Nu ook de RES-besluiten aanpakken in elke gemeente‼️
Een gastbijdrage van Nico Broekema (Voorzitter Democratisch Energie Initiatief, DEI)
Wat is de RES?
De RES is een landelijk uitgedacht besluitvormingsconcept waarmee de landelijke overheid (vooral de ministeries van EZK en BZK) de van bovenaf gedirigeerde besluitvorming in de energietransitie van democratische legitimiteit proberen te voorzien. De RES heeft geen wettelijke basis. De gemeenteraad hoeft er juridisch op grond van de autonome positie van de gemeente niet aan mee te doen. Hoogleraar staatsrecht Elzinga en andere juristen schreven hier al 2 jaar geleden over.
Inmiddels hebben de meeste gemeenteraden zich laten verleiden tot besluitvorming in het kader van de RES. Een beduidende minderheid heeft de RES afgekeurd. Soms geheel (Veendam bijvoorbeeld), soms gedeeltelijk (door bijvoorbeeld windparkplannen on hold te zetten). Politieke machtsvorming lokaal kan ervoor zorgen dat de RES met de daarin vervatte windparken geen stand zal houden.
Het blijft zaak om vertrouwen te houden in de beginselen en werking van onze democratische rechtsstaat. Bovendien zijn er volgend jaar raadsverkiezingen. Dus alle kans om democratische besluitvorming over energiebeleid tot inzet hiervan te maken.
Het is zaak onze inspanningen en vertrouwen gericht te houden op een democratische uitkomst. Ook de motie van SP-kamerlid Renske Leyten over de gezondheidsschade van windturbines, die de Tweede Kamer aannam, is weer een stapje in de goede richting. Het duurt lang, maar de uitkomst is onafwendbaar ten gunste van recht en rechtvaardigheid.
Er wordt de komende tijd veel verwacht van de advocaten die bezig zijn in rechtszaken om de onafhankelijke rechters te overtuigen dat Nederland de EU richtlijnen en het Verdrag van Aarhus dient uit te voeren.
In het Noorden (en overig Nederland) is veel vraag wanneer advocaat Peter de Lange zijn op ontvankelijkheid gestrand kort geding vorig jaar (op 8/10/2020) namens Platform Storm en DEI over gaat doen. Jan Nieboer van Platform Storm en ik zullen daar binnenkort meer over mededelen.
Nu over de RES
Ten aanzien van de RES geldt hetzelfde als voor een afzonderlijk wind- of zonnepark-plan.
De RES is een programma in de zin van het Verdrag van Aarhus. Dat verdrag gaat over volwaardige burgerzeggenschap bij plannen. Dat verdrag heeft Nederland geratificeerd. Het verdrag van Aarhus is daarenboven ook verwerkt in een EU richtlijn. Nederland is er dus dubbel aan gebonden. Toch wordt het verdrag niet nagekomen door de Nederlandse overheid op alle niveaus. De tegenargumenten van de overheid kloppen niet.
Het feit dat dit programma (nog) geen wettelijke basis heeft en tot stand komt door (vooralsnog) informele, onverplichte samenwerking tussen decentrale overheden, maakt hiervoor geen verschil. Waar het om gaat is dat de betrokken overheden door ‘hun’ RES vast te stellen, zich ook committeren aan de uitvoering ervan. Voor de uitoefening van hun wettelijke bevoegdheden (vaststellen omgevingsvisie, omgevingsplan etc.) zal het RES dan leidend zijn. Daarom dwingt artikel 7 van het Verdrag van Aarhus tot participatie in een vroeg stadium, als alle opties nog openliggen en doeltreffende inspraak mogelijk is..
Dat Aarhus weer eens wordt genegeerd is typisch voor de Nederlandse bestuurscultuur. Illustratief is wat een woordvoerder van EZK daarover beweerde, “dat we nu nog in de fase van de plan- en visievorming zijn en dat participatie pas belangrijk is in de projectfase”. We weten allemaal dat participatie in die fase zinloos is. Dan zijn de kaarten al geschud. Juist in de eerdere fase van plan- en visievorming kan het publiek nog een doeltreffende inbreng hebben. Daarom is onverkorte nakoming van het Verdrag van Aarhus vereist. We roepen ieder lokaal op daar met ons voor op te treden.
