Auteur: Jim Day.
Vertaling: Jan Smelik.
Investeerders op het gebied van hernieuwbare energie hebben onvermoeibaar de mythe rondgebazuind dat mega-accu’s een gratis en gemakkelijke oplossing zouden zijn voor de hopeloze intermitterendheid van weersafhankelijke wind- en zonne-energie.
Het verhaal gaat dat reusachtige banken van lithium-ionaccu’s ‘gratis en overvloedig’ wind- en zonne-energie kunnen opslaan, wanneer de zon schijnt en de wind (precies goed) waait. Vervolgens kunnen deze monsteraccu’s, tegen nultarief voor stroomverbruikers, deze ‘groene’ stroom vrijgeven op elk moment dat bedrijven en huishoudens die nodig zouden hebben.
In 2017 verspilde Zuid-Australië, de Australische staat met de meeste windenergie, 150 miljoen dollar aan een van Elon Musk’s creaties, die deze staat gedurende 4 minuten van stroom zou voorzien wanneer de wind stopt met waaien en/of de zon ondergaat.
Reusachtige lithium-ion accu’s worden aangeprezen als het tegengif voor de chaos die inherent is aan het vertrouwen op zonneschijn en briesjes; ze brengen stabiliteit en veiligheid in een elektriciteitsnet als dat op het punt van instorten staat.
Maar er is niets ‘stabiel en veilig’ aan lithiumaccu’s, zoals eigenaars van Samsung mobiele telefoons pijnlijk goed weten, hebben lithiumaccu’s de nare gewoonte om spontaan te ontbranden. StopTheseThings kan zich nog goed herinneren hoe medepassagiers in het vliegtuig werden berispt omdat ze een Samsung 7 in hun zak hadden.
En er zijn genoeg incidenten geweest waarbij de lithiumaccu’s in elektrische auto’s van Tesla in vlammen zijn opgegaan. Nu moeten we ons zorgen maken over ontploffingen en brand in het elektriciteitsnet, en niet alleen over de enkele ontploffende Telsa S en Samsung 7.
Agressieve load-shifting kan brandgevaar accu’s vergroten
Onderzoekers van de alarmerende stroom van lithium-ionaccubranden in Zuid-Korea, die ernstige bezorgdheid hebben geuit over de veiligheid van accu-opslag, zeggen dat een van de hoofdoorzaken de praktijk is om dagelijks bijna de volledige laad- en ontlaadcapaciteit van de accu’s te gebruiken – een patroon dat ruwweg overeenkomt met plannen van Amerikaanse exploitanten om opslag te gebruiken om wind- en zonne-energieopwekking te verschuiven naar de avondperioden met piekvraag.
Vorig jaar hebben Zuid-Koreaanse overheidsfunctionarissen het gebruik van nieuwe lithium-ion accusystemen grotendeels stopgezet en er bij exploitanten op aangedrongen de exploitatie van bestaande systemen te beperken nadat er in anderhalf jaar tijd 23 accubranden waren uitgebroken. Veel eigenaars gingen echter door met hun activiteiten en de afgelopen maanden werden nog eens vijf accubranden gemeld in Zuid-Korea, dat de grootste markt voor stationaire accuopslag ter wereld was voordat de branden nieuwe installaties in de problemen brachten.
Het Zuid-Koreaanse ministerie van Handel, Industrie en Energie heeft in juni een maandenlang onderzoek naar de branden afgerond, waarvan de algemene conclusie was dat ze waren veroorzaakt door een reeks problemen, waaronder een gebrek aan bescherming tegen elektrische schokken, verkeerde installatiepraktijken en regelsystemen die niet compatibel waren met sommige componenten.
Meer in het algemeen echter verklaarden onderzoekers van DNV GL – een wereldwijd ingenieursbureau dat was gecontracteerd om de onderliggende oorzaak van een van de branden te onderzoeken – dat de in Zuid-Korea gangbare praktijk om de lithium-ionaccu’s dagelijks van bijna 0% naar 100% en terug, tot extreme slijtage van de systemen heeft geleid en een onderliggende oorzaak was van de defecten in de accucellen die de branden hebben doen ontstaan.
