Een bijdrage van Jeroen Hetzler.
Wederom is een berekening gepubliceerd van de kosten van van het gas af.
Dit schrijft de Telegraaf erover:
Huizen aardgasvrij maken kost per woning gemiddeld 40.000 euro. Dat heeft het Economisch Instituut voor de Bouw berekend. Zeker de helft van die investering is niet terug te verdienen door lagere energiekosten. Het is overigens niet voor het eerst dat EIB-directeur Taco van Hoek waarschuwt voor te veel optimisme over aardgasvrij. Al tijdens de onderhandelingen over het klimaatakkoord onder VVD-coryfee Ed Nijpels waarschuwde Van Hoek dat het dichtdraaien van de gaskraan in Nederlandse gebouwen honderden miljarden euro’s zou gaan kosten. Begin vorig jaar gaf hij het Planbureau voor de Leefomgeving een veeg uit de pan om hun te rooskleurige voorspellingen. „Het PBL gaat ervan uit dat de bouwkosten de komende jaren zullen dalen. Dat is nergens op gebaseerd. En het is historisch nog nooit vertoond”, kritiseerde Van Hoek in de Telegraaf TV-studio. Vorig jaar zomer erkenden eindelijk ook de groene rekenmeesters van het PBL dat het omschakelen naar aardgasvrij voor veel Nederlanders meer kost dan het oplevert.
Eerder was dat bedrag € 25.000.
Uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) blijkt dat het 190 miljard euro kost om alle huizen in Nederland energieneutraal te maken.
En er circuleren meer van dergelijke berekeningen :
Uit een eerste raming van Aedes blijkt dat het verduurzamen en gasloos maken van alle 2,1 miljoen sociale huurhuizen in Nederland – vóór 2050 – maar liefst 108 miljard euro gaat kosten. Dat is bijna 52.000 euro per woning. Het geld is nodig om een huis duurzaam te renoveren, af te sluiten van het gas en een nieuwe, duurzame keuken en badkamer te plaatsen.
Stichting de Groene Rekenkamer kwam op 15 april 2018 met deze berekening:
Het totaalbedrag wordt € 580 miljard conservatief en coulant gerekend (Incl. €44 mrd aan additioneel elektrisch vermogen JH) Wil een warmtepomp overigens goed kunnen werken, dan moet het huis goed geïsoleerd zijn. Kosten tenminste € 6.000. Dubbel glas kost tenminste € 2.500. Je komt al snel aan € 10.000/woning. In 2012 was ca.70% van de woningen voldoende geïsoleerd. Zie hier. Dus nog te isoleren: 7,7 mln. hh x 30% x € 10.000 = € 23 miljard bovenop die €580 miljard = afgerond € 600 miljard.
Ik laat nog de astronomische kosten van de verzwaring van de gehele landelijke elektrische infrastructuur als extra hoogspanningsleidingen, bekabeling etc. buiten beschouwing.
Het hoogste bedrag kwam van de zijde van CE Delft tijdens een hoorzitting in de TK waarin netverzwaring etc. ook in zijn meegenomen:
Tijdens hoorzitting vandaag in Tweede Kamer (Commissie EZK) bevestigt Ir. Frans Rooijers (directeur CE Delft) de inschatting van de astronomische kosten van de energietransitie. Komende 15 jaar kost dit alleen al minimaal € 800 miljard (50 miljard € per jaar). -dit is dus bij 7,7 miljoen huishoudens ca. € 6.500/hh/jaar JH-
Baudet concludeert dus in de 2de Kamercommissie, dat tot 2030 het klimaatbeleid kostenplaatje nu duidelijk is: In totaal 800 miljard € zijn de totale kosten van de klimaattafel-voorstellen, volgens deze zegsman / onderzoeker namens het CPB / PBL.
Zie FvD verslag.
Het is niet verwonderlijk dat het gasvrij maken te duur en te puriteins wordt genoemd. Men kan ook zeggen dat het een zeer onbezonnen besluit is geweest. Nederland is hiermee dan ook het enige land ter wereld dat een dergelijk besluit heeft genomen.
Professor energietechnologie David Smeulders schudt meewarig het hoofd. Hij is verbaasd dat de reductie van broeikasgassen in gebouwen is verworden tot het doel van volledig aardgasvrije woningen. En het liefst in één klap. Aan de klimaattafels werd aardgas taboe verklaard, huizen verwarmen mocht alleen nog met elektriciteit. „Van een middel maakten we een doel”, zegt de Eindhovense professor. „En waarom? Omdat er te veel puriteinen zijn in Nederland.”
Wat is het effect op de CO2-uitstoot als je een cv-ketel verwijdert en de verwarming overlaat aan een elektrische warmtepomp? „Met een zuinige hr-ketel kom je op zo’n 180 gram CO2 uitstoot per kilowattuur. Maar de warmtepomp trekt stroom uit het stopcontact, opgewekt in elektriciteitscentrales. Dan is de CO2-uitstoot ongeveer 475 gram. De efficiëntie van de warmtepomp moet dat verschil vervolgens goedmaken […] De klimaatwinst is dus beperkt, bedoelt de energieprofessor. En dan is er nog een tweede pijnpunt: de kosten. Voor een overstap naar volledig aardgasvrij moet een bestaande woning bijzonder goed worden geïsoleerd. Anders krijg je het niet warm met een warmtepomp. […] Volgens een inventarisatie van de Volkskrant lukte het tot eind vorig jaar nog maar bij 200 bestaande woningen. Het klimaatakkoord wenst er 1,5 miljoen per 2030.
Er zijn nog meer kritische opmerkingen te lezen. Zo ook hier in gasloos, een illusie:
- Moet alles wijken voor het klimaat? Of is dat slechts één dimensie van een toekomst waarin de mens alle hulpbronnen optimaal benut?
- Hoe democratisch kan de overgang naar een andere economie gemaakt worden? Kunnen bij deze materie burgers nog wel iets inbrengen, laat staan overtuigd worden? En nu we het daarover hebben, hoeveel Kamerleden, wethouders, ambtenaren en leden van de weldenkende elite begrijpen echt waar het over gaat?
hoogleraar Louise Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen U&R, in de NRC.
En:
- Tot slot, er is een soort duurzaamheidsreligie ontstaan waarin rationele argumenten niet meer worden gehoord. Sterker nog: experts zijn niet populair, want die komen maar met nuances en mitsen en maren.
Het is onmiskenbaar dat dat hele klimaatbeleid (gasloos;; geen kernenergie; elektrisch rijden etc.) steeds meer tot een papieren werkelijkheid aan het verworden is. Het treurige is nog het meest dat waar het allemaal om begonnen is, minder opwarming in 2100, zelfs bij grote gezamenlijke internationale inspanningen volgens Parijs 2015, nauwelijks tot niet meetbaar zal zijn.
Daarom is deze presentatie van Pieter Omtzigt bijzonder interessant. Hij beschrijft vlijmscherp de toenemende gevaren van het groepsdenken voor onze hele maatschappij en voor iedereen persoonlijk. Ook het nutteloze en onbetaalbare klimaatbeleid is onderdeel gemaakt van die papieren werkelijkheid die het groepsdenken heeft gecreëerd. Inderdaad: modellen regeren Den Haag …en plunderen ons particuliere vermogen.
Zie hier.
Ceterum censeo Legem Climae delendam esse.
(Overigens ben ik van mening dat de klimaatwet moet worden vernietigd).
600 miljard voor verduurzamen en van gas los maken van huizen lijkt veel. Op dit moment zit er voor 400 miljard aan overwaarde in woningen. Het is beter dat goed te benutten en te investeren in verduurzaming dan er alleen maar belasting over te betalen (middels WOZ en OZB).
https://www.businessinsider.nl/huis-overwaarde-hypotheek-generatie-2018/
Wonen is een grondrecht en zou zo goedkoop mogelijk moeten zijn.
Grond is ‘gratis’, maar gemeenten vragen torenhoge m2-prijzen. Een vorm van belasting. Daarna volgt de WOZ en andere heffingen.
Bewoners moeten zich steeds dieper in de schulden steken om een woning te kopen; huren zijn nog veel harder gestegen.
De regering voert een schuldenbeleid, dat houdt de schuldenaar in bedwang en dat is voor een machthebber altijd fijn.
De businesscase voor de woningbezitter om ‘van-het-gas-af’ te gaan wordt ‘rendabel’ zodra 95% van de energieprijs uit belasting bestaat.
De huidige belastingdruk op energie is nog te laag.
Dit heet ook wel een geleide economie of dicatuur.
Maar wat is overwaarde? Wat is de overwaarde van Annelies? Lucht?
Leen
Het luchtige praatje van Annelies spreekt boekdelen. Ja dus.
Ik moest dit twee keer lezen. Waarschijnlijk begrijp ik het nog steeds verkeerd. 600 mrd lijkt veel. Volgens mij lijkt het niet alleen veel maar is het ook veel.
En die overwaarde is niet iets als een stapel bankbiljetten die nog ergens onder je bed ligt. Dat is het verschil tussen wat je voor de woning betaald hebt en wat de woning bij verkoop zou opbrengen.
Je wilt dus dat we aan banken gaan vragen om een hypotheek voor die overwaarde en die hypotheek gaan inzetten voor iets dat niet rendabel is? Inclusief alle ellende die je ondergaat bij de aanpassing van je woning. De banken, financieel adviseurs, installateurs verdienen eraan en zullen het volledig ondersteunen.
