Een gastbijdrage van Erwin Booij.
Lang geleden ontstond de mens. De wetenschap vermoedt al lange tijd dat de mens vanaf het allereerste begin de wereld naar zijn hand zette. Inmiddels weten we bijvoorbeeld hoezeer de mens het klimaat bepaalt. Niet alleen in de tegenwoordige tijd. Nee, ook reeds in het verre verleden.
Dit gebeurt omdat de mens zorgt voor CO2-uitstoot. En hierdoor meer CO2 in de atmosfeer brengt dan de natuur zou hebben gedaan. Die extra CO2 staat garant voor temperatuurstijging. De modellen van het IPCC bewijzen het. Met de kennis van tegenwoordig wordt het ook ineens helder en duidelijk hoe de temperatuur in het verleden door de mens is bepaald.
Voor degene die verder durft te kijken dan 1850 begint de menselijke invloed op het klimaat in elk geval al in het Atlanticum. Dat is een periode van ongeveer 9000 tot 5000 jaar geleden. Er leefden in die tijd tussen de 5 tot 20 miljoen mensen op de wereld. Op het Noordelijk Halfrond was de temperatuur gemiddeld 1,5 graad hoger dan tegenwoordig. De temperatuur was hoger, dus was er ook veel meer CO2 in de atmosfeer. Nog meer dan tegenwoordig. Dat kan niet anders. De verklaring hiervoor is dat de mensen met hun stenen bijlen enorm veel bossen hebben gerooid en eeuwenlang zo ongeveer hun halve wereld in brand hebben gestoken. Dat deden ze om redenen van landbouw.
De mensen in Afrika zijn toen ook nog eens met extra grote kuddes koeien en geiten de Sahara ingetrokken. De geiten aten daar alle planten op, de koeien ook de moerasplanten. En de mensen en het vee dronken samen de meren leeg waar de Sahara toen nog vol van was. Daarom is de Sahara sindsdien een zinderende woestijn.
In het Noorden van Siberiรซ holde men achter de laatste mammoeten aan, men wilde ze koste wat het kost uitroeien. Ze doodden de laatste exemplaren op Wrangel Island en aten ze op. De andere vroren ze in, voor later. Maar dat is weer een ander voorbeeld van โs mensen schuld.
De warmere periode van het Atlanticum eindigde ongeveer 5000 jaar geleden en heel langzaam daalde de temperatuur. Het aandeel CO2 verminderde geleidelijk omdat de mensheid was gestopt met het in de fik steken van hun omgeving. De planten haalden door fotosynthese het vele CO2 uit de lucht. De plantengroei werd daardoor uiteindelijk wel wat minder. Dat was weer vervelend voor de eerste boeren die net de landbouw onder de knie hadden gekregen. Maar, omdat er nog weinig mensen op de wereld waren had er niemand honger.
Duizenden jaren lang gedroegen mensen zich netjes en verbranden en kapten ze relatief weinig bomen want de temperatuur bleef later ongeveer gelijk. En de temperatuur was ongeveer vergelijkbaar met de huidige. En dat is allemaal best bijzonder, want in het jaar โ0โ was het aantal aardbewoners vermenigvuldigd met vijftien. Er waren dus ongeveer 300 miljoen mensen op aarde en er bestonden steden met een miljoenenbevolking. Toch nam de hoeveelheid CO2 niet toe. Er waren toen namelijk zoveel bomen op de wereld, dat deze met hun opname van CO2 opwogen tegen al het hout dat voor huizen, ovens, verwarming, stallen en schepen op aarde nodig was gedurende die duizenden jaren. De temperatuur nam dus niet toe en uiteraard bleef ook het CO2-percentage gelijk.
In deze tijd moet de aarde een ecologisch paradijs zijn geweest voor de mens. Met miljoenen tegelijk kon men duizenden jaren lang kappen en branden zoveel als men wilde. En ondertussen vermenigvuldigde men zich met 1500%. Het maakte niets uit wat betreft de temperatuur. Alles was in heerlijk evenwicht.
Van de tiende tot de veertiende eeuw kroop de temperatuur dan toch weer een klein beetje omhoog. Dat was omdat de wereldbevolking in het midden van die periode alweer met 100 miljoen was toegenomen tot 400 miljoen. Logischerwijs werden er dus weer meer bomen gekapt en over de hele wereld waren wat meer vuurtjes te zien en dus, hupla, net als in het Atlanticum zesduizend jaar eerder, ging er opnieuw extra CO2 de lucht in.
Maar daar moet men dan ook weer uiterst snel mee zijn gestopt. Immers, een eeuw later begon de Kleine IJstijd. De hoeveelheid CO2 nam snel en zienderogen af. En hoewel wereldwijd de temperatuur volgens het IPCC slechts een miezerig graadje over de gehele periode daalde, groeiden over de hele wereld de gletsjers en het zee ijs en waren er op het Noordelijk Halfrond in West Europa tientallen jaren met zeer strenge winters waarbij de vorst soms tot 1 meter diep in de grond zat. Zelfs Venetiรซ raakte in die tijd vol ijs. En dat was geen schepijs.
Je zou denken dat als het zo koud is, dat er dan meer hout in de kachel gaat om warm te blijven. En dat daardoor de CO2 in de atmosfeer juist toeneemt. En dat dus ook de temperatuur weer toeneemt. Maar kennelijk hadden de arme mensen vier eeuwen lang te weinig hout en waren er geen bomen meer om te kappen om het huis warm te stoken.
Een trieste geschiedenis, maar ja het is nou eenmaal allemaal de schuld van de mens. Dat krijg je van al dat kappen en platbranden. Gelukkig eindigde De Kleine IJstijd in de 19de eeuw, dus wie weet had het stoken op het laatst toch nog succes.
De wereldbevolking was inmiddels meer dan verdubbeld. Er waren een dikke miljard mensen toen in 1850 de industriรซle revolutie op gang kwam.
Bovenstaand verhaalt zal niemand letterlijk nemen. Het verhaal is passend gemaakt met de eenzijdige informatie over klimaatverandering en de simplistische formule: mens=CO2=snelle opwarming=snelle zeespiegelstijging=schuldig aan temperatuurverandering.
In het nabije verleden varieerde de temperatuur net zo goed en het verhaal is verzonnen op basis van de theorie dat stijging en daling van de temperatuur 1 op 1 gecorreleerd is met toe- en afname van CO2. En dat de mens als enige deze gematigde temperatuurvariaties via zijn CO2 uitstoot kon veroorzaken. Want de natuur zelf werkt immers op veel grotere schaal met de veel tragere ijstijden en het IPCC schermt toch alleen met CO2-uitstoot? Volgens hen het bewezen snelwerkend temperatuur mechanisme dat reeds actief is na een x aantal promillages, verondersteld toegevoegd door de mens als extra uitstoot bovenop het totaal van de โnatuurlijkeโ hoeveelheid CO2.