Dit harde cycluspatroon, dat gebruikelijk is in Zuid-Koreaanse opslagsystemen in combinatie met wind- en zonneparken om de output te verschuiven naar perioden met een grotere vraag, verschilt van de meeste accu’s die tot nu toe in de Verenigde Staten zijn gebruikt, waar ze voornamelijk worden gebruikt voor snel reagerende frequentieregelingen binnen een smallere en minder stressvolle bandbreedte.
“Als we die accu’s net zo agressief gaan cyclen als in Korea, zullen we waarschijnlijk vergelijkbare uitvalpercentages zien,” vertelde George Garabandic, DNV GL’s leider energieopslag voor de regio Azië-Pacific, aan The Energy Daily. “Het valt te verwachten dat een hogere belasting zal resulteren in hogere niveaus van willekeurige componentstoringen. In andere, meer ontwikkelde markten voor energieopslagsystemen leveren de accu’s diensten die vergelijkbaar zijn met frequentieregeling, en is de componentspanning relatief milder.”
Als die beoordeling juist is, kan dat een probleem worden voor de ontwikkelaars van accu’s voor nutsbedrijven in de VS, die in toenemende mate accu’s koppelen aan zonne-energie en de mogelijkheid aanprijzen om overdag op te laden als de zon schijnt en die energie vervolgens in de late namiddag en ’s avonds weer te ontladen – een cyclus die meer lijkt op het patroon in Zuid-Korea waar de tientallen branden zijn uitgebroken. De meeste branden die in Korea worden onderzocht, vonden plaats in faciliteiten die samen met hernieuwbare bronnen werden gebruikt, aldus Koreaanse media.
Onderzoekers van het National Renewable Energy Laboratory (NREL) meldden in 2017 dat accu’s die dagelijks worden gebruikt voor dergelijke toepassingen op nutsschaal in zeven jaar versleten zijn, zelfs als de ontladingsdiepte (OD) wordt beperkt tot 74 procent. Accu’s zullen in 10 jaar verslijten als de OD verder wordt beperkt tot slechts 54 procent, volgens de schattingen van NREL.
Gezien de versnelde degradatie en de kans op brand die gepaard gaat met diep ontladen, beperken Amerikaanse accuexploitanten de ontladingsdiepte vaak strikt, maar dat kan het vermogen van het systeem om hernieuwbare energie over te hevelen naar perioden met een grote vraag, zoals geadverteerd, ernstig beperken. Accudeskundigen benadrukken ook dat er manieren zijn om het risico van brand te beperken, zelfs met agressievere cycli, die de industrie snel ontwikkelt en toepast.
Het risico van accubranden kwam afgelopen april aan het licht toen een explosie in de McMicken-accufaciliteit van Arizona Public Service nabij Phoenix verscheidene brandweerlieden naar het ziekenhuis stuurde. De regelgevende instanties in Arizona waren vervolgens verbaasd te vernemen dat een brand in 2014 ook het accuopslagsysteem van APS in Mt. Elden had verwoest.
De oorzaak van de McMicken-brand wordt nog onderzocht, maar ondertussen heeft APS plannen opgeschort om 850 megawatt aan accuopslag te implementeren – wat het grootste accuopslaginitiatief van het land was – totdat het nutsbedrijf kan achterhalen wat er is gebeurd.
Lithium-ion-accu’s kunnen een verhoogd brandrisico met zich meebrengen, deels als gevolg van een fenomeen dat “thermische runaway” wordt genoemd, waarbij excessieve hitte in de accu meer hitte kan veroorzaken die vervolgens cascadebranden in aangrenzende accucellen kan veroorzaken, volgens een risicobeoordeling van accu’s die is opgesteld door de verzekeringsgroep AIG.
Uit de brandende accu’s komen ook het uiterst giftige fluorwaterstofzuur, cyanide en andere gassen vrij die bij ontbranding kunnen exploderen, wat bij de McMicken-brand lijkt te zijn gebeurd, volgens een voorlopig rapport van APS van 5 november.
Hoewel de kans dat een individuele accucel het begeeft en brand veroorzaakt uiterst klein is, merkte Garabandic van DNV GL op dat grote accuopslagsystemen het equivalent van 10 miljoen of meer lithium-ioncellen kunnen hebben, samengepakt in een kleine ruimte.