En wat gaan we doen als de rente naar 6% stijgt? Die overwaarde zou dan wel eens helemaal weg kunnen zijn.
Maar dan halen we iemand als Nijpels van stal en kletst er wel een mooi verhaal omheen dat het toch allemaal een feestje is en kosten neutraal.
Toch is de burger op langere tijd niet echt gek. Alleen voor kortere periodes kun je hem voor de gek houden. En die periode begint nu langzaam op zijn eind te lopen.
Hier wordt dus mooi weer gespeeld met OPM (Other People’s Money), een geliefde bezigheid voor socialisten.
Annelies Hoogstraten
Je bent toch géén huisjesmelker hoop ik? Je blijft het maar herhalen dat van die overwaarde. Ga eens 12 jaar terug en kijk dan eens waardoor die overwaarde wordt veroorzaakt. Vraag en aanbod dus en de stand van ’s lands financiën. Toen stonden vele woningen onder water, nu worden de prijzen door een groiend en huidig woningtekort van 350.000 opgedreven. Nederland zit in een onroerend goed bubbel. Denk na voor je wat roept. Zoek op onroerend goed bubbel in Japan, VS. Dan weet je tenminste waarover je praat.
Ach ja, het oude communistische verhaal: overwaarde opeisen voor centraal geleide eisen. Laat de andere kant maar eens wat doen: goedkopere en betere isolatie uitvinden want de huidige is slecht, duur en op termijn niet duurzaam en kostentechnisch rampzalig.
Overwaarde is zeer tijdsgebonden. Wat was de overwaarde van de Amerikaanse huizen? Overwaarde. De meeste mensen hebben huizen die onder water staan. Je gedraagt je als een amorele hypothekenverkoper Annelies en je weet het. Je doet dit als corvee voor je Wageningse moordenaarsvriendjes met hun communistisch-linkse agenda. Het is godgeklaagd met jouw soort.
Check de facts, Christian Vellinga. De gemiddelde overwaarde in 2018 was 91.000 euro! Gezien de ontwikkeling op de huizenmarkt de afgelopen jaren is dat alleen maar verder gestegen.
https://www.businessinsider.nl/huis-overwaarde-hypotheek-generatie-2018/
Check jij de mind maar Annelies. Overwaarde hangt ervan af hoeveel buitenlanders we in Nederland toelaten die moeten wonen waar het niet kan zodat iedereen in koopwijken moet wonen om nog een beetje te kunnen ademen. Helemaal links: de ander uitkleden via morele waarden. Zelf heb je geen hypotheek, geen linkse partner met borderline of autisme die er zomaar vandoor gaat en staat je huis niet onder water. Ik ook niet hoor want ik zag de vijand al van verre. Altijd een ander zijn geld uitgeven. Overwaarde is momentopname. Geld lenen duurt 30 jaar. En dan investeren in ouderwetse primitieve zooi als lawaaimakende apparaten of lekkende isolatie. Heb jij een eigen huis? Hou je kop dan.
Hoor ik je Vellinga, zo is dat en niet anders, laat andere daar maar intrappen en met een restschuld zitten, de woningen zijn over de top, en inderdaad, linkse watjes regering met hun stikstof waan enz.
Mensen het land in laten komen en geen woningen meer voor eigen volk, ze vallen tussen wal en schip, teveel inkomen voor te huren en te weinig voor te kopen, en dat heeft links geflikt door het inkomen te koppelen aan de huur.
Alleen mensen met heel weinig inkomen mogen huren, en buitenlanders die de asielcentra mogen verlaten gaan voor.
En praat me niet over discriminatie, dit is discriminatie tegen eigen volk.
Broken windows fallacy.
Annelies Hoogstraten
Aan belanghebbenden naar de “waarheid” vragen is niet zo slim. Tenzij je er hevig rekening mee houdt dat de verkregen informatie gekleurd is. Kun jij me vertellen wat ik kwijt ben aan een warmtepomp gekoppeld aan mijn huidige verbruik? Dat zou toch simpel moeten zijn als ik er ook de te verwarmen m3 bij geeft.
Zoek je het “even” voor me op? Ik kom meteen bij belanghebbende aanbieders terecht.
Annelies’ pleidooi is dat eigenaren van koopwoningen zich in schulden moeten steken, en dat vooral zouden moeten blijven doen. Op ‘aandringen’ van de overheid zouden ze hun schuld verder moeten willen vergroten om een oneindig kleine ‘klimaatwinst’ te behalen.
Wat een pretentie Annelies.
Veel mensen zonder overwaarde op hun huis hebben die overwaarde niet omdat ze de keuken, de tuin, de dakkapel en het sanitair niet meer van deze tijd vonden en met verhoging van de hypotheekschuld bij het grof vuil hebben gezet.
Volgens mij zijn er veel mensen die elke euro overwaarde op deze manier hebben benut.
Mijns inziens zit de overwaarde dus voornamelijk bij het sober levende deel van de huizenbezitters .
De verkwistende patat generatie durft nu gewoon voor te stellen dat we Nederland van het gas af kunnen halen door de banken te spekken.
Bovendien zijn er voor deze Build Back Better hoax veel meer goed opgeleide gecertificeerde installateurs nodig dan een samenleving kan dragen.
De berg afval van goed werkende HR ketels, radiatoren, keukens en wat er nog meer aan afgedankte materialen rest wordt ook enorm.
Tel uit je duurzaamheidswinst.
Annelies ik huur.
Als mijn woningbouwvereniging mijn huis aanpast, gaat de huur flink omhoog.
Dat is jammer Hans Erren. Alle eigen woning bezitters zullen beamen dat huren op de lange termijn verreweg de minst voordelige optie is. En je bent afhankelijk van de grillen van je woningbouwvereniging.
Annelies dat is dus dan ook “jammer” voor 56% van de woningen in Nederland.
Ja pech, had je maar een huis moeten kopen.
Annelies toch, je hebt of geen eigen woning of geen kinderen.
Twee keer fout Yvonne. Ik heb mijn overwaarde heel goed geïnvesteerd en pluk daar continu de vruchten van.
Je bent al fout als je overwaarde nodig hebt.
Een teken van niet goed met je geld om kunnen gaan.
Of heel soms een teken van onverwachte tegenslag.
Maar ik geloof jou voor geen 5 cent.
Annelies. Houdt toch op met je overwaarde. Onzin verhaal. Lucht niet eens gebakken maar verzuurd.
Laat ons je rekensommetje eens zien Annelies. Wel graag allles laten zien met echte realistische cijfers
Willem, de uitgangssituatie verschilt voor iedereen. Een generiek sommetje is dus niet te maken. Maar moeilijk is het niet dat voor jouw situatie te doen. Maak het sommetje maar eens voor jezelf. Er gaan op woongebied veel zaken veranderen. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn om tijdig kansen te zien en te pakken.
Waar het mij om gaat is dat er zeer veel vermogen is onder huisbezitters middels de overwaarde en dus is er voor de meesten geen enkele financiële belemmering hun woning te verduurzamen. Zie (Annelies Hoogstraten 9 mrt 2021 om 08:22)
Wat noem je overwaarde?
Is dat het verschil tussen hetzelfde huis nu opnieuw bouwen (bouwkosten incl. grond) en de marktwaarde?
Als dat de overwaarde is dan hebben we het toch over gebakken lucht omdat die zomaar kan verdwijnen zodra er meer wordt gebouwd.
Lijkt me niet verstandig om op basis daarvan een hypotheek te sluiten.
Dan kun je blijven zitten met een langdurige negatieve waarde van je huis.
Schijnt in het verleden wel te zijn gebeurd.
Overwaarde is het verschil in marktwaarde (blijkt na taxatie) en je hypotheekschuld. M.a.w. vermogen dat in stenen zit, waar je alleen maar steeds meer belasting belasting over betaalt indien je apathisch acteert. De truc is dat vermogen uit die stenen te halen en er nuttiger dingen mee doet dan slechts belasting over betalen.
Ik zie geen verschil tussen een oppervlakkig bankpraatje en Annelies haar mening. Uit niets blijkt dat Annelies weet waarover ze het heeft.
Hoe was het? Eén huis is moeilijk, twee nog moeilijker maar vanaf drie weer makkelijker. Altijd opletten of een wespennest je niet 3000 verwijdering kost. Of een scheefliggende tegel niet verzakking betekent. Links micro-kapitalisme. Begint klein, eindigt klein. Huizenbezit is een vak. O en Annelies is fake want ze praat niet authentiek. Daar zijn scanners voor tegenwoordig.
Ik heb mijn geld uit de stenen getrokken en vaar er wel bij. Liever apathisch belasting betalen over je overwaarde is ook een keuze.
Hetzelfde huis opnieuw bouwen is ook de problemen van het vorig meenemen.
Héél oude huizen hebben een steense muur. Iets jongere, 2 half steens muren met een 7 cm spouw.
Dat is aangepast in de nieuwbouw naar de nieuwe verplichte normen van de beter geïsoleerde bredere spouw en ook geïsoleerde fundering en vloeren en daken.
Kortom, hetzelfde mag niet meer. Zelfs verbouw moet naar de nieuwe norm. Of het beter is blijft de vraag. Mechanische ventilatie is dan onontkoombaar.
Annelies…hahaha…sorry hoor…ik plas bijna in mijn broek van het lachen….hahaha
Annelies Hoogstraten, in het gebied waar ik woon (Veenkoloniën) stonden heel veel woningen met (bescheiden) overwaarde.
Toen kwamen enkele groen bevlogenen op het idee dit gebied vol te plempen met windturbines…..