Hoe zou de wereld er nu uit gezien hebben als Mark Rutte, Sybrand Buma, Rob Jetten en Jesse Klaver in het prรฉ-Atlanticum geleefd zouden hebben?
My humble opinion: In dat pluche-loze Atlanticum tijdperk hadden (ons beperkte) mensen met twee linkerhanden geen enkele kans op overleven. Ze zouden nog geen stofje op de weegschaal zijn geweest.
Qua diversiteit was dit ook beter geweest…en ook nu geen reden om in directe stress te schieten want de grootste uitsterving is vooral bij het ‘lagere gedierte’ (bacterien/schimmels/virussen). Kortom elke dag sterft er wat af en worden er tevens ‘nieuwe’ soorten beschreven. De mens is er maar druk mee. De run op onze portemonnee blijft, de Global opwarminghype gaat het verliezen, we gaan plasic verpakkingen en -soup als bijzaak zien, in plaats daarvan wordt ‘Diversiteit’ in de lucht geworpen, met binnenkort al haar inperkingen en verdienmodellen. Het is wel veel zicht- en tastbaarder, dat wel, maar mijn wenkbrauwen blijven gefronst….(hoaxgevoel)
Ja ja
Het is allemaal een groot complot om aan de belastingcenten van onderbuikend Nederland te komen !
Ik dacht exact het zelfde: Global Warming heeft (hopelijk) haar langste tijd gehad dus moet de VN een ander verdienmodel introduceren om de geldkraan te laten stromen.Diversiteit is een on-ontgonnen gebied omdat er nog maar een 15% van de soorten bekend is en er nu al met grote stelligheid wordt gemeld dat er een miljoen soorten met uitsterven bedreigd worden. Moeten onze vaste trollen ook nog eens een andere hobby gaan vinden. Toch wel sneu hoor.
Twee linkerhanden in het verleden???
Hoe konden de Egyptenaren dan hun hersenoperaties, zoals in oude mummies en skeletten aangetoond uitgevoerd hebben? Hoe draaiden zij hun potten van binnenuit, een techniek die wij nu nog niet kennen? De uitvinding van het schrift, het wiel, boekhouding en wat te denken van de richting van piramiden t.o.v. de sterren?
Natuurlijk het wordt graag ontkent tegenwoordig, vanuit de evolutietheorie, maar de feiten logenstraffen nogal wat hypothesen op dat gebied. รberhaupt wenst men de oude geschiedenis niet te herschrijven, ondanks vele ontdekkingen, die hier wel duidelijk aanleiding toe geven. Vooronderstellingen hebben is niet erg, want je moet ergens beginnen, maar bijstellen blijft wel nodig, als de feiten hierop wijzen en helaas ontbreekt dat er vaak nogal aan, waardoor bij het grote publiek veel kennis verloren gaat.
Marcos
Met enige moeite wist de nieuwslezer aan de ecoloog het systeem van bewijsvoering te achterhalen. Bijna met moeite kwam het over z’n lippen, Extrapolatie. Er is weer eens gerekend. De vraag is dan natuurlijk weer hoe goed is het gedaan, heeft men de verschuivingen van soorten door allerlei invloeden ook meegenomen? Is het ook goed als de korenwolf heeft besloten niet langer Zuid-Limburg aan te doen, maar in Duitsland te gaan wonen?
@ Marcos
De UN heeft een 40 jaar oude hysterische propaganda uit de kast met mottenballen gehaald.
official “Global 2000” report from 1980 claimed we’d see up to 2 million species die from 1980-2000
https://twitter.com/BjornLomborg/status/1125719620554559488
Als alle insecten uitsterven hebben we geen mottenballen meer nodig :-)
In het NOS Journaal werd natuurlijk de nodige aandacht besteed aan het uitsterven van al die soorten. 1 miljoen worden met uitsterven bedreigd, 40% daarvan zij amfibien. Op internet vind ik dat er zo’n 7500 soorten amfibien zijn, die andere 392500 soorten zijn dus blijkbaar al ten onder gegaan door menselijke activiteit.
Dan hadden we het waarschijnlijk niet kunnen navertellen, domweg omdat de wereld al reeds lang vergaan was. Verdronken door de de vele tranen, die door de bewoners geplengd waren, over het bestaan van zulke leiders.
@Henry
inderdaad had ik het rijtje Mark Rutte, Sybrand Buma, Rob Jetten en Jesse Klaver voor ogen hierbij ;-) Jesse Klaver heeft laten zien dat ie een zaag kan vasthouden… maar gezien hoe hij dat ding in handen had komt van een rechte zaagsnede niets terecht
Elders gaf ik een reactie over hoe wij omgaan met onze energie en milieu. Hoe hypocriet het gemiddeld weg toegaat. Zomaar wat voorbeelden:
Fc Twente werd kampioen, maar na het feestje konden de marktkooplui de volgende dag hun koopwaar niet uitstallen vanwege de onmens achtergelaten troep. Na koningsdag moest je de grachten in Amsterdam eens zien.
Koop biologisch fruit of groente, dan is alles per stuk in plastic verpakt. Wat te denken van paar containers die een paar maanden geleden onze eilanden overspoelden met grotendeels overbodig geproduceerde troep, die dagelijks wordt aangevoerd. En wat te denken, toen elke belastingplichtige dit voorjaar werd overspoeld met aankondigingen, dubbele activatiecodes, bevestigingen enz. alleen maar om de jaarlijkse aangifte in te vullen. Dan lezen we dat maar liefst 40% van alle online aankopen worden geretourneerd. Elk pakje per auto persoonlijk bezorgd, terwijl een hele lading ook bij een winkel kan worden uitgeladen en de klant deze grotendeels lopend of op de fiets of lopend naar de eindbestemming kan brengen met een fractie aan retouren.
Ach, laat ik maar stoppen en gauw wat vleeswaren uit een plastic zakje op mijn in plastic verpakte broodje doen met eveneens in plastic verpakte margarine als gezonde onderlaag.
Maar meneer Jette vliegt gewoon verder, laat ze vliegen, ziet ze vliegen en mag voor mij opvliegen om zachtjes verder te dromen, zonder ons lastig te vallen met zijn spontane invallen, waarbij hij toch echt veel te veel CO2 uitademt.
“Bovenstaand verhaal zal niemand letterlijk nemen”…
Oh nee? Onze Henkie wel hoor….
Klopt dat nou, dat gevoel voor humor samenhangt met intelligentie?