“Eén cel van die 10 miljoen zal het begeven en als we in dergelijke omstandigheden geen adequate veiligheidsmaatregelen treffen, zal een cascade-effect zeker leiden tot een brand op grote schaal,” zei hij. “Het ontbreken van dergelijke veiligheidsmaatregelen is de belangrijkste reden geweest waarom de ongevallen in Korea zulke catastrofale gevolgen hadden; en als gevolg daarvan is de hele Koreaanse ESS-industrie tot stilstand gekomen.”
Om de veiligheid te vergroten, moeten accubeheerders erkennen dat een individuele cel op een gegeven moment waarschijnlijk defect zal raken, en daarom gebruik maken van monitoringanalyses om cellen die risico’s opleveren te vervangen voordat ze defect raken, aldus Garabandic. Daarnaast moeten ontwikkelaars “alle technische en operationele maatregelen nemen om het cascade-effect van defecten te voorkomen en de schade tot een redelijk niveau te beperken”, zei hij.
Deze maatregelen omvatten barrières tussen cellen om cascadebranden te voorkomen, adequate controle- en bewakingssystemen en een goede ventilatie van potentieel explosieve gassen, samen met systemen die een brandende accucel snel met water kunnen blussen, wat contra-intuïtief de beste manier blijkt te zijn om een accubrand te blussen.
Accudeskundigen hebben gemeld dat er reeds verschillende technologieën bestaan die het brandrisico van lithium-ionaccu’s doeltreffend verminderen en dat de veiligheid in de nog jonge opslagindustrie zal verbeteren naarmate deze technologieën worden opgeschaald en in de fabricage- en installatieprocessen worden geïntegreerd.
Koreaanse accufabrikanten LG Chem en Samsung hebben onlangs overeenstemming bereikt met nieuw ontwikkelde internationale normen voor brandpreventie van accu’s, en de U.S. Energy Storage Association heeft vorig jaar richtlijnen gepubliceerd voor beste praktijken om brandrisico’s te verminderen in een poging om iets te doen aan wat een ernstige bedreiging voor de snelgroeiende industrie aan het worden is.
Verscheidene accufabrikanten prijzen ook verschillende chemische samenstellingen aan als inherent veiliger alternatieven voor traditionele lithium-ionaccu’s. Onder hen zijn Sonnen, SimpliPhi en de Chinese accugigant Contemporary Amperex Technology, die lithium-ijzerfosfaataccu’s op de markt brengen waarvan ze zeggen dat ze minder snel vlam vatten en minder giftig zijn als ze toch vlam vatten.
***
Bron: IHS Markit
Ook in België is recent de testbatterij van ENGIE in een brand op 11 november 2017 vernietigd .https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/container-met-batterijen-in-brand-in-drogenbos/32685
Geen opzienbarend alarmerend bericht. Dit soort problemen kunnen de accudeskundigen wel aan.
Een gewone loodaccu ontploft ook, wanneer je hem oplaadt onder de slijpsteen, hetgeen gebeurde in ons dorp in de dorpsgarage. De eigenaar is verder gegaan als visboer.
Nog minder dan trombosegevalletjes nu, schat ik. Maar ja, het is de optelsom weet u.
Klimaatrealisten geloven niet. Zij brengen feiten die door alarmisten keer op keer terzijde geschoven worden omdat die hun droomwereld verstoren.
Ja dat klopt heren, de blanken dachten vroeger de zwarte te bekeren, het enige wat hun lukte was ziekte over te brengen in hun geloofswaan.
Alarmisten accepteren grote vervuiling en geen co2, hoe gek kun je zijn.
Grote vervuiling, maar het klimaat is gered! Hebben ze daar weer een schoon klimaat…..wat dat mag wezen…
Hoe bedoel je Alk (Henk, Guido,?).?
Dat bericht van Eric hierboven staat er toch nog steeds.
Troubadour, ik denk dat de kans op dood gaan door een ramp met een kerncentrale nog veeeeeel kleiner is, maar ja he, Bas he.
Die accu’s hebben overal al voor leed gezorgd bij brand.
In 2016 kwam er bij vele vliegtuig maatschappijen een verbod op het vervoer van deze accu’s in de laadruimte van passagiers vliegtuigen.
