Op 29 augustus laat het FD in een uitgebreid artikel Carlo van de Weijer aan het woord met ongezouten kritiek op een eerder artikel van Guus Berkhout in de Telegraaf over stekkerauto’s. Hij gebruikt daarbij termen als ‘oprispingen uit de fossiele pensioenbunkers’.
Opmerkelijk voor het FD! Het zou toch over de inhoud moeten gaan, namelijk de voor- en nadelen van de stekkerauto en niet de beschadiging van de boodschapper?
In een weerwoord, waarin Guus Berkhout zich wél uitsluitend richt op de inhoud, laat hij zakelijk met CBS cijfers zien dat het het betoog van Carlo van de Weijer echt niet klopt. Echter, dat weerwoord werd hem niet gegund. In plaats van het traditionele hoor en wederhoor (Audiatur et altera pars), lijkt ook het FD te zijn gezwicht voor de oprukkende cancel culture. Maar gelukkig is er ook nog Climategate.nl!
Donkergrijze stekkerauto’s blazen ons stroomnet op
Een gastbijdrage van Guus Berkhout (President CLINTEL).
In een Telegraafartikel van 20 augustus jl. laat ik zien dat stekkerauto’s helemaal niet klimaatvriendelijk zijn en dat invoering van die auto’s onze elektriciteitsvoorziening versneld zal destabiliseren. Objectieve publieksvoorlichting schiet hier pijnlijk tekort. In het FD van 29 augustus betoogt Carlo van de Weijer, directeur AI Systeem Instituut TU Eindhoven, dat kritiek op elektrische auto’s slechts onderdeel is van een achterhoedegevecht. Maar is dat wel zo?
Een hard feit is dat iemand die stroom tankt met een stekkerauto, voor 87% stroom tankt uit houtpellets, kolen, gas en kernenergie. Slechts 13% komt van zon en wind. Bovendien is het milieuvriendelijk produceren en recyclen van autoaccu’s nog lang niet opgelost. Wist u dat de elektrische auto een fijnstof producent is? Waarom krijgt niemand dat te horen? Helaas is er meer verontrustend nieuws. Als we naar het grote plaatje kijken dan is er nog een aspect dat zelfs vele malen zorgelijker is.
We hebben gezien dat onze informatiesamenleving in korte tijd is getransformeerd van een lineaire één-richtingssamenleving, waarin slechts enkele producenten informatie leveren aan de totale bevolking, naar een niet-lineaire twee-richtingssamenleving, waarin iedereen aan iedereen informatie levert. Denk aan het verschil tussen de klassieke radio- en Tv-zenders en het moderne Internet. De duidelijke scheiding tussen producent en consument is hier vrijwel verdwenen. En dat spectaculaire decentralisatieproces zien we nu ook gebeuren in de energiesector, met immense gevolgen.
Het bestaande stroomnet kreeg haar huidige vorm in een organische evolutie als antwoord op de zich ontwikkelende vraag. Die evolutie was gebaseerd op het lineaire één-richtingsconcept: ‘Transport van enkele producenten naar veel diverse verbruikers’. Dat heeft alles bepaald: gebruikte netspanningen, hoeveelheid en dikte van de kabels, plaatsing van de schakel- en transformatorstations, enz.
Overgang naar wind en zon heeft gemaakt dat we nu transformeren naar een niet-lineair twee-richtingsconcept: ‘Transport van veel diverse producenten naar veel diverse verbruikers’. In de energiewereld is de traditionele scheiding tussen producent en consument dus ook aan het verdwijnen. Maar voor die decentralisatieslag is ons bestaand stroomnet nog lang niet geschikt. We moeten van het lineaire net met N1 verbindingen naar een niet-lineair netwerk met N2 verbindingen, het aantal verbindingen zijn veel te klein, stations hebben de verkeerde specificatie, ze liggen op de verkeerde plek, enz. Door dit te onderschatten wordt ons eens zo robuuste energienetwerk instabiel. In Duitsland moet het traditionele één-richtingsnet de energielevering in de lucht houden; energieprijzen zijn mede daardoor sinds 2000 verdubbeld.