Dat gemeenten de verplichte participatie van Aarhus niet gepleegd hebben met betrekking tot de RES en de SMB richtlijn van de EU niet nakomen mag en kan niet zonder juridische consequenties blijven.
Het DEI stelt voor de juridische acties tegen de RES te coördineren en info daarover te delen. Het vooral van belang dat ook raadsleden hierbij betrokken worden. We stellen voor dat we de zomerreces-periode benutten onze krachten te bundelen, met elkaar nader te overleggen.
Mail of bel ons over de eigen lokale ervaringen met de RES. Voeg je eigen actievoorstellen aan de onze toe, laten we de handen ineen slaan tegen besluitvorming die op grond van onze rechtsstaat anders dient te verlopen en daarmee zorgen dat onze democratie versterkt wordt!
***
Zie ook hier.
In einem kühlen Grunde,
Da gehen Mühlenflügel,
Mein Liebchen ist verschwunden,
Das dort gewohnet hat
Joseph von Eichendorff (paraphr.)
Goed bezeg zou ik zeggen, en houd ze tijdig het vuur aan de schenen want de groene missen realiteit inzichten.
Maar ook in Brussel begint het te modderen en zien dat het toch allemaal niet zo verder kan, ook al voelen de groene zich weer gelijk op de tenen getrapt, ik persoonlijk zou er nog een baksteen op gooien.
EUROPESE COMMISSIE PAKT BIOMASSA AAN
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10445844/europese-commissie-pakt-biomassa-aan
’t is een beginnetje.
Weer in de spambox.
Overheden stellen je het liefst voor voldongen feiten. En roepen daarna in koor dat het nu niet meer anders kan omdat het al zoveel gekost heeft en er boetes zullen gaan volgen. Waar hebben we dat eerder gezien?
Vervolgens schikt de bevolking zich in de voldongen feiten. Zeker als er daarnaast de verdeel en heers politiek is gevolgd.
Worden dodelijke hittegolven als gevolg van versnelde klimaatverandering straks wereldwijd ‘de volgende grote killer na corona’? De Japanse krant Japan Times stelde deze week bezorgd de vraag na een uitgelekte VN-ontwerprapport. Daarin wordt veel meer ellende als gevolg van klimaatverandering voorzien dan we nu al verwachten.
https://www.ad.nl/buitenland/combinatie-van-langdurige-hitte-en-vochtigheid-zal-veel-slachtoffers-maken-vergelijkbaar-met-corona~a2d4bffb/
Ik lees juist veel enthousiasme over de res bij de duurzaamheid wethouders. Haarlem heeft een paar molens op schoteroog. Deze zijn al jaren defect. Met de res kunnen deze molens vervangen worden door 1 molen en zo de gemeente klimaat neutraal maken. In de gemeente Haarlemmermeer staan al een paar molens. Vanwege Schiphol kunnen de moderne hoge molens niet geplaatst worden. Massaal wordt nu landbouwgrond omgevormd tot zonneweiden. Het is een winwin situatie. De boer krijgt beter betaald en de gemeente kan zonder gas. De elektra wordt gebruikt voor nieuwe datacenters. Die datacenters zijn nu onderwerp van studie om de warmtebron te worden van stadsverwarming van de buur gemeente waardoor nog meer aardgas wordt bespaard. Als de subsidie rond komt kunnen er nog meer datacenters bijkomen om de wijken gasloos te maken. Dit gaat over gemeente grenzen heen met lange warmwater leidingen. Regionale samenwerking dus. En dit alles gevoed door een paar windmolens en enige velden zonnepanelen waardoor een hele regio in een keer klimaat neutraal wordt.
Hoog of laag de vliegtuigradar gaat er ontiechelijk last mee krijgen. Ik lach al bij voorbaat met enig sarcasme over de volgende “groene”blunders.
“vliegtuigradar gaat er ontiechelijk last mee krijgen”
Lijkt mij niet, de radar van verkeersleiding filtert “stilstaande” reflecties weg en koppelt een signaal wat vanuit de vliegtuigen komt aan het signaal op de radar.
Dus geen probleem.
Vliegtuigen zelf hebben alleen een weerradar die simpel te onnauwkeurig is om last te hebben van windmolen reflecties op lage hoogte.