Een vrachtvliegtuig van UPS is neergestort door een grote brand in het toestel dat het aluminium deed smelten.
Daarna zijn speciale containers gemaakt waar producten met dergelijke accu’s in vervoerd kunnen worden.
De brandweer waarschuwt nog met regelmaat voor het laden van apparaten tijdens de nacht als je slaapt, ook fietsen en auto’s zijn niet volkomen veilig volgens hun.
Ook word nog steeds gewaarschuwd voor parkeren van elektrische auto’s in ondergrondse garages, maar daar vangt de brandweer bot, ook al zijn er diverse branden geweest waaronder een grote zoals we weten.
Eigenlijk is het gewoon te gek voor woorden dat men met al deze wirwar van aaneen geknoopte spaghetti ons van stroom willen voorzien, en het aardgas ligt voor de deur, en de Russen brengen het graag.
Er zijn maar een paar lachende derden, de fabrikanten.
Begrijpend lezen is niet zo jouw ding he Sam? Ik zal het even voor je uitspellen:
“… dat grote accuopslagsystemen het equivalent van 10 MILJOEN OF MEER lithium-ioncellen kunnen hebben…”
“Eén cel van die 10 miljoen zal het begeven en…..zal een cascade-effect zeker leiden tot een brand op grote schaal,”
“Cascade-effect”, snap je wat dat is, Sung?
Chemical
Sam snapt alleen wat inbreken is.
Daar zit ook het grote probleem Chemical, ieder cell moet constant gebalanceerd worden met de volgende, dat betekent dat bij 1000 cellen ieder cell exact de zelfde spanning moet hebben, het liefst tot 2 getallen achter de dot.
Dit is een heel rekenwerk met laden en ontladingen die constant in de weer zijn om het pakket stabiel te houden.
Het zelfde gebeurd op hele kleine schaal in de laptop, en toch gaat het nog wel eens fout, gelukkig zijn de meeste cellen nu zo gemaakt dat het vuur weg blijft, maar hitte en rook zijn nog goed aanwezig.
Nou, jij klinkt eerder wanhopig. En dan dat woord “zotste”. Allemaal heel emotioneel. Linkse haat bracht je even hier? Mannen hebben in de ochtend verhoogd testosteron. Doe daar wat mee. Zoek een humorloos links meisje met een verborgen gebrek die de midlifecrisis niet kan weerstaan en dan meedogenloos blijkt. En dan maar janken. Maar niet hier.
Uit de verzekeringswereld heb ik gehoord dat accu-auto’s niet vaker in brand vliegen dan brandstofauto’s. Alleen is wel het blussen een probleem. De (dure) accu-auto’s branden meestal geheel uit, terwijl er bij de andere auto’s nog wat te redden valt.
Accu-auto’s vliegen niet vaker in brandt. Zijn dit absolute aantallen of is het verhoudingsgewijs? Hoeveel procent van het wagenpark rijdt tegenwoordig elektrisch?
Verhoudingsgewijs zijn het aantal branden gelijk.
In deel 1 van “Wie lösche ich ein E-Auto” van Quarks een crashtest, in deel 2 het blussen van een brandende E-wagen…
Graag even jullie mening.
Zouden zij, die zich moreel ver boven de massa verheven voelen, de klimaatalarmisten dus, ook een moreel verheven mening hebben over het bericht, dat China Oeigoerse dwangarbeiders inzet voor de productie van zonnepanelen?
Overigens onderscheidt China zich hiermee dus niet van alle andere dictaturen die de mensheid inmiddels heeft of heeft gehad.
@AnthonyF 8 apr 2021 om 09:24- Zie: analoog
https://groene-rekenkamer.nl/1795/windenergie-nederland-de-dodelijke-keerzijde-van-windenergie/
En vergeet de kinderarbeid in de Congolese kobaltmijnen niet. Vroeger bracht men mensenoffers voor een zegenrijke toekomst, dit is nu niet anders.
Hetzler, het is om te janken. Zojuist zag ik nog een blaartrekkend verhaal van Samsom, die stelde, dat Nederland vele EU miljarden laat liggen, miljarden die zijn bedoeld om de energietransitie er door te drukken. Uiteraard lag de nadruk weer op molentjes en paneeltjes en; raad eens…………… Waterstof. Of zou dit wellicht toch een wanhoopsoffensief zijn om zijn baantje te redden?
