Climategate Klimaat Wetenschapsjournalisten
Off topic linkdump
We zien dat veel bezoekers actief mee zoeken naar interessante links naar artikelen en video’s. Onder deze off topic kan iedereen droppen wat hij zij wil om de te delen met alle andere bezoekers. De auteurs van deze site zullen ook actief grazen tussen alle bijdragen en er hun voordeel bij doen bij het schrijven van hun artikelen.
Stichting Climategate is een initiatief van Marcel Crok, freelance wetenschapsjournalist, Hajo Smit, milieu deskundige, meteoroloog, journalist en voormalig klimaatonderzoeker, Rypke Zeilmaker, natuur- en wetenschapsjournalist en 40 andere auteurs. Onze hoofdredacteur is Hans Labohm en Theo Wolters heeft de leiding. Het begrip Climategate Klimaat raakte in december 2009 in zwang nadat duizenden e-mails en documenten waren gelekt of gehackt van de Climate Research Unit in Engeland. Een onderzoeksinstituut dat een cruciale rol speelt in het internationale klimaatonderzoek en dat de aangever is van het IPCC. De e-mails wekken de indruk dat een wereldwijd “Team” van invloedrijke klimaatonderzoekers gegevens gemanipuleerd heeft. Sceptici uit de wetenschappelijke literatuur weerde hun metingen en softwareprogramma’s niet wenste te delen met sceptici in weerwil van de verstrekkende Britse Freedom of Information Act. Kijk ook eens naar: De Groene Rekenkamer, Clintel, De Staat van het Klimaat en Energietransitie. Mocht u Climategate Klimaat (met ANBI status) een hart onder de riem willen steken kan dit via de knop doneren. U kan hier contact met ons opnemen.
VW, lid van de VDA komt in opstand tegen advies van VDA om waterstofauto’s te stimuleren. Waterstof is te duur en het kost drie keer zo veel energie t.o.v. de BEV.
https://chargedevs.com/newswire/vw-german-auto-industry-push-to-subsidize-hydrogen-is-nonsensical/
’De zon schijnt. Wilt u uw energiecentrale even uitzetten, aub?’
ENERGIE Netwerkbeheerders betalen producenten soms om níet te leveren
Waarom krijgen elektriciteitscentrales soms geld om géén stroom te leveren, en waarom moeten sommige geplande zonneweides in de Kop van Noord-Holland mogelijk jaren wachten op een aansluiting op het energienet? De energietransitie naar schone, groene bronnen als wind en zon is volop bezig. Maar het leidt wel tot hoofdbrekens bij de netbeheerders, die al die nieuwe stroom moeten transporteren.
Bart Vuijk
Schop in de grond
Overal staan grote uitbreidingen van netwerkcapaciteit op stapel. Dat gebeurt bij bestaande transformatorstations, maar er komen ook veel nieuwe bij. Liander zoekt onder meer naar plekken voor nieuwe stations in Haarlemmermeer, Amstelveen, Alkmaar, Leiden en Zuidplaspolder. Tennet breidt flink uit in Wijk aan Zee, voor de ’aanlanding’ van zeestroom.
Een mooie meidag. Windkracht zeven op de Noordzee. De zeewindmolens draaien volop en de producenten wrijven zich in de handen: veel energieopbrengst vandaag. De zonneweiden doen het ook goed. Een strakblauwe hemel overspant het land. Iedereen blij? Bij hoogspanningsnetwerkbeheerder Tennet gaan juist op zo’n dag alarmbellen af. Energiecentrales die op aardgas of steenkool stoken, worden verzocht de knop een paar tandjes lager te zetten. Anders dreigt het netwerk door een teveel aan stroom juist uit te vallen.
Gek genoeg is Tennet hier dus geld aan kwijt. De netbeheerder betaalt energieproducenten tientallen miljoenen per jaar voor het niet leveren van stroom. Dit noemen ze redispatch, in het energiejargon. Dit gebeurt gemiddeld zo’n tweemaal per week. Ook door onderhoud kan het gebeuren dat stroom het net niet op kan, en dat hiervoor moet worden betaald. De hoogspanningsnetwerkbeheerder was hier vorig jaar zestig miljoen euro aan kwijt, en het jaar ervoor dik 54 miljoen.
Het nogal merkwaardige principe dat betaald moet worden voor iets wat je niet krijgt, is een bijkomstigheid van de enorme energietransitie waar dit land midden in zit. Netwerkbeheerders zoals het (inter)nationaal opererende Tennet en het regionale Liander hebben de handen vol met het uitbreiden van hun netwerken. Er moeten dikke kabels worden getrokken naar plaatsen waar die nog nooit nodig zijn geweest. De klimaatdoelen van Parijs vereisen dat Nederland geheel van de fossiele brandstoffen af gaat. Daarbij geldt voor Tennet boven alles dat het Nederlandse hoogspanningsnetwerk stabiel blijft. Voor Liander is het belangrijk dat er een betrouwbare energielevering plaatsvindt. De van oudsher uiterst betrouwbare energielevering in Nederland mag niet spaak lopen tijdens alle veranderingen.
Tennet is verantwoordelijk voor de hoogspanningsverbindingen, de snelwegen van het energienetwerk. Meestal zie je die boven de grond hangen, maar op steeds meer plekken gaan de 110/150 kilovoltkabels ook onder de grond. Liander gaat over het midden- en laagspanningsnet. Dat zie je meestal helemaal niet, want die kabels liggen doorgaans onder de grond.
40 miljard euro
Beide bedrijven zijn bezig met enorme uitbreidingen om de groeiende toevloed van groene stroom aan te kunnen. Dat is een enorme klus en het kost astronomische bedragen. Alle netbeheerders samen investeren de komende tien jaar 40 miljard euro in het Nederlandse elektriciteitsnet.
Grote bestaande kolen- en gasenergiecentrales zoals die van Vattenfall zijn van oudsher op de energienetwerken aangesloten. Die centrales staan in de buurt van de afnemers, steden en industriegebieden. Deze kolen- en gascentrales moeten gaandeweg uit het speelveld verdwijnen. Er is nu een soort overgangssituatie. Windparken op zee leveren steeds meer stroom. Op weilanden en ook in meren verschijnen zonneparken met honderden panelen. Ook huishoudens leveren steeds meer groene stroom terug met zonnepanelen. De transitie naar een CO2-loze energieopwekking is in volle gang. Dat is voor het klimaat een goede zaak.
