10 Redenen om je nog maar eens achter de oren te krabben voordat je een Tesla koopt.

Een gastbijdrage van Frank Bouman.

Teslarijders weten zich vaak omringd door een grote kring van aanbidders. Wat een mooie auto! Hij rijdt binnen 2,7 seconden van 0 naar honderd. En gaat daarna nog net zo snel door naar hogere snelheden. En dan al die gadgets! Hij zit vol met touchscreens en slimme functies. Zoals die autopilot. En dan rijdt ie ook nog elektrisch; de auto van de toekomst. De berijder lacht zich rot. Want als zakelijke rijder betaalt ie slechts 4% bijtelling. En dat voor een soort van Ferrari! Die ook nog eens geen benzine verbruikt maar slechts voor een paar tientjes stroom per maand. Het kan niet op!

Toch wil ik graag veel van de emotie die een Tesla omringt eens ontrafelen. Want veel van zā€™n mystiek lijkt mooier dan dat het is. Kijk maar even mee.

Een Tesla rijdt helemaal niet zo schoon!

Als je weet dat slechts 17% van de elektriciteit die in Nederland wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen komt; zoals zonne- en windenergie en ca. 80% uit fossiele brandstoffen; kolen en gas, dan rijdt die Tesla plotseling heel wat minder schoon. Die Tesla die op de Amsterdamse grachtengordel aan de laadpaal staat krijgt zā€™n stroom hoogstwaarschijnlijk van de Hemweg centrale die een paar kilometer verderop staat. Dat is de meest vervuilende kolencentrale van het land schijnt het.

Uit het NRC blijkt dat de werkelijke CO2 uitstoot van een elektrische auto zoā€™n 500 gram per Kwu is. De Tesla model S verbruikt 18,6 Kwu per 100 kilometer. Oftewel 9300 gram per 100 km!Daarbovenop komt nog de vervuiling bij de productie van de accuā€™s en de motoren. NRC noemt de elektrische auto dan ook ronduit; Vies!

Een Tesla rijdt helemaal niet goedkoop!

Het klinkt allemaal zo mooi. Voor slechts zoā€™n 5 tientjes per maand aan stroom rijd je in een Tesla. Daā€™s nog eens goedkoop! Maar kijk nu eens naar de reĆ«le kosten. Een Tesla model S kost minimaal ā‚¬90.000,- En dan hebben we het nog niet gehad over de accessoires of die grotere batterij. Dus stel dat je in plaats van een Tesla een goede middenklasser koopt voor ā‚¬ 35.000,- Die rijdt 1 op 20, benzine kost je ā‚¬ 1,70 per liter en je rijdt 15.000 km per jaar. Weet je dan hoeveel jaar je voor het verschil in aanschaf kunt rijden? Je zult schrikken want dat is 35 jaar! En dan heb ik de stroomkosten van de Tesla nog niet eens meegerekend.

Tesla is het meest onbetrouwbaar!

Uit een Britse betrouwbaarheidstest van autoā€™s blijkt dat Toyota en Suzuki de meest betrouwbare autoā€™s zijn met een betrouwbaarheid percentage van maar liefst 100%! Dat komt goed overeen met de tests zoals de ANWB hier jaarlijks uitvoert. De Japanse autoā€™s vertonen de minste gebreken. In de Britse test komt de Tesla er verreweg als onbetrouwbaarst naar voren. Hij scoort slechts 57%.

Uit rapportage van Tesla zelf bleek afgelopen najaar dat slechts 5% van de Tesla model 3ā€™s de fabriek verliet conform de gestelde specificaties. Dat betekent dat dus 95% er niet aan voldeed. Zo zijn er gevallen bekend van een bumper die van een Tesla 3 afviel tijdens een regenbui en autoā€™s die afgeleverd werden met drie bruine deurpanelen en Ć©Ć©n witte. Het is dus maar de vraag of Tesla die betrouwbaarheid ooit op orde gaat krijgen!

Actieradius loopt in de winter snel terug.

Testen van het bereik van elektrische autoā€™s hebben aangetoond dat het bereik in de wintermaanden wel terug kan lopen tot 65%! In de kou verliezen de accuā€™s veel van hun capaciteit. Bovendien vergt de verwarming extra veel energie waardoor het bereik snel terugloopt. Wanneer je normaal een bereik hebt van 400 km wordt dat door de kou slechts 260 km. Ik ben benieuwd hoe een Tesla rijder dan terugkomt van de wintersport. Waarschijnlijk heeft ie dat zelf ook al bedacht en neemt ie het vliegtuig. Daarmee zā€™n CO2 footprint nog maar eens vergrotend..

En lees voor het werkelijke elektriciteitsverbruik nog maar eens de kleine lettertjes uit de brochure van Tesla; ā€œHet daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en routeā€.

Laadpaalklever.

Het werd het woord van 2018: Laadpaalklever. Het woord zelf zegt al genoeg. De mooiste parkeerplekken zijn voorzien van laadpalen om zo elektrisch rijden te stimuleren. Dat weet de Tesla rijder maar al te goed. Dus parkeert hij gratis zijn auto bij een laadpaal om hem daar lekker de hele dag te laten staan. Dat asociale gedrag is menigeen niet ontgaan. Het wordt tijd voor een maximum laadtijd en daaraan gekoppelde parkeertijd.

