Een bijdrage van Hugo Matthijssen.
Op dit moment zien we dat op en rond Groenland de temperatuur aan het dalen is. De gletsjers groeien weer aan en ook de omvang van het zeeijs op de Noordpool neemt weer toe. Nu nog wat dikker worden.
Zie ook hier.
Goede berichten maar niet om de opwarmingspaniek mee aan te wakkeren.
Het noorden warmt niet meer op en is niet meer geschikt om de ‘boodschap’ te blijven verspreiden. Nu wordt de aandacht verplaatst naar het zuiden.
En waar komt Joop.nl mee: ‘Antarctica voor het eerst getroffen door ‘hittegolf’.’
Citaat:
Australische wetenschappers hebben de eerste hittegolf geregistreerd op Antarctica in een onderzoeksstation in het oosten van het continent gedurende de zomer van 2019-2020 op het zuidelijk halfrond. Tussen 23 en 26 januari werden de hoogste temperaturen ooit gemeten.
Op geen enkel moment zakte het kwik onder de 0 graden terwijl de maximumtemperaturen boven de 7,5 graden uitkwam met een uitschieter naar 9,2, dat is bijna 7 graden boven de gemiddelde maximumtemperatuur.
Zonder exacte locatie is dat niet te controleren. Dus nepnieuws!
Dan wordt ook dit nog even genoemd:
In februari werd in het Zuidpoolgebied een recordtemperatuur gemeten van 18,3 graden.
Dat bericht is door veel dagbladen opgenomen en komt van het noordelijke weerstation Esperanza op de punt van het Antarctische schiereiland, enkele duizenden kilometers van de Zuidpool. Het ligt veel dichter bij Zuid-Amerika dan bij de Zuidpool op een rotsachtig eilandje in een gebied waar aan het eind van de zomer de het ijs bijna is verdwenen. Het is een eilandje met zwarte rotsen in een vulkanisch gebied, dat aan het eind van de zomer in de oceaan omgeven is door water doordat het zeeijs daar aan het eind van de zomer vrijwel volledig is gesmolten. Dan kan het met de laatste zonnestralen op de zwarte rotsen het net even opwarmen.
Deze hogere temperatuur verdwijnt al snel als in het begin van de winter de snelheid van de aflandige wind weer gaan oplopen tot 320 km per uur. Wind met als brongebied de ijsmassa boven op Antarctica. Een gebied waar in de winter temperaturen onder de -90 graden gemeten worden. Zie ook de polar cell.
Nu de Zuidpool zelf.
Op vrijdag 20 maart is op het Vostok-station op 1000 km van de Zuidpool de laagste temperatuur in maart ooit gemeten, -75,3 C. Zie hier.
The MSM has a blatant warm-bias, that’s been clear for years …
A myriad of news outlets were all-too-happy to run with the Antarctic Peninsula’s record warm temperature last month, painting it as further evidence of the coming climate catastrophe (despite the peninsula actually being located closer to Argentina than the South Pole, and the event officially going down as a foehn). But where are those same rags now? Where is their balance? Their credibility? Or is informing the public not the goal anymore, is their mission merely to propagandize?
Last Friday, Antarctica set its coldest EVER March temperature…
…somehow, in what we’re to believe is a linearly warming world on the brink of “overheating”, the world’s southernmost continent is currently the coldest its ever been for the time of year.
The Vostok Station clocked a bone-chilling -75.3C (-103.54F) on the morning of Friday, March 20.
Samenvattend
Aan het eind van de zomer is het zeeijs rond Antarctica voor een groot deel verdwenen grote schotsen zijn afgebroken en gesmolten en in het begin van de winter zie je dan ook door de toenemende zeer koude wind vanaf het gebied rond de Zuidpool het zeeijs enorm snel groeien tot de omvang van Afrika
Antarctica is de zuidpool niet de magnetische zuidpool ligt op Antarctica.
Toch zijn dit soort berichten afkomstig van de media, die zeer regelmatig onjuiste informatie naar buiten brengen. Het bericht over 18,3 graden op het zuidpoolgebied. (Op het noordelijkste puntje van Antarctica veel dichter bij Zuid-Amerika dan bij de Zuidpool.) En zo wordt er weer nepnieuws verspreid om de opwarmingshype weer aan te wakkeren.
De feiten:
- Op de noordpool begon het in 2016 af te koelen en die zet nog steeds door. Gletsjers zijn weer aan het groeien.
- Met een oppervlakte van 31,48 miljoen vierkante kilometer was de sneeuwbedekking op het noordelijk halfrond de afgelopen week de op één na grootste in die week sinds het begin van de satellietwaarnemingen in 1966. Alleen in 1976, toen er in dezelfde week een oppervlakte van 31,50 miljoen vierkante kilometer met sneeuw was bedekt, lag er nog net iets meer. Zie hier.
- En op antarctica op de vostok basis 1000 km van de zuidpool is een koude record gemeten op vrijdag 20 maart is de laagste temperatuur in maart ooit gemeten, – 75,3 C.
- En op een klein rotsachtig eilandje dicht bij de punt van het Antarctisch schiereiland veel dichter bij Zuid-Amerika dan bij de zuidpool is aan het eind van de zomer door de laatste zonnestralen de temperatuur opgelopen tot iets meer dan 18 graden C.
En waar komen de Nederlandse media nu mee? Hitterecords op de Zuidpool!
Meer weten hier.
Joop.nl! Wie kan er een outlet noemen die nog erger is dan Joop.nl?
Gelukkig heb ik in mijn opvoeding meegekregen die club beter te mijden als de pest. Tenzij ik het summum wil beleven op het gebied van overdrijven, framen, uitlokken, provoceren, liegen en bluffen. Dat doe ik wel eens, omdat hun uitingen laxerend werken bij mij. Nu snel stoppen, zonde van de tijd..
Joop.nl? Mijn grote god nog aan toe. Als je de geschifte mensheid wil “zien”, ga daar dan eens heen. Narcisitische onkunde in het kwadraat.
Joop.nl ?
Wat is dat? Daar ben ik nog nooit geweest en op basis van jullie ervaring zal.ik dat maar zo houden.
Wat betreft de extremen. Als je ze zoekt, zul je ze vinden. Dat is wat er aan de hand is. Zowel extremen naar boven gevonden Door de alarmisten, als extremen naar beneden Door het normale volk.
Het blijven echter extremen die, telkens als je ze goed evalueert, niets zeggen over wat er echt gaande is, namelijk niks bijzonders. Het klimaat verandert een héél klein beetje in de loop van de tijd, maar dat is normaal en geen probleem. Beetje anticiperen en klaar is Petra…
Elke oprisping wordt aangegrepen om propaganda te maken voor de “goede” zaak De MSM doen al jaren niets anders. Het is al lang geen journalistiek meer, maar propaganda in dienst van de politiek. Inmiddels zijn bijna alle journalistieke kanalen verstopt geraakt met verblinde wereldverbeteraars die vergeten zijn wat ze ook al weer willen verbeteren. Een deel ervan heeft het licht gezien, het is hun verdienmodel geworden.