De netwerkbeheerders hebben hun mouwen opgestroopt, want er wordt nogal wat van ze verlangd. „De nieuwe energieparken, zonneweiden en windmolens staan in gebieden waar bijna niemand woont. Er is daar nooit een grote energiebehoefte geweest, dus lopen daar ook geen dikke stroomkabels. Die moeten daar speciaal voor worden aangelegd en dat kost veel meer tijd dan het aanleggen van een zonneweide”, legt Huibert Baud van Liander uit.
Zowel Tennet als Liander missen hierbij regie van de overheid. Iedereen kan nu een stuk grond aan de rand van het land opkopen en daar een zonneweide of een windpark beginnen. Om dan verwachtingsvol naar de netwerkbeheerders te kijken: kom maar op met je kabel om mijn groene energiepark aan te sluiten.
Transporteren
Jorrit de Jong van Tennet: „Het is echt bizar hoe snel het aantal aanbieders van zonne-energie stijgt. Tot drie jaar geleden hadden we bijna nergens in Nederland last van opstoppingen in het netwerk. Een aanbieder heeft een zonnepark binnen twee jaar neergezet, maar de uitbreiding van een hoogspanningsnet om al die elektriciteit te transporteren vergt veel meer tijd. Dat kost ons zes tot acht jaar. Hier is echt veel meer regie nodig. Duurzame opwekcapaciteit moet dichter bij de plek van het verbruik worden ontwikkeld, zodat het netwerk niet overal ongebreideld en tegen hoge maatschappelijke kosten hoeft te worden uitgebreid. Daarnaast ligt er een grote taak voor de industrie, die verantwoordelijk is voor 50 procent van het totale energieverbruik in Nederland. Zij zullen een deel van hun processen moeten elektrificeren. Dit moet dichtbij de plaats waar de duurzame elektriciteit wordt opgewekt, zodat deze niet eerst over grotere afstanden getransporteerd hoeft te worden.”
Liander kampt eveneens met het gegeven dat groene energieproducenten op ongebruikelijke plekken als paddenstoelen uit de grond schieten. Vooruitlopen op die ontwikkelingen is lastig. „Je moet dan weten waar die gaan plaatsvinden, en dat is nou net het probleem: de onvoorspelbaarheid van wat waar en wanneer komt”, aldus Baud. „Je kunt het elektriciteitsnet niet geschikt maken om op elk weiland zonnepanelen te plaatsen. Dat vergt oneindig veel kabels en elektriciteitsstations, dan wordt de energierekening onbetaalbaar. Nog even los van de praktische haalbaarheid, want er is in Nederland een gigantisch tekort aan technici die dergelijke werkzaamheden uitvoeren.’’
Dat dezelfde stroomkabel zowel afnemers als leveranciers moet bedienen, maakt de druk op het energienetwerk onder de grond extra zwaar. Zeker in de Kop van Noord-Holland. Nieuwe grote energie-afnemers als datacenters en bedrijventerreinen kunnen in sommige gebieden niet op het stroomnetwerk worden aangesloten voordat dit eerst is uitgebreid. Nieuwe woonwijken kun je wel lang van tevoren zien aankomen. Daar moeten dan ook dikke kabels heen, want een duurzame woonwijk – zonder aardgas – verbruikt driemaal zoveel stroom als een bestaande wijk.
De producenten van groene stroom moeten hier soms op wachten. Nieuwe windparken en zonneweiden kunnen her en der niet zomaar worden aangesloten. Liander heeft kaartjes op zijn website gezet met rode en gele gebieden. In die gebieden is sprake van een volgelopen stroomnetwerk en kunnen de eerste jaren geen nieuwe energieproducenten worden aangesloten. Er bestaat ook zo’n kaartje voor grote afnemers. In veel rode gebieden kan Liander op dit moment geen grote energieslurpers zoals een datacenter accepteren.
Datacenters
Voor Tennet speelt het probleem vooral bij de vraag naar energie. Het belangrijkste knelpunt is de opkomst van de vele datacenters. „Zo’n datacenter vraagt dezelfde hoeveelheid energie als een stad als Alkmaar”, legt Jorrit de Jong uit. „En in zo’n stad is de energielevering gedurende tientallen jaren gestaag meegegroeid met de behoefte. Zo’n datacenter moet ineens worden aangesloten voor het uiteindelijke maximale vermogen dat zij kunnen vragen. Dat is soms meer dan twee tot vier keer zo hoog als wat het datacenter gemiddeld op dit moment dagelijks nodig heeft. Maar omdat het door uitbreiding nog enkele jaren kan groeien, moet Tennet die transportcapaciteit wel leveren. Die ontwikkeling speelt vooral in de kop van Noord-Holland en in het gebied rond Schiphol.”
Tennet heeft ook flink wat ruimte nodig voor nieuwe hoogspanningsstations, waar de stroom de hoogspanningsleidingen in- en uit wordt geleid. Dit leidt tot een probleem rond Amsterdam, waar de grondprijs hoog is en er flink wat hectares nodig zijn. Grondverwerving en vergunningsprocedures nemen hier ook veel tijd en geld in beslag.
Tennet is niet alleen landelijk hoogspanningsnetbeheerder, het bedrijf sluit ook de hoogspanningsverbindingen voor de windparken op zee aan op dit net. Tussen de windmolens op zee bevindt zich een transformatorstation dat de opgewekte stroom bundelt en via een dikke kabel aan land brengt.
In Noord-Holland komen de kabels aan land in Wijk aan Zee, en ook lopen er kabels naar de Maasvlakte. In Wijk aan Zee wordt momenteel het grootste transformatorstation van het land gebouwd, 23 voetbalvelden groot. Daar komt de stroom aan land voor drie nieuwe windmolenparken. Niet geheel toevallig staat dit transformatorstation pal naast de plek waar Akzo Nobel, Nouryon en Tata Steel gezamenlijk een waterstoffabriek willen bouwen. Waterstof is een belangrijke schone energiedrager, de brandstof van de toekomst. Tata wil er zijn toekomstige hoogovens op laten draaien en daardoor staal maken zonder CO2-emissie. Er zijn ook steeds meer automerken die met waterstof aangedreven modellen komen. Het is een brandschone brandstof, mits die groen wordt opgewekt. En met windmolenstroom levert de productie van waterstof nul procent CO2 op.