Dus ook geen probleem.
Het probleem is dat sommige molens te hoog zijn en niemand wil wachten tot er een vliegtuig tegenaan vliegt.
Daarom zijn er beperkingen op de locaties in de Haarlemmermeer.
Het centrum van Utrecht is geen probleem, dus de Dom vervangen door een molen van 230 meter hoog is misschien iets voor de Groen linkse Energie wethouder in Utrecht.
De max 230 meter die men wil zullen, gelukkig, niet kunnen op zeer veel plekken tot 20 km rond Schiphol.
Dat moet je net te snel zeggen Lo.
Gisteren meende dat ook al iemand zag ik omdat hij meende dat kunstof bladen geen invloed hadden.
En wat je met stilstaande reflecties bedoeld?
Hoe hoger de frequentie hoe meer reflecties, ooit al eens van vliegtuig scatter gehoord?
Of als het ILS systeem word verstoord.
Hier hebben ze al eens molens willen zetten voor de aanvliegroute van de AWACS, kunnen alleen maar groene gekken bedenken zo iets, was ook direct van de baan af dat project.
Ik denk dat Rien het wel heel erg goed heeft, hij is ook goed op de hoogte van communicatie technieken en reflecties, en wat je er mee kunt.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/duurzame-energie-opwekken/windenergie-op-land/milieu-en-omgeving/radar
@LO die wieken staan niet stil, uit je antwoord blijkt dat je geen enkele p-raktijkervaring op radio gebied hebt. De transmissie in de L band radar wordt zwaar verstoord door die zwaaiende wieken. Er treedt een dopplerverschuiving op waardoor de ontvanger een verstrooiing ziet die erger is dan de normale scattering.
Het is een ingewikkeld verhaal waarbij frequenties ook een rol spelen zoals bij de ILS noemt.
Daar zijn/waren FM zendpiraten een bedreiging en nog steeds spiegelingen door auto’s of grote elektrische kringen (metro) een factor maar dat laatste alleen binnen honderden meters.
Windmolens staan altijd heel veel verder.
Bij extreem gevoelige ontvangers zoals LOFAR antennes voor astronomie is het een heel ander verhaal, daar storen molens tot op zeer grote afstand zeker ook door de electronica.
Gebouwen reflecteren ook op de radar van verkeersleiding maar die bewegen niet, net als windmolens niet rondlopen.
De reflecties worden ontvangen maar electronisch “gewist” omdat ze niet van locatie veranderen.
Het is een mooie link die je geeft.
De kern is alleen omgekeerd, n.l. dat je niet zomaar iets mag neerzetten in die gebieden zonder “toetsing” door b.v. LVNL
Dat betekend niet dat het een probleem is, het betekend dat men precies gaat kijken naar die plek.
Dus molens voor de RES zullen niet geplaatst worden als LVNL een radar probleem ziet.
Daarom noemde ik 20 km als ongeveer de grens van het radar “storings” gebied. (groen in de kaart)
Ik vermoed dat daar al lang naar gekeken is, anders hebben alle plankeuzes geen enkele zin.
Het dominerende probleem is wat gebeurt er als een vliegtuig door b.v een storing veel lager vliegt dan “normaal” en is het dan mogelijk dat het een obstakel wordt.
b.v. zendmast Lopik.
Dat weet men nu al heel precies hoe die “restricties” kwa hoogte lopen, maar er zal altijd opnieuw een toets plaats vinden.
De 90 meter grens die bijna overal op de kaart van je link staat geeft aan dat alle nieuwe windmolens dus door deze wettelijke toestemming “toetsing” moeten.
Windmolens lager dan 90 meter vangen te weinig “windsubsidie” en zullen niet meer gebouwd worden.
P.s. Het kaartje in je link geeft juist niet de Radars van Schiphol weer maar de kaart in de download folder wel.
Idd kunststof of niet, ook veranderingen van diëlektricum , lucht naar wiek vv geeft identieke reflecties als metaal en wieken staan iha hopelijk niet stil, want anders heb je niet veel aan zo’n molen.
Rien,
Kennelijk heb je ervaring met de storing voor verkeersleiding.
Ik ben benieuwd daar iets over te horen.