Ondanks het grappig bedoelde karakter van dit stuk vind ik dit geen sterke bijdrage voor de discussie die we hier voeren over de antropogene invloed op het klimaat. Het voegt niets toe. Next please.
Fanatici hebben over het algemeen weinig humor.
Maar het is toch een goed idee om de waan van alledag even te doorbreken met een kwinkslag, het relativeert en voorkomt dat mensen vastlopen in een tunnelvisie.
Helemaal mee eens Cornelia.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/aanpak-klimaatbeleid-kan-bij-het-brandhout~badbe709/
Henk, kom eens met bewijs dat het grote geld van de oliesector iets van doen heeft met het ongeloof in de klimaatwaanzin.
Om jouw eigen woorden te gebruiken…
Je kunt alleen maar overtuigen door met kennis van zaken iets te presenteren en met objectieve gegevens te onderbouwen.
Niet mee eens. Dit artikel is juist een goede manier om uit te leggen dat we met een massapsychose te maken hebben.
Klimaatsprookjes horen bij de milieuclubs. Is dit klimaatsprookje soms uit een boekje โmaatschappijleerโ op de basisschool?
“Voor degene die verder durft te kijken dan 1850 begint de menselijke invloed op het klimaat in elk geval al in het Atlanticum. Dat is een periode van ongeveer 9000 tot 5000 jaar geleden. Er leefden in die tijd tussen de 5 tot 20 miljoen mensen op de wereld. Op het Noordelijk Halfrond was de temperatuur gemiddeld 1,5 graad hoger dan tegenwoordig.”
Onderbouwing….. Of is dit ook een sprookje
Zo grappig dat de trollen alles letterlijk nemen. Kunnen geen onderscheid maken tussen serieus en satire, zitten overal bovenop.
Dat is trouwens het enige leuke aan ze.
Gert
Dus ook een sprookje!
Ken je Poeโs LAW?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law
Het mag dan wel bedoeld zijn als grap, maar je had er zou een peer reviewde referentie tegenaan kunnen gooien waarin je het allemaal terug kan vinden:
stephenschneider.stanford.edu/Publications/PDF_Papers/Ruddiman2003.pdf
Het Holocene optimum is gewoon ontstaan door een maximum van de zonlicht instraling in de zomer
Ik had een redelijke interessante discussie met Jan, hier
https://www.climategate.nl/2019/04/open-letter-to-governments-on-climate-change-and-climate-policy/
Ik weet niet welke Jan dat was?
Ik raad jullie aan die discussie even te lezen
dan ga ik er hier even mee verder.
Ik heb met toegepaste statistiek bewezen dat de aarde helemaal niet warmer wordt, maar dat het globaal koeler word.
Jan meent dat ik meer metingen zou moeten doen om mijn punt verder te bewijzen.
Nou, als ik dus weet wat ik doe en ik vind een zeker resultaat waarvan ik zeker kan zijn waarom zou ik dat dan verder uitgebreide metingen doen? Iemand anders kan dat dan maar doen?
Note: Van mijn eerste formule van de eerste grafiek die getoond word (maxima), hier,
https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:42f86fb5-bd3a-4bce-a1d2-2e33fe3fa66b
kan ik makkelijk het nul punt berekenen waar de globale verkoeling is begonnen.
De datum ligt rond 1995.
Mijn hele bemonstering van alle weer stationnen is alles daarop gebaseerd om de global verwarming / verkoeling terug te berekenen en te baseren op de evenaar. De resultaten wijzen dus op afkoeling vanaf 1995, gemiddeld. Nou, inderdaad, als ik nou dom zou zijn en mijn eigen resutaten niet kan begrijpen zou ik van alle weer stationnen weer moeten kijken wat er prezies gebeurd is, gemiddeld, van 1995 tot 2019.
Dat ga ik dus lekker niet doen want ik houd niet van extra werk zonder betaling en ik weet het resultaat toch al.
Ik heb vandaag wel even gekeken om mijn punt te bewijzen. Ik gebruik een station nabij de evenaar even als een schatter station, namelijk Hato Airport (Curacao)
Vanaf 1995 tot 2019 is
Maxima daar af met -0.0412 K/ jaar ( -0.9 C)
Means is af met -0.0242 K/ jaar ( -0.6 C)
Minima is af met -0.0118 k/ jaar (-0.3 C)
Het word kouder, globaal.
Maar dat werkt ongelukkig niet zo uit in NLโฆ.daar zijn andere redenen voor. Bij jullie wordt het droger en warmer in de zomer.
Mooi man, Hans Labohm zal gelukkig zijn. Heeft hij met terugwerkende kracht toch nog zijn weddenschap met Strengers gewonnen. LOL.
Ronald,
Tja, Bart Strengers heeft die weddenschap gewonnen. Toch is het IPCC aan het opschuiven in de richting van de klimaatsceptici. Hier een passage uit hun laatste rapport:
A.2 Warming from anthropogenic emissions from the pre-industrial period to the present will persist for centuries to millennia and will continue to cause further long-term changes in the climate system, such as sea level rise, with associated impacts (high confidence), but these emissions alone areunlikely to cause global warming of 1.5ยฐC (medium confidence). (Figure SPM.1) {1.2, 3.3, Figure 1.5}
A.2.1 Anthropogenic emissions (including greenhouse gases, aerosols and their precursors) up to the present are unlikely to cause further warming of more than 0.5ยฐC over the next two to three decades (high confidence) or on a century time scale (medium confidence). {1.2.4, Figure 1.5}
Voorpaginanieuws!
Heb je het al ergens gelezen?
Zijn ze daar zelf niet van hun stokje gevallen onder A.2.1?
Dat betekent geen haast.
Merkwaardig, ik had juist de indruk dat een aantal bekende ‘sceptici’, zoals Marcel Crol en Simon Roozendaal in de richting van het IPCC opschuiven. De aanhalingstekens zouden dan weg mogen.
Heb je een link naar de bron van deze citaten, Hans Labohm?
De gemiddelde trend van UAH 6.0 is nu 0,13 graden per decade, Wanneer we dat simpel extrapoleren tot 2100 dan komt er nog 1,0 graad bij.
Bart,
https://www.ipcc.ch/sr15/chapter/summary-for-policy-makers/
Dank, Hans.
Maar ik lees er toch iets heel anders in:
“Global warming is likely to reach 1.5ยฐC between 2030 and 2052 if it continues to increase at the current rate. (high confidence) ”
In figuur SPM 1 staat een scenario waarin de antropogene CO2-emissie rond 2055 is gedaald naar 0. In dat geval blijft de totale opwarming hangen rond de 1,6 graden. Dat is natuurlijk helemaal onrealistisch, en als we iets willen wat daar maar een beetje in de buurt komt dan moeten we wel heel erg ons best gaan doen.
Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Bart,
Ik denk dat je het goed begrijpt. Het betreft hier inderdaad slechts het naijleffect van emissies uit het verleden (als ik het goed begrijp), en niet de verwachte toekomstige emissies.
De toekomstscenario’s blijven alarmerend.
Een andere vraag is hoe realistisch die scenario’s zijn. M.i. overschatten die de invloed van CO2 en onderschatten die de invloed van natuurlijke factoren. Maar de toekomst zal het uitwijzen.
Bart Vreeken
Hรฉรฉl erg ons best doen? Met we bedoel je ongetwijfeld de Chinezen en de Indiรซrs. Als ik naar de prognoses van het IEA kijk is daar gรฉรฉn zicht op voorlopig.
Een stuk verder staat wel dat ze er van uit gaan dat de ingeslagen weg, de verzachting, veder verloopt als nu het geval is, hoge verwachting.
Maar in Europa word al veel gedaan aan verzachtende maatregelen.
Iedereen normaal gesproken wil zo zuinig mogelijk met energie omgaan, dit kost immers geld.
Als ik het goed heb is de uitstoot per hoofd van de bevolking bij ons nog (een stuk)hoger dan in China, en vooral India. Dus laten we dan ook zelf ons best doen.
Maar de kans dat het gerealiseerd wordt is nihil, mee eens.
Ook moeten we ons steeds afvragen of de bijwerkingen van klimaatbeleid niet erger zijn dan de daarmee voorkomen opwarming. Wat dus niet betekent dat we dan maar niets moeten doen.
Helemaal eens Bart Vreeken. Imo had Hans Labohm zijn gekleurde bril op. Dat leest blijkbaar toch iets anders dan gebruikelijk. De boodschap van IPCC is positief in de zin dat we onder de 1.5 graden kunnen blijven. Maar alleen als we de CO2 uitstoot heel snel reduceren. Zo niet, dan gaan we deze eeuw nog door naar 2 graden. Dat is oud nieuws, dus zeker niet voorpagina waardig.
Wat kan Ronald toch goed manipuleren, zeker les gehad van een narcist?
Verklaar u nader, Gerard. En wellicht ook inhoudelijk nog iets te melden?
Realistische opmerking over iets waar alarmisten angstvallig over zwijgen.
Met jou valt te praten Bart.
Bart Vreeken
Dat is bezig zeer snel te veranderen. Daarbij lijkt het me voor de alarmisten nauwelijks relevant hoe groot de bijdrage per hoofd is. Ik heb zo’n vaag vermoeden dat het beoogde wereldklimaat daar geen boodschap aan heeft. Het gaat om de hoeveelheden CO2 als je daar zo de nadruk op legt. Hopelijk bouwen China en India thoriumcentrales in hoog tempo en bouwen ze de kolencentrales zo dat ze gemakkelijk voor thorium kunnen worden omgebouwd.
Heerlijk hรจ, Peter, om in een klein landje te wonen. Dan kun je met je vingertje altijd heel goedkoop naar de grote landen wijzen.
Heb het gelezen.
Groeit mij boven de pet maar ik denk dat Henk Dj of van der Heijden hier maar eens moeten reageren.
Tenslotte hebben zij het altijd over onderbouwen.
En reageren graag dan ook inhoudelijk zonder weer met linkjes van anderen komen, kijken of ze daadwerkelijk kennis van zaken hebben.
Er stond maar een andere reactie.
Maar ja, dat was zo’n ongelooflijk zwaktebod van Ronald.
Je hebt de context niet goed begrepen, Leejo, maar na de nieuwere reacties misschien wel.
Hoi HenryP.
Ik ben gewoon Jan.
Zijn de linker twee kolommen in je data temperatuur trends over laatste 40 jaar en 34 jaar?(Ja) Zijn die global-averages positief of negatief? (Positief) Dus daalt of stijgt de gemiddelde temperatuur over die periode? (eh…) en de maximale temperatuur en de minimale? (eh…) Die waardes zijn allemaal positief. Een positieve trend betekend…. stijging…
Ik zei niet dat je metingen moet doen. Je hebt ook geen metingen gedaan. Je gebruikt data. Ik heb wel gezegd dat je methode verkeerd was. Ook heb ik gezegd dat je tussenresultaten wel het juiste antwoord geven. Die duiden namelijk op een temperatuurstijging over de afgelopen 30-40 jaar (zie mijn vraag aan jou hierboven). Dat zijn je waardes uit de linker 2 kolommen. De cijfers waar je mee werkt zijn al temperatuur-trends in graden/jaar.
Vind het anders koud genoeg vandaag @Henry.
Maar dat is het weer zeggen ze, alleen de weermannen mogen zeggen komt door de klimaatverandering.
Vanaf dat de aardkloot bestaat zijn er klimaatverandering.
Heeft iemand dit verhaal al gemaild naar sprookjesfanaat Greta Thunberg?
Must see: https://www.rt.com/shows/icymi-with-polly-boiko/458303-greta-thunberg-environment-movement/
Geen vliegtuigen, geen auto’s, ze zal snel verhongeren.
Maar ik vind het allemaal best wel sneu voor dat meisje, ze leid aan een ziekte waar anderen gebruik van maken inclusief haar moeder, triest.
Ik denk ook dat ze een behoorlijk last bij zich heeft, รฉรฉn of andere vorm PTSS als gevolg van mishandeling(en). Dat maakt mezen gevoelig om extreem te worden, ik heb het van nabij meerdere malen meegemaakt. Moeders heeft misschien een rol gespeeld in de mishandelingen en denkt dat ze toch het beste voor heeft. Voor wie dit onwaarschijnlijk overkomt: er vindt achter de voordeuren in de westerse “beschaving” meer huiselijk geweld plaats dan men over het algemeen denkt en dat geweld is bijzonder ingrijpend, levensverwoestend zelfs.
@Gerard, dat is een ding wat zeker is, kindermishandeling is er nog steeds op grote schaal, net zo goed als van de week met die 2 kinderen wat ze gevonden hadden door een waakzame buurtgenoot, ze waren alleen thuis en totaal verwaarloosd.
Wat een Greta bashing hier weer. Greta kan effe wel de toekomst voorspellen, hoor! Ze voorspelt namelijk dat we allemaal dood gaan. Nou, wie doet dat haar na?
We zijn thans met 7,8 miljard mensen op onze planeet. Met een toename van 80 miljoen per jaar. Mensen die allemaal moeten eten en drinken. Er zijn al oorlogen, bijvoorbeeld in Jemen, die hun oorzaak vinden in het gebrek aan zoet water, en daarmee het gebrek aan voedsel.