Marktplaatsen
Dit is allemaal nog toekomstmuziek, voorlopig hebben de netwerkbeheerders hun handen vol aan het aanleggen van dikke kabels naar voorheen lege weilanden. In de overgangssituatie worden met allerlei technische handigheden de bestaande kabels zo optimaal mogelijk gebruikt. Door het gebruik van bijvoorbeeld reservekabels komt ook weer wat capaciteit vrij. En met ’marktplaatsen’ voor energie, waar stroomproducenten een bedrag kunnen neerleggen dat zij willen incasseren om niet te produceren, wordt ook voorkomen dat er te veel stroom wordt geleverd.
Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat heeft al aangekondigd de wildgroei van zonneweiden aan banden te leggen. Dat geeft de netwerkbeheerders meer tijd hun nieuwe, miljarden kostende kabels te trekken.
Nieuwe energieparken staan in gebieden waar nooit een dikke stroomkabel nodig is geweest
Datacenter vraagt dezelfde hoeveelheid energie als Alkmaar en wij moeten het transport regelen
Bron haarlems dagblad
New Study Effectively Eliminates Confidence In Human Attribution For Modern Global Warming
By Kenneth Richard on 5. November 2020
The forcing uncertainties and lack of observational measurements in the top-to-bottom global ocean preclude an assessment that modern warmth is due to anthropogenic activities.
Key points from a new paper (Gebbie, 2021):
• 93% of the changes to the Earth’s energy budget, manifested as warming of the Earth system, are expressed in the global ocean. Just 1% of global warming is atmospheric.
• Even with the advent of “quasi-global” temperature sampling of the ocean since 2005 (ARGO), these floats “do not measure below 2,000-m depth.” This means that temperature changes in “approximately half the ocean’s volume” are still not being measured today.
• To detect the effects of anthropogenic forcing, it would require energy budget imbalance measurement precision of 0.1 W/m² at the top of the atmosphere (TOA). Uncertainty in the forcing changes affecting climate are ±4 W/m², meaning that uncertainty is about 80 times greater than an anthropogenic signal detection.
• Past changes in global ocean heat content, such as the last deglaciation, have been 20 times larger than modern changes.
• Ocean heat storage during the Medieval Warm Period (Medieval Climate Anomaly, or MCA) was much greater than modern. Modern global ocean heat uptake is “just one-third” of what is required to reach the levels attained during Medieval times.
https://notrickszone.com/2020/11/05/new-study-effectively-eliminates-confidence-in-human-attribution-for-modern-global-warming/
Nepwetenschap?
Meer slachtoffers onder oudere fietsers.
Het aantal verkeersslachtoffers onder fietsende ouderen neemt toe. Van de omgekomen fietsers is vooral het aandeel 80-plussers flink toegenomen: van 12% in 2000 tot 27% in 2019, ofwel 54 van de in totaal 203 dodelijke fietsslachtoffers. 60-plussers vormen bijna driekwart (72%) van het totaal aantal fietsdoden en 70-plussers ruim de helft (59%). Het aandeel fietsdoden jonger dan 60 jaar is daarentegen fors afgenomen: van ongeveer de helft in 2000 tot minder dan een derde (28%) in 2019. Van de ongeveer 13.900 ernstig gewonde fietsers in 2018 was bijna een derde 70 jaar of ouder.
https://www.swov.nl/nieuws/meer-slachtoffers-onder-oudere-fietsers
Het is nep als je de fietspopulatie van anno 2000 vergelijkt met die van 2019.
Het aantal jongeren dat de fiets heeft verruild voor een scooter/brommer is immers aanzienlijk.
Typisch voorbeeld van beeldschermwetenschap, men heeft geen idee meer hoe het er “buiten” uitziet.
Artikel over de invloed van klimaatverandering op orkanen
https://www.nytimes.com/2020/11/10/climate/climate-change-hurricanes.html
‘Stuur dit niet naar bewoners!’ – Amsterdamse ambtenaren krijgen geheim handboek ‘Lastige Vragen’ over energietransitie
Door Wout Willemsen 13 november 2020
De gemeente Amsterdam is een ‘tegencampagne’ gestart naar aanleiding van de kritiek op de energietransitie in het programma Zondag met Lubach. Deze week kregen ambtenaren een geheim ‘handboek lastige vragen’ (PDF) waarin staat uitgestippeld hoe ze zich uit die discussie kunnen wurmen. Net als je dacht dat het in Amsterdam niet triester kon…
Arjen Lubach raakte blijkbaar een gevoelige snaar, want in het handboek gaat het specifiek over ‘Zondag met Lubach, feiten en fabels’. En wie het handboek doorspit ziet ook direct waarom het niet de bedoeling is dat het wordt gedeeld met bewoners. Want je zou maar gewoon eerlijk en openbaar de informatie delen, waarna een burger zélf onderzoek kan doen en kan kijken of de informatie echt klopt (of niet)!
Het boekje staat vol met drogredenen en andere debattrucs om het centrale punt te omzeilen. Zo valt te lezen dat isoleren en andere duurzame maatregelen vaak wél rendabel zijn. Maar nergens wordt benoemd op wat voor termijn die maatregelen dat dan zijn. Ook leveren warmtepompen “wel degelijk klimaatwinst op”, maar wordt er alleen gezegd dat ze vier keer efficiënter zijn dan cv-ketels. “Klimaatwinst” wordt niet gedefinieerd en het feit dat warmtepompen hun elektriciteit nog steeds uit andere middelen halen (zoals gascentrales) doet er niet toe.
Het is beschamend en ronduit achterlijk dat een gemeente in het geheim haar ambtenaren moet instrueren over een thema dat fundamenteel meetbaar is. We hebben het hier dus gewoon over feiten: een maatregel is efficiënt of niet; het bespaart CO2 of niet, en; het is rendabel of niet. Puur en alleen al het feit dat men deze informatie niet openbaar wil hebben, wekt héél sterk de indruk dat die duurzaamheidsdrang meer geld gaat kosten dan het ooit op gaat leveren en helemaal niet bij gaat dragen aan voldoende CO2-reductie. Laat staan dat dit opweegt tegen de kosten. Met andere woorden: de Amsterdammers worden keihard genaaid.