Afijn, de rest kun je wel raden….
laat dat een les zijn. Je moet kansen pakken als ze zich aandienen. Velen hier laten kansen lopen. Ze klagen liever.
Neem je overwaarde op om nu je huis te verduurzamen. Zo ontstaat er een nieuwe bankencrisis op het moment dat de huizenmarkt door recessie in elkaar stort . De overheid redt vervolgens de banken door de door ons verduurzaamde huizen op te kopen en aan ons terug te verhuren. De strijdgassen CO2 en N2 zijn inmiddels ingezet om ons binnen te houden en het luchtruim is vergeven van de drones die de van ons basisinkomen bestelde troep rondbezorgen. Welkom in 2030!
De overwaarde van je huis gebruiken om in iets te investeren wat je nooit gaat terug verdienen. Annelies begrijpt in ieder geval niets nada niente van economie. Jammer.
Dan heb je werkelijk nergens verstand van.
D66?
Overwaarde is een relatief en zeker in NL gevaarlijke waarde.
en energietransitie is bij de oosterburen al jaren lang aangetoond een gedrocht.
Ik mag toch hopen, dat straks onze nieuwe MP, Mw. Kaag of wellicht toch nog mw. Ouwehand, gaat inzien dat het een andere kant op moet.:)
Zag gisteren een leuk filmpje over een Russische ijsbreker, die langzaam mar buitengewoon zeker door enkele meters dik ijs ploegt.
Dat filmpje moet overigens heel oud zijn want er is geen ijs meer op de Noordpool heb ik geleerd van Timmerfrans.
En toen bedacht ik me dat die ijsbreker 200 jaar geleden al werd aangedreven door een kerncentrale net zoals tientallen andere ijsbrekers en atoomduikboten.
Tja, een of twee keer per week ontploft er weer eens zo’n ding, maar dat moeten we maar voor lief nemen.
Maar nu serieus. We zouden morgen al kunnen overgaan tot het aankopen van kleine, krachtige en superveilige kerncentrales voor de komende 100 jaar en die tijd gebruiken voor de ontwikkeling van thoriumreactoren of fusiereactoren.
Wellicht dat Bas mij nog even kan aanvullen?
@AnthonyF,
De Russen zijn een vloot ijsbrekers aan het bouwen, allemaal kernenergie aangedreven, 10 maanden lang gaan ze de Noordpool openbreken voor nieuwe vaarroutes die rederijen veel geld gaan besparen.
Ongelooflijk hoe groot die ijsbrekers zijn, de grootste ter wereld, laat die Russen maar varen.
En geloof maar dat ze in korte tijd klaar zijn, jaren vergaderen daar doen hun niet aan.
Alpha’s weten beta’s altijd te vertellen hoe ze feiten moeten zien. Dat ze zelf niet inzien dat ze met hun onderdrukkende manieren evenveel gevaar lopen op de guillotine of dat van 145 jaar later zien ze dan nooit.
Mijn hemel; er is weer een nieuwe waanzin aan het ontstaan nl. de overwaarde waanzin.
Annelies ziet in, dat dat het klassieke gedram van de klidioten niet meer aanslaat (gelet op de peilingen) en heeft nu iets nieuws verzonnen. Werk je wellicht bij een hypotheekverstrekker en staat je baantje ter discussie vanwege wanprestatie Annelies of ben je familie van Bas?.
Annelies bestaat helemaal niet. Het is een groep webdrammers onderin de kelder van Hotel de Wereld. De nieuwste vrijheid. Zal ook wel weer in bloed en janken eindigen.
Een los radartje van Antoinette Hertsenberg.
Johan, je bedoelt toch dat lid van de SP en getrouwd met Nico Koffeman, de partij-ideoloog van de SP en nu voor de PvdD in de EK. En niet te beroerd om een salaris op te strijken van 400.000 euro per jaar? Die toch he?
Yep!
Het verhaal van Hoogstraten is een exacte kopie van het gezwets van Hertsenberg in het programma radar ruim een jaar geleden.
Ik snap het nog steeds niet. In Duitsland krijg je subsidie als je aan het gas gaat en wij moeten er van af. Waarom? Russisch gas is hier toch allang.
@Annelies Hoogstraten 9 mrt 2021 om 08:22 Onzin, want niets garandeert dat die overwaarde blijvend is. Bovendien groeit de schuldenberg alleen maar door. Tot slot is het een zinloze bezigheid, want er bestaat geen klimaatcrisis dus ook geen reden voor al die duurzaamheidsfratsen.
Jeroen, we zijn het helemaal eens!
Mijn response was wat langer en duurde daarom even.
En ik zeg het dikwijls: ‘Great minds think alike, fools rarely disagree’. De reactie van sommige trollen worden nu voorspelbaar.
own goal
Speel je voor echo?
own goal
Of heb je wat bijzonders te melden?
Grappig om de reacties te lezen van mensen die ooit de grootste lening van hun leven zijn aangegaan, een hypotheek, daar destijds misschien wel een nachtje van wakker hebben gelegen, maar wat uiteindelijk de beste financiële keuze zou blijken te zijn in hun leven. En nu zou een dergelijke keuze onverstandig zijn?
Beste mensen, investeren is geen geld weggooien. Je krijgt er veel voor terug en de kosten zijn minimaal. De rente op de lening van 40.000 euro zet je voor 10-20 jaar vast tegen 1.5-2% rente. De jaarlijkse kosten daaraan verdien je direct terug met een goedkopere energierekening. Bovendien is je huis veel meer waard geworden. Inderdaad een feestje voor je portemonnaie. Maar helemaal vanzelf gaat het niet natuurlijk. Je kunt ook blijven broeden op het gouden ei (=overwaarde), maar dat levert niets op, sterker, het kost alleen maar geld.
Zelfs als je vindt dat er geen klimaatcrisis is, is investeren in je woning de beste investering. Dat is altijd al zo geweest, dus nu ook.
Wat kraam je toch een onzin uit Annelies,
Je verdient niets terug, als je de stekker in het stopcontact steekt is je rommel al verouderd, steek zelf je geld maar in je proefproject.
Jij denkt de mensen lekker te maken met niets.
Wat dacht je hou lang ik nog gas kan stoken voor 40.000 euro?, en dat hoef ik niet te lenen, en geen berg rommel in huis waar nog eens extra kosten bij komen indien iets kapot gaat, en dat gaat het.
De kosten van een combi ketel zijn goed te overzien en betaalbaar.
Overwaarde en lenen, wie gaat zich voor die rommel in de schuld zitten, in iedergeval niemand met een beetje verstand in hun hoofd.
Annelies Hoogstraten
Investeren in iets wat niet rendeert is nog nooit verstandig geweest. Je kunt bijvoorbeeld investeren in een nieuwe keuken/badkamer. Daar heb je iets aan zolang je er zelf gebruik van maakt. Zodra je verhuist is die keuken/badkamer vrijwel waardeloos geworden. Kosten Baten Annelies. Nooit meer vergeten.
Investeren in waardeloze machines en primitieve isolatie is onzin. Volgens mij weet jij niets van investeren. Je lijkt wel een bankbediende. De soort die nu gelukkig vervangen is door een automaat want anders hadden ze gevaar gelopen. En daarna maar janken in een eigen land natuurlijk.
Annelies Hoogstraten
Alleen investeren in goed onderhoud loont. Om te voorkomen dat je uiteindelijk een puinhoop overhoud. De rest is luxe en misschien comfort. Daarvoor kan iedereen zelf beslissen zonder dwang of omkoping door overheden. (RES bijvoorbeeld) Dat is indoctrinatie en omkoping in optima forma.
80% van de energievraag betreft het bedrijfsleven. Laten die dat dan ook zonder hinder voor de burgerij oplossen. Het geschatte miljoen aan nieuw te bouwen “optimale” woningen doet de rest.
Ook vlgs Samsom, niet mijn vriend, is de aanpassing van woningen van vóór 1985 niet rendabel.
Welke econoom het verschil waterdicht kan duiden tussen investeren en consumeren krijgt de Nobelprijs. Maar Annelies Indienst ( van moordenaars ) kan het.
Annelies
Ik heb nog een tip voor jou en je vriendjes (m/v). Waarom ga je niet de tegoeden van de pensioenfondsen inzetten. Dat is toch gestolen van de maatschappij. Kunnen we meteen wegstrepen tegen de staatsschuld. En overal waar er meer gelijkheid is is het goed toeven.
Ik lees dat steeds. En volgens mij zijn er al veel politici die likkebaardend zitten te kijken naar die pensioenfondsen.
Het gaat een groot feest worden, iedereen van het gas, geen staatsschuld meer. Geen gezeik, allemaal rijk.
Of zit er ergens een fout in de redenering?
Annelies, het lijkt me dat je niet kunt rekenen. Je hebt overwaarde en als je die “investeert” dus een lening neemt om het geld ergens anders in te stoppen, heb je dus geen overwaarde meer. Want denk maar niet dat dat die investering van jouw weerspiegeld wordt in stijging van de waarde van je woning.
Yvonne, je hebt niets aan overwaarde als je er niets mee doet. Integendeel, dan maak je alleen maar meer kosten. Investeren in verduurzaming levert geld op: je energierekening gaat flink omlaag en de waarde van je huis stijgt.
Hoe denk jij dat mensen “van het gas af” gaan financieren, Yvonne?