Lithium-Titanium-accu’s zijn een stuk veiliger, lichter en hebben een beter temperatuurbereik.
De huidige lithium-accu’s hebben ook voordelen boven de loodaccu’s.
Maar een fors nadeel blijft het uitgebreide batterymanagementsysteem (BMS) en matige temperatuurbereik.
Daarom snap ik ook niet dat ze niet mee met LiFe accu’s doen.
Een levensduur van 10 jaar klink goed. Dat is langer als een laptop. De consument kan dan pak hem beet om de vijf jaar het nieuwste midel uitzoeken. Een hele nieuwe markt dient zich dan aan in het land met fantastische verdienmodelen.
Op grote schaal gaan we toch over op waterstof. Geen problemen met brand, waterstof branden zijn zeer snel uit. Geen problemen met opslag cycli. Een bovengrondse opslag van een kubieke kilometer onder een paar honderd bar volstaat.
Zag vanmorgen in de krant het verslag van tennet. Duurzame energie wordt steeds goedkoper. Twee oorzaken, overaanbod op het moment dat niemand erop zit te wachten en als tweede de in 2 jaar drie maal zo hoge boete op co2. Beide gaan de goede kant uit. We produceren steeds meer ongewenste elektra en we verhogen steeds meer de belasting op de opwekking van gewenste elektra. Een gouden toekomst voor opslag systemen die zich er financieel tussen kunnen wurmen.
Over is de tijd dat ingenieurs ons betrouwbare kolen centrales met roet en stikstof filters opdrongen. Nu is de tijd gekomen dat er keuze is uit gesubsidieerde duurzame opwekking, gesubsidieerde opslag of boetes op niet duurzame zekerheid.
Ja ja en dan heb je ook nog het vechten om een been, buitenlanders beheersen ons.
Maar dan moet je natuurlijk wel bang zijn voor de Russen, anders kom je niet weg met deze theorie.
De enige theorie is dat Nederland straks niks meer bezit wat ook maar iets voorstelt, beter is nu het hele land maar te verkopen, tel uit je winst.
Dit land gaat helemaal naar de kloten door al deze klimaat onzin gebaseerd op wat lompe klimaatmodellen wat de een of andere waanzin gedreven alarmist programmeert.
https://www.ad.nl/economie/noors-staatsfonds-koopt-helft-windmolenpark-voor-kust-zeeland~ae49df4b/
Hoe kom je erbij?
Wind, zon en opslag worden steeds goedkoper. Goedkoper dan fossiel..
En is al veel goedkoper dan kernenergie.
https://www.lazard.com/media/451419/lazards-levelized-cost-of-energy-version-140.pdf
Zie sheet 8 en 9 voor de kostenontwikkeling.
Sam klets toch niet zo dom en vraag aan een brandweerman.
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/lithium-ion-batterij
Zegt Lord Wanhoop.
Deze reactie staat op de verkeerde plek, excuus.
Energieopslag behoort samen met windenergie en zonnepanelen tot de hoofdparafelnaria van de hernieuwbare energiecultus. Niemand heeft ooit een dorp, een stad, een provincie, een megacity betekenisvol zien functioneren d.m.v. energieopslagtechnologie. Voornaamste tegenwerkers van energieopslag zijn onveranderlijke natuurwetten.
Daarom moet “energieopslag” meer bezien worden als een wonder of een mirakel. Bij mirakels worden bepaalde natuurwetten overschreden door interventie van God, Elon Musk of een andere metafysische entiteit.
De filosoof Baruch Spinoza stelt in zijn “Tractatus theologico-politicus”, dat wonderen niet bestaan: bovennatuurlijk ingrijpen is immers niet mogelijk, omdat uitzonderingen op de natuurwetten onmogelijk zijn.
Vanadium redox batteryen lijken een goede oplossing. Niet voor EVs want veel te zwaar. https://en.wikipedia.org/wiki/Vanadium_redox_battery
Zie zo’n batterij pakket als een veer. Die is helemaal samengedrukt als de accu vol is en expandeert langzaam en beheerst bij normale ontlading. De opgeslagen energie explodeert echter als de behuizing faalt. En dan wordt zo’n accu pakket een bom ! De veer spring open.