Tijdens het schrijven van dit artikel maakte ik de fout om ook een videolink van het handboek aan te klikken, en wel deze: ‘Nederland draagt slechts bij aan 0,00007% van de uitstoot. Waarom moeten wij het beste jongetje van de klas zijn?’ Het antwoord? Omdat we als rijk land een verdrag hebben ondertekend en we moeten allemaal ons steentje bijdragen. Dus gooi dat geld maar snel over de balk want als wij 100 procent klimaatneutraal zijn en dus 0,00007 procent CO2 hebben bespaard, dan doet de rest daar hopelijk ook snel aan mee. Wát een stel clowns.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2020/11/stuur-dit-niet-naar-bewoners-amsterdamse-ambtenaren-krijgen-geheim-handboek-lastige-vragen-over-energietransitie/
AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam heeft ambtenaren een speciaal handboek gestuurd om te kunnen reageren op een kritisch item van presentator Arjen Lubach over de plannen om van het gas te gaan. Het document heeft de naam ‘handboek lastige vragen’ en is opgesteld door het regionaal energieloket.
Ambtenaren moeten stupide energiebeleid van RutteIII verdedigen………….
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/276152/ambtenaren-amsterdam-krijgen-handboek-lastige-vragen-na-uitzending-van-lubach
Ze maken er geen geheim van, dit is de voor ons gewenste toekomst als het aan dit soort figuren ligt.
https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/507640/Klaus-Schwab-Great-Reset-wird-zur-Verschmelzung-unserer-physischen-digitalen-und-biologischen-Identitaet-fuehren
over wetenschap en journalistiek
http://www.janbhommel.com/post/nog-veel-meer-onkruid-in-de-wetenschapstuin
Van het gas af? Dan hoef je niet langer een flinke boete te betalen!
Mensen die van het gas af willen, hoeven daar niet langer een ‘afsluitboete’ van honderden euro’s voor te betalen, schrijft minister Eric Wiebes (Economische Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer.
https://www.ad.nl/wonen/van-het-gas-af-dan-hoef-je-niet-langer-een-flinke-boete-te-betalen~a82fa61b/
Delpher bestaat 7 jaar!
https://www.delpher.nl/7jaar/
Zoek eens in “Oude kranten” naar meldingen over klimaatgerelateerde rampen of duidingen over de temperatuur.
Klimaatalarmisme wordt in hoge mate gevoed door de moderne communicatietechnologie en het selectief melden door de massamedia.
Hoe erg ook voor betrokkenen, het vermelden van een dodental van 67 tengevolge van een storm in Nicaragua door de massamedia is zwaar overtrokken en leidt tot klimaat-massahysterie.
Uniek voor elektrische auto
Flying Battery
https://www.foxnews.com/auto/oregon-tesla-crash-battery-cells-flying-homes
Het stalen gezicht van de vervuilende industrie
Het belangrijkste Europese instrument om de opwarming van de aarde tegen te gaan, het ETS, is uitgelopen op miljardensteun aan de vervuilende Europese industrie. Gratis verkregen emissierechten zijn nu goudgeld waard. ‘De vervuiler betáált niet, de vervuiler kríjgt betaald.’
https://www.groene.nl/artikel/het-stalen-gezicht-van-de-vervuilende-industrie
Kerncentrale Doel ruilen met België voor een stuk noordzee
https://www.linkedin.com/pulse/kerncentrale-doel-voor-nederland-brief-aan-mr-rutte-bart-struyven/
Kerncentrale Doel voor Nederland, brief aan Mr. Rutte
Published on November 18, 2020
Bart Struyven
Diensthoofd Dagelijks Bedrijf Doel 4 bij ELECTRABEL – GDF SUEZ GROUP
Geachte Minister-president Rutte,
Ik schrijf op eigen initiatief deze open brief als leidinggevend kaderlid binnen de kerncentrale Doel, vanuit een gedeelde Belgische, Nederlandse en persoonlijke bezorgdheid.
De denkpiste van het Nederlands kabinet om meer in te zetten op nucleaire centrales, heb ik met groot genoegen gelezen. Het is een slimme, doordachte strategie in de gezamenlijke Europese strijd tegen de CO2 uitstoot.
Nucleaire nieuwbouw projecten kunnen en moeten daar zeker een belangrijk deel van uitmaken. Echter gezien de lange duurtijd (10 jaar) van de realisatie van dergelijke projecten, zijn deze geen antwoord op het energie vraagstuk voor 2030.
Onze huidige Belgische regering heeft daar een totaal andere visie op. Deze omvat de stopzetting van alle nucleaire centrales conform de huidige wetgeving tegen 2025, de bouw van gascentrales (ondanks de toename van CO2) en meer windmolens op zee.
Zelf wil ik de prachtige site van kerncentrale Doel niet verloren zien gaan met zijn talrijke professionele en gemotiveerde mensen, waarvan er toch ook een deel uw landgenoten zijn. Deze site maakt 3000 MW CO2 vrije elektriciteit op een verantwoorde en veilige manier.
Daarom kom ik met volgend voorstel:
Gelieve het stuk grondgebied waarop de kerncentrale van Doel staat, mee op te nemen in het Nederlands grondgebied. Het stuk ligt momenteel op nog geen kilometer verwijderd van de Nederlands-Belgische grens. Het zou gaan over pakweg 4 km².
Op deze manier krijgt u en de Nederlandse regering er 3000 MW nucleaire energie bij, ongeveer +600% van de huidige nucleaire capaciteit van uw land. Hierdoor realiseert België onmiddellijk de helft van zijn doelstelling om het nucleair af te stoten zonder impact op haar bevoorrading van elektriciteit.
Ter compensatie zou ik willen voorstellen om 4 km² Noordzee aan België te schenken, goed voor 4 windturbines van 10 MW (als het hard waait).
Dit plan lijkt mij zeer realiseerbaar omdat het reeds in het verleden toegepast is voor het schiereilandje Petit Gravier aan de Maas.
Ik kan u garanderen dat dit voorstel zeer voordelig zal zijn voor de export balans van Nederland.
Gelieve contact op te nemen met onze Belgische regering voor de verdere uitwerking van deze prachtige opportuniteit.
Hoogachtend,
Een kaderlid van de kerncentrale Doel
Published by
Bart Struyven
Diensthoofd Dagelijks Bedrijf Doel 4 bij ELECTRABEL – GDF SUEZ GROUP
Voor velen een opluchting.