Annelies Hoogstraten
Ze worden lekker gemaakt met subsidies die ze eerst door anderen laten betalen en vervolgens op iets langere termijn door het inlossen van de staatsschuld via de belasting moeten ophoesten.
Gratis geld bestaat niet. uitzondering, alleen bij criminelen. Degenen die voorheen velen gek hebben gemaakt met de driedubbele winstverbeteraar. Waar nu nog processen over lopen.
Ken je de sketch van Youp nog? https://www.youtube.com/watch?v=wp4D388Ydlk
Annelies stop..ik houd het niet meer in….hahaha
Laat nou eens je berekening zien Annelies. Reken jouw investering eens door en overtuig ons met cijfers.
Overwaarde…. investeren? En toen raakten ze hun baan kwijt, weg huis. Is er ergens een brug waar ik onder kan gaan zitten als het regent en ijskoud is?
Deze tijd van overconsumptie is vrijwel voorbij, inclusief allerlei zekerheden die je dacht te hebben. Dank Mao Tse Rutte, of was het nou Mark Tse Tung?
Een hybride warmtepomp lijkt de beste oplossing. Dan brandt de CV ketel alleen als het koud is ter aanvulling.
Als dat 20% van de tijd is en de aanvulling met gas is 50% dan bespaar je 90% van het huidig gas verbruik.
Dat lijkt me, ook voor de portemonnee, een prima resultaat.
BmG
Vele enthousiastelingen met een gesubsidieerde puist op de gevel en de buren het lawaai. Bedoel je dat?
Blinden en doven hebben wel een voordeel op die manier. Zou er bij alle rijtjeshuizen nog ruimte zijn op de gevel? Of wordt het dak ermee “versiert”
Een hybride warmtepomp lijkt me een stuk beter dan een pure warmtepomp. Dan moet je wel een gasaansluiting hebben.
Een van mijn zorgen t.a.v. de energietransitie is het enorme piekverbruik van stroom als er een koudegolf is. Dat mag niet leiden tot toestanden zoals in Texas. Als we de pieken met gas op kunnen vangen dan wordt het risico minder. Maar ook elektrische auto’s zullen bij strenge vorst veel meer stroom verbruiken.
Ja. Met garantie voor dertig jaar inclusief db niveau en onderhoud. Net als isolatie: huren, meten, garanderen, onderhoudsgegarandeerd. En dan met gegarandeerde isolatie. Niet die, die er nu is. Dat is rommel. Maar eerst meten
Afgelopen weekend nog gekeken wat ik zou kunnen besparen door te isoleren. Met een investering van Euro 8000,-, zou ik 160 Euro per jaar kunnen besparen. Terugverdientijd van 40 jaar, dus maar niet. Kan beter een trui kopen en de verwarming een graad lager, geeft ongeveer bezelfde besparing.
Waar ik wel aan denk is een simpele lucht/lucht warmtepomp, vooral als bijverwarming in het voor- en najaar en natuurlijk om te koelen in de zomer. Een paar zonnepanelen zouden dan voor het grootste deel van de stroom kunnen zorgen.
De CV ketel kan dan blijven hangen en is natuurlijk ook nodig voor heet water.
@Albert,
Ik weet niet wat je onder isoleren verstaat, maar een moderne combi ketel bespaart je al snel 400 m3 gas per jaar.
Die ketels zijn doorontwikkeld door de jaren heen.
De zuinigheid word mede bewerkstelligd door de modulerende werking, en geheel naar je wensen instelbaar.
Dat betekent dat je hem in het voorjaar en najaar op een veel kleiner pitje kunt laten draaien en daar nog meer zuinigheid uit kunt halen, dus die 400 m3 word al snel 500 m3.
Dus wie gaat zich dan nog meer mechanische rommel om de hals halen.
En reken je niet rijk in Nederland straks met de stroomrekening.
@Theo, Ik heb afgelopen jaar de CV ketel vervangen door een modulerende. Remeha Altlanta CW5. Kostprijs Euro 1000,- en een dag werk. Denk dat ik nu ongeveer 1500 m3 per jaar verbruik.
Een simpele warmtepomp kost ongeveer Euro 1500,- incl installatie. een paar Zonnepanelen ( Euro 1500 , opbrengst 1000kwh? ) kunnen dan voor de stroomvoorziening zorgen voor een extra besparing van 200 m3 gas.
Maar inderdaad, het hoogste rendement haal je door een nieuwe CV ketel te installeren.
@Albert,
Ik heb een Nefit, HR ++ ketel, daarbij is mijn redenering altijd, hoelang kan ik nog gas stoken voor ik met iets anders winst kan behalen, immers het andere kost ook geld en verbruikt ook een kerr geld.
Hoe langer je wacht, hoe beter de techniek word, oftewel de kat uit de boom kijken.
Kijk al die mensen wat zich 10 15 jaar geleden de spouwmuren vol hebben laten spuiten, daar zakt of verpulverd het materiaal, heden ten dagen is dat vele malen beter en hoef je niet te vrezen dat het rommel is zo als vroeger.
Bezint eert ge begint.
Ik heb een vrijstaand huis uit 1974. Ik heb de spouw (6 cm) laten vullen met hydrofobe glaswol. Bespraring van > 1000 kuub gas per jaar over de laatste jaren. Investering was 3500 euro. Die heb ik zo terug en heeft deze simpele maatregel nut en is goed voor de beurs. Ik heb ook een paar fatsoenlijke zonnepanelen, meer om onze airco’s te laten loeien als het warm is en het overtollige licht in koelte in mijn huis wordt omgezet. Zolang de salderingsregeling geldt, wordt onze energiebehoefte voor 90% afgevangen. De stroomrekening bedroeg afgelopen jaar 15 euro. Investering van netto nog geen 4000 euro, want alles zelf aangelegd. Die heb ik binnen 7 jaar terug, de isolatie binnen 4 jaar.
En als die Nijpels-Timmermans aanhangers winnen, komt er een propaantank onder de grond en laat ik die voor een habbekrats vullen door de Duitse vrienden om een heel jaar van te stoken.
Theo
Inderdaad, energie is één van de meest voor de hand liggende stationaire melkkoeien van de regering.
Mocht het ooit zover komen dat iedereen zonnepanelen heeft en volledig zelfvoorzienend is, dan krijgen we tegeltax en panelentax.
De ruif moet hoe dan ook gevuld. Vluchten kan niet meer.
Of naast de warmtepomp een soort allesbrandertje voor de koude dagen, die je stookt op duurzaam papier uit de portemonnee van de ander.
Dat lijkt niet alleen veel maar dat is het ook.
En waar mensen de overwaarde van hun huis aan besteden en wat beter is, bepaal jij niet.
excuus, moest onder annelies staan.
Zo zo Annelies, zitten ze ook al te azen op onze overwaarde, maar goed dat ik dat zelf nog kan beslissen.
Welke gek zou zijn overwaarde en zijn hele huis overhoop gaan halen en investeren in de hedendaagse rommel, en dat ook nog in een ouder huis.
Ik doe niet mee met de werkverschaffing.
Lenen kost geld, hoe je het ook bekijkt, je krijgt niets voor niets.
Overwaarde opnemen voor je huis als je niet genoeg geld hebt daar zijn wel zinniger dingen voor te bedenken, een nieuw dak, een aanbouw b.v. dat is wat anders dan apparatuur waar je ook nog eens moet afwachten of de rommel wel voldoet, en hoe lang het voldoet, je kunt het niet even inruilen zo als een auto.
En als ze me het gas af zouden sluiten, maar dat doen ze niet, en ik mag geen tank propaan plaatsen dan worden het flessen gas, of een scheepsketel combi, zuinig en klein, alternatieven genoeg.
Net zo lang tot er iets zinnigs op de markt komt.
Maar we gaan nog heel lang niet van het gas af, er word nog vollop geïnvesteerd in het aardgasnet.
“zitten ze ook al te azen op onze overwaarde, maar goed dat ik dat zelf nog kan beslissen.”
Nog wel!
Wij gaan de overwaarde op het huis cashen, probleem is dat ik dan wel geld heb maar geen huis. Het is al eerder gememoreerd dat de banken niet happig zijn om hypotheken te verlenen als het gaat om het verduurzamen van een huis. een warmtepomp wordt minder waard zodra je de stekker in het stopcontact steekt. Ik vraag mij nog steeds af wat er zou gebeuren als de hele buurt een warmtepomp heeft. Je haalt de warmte uit de lucht en via de compressor wordt die verdicht dus warmer. En nu is ons huis net iets groter dan de rest van de straat. Dus meer kubieke meters te verwarmen. De warmte die in de lucht zit kan je maar een keer gebruiken dus het wordt kouder. Komt er dan een soort van toewijzing van hoe warm het mag worden ? Nu is het bijvoorbeeld koud buiten en wij zijn de hele dag weg. Dan zijn wij verplicht om de warmtepomp de hele dag aan te laten staan want ’s avonds is er nog minder warmte voorhanden. Wat is dan de besparing ?
De laatste tijd voel ik me meer en meer zoals Maarten Luther gevoeld moest hebben toen hij met zijn stellingen liet zien hoe dat de kerk, (dat was de regering van die tijd) de mensen uitbuitte. Hetzelfde zie ik nou gebeuren: de regering wil de fossiele brandstoffen weg hebben en dat gaan ze doen door het extra belasten en duurder maken terwijl de alternatieven echt niet werken. Dat betekent dat voor iedereen, maar vooral voor de minder draagkrachtigen, dat het leven veel duurder en moeilijker gaat worden. Mensen zoals wij die bv zeggen dat het allemaal niet nodig is omdat het van de natuur al warmer in vroegere millennia was dan nu, worden verkettert. Wij zijn de klimaat ontkenners……
De kerk heeft al de eerdere Luthers laten vermoorden. De vrije samenleving maakt de minste doden. De kerken en gesloten ideologieën ( waar iedereen aan mee moet doen om het te laten werken ) maken de meeste doden. Dus corona in Staphorst is eigen schuld en de aidsdoden (allemaal links destijds ) ook. Tja, zonde maar ze doen het echt zelf.
