Chronicles of Climate Hysteria
Chronicles of Climate Hysteria
Climate cum energy policies have penetrated deeply into the fabric of our society, with disastrous consequences for our prosperity, due to an unprecedented rise in energy prices which triggered inflation and energy poverty for significant parts of the population. How did all that happen? This book tries to answer that question. It is a compilation of a number of articles that we have published in recent decades on climate and related topics, such as energy, both in The Netherlands and abroad. This volume addresses not only the climatic aspects of atmospheric warming, but also its political, economic and social implications. In other words, we have tried to shed light on the issue from different perspectives because we believe it can only be properly understood through a multidisciplinary approach. Lees meer …

Autovergelijker Gaspedaal.nl: snel waardeverlies elektrische auto

‘Een elektrische auto verliest gemiddeld 15% sneller aan waarde dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Dat is opmerkelijk, want tot 2022 hielden elektrische auto’s de restwaarde juist beter vast dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dit blijkt uit analyse van de Nederlandse occasionmarkt. Belangrijkste oorzaken zijn het grotere aanbod en het afbouwen van de subsidieregelingen voor elektrische voertuigen. Ook wordt er buiten de Randstad niet veel naar elektrische auto’s gezocht. Elektrische auto’s waren twee jaar geleden nog het meest waardevast van alle brandstofsoorten, maar momenteel presteren “EV’s” juist het minst goed. Ten opzichte van het totaalgemiddelde van alle brandstoftypes houdt een elektrische auto ruim 15% minder van de oorspronkelijke waarde vast. In vergelijking met benzineauto’s is het verschil zelfs nog iets groter.’

Energietransitiepijn: stekker voorlopig weer even uit elektrische Fiat 500 e

Fiat 500 e. Van een onzer correspondenten. Fiat legt de productie van de Fiat 500e voor vier weken stil, zo bericht Reuters op basis van een verklaring van Fiat-moederbedrijf Stellantis. De reden die Stellantis opgeeft: "...een gebrek aan orders in verband met de grote moeilijkheden die alle producenten, met name de Europese, ondervinden op de Europese markt voor elektrische auto's." De productie ligt vanaf gisteren (vrijdag) stil in de Mirafiori-fabriek. Het is niet voor het [...]

14 september 2024|

Energietransitie is zinloos

Door Tjeu Lemmens. Nederlandse bewindslieden besparen kosten noch moeite om het gebruik van steenkool, aardolie en aardgas binnen de landsgrenzen volledig tot stilstand te brengen. Op wereldwijde schaal neemt het verbruik van genoemde brandstoffen echter jaar op jaar fors toe, waardoor de kostbare inspanningen die Nederland en andere EU-landen verrichten om een energietransitie te bewerkstelligen, zinloze exercities zijn. In 2023 bestond 81% van de wereldwijd gebruikte energiebronnen uit olie, steenkool en gas, 8% uit zon- [...]

14 september 2024|

Grondeigenaren De Bilt zijn tot geen enkele prijs bereid terrein af te staan voor windmolens

Saskia van Dockum. Van een onzer correspondenten. De dreigende komst van een of twee windmolens direct ten zuiden van De Bilt staat zwaar onder druk, omdat de twee grondeigenaren in het gebied tot geen enkele prijs willen meewerken aan windturbines. Bovendien is er fel verzet van omwonenden en ondernemers en vreest het UMC Utrecht grote risico’s voor de helivluchten. De politiek zit ermee in z’n maag. Het zogeheten onderzoeksgebied 67, ingeklemd tussen de [...]

13 september 2024|

De over het hoofd geziene rol van atmosferische rivieren bij het verlies van zee-ijs in het Noordpoolgebied: een uitdaging voor het CO2-narratief

Foto: Shutterstock. Door Charles Rotter. Het dominante verhaal in de klimaatwetenschap is dat het verlies van zee-ijs in het Noordpoolgebied bijna volledig wordt veroorzaakt door door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde, voornamelijk door CO2-uitstoot. Toch benadrukt een studie van Nature Communications met de titel Role of Atmospheric Rivers in Shaping Long-Term Arctic Sea Ice Variability een cruciale factor die grotendeels over het hoofd is gezien: atmosferische rivieren (AR's). Deze AR's - smalle, intense [...]

13 september 2024|

Klimaat Climategate Wetenschapsjournalisten Milieudeskundige Meteoroloog Klimaatonderzoeker Natuur Milieu Energie CO2 Duurzaamheid Ecologie Wetenschap.
Climategate.nl is in 2009 opgericht door Hajo Smit, Marcel Crok en Rypke Zeilmaker, naar aanleiding van het zogenaamde Climategate schandaal. Het begrip Climategate raakte in december 2009 in zwang nadat duizenden e-mails en documenten waren gelekt (of gehackt) uit de Climate Research Unit (CRU) in Engeland, een onderzoeksinstituut dat een cruciale rol speelt in het internationale klimaatonderzoek en dat de aangever is van het IPCC. Deze emails wekten de indruk dat een wereldwijd team van invloedrijke klimaatonderzoekers gegevens gemanipuleerd had, en geprobeerd had kritische publicaties uit tijdschriften en uit het IPCC rapport weg te houden. Hoofdonderwerp was het moeizame verweer tegen de kritiek op de zogenaamde Hockeystick grafiek. Uit de mails kwam een ontluisterend beeld naar voren van de integriteit van sommige betrokken wetenschappers. Tegenwoordig wordt climategate.nl klimaat onderhouden door hoofdredacteur Hans Labohm, en wordt de site dagelijks van kopij voorzien door ca 40 auteurs. – Klimaat Science  Afvalbakken WordPress Hosting NLPMastodon

Climategate.nl kan alleen bestaan dank zij uw donaties. U kunt zowel doneren via iDeal als rechtstreeks naar de rekening van Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid. Donaties aan de stichting zijn fiscaal aftrekbaar. Vermeld altijd het doel van uw donatie. Dat kan climategate.nl zijn, maar ook een specifiek project dat op climategate genoemd is, of een andere bestemming die met climategate.nl of stichting MW&B te maken heeft. Rekening Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid.

IBAN NL04INGB 0005526038 – RSIN/fiscaalnr. ANBI: 822331767 – KvK 27378299 – De stichting heeft de ANBI status.