De praktijk laat zien dat we het stroomnet niet zomaar eventjes ombouwen. Dus moeten we uiterst voorzichtig zijn met het uitbreiden van het aantal stroomconsumenten en stroomproducenten. De snelle verhoging van het aantal regionale zonneweiden en windparken past helemaal niet bij het bestaande net. Die mismatch komt nauwelijks aan de orde. En hier komt de stekkerauto ook weer in het zicht. Nederland kent zo’n 10 miljoen voertuigen. Uit het bovenstaande verhaal zal duidelijk zijn dat in korte tijd miljoenen stekkervoertuigen aan het stroomnet hangen onverantwoord is. Zo gaan we met subsidies ons stroomnet versneld ontwrichten.
We zijn de wereld rondom ons stroomnet fundamenteel aan het veranderen, maar het net zelf heeft nog vrijwel dezelfde architectuur. Dat gaat steeds meer wringen. Let wel, verandering van de netarchitectuur (van N1 naar N2 verbindingen) is een mega operatie en dat vraagt veel geld en tijd. Waarom is er geen systeemvisie, zodat al die veranderingen rondom het stroomnet in samenhang plaatsvinden met veranderingen binnenin het stroomnet?
Concluderend, stekkerauto’s als de Tesla zijn helemaal niet zo klimaat- en milieuvriendelijk. Een doorsnee elektrische auto gebruikt in de praktijk 1kWh per 4 km en zorgt voor een CO2 uitstoot van 450/4=125g/km. Nog belangrijker, het is onverantwoord om steeds meer van deze voertuigen aan het net te hangen. Immers, stroomstoringen zijn een ramp. Waarom dan toch die subsidies?
Tot slot, de overheid maakt altijd weer dezelfde fout. Ze moet niet kiezen voor een bepaalde technologie, maar ze moet komen met uitdagende specificaties. Als ze dat hier had gedaan, was daar nooit de elektrische auto uitgekomen. Wist u dat de allernieuwste dieseltechnologie zonder subsidie de schoonste en goedkoopste auto oplevert (TNO)?
***
Guus Berkhout is hoogleraar emeritus geofysica en president van de Internationale CLINTEL Groep.
Berkhout is de auteur van enkele honderden wetenschappelijke artikelen (peer-reviewed) over seismische beeldvorming van het geologische archief van het binnenste van de aarde.
Professor Berkhout is lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW), senior lid van de Nederlandse Academie van Ingenieurs (AcTI), erelid van de American Society for Exploration Geophysicists (SEG) en erelid van de European Association of Geoscientists and Engineers (EAEG). Hij ontving de koninklijke onderscheiding “Officier in de Orde van Oranje-Nassau”. Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.aj-berkhout.com.
Wel even aardig over die electrische auto’s. Mijn zwager heeft onlangs een Audi e-tron(WLTP 400km/werkelijk 340km) aangeschaft en is helemaal in het groene geloof.
Nu wilde hij naar Italië op vakantie en hij heeft voor de reis daar naar toe een Audi diesel geleend, want uren achterelkaar aan de stroompaal hangen daar had hij geen zin in. Wanneer kom je dan nog aan op de bestemming. 2 uur rijden en een uur laden en dan kom je “vanzelf in Toscane” als het ware.
Peter
Ik snap dat ook niet. Want eigenlijk heb je dan 2 autos nodig. Een voor werk en thuis en een voor als je op vakantie gaat. Dat lijkt mij dus niet meer milieu vriendelijk…
Bas
ik had gedacht aan iets opvouwbaar maar ik wist dus niet dat zoiets nog niet is bedacht.
Misschien een leuk idee om zoiets te fabriceren.
Dat heb ik een keer gezien. De eigenaar had een paar ogen aan zijn caravan gemaakt en zette daar een verticale buis in. Vervolgens schroefde hij een paar wieken op de gondel (generator) en zette het geheel op die buis. Lengte van de 3 wieken ~50cm.
Ik natuurlijk vragen.