Bij een tank benzine of gas komt de energien die daar in zit pas vrij als er energie in de vorm van een vlam of vonk bij komt en zuurstof.
De energie van de accu heeft geen externe hulp nodig. Ieder kortsluitinkje levert meteen intern die energie in de vorm van warmte. De ingebouwde temperatuur sensoren schakelen via externe elektronica wel die cel of cellen uit maar kunnen de kortsluiting niet opheffen. Vandaar dat er brand vertragende muren tussen celpakketten worden aangebracht. Maar de opgeslagen energie moet er uit, explosief. En dat hebben we al vaak gezien! Waarom willen we dit als we ook al weten dat die enorme accu bommen slechts een heel kleine en korte bijdrage kunnen leveren aan de stroom behoefte van dorpen of steden?
Ik begrijp die duimpjes niet.
Advantages over other battery types
The main advantages of the vanadium redox battery are that it can offer almost unlimited energy capacity simply by using larger electrolyte storage tanks; it can be left completely discharged for long periods with no ill effects; if the electrolytes are accidentally mixed, the battery suffers no permanent damage; a single state of charge between the two electrolytes avoids the capacity degradation due to a single cell in non-flow batteries; the electrolyte is aqueous and inherently safe and non-flammable;[10] and the generation 3 formulation using a mixed acid solution developed by the Pacific Northwest National Laboratory operates over a wider temperature range[11] allowing for passive cooling.[12] VRFBs can be used at depth of discharge (DOD) around 90% and more, i.e. deeper DODs than solid-state batteries (e.g. lithium-based and sodium-based batteries, which are usually specified with DOD=80%). In addition, VRFBs exhibit very long cycle lives: most producers specify cycle durability in excess of 15,000-20,000 charge/discharge cycles[citation needed]. These values are far beyond the cycle lives of solid-state batteries, which is usually in the order of 4,000-5,000 charge/discharge cycles. Consequently, the levelized cost of energy (LCOE, i.e. the system cost divided by the usable energy, the cycle life, and round-trip efficiency) of present VRFB systems is typically in the order of a few tens of $ cents or € cents[clarification needed], much lower than the LCOEs of equivalent solid-state batteries and close to the targets of $0.05 and €0.05, stated by the US Department of Energy and the European Commission Strategic Energy Technology (SET) Plan, respectively.[13]
Ik geef duim op.
EAB
Waterstof is geen goed idee. Als er per ongeluk waterstof ontsnapt maakt het gaatjes in de ozoonlaag.
O3 + H2 = H2O + O2
Henry, hoeveel waterstof ontsnapt er bij de industriële productie, bovendien kan H2 omdat het zo licht is ontsnappen naar de ruimte. Dus de kans op schade zal zeer klein zijn in vergelijking met de zwaardere gassen met chloor- en broomverbindingen.
Frits
Er ontsnapte onlangs in California grote hoeveelheden methaan gas en het duurde lang voordat ze het stopten.
Trouwens is de reactie van CFCs meer indirect. Het moet eerst helemaal boven de atmosfeer komen voordat het door de meest intense straling opgebroken wordt in fluor en chloor. Die componenten reageren dan met de ozone. De reactie van waterstof en ozone is direct.
Frits,
Waterstof wat afkomstig is van het aardoppervlak wordt volledig weggevangen in de ozonlaag. De 3 kg waterstof die per seconde uit de bovenste lagen van de atmosfeer ontsnapt is afkomstig van water wat ter plekke door zonnestraling uiteen valt in waterstof en zuurstof.
Indirect van invloed door interactie op processen die echte broeikasgassen afbreken. De chemische soep en de processen die plaatsvinden in dat deel van de atmosfeer waar ozon een factor is in nog veel onvoldoende begrepen processen die mede de warmtebalans van onze planeet bepalen is in de echte wetenschap nog onder studie. Dat was 20 jaar geleden zo toen ik nog betrokken was bij onderzoek naar invloed CFK’s en HCFK’s op de ozonlaag. Inmiddels weet men meer maar nog steeds niet genoeg.
