaan staten en particulieren er op los lenen.
Dat gaat tot op de dag van vandaag door en wordt bovendien gestimuleerd in Nederland door veruit de omvangrijkste subsidiestrategie die er wereldwijd ooit heet bestaan.
De hypotheekrente aftrek voor huizenbezitters.
Een feitelijk rampzalig systeem dat de huizenprijzen navenant heeft opgejaagd en de privateschulden torenhoog heeft opgestuwd.
Nederland kent met Denemarken de hoogste privateschulden.
Dat is allemaal leuk zolang de rentevoet kunstmatig laag blijft, maar o wee als volgend jaar het ‘subsidie’ opkoop systeem van de Centralebank wordt beëindigd en de rente zal gaan stijgen.
Bijkomend cynisch voordeel daarvan zal wel zijn dat we tegen die tijd niet veel meer van de voorgenomen ’transitie’ zullen horen.
Dan heeft iedereen wel wat anders aan zijn hoofd .
Vlak de eigen bedrijfjes, evt. later groter groeiend, van ambtenaren niet uit. Nog buiten de voorrang van aanbestedingen van die zaakjes vanuit de overheid om…….
Zo werkt de top 100 van de groenste organisaties (Trouw; en meer dan die 100!) ook, vermoed ik zo.
Als dat niet riekt naar de DDR weet ik het ook niet. Partijlidmaatschap oid werkt zo uitstekend.
O ja. Vergeet vooral ook niet die uitgaven en subsidies voor zaken waarover men verder liever niet spreekt.
Een euro kun je maar 1 x uitgeven. Capaciteits problemen alom doen de bodem van onze put, en wat daar doorheen sijpelt, al ruim zien. Moet je wel WILLEN zien.
Uit mijn vorige milieukring ken ik de haast gevleugelde uitspraak: Er is geld genoeg, met een mooi plan kun je overal subsidie voor krijgen, zeker als het een aantrekkelijk milieu- of natuurdoel dient.
Als er maar het predicaat duurzaam aan gehangen kan worden. Of biodiversiteit. Allemaal prachtig natuurlijk, maar de natuur doet zichzelf. Herstelt de puinhoop die we er af en toe van maken. Heeft geen hulp nodig. Alleen als wij als mensen natte voeten dreigen te krijgen, moeten de waterlopen die we eerst recht hebben getrokken, weer worden aangepast. Moeten er waterbergingsgebieden worden aangewezen en aangelegd.
Natuur, welnee, gewoon cultuur ter voorkoming van overstromingen en natte voeten en ondergelopen kelders. Acties van en voor de mens met een duurzaamheidssausje. Wil je een poel aanleggen, subsidie genoeg. Natuur is wat vanzelf komt, het “onkruid”tussen de tegels en tussen je moestuinplanten. Het spontaan groeiende bos op kapvlakten en de biodiverse volgers die er gebruik van maken. De rest is cultuur of quasi-natuur om ons te eten te geven en te laten recreëren.
Subsidie soms, als we er allemaal profijt van kunnen hebben, Onderzoek, openbaar vervoer, cultuur in de opstartfase, prima.
Daarna behoort iedereen in een beschaafd land van zijn inkomen een bestaan op te kunnen bouwen en gaande te houden. Als het even kan zonder de afhankelijkheid van subsidies en zonder voedselbanken.
Slecht een klein deel van alle overheidssubsidies, in deze door EZ: https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen
Het is een woud van politieke regels / voorwaarden en van obscure afwijzingen / toewijzingen.
Ook leuk voor het milieu.
Ze hebben het gewoon geheim gehouden.
Toch niet te geloven.
http://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/856155/geheim-olielek-vervuilt-al-veertien-jaar-de-golf-van-mexico.html
Ja. Lekkere puinhoop overal.