Hij legde uit dat hij bij harde wind het molentje binnen een minuut kon demonteren. Zodat zijn caravan geen risico liep om ontwricht te raken.
Was duidelijk eigenbouw.
Henry,
Google maar eens op Rutland of Air-X.
In jachthavens met zeegaande jachten kun je vele voorbeelden zien en horen. Denk om de geluidsoverlast voor je buren.
Ik heb ergens ook wel eens een heel klein windmolentje gezien voor iets boven de 100 eu en genoeg om een tablet te laden. Maar dat was meer een soort outdoor gadget.
Kleine windmolens hebben (hele) slechte opbrengsten. Beginnen vaak pas te werken bij veel wind en dat komt op land zelden voor (zeker als je met je caravan ergens in de bossen staat).
Ik heb bij een leverancier wel eens een stop schakelaar gezien om zo’n kleine windmolen uit te zetten bij veel wind. Lijkt me elektrotechnisch een kwestie van een heel grote weerstand over de polen zetten.
Leukste toepassing van een kleine windmolen die ik ooit heb gezien was in Noorwegen bij de Briksdal gletsjer: de gletsjergidsen gebruikten zo’n klein windmolentje voor stroom omdat er daar in dat onherbergzame gebied nergens grid aansluiting is. Dat molentje werkte als een tierelier door de katabatische winden vanaf de gletsjer. ((Kunnen we straks nog steeds iets met onze windmolens als we niet meer genoeg CO2 de lucht inpompen om ons de toenemende ijstijd van het lijf te houden)).
MaxK
Ik kom hier morgen nog even op terug.
Max K
Bedankt voor het antwoord. Ik heb Rutland gegoogled en ik kon inderdaad een kleine windmolen krijgen die 24 volt en 300W of 400W kan leveren en de prijs was niet slecht.Via een solar controller kan ik die aansluiten op mijn converter van 24V naar 220V.
Ik denk dat het een goed idee is als aanvulling bij mijn eigen home systeem. (4 solar panels). Als de zon niet schijnt hebben we wel meestal wind…
Ook wil ik zo een solar en wind combinatie bouwen op de caravan.
Zou het geluid van zo’n ding een probleem kunnen zijn?
.
PS
Ik heb hier thuis twee grote vrachtwagen batterijen in serie staan die 24V aan de converter geeft.
Het hele systeem heb ik eiegenlijk gebouwd als back up. Want we krijgen hier regelmatig black outs.
Ik zeg het nog even:
Als ze allemaal straks echt electrisch gaan rijden, + warmte pompen voor warm water, + induction cooking, dan voorspel ik grote problemen met het net. Dan krijg je ‘rolling’ black outs. Hebben ze pas gehad in California. Hier in ZA hebben we dat al regelmatig. We noemen dat hier ‘beurt krag’. Duurt gewoonlijk ca. 2.5 uur, gemiddeld.
Om jezelf te verdedigen tegen beurt kracht, heb ik
1) een benzine generator gekocht
2) 4 zonne panelen opgezet, levert ca 1000W (maximaal, dat krijg je bijna nooit!)
3) Overweeg ik het nou om een kleine windmolen bij te zetten. (300 of 400W, dat zal ook maximaal zijn)
4) Heb ik boven een 2 pit gas fornuis met een gas fles klaar staan om te koken gedurende een black out.
@ Henry goed bezig, je lijkt wel een echte prepper.
Ja ik doe het ook een beetje.
4 takt benzine aggregaat
Waterpomp in provisie kelder. Roestvrij staal.
Provincie kelder met altijd genoeg eten.
2 kachels, vergassers, een houtkachel in de schuur.
4 enkelpits kooktoestellen vergassers, eentje zelfs van zeer goede kwaliteit uit de DDR.
1 nood accu Alpha meen 120 amp zo goed als geen zelfontlading.
Diverse lampen, vergassers ook uit het leger, kwaliteit.
Diverse communicatie apparatuur.
Ik kan wel even vooruit.
Ach ja het kost niet veel en je weet maar nooit.