Daarbij is optica in de klimaatwetenschap misschien wel de discipline die het meest nodig is maar het minst wordt beheerst.
Klopt.
Veel landen hebben opslag van energie in water:
In Duitsland en Belgie ooit gebouwd als ondersteuning voor de Kerncentrales gedurende enkele uren.
https://www.dnn.de/Mehr/Bauen-Wohnen/Alternative-Energie-aus-der-Kraft-des-Wassers
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrachtcentrale_van_Coo-Trois-Ponts
Denk er echt iemand dat zoiets kan? Wensdenken, het grootste gevaar van deze eeuw. Nog zo’n pareltje: https://www.hln.be/milieu/groene-waterstof-zal-goedkoper-worden-dan-fossiele-brandstoffen~a0ed2bfa/
In theorie kan je daar ja op zeggen. Op kleine schaal kan je overschot opslaan, of waterstof van maken. Maar op grote schaal werkt zoiets niet. De hoeveelheid waterstof die je moet opwekken vereist bijna een oneindig aantal windmolens en zonnepalen. Je moet niet enkel overschot hebben, je moet gigantisch veel overschot hebben om een economie op waterstof te zetten en tegelijk voldoende opslag hebben voor als de zon niet schijnt en de wind niet waait. Zelfde principe bij een warmtenet, restwarmte omzetten in verwarming is slim, anders gaat het verloren, maar opnieuw past dat enkel op kleine schaal. Wanneer je een hele stad wil verwarmen, of land, ga je nooit genoeg warmte hebben.
En dan komen we weeral bij de elektrishe wagen, mijn grootste vijand. Men beweert dat deze niet vaker in brand vliegen dan brandstofmotors, alleen voelt het zo wel aan. Voor het klein aantal E wagens zijn er al veel spontaan in brand gevlogen. Batterijen zou men zoveel mogelijk moeten vermijden. Uit interesse naar een elektrishe fiets gekeken en rondvraag gedaan. Wat ik merk was veel defecten, misschien door de loodzware fiets en batterijen met korte levensduur. Normaal een fiets kan een leven lang meegaan als je deze onderhoudt. Menselijke spierkracht is het duurzaamst. Een E-fiets produceert vooral afval en maakt de mens lui. Voor gezonde mensen is de E-fiets gelijk aan meer vervuiling, wat zijn we groen bezig. Na al die tijd zijn batterijen nog niet veel beter, om op grote schaal dan batterijen te gebruiken lijkt me waanzin. Om van die 4 minuten 3 dagen te maken heb je een gigantische batterij nodig, die dan maar 7 jaar meegaat en gevoelig is defecten.
Vroeger het je uitvindingen die de wereld konden veranderen. Men vond iets revolutionair uit waar dan een hele nieuwe samenleving rond gebouwd werd, waar ontelbaar nieuwe toepassingen ontstonden, waar men de wereld mee kon veranderen, de wereld verbeteren. Nu doet men het omgekeerde. Men wil de wereld veranderen, nieuwe toepassingen, een hele samenleving op hernieuwbare energie alleen weet men niet hoe. Men kondigt toekomstige revolutionaire uitvinden aan om de problemen van hun dromen op te lossen. Niet eerst op kleine schaal een dorp, stad op groene energie proefdraaien, nee meteen heel de EU. We staan voor onmogelijke uitdagingen die magisch zichzelf oplossen.
John
Groene waterstof goedkoper kan, maar dan kunstmatig, door de CO2 rechten zeer duur te maken. Dit is trouwens de bedoeling, hier en daar zie al cijfers van 300€ per ton verschijnen. Niemand heeft daar iets aan behalve de banken en verhandelaars van de rechten, politici en drukkingsgroepen kunnen daarmee pluimen op hun hoed steken.
Je schetst een juist beeld!
“… Na al die tijd zijn batterijen nog niet veel beter, om op grote schaal dan batterijen te gebruiken lijkt me waanzin.”
Idd al denkt de batterijindustrie ( voorbeeld [1] ) aan nieuwe generatie batterijen die in prestaties veel beter zijn dan huidige typen. Mijn indruk is (schatting) dat men dan grofweg een factor 10 betere prestaties kan halen maar dat voor echte bruikbaarheid er een factor 1000 minimaal nodig zal moeten zijn.