Tussen feiten en conclusies ligt nog een hele wereld. Het is altijd complexer dan je denkt. Zomaar een paar berichten van de afgelopen dag.
Gaan bomen extra groeien dankzij CO2? Vergeet het maar
Klimaat Dankzij CO2 in de lucht gaan bossen harder groeien, was de hoop. Maar zo werkt het niet in de natuur.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/08/gaan-bomen-extra-groeien-dankzij-co2-vergeet-het-maar-a3996252
Zonnepanelen kosten Veenendalers 40.000 euro per jaar: ‘Leveren te veel energie’
Zonnepanelen op het dak? Goed geld verdienen, denk je dan, met al die zonuren van de laatste dagen. Maar eigenaren van huizen in Veenendaal hebben juist te maken met een financiële domper. De netwerkcapaciteit kan de extra stroom daar niet verwerken, wat storingen bij de panelen veroorzaakt.
https://www.ad.nl/wonen/zonnepanelen-kosten-veenendalers-40-000-euro-per-jaar-leveren-te-veel-energie~a3a5dcb8/
Tegenslagen zijn er ook
Het optuigen van het Nederlandse klimaatbeleid wijkt tijdelijk voor corona. Eén van de belangrijkste deadlines voor het formuleren van regionale plannen om het landelijke klimaatakkoord uit te voeren is verschoven van 1 juni naar 1 oktober.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1272081808/klimaat-in-de-wacht-door-corona
Waarom is de Aarde dan 35% groener geworden sinds 1975? Vanaf dan loopt ook de CO2 curve op. Het artikel gaat over eucalyptusbomen. Dat geldt niet voor de rest van de vegetatie.
Ach, dat de glastuinbouw bergen geld uitgeeft om de CO2 in hun kassen op te voeren, maakt duidelijk hoe het zit.
Ga weg, Eab !!!!!!
Eab
Misschien gaan bomen niet harder groeien. Dat zou zo maar kunnen. Dat hangt namelijk niet alleen af van CO2 maar ook van temperatuur.mineralen, water. Wat wel duidelijk is én ook geconstateerd is dat er meer vergroening optreed en daarmee op geschikte plaatsen ook meer boomgroei. Waar de gletsjers krimpen, neemt het bos toe. Historisch bewijs is er voldoende.
Overigens is het wel vreemd dat de boomgroei in noordelijke streken trager verloopt dan hier. Hetgeen duidelijk maakt dat de hogere temperatuur zorgt voor meer aanwas van hout. Jaarringen van noordelijk gegroeid hout onder verder vergelijkbare condities altijd smaller.
Méér CO2 en een hogere temperatuur is meer bos. Dus laat het bos maar gewoon zijn gang gaan en houdt dus op met plaggen om dat tegen te gaan.
EAB. +1: Kan er geen Rijksapp komen om ons op het juist klimaat spoor te zetten.
Snapt iemand hoe de spanning te hoog kan worden? Dat is met een normaal geregeld circuit toch onmogelijk? Ik snap niet dat 250 volt niet gewoon op 230 kan worden gehouden. Zouden ze soms de Ampères met Volts verwarren?
Als je maar genoeg stroom toevoegt in het net loopt de spanning op, als het vanwege te krappe geleiders nergens anders heen kan. ik registreer hier de spanning ter plaatse en zie schommelingen tussen 225 en 245 Volt, dat zijn dan wel de pieken maar tussen 230 en 238 is een vrij normale schommeling
Stroom kan niet bergop lopen dus geeft de omvormer een hogere spanning af dan de netspanning als je teruglevert aan het net. Hoe hoger de stromen op het net, hoe hoger de spanningsval door weerstandsverliezen. De wijktrafo is meestal niet slim en zit voor deze uitleg even op een vaste spanning van 230V (in werkelijkheid wordt in de zomer de wikkelverhouding veranderd zodat er een lagere spanning uitkomt) waardoor op het traject van omvormer tot wijktrafo maximaal 23V spanningsval mag zijn waardoor de maximale stroom beperkt is. Omvormers sluiten zichzelf af bij een spanning van 253V. Zie daar het probleem. Is er in een wijk veel PV en wordt er op een zonnige dag veel stroom teruggeleverd dan wordt de spanningsval over te dunne kabels te groot en schakelt de omvormer zich af.
De oplossing is dikkere kabels in de grond of decentrale accu’s die aan peakshaving doen of PV situeel verbieden. Naarmate accu’s goedkoper worden kan het voor de netbeheerder interessant zijn om accu’s stimuleren want dat scheelt ze infrakosten.
Rien en Marc,
Dank je voor je antwoorden.
Ik snap het nog niet helemaal, maar dat zal dan wel aan mijn kennis liggen. Maar, inderdaad, de trafo’s spelen een belangrijke rol, plus de dikte van de draad. Mee eens.
Maar het zal wel waar zijn dus.
Koraalverbleking bij grootste rif ter wereld door de opwarming van oceaanwater wijder verbreid dan ooit tevoren
Het koraal van het Groot Barrièrerif voor de noordoostkust van Australië verbleekt door extreme opwarming van het oceaanwater voor de derde keer in vijf jaar. Onderzoekers vrezen dat het grootste koraalrif ter wereld zich van deze mariene hittegolven steeds moeilijker kan herstellen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/koraalverbleking-bij-grootste-rif-ter-wereld-door-de-opwarming-van-oceaanwater-wijder-verbreid-dan-ooit-tevoren~bd995c97d/
Het lijkt mij logisch dat het koraal rif zich zuidwaarts uitbreidt waar het immers koeler is.
Handig want dan hoef je niet zover te reizen vanuit Sidney.
De opwarming van het oceaanwater gaat nu veel sneller dan ooit tevoren. Ik betwijfel of het koraal dat tempo kan bijbenen.
Of het bestaande koraal dat middels verplaatsing kan bijhouden weet ik (we ook?) niet.
Echter het lijkt mij dat er zuidelijker dan gewoon nieuw koraal gaat groeien.
Ze moeten niet liegen over het reefs.
http://www.gbrmpa.gov.au/the-reef/reef-health
Uit jouw link:
“Severe bleaching was more widespread than in previous bleaching events”
… “Corals on reefs with severe bleaching, however, are likely to have significantly higher, though variable, mortality rates.”
Wat is dan de leugen?
Dat er op andere plaatsen ook verbeteringen zijn en dat de watertemperatuur ook weer normaal is.
Met andere woorden het is totaal niet zo dramatisch is als voorgeschoteld word.