Deze eigengereide spreker, boekenschrijver, filosoof, politiek voorman Baudet geeft al tijden blijk van geen leiderschapskwaliteiten te hebben om partijgenoten en kiezers te verbinden en een politiek een alternatief op gematigd rechts te bieden tegen het extreem Groen en Linkse alarmisme over alle onderwerpen over onhaalbare klimaatdoelstellingen, milieu wetgeving, energieplannen, stikstof beperkingen, mislukte integratie multiculturele samenleving, discriminatie en racisme, verziekte en gepolitiseerde onderwijscultuur, openbare orde en economie.
* Thierry Baudet stopt als lijsttrekker Forum voor Democratie
* Thierry Baudet gaat niet op de kieslijst voor Forum voor Democratie voor de volgende verkiezingen.
https://www.ad.nl/politiek/hoe-er-plotseling-een-einde-kwam-aan-het-tijdperk-baudet~aff58a88/
NPO
Inloggen
Nieuws 23 november 2020
6
Nieuw broeikasgasrecord ondanks lockdowns
De hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer heeft een nieuwe recordhoogte bereikt. Uit metingen van de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) blijkt dat de CO2-concentratie in Hawaii in september van dit jaar 411,3 ppm (deeltjes per miljoen) bedroeg. Een jaar eerder was dat nog 408,5 ppm. Bij een ander meetstation, in Australië, was eveneens een stijging tot boven de 410 ppm te zien.
Petteri Taalas, secretaris-generaal van de WMO, wijst erop dat het nog maar vijf jaar geleden is dat de CO2-concentratie boven de 400 ppm uitkwam. “Zo’n snelle toename hebben we nooit eerder gezien.” Hoewel de CO2-uitstoot dit jaar door de lockdowns iets is gedaald, is het effect daarvan verwaarloosbaar – de WMO spreek van een ‘bliepje’.
Er zijn veel meer maatregelen nodig om de opwarming van de aarde enigszins binnen de perken te houden. Volgens Taalas is “een complete transformatie van de industrie, energie- en transportsector” noodzakelijk. De uitstoot van broeikasgassen moet in 2030 zijn gehalveerd om de wereldwijde temperatuurstijging onder de 1,5 graad te houden.
Sinds het begin van de industriële revolutie is de CO2-concentratie met 50 procent toegenomen. De laatste keer dat de CO2-concentratie net zo hoog was als nu is 3 tot 5 miljoen jaar geleden. Destijds was de gemiddelde temperatuur op aarde twee tot drie graden hoger dan nu. De zeespiegel was tien tot twintig meter hoger.
De WMO waarschuwt ook voor de snelle toename van het krachtige broeikasgas methaan in de atmosfeer: de methaanconcentratie ligt inmiddels 160 procent boven het niveau van het begin van de industriële revolutie. Belangrijke bronnen voor methaanuitstoot zijn de veehouderij, rijstteelt en het verbranden van biomassa en fossiele brandstoffen.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nieuw-broeikasgasrecord-ondanks-lockdowns
En er is ook al lang een verklaring voor:
http://www.drroyspencer.com/2020/05/why-the-current-economic-slowdown-wont-show-up-in-the-atmospheric-co2-record/
PERSBERICHT
Rode Kruis: Sinds corona maken jongeren zich meer zorgen over klimaat
Geplaatst op: 24 november 2020
Driekwart van de Nederlandse jongeren tussen de 18 en 35 maakt zich redelijk tot grote zorgen over klimaatverandering. Voor ruim één op de vijf zijn deze zorgen sinds de start van de coronacrisis toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis. Jongeren zien aandacht voor klimaatverandering kleiner worden door de coronacrisis. Daarnaast geven ze aan dat door de coronamaatregelen nog duidelijker is geworden wat het effect van menselijk gedrag op het klimaat is. Ze hebben de afgelopen tijd gezien dat de lucht helderder en rivieren schoner zijn geworden doordat er bijvoorbeeld minder vliegverkeer is.
Jongeren zijn goed op de hoogte van de gevolgen van klimaatverandering. Ruim acht op de tien zegt de gevolgen ongeveer tot goed te weten. Ruim 80 procent realiseert zich dat klimaatverandering impact heeft op natuurgeweld zoals stormen, overstromingen en natuurbranden. Toch denkt ruim de helft dat het ook impact kan hebben op aardbevingen, terwijl dat niet het geval is. Negen op de tien ziet in dat klimaatverandering niet alleen iets is van de toekomst. We ondervinden nu al de gevolgen.
Ruim driekwart zet zich zelf al in om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Zo verbruikt zeven op de tien minder water en produceert 74 procent minder afval. 43 procent van de ondervraagde jongeren is van mening dat zijn of haar eigen gedrag van invloed is op de mate waarin mensen wereldwijd getroffen worden door natuurrampen. De groep die denkt dat de invloed van hun gedrag in Nederland te merken zal zijn is iets kleiner: 37 procent.
Naturrampen
Terwijl de aandacht voor het klimaat kleiner wordt, neemt het aantal klimaatgerelateerde natuurrampen fors toe. Uit het World Disasters Report van het Rode Kruis dat vorige week verscheen, blijkt dat inmiddels meer dan vier op de vijf natuurrampen klimaatgerelateerd is. “Het Rode Kruis deelt de zorgen van jongeren over het klimaat. In de eerste zes maanden van de pandemie zijn meer dan 50 miljoen mensen getroffen door zowel corona als klimaatgerelateerd natuurgeweld. Zoals er tijdens de coronacrisis snel en ingrijpend is gehandeld, moet dat ook gebeuren voor klimaatverandering,” aldus Maarten van Aalst, directeur van het Rode Kruis Klimaatcentrum.
Jongeren maken zich helemaal niet druk over wat dan ook ;-)
Lachgas, drugs, bier, wapenbezit, smartphones, onzinnige vrijheden, beroepen op rechten en negeren van plichten zijn belangrijker.
Kont tegen de krib zetten hoort bij het opgroeien (rond het 18-de jaar zijn de hersenen volgroeid; dan volgt een jaar of 10 aan het wennen daar aan en weer een jaar of 10 om volgroeide keuzes te kunnen maken).