Voor sommige toepassingen dus wel een verbetering maar om als centrale opslag te gaan dienen voor wind en zon-energie blijft dit een oneconomische cq onhaalbare optie. Tenzij er technische doorbraken komen maar ja die moeten er dan wel komen en hopelijk hoeft men de natuurkunde er niet voor op de kop te zetten (grap).
[1] https://www.batterijimport.nl/blog/post/blog-solid-state-batterij-technologie/
leuke link, Frans
wanneer mogen we het verwachten (nieuwe li-on generatie)
nog voor de eerste solid-state
wanneer mogen we het verwachten (lithium-zwavel)
net iets later dan de nieuwe li-on
wanneer mogen we het verwachten (solid-state)
naarmate de technologische vooruitgang zich voortzet … uhh …???
dat betekent volgens mij, Frans, dat dit artikel een beetje te optimistisch/ te voorbarig geschreven is
https://decorrespondent.nl/6039/batterijen-schadelijk-voor-het-milieu-ze-gaan-het-redden/634983185925-ad42028e
Hallo Leonardo.
Mijn ‘leuke link’ was bewust gekozen vanwege de vaagheid over de toekomst en omdat dit aansloot op de reactie van John.
Uiteraard zal de branche zich optimistisch uiten over hun toekomst en ook ik verwacht veel van de toekomstige Solid State ontwikkelingen echter niet voor alle verlangde toepassingen.
Meer technische informatie en een blik in hun toekomst.
https://www.saftbatteries.com/media-resources/our-stories/solid-state-technology-quest-holy-grail
Het negeren van de (negatieve) reputatie van accu’s heeft een prijs, de steen der wijzen is er nog steeds niet. Vanochtend een artikel in het ED over elektrisch vliegen terwijl iedereen snapt, tenminste met een klein beetje zicht op de fysica, dat dat nooit van de grond” zal komen. Pun intended.
Nog zo’n sprookje, de afgedankte EV-batterijen gebruiken als opslag voor huis of industriele toepassing. Jammer, ze zijn niet voor niets afgedankt, hun capaciteit is verloren.
(1) Uiteraard volledig off-topic:
https://twitter.com/Vrijdenker4/status/1380243070600482824
Niet te geloven… Maar ik verzin het toch echt niet zelf…
Een notaris is verplicht mensen met een politieke functie, een PEP, extra te controleren.
(2) Volledig on-topic:
https://www.youtube.com/watch?v=eJkAhMDOQdI&t=114s
Een miljard accu’s voor mobiele telefoons per jaar. Wordt niets van gerecycled.
volledig on-topic? Yes.
maar, is het waar?
https://decorrespondent.nl/6039/batterijen-schadelijk-voor-het-milieu-ze-gaan-het-redden/634983185925-ad42028e
“Batterijen zijn schadelijk voor het milieu, vertelt de overheid ons al jaren..”
Ach die overheid toch.
Het is maar hoe je daar naar kijkt.
Komen batterijen in het milieu terecht dan zijn deze schadelijk voor het milieu.
Breder bekeken en vanuit een wieg – graf en graf – wieg benadering inclusief dus een mate van recycling is die opmerking van schadelijkheid niet zo eenvoudig te onderbouwen. Waarvoor worden deze ingezet en wat vervangen deze en welke bijkomende zaken als extra energie en grondstoffen zijn er aan de orde. Tevens wordt een zekere mate van efficiëntie verbetering niet volledig tenietgedaan door meer gebruik, een bekend fenomeen?
Mijn mening is dat in huidige maatschappij elke schaalvergroting of juist een poging minder het milieu te belasten helaas het tegendeel bewerkstelligt. Natuurlijk zijn er delen in de keten waar er winst wordt geboekt en juist die wordt belicht om een nieuwe techniek te promoten.
Overall echter en het hele plaatje bekeken zitten we in een tijdperk dat wat we ook doen dit schadelijke gevolgen heeft voor ons milieu. Oorzaak is glashelder wij allen in aantal en in mate van consumptie overvragen de mogelijkheden van de natuur hetgeen per definitie leidt tot schade.
Ik ben overigens wel blij dat het hier gaat over het milieu en niet over het klimaat of de verandering daarvan.