Jaren geleden is eens de de waterleiding in de hoofdstraat gesprongen precies op een zaterdag met vorst, ik heb toen verscheidene mensen van water kunnen voorzien, dat was lachen, ze kwamen met emmers en kannen, niet voor te drinken denk ik, maar om het toilet en dergelijke door te spoelen zeiden verschillende, maar je kunt het ook gewoon drinken, geen probleem.
Dan merk je pas hoe hulpeloos de mensen zijn als ineens iets uitvalt.
Moet wel zeggen om een uur of 7 in de avond stonden ze wel met flessen drinkwater in de straat om uit te delen.
Het probleem was toen, het water spoot bij een lantaarnpaal er uit, maar het lek lag tientallen meters daar vandaan het had zich onder de weg een baan gemaakt tot die paal.
Mooi man. Mooi.
We gaan de komende ijstijd ook nog overleven….
Theo, nu dat je daar van praat…
Ik heb ook twee keer de generator (2000W) echt nodig gehad. Een keer was er ook een water pijp gesprongen, recht voor ons huis, en toen viel de stroom ook uit. Het water kwam in mijn zwembad terecht en dat dreigde over te lopen. Als dat zou gebeuren, krijg je al dat chloor vh zwembad water in de tuin…dat zou alles dood maken. Ik kon toen gelukkig met de generator de pomp aan de gang krijgen en al het overtollige water naar de straat pompen.
Een tweede keer was het een enorme neerslag, met enorme hoeveelheden hagel en regen, precies tijdens een periode waar de stroom hier was uigevallen….
Het probleem vd benzine generator is wel dat het een enorm lawaai maakt. Daarom dat ik ook het solar alternatief heb, die ik, denk ik nou, dus wel ga aanvullen met een klein beetje wind kracht. Denk je dat zo een kleine molen veel lawaaii maakt?
@Henry,
Ja dat is mooi, inzetten in een echte noodsituatie.
Vergeet ook niet als je brandstof lang bewaard FUEL STABILIZER in je brandstof te doen.
En je kunt altijd een gat in de grond maken en daar die aggregaat inzetten bij langdurig gebruik, dat scheelt in de herrie.
Van die molentjes zijn ook best mooie dingen te koop, en steeds goedkoper met lader en al, zelfs beveiligd bij harde wind.
Maar ja je moet wel ergens wonen waar het geregeld een beetje waait.
Ik heb die dingen wel eens gezien op een boot, en bij een camping op een paal, zo werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld.
Maar het waait hier niet zo vaak, en zeker niet zo laag bij de grond.
Aan zee of op een berg, hoger gelegen streken is het misschien interessant.
Beter dan een zonnepaneel, althans voor Nederland.
Zou er m’n geld niet aan verspillen Henry. Ik heb zo’n molentje eens aan boord gehad. Duurde niet lang want dat onregelmatige gebrom en gezoem kwam me snel de keel uit.
Als noodvoorziening zou ik al helemáál nooit geen molentje kopen. Het stormt namelijk niet altijd wanneer de stroom uitvalt en met minder wind dan storm stelt de levering van zo’n ding niets voor.
Als noodstroom heb ik hier een ouwe camper met dikke omvormer staan. Met 120 liter diesel in de tanks kan ik daar wel een paar dagen mee vooruit. Stationair draaiend houdt hij het stroomverbruik gemakkelijk bij. Vrij recent nog een dag gebruikt omdat men hier de stroomkabels aan het verzwaren is vanwege dat feest in de portemonnee wat ze Transitie noemen.
Voor diesel hou ik het op anti-vlok (voor de koude dagen) en een zwaar gif om de bacillen te doden.
Met 2,5 jaar oude diesel start en loopt het ouwe beestje nog als een zonnetje. Is ook niet zo vreemd, want ik heb wel schepen opgestart met >10 jaar oude diesel in hun bunkers. Rookte wat meer, maar dat was het dan ook.
@Leo,
Dat klopt, diesel, en ook ouderwetse benzine, stookolie je kunt het heel lang bewaren mits het koel en donker is.