Onze “leiders” hebben bedacht dat gewassen verbouwen voor biobrandstof een goed idee is. De ethanol in onze brandstoftanks heeft een hogere economische waarde dan het voedsel voor de armsten op onze planeet. Doen we toch nog aan geboortebeperking. Met het hout en de andere gewassen verstoken we ook de fosfaten, nitraten, en sulfaten uit de bodem. De bodem verliest zijn vruchtbaarheid. De uitstoot van CO2 compenseert alleen de Koolstof. Niet de stikstof en de fosfor. En OK, zwavel is er bijna overal genoeg in de bodem. Verder hebben de planten nog mineralen nodig om te groeien. Natrium, Calcium (onze botten!) et cetera. Eindigen ook in de asla van de verbrandingsoven.
Het hele verhaal van de CO2 uitstoot is een Hoax. Een massapsychose. Een volstrekt onzinnig geleuter dat ons wegleidt van de werkelijke problemen. Het meest bizarre daarbij is dat het niets eens uitmaakt of CO2 de aarde nu wel of niet opwarmt. Men focust zich op รฉรฉn facet van de totale problematiek omdat kijken naar het totaal pijn doet. Het hele “Global Warming” verhaal met daarbij de “Energietransitie” is zoiets als bezigheidstherapie op de afdeling Psychogeriatrie.
Hulde voor deze openbaring, zo mag ik het wel noemen. Het is mij ook al jaren geleden opgevallen dat de CO2 hype afleidt van ernstige acute problemen zoals jij die schetst. En inderdaad, helemaal schandalig is dat die mensen niet alleen niet geholpen worden, maar zelfs tegengewerkt door hun bestaansmogelijkheden in te perken. Mijnheer Gore doet zijn achternaam in onze taal volledig eer aan.
The reason renewables canโt power modern civilization is because they were never meant to. One interesting question is why anybody ever thought they could.
https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2019/05/06/the-reason-renewables-cant-power-modern-civilization-is-because-they-were-never-meant-to/amp/?__twitter_impression=true
Heb je ook die duizelingwekkende bedragen gezien die al uitgegeven zijn?
Eigenlijk is dit een begin waar geen einde aanzit.
Nieuw: Renaissancelezing van Vรกclav Klaus over de EU, immigratie en klimaatpolitiek
https://www.youtube.com/watch?v=rC2ITc4PcAQ
Jan
De sinusoide van inkomende energie van de zon heeft een (huidige) golflengte van 86.5 jaar. (Gleissberg cycle)
Als ik dus een meet periode heb van ca. 43 jaar, dan is het dus logisch dat mijn resultaaat moet laten zien dat de temperatuur over dat tijdperk is gelijk gebleven. Snap je dat?
bv. bij ons hier:
https://www.dropbox.com/s/h7944heslj7gg7q/summary%20of%20climate%20change%20south%20africa.xlsx?dl=0
Gemiddelde is gelijk gebleven maar Tmin neemt af.
Dat Tmin afneemt hier heeft een andere reden. Kom hier eens op bezoek en dan gaan we even een paar km ondergrond in een goudmijn en ontmoet even de olifant waar niemand ooit over praatโฆ.
Jan gaat in ieder geval inhoudelijk in op je beweringen, gelijk of niet.
Je ziet JvdH, HDj en Ronald overal op reageren maar niet op jou opmerkingen.
Durven of kunnen ze geen tegenargumenten bedenken?
Mensen die beweren dat het afkoelt sinds 1995 en dit negeren
http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4nh/mean:12
neem ik niet serieus en ga ik geen tijd aan verspillen.
Ga er gewoon eens inhoudelijk op in!
Hoi Leejoo.
Opzich laat Ronald gewoon een temperatuur-tijdsreeks zien waaruit je kan afleiden dat de temperatuur stijgt, en dat ie niet daalt zoals HenryP zegt. Waarom ga jij niet inhoudelijk in op de tijdsreeks van Ronald?
HenryP,
U zei dat temperatuur daalt. Nu zegt u dat de temperatuur gelijk is gebleven over de afgelopen 40 jaar. Maar geef nou eens simpelweg antwoord: zijn die trends over de afgelopen 30-40 jaar (in je eerste bestand) positief of negatief?! Geef daar nou antwoord op, die twee linkerkolommon, global averages. Mean, maxima and minima. Die zijn allemaal positief. Dus de temperatuur is de afgelopen 30-40 jaar gestegen,. Bent u het nu dus eens dat de temperatuur de afgelopen 30-40 jaar gestegen is op globaal niveau? Dat is UW analyse. niet de mijnes. Het zijn uw cijfers, die zeggen dat de temperatuur is gestegen oer de afgelopen 40 jaar. Of dat nu komt door een zonnecyclus of doordat de buurman zijn lauwe pis in de sloot loost. Daar hadden we het niet over. U zei dat de temperatuur daalt. Kom nou niet aan met die zonnecyclus of peroxide. U laat data zien over temperatuur, en die laat zien dat die gestegen is, niet dat die gedaald is. Daarna kunnen we het misschien hebben over de oorzaak, maar eerst wil ik dat u bevestigt dat de globale temperatuur de afgelopen 30-40 jaar is gestegen. Een rectificatie van wat u eerder zei.
Jan,
De zon heeft een ingebouwde schakelaar. Die kan aan gaan of af. Soms kan hij ook blijven steken. Dan krijg je een ‘extended’ minimum (extra koude, kleine ijstijd) of maximum (extra warmte, geen ijs op de Noord pool). Als hij aan staat wordt het warmer. Als hij af staat wordt het kouder. Maar dat is relatief. Je moet kijken waar het nul punt is (energie in = energie uit)
Ik zag dat de eerste keer toevallig bij een onderzoek in Alaska. Ik deed dat onderzoek in 2012 en met de hulp van een vriend kon ik de sinusoide in kaart brengen. Ik nam daar aan dat de golflengte voor Gleissberg 88 jaar was, en niet 86.5 zoals ik het nu kan afleiden van de magnetische veld sterkten van de zon.
http://oi60.tinypic.com/2d7ja79.jpg
Het voorspelde draai punt van de sinusoide was dus niet in 2016 maar wel in 2014.
Je moet dus even kijken bij welk interval je meet. Wanneer staat de zon op afkoelen en wanneer staat het op opwarmenโฆ.
Ik heb jou al een keer laten zien dat de stand van de planeten een goede aanduiding geven wanneer de zon aanstaat en wanneer hij af staat.
CO2 heeft natuurlijk niks met aarde verwarming te maken. De verwarming komt van boven (de zon) of van onder (verschuiving van de ijzer kern – in noord oostelijke richting. Dat maakt het warmer bij jullie en kouder hier bij ons).