Mocht je daar details over kunnen laten zien ben ik benieuwd, omdat half Duitsland vol staat met zeer grote windmolens en ik heb nog niks gehoord over dat men vliegvelden moest sluiten omdat de radar van verkeersleiding te onbetrouwbaar was geworden.
ILS zit in het lage VHF gebied net boven de vliegtuigcommunicatie dus zeg 125 MHz dat komt neer op een golflengte van net iets korter dan 3 meter. Die is veel te groot om accurate resolutie in afstand en grootte van het vliegtuig te meten : hiervoor gebruikt men zgn L-band radar, boven 1000MHz dus qua golflengte zo’n 30cm. Verder heb je nog X-band radar, weer zo’n factor 10 hoger in frequentie (golflengte 3cm). Ik weet niet zeker of die band voor vliegtuigen gebruikt wordt, maar wel zeker in de scheepvaart.
5.000 Windräder stehen in Deutschland – jetzt gehen der Branche langsam die Stellflächen aus. Deshalb sollen sie jetzt näher an Flughäfen ran. Doch die Stahltürme verwirren das Radar der Lotsen.
Energiewende kontra Flugsicherung: Die deutsche Windkraftindustrie fühlt sich immer häufiger ausgebremst, weil sie in der Nähe von Flughäfen und Wetterradartürmen keine Windenergieanlagen errichten darf.
zie https://www.welt.de/wirtschaft/energie/article146143723/Windraeder-stoeren-das-Radar-der-Fluglotsen.html
Bedankt voor je link.
De kern is dus dat er in Duitsland minstens een 20 km grens geld rond vliegvelden is en soms 15 km, zoals ik ook in mijn teksten vermeld.
Ik zie dus niet dat windmolens hoger dan 90 meter buiten de 20 km een storing probleem geven anders dan dat men in de verplichtte toetsing kan overzien.
De discussie in je link gaat dus over dat de windmolen industrie binnen die 20 km molens wil plaatsen.
Daarover zeggen de verschillende ministeries en de verkeersleiding in Duitsland dat dit niet kan vanwege mogelijke verstoringen.
Kortom je refereert aan mogelijke verstoringen, niet aan gebleken werkelijk verstoringen.
Molens lager dan 90 meter heb ik niet betrokken in mijn tekst omdat die te weinig windsubsidie vangen.
Molens hoger dan 90 meter mogen niet geplaatst worden zonder expliciete toestemming van de LVNL en andere verantwoordelijken.
Als de molens lager dan 90 meter zoals b.v. binnen 15 km van Schiphol bij Burgerveen de radar van Schiphol belangrijk verstoren zou ik dat even melden want Schiphol heeft daar geen klacht over ingediend.
Hoogte is een belangrijk punt overal in de buurt van Schiphol voor iedere paal of gebouw die je neerzet.
Rien,
Met de scheepvaart heb je gelijk, dit heb ik al eerder vernomen, omdat het lagere radarsystemen betreft die net over de zeespiegel meten hebben ze daar ook last van, zeker als er hogere golfslag is word het moeilijker, maar omdat de scheepvaart zich langzaam voort beweegt hebben ze meer tijd om de zaak goed te bekijken.
Trouwens ZLB melde vandaag dat Duitsland hele series zonnepanelen en omvormers uit de handel heeft gehaald, dit word nu een zaak voor Brussel met nieuwe wetgeving en de fabrikant moet altijd aansprakelijk blijven ongeacht hoe oud de panelen en omvormers zijn, de storingen volgens de Duitse Telecom zijn totaal uit de hand aan het lopen, en wel zo dat nieuwe wetgeving hier omtrent bittere noodzaak is.
Weet jij hier toevallig meer van?
Voor mij hoe eerder hoe beter, de ruisvloer blijft maar stijgen, ik vraag me af hoe lang dit door kan blijven gaan.
Die groene industrie maakt toch wel wat paraat, dit gaat hun nog opbreken let maar eens op als daar niet snel op ingegrepen wordt.
Het relaas van AD past perfect in de mitigatie logica van de wereldelite.