De opslag ondergronds bij het leger ligt er jaren en jaren, geen enkel probleem.
Het probleem heden is de biomix, bio-ethanol en weet ik veel wat voor troep er heden bij geknikkerd word, dat is het probleem.
Wat benzine bij de diesel vroeger en de boel draaide weer gewoon, nu vreet de rotzooi de rubberen pakkingen kapot indien ze niet geschikt zijn voor de moderne troep.
En in het ergste geval ook nog de keerkringen.
Dan ben je wel weer even van de straat af. :-)
Klopt Theo. Vandaar dat anti-bacteriële gif. In die ethanol wil dat glibberige spul wel groeien.
Vandaar dat ik binnenkort overga op GTL. Dat heeft minimaal de opslag-eigenschappen van “ouderwetse” diesel. Alle kunststoffen in het brandstofsysteem heb ik vrij recent vervangen, dus dat moet geen problemen opleveren.
Leo Bokkum
Bij ons hier in Pretroria gebeurt het veel dat de wind wel waait als de zon niet schijnt, Ik kan die kleine molen bij huis ver bij mijn kantoor ad muur vast maken en dat is ver vd slaapkamers vh huis.
Op een caravan / boot kan ik me voorstellen dat het lawaai een probleem wordt, vooral in de nacht als je wilt slapen. Dus in ieder geval geen molen voor een caravan.
Dank voor jouw reactie.
@Henry wat kost zo een molentje bij jullie?
Ik zag net, niet echt veel gezocht rond de 300 400 euro, inclusief lader, 400 watt.
Theo
Hier is de link, en je kunt zien hoe het in past bij een solar sisteem.
1.00 euro = ca. R20
https://www.banggood.com/300W-12V-or-24V-Wind-Generator-3-Blades-Kits-Motor-Kit-Electromagnetic-For-Home-Streetlight-Use-p-1631492.html?gmcCountry=ZA¤cy=ZAR&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-ssc-za-all-newcustom-ncv50-0511&gclid=EAIaIQobChMI4vKCgryE7AIVUbd7Ch2Cag9dEAEYASAEEgKQZfD_BwE&ID=49554&cur_warehouse=CN
Ik moet de solar controller erbij hebben;
Batterijen heb ik dus al.
Ja Banggood is goedkoop.
Deze kost bij ons 330 euro.
https://nl-m.banggood.com/400W-12V24V-5-Blades-Miniature-Wind-Turbine-Residential-Home-Power-Generator-With-Controller-Wind-Generator-Kit-p-1438034.html?act_poa=POA4247392&cur_warehouse=CN&rmmds=detail-bottom-alsolike
https://www.bol.com/nl/p/windturbine-12-v-400w-windmolen-generator-stroom-veel-energie-duurzaam-handig-voor-op-vakantie-5-bladen-hoge-effectiviteit/9300000004324622/?Referrer=ADVNLGOO002062-G-54859230941-S-294357559827-9300000004324622&gclid=Cj0KCQjwqrb7BRDlARIsACwGad4MScb2PIP_gmN2bPaMaMSxWaqNm_cQg4ooPS6Xc5w20r1XgVJ-QUwaAsOiEALw_wcB
Eigenaardig.
Bij ons komt die 400W molen op R100 duurder (5 euros). R2156. Die zou ik kiezen
+ die controller.
Batterijen en converter heb ik.
Henry,
Bij ons in Nederland (en in West-Europa) heeft elke jachthaven een aansluiting op het elektriciteitsnet. En ik neem aan dat dat ook voor campings geldt. Dus die kleine molentjes zijn leuke speeltjes, maar zetten geen zoden aan de dijk.
Theo en Hans
Ik heb nog even gekeken. Ze hebben die verticale generator met 5 blades voor net over E200. Die werkt dus zoals een whirly bird.
Die kan tot 2000 watt geven. Dat is wel amazing eigenlijk. Met een paar van die molens heb je gauw genoeg stroom voor het hele huis. Ik denk dat deze soort ook meer storm bestandig is.