Je antwoord mijn vraag niet. Is de globale temperatuur gestegen over de afgelopen 30-40 jaar?
Jan, ik begrijp die vraag niet. Dat staat toch duidelijk in mijn tabellen?
Van 1-1- 2015 tot 1976 was de spoed van verwarming gemiddeld 0.012K/jaar.
Totaal: + 0.5 K.
Maar je moet wel naar alle resultaten kijken als je iets van het klimaat wilt begrijpen.
Het word kouder. Globaal.
Maar nou wil ik jullie even iets vragen
Was mijn resultaat van Hato correct?
(Curacao ligt in NL, dus heeft KNMI dat in hun databasis?)
iemand heeft zeker die KNMI link?
Hoe kunt u nu zeggen dat de globale temperatuur over de afgelopen 40 jaar met 0.5 K is gestegen, maar dat het globaal kouder wordt. Eerst moet je de juiste constatering den, daarna ander variabelen bekijken wat de oorzaak is. Maar de constatering is dat het de afgelopen 40 jaar met een halve graad warmer is geworden, correct? Dat de temperatuur is gestegen…., niet gedaald. Dat het warmer is geworden, en niet kouder. Dat wil ik van je horen.
Ik weet niet of uw Hato resultaat correct is. Hoe dan ook is een tijdsreeks van een enkele locatie niet representatief voor de wereld. Ik zou er zo een andere tegenover kunnen zetten van een locatie waar temperatuur grandioos stijgt. Ook dat zou niets zeggen over de globale temperatuur. Die lokale data moet men assimileren (op een juiste manier samenvoegen). Er zijn verschillende datasets over de globale temperatuur te vinden die dat hebben gedaan. Ik zie daarom niet het nut in om uw methode over een enkel meetstation na te gaan.
Curacao ligt niet in Nederland en heeft een eigen meteorologische dienst. KNMI verzorgt wel het weerbericht voor de (wel) Nederlandse gemeenten Saba, Sint-Eustatius en Bonaire.
Tienduizenden huishoudens in provincie Groningen zaten anderhalf uur zonder stroom De oorzaak was een kleine explosie in een 110.000 volt hoogspanningsstation van Tennet aan de Maarhuizerweg in Winsum
De brandweer van Baflo wilde uitrukken om eventueel standby te zijn als er na de explosie brand zou uitstaan. Dat lukte echter niet, omdat de grote garagedeur van de kazerne niet open ging.
https://www.dvhn.nl/groningen/Tienduizenden-huishoudens-in-provincie-Groningen-zonder-stroom-update-24432919.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fnews.google.com%2F
Dit nieuwsbericht toont 2 gebreken
– Risico van extreem wiebelstroom (ontploffende transformatoren.)
– En het gevaar van volledig elektrisch gaan (elektrisch aangedreven deur van de brandweer ging niet open)
Jan, je zegt
Die lokale data moet men assimileren (op een juiste manier samenvoegen).
Ik zeg dus
Nou, dat heb je wel aardig goed begrepen.
Zover ik weet, is er eigenlijk niemand die dat goed doet, behalve mijzelf natuurlijk.
Er ligt namelijk een hele procedure van mij over het nemen van een monster van een aantal weerstationnen die globaal representatief zijn en die toch voldoen aan de principes van een echte steekproef in de kansenleer.
Daar heb ik echt wel heel lang over nagedacht.
Het Hato result zoals gerapporteerd in mijn vorig commentaar komt van Tuteimpo.net dus ik neem aan dat het correct is.
De afname in temperatuur daar was 0.6 graden C sinds 1995. Dat is wel veel?
Hoe past dat dan volgens jou in een prentje van ‘globale’ verwarming wegens een vermeerdering van ‘groenhuis’ gas?
Als jij of iemand mijn resulaten goed begrijpt dan kan je met 99% zekerheid zeggen dat het gemiddelde van de spoed van verwarming van 1-1- 2019 tot 1995 negatief zal zijn,
dat is dus;
het wordt kouder, globaal.
als de spoed (=snelheid) van opwarming van 2019 – 1995 negatief is (afkoeling), dan is die van 1995 – 2019 dus positief (opwarming).
Zijn we er zo uit heren?
Ronald
de spoed (=snelheid) van opwarming is de afgeleide van de lineaire vergelijking die je krijgt als je een regressie doet. Het is een gemiddelde spoed van de verandering in temperatuur over het tijdperk in K/jaar.
regressie doe je meestal van boven naar beneden, d.i 2019 tot 1995.
je kunt wel de regressie doen van 1995 tot 2019 maar je krijgt inderdaad hetzelfde resultaat.
Je formuleert zeer onzorgvuldig, HenryP, daardoor is er geen touw aan vast te kopen. De globale temperatuur stijgt. Dat zeggen zowel landstation als satellietmetingen. Als je dat ontkent zul je de fouten in die data sets moeten aantonen.
“Zover ik weet, is er eigenlijk niemand die dat goed doet, behalve mijzelf natuurlijk.
Er ligt namelijk een hele procedure van mij over het nemen van een monster van een aantal weerstationnen die globaal representatief zijn en die toch voldoen aan de principes van een echte steekproef in de kansenleer.
Daar heb ik echt wel heel lang over nagedacht.”
Nou, al ben ik het daar niet mee eens. Ik vind het redelijk amateuristisch hoe u dit heeft gedaan, maar u heeft inderdaad een poging daartoe genomen, waar ik u al in den beginnen voor heb gecomplimenteerd. En daar komt uit dat het de afgelopen 40 jaar globaal met 0.5K warmer is geworden. Dat is de conclusie uit de linker kolom. Dat zijn uw cijfers, niet mijnes…
Nogmaals, Hato is niet de wereld. Ik kan daar zo een ander meetstation tegenover stellen waar de temperatuur enorm is gestegen. op climexp.knmi.nl net een gekeken naar een willekeurig station op de aarde. Ik kwam uit op TemanRassat, Algerije. temperatuur daar tussen 1955-2018 met 1.5 graden gestegen. Hoe past dat volgens u in de globale daling van temperatuur? Dit was het eerste station waar ik naar keek. Ik ben daarna verder wezen kijken, bijna alle meetstationnen leveren een dergelijke temperatuur stijging op. Ook even Hato Airport opgezocht, idem, een temperatuurstijging van ~1.5 graden. Kijk maar op climexp.knmi.nl, tussen 1955-2018. Stijging van ~1.5 graden.
Bevestig nu eens uw eigen cijfers dat tussen de 40 jaar voor 2014 de temperatuur is gestegen met 0.5 K. (linkerkolom). Herhaal me maar letterlijk: “Ja, de temperatuur is tussen 1974 – 2014 met 0.5 K gestegen volgens mijn analyse. Het is in die periode dus warmer geworden, niet kouder.” Ik heb er alle vertrouwen in dat u dit kunt. Succes
Nee, joh, dat hoef ik niet te doen. Ze moeten het zelf maar uitzoeken. Ik wou alleen maar voor mijzelf weten wat de waarheid is.