Voor de verwende jongetjes is het herinvoeren van de dienstplicht (inclusief fors zandhappen) een betere oplossing.
Als geen ander instituut zou het Rode Kruis moeten weten dat in minder ontwikkelde landen militaire zaken altijd gaan boven infrastructuur en veiligheid.
Nitraatrapportage 2020: sinds 2017 weer stijging nitraat in water op landbouwbedrijven
Sinds 2015 komt er weer meer stikstof en fosfor in de bodem terecht op landbouwbedrijven. Vanaf 2017 stijgt daarom de concentratie nitraat in het uitspoelings- en slootwater bij deze bedrijven. Dat blijkt uit de ‘Nitraatrapportage 2020’ van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu . Het onderzoek laat zien dat die stijging het gevolg is van de toename van het stikstofgebruik en de recente droge zomers (2018, 2019). Door de droogte nemen gewassen minder stikstof en fosfor op. Het ontstane overschot spoelt vervolgens deels uit naar het oppervlakte- en grondwater. Het huidige beleid is ontoereikend om de doelstellingen te halen. Dat vraagstuk wordt nog knellender als we rekening houden met het vaker voorkomen van perioden van droogte, zoals in de afgelopen jaren het geval was.
https://www.rivm.nl/nieuws/nitraatrapportage-2020-sinds-2017-weer-stijging-nitraat-in-water-op-landbouwbedrijven
Minder regen, minder oppervlakte-water en dus hogere concentratie; wat is daar knellend aan?
Plug-inhybrides stoten meer uit dan beweerd’
Van onze veslaggever
Natuur & Milieu wijst op recente praktijktests met drie populaire plug-ins: de BMW X5, de Volvo XC60 en de Mitsubishi Outlander. Op een volledig opgeladen batterij en in optimale omstandigheden stoten de modellen 28 tot 89 procent meer CO2 uit dan de autofabrikanten aangeven. Op een lege batterij stoten ze drie tot acht keer zoveel uit als de officiële waarden. Wanneer de auto de batterij oplaadt tijdens het rijden stoten de auto’s drie tot twaalf keer meer uit. De tests werden uitgevoerd door onderzoeksbureau Emissions Analytics in opdracht van Transport & Environment (T&E).
Emissies
„Vaak krijgen de bestuurders de schuld van de hoge uitstoot van plug-inhybrides, omdat zij hun auto niet opladen”, zegt Rob van Tilburg van Natuur & Milieu. „Maar dat is maar een deel van het verhaal. De meeste auto’s zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende benzine- of dieselmotoren en kunnen vaak niet snelladen. Tenzij je heel behouden rijdt, schieten de werkelijke emissies omhoog. En toch kiest de overheid ervoor om de productie te stimuleren.”
De Nederlandse overheid subsidieert plug-inhybrides door korting te geven op de aanschafbelasting (BPM).
„Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s. Bijvoorbeeld door meer subsidie beschikbaar te stellen voor particulieren die een kleinere elektrische auto willen aanschaffen”, aldus Van Tilburg.
Dat kopers van plug-inhybrides korting krijgen op de BPM klopt niet, vertelt de woordvoerder van RAI Vereniging in reactie op de uitspraken van Natuur & Milieu. „Plug-inhybrides worden juist zwaarder belast bij de aanschaf dan benzineauto’s. Dat is omdat het bij plug-inhybrides moeilijker is in te schatten wat de CO2-uitstoot is.”
Methode
Verder wijst de woordvoerder van RAI Vereniging op de WLTP-test die in heel Europa gebruikt wordt om de uitlaatgasemissies van auto’s te meten. „Alle autofabrikanten moeten deze test doen, er is dus één methode in heel Europa.” In vergelijking met de vorige testmethode zit de WLTP dichter bij normaal gebruik, geeft de woordvoerder verder aan.
Tot slot is de kritiek van RAI Vereniging dat Natuur & Milieu voorbij gaat aan het feit dat Nederland heel geschikt is voor plug-inhybrides, omdat er zoveel laadpalen zijn en omdat de gemiddelde afstand die auto’s rijden in Nederland niet lang is.
AMSTERDAMNieuwe en populaire modellen van plug-inhybrides stoten meer CO2 uit dan autofabrikanten beweren. Dat stelt natuurbeschermingsorganisatie Natuur & Milieu, die wil dat het kabinet de ’genereuze’ belastingvoordelen beëindigt voor de auto’s met zowel een verbrandingsmotor als een elektrische aandrijving.
Bron hd
1.700.000.000 klimaat slachtoffers
Rode Kruis Nederland
PERSBERICHT
Rode Kruis: wereldwijde aanpak klimaatverandering schiet tekort voor meest kwetsbaren
Geplaatst op: 17 november 2020
De mensen die het grootste risico lopen om slachtoffer te worden van een natuurramp, worden niet goed genoeg beschermd tegen het natuurgeweld. Dit blijkt uit het World Disasters Report 2020 van het Rode Kruis dat vandaag verschijnt. De landen die het meest worden geraakt door klimaatgerelateerde rampen, ontvangen slechts een fractie van het geld dat beschikbaar is voor klimaatadaptatie. Daardoor worden miljoenen kwetsbare mensen niet goed genoeg beschermd tegen de gevolgen van klimaatverandering. Het gaat dan om de allerarmsten en inwoners van conflictgebieden. “Het Rode Kruis komt op voor de meest kwetsbaren. Uit dit onderzoek blijkt dat hulp aan de mensen die het hardst worden getroffen door klimaatverandering, flink tekort schiet. Tijdens de coronacrisis is duidelijk geworden dat we snel en ingrijpend kunnen handelen in tijden van nood. Deze daadkracht is ook nodig bij de klimaatcrisis,” aldus Maarten van Aalst, directeur van het Rode Kruis Klimaatcentrum.
Het feit dat de mensen die het meest kwetsbaar zijn voor klimaatverandering onvoldoende worden beschermd, is extra alarmerend gezien de toename van het aantal klimaatgerelateerde rampen. Inmiddels is meer dan vier op de vijf natuurrampen klimaatgerelateerd. Sinds de jaren ’90 is er een stijging van 35% in het aantal weer- en klimaatgerelateerde rampen. In 2020 zijn tot nu toe 132 klimaatgerelateerde rampen geteld. 92 daarvan vonden plaats tijdens de coronapandemie. En dit wordt alleen maar erger. Zo worden in de toekomst meer zware orkanen van categorie 4 en 5 verwacht. Ook krijgen we te maken met meer recordbrekende hittegolven en hevige regenval, inclusief de daaraan verwante overstromingen. Het Rode Kruis waarschuwt dat de gevolgen van klimaatverandering groter en groter worden als we nu geen actie ondernemen.
