Chronicles of Climate Hysteria
Chronicles of Climate Hysteria
Climate cum energy policies have penetrated deeply into the fabric of our society, with disastrous consequences for our prosperity, due to an unprecedented rise in energy prices which triggered inflation and energy poverty for significant parts of the population. How did all that happen? This book tries to answer that question. It is a compilation of a number of articles that we have published in recent decades on climate and related topics, such as energy, both in The Netherlands and abroad. This volume addresses not only the climatic aspects of atmospheric warming, but also its political, economic and social implications. In other words, we have tried to shed light on the issue from different perspectives because we believe it can only be properly understood through a multidisciplinary approach. Lees meer …

De Gelderlander: Auto’s aan de stekker vliegen in brand. Opladen brengt nieuwe risico’s met zich mee

‘In Nijmegen en in Aerdt vlogen dit weekend twee elektrische auto’s in brand die aan een oplader zaten. Hoe brandgevaarlijk zijn elektrische auto’s? En vliegen ze eerder in brand dan auto’s zonder stekker? Het korte antwoord is: elektrische auto’s zijn niet brandgevaarlijker dan ‘gewone’ auto’s met een verbrandingsmotor. Ook vliegen ze niet eerder in brand. Maar de impact is wel groter. Dat stelt de ANWB op haar website. Maar er zijn wel verschillen. Zo ontstaat een brand bij een ‘gewone’ auto vooral tijdens het rijden. Bij een elektrische auto kan dat dus ook tijdens het opladen gebeuren, want door het oplaadproces ontstaat er warmteontwikkeling die brand kan veroorzaken. Bij de plaatsing van een nieuwe laadpaal moeten de autobezitters, Verenigingen van Eigenaren van appartementencomplexen en gemeenten goed nadenken over de brandveiligheid en potentiële risico’s. Bij oplaadpunten in garages en andere afgesloten ruimtes moet helemaal kritisch naar de brandveiligheid gekeken worden, vindt de ANWB. ‘In deze tijd denk je al snel aan vuurwerk, maar daar blijkt geen sprake van’, zegt Thomas Povel, eigenaar van de elektrische auto die afgelopen weekend in Aerdt compleet in vlammen opging na het opladen bij een openbare paal. Zijn lezing wordt bevestigd door de brandweer en politie. Zij vermoeden niet dat het gaat om brandstichting. ‘En ik dacht nog zo: ik moet hem van de laadpaal afhalen. Ik vertrouw het ding niet’, aldus Povel. Toch weet hij één ding zeker: hij koopt geen elektrische auto meer. ‘De schrik zit er goed in.’

Bolkestein: ‘Het klimaatbeleid is toe aan een adempauze.’

Frits Bolkestein. Uit de oude doos (15 januari 2019) Al eerder mengde Frits Bolkestein zich in het klimaatdebat. Zie bijvoorbeeld hier. Onder de titel, 'Het klimaatbeleid is toe aan een adempauze', deed hij dat opnieuw in een artikel in de Volkskrant van vandaag. Ik pik er een aantal elementen uit. Obsessieve angst voor een klimaatramp leidde tot het nalaten van de gebruikelijke kosten-batenanalyse. Met de uitkomst van de klimaattafels is het klimaatdebat een nieuwe [...]

7 november 2024|

NOS: PVV, BBB niet blij met extra klimaatplannen – oppositie voorziet crisis in coalitie

SophieHermans. Foto: Shutterstock. Van een onzer correspondenten. Coalitiepartijen PVV en BBB voelen er weinig voor om extra klimaatmaatregelen te nemen, nu blijkt dat het Nederland niet lukt om de CO2-uitstoot op tijd terug te dringen. Dat hebben de twee partijen duidelijk gemaakt bij het Kamerdebat over de begroting van het ministerie van Klimaat en Groene Groei. Sommige oppositiepartijen, zoals GroenLinks-PvdA, CDA en SP, zien een nieuwe crisis in de coalitie naderen. Eind oktober werd duidelijk [...]