Ik ben een hobbyist.
Het wordt kouder. Globaal gesproken.
Geloof het of niet.
Jammer Henry, wanneer het spannend wordt haak je af. Ik denk dat Jan weet waar hij over praat; ik denk dat Ronald dat ook doet.
Ik als meelezer vond het wel intrigerend, maar tevens ook zoals Ronald het typeerde, geen touw aan vast te knopen.
Waarin en waarom zijn jouw inzichten afwijkend van de gemiddeld genomen wetenschappelijke kennis en datasets.
@Ronald 10 mei 2019 om 00:37
“Meerdere onafhankelijke data sets, geproduceerd door internationaal erkende wetenschappers werkende binnen internationaal erkende instituten, die alleen een consistent beeld opleveren van een opwarmend klimaat.”
–Meerdere onafhankelijke data sets
Die onafhankelijkheid is er niet, men gebruikt delen van door anderen opgestelde data sets per meetstation.
–internationaal erkende wetenschappers
–internationaal erkende instituten
Binnen eigen kring.
–een consistent beeld opleveren van een opwarmend klimaat
Voor zover het gaat om het monster van een globaal klimaat.
HADCRUT4-Global laat zien dat de snelheid van opwarming tussen ~1910-1940 en ~1980-2000 ongeveer hetzelfde is.
Vanaf 2000 lijkt een plafond bereikt te zijn.
Daar heb ik nog geen verklaring voor gezien.
Boels
HC4 1910-1940 0.127 ยฑ0.057 ยฐC/decade (2ฯ)
HC4 1980-2000 0.170 ยฑ0.099 ยฐC/decade (2ฯ)
Ik zie een verschil in opwarming en niet ongeveer hetzelfde
Verder natuurlijk
HC4 2000-nu 0.152 ยฑ0.102 ยฐC/decade (2ฯ)
Lijkt niet echt op een ” plafond” als dat een ” plafond” is dan was er tussen 1910 en 1940 ook een ” plafond”
Verder HC4 1980-nu 0.172 ยฑ0.036 ยฐC/decade (2ฯ)
” Daar heb ik nog geen verklaring voor gezien.”
Ik wel, je sluit je ogen voor de feiten en droomt wat vragen en verklaard ze vervolgens als onbeantwoord.
Je bent een groepsdenkertje Boels en je wil je eigen beperkingen niet kennen
Boels,
landstation data (HadCrut bijvoorbeeld) en satellietdata (UAH bijvoorbeeld) zijn onafhankelijk. Toch?
“binnen eigen kring”. Dat is een zeer goedkopende en daarmee nietszeggende opmerking.
“Voor zover het gaat om het monster van een globaal klimaat.” Ja, het gaat om globaal klimaat. Daar komt geen monster aan te pas.
“Vanaf 2000 lijkt een plafond bereikt te zijn. Daar heb ik nog geen verklaring voor gezien.”
Ik zie geen plafond in 2000. Niet in woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/mean:12 en niet in http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_April_2019_v6.jpg
@J van der Heijden 10 mei 2019 om 08:41
Je bent nog steeds in de ban van het IPCC ;-)
En mij groepsdenken verwijten?
Lachertje.
En nog nooit gehoord van “the pause”?
Rond die cijfertjes eens af op 0,1K en dan krijg je “ongeveer” ;-)
De rest is neuzelarij.
Boels, ik vind je antwoord op van der Heijden veel weg hebben van wegkijken van de informatie die de data leveren. Een trend van 0.127 graden per decade en 0.170 graden per decade is een verschil van zo’n 40%. Dat kun je niet zo maar even wegwimpelen door slechts de eerste decimaal te betrekken in het geheel. Overigens als je dat goed zou doen krijg je trends van 0.1 en 0.2, een 100% verschil.
Ik wรฉรฉt dat het de afgelopen decennia warmer is geworden.
Hoe wรฉรฉt je dat?
Door zelfondervinding of door gehomogeniseerde datasets?
Meerdere onafhankelijke data sets, geproduceerd door internationaal erkende wetenschappers werkende binnen internationaal erkende instituten, die alleen een consistent beeld opleveren van een opwarmend klimaat.
Met alle respect, HenryP voldoet niet aan bovengenoemde kwalificaties.
Je gaat me echt niet vertellen dat jij รฉรฉn graad mogelijke verwarming kan constateren op de leeftijd die je hebt…
Inderdaad. Maar dat is ook helemaal niet noodzakelijk. Zie (Ronald 10 mei 2019 om 00:37)
Science met gehomoginiseerde datasets is not settled Ronald. Als jij daar je zeker weten op baseert heb ik medelijden met je.
En al die erkende wetenschappelijke instituten worden gefinancierd door?
En al die wetenschappelijke instituten volgen meteorologische afgesproken regels (oa qua homogenisatie) bepaald door?
Er is sprake van vergaande compartimentalisering binnen de wetenschap.
Je kunt het ook postmodern noemen…
En dan even de replicatiecrisis.
Wie controleerd wie?
Homogenisaties worden niet gecontroleerd want niet peer reviewed aangeboden.
Kortom, als wetenschappers terugwijzen naar datasets van importantie, dan barst ik in lachen uit.
Het werkelijke wetenschappelijke fundament ontbreekt.
Anne,
” Homogenisaties worden niet gecontroleerd want niet peer reviewed aangeboden.”
Natuurlijk wel, voorbeeldje? BEST,
en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Earth
betaald door onder andere de broertjes Koch
sourcewatch.org/index.php/Koch_Brothers
En de uitkomsten zijn hetzelfde als al die andere studies en natuurlijk prima online te vinden
berkeleyearth.org/land-and-ocean-data/
Maar als je wilt is ook de publicatie van HC4 te vinden
crudata.uea.ac.uk/cru/data/temperature/
Maar als je alles of een groot gedeelte niet vertrouwd zijn er ook mensen die het zelf kunnen met 6 stations
moyhu.blogspot.com/2011/03/area-weighting-and-60-stations-global.html
Anne komt slechts met non-argumenten. Ze vertrouwt niemand en dat is toch wel een lastig uitgangspunt.