Tesla rijders zijn grootste snelheidsovertreders.

Tesla rijders krijgen de meeste boetes voor het overschrijden van de toegestane snelheid. Maar liefst 75% van de rijders krijgen boetes! Tegen gemiddeld over alle merken 30%. Zelfs Porsche rijders halen dat niet. Het wordt tijd om die slimme software van Tesla te gebruiken als snelheidsbegrenzer. Gewoon die auto maximaal zo snel laten rijden als er lokaal is toegestaan. Als er een auto-pilot in zit dan moet dat toch ook kunnen!

Software of batterijcapaciteit?

De batterij van een Tesla is al een dingetje op zich. Afhankelijk van de hoeveelheid KW aan batterij-grootte die je neemt ben je al snel tienduizenden euroā€™s extra kwijt om het bereik van de Tesla te vergroten. Dat klinkt logisch tot je hoort hoe Tesla dat doet. Bij de orkaan in Florida kregen Tesla rijders even gratis een software update om hun auto een groter bereik te geven. Oftewel het vermoeden is dat dat al die Teslaā€™s gewoon dezelfde accuā€™s hebben maar dat de software bepaalt hoe groot je bereik is. Dus die tienduizenden euroā€™s extra betaal je alleen voor een software dingetje..

Wat gebeurt er met die batterijen?

Hoe lang de batterijen van een Tesla meegaan weet niemand. We weten wel dat juist die batterijen de meest kostbare component van de auto zijn. Dus de vraag is: wanneer moet je ze vervangen en hoeveel gaat dat dan kosten. En de andere vraag is: wat gebeurt er met de batterijen als ze hun levenseinde bereikt hebben?

De Teslarijder rijdt op kosten belastingbetaler!

Het klinkt allemaal mooi die 4% bijtelling. Die vanaf nu slechts geldt voor de eerste ā‚¬ 50.000. Maar het betekent wel dat de belastingbetaler en de andere benzine en dieselrijders daar voor op moeten draaien. Met Teslaā€™s die zoā€™n ā‚¬ 90.000,- kosten betekent dat we daar 18% oftewel ā‚¬16.200,- per jaar aan misgelopen belastinginkomsten. Over 5 jaar is dat een bedrag van zoā€™n ruim ā‚¬80.000 euro. Alleen al voor die ca 8600 Teslaā€™s (Model S en X)die er afgelopen jaar in Nederland verkocht werden en die nog onder het lage tarief vallen, betekent dat een bedrag van ā‚¬ 690 miljoen dat we mislopen!

Wat is die Tesla straks nog waard?

Tesla heeft geprofiteerd van wat we in marketing termen het ā€˜First Movers Advantageā€™ noemen. Degene die als eerste met een product op de markt komt profiteert daar het meeste van. Kijk maar eens hoe Apple geprofiteerd heeft door als eerste met I-Phones en I-Pads te komen. De realiteit is dat Appleā€™s positie inmiddels danig onder druk is komen te staan. Samsung en Huawei en ook andere smartphone fabrikanten hebben hun marktaandeel danig uitgehold.

Datzelfde gaat ook Tesla overkomen. Jaguar is afgelopen jaar met I-Pace op de markt gekomen en verkocht daar direct al zoā€™n 3500 van en werd direct de best verkochte auto van december. Audi, Mercedes, BMW en Volkswagen hebben allemaal een offensief van elektrische autoā€™s aangekondigd. En Ć©Ć©n ding weten we zeker; die hebben het kunstje van massaproductie een stuk beter in de klauw. Ze zullen met producten komen die stuk voor stuk beter zijn dan Tesla en op termijn zeker ook veel goedkoper. Iets wat Hyundai en Kia nu al bewijzen. En vlak ook Renault niet uit die nu al de meeste elektrische autoā€™s van Europa verkoopt. Mijn voorspelling is dan ook Tesla geen lang leven meer beschoren is. Elon Musk heeft net aangekondigd 3000 personeelsleden te moeten ontslaan omdat de autoā€™s nog steeds te duur zijn. Het is wachten tot deze Titanic helemaal kopje onder gaat.

En die Tesla rijders? Die lachen zich nog een tijdje rot vanwege hun lage bijtelling. Maar het lachen zal ze wel vergaan als de publieke opinie zich tegen hen gaat keren. Zoals ook ooit met Buckler gebeurde. Eigenlijk zijn ze een beetje zielig, die Tesla Tokkiesā€¦

Nawoord

Frank Bouman.

Als marketeers denken we vaak in markten. Hoe groot ze zijn in aantallen en volume, in producten en prijzen. Maar markten zijn vooral mensen. En mensen kopen vooral uit emotie. Zoals je in bovenstaande case rondom Tesla wel duidelijk wordt. Uiteindelijk is ratio hier ver te zoeken. En dat kan je als persoon veel kosten. En als bedrijf veel opleveren als je op de juiste emotie weet in te spelen. Lees daar binnen korte meer over in mijn boek; ā€˜De 7 inzichten voor zakelijk succesā€™. Want zoals Johan Cruijff al zei: ā€œJe ziet ā€™t pas als je het door hebt.ā€

Bron hier.