Het meeste wat aangetast is, is reef op plaatsen wat dicht bij de kust ligt en ook nog niet overal, alleen dit is al raar.
En als je even door googled zul je zien, dat dit in het verleden al vaker is geweest.
Er is een Australische minister die zelf een proef op de som is gaan nemen.
Maar zo als altijd laten de alarmisten graag het ergste zien, dat is sensatie dat is spectaculair uiteraard.
Als je verder goed gelezen hebt had je kunnen lezen dat in toeristen gebieden niet of verwaarloosbaar aantasting was.
De stukken die aangetast zijn zullen op de korte en de ergere op lange termijn weer herstellen, helemaal of grotendeels.
De natuur is veerkrachtig, alles word op de hoop opwarming gegooid heden.
En in eens in een jaar of 5 gebeurd dat allemaal door dat beetje opwarming.
Het is maar waar je in gelooft.
Ik geloof in dat het bos opstoken wat Rattenval doet slecht is.
Eab
vanaf het begin van de industriële revolutie is de temperatuur van de onderlaag van de atmosfeer met gemiddeld 0,9 graad Celsius per eeuw gestegen.
Je kunt twisten over de oorzaak, maar feit is dat we vanaf het einde van de laatste kleien ijstijd opwarmen en dat CO2 een broeikasgas is.
In die periode is de hoeveelheid CO2 toegenomen van 280 ppm tot 415 ppm dat lijkt veel maar zet je het in een percentage dan is dat van 0,028% naar 0,0415% een verschil van 0,0135% van alle gassen in de atmosfeer.
Waterdamp is het belangrijkste broeikasgas zie dit artikel van het KNMI https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/broeikasgas-waterdamp. En de versterkende werking? Er zijn zoveel meer processen in de atmosfeer die de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer Bepalen dat dat beetje waterdamp niet echt veel invloed kan hebben.
Maar nog een stap verder. Het KNMI geeft aan dat er net zoveel energie nodig is om de luchttemperatuur met 5 graden te verwarmen als dat er nodig is om de bovenlaag van de oceaan met 0,02 graden te laten stijgen.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/verdwenen-warmte-in-oceaan-gevonden
Hoeveel warmer kan dan de oceaan geworden zijn door het beetje opwarming van de atmosfeer?
En dan het Rif het loopt vanaf het zuiden naar het noorden en de watertemperatuur tussen het ene uiteinden van dit rif kan wel een paar graden verschillen.
Verdiep je eens in het leven van koraalpoliepen en de symbiose met algen dan zul je ziek dat ” gebleekt koraal de algen heeft afgestoten en wacht tot er een beter exemplaar langs komt.
Gezien de lange reactie op EAB en het negeren van mijn fact check concludeer ik dat de “Zonder exacte locatie is dat niet te controleren. Dus nepnieuws!” uitspraak niet gerectificeerd gaat worden. Over nepnieuws gesproken ….
@Hugo Matthijssen9 apr 2020 om 13:32 Mee eens en hierbij nog een interessante studie: http://landscapesandcycles.net/falling-sea-level–bleached-great-barrier-reef.html
Dus dalende zeespiegel in die regio, ergo meer opwarming van het zeewater daar en dus wisseling van algengroei op koraal.
Eab
Volgens mij heb je er lol in mensen op het verkeerde been te zetten. Ik zie je achter je computer schaterlachen omdat je met je sarcastisch bedoelde berichten wéér eens iemand in de gordijnen hebt gejaagd.
Dieter
De komende 1 miljoen jaar gaat het gebeuren dat de zeespiegel 100 m lager en 30 m hoger is dan nu. Uiteraard niet tegelijkertijd.
Hebben al die klimaatstudies toch nog wat kennis opgeleverd. Er is echter niemand die precies weet waarom. Er zijn theoriën over de temperatuur van de zon, de baan van de aarde om de zon, de stand van de aardas, vulkanisme en meteoriet inslagen.
De invloed van de mensheid op het klimaat is er nu bijgekomen. De uitstoot van CO2 heeft een opwarmend effect op de aarde als geheel. Niemand weet echter precies hoeveel. De één zegt heel veel, de ander zegt een beetje. Er zijn zelfs geleerden die de invloed als nihil beschouwen, of die het groener worden van de aarde door de CO2 zodanig als temperatuur dalend aangeven dat de temperatuur zelfs zou dalen.
In de discussie over klimaatverandering is het moeilijk aandacht te krijgen voor andere facetten die een rol spelen. Door verkeerd gebruik van landbouwgronden heeft de mensheid grote, eens groene gebieden in woestijnen veranderd. Het 2 stromen gebied van de Eufraat en de Tigris was in de tijd van Babylonië een groen, vruchtbaar gebied. Door verkeerde irrigatie is de bodem daar nu te zout. Hierdoor is het hele gebied nu woestijn.
Als ik dit voorbeeld vertaal naar de situatie van vandaag dan heeft de mensheid naar mijn mening grotere problemen dan de opwarming door CO2 uitstoot.
Het gebied van het voormalig Brits India, India, Pakistan, Bangladesh en Myanmar heeft nu zo’n 2 miljard inwoners. Ik heb in India gewerkt (New Delhi), en naar mijn mening kan het niet lang meer duren totdat vervuiling en uitputting van de bodem het land onvruchtbaar maakt.
Af en toe heb ik de indruk dat er zo veel aandacht is voor de uitstoot van CO2 omdat men niet over de echte problemen wil nadenken. Men heeft geen antwoord op de bevolkingsgroei en daarom doet men net alsof men anderszins begaan is met de mensheid en de natuur.
Als ik in New Delhi over straat liep werd ik altijd achtervolgd door bedelaars. Ik weet nog dat ik naar het Radison hotel liep en werd gevolgd door een jongetje dat nog maar net kon lopen. Hij had een half Coca Cola blikje in zijn handjes en zei bij voortduring ‘Sir, Rupi, sir Rupi’, Een paar honderd meter verderop werd hij tegengehouden door de portier van het hotel. Ik kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst anders zal zijn. Waar mijn lesgeven in Delhi dan een klein beetje bij geholpen heeft.
Hoe dan ook, degene die het lef in zijn donder heeft gehad om buikspreekpop Greta Thunberg te laten janken ‘You stole my childhood’ moet zich de ogen uit zijn kop schamen en dat geldt ook voor degenen die voor deze voorstelling hebben geklapt.
Biomassa
Provincie geeft fiat aan biomassacentrale Diemen
Noord-Holland keurt de bouw van een grote houtstookcentrale goed. Actiegroepen komen juridisch in het geweer.