Ik verklaar nader: Problemen kunnen aangepakt worden via adaptatie ( aanpassing) of mitigatie ( oorzaak neutraliseren). Adaptatie is door de mens altijd toegepast net omdat het de lokale complexiteit aankan waardoor het kosten en maatschappelijk efficiënt is . Mitigatie levert universele maatregelen die nooit goed werken omdat het complexiteit negeert en extreem veel aan de maatschappij kosten met een zwak resultaat .
Mitigatie is de enige bestaansreden van de internationale organisaties die daarbij de democratie en de verlichting fnuikt, daarom is hun werkwijze gebaseerd op groepspraak en cultiveren van de angst , iets wat ze succesvol overgenomen hebben van religies . De laatste stap in het verhaal is dit een wettelijk kader aanmeten buiten de parlementen door internationale afspraken te maken en die een “zachte wet” status geven, via juridische weg wordt dit dan omgezet in een “harde wet” zoals”Urgenda” en “Klimaatzaak “ aantonen, wat het voortbestaan van deze elite voor lange tijd stevig verankert.
Daar past netjes dit AD lek in, het staat bol van angst cultivatie, maar het document zelf waar wetenschappers met kennis een oordeel zouden kunnen over vellen wordt niet gepubliceerd, weerwerk bieden is onmogelijk, wat aantoont dat ze veel te verstoppen hebben. Het heeft niets met wetenschap te maken maar alles met wetenschapsmanipulatie.
In een wereldwijde koude periode zijn dodelijke klimaatslachtoffers aanzienlijk hoger als in een wereldwijde warmte periode.
Het is een klimaat-wetmatigheid die door de historie en wetenschap is bewezen. De gezondheidsvoordelen van een warmer klimaat worden bovendien onderstreept door o.a. Stanford University.
More People Die In Winter Than Summer!
https://www.acsh.org/news/2019/07/10/more-people-die-winter-summer-14146
Scheffer,
Goed dat je weer info met een link geeft naar een realistisch verhaal over risico van warmte of koude.
Ik zat me vrijdag weer te ergeren aan een verhaal in de Volkskrant over,
“Bij de dreigende klimaatramp verbleekt de pandemie tot een scheet op de tijdlijn”,
geschreven door tonie Mudde.
Ik geef expres geen link zodat men actief moet googelen voor het artikel.
Weer een cascade van ramp voorspellingen waarbij nota bene “business as usual” letterlijk als “bewijs” van toekomstige rampen verklaard wordt.
Dat deze hoofd wetenschapsredacteur een opleiding lucht en ruimtevaart in Delft gehad heeft is kennelijk niet genoeg om te lezen en begrijpen wat “business as usual” eigenlijk betekent.
Nu is hier ook regelmatig iemand met een opleiding in Delft die moeite heeft met begrijpend lezen, dus ik zou me eigenlijk niet moeten ergeren.
Ene B.
Lo
Je kunt die naam gerust voluit schrijven, geen probleem hij zal het zelf ook wel weten wie jij bedoelt.
aardgas vervangen door datacenters: geniale oplossing.
Het Datacenter argument is grote flauwekul! We lokken vele mW slurpende Datacenters naar Nederland. Daardoor gebruikt Nederland meer Stroom, in plaats van dat de lokale bevolking profiteert van Wind/Zon. Helemaal ridicuul is dat de restwarmte kan worden gebruikt voor Stadsverwarming. Hetzelfde geldt overigens voor de vele Windturbines op de Nederlandse Noordzee, die stroom leveren voor buitenlandse afnemers…
Ik denk MW, mW = 0.001Watt
Wat nou, win win.
Als windstil en
Geen zon
Wij hebben ooit de hele Nederlandse kolenindustrie stopgezet. Doe nu hetzelfde met de Hoogovens en compenseer de nieuwe werklozen.
Stoppen met aardgas moet de laatste stap zijn van een hele reeks maatregelen die nog bedacht moeten worden.Onze elektriciteitsnetten beginnen nu al te piepen, hoe zal dat worden als we grootschalig overgaan op elektrische auto’s en bussen? Geef de leiding aan mensen die kunnen rekenen en niet
aan al die politici die maar wat roepen en geen flauw idee hebben wat er allemaal bij komt kijken als je van het aardgas af wil. Eerst maar een de bruinkool stoppen bij de buren.
de Amish hebben deze problemen allang opgelost. Misschien zijn daar nog wat stageplekken vrij?