7 november 2024|

Energie: een beter alternatief

Donald Trump. Foto Shutterstock. Nu Trump de verkiezingen heeft gewonnen, zal het wel afgelopen zijn met het Amerikaanse klimaatbeleid. Tijdens zijn vorige ambtsperiode lukte dat niet. Lees hiier hoe dat kwam en wat er volgens David Archibald voor in de plaats zou moeten komen. Door David Archibald. Een van de eerste dingen die de nieuwe regering naar verwachting zal doen, is een rapport uitbrengen waarin staat dat opwarming van de aarde onzin is. [...]

7 november 2024|

Tsjechië sluit aan bij Italië in strijd tegen Europese CO2 boetes

Martin Kupka. Van een onzer correspondenten. De EV-markt zit tegen en daarom dreigen er voor de toch al tobbende Europese auto-industrie hoge boetes voor het niet halen van de steeds striktere Europese CO2-targets. Dat is grofweg de klacht van Italië, waar Tsjechië zich nu bij aansluit, zo schrijft Autoweek. Italië en Tsjechië willen voorkomen dat die boetes, die gaan spelen als autobouwers over de totale verkochte vloot niet een bepaalde gemiddelde CO2-uitstoot halen, [...]

6 november 2024|

Klimaatalarmisme NOS – Het houdt niet op. Niet vanzelf

Bauke Geersing. Door Bauke Geersing. Open brief aan de NOS. Beste Giselle van Cann en Pieter Klein, Hieronder treffen jullie de link aan naar een essay in www.opiniez.com waarin de conclusie staat, dat er niet teveel maar te weinig CO2 in onze atmosfeer zit. Ik heb deze keer Pieter Klein als Hoofd Nieuwsuur in de hoofdlijn gezet, omdat Nieuwsuur onlangs het recente activistische rapport van het PBL promootte. In mijn email aan Giselle [...]

6 november 2024|

Klimaat Climategate Wetenschapsjournalisten Milieudeskundige Meteoroloog Klimaatonderzoeker Natuur Milieu Energie CO2 Duurzaamheid Ecologie Wetenschap.
Climategate.nl is in 2009 opgericht door Hajo Smit, Marcel Crok en Rypke Zeilmaker, naar aanleiding van het zogenaamde Climategate schandaal. Het begrip Climategate raakte in december 2009 in zwang nadat duizenden e-mails en documenten waren gelekt (of gehackt) uit de Climate Research Unit (CRU) in Engeland, een onderzoeksinstituut dat een cruciale rol speelt in het internationale klimaatonderzoek en dat de aangever is van het IPCC. Deze emails wekten de indruk dat een wereldwijd team van invloedrijke klimaatonderzoekers gegevens gemanipuleerd had, en geprobeerd had kritische publicaties uit tijdschriften en uit het IPCC rapport weg te houden. Hoofdonderwerp was het moeizame verweer tegen de kritiek op de zogenaamde Hockeystick grafiek. Uit de mails kwam een ontluisterend beeld naar voren van de integriteit van sommige betrokken wetenschappers. Tegenwoordig wordt climategate.nl klimaat onderhouden door hoofdredacteur Hans Labohm, en wordt de site dagelijks van kopij voorzien door ca 40 auteurs. – Klimaat Science  Afvalbakken WordPress Hosting NLPMastodon

Climategate.nl kan alleen bestaan dank zij uw donaties. U kunt zowel doneren via iDeal als rechtstreeks naar de rekening van Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid. Donaties aan de stichting zijn fiscaal aftrekbaar. Vermeld altijd het doel van uw donatie. Dat kan climategate.nl zijn, maar ook een specifiek project dat op climategate genoemd is, of een andere bestemming die met climategate.nl of stichting MW&B te maken heeft. Rekening Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid.

IBAN NL04INGB 0005526038 – RSIN/fiscaalnr. ANBI: 822331767 – KvK 27378299 – De stichting heeft de ANBI status.