Frank Straver8 april 2020, 20:56
Vattenfalls wens komt uit. Het energieconcern kreeg woensdag een natuurvergunning van de provincie Noord-Holland, voor de bouw van een mega-houtoven in Diemen. Die biomassa-energiecentrale moet warmte gaan leveren aan zo’n 60.000 gasloze huishoudens in Amsterdam en omgeving.
“Een tegenvaller”, reageert Fenna Swart van het actiecomité Schone lucht. Zijn spreekt namens bezorgde bewoners in de regio, die de houtverbrander weigeren te accepteren. Zij vrezen luchtvervuiling en onduurzame houtkap – volgens Vattenfall ten onrechte.
“Toch is dit geen gelopen race”, zegt Swart. De afgegeven natuurvergunning – én de omgevingsvergunning – wil Swarts actiegroep vernietigd krijgen, door de rechtbank in Haarlem. “We zijn bereid om tot aan de Raad van State te procederen.” Zoiets kan snel enkele jaren duren.
Verzet heeft kans van slagen
Ondertussen mag Vattenfall wel beginnen met de bouw van de centrale. Dat ging bij de kolencentrales net zo. Terwijl die al lang energie produceerden, bleven milieuorganisaties de vergunningen aanvechten, overigens zonder succes. In Diemen heeft verzet tegen de vergunning wél kans van slagen, claimt Swart. Zij suggereert dat er sprake is van aanvechtbare fouten in de besluitvorming. Noord-Holland stelt dat alles keurig geregeld is.
Milieuorganisatie MOB ondersteunt de strijd tegen de centrale in Diemen. MOB is de groep die het landelijk stikstofbeleid bij de Raad van State in mei 2019 vernietigd kreeg, omdat kwetsbare natuur lijdt onder te hoge stikstofuitstoot. MOB-voorzitter Johan Vollenbroek sprak van een ‘sjoemelvergunning’ in Diemen. De houtoven zou meer stikstof gaan uitstoten dan twee aardgascentrales die hij moet vervangen. Maar dankzij een oude, ruime vergunning zou dit er procedureel doorheen glippen.
Noord-Holland erkent dat er sprake wás van zo’n ‘omissie’. Inmiddels is de natuurvergunning voor de houtoven geactualiseerd, zodat alle stikstofeisen maatwerk zijn. Bovendien wijst de provincie op een convenant waarin Vattenfall belooft om tot uiterlijk 2045 duurzame houtstukjes te gaan stoken, zonder milieu- en klimaatschade.
Biomassa onder de loep
Die belofte strookt niet met een klimaatstudie van adviesbureau DNV-GL, dat voor het Rijk becijferde dat houtstook meer broeikasgas uitstoot dan gas, zelfs dan kolen. Daarbij gaat het dus niet over stikstof, maar om CO2. Volgens de NVDE, de lobbykoepel van groene bedrijven, is houtstook wél schoner dan aardgas. Het rijk zette het Planbureau voor de Leefomgeving al aan het werk om biomassa nog eens onder de loep te nemen. Die resultaten zitten eraan te komen.
Vanwege alle verzet en discussie zag Vattenfall al af van andere houtovens in Nederland, zei directeur Magnus Hall in een interview met Trouw. In Diemen wil het bedrijf wel gewoon doorgaan. Houtstook telt volledig mee als schone, duurzame energie. Grote energiebedrijven willen kolencentrales gaan gaan vullen met houtsnippers. De CO2-uitstoot daarvan telt niet mee, omdat groeiende bomen de uitstoot, zij het uitgesmeerd over jaren of decennia, weer uit de lucht zuigen. Uitstelgedrag, aldus het actiecomité Schone lucht. Op 18 april voert de groep landelijk protest tegen biomassa. Volledig digitaal, vanwege de coronacrisis.
Lees ook:
‘Bomen mogen nooit het vuur op’, vinden de kinderen die protesteren tegen een houtcentrale in Diemen
Tegenstanders van een houtcentrale in Diemen voelden zich gesterkt door het stikstofarrest van de Raad van State. In de zomer van 2019 lieten kinderen daarom nog eens flink van zich horen.
Vattenfall wacht met nieuwe biomassacentrales
Vattenfall werd overvallen door ophef over de houtcentrale in Diemen, zei de Zweedse directeur Magnus Hall in een interview met Trouw. Voorlopig ziet hij af van meer biomassacentrales.
Verzet groeit tegen houtverbranding in biomassacentrales
Biomassa stoken is in opkomst, actiegroepen verzetten zich. Een juridische strijd met Vattenfall is al zeker.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/provincie-geeft-fiat-aan-biomassacentrale-diemen~b76be3a3/
Ik heb een voorgevoel dat Guido of Jan hier niet op gaan reageren,wel op de rest natuurlijk
Ik had het gisteren al gelezen en me er op dat moment groen en geel op geërgerd.
Vattenfall is echt een Rattenval, ze moesten hun het land uit stampen, het gaat hun puur om de subsidies, het grote geld, de rest interesseert hun geen moer dat is toch duidelijk.
Zei weten zelf ook dat dit de weg niet is, daar zijn die jongens zelf goed van op de hoogte.
Ze weten verdoms goed dat deze centrales niet te voeden zijn met alleen biomassa.
Ze weten ook verdoms goed hoe het met de uitstoot gesteld is.
Het zijn Ratten en het blijven Ratten.
Kijk hun windpark op zee hebben ze ook terug getrokken, onder het mom corona en daaropvolgende tegenvallende subsidies, hoe slim is een Rat?
Nu ben ik dan eens benieuwd of deze kindertjes dan ook gehoord worden net zoals heilige Greta.
Alles druist met deze waanzin tegen alles in, verdorie een jaar of 3, 4 geleden wilden ze de houtstook voor de burgers nog verbieden, en kijk nu.
En voor de rest @Hugo, ik hoor en lees alleen nog maar propaganda, ik lees ook nergens als de molens dagen stil staan en op dat moment geen enkel huishouden verzorgt word door die dingen met stroom.
Nee niks buiten propaganda lees en hoor ik, nergens een eerlijk verhaal, nergens een sceptisch geluid, alleen maar ellende hoe slecht het met de wereld wel niet gesteld is.
Propaganda puur is de nieuwe mode heden, hoe dat in eens zo op komt, gewoon valse profeten die een vrijkaartje voor bedriegen hebben gekregen met subsidie toe.
Reactie op Vattenfall. Is het niet mogelijk om van energieleverancier te wisselen en op die manier Vattenfall in de kou te laten staan? Je weet natuurlijk nooit waar de elektronen vandaan komen, kan zelfs van een kerncentrale zijn.
Daar natuurbehoud erg belangrijk is voor mij is biomassa, zeg gewoon maar: onze bossen verbranden voor een beetje elektra, mij een zeer pijnlijke doorn in mijn oog.
Ergste is: ik zal niet meer meemaken dat de bossen die nu vernietigd worden weer terug zijn. Het is echt verschrikkelijk.