Ik wacht op een speciaal hoekje van de AH filialen met producten die per paard en wagen over zandwegen zijn aangevoerd.
Hans Vles als je hoogovens sluit, opent Tata met subsidie een hoogoven in India, werkgelegenheid weg uit Nederland en vervuiling slechts verplaatst.
Tata steel split zich op, Tata steel blijft, je kunt wel alles gaan opheffen.
https://www.nu.nl/economie/6141807/britse-en-nederlandse-tak-van-tata-steel-gaan-uit-elkaar.amp
Als dat de reden is om Hoogovens open te houden dan moeten we die direct sluiten.
Die buren met hun bruinkool zijn wel goed maar niet achterlijk, ook al denken velen dat. Die Grünen willen veel maar krijgen uiteindelijk de deksel op hun neus waar ze niet blij van gaan worden. Nu al blijkt dat veel van hun plannen door de burgers worden afgewezen en naar de vuilnishoop verbannen worden.
Tata lacht zich de ballen uit de broek. Gedwongen worden om over te gaan op Waterstof, hoe mooi is dat.
€20 mld subsidie, gratis geld, want zelf betalen dat lukt niet.
Zo ook Shell, lege gas en olie veldjes op de Noordzee vullen via de omgekeerde bestaande infrastructuur van leidingen en platforms, betaald door de overheid.
Dan ga je je niet verzetten als de ’66 rechter vindt dat 40% CO2 nu 45% moet zijn. En dit alles met gratis geld.
Win-win, maar helaas niet voor u en mij.
Al is het onduidelijk of meer lenen en bijdrukken echt schadelijk is als toch al iedereen dat doet. Een faillissementje, een doorstart en gaan met die banaan.
Want veel beter dan een bananenrepubliek gaat het niet worden met al die alfa rekenwonders.
Energietransitie verzandt: commerciële cowboys kapen laatste plekjes op netwerk voor groene stroom.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210625_95728720
Theo
Je, zo gaat dat. Geef aanlokkelijke subsidies en de boel loopt vast. Daarna volgen de claims.
DEN HAAG – Urgenda gaat terug naar de rechter om actie van de overheid af te dwingen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. De milieuclub wil dat er een dwangsom wordt opgelegd.
Dat zegt Urgenda-directeur Marjan Minnesma in het tv-programma Buitenhof. De milieuclub dwong enkele jaren geleden via de rechter af dat de overheid de CO2-uitstoot in ons land flink terug moet dringen. Maar volgens Urgenda gebeurt er te weinig, Minnesma dreigt daarom al langer met een gang naar de rechter.
Urgenda heeft de overheid nog iets langer de tijd gegeven, nog tot 1 juli, omdat er een nieuwe bewindspersoon (demissionair staatssecretaris Dilan Yesilgöz van Klimaat) op de klimaatportefeuille kwam. „We willen gewoon die overheid helpen”, zegt Minnesma. „We gaan niet rollebollend over straat. Ik heb heel goede gesprekken met ambtenaren en ministers.” Maar de maat is wat de Urgenda-directeur betreft nu vol.
Dwangsom tot 2 miljard euro
Ze wil nu bij de rechter een dwangsom laten opleggen als de overheid geen vervolg geeft wat nodig is. „Er gebeurt niet wat nodig is, blijkbaar moet je dan terug naar de rechter”, zegt Minnesma. Volgens de milieuclub hebben deskundigen gesteld dat de dwangsom ergens tussen de 100 miljoen en 2 miljard euro uit kunnen komen. „Het is aan de rechter om te kiezen hoeveel”, zegt Minnesma.
„Hoewel het uiteraard iedereen vrij staat om naar de rechter te stappen, vind ik het teleurstellend dat Stichting Urgenda weer naar de rechter stapt en niet de maatregelen afwacht”, laat staatssecretaris Yesilgöz in een reactie weten.
Ze stelt dat er de afgelopen al ’forse maatregelen’ zijn genomen en nieuwe zijn aangekondigd om de CO2-uitstoot te verminden. En ze wijst erop dat ze de komende weken ’maatregelen gaat inventariseren om de afgesproken 49 procent reductie in 2030 in het vizier te houden’. Maar omdat het kabinet demissionair is, kunnen volgende stappen niet snel gezet worden, Yesilgöz wil dat laten meenemen bij het opstellen van de begroting van volgend jaar, wat in augustus gebeurt.