Christian
Ik weet eigenlijk niet wat ik van jouw commentaar hier moet denken. Volgens mij wordt elke mens gedreven door waarheid, vooral als je kunt zien dat het volgen van de leugen (die precies tegenover de waarheid staat) de arme mensen om jou het meeste gaat treffen…..
Dat is precies waar het om ging bij het gesprek van Jezus (God) met Pilatus;
wat, precies, is waarheid?
Jouw naam laat me denken dat je een volgeling van Christus bent, of, indien niet, dan misschien wel een of beide ouders? In elk geval, indien je zegt meer agnostisch te zijn, kun je misschien eens kijken en nadenken wat ik daarover zeg:
https://breadonthewater.co.za/2020/12/29/letter-to-a-prisoner-prison-ministry/
Nee henry, je bent geen Luther.
Ja, Hans. Jij kiest eigenlijk nog maar altijd voor de leugen omdat je echt denkt dat het de waarheid is. Ik vind dat jammer voor al de arme mensen die benadeeld worden.
KLIMAATIDIOTERIE
Politici hebben hun mond vol over “HET KLIMAAT”, het kan zo niet doorgaan, wij moeten het voortouw nemen in de wereld want dan kunnen we er wellicht ook nog wat aan verdienen..
Weten ze eigenlijk wel waar ze het over hebben,
Bij het goedkeuren van het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015 in 2017 tijdens de demissionaire periode van het kabinet Rutte II is dit als een hamerstuk door de Tweede en Eerste Kamer gegaan, alleen de PVV was tegen, dit blijkt uit de handelingen (verslaglegging) van deze kamers.
De gevolgen voor de burgers zijn desastreus, want subsidies is belastinggeld en dat moet door iedereen opgebracht worden en dan die Klimaatmaatregelen die tussen de 600 en 1000 miljard euro gaan kosten, dat moeten wij met z’n allen ook weer ophoesten.
Investeringen door de huizenbezitters van isolatiemaatregelen zou u terugverdienen door lagere energiekosten oreerden Ed Nijppels en Diederik Samson tijdens de Klimaattafels, gaat niet gebeuren.
De energietransitie gaat er voor zorgen wanneer deze wordt uitgevoerd dat Nederland één grote bouwput wordt en de uitvoering compleet gaat vastlopen en de verwarming van huizen en het kunnen gebruiken van elektrische energie niet meer gegarandeerd kan worden omdat wind- en zonneparken weersafhankelijk zijn en de beschikbaarheid van waterstofgas onvoldoende is omdat er onvoldoende windmolens gebouwd kunnen worden in het tempo wat nodig is om voldoende elektrische-energie op te wekken.
Die ellende kan voorkomen worden door gewoon genoeg beschikbaar gas in te kopen, dat is een politieke keuze.
De bijdrage die Nederland volgens Parijs moet leveren voor de wereldwijde broeikasgasreductie is 0,54% en dat levert een gemiddelde jaarlijkse wereldwijde temperatuur daling op van 0,0007 graden Celsius, dat heeft de onderzoeker van het KNMI de heer Oldenborch knarsetandend moeten toegeven bij een berekening door de Groene Rekenkamer.
Nu weet U waar het om gaat.
Onmiddellijk stoppen met deze idioterie..
Volgende week hebben we een kans Marinus.
Als het gros van de nederlanders weer op de zittende macht stemt hebben zij kennelijk geen probleem met deze (in onze ogen) idioterie.
Ik zal me er bij neerleggen. Maar, verwacht van mij geen compassie of solidariteit als men in de kou komt te zitten…
Ach, het zijn “grote omslag schijnbewegingen”. Het rommelt en gist. Soep wordt echt niet zo heet gegeten. Neem wat afstand. De mens vervuilt, kost energie en stookt op. Maakt lelijk waar hij denkt dat het mooi is, denkt aan liefde maar is altijd aanvallend, denkt dat hij rationeel is maar lijkt het meest op een dier. En dat beginnen we te beseffen. Paniek. Hoho, eerst even goed nadenken. Dat is nu. Mooi toch dat we dat nog mee mogen maken? Wel helder blijven.
Waarschijnlijk vinden ze er in Den Haag wel wat op. Bijvoorbeeld het gas duurder maken. Dan wordt het vanzelf rendabel om je huis te isoleren. Of sjoemelen met leveringskosten. Of méér ODE of andere versierselen op de energierekening met als rechtvaardiging de vervuiler betaald!
Zo doe je dat in het Haagse circus. Het “debat” met Kaag en Ploumen was er een voorbeeld van.
Mundis full decipii,decipiatur ergo spraken de Romeinen reeds en die hadden al c.v op basis van biomassaverbranding.Mijn asthmatische kleinzoon kan nu al niet meer per fiets naar school ondanks Pefas,Stikstof,en CO2.Maar wel wegens vuilverbrandende nep ovens die pcb,s en fijn stof uitstoten.Samen met de windmolens en de broedplsaatsen bedekkende zonnepanelen is dit land een dode opslagplaats voor gelukszoekers zonder landbouw,natuur en fauna
ijmoes
Wij zijn het eens. Helaas zit Klaver met de handen in het haar en roept dat hij niet anders kan. Zijn fluisteraar was niet in de buurt denk ik. Of was het touwtje gebroken. Puppets on a string, wat moet je ermee?
jjmoes
Sorry voor het verschrijven van je naam.
“Mundus vult decipi ” misschien?
Wat Omtzigt verwoordt in zijn lezing, dat kan niemand zo helder, scherp en eerlijk dan hij.
De overheid verschuilt zich in veilige modellen. Modellen die weinig met de werkelijkheid te maken hebben, maar worden toegepast om te sturen. Manipuleren in dit geval want er is sprake van opzettelijke misleiding.
Rutte en zijn VVD voelen zich als een vis in het water in hun zelfgebouwde Fata Morgana.
Alleen al uit fatsoen overwegingen zou Rutte eens plaats moeten maken voor een ander en de handdoek in de ring gooien. Het is laf om te wachten tot je gearresteerd wordt.
Omtzigt doorziet de misleidende beleidsmakers en planbureaus als geen ander, maar zich uitspreken over, en afstand nemen van, de onzin van de ‘klimaaturgentie’, klimaatmodellen en klimaatmaatregelen, daar hoor je hem niet over.
Hypocriet? Voorzichtig om zijn positie als kamerlid te kunnen behouden? Of toch niet zo slim?
Prima artikel, Jeroen.
Uitermate geschikt voor Parlementsleden, Gemeentebesturen en Gemeenteraadsleden, RES functionarissen, etc. etc.
Welnee. Emotie laat zich voor 99% niet dwingen door feiten. Dat is het echte menselijk tekort. Wij rammen hier op die 1% maar echt, kennis sijpelt. Zelfs linkse gezinnen waarvan een dochter vermoord is door een islamiet uit een apenland blijven links en pro-multicul.
Zo even wat molen propaganda, en kernenergie.
Westerwolde en Oldambt tegen komst 250 meter hoge windmolens aan de Duitse grens (update)
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/796114/Westerwolde-en-Oldambt-tegen-komst-250-meter-hoge-windmolens-aan-de-Duitse-grens-update
Groningen is nog niet verlost van het schrikbeeld van een kerncentrale. De Eemshaven blijft gereserveerd voor een nucleaire installatie | analyse
https://www.dvhn.nl/economie/Groningen-nog-niet-verlost-van-zijn-schrikbeeld-26631005.html
Hoe bevalt dat in Nijmegen en Houten, wonen bij windmolens?
https://www.parool.nl/nederland/hoe-bevalt-dat-in-nijmegen-en-houten-wonen-bij-windmolens~b661a9cc/
Honderden betogers tegen windturbines: ‘Ik word wanhopig als ik het geluid hoor’
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/honderden-betogers-tegen-windturbines-ik-word-wanhopig-als-ik-het-geluid
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/282024/protest-op-museumplein-tegen-windmolens
Theo
Met de crisis en herstelwet in de hand overuled Den Haag het ganse land.
Zeer zeker Peter,
De meesten Nederlanders vertonen kuddegedrag helaas.
Komt bij dat los van de kosten de doorlooptijd een veelvoud blijkt te worden van geprognotiseerd. het gaat deccenia vergen.
Volgens o.a. dhr. Klaver van GL hebben we nog maar 9 jaar om de aarde te redden. Heel veel andere echte klimaatkenners, zoals Extinction Rebellion, Frans Timmermans, D. Samsom, S. Kaag, dagblad Trouw, trollen op Climategate, maar nog onnoemelijk vele anderen geven eenzelfde beeld en zetten dat dagelijk kracht bij.
Daaruit kunnen we opmaken dat het simpelweg onbegonnen werk is en derhalve van wijsheid getuigd om onze laatste 9 jaar nog vollop van het leven te genieten en ons niet druk te maken over de toekomst. Die is er na die 9 jaar immers niet meer. Alle klimaatreddende acties kunnen terstond worden gestaakt!