Groen volk is niet groen, maar vuurrood. Ze staan voor vernietiging.
Petra
Wat ik nog erger vind is dat de herkomst van het hout als het versnipperd is niet meer te achterhalen valt. Bonnetje zoek.
Maar zelfs van die snippers kun je nog spaanplaat of MDF maken. Steenkool gebruiken en CO2 afvangen, als je denkt dat het héél gevaarlijk is, lijkt me slimmer. Bomen extra planten in plaats van opstoken, nog slimmer.
Joop.nl niet citeren. Geldt ook voor climagate.nl. Joop.nl is opgericht voor 100% agitatie propaganda tegen kritiek op VN-IPCC/Parijs/EU/CO2-klimaatbeheersing/“hernieuwbaar”/biomassa etc.
Joop.nl heeft er geen moeite mee om mannen stigmatiseren en discrimineren. Daar een opmerking overplaatsen wordt niet gepubliceerd. Ofwel linkse mutsen website.
Ze gaven vroeger (voor de AVG wetgeving) gemakkelijk namen en adressen van politieke tegenstanders, vertelden waar de samenkomsten waren etc.
Nee echt een fijn clubje.
“Gaan bomen extra groeien dankzij CO2? Vergeet het maar“, Is omtrent een enkele studie die de hele plantkundige wetenschap omvergooit?
HEEL WESTLAND GLASTUINBOUW GEBRUIKT CO2 TOEVOEGING.
Groei versnelling van 30% – 80 % afhankelijk per soort tuinbouwproduct.
Marcel Crok: Alle Wereldwijde wetenschappelijke CO2-groei studies zijn ondergebracht onder de term FACE: Free Carbon Air Enrichment. Lees:
https://books.google.nl/books?id=XNsTnJMlpQIC&pg=PT245&lpg=PT245&dq=WESTLAND+CO2+TOEVOEGING&source=bl&ots=MpusA8Lpuy&sig=ACfU3U0unpLipUdb86o7pPx7CNlu7o8rDw&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjX8P-e4troAhXQ2qQKHStUAOcQ6AEwBXoECAoQAQ#v=onepage&q=WESTLAND%20CO2%20TOEVOEGING&f=false
Vervolg:
NASA: Carbon Dioxide Fertilization Greening Earth, Study Finds
From a quarter to half of Earth’s vegetated lands has shown significant greening over the last 35 years largely due to rising levels of atmospheric carbon dioxide, according to a new study published in the journal Nature Climate Change on April 25.
An international team of 32 authors from 24 institutions in eight countries led the effort, which involved using satellite data from NASA’s Moderate Resolution Imaging Spectrometer and the National Oceanic and Atmospheric Administration’s Advanced Very High Resolution Radiometer instruments to help determine the leaf area index, or amount of leaf cover, over the planet’s vegetated regions. The greening represents an increase in leaves on plants and trees equivalent in area to two times the continental United States.
https://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/carbon-dioxide-fertilization-greening-earth/
Ff googelen levert een heel ander beeld op van die vermeende heilzame CO2
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/de-wereld-is-geen-kastomaat~bb063de7/
De wereld is gebaat bij meer co2, het brengt meer voedsel en vangt voedsel te korten op doordat vaker 2 oogsten kunnen plaatsvinden.
Maar goed dat Nederland en heel Europa deze regelknop nooit bediend krijgen ondanks al hun pogingen.
Rutte meent nu al te regelen hoe het zuiden het beste financieel uit de corona crisis kan komen.
Resultaat, ze horen hem nog niet eens aan, deze informatie is eens lekker naar buiten gelekt, overal moeten ze zich hier mee bemoeien, dat moet toch wel iets typisch Hollands zijn.
“de-wereld-is-geen-kastomaat” is een schoolvoorbeeld van onbeTROUWbaar ideologisch gedreven populisme, en contra alle wetenschappelijke FACE -studies over de benefits van extra CO2 in de atmosfeer.
NASA: Door de komst van NASA-GEOV1 zijn er nauwkeurige satellietdata beschikbaar gekomen over verandering in het bladoppervlak. De data kunnen gebruikt worden voor het berekenen van de LAI (Leaf Area Index), die uitgedrukt wordt in het bladoppervlak per m2 grond.
Echte betrouwbare wetenschap: Keywords: leaf area index; remote sensing; trend; greening; vegetation type; forest; crops.
https://www.mdpi.com/2072-4292/10/3/424/htm
h ttps://klimaatgek.nl/wordpress/2018/09/30/de-vergroening-van-de-aarde/
“blabla onbeTROUWbaar ideologisch gedreven populisme, en contra alle wetenschappelijke FACE -studies blabla”
zucht … gaan we weer op die tour, nou dan haak ik af hoor.
Wie vertrouwt de berichten in Trouw nog? Net als in vele andere MSM en de NPO, met hun ‘groene’ agenda’s.
Berend
Kun je lezen, lees dan mee. En vooral beter.
Vermeende bedreiging vs toegegeven aanranding,voor deugertjes waarschijnlijk geen verschil, voor de rest wel.
Opgericht en levend van belastinggeld vs levend van giften,voor deugertjes waarschijnlijk geen verschil,voor de rest wel.
En Heijden,was jij niet degene die zei dat we het belastingvoordeel voor de tesla niet als subsidie mochten zien?
Maar nu dus ineens wel.
Grote investeerders trekken zich al terug uit megalomane greendeal projecten… (zie Vattenfall)
Tesla… directie en personeel worden gekort op hun salaris…
https://www.nd.nl/nieuws/varia/965031/tesla-verlaagt-salarissen-wegens-coronavirus?downgrade=true
En nog wat…
Porsche geeft al zijn medewerkers dikke bonussen!
https://topgear.nl/autonieuws/bonus-voor-porsche-medewerkers-2020/
Vattenfall heet net op tijd dit artikel gelezen:
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/kwetsbaarheid-van-groene-stroom
Het verdienmodel van de vogel vermorzelaars gaat compleet onderuit.
Dat is geen nieuws. Het zegt alleen dat wind en zon alleen onvoldoende zekerheid bieden voor de elektriciteitsbehoefte van Europa. Er is dus een aanvulling cq buffer nodig: opslag (via accu’s of waterstof) en andere bronnen (aardgas zal de komende 10 – 20 jaar nog wel een aandeel hebben, liefst niet te veel uiteraard ivm CO2-uitstoot).
Er is consensus! :-)
97% van de modellen is het er over eens dat de metingen fout zijn.
Ben wel benieuwd naar de logistiek van die houtstookcentrales.
Stel dat je de héle energievoorziening van NL op die manier wil regelen (biomassa), hoeveel oppervlakte bos moet je dan per jaar kappen en verbranden? en hoe snel heb je eigenlijk een productierijp bos?
en wat als je dat voor de hele wereld zou willen doen?