Europees Hof
Urgenda overweegt ook nog een stap naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens om een aanklacht tegen Nederland in te dienen. Dit omdat de Staat volgens Minnesma vanwege het niet opvolgen van de Urgenda-uitspraak ’een van de pijlers van de rechtsstaat niet nakomt’.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1818833642/urgenda-terug-naar-rechter-in-klimaatzaak-dwangsom-kan-tussen-100-miljoen-en-2-miljard-euro-uitkomen
En dat voor 0,00007 graad minder opwarming?
Ugenda heeft een klap van de molen gehad.
Zo zie je maar weer hoe ver het is gekomen, activisten staan boven de regering en beslissen voor ons burgers, drijven de kosten omhoog en bepalen wat we gaan eten.
Ik zou een staatsgreep doen als ik hun was dan leven we helemaal in een bananen republiek waar het volk niets meer te zeggen heeft.
Niet meer normaal wat heden allemaal gebeurd, ze hebben te veel vrije tijd en nooit echt moeten werken de stakkers.
Dat de rechter moet afdwingen dat de regering de verplichtingen (die zij vrijwillig is aangegaan) nakomt is triest.
Gegeven ook o.a. de toeslagenaffaire, vraag ik mij af of we niet tot het bananenrepubliek niveau zijn gezakt?
nou dat is dan €117 per NL’er – ofwel voor die groep, waarvoor ze het zegt te doen
dus ik zie dat bedrag graag per omgaande op mijn bankrekening gestort – ik wil niet dat zij dat geld in beheer neemt en houdt voor mij, daar heb ik geen toestemming voor gegeven
en ik wil al helemaal niet dat ze het uitgeeft in mijn naam – ik zal zelf wel bepalen waar ik dat geld aan besteed
Leonardo,
Ik ken dat gevoel denk ik wat jij ook hebt, machteloosheid.
Machteloosheid omdat, activisten mij de wet voorschrijven, ze hebben samen met een rechter een nieuwe wet gemaakt die niet eens is goedgekeurd door de kamer, kun je dat bevatten?
Een wet die mij behoorlijk mijn vrijheid gaat aantasten.
Je vergeet gemakshalve dat je dat bedrag van € 117 eerst nog even zelf via de belasting mag afdragen aan de Staat. Als je het van Minnesma terug krijgt zou dat moii zijn. Anders heb jij € 117 aan haar afgedragen, of beter gezegd: is het jou afgepakt.
Goed idee van Urgenda. Dan betaalt de staat een boete van een miljard Euro aan… tja, aan wie eigenlijk….? De staat zelf?
Eab
Ach het zal Minnesma worst wezen, De burger betaalt en daar kan deze madam echt niet mee zitten. Als er aanvullende maatregelen genomen worden is het voor haar kassa. Zij zal haar zakken wel vullen. Leve de krokodillentranen.
De dwangsom van de claim door Urgenda tegen de Staat wordt geincasseerd door……….. de Staat, nml. ministerie van Justitie ofwel het CJIB. Dat is de overheid dus. Wat denkt Urgenda? Dat ze de honderd miljoen Eu ‘boete’ zelf mogen houden. Dat is lachen!
Tja Nederland; dat komt er nou van als je onhaalbare doelstellingen keihard in wetten giet. Eigen schuld, dikke bult.
Zelden iets zo hopeloos in de vernieling zien gaan.
Bananenrepubliek.
Kan er niet eens iemand nagaan of het mogelijk is een rechtszaak aan te spannen tegen Urgenda wegens het feit dat zij zonder mijn uitdrukkelijke toestemming NAMENS mij rechtszaken aanspannen?
@ Theo, in de publicatie van de laatste daru magazine stond eea over de solaredge omvormers die door de Bundes Netzagentur in de ban zijn gedaan en ook in de veron nieuwsbrief
https://www.daru.nu/downloads/category/2-magazine
https://www.veron.nl/nieuws/tag/zonnepanelen/
Wat wel weer uitermate vreemd is,”lang leve de eu /sarc off”, dat dit alleen voor DL geldt. Ja je zou zo maar eens effectief gaan worden, dat kan natuurlijk in de eu niet, daarvan zijn er voorbeelden te over.