@Guido Lees even mee: De kern van het betoog van Ir. Rooijers laat aan duidelijkheid niets te wensen over: € 50 miljard per jaar. Even rekenen = € 6.500/jaar per huishouden = € 540 per maand. https://www.facebook.com/forumvoordemocratie/videos/1911174385856637/
Eigenaardig, want onlangs werden de kosten door het PBL op € 4 miljard per jaar gesteld. Voor feest-voor-de-portemonnee- Nijpels was dit reden voor onverminderd optimisme. Kan deze man eigenlijk wel rekenen?
Er zijn eerder sommetjes gemaakt die uitkwamen op bedragen tussen de €580 en €640 derhalve ca. 30 m/jaar tot 2050. Zie https://www.groenerekenkamer.nl/6963/paard-van-troje-en-de-hiel-van-de-griekse-held-achilles/ en https://www.climategate.nl/2018/04/e-580-miljard/
In het artikel van de Groene Rekenkamer staat te leze: Ik laat nog de astronomische kosten van de verzwaring van de gehele landelijke elektrische infrastructuur als extra hoogspanningsleidingen, bekabeling etc. buiten beschouwing.
Nu zijn deze kosten ook berekend zodat men op een extra € 20 miljard per jaar komt.
Het begint wat eentonig te worden want onlangs kwam bleek dat Wiebes het niet zo nauw nam met de kosten door zijn juichende verhalen over subsidieloze windparken op zee.
Er zou een bij nieuwe wet een overheidswebsite moeten bestaan van ALLE subsidies per jaar / ministerie / bedrag / einde subsidie! Als we tenminste voor transparantie zijn…….
Handhavings/controle probleem door gebrek aan capaciteit dient zich dan aan….
Scheffer, Toch had je de website al gevonden waar heel veel informatie over overheidssubsidies te vinden is… https://www.rvo.nl/zoeken?query=subsidies Ik geef toe, het is niet altijd eenvoudig om direct antwoord op je vraag te krijgen over subsidies. Weet je wat? ik ga je helpen. Als je een vraag hebt over subsidies waar je niet uitkomt, laat het mij weten dan ga ik je helpen zoeken. Je kan trouwens ook altijd bellen met RVO: : 088 042 42 42 De eerste lijn weet niet heel erg veel, maar ze doen altijd wel erg hun best en als ze er niet uitkomen dan wordt je later door een expert gemaild of gebeld.
Scheffer
Mee eens. Die informatie moet er zijn en niet gezocht hoeven te worden. Het simpele feit dat het niet meteen is op te vragen geeft aan dat de wet openbaarheid bestuur niet werkt zoals het hoort.Dat geeft te denken.
Cathrien
Dat zou een mooi excuus kunnen zijn om de informatie niet te geven. Maar ik mag hopen dat de rekenkamer het zo kan geven en het vervolgens met het afstrepen van subsidies kan bijhouden.
Scheffer, Laat ik je een beetje op weg helpen. Begin met het doornemen van de rijksbegroting. Met name dataset 2: subsidieoverzichten. http://opendata.rijksbegroting.nl/
Even een zakelijke reactie.
Stel dat Lukkes gelijk zou hebben (Quid non) met zijn relatie tussen ‘subsidie’ en teruglopende/ stagnerende welvaart voor de (lagere)middenklasse.
Dan zou dat toch in andere landen van de VS tot …. Venezuela ook zo zijn. Dat is echter niet zo. Er moet dus een andere reden zijn.
Subsidies zijn in Nederland slechts een laatste middel van de overheid om de toenemende tweedeling en de verschuiving van de lasten van kapitaal naar arbeid althans nog enigszins, zij het verhuld, dragelijk te maken. Uiteindelijk zal dat niet helpen, maar dat is een andere discussie
‘.
Overal geldt dezelfde tendens een verschuiving van de lasten van ‘kapitaal naar arbeid’ met Trump als ‘lichtend’ voorbeeld.
Zie ook het aangehaalde Rabostuk. Er is dus iets anders aan de hand en het Rabostuk geeft hier voldoende antwoord op.
@ Bert Pijnse u wel bekend heeft hier bovendien een diepgravende studie naar gedaan. De verschuivingen in de algemene beleid in vrijwel alle landen in de EU aangestuurd door de de zgn Troijka spreekt wat dat betreft ook boekdelen.