Iemand heeft eens voor het UK uitgerekend dat je dan een oppervlakte nodig hebt van 2x het UK. Da’s best veel zeg maar.
Denk niet dat het voor NL veel anders is.
T’is ook een beetje raar: we probeerden met man en macht ‘de arme kindertjes in Afrika’ te helpen met ‘moderne’ kookfornuizen zodat ze (de vrouwen dan he) niet meer kilometers ver om brandhout moeten lopen en niet overlijden aan de gevaarlijke stoffen in de rook van houtkookvuren,
Gaan we in NL dat primitieve gedrag op Megaschaal doen LOL.
Verbranden van Biomassa is één van de laagwaardigste toepassingen ervan. Aan het andere eind van de schaal staat zoiets als het maken van medicijnen uit biomassa (Er is ergens een documentje dat dit beschrijft maar kan dat zo snel niet vinden).
Goed bezin NL
PeterN
Dat houtstoken heeft maar één doel. Als braafste jongetje van de klas ervoor zorgen dat je CO2 balans boekhoudkundig klopt volgens de door de EU verzonnen spelregels. Parijs moét gehaald en daar zijn brave jongetjes én meisjes héél bang voor. Dan krijgen ze een onvoldoende. Van Juffrouw Minnesma.
Zeeijs neemt toe, nee het neemt af. Gletsjers groeien, nee krimpen.
Blijft staan, is Co2 de hoofdoorzaak?
Volgens bijna alle klimaatwetenschappers wel.
Bla bla klimaatwetenschappers…
Nee, de meeste wetenschappers hebben allemaal onderzoeken op hun specifice deelgebieden.
Hiermee doen ze nog lang geen uitspraak wat de oorzaak van hun bevindingen zijn.
vanGelder
Klimaatinfuusschappers bedoel je?
Omdat Hugo moeite heeft om het bericht de controleren op waarheid gezien de uitspraak “Zonder exacte locatie is dat niet te controleren. Dus nepnieuws!” heb ik 1 minuut gezocht en de locatie gevonden.
De locatie is Casey Research station in oost Antarctica. De temperatuurdata die ik zo snel kon vinden: http://www.bom.gov.au/climate/dwo/202001/html/IDCJDW9203.202001.shtml
Het bronartikel onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/gcb.15083
Marc Bedankt voor het opzoeken.
Blijft nepnieuws Antarctica is net zomin door een hittegolf getroffen dan Europa als het in het zuiden van Spanje 45 graden is en bij ons regen en 10 graden.
De locatie van het Casey station is aan de kust, ver van de zuidpool waar het in de zomer het zeeijs bijna volledig is verdwenen. Het ligt in een gematigd gebied zodat het station permanent bemand is. In tegenstelling tot b.v. het Vostok station, 1000 km van de zuidpool waar het in de winter niet leefbaar is.
.
De temperatuur wordt in die periode op die plek aan de kust gemiddeld bepaald door de temperatuur van het oceaanwater, vulkanische activiteit, bewolking en /of de zon op de rotsen.
Antarctica
LANDSCHAP EN IJSKAP
In tegenstelling tot de Noordpool ligt de Zuidpool op het land in plaats van in zee. Hierdoor is de ijslaag op de Zuidpool een stuk dikker dan die van de Noordpool. Daarnaast is de Zuidpool met een gemiddelde temperatuur rond de -50 ook een stuk kouder dan de Noordpool, waar de gemiddelde temperaturen rond de -20 liggen.
Het landschap van de Zuidpool dat niet bedekt is met ijs, is vooral vulkanisch van aard. Miljoenen jaren lang heeft hier vulkanische activiteit plaatsgevonden, waardoor er een bijzonder ruig landschap is ontstaan.
https://creatingstories.nl/antarctica-zuidpool/over-zuidpool/
Kijk nu eens naar de temperaturen:
Dan zie je dat op vrijdag 24 januari de temperatuur 9,2 graden is gemeten. maar wat uitzonderlijk is op die dag is dat het aantal uren zon 0,0 was. De lucht was totaal bedekt en alle uitstraling werd in dit gebied geblokkeerd meteorologisch is daarmee deze wat hogere temperatuur duidelijk te verklaren.
http://www.bom.gov.au/climate/dwo/202001/html/IDCJDW9203.202001.shtml
Niemand had het over de zuidpool. Iedereen weet dat Antarctica meer dan de zuidpool is. Maar om vol te houden dat het nepnieuws is snap ik dat je je nu in allerlei bochten aan het wringen bent.
Hugo…. Wat kan jij een onzin schrijven!!!!
Vostok en nog een paar andere stations zijn het hele jaar door bewoond.
Voorbijganger
Ik dacht dat het voorbij was. Dat was toch gisteren, heb je nu al heimwee.
Hier een beeld waaruit blijkt dat de onderzoeksctiviteiten bovenop het landijs door de Russen wordt gestaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=6H-C-23JePM&t=1s
Kouder of warmer, het maakt ze niet meer uit, de kranten zullen ten dienste van de VN/EU gewoon verwijzen naar opwarming en we zullen geen ander nieuws meer kunnen krijgen.
Ik vrees dat verzet tegen de klimaatwaanzin zinloos is. De elite kan op veel eenvoudiger wijze controle over het dagelijkse leven krijgen met de “bestrijding” van het corona virus en alle weerstand de kop indrukken.
Ondanks de crisis worden op dit moment grote tientallen miljarden kostende windmolen parken in de Noordzee uitgerold. Geld voor het klimaat kan vanwege de corona crisis gemakkelijk worden weggehaald bij de mensen in de EU wordt zelfs al gesproken van bedragen in de orde van 10 tot 20% van het spaargeld. Ook de pensioenen zullen aangewend worden, nu nog sneller dan voorspeld en met veel minder weerstand.
Ze spreken nu al openlijk over controle per persoon, en zelfs in huis.Het einde van samenscholingen, demonstraties, onderzoeken. (uitspraak Rutte van de week)
Bovendien is er in 2012 al een rapport verschenen waarin exact staat hoe te handelen bij een virus uitbraak, toen SARS.
Ik moet zeggen dat ik Jensen ten tijde van de uitbraak een beetje kwijt was over dit virus, maar wat hij nu laat zien is dat het hele scenario al klaar ligt en dat onze nationale politici en Europa exact op koers liggen volgens de regels van dit protocol, daarin wordt zelfs gesproken over totale controle van de bevolking.
Een vooraanstaand viroloog die bij het aantreden van Trump al zegt dat hij het moeilijk gaat krijgen door een onvoorziene uitbraak?