Rien,
Bedankt voor je antwoord,
Dan heb ik de Veron Nieuwsbrief weer gemist, waarschijnlijk in de spambox.
Maar dat is verdomme toch niet meer normaal heden wat er allemaal gebeurt.
Defensie naar de rechtbank, nog nooit zulke onzin gehoord.
Dat met dat WPT, had ik al eerder gehoord, ook alweer zo iets.
Kun je je nog de aanslagen in Londen herrineren dat de veiligheid diensten geen contacten konden leggen door PLC storingen.
Ik weet echt niet meer wat met deze wereld loos is.
Maar ik meende dat ze in Duitsland toch meer als een merk eruit hadden gehaald, ik zal tzt, daar eens naar zoeken.
Of mijn Duitse vriend eens vragen of er iets in cq-dl heeft gestaan, die heb ik sinds dit jaar ook niet meer.
Het is eigenlijk toch ongelofelijk, hé.
Minnesma:
Het vertrappen van de rechten van homo’s en het vergiftigen van politieke tegenstanders wordt in één adem genoemd met het niet “adequaat” – whatever that may be – verminderen van de CO2-uitstoot.
Ik denk dat het clubje met het Europees hof het moeilijker gaat krijgen en ze niet al te gemakkelijk op haar wensen ingaan. Hoop dat de rechters daar iets wakkerder en neutraler zijn dan in den Haag!
“Dat gemeenten de verplichte participatie van Aarhus niet gepleegd hebben met betrekking tot de RES en de SMB richtlijn van de EU niet nakomen mag en kan niet zonder juridische consequenties blijven.
Het DEI stelt voor de juridische acties tegen de RES te coördineren en info daarover te delen.”
Wordt er niet bedoeld; juridische acties ten aanzien van de gemeenten?
Het zou wellicht een idee zijn als er vertegenwoordigers van ons komen die onze belangen samen en onder het RES vertegenwoordigen? Dus het DEI verzorgt de juridische dekking en initiatieven en een uitvoerings-orgaan (van de burgers) voert dit uit? Dat wil zeggen één orgaan waar de kennis van de praktijk gaat samenkomen, zodat die aldoende per gemeente bij-leert. Desnoods kan er financieële bron worden gecreerd in de vorm van een Stichting URES (Uitvoeringsorgaan RES), die geld kan ontvangen? Men moet een vergoeding krijgen wil het goed werken, meen ik.
Nu is kennis en ervaring teveel versnipperd, lijkt mij en moet iedereen het wiel telkens zelf uitvinden. En tegen de tijd dat men de slagen van de zweep kent, is men te laat.
En zouden we niet kunnen beginnen de gemeenten aan te schrijven met een aangetekende brief waarin we meedelen dat we voornemens zijn de zaken volgens stipte regels van de wet uit te gaan voeren, men verder dient te wachten met e.e.a. voordat de verdere stappen genomen kunnen worden en daar dan als waarborg een dwangsom voor aan te bieden?
Herstel:
Het zou wellicht een idee zijn als er vertegenwoordigers van ons komen die onze belangen samen en onder het DEI vertegenwoordigen?
Herstel2:
Desnoods kan er financieële bron worden gecreerd in de vorm van een Stichting UDEI (Uitvoeringsorgaan DEI), die geld kan ontvangen?
(ik ben wat in de war met al die afkortingen.)
Nou, ik bedoelde laten we de initiatieven wat meer handen en voeten geven. Eén club die bij de (alle) gemeenten onze belangen vertegenwoordigt. Maar wél een club met kennis en ervaring, gedekt door de juridische kennis, en gesteund door ons, de leden.
Heel interessante discussies hier onder “reacties”. Maar niet één gaat er in op de oproep van Broekema om acties tegen de RES te coördineren of te initiëren.
Zelf heb ik niet de vaardig- en mogelijkheden om zoiets op te richten, maar ik zou bijvoorbeeld graag weten of er in mijn gemeente (Breda) zoiets loopt. Ik kan niets vinden.
Schrijf ik nu zo onduidelijk?
Sorry Soof, ik heb wat onduidelijk gelezen.