Subsidie gelden zijn een mooi ding, waarmee van alles en nog wat gebeurt van kunst tot technologische innovatie van huursubsidie tot (mantel)zorg.
Dat gezeur over de Postcodeloterij en natuurmonumenten….ach ach dat gaat echt helemaal nergens over.
Zint het u allemaal niet ga dan maar in Trumpland wonen, een land waar 30% van de mensen geen zorgverzekering heeft, goed onderwijs alleen maar weggelegd is voor wie uiteindelijk met tonnen-schuld de arbeidsmarkt op moet enz. enz.
De overheid dient zoals aangegeven in het Rabostuk vooral het ‘kapitaal’ inde breedste zin van het woord van multinationals tot dividendtrekkers aan te pakken. De Vennootschapsbelasting te verhogen in plaats van te verlagen enz. enz.
Daarna of tegelijkertijd zullen we nog wel zien of al die ’transitienachtmerries’ wel echt doorgang zullen vinden.
Natuurlijk niet, want zo functioneert de Nederlandse democratie nou een keer niet. De WAO als ultiem zorg’paradijs’ is per slot ook een vroege dood gestorven.
Het is namelijk niet te betalen en dat duurt wellicht eventjes maar dan ‘valt het kwartje’ .
Maakt u niet zo druk over die ‘klimaattafels’. Daar komt helemaal niks van en laat die postcodeloterij lekker ‘Eén tegen honderd’ spelen. Daar kijken echt alleen maar overjarige Omroep Max dementen naar.
Vooruit het is een een beetje een populistische agenda, maar ja die zou zelfs @Scheffer moeten aanspreken als ‘ultrapopulist’ of is hij toch stiekem ingehuurd door het ‘grootkapitaal’?
En als corruptie elders, bij ons keurig netjes in subsidiezakjes is gegoten? Dat lijkt mij ook heel goed verklaarbaar.
’t Komt op een soortement van wijdverspreide vriendendienstjes neer lijkt mij. Volgens ‘ s lands wijs, ’s lands eer.
Mondiaal daalt de AIQ en in de EU is de richting van de Trojka duidelijk. Maar is de invloed daarvan even groot in alle EU landen? Badir vind NL wel een duidelijke uitzondering in Europa. Die uitgeholde onderhandelingsmacht lijkt me een aardige basis om NL te vergelijken met FR.
De Franse bonden hebben t.o.v. hun NL-broeders een steviger positie, maar FR is ook een land dat via de belasting meer herverdeeld. Dan zou ik concluderen dat in FR de pijn gelijkmatiger verdeeld wordt en dat de middeninkomens er daar relatief beter voor staan.
Klopt dat Gerard?
d’Olivat, kijk nog even beter naar Venezuela. Daar zit een Marxistische subsidie-idioot als “gekozen” president die de hele economie van het land naar de filistijnen heeft geholpen.
“De Algemene Rekenkamer heeft harde kritiek op het subsidiebeleid van de overheid. Ministers weten vaak niet wat het effect is van subsidies die ze geven. Ze worden niet of gebrekkig geëvalueerd en een subsidie stopzetten vanwege een negatieve evaluatie komt al helemaal nooit voor. “
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/rekenkamer-subsidiebeleid-overheid-schiet-tekort~b7aaa685/
Uiteindelijk deed De Jager het verhaal af met de opmerking dat het vergeven van subsidies gewoon een kwestie is van gunnen (GUNNEN!).
Er is nog een puntje: Subsidies maken het leven duurder. De aannemer (b.v. een bedrijf dat dubbele beglazing levert) zal in de wetenschap dat er subsidie in het spel zijn prijzen maximaal (tegen de pijngrens aan) verhogen. De opdrachtgever zal met de subsidie in het achterhoofd minder drang tot onderhandelen aan de dag leggen.
Hier de Rabolink: https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/februari/besteedbaar-inkomen-huishoudens-nederland-staat-vrijwel-stil/
Twee linkjes: moderatie