Ja. Links is God en Klaver is zijn profeet. Het vmbo-kereltje ziet stemmen wegvallen en roept als een echte dominee de beweging tot de orde. Nee Jesse , jullie momentum lost op: tien zetels verlies de linkse drie (SP en Dieren zijn onafhankelijk en gewetenspartijen ) en nu met zijn drieën even groot als CULTUREEL RECHTS.
Tussen september 1939 en augustus 1945 voltrok zich een wereldwijde ramp, veroorzaakt door gewetenloze dictators, die naast een niet in geld uit te drukken materiele schade ook het leven van meer dan 50 miljoen mensen heeft veroorzaakt. Die ramp zette zich nog tot 1989 voort in het, God zij dank, voormalige Oostblok.
Desondanks bestaat de wereld nog steeds, inclusief de mensheid.
Maar nu zouden we een globale en vooral tijdelijke stijging van de temperatuur met minder dan 1% ineens niet meer kunnen overleven en moeten we vele miljarden uitgeven om die stijging terug te brengen met iets van 0,00 en nog wat%, inclusief verwoesting van het landschap, op basis van een volkomen krankzinnige gedachte dat het allemaal aan CO2l ligt?
Schiet mij maar lek.
Arjan Duiker
Klaver gaf er al eerder een voorbeeld van dan hij niet kan tellen. Maar hoe dan ook, ook 90 jaar tot de Apocalyps is heftig. Ik denk dat het meevalt.
En hoe je het ook draait of keert over 9 jaar zijn de mensen in India en China nog niet op het door hen gewenste niveau van welvaart. Wie gaat hen ertoe verplichten in armoede verder te leven? Kaag zeker, omdat ze diplomaat is geweest?
Het lijkt me toch echt een maatje te groot. Zelfs voor Sigrid.
Theo
Allemaal komedie vlgs Bas. Zou het liggen aan zijn tekort aan inlevingsvermogen?
O ja er is nog geen peerreviewd rapport over en dan is het niet zo.
Duidelijk is wel dat die windturbines het landschap vervuilen, maar ook dat is nog niet peerreviewd denk ik.
Autisten zijn feitenbenoemers. Geen feiten-interpreteerders.
Er zijn 3 basisproblemen met het ontwikkelen van beleid voor “verduurzaming” van woningen:
1. Het lange tijdsframe tussen uitgaven en materialisering van het doel;
2. Het supervage einddoel;
3. Het hoge comfortniveau van de huidige fossiele technologie (b.v. HR-combigasketel) tegenover nieuwe, dure, complexe, onbewezen technologie.
Het zal iedereen opgevallen zijn, dat naarmate de kansloosheid van dergelijk beleid toeneemt, de manipulatie evenredigheid is met smerig, nieuw jargon en dubbelzinnige vocabulaires (kostenneutraal, energieneutraal, nul op de meter en Thuisbaas). Ook wordt keukentafelterrorisme toegepast, om kwetsbare en sociaal minder assertieve bevolkingsgroepen te sensibiliseren. Desalniettemin: De laatste tijd begint de meningsvorming te kantelen en zie je zelfs kritische geluiden bij de VK en Nieuwsuur.
Begin van het einde ?
we zijn gewoon getuige van een roofoverval op de bevolking.
In historisch licht is dat ook de norm.
Er waren altijd elites die de bevolking uitzogen met belastingen en verkoop van vergunningen .
Een oorlog op zijn tijd om de omvang van de populatie te reguleren.
Andermans welvaart en consumptie wordt door vrijwel iedereen als bedreigend ervaren.
Huizen hebben geen overwaarde. Bij elke burger hoort een woning. Een fatsoenlijke samenleving zorgt daarvoor. Overwaarde is een construct. Net als geld in de vorm van bankbiljetten, of tegenwoordig een cijfer in een ‘spreadsheet’ van een bank als de ECB. Een nul erbij in een vakje en er is tien maal zoveel geld. Lui die de weg weten, maken dan 20 maal meer van die waardeloze eigendomsbewijzen, trekkingsrechten of wel bankbiljetten. En de rest, de overgrote meerderheid van de bevolking, krijgt met wat geluk twee maal zoveel. Omdat goederen en diensten door een nul in dat spreadsheet niet veranderen, begrijp je wat dat betekent voor de lui die twee maal zoveel ’trekkingsrechten’ hebben gekregen. Die moeten genoegen nemen met de zoethouder “Kijk eens je bent nu twee maal zo rijk”. Se kijken wat beteuterd als ze merken nog steeds geen warmtepomp te kunnen betalen.
Onze maatschappij heeft 24/7 stroom nodig.
Dat houdt in dat er een strategische energiereserve dient te zijn.(van minstens weken)
Minstens de helft van de tijd (bij zonnepanelen tot 90%) zal de stroom vanuit een buffer worden geleverd.
Bij de omzetting stroom –> gas –> stroom gaat 70% van de energie verloren.
De omzetting gas–> stroom heeft hierin een rendement van 50%.
Van het gas af is dus onverstandig. Die 50% verlies kan worden vermeden door gas te leveren ipv stroom.
Overigens bestaan de GigaWatt electrolizers voor waterstofproductie nog niet.
Ook de brandstofcel centrales om van die waterstof weer stroom te maken moeten nog worden ontworpen.
De energietransitie gaat op een ramp uitlopen.
Tsja… Ook mijn HR-ketel heeft een rendement van 90%….
Wederom helemaal mee eens.
Hoe eenvoudig kan het zijn? En verder is er ook niets te melden.
De olieprijs stijgt nu sterk. Nu Trump is weggepest beperkt het corrupte kartel de productie weer waardoor de prijs snel stijgt.
Wat mij verbaast is dat er hoog opgeleide mensen zijn, zoals onze Bas&Bart die niet door hebben dat er sprake is van een politiek spel en ondanks hun opleiding volstrekt onzinnige rekensommen produceren. Of economen die ons proberen wijs te maken dat het goed komt met de 3200 miljard bijgedrukte Euro’s.
Maar hoe komt het dat intelligentie – of dat wat een IQ-test meet – zo weinig garantie biedt op weloverwogen gedrag? Omdat intelligentie iets helemaal anders is dan rationaliteit, zo betoogt de Canadese professor toegepaste pyschologie Keith Stanovitch. Sommige intelligente mensen kunnen geweldig ‘disrationeel’ denken en handelen. Zo schudden gokkende wiskundigen ook extra hard met de dobbelstenen als het om hoge bedragen gaat, om maar een tamelijk onschuldig voorbeeld te geven.
Mijn idee, dictators als Hitler, Stalin en Pol Pot en dat menneke in Venezuela zijn vast heel intelligent geweest – hetzelfde de geldt voor de kreet ‘begaafd’ zijn en/of zeven talen kunnen spreken.
Nee. IQ correleert heel sterk met psychische stoornissen als autisme, narcisme en depressie. Ooit is door het neurologisch lab van MIT de hypothese geopperd dat het brein een optimum heeft. Dat is ongeveer HBO. Alles meer gaat ten koste van iets anders. Dat klopt statistisch. En het wordt erger want wij nemen geen genoegen meer met ons lieve maar domme buurmeisje om mee te trouwen. Er komen dus meer gekken. Gelukkig weten we het tegenwoordig. Dus autisten dumpen we gewoon in het lab met een Japie Krekel en narcisten worden gedumpt. Intellectuelen zijn niet de meest stabiele groep mensen.
Intellectuelen veronachtzamen hun evolutionaire resten in hun hersens. Dat maakt ze incidenteel zo irrationeel. Kerkelijken en linksen hebben hetzelfde met het veronachtzamen van overlevingsinstinct. Plotseling zijn ze dan helemaal niet goed meer. Kent iedereen. Zal wel term voor zijn.
Heel eenzijdig ontwikkeld zijn. Gaat vaak samen met autistische trekjes zoals Asperger of Narcisme zoals bij Mark Rutte. De nerd of nitwit dus. De dames lopen er met een grote boog omheen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Eva het naar haar zin gehad zal hebben bij Adolf. Stalin was 2 maal getrouwd. Zijn eerste vrouw stierf na een jaar, de tweede pleegde na 12 jaar zelfmoord of is door Stalin zelf vermoord. Gevalletje Epstein dus.. Vervolgens vraagt (en krijgt) zijn dochter (en nog enig levend kind) Svetlana asiel aan in de VS.
Deze types gaan na verloop van tijd hun eenzaamheid verbijten en dat maakt het er ook niet bepaald beter op. Ze bijten zich vast in overtuigingen die anderen relativeren en soms loslaten. Ze kunnen eindigen als misantroop.
Soms zijn ze verbazingwekkend succesvol. Bill Gates, Elon Musk. Vertrouw deze types echter nooit.
Hoe zo geen garantie op weloverwogen gedrag? Het gedrag van Samsom, Timmerfrans, Minnesma en andere best wel hoog opgeleide mensen is zeer weloverwogen, maar wel puur gericht op eigen voordeel. Hooguit kan je je zeggen dat ze anderen niet rechtstreeks iets schofterigs hebben aangedaan.
Vaak zijn het de omstandigheden die het gedrag van dergelijke lieden begrenst.
Je hoort TBS advocaten nog wel eens zeggen dat het zo goed gaat met hun klantjes. Ja hehe, als je opgesloten zit en zwaar bewaakt wordt, is de kans dat je de weg kwijt raakt wel heel erg klein.
Johan, waar het ze aan ontbreekt is empathie en ik neem aan dat je dat bedoelt.