Jan, Berkeley BEST is een verhaal op zich en enig in zijn soort…
Geschiedenis/relatie WMO en IPCC
Created in 1988 by the World Meteorological Organization (WMO) and the United Nations Environment Programme (UNEP), the objective of the IPCC is to provide governments at all levels with scientific information that they can use to develop climate policies. IPCC reports are also a key input into international climate change negotiations.
https://www.ipcc.ch/about/
Climate data homogenization http://www.wmo.int/pages/prog/wcp/wcdmp/CA_4.php
Guidelines on climate metadata and homogenization http://www.wmo.int/pages/prog/wcp/wcdmp/wcdmp_series/documents/WCDMP-53.pdf
Geschiedenis/relatie WMO en IPCC
Created in 1988 by the World Meteorological Organization (WMO) and the United Nations Environment Programme (UNEP), the objective of the IPCC is to provide governments at all levels with scientific information that they can use to develop climate policies. IPCC reports are also a key input into international climate change negotiations.
https://www.ipcc.ch/about/
Climate data homogenization wmo.int/pages/prog/wcp/wcdmp/CA_4.php
Guidelines on climate metadata and homogenization wmo.int/pages/prog/wcp/wcdmp/wcdmp_series/documents/WCDMP-53.pdf
Anne
Heb jij mijn tabellen gezien?
Ik zal later verder reageren.
Henry, ik heb ze wel bekeken maar geprobeerd eea te plaatsen in kader jouw opmerkingen. Ik kwam er niet uit iig.
Vond daarom de discussie met Jan en ook opmerkingen van Ronald interessant, maar ook daardoor werd het me niet duidelijk.
Was benieuwd hoe eea zich verder ter verduidelijking zou voltrekken.
Ik moet eea eens van begin af aan duidelijk maken hoe ik tot mijn conclusie ben gekomen dat mensgemaakte verwarming verwaarloosbaar klein is.
Mijn tabellen kunnen makkelijk door een onafhankelijk persoon dedupliceerd worden als iemand ge-interesseerd is om te weten welke voorwaarden worden gesteld aan de steekproef.
Daar wil ik nog aan toevoegen dat de mens warmte uitstoot. Namelijk 37,2 graden celcis. Daardoor stijgt de omliggende temperatuur en dus de atmosfeer. Zo. Bewijs geleverd de mens is de boosdoener. Haha…
Ja Dieter!
Ik kan ook een vuurtje stoken (voor barbecue) en dan houd ik er een thermometer boven en dan zie ik dat de temperatuur toeneemt boven het vuur. Mens gemaakte warmte! Inderdaad, Zodoende dacht ik dat ik makkelijk kon bewijzen dat mens gemaakte echt bestaat:
Bij ons hier in de winter maanden hebben we geen regen maar het word wel fris met vorst in de nacht en ochtend en er worden veel vuurtjes gestookt om warm te blijven. In de ochtend hangt er dan een een bruine damp van (veel?) verbrand groenhuisgas. Ik deed dus mijn eerste statitische analyse om te kijken hoeveel het warmer is geworden over de laatste 40 jaar hier, in de winter maanden van Junie tot September.
Ik was zo verbaast toen ik vond dat de minimum temperaturen hier zijn gedaald in de winter gedurende de laatste 40 jaar….Ik dacht eerst dat CO2 de aarde verkoelt [omdat het natuurlijk ook absorpties heeft in het emissie spektrum van de zon]
Eigenaardig he?
Theoretisch is er dus wel mensgemaakte warmte maar het is zo weinig vergeleken met de natuurlijke factoren dat het onmeetbaar klein is.
@Henryp. Ik weet het niet zeker, het is een aanname. Ik heb nog geen bewijs gezien dat de mens de aarde opwarmt. Dat is volgens mij ook erg ingewikkeld omdat aan te kunnen tonen. Zoals jij al aangeeft 40 jaar statistieken is geologisch gezien (vanuit die achtergrond) te verwaarlozen. Het is niet te bewijzen. Op korte termijn (10000 jaar) zijn fluctuaties te zien in vegetatie, dieren. Planten en dieren verdwijnen temperatuur gordels veranderen, continenten verschuiven.
Natuurlijk moeten wij mensen zuinig zijn op wat er is. Maar dat de mens enig invloed heeft op de opwarming van de aarde (ook theoretisch) mag verwaarloosbaar zijn.
Dieter
Ik ben blij dat wij het eens zijn!
Jan, je zegt
Ik kwam uit op TemanRassat, Algerije. temperatuur daar tussen 1955-2018 met 1.5 graden gestegen. Hoe past dat volgens u in de globale daling van temperatuur?
Jan, dat is toch onzin?
Je kunt echt niet verder terug gaan als 40 of 50 jaar omdat voor die tijd de mensen echt niet wisten dat kwik met glas reageert wat tot foutieve lezingen leidt…
Jouw station is ook niet eens op de evenaar? Het is ver daar vandaan.
Je snapt mijn methode niet maar ik zal nog wel een keer een mooi opstel maken. Misschien wil Hans het dan wel hier publiceren…
Daar ben ik helemaal voor, Henry P, maar ik denk niet dat Hans Labohm jou daar de ruimte voor geeft. Er zijn grenzen natuurlijk.
HenryP,
U schrijft werkelijk de meest bizarre dingen om maar niet te hoeven zeggen dat een positieve trend van temperatuur (door u zelf bepaald) betekend dat de temperatuur is gestegen. Het is als zelf 2+5=7 opschrijven, en vervolgens zeggen dat het fout is…
Het meest bizarre vind ik nog dat niemand van de ‘klimaatcritici’ hier op deze site hier wat van zegt. Iedereen ziet dondersgoed dat de zinnen van HenryP geen steek houden. Het lijkt erop dat niemand kritiek wilt leveren op iemand die hun straatje verdedigt. Ik zou iemand gewoon corrigeren als hij onzin praat over het ontploffen van de wereld door temperatuurstijging bijvoorbeeld, maar deze correctie lijkt aan de andere kant van het spectrum niet plaats te vinden. Zolang iemand maar de wetenschap aanvalt, vind iedereen het best. Maar als iemand schrijft dat CO2 een broeikasgas is, is het hek van de dam. Vreemd…
Ronald
Ik denk dat Hans en anderen hier het best wel interessant zouden vinden om vast te stellen dat er ook wetenschappers zijn die ‘mensgemaakte’ verwarming helemaal niet konden vinden..
Het is wel zo dat als inderdaad een woestijn veranderd word in een oasis (Las Vegas) je opwarming krijgt maar als je alle bomen omhakt (Tandil, Argentinie) krijg je afkoeling. Vergroening betekent dus (iets) verwarming. Nochthans, tot nu toe lijken deze twee ‘mens gemaakte’ klimaatveranderingen elkaar uit te kanselleren aangezien mijn grafieken alles volledig natuurlijke sinusoides volgen.
je kunt eea natuurlijk volgen in mijn tabellen,,,, ik zuig niks uit mijn duim…