Van Aalst: “In het afgelopen decennium zijn 1,7 miljard mensen wereldwijd getroffen door klimaat- gerelateerde rampen. Het zijn de meest kwetsbaren die daarbij het hardst worden geraakt. Er zijn verschillende manieren waarop we dat in de toekomst kunnen beperken. Noodhulp alleen is geen oplossing. Met betere waarschuwingssystemen en hulp vóór natuurgeweld toeslaat, kunnen mensenlevens gered worden. Bij supercycloon Amphan in India en Bangladesh heeft het Rode Kruis eerder dit jaar geholpen miljoenen mensen te evacueren. Dankzij die enorme evacuatie bleef het aantal slachtoffers beperkt tot ruim 100, in plaats van de honderdduizenden doden bij vergelijkbare stormen in de jaren ’70. Hulp vooraf is ook goedkoper dan achteraf, waardoor je meer mensen kan helpen met dezelfde hoeveelheid geld.”
En zo werkt de PCR test, daarom zitten we nu in een tweede golf en kunnen we geen versoepeling toestaan.
http://www.janbhommel.com/post/verklaring-pieter-borger-over-de-publicatie-van-victor-corman—christian-drosten
https://www.gfactueel.nl/Home/Achtergrond/2020/9/Energietransitie-niet-mogelijk-zonder-biomassa-640290E/
De campagne van betaalde pro-biomassalobbyist Junginger (wetenschapper te koop!) blijft doorgaan met behulp van zijn paladijnen zoals Nabuurs, Guido van der Werf en Verheggen.
Goed nieuws voor elektrische autos. De subsidie in Europa is nu 3.5 miljard eur per jaar. Bij ongewijzig beleid stijgt dit naar 219 miljard eur per jaar in 2030. Bron Goldman Sachs.
Naast tesla zijn nu ook kleine Chinese auto bedrijven tussen de 10 en 50 miljard dollar per stuk waard. De rekenregel is nu dat een pure elektrische auto fabrikant tussen de 800.000 en 1.000.000 dollar per verkochte auto waard is.
vraagt zich af
is meten altijd weten?
In het volgende Weltschmerz gesprek trekt Peter Borger de PCR-test onderuit.
https://www.youtube.com/watch?v=bcVSwSxDn24
Een aantal mensen (waaronder Willem Engel) gingen hem met kracht van argumenten voor.
Maar omdat Willem Engel dansleraar is met “raar haar” was de wappieficatie van zijn figuur voor de voor het gezag buigende media (ooit de gezaghebbende media) een makkie.
Echter na Engel meldden zich anderen aan het woord en steeds vaker specialisten uit het veld.
In deze Weltschmerz aan het woord Peter Borger die op 9 punten gehakt maakt van de test op basis waarvan Europabreed het halve leven wordt lam gelegd, bedrijven naar de ratsmodee gaan, mensen in doodsangst leven, elkaar aangeven en wat niet al.
Ik luisterde ademloos naar deze man (niet bepaald een dansschoolhouder) die woensdag jl. met collega’s specialisten het paper waarin de test tot standaard werd verheven voordraagt voor retraction.
Borger bewandelt de wetenschappelijke weg. Hij is van mening dat het paper van tafel moet omdat de test niet aan de wetenschappelijke eisen voldoet. Dat paper nota bene werd, met hulp van diverse Europese “rivm’s” opgesteld en voor publicatie aangemeld. Een dag later werd het geaccepteerd. Borger kreeg geen inzage in de review en wel op bedenkelijke gronden. Het verbaasde hem niet en hij vermoed namelijk dat het artikel helemaal niet gereviewd is. Borger stond over zijn bevindingen via internet in contact met veel collega’s wereldwijd. Na zijn aanzwellende kritiek op het ontwerp van de test werd zijn Linkedin account op zwart gedraaid.
Hieronder nog eens meer van het zelfde in slowmo: https://www.youtube.com/watch?v=gJ15wD7Llwo&t=454s
Een en ander onderstreept nogmaals mijn indruk dat de covid19 crisis de klimaatcrisis is in een snelkookpan.
Lees ook een hier wat betreft de PCR test, dit is overigens een hele leuke site van een neuroloog, die volgens mij een scherp zicht heeft op de wereld om hem heen. https://www.janbhommel.com/post/verklaring-pieter-borger-over-de-publicatie-van-victor-corman—christian-drosten
want wat blijkt?
De Nederlandse nieuwsvoorziening duikt bovenop zijn verhaal.
Zie hier b.v. de NOS
https://tinyurl.com/y5ke4hl7
Of wat te denken van de Volkskrant:
Alle redacties tuimelen over elkaar heen en koppen onder meer:
PCR test wetenschappelijke fraude? of wat te denken van:
“geadopteerde hond uit Griekenland geen verdienmodel”
Neem een abonnement op Trouw. U toch ook?
https://tinyurl.com/y4c2dxqv
Elsevier: “Een nieuwe vieze man in Europa: België”
België dreigt de vieze man van Europa te worden, het enige EU- land dat het aandeel ‘fossiel’ in stroom gaat verhogen. Het toont eens te meer aan dat bij groene politici de afkeer van het atoom zwaarder weegt dan de angst voor opwarming, schrijft Simon Rozendaal.
Niet Duitsland maar België had een groen voorbeeld voor ons kunnen zijn
Niet Duitsland en Denemarken zouden groene voorbeelden voor Nederland moeten vormen, maar Zweden, Frankrijk en België. En dan vooral de laatste natuurlijk. België is het land waarmee we vele eeuwen lang één geheel waren, de Nederlanden, het land dat ons in zekere zin heeft gebaard.
De Belgen waren zo snugger om zeven kernreactoren neer te zetten toen het bouwen daarvan nog goedkoop was. Er staan er vier in Doel en drie in Tihange. In Nederland lagen dergelijke plannen ook klaar, maar een kongsi van hippies, kabouters, brandneteltheedrinkers, de beginnende milieubeweging en andere warhoofden heeft dat verijdeld.