Intelligentie is volgens mij dan ook het snel kunnen verwerken en combineren van probleemstukken. De vormen van intelligentie zijn lezen, rekenen, meetkundig inzicht en nog wat. De één kan snel rekenen en heeft wat dat betreft een IQ van > 100. De ander is goed in taal en de ander weer in inzicht.
Een mooi verdeelde intelligentie komt weinig voor.
Maar. . . hoe intelligent ook, er is INPUT nodig. Als die fout is, dan kun je nog zo intelligent zijn, en dan snel beslissingen kunnen nemen, de uitkomst blijft fout.
Het begint dus bij goede input.
Het meest desastreuze is als zeer intelligente mensen verkeert ingelicht zijn. Of als ze last hebben van emotie, dat kan ook.
Daarom zeg ik: Het is maar nét wat je weet en wat je doel is. Wil je een eerlijke mooie wereld of niet. Daarom zeg ik ook, verlicht jezelf omtrent je ego. Zonder zelfkennis (WARE-) IS er niks te kennen.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Het klinkt afgezaagd, maar voor intellectuelen is het te begrijpen.
Wat ook helpt is doen wat Jezus zegt: Heb je naaste lief. Maak geen onderscheid. Wees eerlijk en lieg niet, steel niet, blijf van een anders vrouw af.
Wie zich niet aan deze stelregels wil houden (politici, ed) die zijn fout bezig.
De moraal gaat vóór de intelligentie. Meen ik. Even uit de losse pols.
h.oldeboom
Ik denk juist dat (zichtbare) bestuurders niet zo heel ‘slim’ moeten zijn voor de wérkelijke machthebbers achter de schermen. Ze mogen vooral niet té slim zijn of zo dus, maar andere capaciteiten hebben.
bezocht Extinction Rebellion in mijn dorpje.
Spreker was student natuurkunde en nu komt het: Nederland moet van ER in 5 jaar decarboniseren!
Conclusie: intelligentie of kennis is geen belemmering voor kortsluiting elders.
Trump is helemaal niet weggepest. Zijn tijd van spelen zit erop. Ge gelooft toch niet wérkelijk in stemmen, hopelijk? Als stemmen ons macht zou geven, was het allang verboden bij wet.
Vergeet nooit dat de ware machthebbers niet meteen in de schijnwerpers staan.
Wellicht wel, maar dan zijn ze niet als zodanig te herkennen. Zou de Paus de Keizer zijn bijvoorbeeld? Dat vraag ik me wel eens af.
Vooraleerst is het belangrijk iets over ons geld te weten:
– Het geld op je bankrekening is NIET van jou! Je hebt slechts een vordering op je bank ter hoogte van dat bedrag . Kijk je voorwaarden er maar op na.
– Nog nooit eerder in de geschiedenis heeft een spaartegoed een negatieve rente opgeleverd. Wat we nu meemaken is onontgonnen financieel gebied.
– De negatieve rente is het gevolg van het beleid van de centrale banken (Fed en ECB).
– De Fed is eigenlijk geen centrale bank van de Amerikaanse overheid, maar een consortium van enkele zakenbanken, die ooit de rol van centrale bank hebben overgenomen.
– De ECB is aan niets en niemand verantwoording verschuldigd. De bank en de medewerkers kunnen niet vervolgd worden, er is geen controle van buitenaf mogelijk.
– De ‘bank de banken’ is de BIS in Zwitserland. Deze instelling onttrekt zich ook geheel aan iedere democratische en parlementaire controle.
– De officiële inflatie is ongeveer 2 procent, maar de reële is ca. 4 procent per jaar.
– Per jaar wordt je geld dus minstens 2 procent minder waard.
– De negatieve rente zorgt er voor dat mensen hun geld niet meer laten renderen door er rente van te trekken bij de bank, maar door het geld te stoppen in andere zaken, zoals aandelen, bitcoins, kunst, grondstoffen en onroerend goed.
– De prijzen van die goederen stijgen dan ook aanzienlijk.
– De hoge huizenprijzen en dus de overwaarde op huizen wordt dus voornamelijk veroorzaakt door het beleid van de centrale banken.
– Overheden vinden het lage rentetarief geweldig, want geld lenen -voor subsidies etc.- kost ze niks. Sterker nog, via obligaties hoeven ze aan het einde minder terug te betalen dan ze eerder ontvangen hebben.
– De kans is groot dat het geld uit de diverse ‘reddingspaketten’ op de één of andere manier hun weg weten te vinden naar de alledaagse economie. Inflatie gaat dan met hoofdletters geschreven worden.
– Stijgt de rent, dan stort het systeem in.
@Johan: Uitermate goed omschreven.
Het is overigens niet voor het eerst dat dit gebeurd. Vanaf het moment dat de VS betrokken raakte bij WO1 tot de beurscrash van 1928 gebeurde aldaar het zelfde. Toen met papier. Nu digitaal. Het is te verwachten dat het eindresultaat van toen en nu eender zal zijn.
Het bijzondere is dat deze oorzaak van de crisis in de 30-er jaren zelden of nooit benoemd wordt. We hebben nu te maken met de zelfde speculatieve waardestijging (de waarde van de Euro daling) van aandelen en onroerend goed als voor 1928. Toch wordt deze speculatie vaak als oorzaak en niet als gevolg gezien. Het zelfde geldt voor de latere invoerheffingen door president Hoover. Ook dit was een gevolg. Geen oorzaak.
Prometheus
Het duurde ten minste 10 jaar voor dat Japan haar vastgoedbubbel te boven was.
https://beleggen.com/een-les-uit-japan/
Hoezo overwaarde? Als banken of hun employés iet aan gaan prijzen moet je uitkijken. Dan willen zij er namelijk van af als het aandelen zijn en je overhalen je geld + hypotheek aan opgeblazen vastgoed te besteden
Ik denk ook dat het huidige verloop van zaken in de richting gaat van destijds in DL in de dertiger jaren. Daar moest je met een kruiwagen vol geld komen om een brood te kopen.
Ik heb nog wel postzegels van die tijd van miljoenen Marken.
Er wordt gewoon geld gedrukt maar de waarde is er niet voor. Dat hebben ze hier in Zimbabwe ook gedaan. Op een bepaald punt stort alles in elkaar als iedereen beseft dat het (papier) geld op zich geen waarde heeft…
Ik zeg het nog maar even voor allemaal die hier zijn. We zitten echt in een aandeel bubble. Dat komt omdat je geen geld meer krijgt van de bank als je het geld op de bank zet. Iedereen zet dus nu zijn geld in aandelen. Dat drijft de prijs van aandelen omhoog. Maar het is net zoals 400 jaar geleden met de tulpen: Bij de aandelen is de waarde er ook niet…. er zijn geen (goede) opbrengsten.
De EU-rente is op bijna nul gehouden omdat anders Griekenland failliet gaat en nog een paar mediterrane knoflook landen, Pool. Gevolg is dat beleggende fondsen in goud, zeldzame metalen / mineralen en risicovolle derivaten klimmen. De flits-beurshandelaren bij banken doen goede zaken met handel op de 0,001 seconde koersverschil.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artikel/5155961/flitshandel-hft-radio-korte-golf-handel-arbitrage-raft
Niet zo mooi wat je daar allemaal verteld.
Vroeger moest er toch ook goud tegenover de munt staan maar dat is ontkoppeld.
Dus nu kunnen ze drukken hoe ze willen tot de vrije val toe.
Ook edelmetalen goud en zilver prijzen zijn over de top.
Rare tijden.
Johan,
Het schijnt nóg erger te zijn. Sommige zeggen dat ons leven verpand is, en in het spel van de commercie geld oplevert voor de investeerders van ons leven. Het lijkt erop dat we als goed verhandeld worden via verzekeringen, beleggingen, speculaties e.d.
De bank is een bedrijf. Net zoals dit land, waarop we ons bevinden. Het land is grotendeels (?) geprivatiseerd: verkocht. En we betalen aan het bedrijf ‘belasting’ geld voor bepaalde zaken. Daar hebben we een soort ‘contract’ mee. Het is een zeer geraffineerd spel. Maar niet leuk.
Vandaar dat we als ‘werknemers’ in dit bedrijf niks te zeggen hebben: we behoren niet tot de directie en de aandeelhouders. We mogen meepraten in een soort medezeggenschapsraad of zo. Met ‘ZOOM’ tegenwoordig. Of je stuurt een mail aan de sub-directie (de wethouders en zo).
Daarom is het wellicht zo een gedoe in het land. Het is lijkt mij geen vrij land meer, maar een bedrijf: de bv Nederl.
En geld? Dat is van wie het is. Dat stond er vroeger nog op. Je mag het gebruiken, maar het is niet van de mensen. Zelfs Jezus sprak hier al over.
Ja, Jezus maakte op het Tempelplein, Beursplein 1, ruzie met de Tollenaars en de Farizeeërs, in het nu de bankiers en de rechters.
En Hij zei op een vraag van “Van wie is het geld?’; wat staat er op? Een afbeelding van de Keizer? Dan is het van de Keizer.”
Logisch. (Toen wilde ze Hem er ook al inluizen.)
Zie: https://bible.hispage.nl/index.php?searchmethod=0&searchtext=keizer&book=40&v%5B%5D=1&v%5B%5D=2&v%5B%5D=3&v%5B%5D=4&v%5B%5D=9&chapter=22&searchon=1&from=0&lock2a=0&lock2b=0&lock3a=0&lock3b=0&lock4a=0&lock4b=0&lock5a=0&lock5b=0&options=0&language=0
geld lijkt mij een claim op (toekomstige) producten.