Was het opzet van de WHO (een volle tak van de VN) om het virus kans te geven over de wereld te gaan? Trump lijkt de enige leider in de wereld te zijn die de zwakke waarschuwing van de WHO tegen het licht durft te houden. In de EU hoor je niemand, dwarsliggend Polen en Roemenië krijgen voor de aanpak van het corona virus, 7,4 en 5,6 miljard euro terwijl Polen voorheen al 100 miljard in een fonds kreeg om de “bruinkoolcentrales” te vergroenen. (Volkskrant).
Enig idee hoeveel corona gevallen deze landen hebben? Polen 5.205 en Roemenië 980 zet dat een af tegen Spanje of Italië (139.422 en 148.220) die “slechts” 4,1 en 2,3 miljard krijgen. De nivellering in de EU gaat gewoon door, Italie krijgt haar noodfonds ook wel.
Enfin, Jensen. https://youtu.be/31vm-tpLESM
Bedenk je dat ze met de bestrijding van het virus een super controle apparaat in handen hebben.
Een link naar het draaiboek. Het h ttps://www.eifelzeitung.de/wp-content/uploads/2020/03/Pandemie_durch_Virus.pdf
Testpark prototypes windturbines op zee in Eemshaven-West definitief van de baan.
https://www.dvhn.nl/groningen/Testpark-prototypes-windturbines-op-zee-van-de-baan-25544099.html
Klimaat in de wacht door corona.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1272081808/klimaat-in-de-wacht-door-corona
Waarom vertrekt dat ding niet?
Alles is toch cfk’s free, of weer een ander wetenschappelijk snoepje?
https://www.khaleejtimes.com/news/record-size-hole-opens-in-ozone-layer-above-the-arctic
Een nieuw nummer van science gewijd aan antartica. Gratis te downloaden.
http://www.ebook3000.com/Science—20-March-2020_622226.html
Hoeveel hout heb je nodig voor elektra.
Neem de hemweg centrale. 50 kg kolen per sec voor 400 Mwatt. Een kwh verbruikt 0,45 kg.
Bij 12 G elektra vermogen is dit 1500 kg per sec piek verbruik.
Het totale verbruik is volgens cbs 120e9 kwh
In kolen kom je dan uit op 54e9 kg.
Met hout de dubbele hoeveelheid. Duurzaam levert een bos 5 m3 per jaar per ha zonder uitputting.
Dus een kolen equivalent van 2.5e3 kg per ha
Maakt 21.6e6 ha = 216e3 km2
In km een vierkant van 465 km.
Er is nog wat transport nodig. Bij 30 ton per vrachtwagen zo rond de 3,6e6 ritten.
Zeg maar tweederde van Duitsland met tienduizend ritten per dag. Daar zijn nog wat laders voor nodig die nu niet in te telling zitten om de accus van deze autos te laden voor de heen en terugweg naar Duitsland of vrachtwagens op waterstof. Reken op 1200 per dag per auto.
Goed voor de werkgelegenheid om het bos te snoeien en te transporteren.
Je berekening leidt tot fantastisch hoge kosten!
Daar loopt Vattenfall op leeg als het waar zou zijn!
Ik heb genomen de duurzame houtproductie om het gehele elektra verbruik door hout te vervangen. Daarbij is een bos duurzaam. Er komt in een volwassen bos 7 kuub per jaar bij. Niet alles is oogstbaar.
De huidige houtproductie gaat uit van kaalslag van volwassen bomen. Dan heb je niet veel oppervlak. Omdat er ook nog groei percelen nodig zijn blijft het totaal oppervlak het zelfde. Na kaalslag heb ook nog eens bodem uitputting.
De berekening is meer van waar praten we eigenlijk over. Naast bos heb je ook ruimte nodig voor infrastructuur.
In mijn gemeente is het in de gemeenteraad geweest om een eigen productie bos te maken. Dat gaat nu door en er is 200 vierkante meter , 14 meter in het vierkant uitgekomen voor een stad van 150.000 inwoners. Het bos is nu niet meteen voor houtproductie. Er is in eerste instantie biodiversiteit aangehangen omdat de bomen er een tijdje over doen om te groeien. Er was een fractie (christen unie) die serieus dacht dat de gemeente zo zijn eigen elektra kon opwekken zonder afhankelijk te zijn van een hoogspanning kabel die de stad in komt. Ps de rekentoets is geen vereiste voor politici.
Vattenval diemen zorgt niet voor elektra. Alleen warmte. Gemiddeld 80 Mwatt op jaarbasis met 120 Mwatt piek vermogen.
Hun hout inkoop wordt met sde+ subsidie betaald. Ook de levensduur is op de subsidie afgestemd. Daar doen ze op hun eigen website niet geheimzinnig over. Alleen verhullend taal gebruik. Dit is een winstgevend concept zoals alle gesubsidieerde projecten zolang ze betaald krijgen.
Maar goed, dat in NL in Q1 maar 3 TWh aan kolenstroom is opgewekt oftewel ca 10% van de elektriciteitsmix. Biomassa is daar een fractie van.
Dus benieuwd naar een berekening met realistische cijfers i.p.v. een fopscenario waarbij alle stroom met biomassa wordt opgewekt.
Er wordt bijna 12% renewable opgewekt, slechts 2,5% is daadwerkelijk zon en wind, ik neem aan dat je dan rest zelf wel kunt uitrekenen.
Biomassa is een nietszeggend containerbegrip, er valt naast bossen uit Amerika, Canada en ons eigen land, bv ook huisvuil, zuiveringsslib en brandbare reststromen van de industrie onder.
Er wordt naar hartenlust gemixt om een homogeen brandbaar mengsel te krijgen. Alles is toegestaan zolang ze er maar het label “biomassa” aan kunnen hangen.
Zo kunnen ze tapijtresten vermalen met houtsnippers, twee maanden door bacteriën laten aanvreten en het restproduct als “biomassa” aanbieden.
Deze hele “groene” industrie is vergeven van leugens, bedrog en halve waarheden.
Eab, er is niet alleen transport nodig. Het hout moet eerst worden gekapt en opgestapeld worden. Daarna kan het pas worden vervoerd en opgeslagen. Gebeurt allemaal met zware DIESEL gestookte machines. Daarna komt er een werkleger aan linksgroene mensen die de nieuwe boompjes gaan aanplanten, gaten spitten en inclusief bemesten met van fossiele brandstof gemaakte kunstmest. Maarrrrr eerst moeten de stronken en wortels worden verwijderd. Wie denkt dat dat zware werk met de hand gaat gebeuren is een knurft. Daar willen ook linksgroene mensen graag zware DIESEL machines voor gebruiken.
De accu’s die deze diesels gaan vervangen moeten nog worden uitgevonden. Is in de afgelopen 150 jaar niet gelukt. Vroeger baden de mensen tot God: “Hij zal ons redden”. Nu geloven mensen in de wetenschap: “Ze zullen wel iets uitvinden.”