Laat u niet op het verkeerde been zetten door al die opgeklopte berichten over haarscheurtjes, de Belgische reactoren zijn uitstekend, evenals hun kernfysische dienst. Een kerncentrale kan makkelijk tachtig jaar mee, dus die zeven reactoren zouden pas rond 2050 ontmanteld hoeven te worden. Maar helaas wordt ook België nu geplaagd door bovengenoemde kongsi en dus willen ze – met energieminister Tinne Van der Straeten voorop, van de politieke partij Groen – hun kernreactoren sluiten en vervangen door gascentrales.
Het geeft eens te meer aan dat bij groene en groenlinkse politici de afkeer van het atoom zwaarder weegt dan de angst voor de opwarming.
Meer lezen…… achter betaalmuur/ abonnement:
https://www.ewmagazine.nl/kennis/opinie/2020/11/een-nieuwe-vieze-man-in-europa-belgie-219145w/
Wat is hier aan de hand?
https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/507877/DWN-SPEZIAL-Bericht-US-Armee-fuehrte-Razzia-bei-CIA-in-Frankfurt-wegen-US-Wahlmanipulation-durch
Conclusion
Biden’s “clean energy standard” will cost consumers much more for electricity, as Minnesotans and Californians have found with their plans. It is clear that renewable developers have not factored in the true cost of the transmission upgrades needed when a massive amount of wind and solar power need to be added to the grid—frequently located away from load centers (customers) as good wind and solar resources need to be located where the wind and sun are bested situated to be most effective. This is a very expensive proposition which calls for the overhauling of the electrical grid as well as the replacement of the chief sources of electrical generation. Even California, which has been moving slower than Biden’s plan, is experiencing problems of increased costs and unreliability.
https://www.instituteforenergyresearch.org/the-grid/electric-grid-congestion-from-wind-and-solar-causes-project-cancelation/
Vandaag in NRC Stroomvraag-stijgt-35-procent-door-waterstofplannen-van-noord-nederland https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/01/stroomvraag-stijgt-35-procent-door-waterstofplannen-van-noord-nederland-a4022185
Airline-contrails verwarmen de planeet twee keer zo veel als CO2, vindt EU-studie
Hoewel contrails van luchtvaartmaatschappijen tijdens de pandemie minder in ons luchtruim zijn verschenen, blijkt uit een vandaag gepubliceerde EU-studie dat ze behoren tot de niet-CO2-emissies die twee keer zoveel bijdragen aan de opwarming van de aarde als de CO2 van vliegtuigen. [1] Uit het onderzoek, door vooraanstaande wetenschappers, blijkt dat de uitstoot van stikstofoxiden, waterdamp, roet en zwarte koolstof door straalmotoren verantwoordelijk was voor tweederde van de klimaatimpact van de luchtvaart in 2018. Transport & Environment (T&E) zei dat het een erkenning is door de Europese Commissie dat contrails eindelijk moeten worden aangepakt.
https://www.transportenvironment.org/press/airline-contrails-warm-planet-twice-much-co2-eu-study-finds
De zon en de opwarming van Nederland
Het afgelopen jaar heb ik een aantal berichten geschreven over de sterke toename van de inkomende zonne-energie in Nederland en wijde omgeving. Zie onder andere hier en hier en hier. Hoe warm het op een bepaald moment en op een bepaalde locatie is, wordt door een complex van factoren bepaald. De belangrijkste factor die de temperatuur bepaalt is de hoeveelheid stralingsenergie van de zon die binnenvalt. Dat merken we elke dag als de opkomende zon het aardoppervlak verwarmt en de temperatuur doet stijgen. In de periode 1980-2019 was die dagelijkse stijging van de temperatuur op de 5 hoofdstations van het KNMI gemiddeld ruim 7 °C, aan de kust wat lager door de dempende invloed van de zee, in het binnenland wat hoger. De seizoenswisselingen hebben ook een groot effect op de temperatuur: op basis van de metingen op de 5 hoofdstations was het in Nederland tussen 1980 en 2019 in januari gemiddeld 3,3 °C en in juli 17,8 °C.
https://klimaatgek.nl/wordpress/2020/12/01/de-zon-en-de-opwarming-van-nederland/
Nogmaals die warme zomers
In een vorig bericht heb ik een vergelijking gemaakt tussen de fameuze warme zomer van 1947 versus de zomer van 2020. Het bleek dat de zomer van 1947 veel warmer was. De methode die ik heb gebruikt is gebaseerd op de data van de maanden mei t/m september, een ‘extended’ zomer dus. Dat is niet ongebruikelijk in de klimatologie. Van elk zomer-etmaal heb ik de Tx (maximum etmaaltemperatuur) van 2020 afgetrokken van die van 1947, dus Tx 1947 minus Tx 2020. Datzelfde deed ik met Tn (minimum etmaaltemperatuur) en Tg (gemiddelde etmaaltemperatuur).
https://klimaatgek.nl/wordpress/2020/11/21/nogmaals-die-warme-zomers/
Door Google translate
Hoe worden gemiddelde gegevens, representatief voor het gehele aardoppervlak, bepaald?
2 december 2020 van koude zon
Door Reinhard Storz
Het bepalen van een temperatuur lijkt in eerste instantie iets triviaal. Ieder van ons heeft wel eens een thermometer gelezen. In verband met de mondiale gemiddelde temperatuur van het aardoppervlak en de vergelijking ervan over de jaren, decennia en eeuwen, doen zich problemen voor die men niet zou verwachten. Dat begint met het bevestigen van de thermometers. Wat betreft de hoogte variëren de normen van de staten tussen 1,25 m en 2 m boven de grond.
Vroeger werd de thermometer gewoon ergens aan de noordmuur van een huis bevestigd waar de zon geen invloed had. Onder bepaalde omstandigheden werd de muur echter van binnenuit verwarmd. Later werden thermometers in open houten kisten geplaatst, en later nog in gesloten kisten, waardoor de invloed van luchtcirculatie door wind anders was.
https://kaltesonne.de/wie-werden-eigentlich-mittlere-daten-repraesentativ-fuer-die-gesamte-erdoberflaeche-ermittelt/?fbclid=IwAR2s0bc-3iPkfAr32J5JeefLNKLlZyK-W32C4uBkkrKAaurSvu8UFKpbqpA