Dat is dus een kwestie van vertrouwen.
Stel ik ben vioolleraar en betaal in winkels met vouchers voor een uurtje les.
Dat gaat goed totdat iemand berekent dat ik 100.000 uur les heb uitstaan dwz ik kan niet leveren.
Inflatie ontstaat dus als de productiecapaciteit achterblijft bij de geldhoeveelheid.
Voor het maatschappelijk belang kan de overheid het geld gewoon drukken.
Zo zet je de boel in beweging zonder schulden te maken.
Onze productiecapaciteit is enorm.
Stakker.
Geld staat volgens mij voor (vooral) menselijke energie. Degene die het geld beheert, die beheert in feite de mens (voor een groot gedeelte). Dus als je zorgt dat mensen met jouw geld (zeg zegels of zo) betalen, dan heb je op die manier op een indirecte wijze de macht over de menselijke energie.
Het is niet voor niets dat presidenten die het geld door de staat wilde laten drukken en beheren, ernstig met de bank in conflict kwamen. Zo gaat een prive-onderneming (de bank) boven de macht van een regering.
Vroeger werd geld gedekt door goud. Maar daar is niet zolang geleden een einde aan gemaakt. Goud en zilver zijn ‘echte’ waarden op zich. Vandaar dat we vroeger de Gulden hadden (echt goud en zilver). De Florijn (uit Florance) was écht goed: een dukaat. Vroeger stalen sommigen door wat van dat goud of zilver af te vijlen.
Maar in ieder geval, als je spaarde, dan hád je ook wat, al was het maar een gouden oorbel. Nu is er geen onderliggende waarde meer.
Er zijn boeken vol geschreven over hoe het geldprobleem er een is van al duizende jaren lang.
Inflatie is wanneer er meer geld in omloop wordt gebracht door bijdrukken zonder afname van ‘oud, versleten geld’. Dat is verkapte belasting en afroming. De inflatie wordt berekent op een heel ‘aperte’ wijze. Te lezen in een boek van dingus, euhhh Willem Middelkoop, “Als de Dollar valt.”.
@Antisoof Goud en zilver danken hun waarde aan schaarste.
Dan kan je ook bitcoins minen, zijn ook schaars.
Hoewel, met zilver kan je het koper van lepeltjes bekleden.
Goud is handig voor elektrische contacten.
Misschien wel aardig om even te refereren aan de regel van 72.
N% groei (krimp) per tijdseenheid leidt tot verdubbeling (halvering) in 72 : N tijdseenheden.
Dus 4% inflatie – waardehalvering in 18 jaar.
Het lijkt erop dat de euro nu minder waard is dan de gulden destijds, dus die 4% halen we ruim.
Is overwaarde van je eigen huis een discussie waardig omdat iemand er zo’n geweldig voordeel mee schijnt te behalen? Oké, met mijn oude houtkachel stook ik het hele huis warm, kook tegelijkertijd alle voedsel en met een aanpassing beschik ik ook nog eens over voldoende voorraad heet water om te douchen en af te wassen.
Hoe ik het doe en hoe het werkt?, omdat ik het hier nu schrijf.
Max X
Alleen hoop ik niet dat iedereen, ook de bedrijven, je voorbeeld gaan overnemen. Want dan zijn we weer terug bij de biomassa discussie. Dat kan op kleine schaal. Op grote schaal leidt het tot verwoesting van landschap en biodiversiteit. Ruim 500 biomassa centrales of het equivalent aan houtkachels is onwenselijk.
Peter, mijn plaatsing was gezien de laatste regel duidelijk genoeg dacht ik. Maar betreffende de biomassa stook heb je gelijk, maar er zijn systemen waarbij men een minimum aan hout verstookt en toch een hele winter en voorjaar er warmpjes bij kan zitten. Kwestie van innovatief denken hoe restwarmte optimaal benut kan worden.
Max X
Laat dat nu ook mijn droom zijn. De geringe hoeveelheid afval die ik produceer op mijn perceeltje van 350 m2 omzetten in nuttige huiselijke warmte zodat ik alleen as overhoudt en er nooit meer een vuilnisauto hoeft te komen. Maar nu gebruikt ieder mens in Nederland gemiddeld 1 m3 hout per jaar.
Als de idioterie van de ongetwijfeld zo rendabel mogelijk brandende biomassacentrales doorgaat, moet er dus aardig wat houtige biomassa bij groeien, zelfs als het rendement naar 90% of meer gaat. Dat zie ik vooralsnog niet gebeuren.
Heb je een tegelkachel? Stook je die met chips? Of stook je goed gedroogde blokken?
Hoeveel m3 hout stook je per jaar? En dan echte m3. 1 volwassen volgroeide boom levert ruwweg 5m3 hout op. Ofwel 2500 kg, afhankelijk van de soort.
Mijn gasverbruik is 1500 m3. Welk equivalent aan hout moet ik dan stoken? 1m3 gas levert evenveel warmte als 2kg droog hout. Dat wordt dan ca 3000 kg droog hout. Ruim een boom per jaar. Voor de 8 miljoen woningen in Nederland is dat dan 8 miljoen bomen per jaar.
In Nederland staat bij benadering 60 miljoen m3 hout. Dat houdt het bos dus nooit bij. Volwassen worden kost tijd en volgroeid zijn nog meer. Het spreekwoord boompje groot, plantertje dood, zegt genoeg.
En dan praat ik nog niet over de biodiversiteit en de mogelijkheden tot recreëren.
Op kleine schaal dus. Echt iets voor grootgrondbezitters.
Kijkend bij het CBS houden die er een merkwaardige redenering op na. Daar groeien de bomen snel groot blijkbaar en voldoen ze ook aan de wensen van de bureaucraten, Zittend aan een bureau en luisterend naar de wensen van de biomassa-fanaten, doe de bomen er nog maar 14 jaar over om groot te groeien. Merkwaardig, papier is geduldig en een beeldscherm ook.
Aanhaling: “Tussen 2010 en 2012 nam de oppervlakte bos licht af. De bomen die vanaf 1996 met EU-subsidies waren geplant zijn inmiddels groot en worden vanaf 2010 geoogst voor houtproductie”.
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/natuur-en-milieu/groene-groei/natuurlijke-hulpbronnen/indicatoren/bos-en-open-natuur
Zouden de malloten de eerste dunning bedoelen? Of wordt de plantage ineens kaalgeschoren in de hang naar hout en energie uit biomassa? Want hout van 14 jaar is niet méér dan biomassa en een 14 jarig bos kun je wel een bos noemen maar is het allen in de ogen van stookhoutfanaten.
Planken kun je er niet van zagen. Dit is het type bos dat Timmermans met Samson in zijn kielzog, blijkbaar wil planten. Als vergroening en ter bevordering van de biodiversiteit.
Met zulke malloten kun je ver komen. Tot in een inrichting voor zwaar gestoorden.
Max X ik stook op aardgas mijn hele huis warm, ik hoef alleen de thermostaat aan te klikken, terwijl jij
hout moet halen,
de kachel moet aansteken
zorgen dat je hout op voorraad blijft
en na afloop de de as moet zien weg te werken.
Ondertussen stoot je fijnstof en rook uit
Wat een gemak, zo’n houtkachel.
Oh ja en ook nog 2x zoveel CO2 als ik.
Zojuist op het NOS-journaal zegt de voice-over na het item over het aannemen door de 1e Kamer van de nieuwe stikstofwet:
“Na de verkiezingen horen we of het stikstofbeleid strenger of juist versoepeld wordt.”
Ik wist niet wat ik hoorde! Deze ene zin zegt alles. Dat heet dus democratie. En dit verstaat de NOS onder ‘kritische journalistiek’. NOS, doorgeefluik der politiek – meer is het niet.
Wat een geldverspilling de ideologisch gedreven zinloze en onmogelijke ‘strijd’ tegen klimaatverandering. Wat een onzin ‘van het gas los’ terwijl de wereld barstensvol aardgas zit. Wat een blunder om ideologsich R&D op kernenergie buiten te sluiten, terwijl met ‘hernieuwbaar’ uberhaupt de klimaatbeheersing niet wordt bereikt.
Wat leven we in Nederland in een kafkaiaans gekkenhuis met incompetente lieden en met slechts applaudiserende rijks adviesorganen / planbureaus die niet kunnen rekenen en die wel ons land willen aansturen.
Gezond verstand bij de Nederlandse regering zou zijn: het grondgebied waarop de Eemshavencentrale staat (een zeer moderne centrale met 46% rendement en schone uitstoot) aan Duitsland schenken. Dan verdwijnt de claim van RWE van 1.4 miljard, hoeft Duitsland minder bruinkoolcentrales in gebruik te nemen (of kan verouderde centrales sluiten) en vermindert de CO2-uitstoot van Nederland in één pennenstreek.
‘Overwaarde’ is newspeak voor ‘geen schuld hebben’. Ik heb nog wat overwaarde op mijn fiets, kan ik daar wat mee doen, Annelies?
Dirk Visser
Dat noem ik nou eens “Out of the box” denken.
In Den Haag weten ze niet hoe dat moet.
Die kunnen de al ingeslagen paden alleen maar vérder bewandelen. MEER, MEER, MEER maar dan wel van hetzelfde. Do or Die, ik hoor het Kaag nog zeggen. En die kan het weten als sprookjesverteller.