Johan,
” Daarna komt er een werkleger aan linksgroene mensen die de nieuwe boompjes gaan aanplanten, gaten spitten en inclusief bemesten met van fossiele brandstof gemaakte kunstmest. Maarrrrr eerst moeten de stronken en wortels worden verwijderd.”
Zo dom zijn boseigenaren al heel lang niet meer…
Oriënteer je voordat je wat schrijft.
Dat van dat werkleger aan linksgroene mensen was cynisch bedoeld. UIteraard komen die mensen niet. Ze zijn bezig subsidies te ontvangen en te verbrassen. Dat doen ze echt niet door lichamelijk werk te verrichten. Vandaar die diesels.
Johan,
Dat planten is dus snel gedaan met een paar machientjes.
Mede omdat stronken en wortels vaak nauwelijks worden verwijderd, alleen zodanig dat niets boven de grond uitsteekt zodat de oude boom niet weer kan groeien. Dan kunnen de resten verrotten en de nieuwe boom voeden.
Die diesel machines worden niet met zware diesel gestookt met maar met dezelfde diesel die een diesel auto verstookt. Is gunstiger voor het klimaat dan benzine omdat er minder CO2 uitstoot is.
Bovendien worden ze t.z.t. niet vervangen door accu machines maar door groene waterstof machines. In navolging van Dld waar de Bundesbahn een paar duizend dieseltreinen aan het vervangen is door waterstof treinen. rijdt nu ook de eerste ns trein op waterstof….
Bas Gresnigt
“Oriënteer je voordat je wat schrijft.”
Aangezien ik je hier wekelijks op leugens betrap,kun je dit beter zelf in de praktijk brengen.
Bas Gresnigt
Vertel eens Bas hoe het echt in zijn werk gaat. Denk je dat echt te weten? Of zijn het maar dromen en vermoedens? Of bluf?
Er kan heel veel met handige machines gebeuren. Maar dat blijft erg lastig in een volledig doorwortelde bodem. Daarom zal de bodem na kap ook vaak langer braak blijven liggen. Sommige soorten als wilgen en een aantal populierensoorten zijn erg gemakkelijk te planten en een grondboor, mechanisch of handbediend, doet al snel wonderen. Een takstek zonder wortels geplant tot net in de grondwaterzone, groeit al uit tot een boom. Maar de bodem moet er dan wel geschikt voor zijn. Overigens is het natuurlijk waanzin als daar een bos, dat bezig is natuur te worden met alle levende have daarin, aan op te offeren.
Heb je eigenlijk wel wat met natuur? Of interesseert het je niet in het minst? Je walst er zo gemakkelijk over heen als ik je betogen zo lees.
Peter,
“waanzin … bos …op te offeren”
De feiten en logica laten zien dat we meer bos krijgen dankzij biomassa.
Laten we eens aannemen dat @Eab zich de helft verekend heeft, dus dat hij te veel geteld heeft.
Dan nog is houstook de totale waanzin.
Maar aangezien hij het over piekvermogen heeft wat nog zeer vaak voor zal komen door steeds meer sluitingen van centrales, zullen deze getallen best bij benadering wel eens redelijk kunnen kloppen.
Dan nog eens er bij dat je een centrale niet verder terug moet schroeven dan 30% van het totaal vermogen zal dus altijd de brander met hout gevuld moeten blijven.
Aangezien dat zulke centrales ook nog een keer meer uitstoten is het een waardeloos ding.
Als de co2 heren inderdaad vinden dat het verantwoord is om op deze manier te blijven doorstoken met de benodigde fijnstoffen die zo nodig uitgeband moesten worden, omdat er zoveel mensen dood en ziek werden van fijstof spreken ze zich zelf zwaar tegen.
Hoe zat het ook alweer met die mooie gesubsidieerde pallet kachels?, fijnstof was acheraf het probleem of niet dan?
Theo,
Als hij zich slechts de helft had verrekent dan had ik niet zo gereageerd.
@Bas Gresnigt,
Ik heb het niet tegen jou persoonlijk, dit is gewoon een stukje schrijven waar iedereen eens eerlijk naar mag kijken en voor zichzelf mag oordelen.
Ik heb verder ook geen namen genoemd, algemene bijdrage van mij als aanvulling op het pleidooi van @Eab.
Als ik een flinke reeks Vostok data bekijk, zie ik geen spectaculaire opwarming. Geen reden om te schermen met ronkerige fact check.
http://www.nerc-bas.ac.uk/icd/gjma/vostok.temps.html
“zie ik geen spectaculaire opwarming.”
Kan niet waar zijn! Er moet een hockey stick te zien zijn. Kijk nog eens goed.
@Cornelia 10:59.
Grappig is ook dat Rijkswaterstaat een onderzoeksprogramma gaat starten (jawel, het is er dus nog niet) om de milieu (klimaat?) effecten van die windmolenparken te gaan onderzoeken.
Met andere woorden: de Groene Mafia heeft er iets doorgedrukt waarvan we de effecten nog niet weten. Dát die parken klimaat effect hebben is een zekerheid en berust op Natuurkunde de een beetje beta middelbare scholier kan beredeneren.
Natuurlijk gaan we in de huidige tijd ook het CO2 gehalte in de lucht zéér nauwkeurig bestuderen. Door de corona crisis ligt de economie op z’n gat en is de CO2 uitstoot fors lager (kijk b.v. maar eens naar het wegverkeer). Als het CO2 gehalte in de lucht ‘man made’ is, moet het nu drastisch dalen.
De klimaatgelovigen gaan het in de gaten houden om te kunnen zeggen: ‘zie je wel! het ís man made!’
De klimaatrealisten omdat ze willen aantonen dat het niet ‘man made’ is.
Overigens is er een aardige serie artikelen die stelt dat het ‘Greenhouse’ effect zoals klimaatalarmisten dat verkondigen, helemaal niet bestaat.
Ik ben niet thuis in thermodynamica maar heb toch het idee dat deze persoon wel eens een punt kon hebben:
https://phzoe.com/2019/12/04/the-case-of-two-different-fluxes/
https://phzoe.com/2020/03/04/dumbest-math-theory-ever/
https://phzoe.com/2019/11/04/why-the-greenhouse-effect-is-a-fraud-part-2/
https://phzoe.com/2019/11/11/why-up-is-not-down/
Bas,
Gewoon uit nieuwsgierigheid; hoe weet jij dat ál die andere factoren niet zijn veranderd in die miljoenen jaren, CO2 wel en dat dus de factor is die het klimaat bepaald.
Hoe weet je bv dat de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer constant is gebleven? Welke bron gebruik je daarvoor? Hoe nauwkeurig is die? (immers CO2 is al bij 100 ppm van invloed wordt gezegd)