Chronicles of Climate Hysteria
Chronicles of Climate Hysteria
Climate cum energy policies have penetrated deeply into the fabric of our society, with disastrous consequences for our prosperity, due to an unprecedented rise in energy prices which triggered inflation and energy poverty for significant parts of the population. How did all that happen? This book tries to answer that question. It is a compilation of a number of articles that we have published in recent decades on climate and related topics, such as energy, both in The Netherlands and abroad. This volume addresses not only the climatic aspects of atmospheric warming, but also its political, economic and social implications. In other words, we have tried to shed light on the issue from different perspectives because we believe it can only be properly understood through a multidisciplinary approach. Lees meer …

De Gelderlander: Auto’s aan de stekker vliegen in brand. Opladen brengt nieuwe risico’s met zich mee

‘In Nijmegen en in Aerdt vlogen dit weekend twee elektrische auto’s in brand die aan een oplader zaten. Hoe brandgevaarlijk zijn elektrische auto’s? En vliegen ze eerder in brand dan auto’s zonder stekker? Het korte antwoord is: elektrische auto’s zijn niet brandgevaarlijker dan ‘gewone’ auto’s met een verbrandingsmotor. Ook vliegen ze niet eerder in brand. Maar de impact is wel groter. Dat stelt de ANWB op haar website. Maar er zijn wel verschillen. Zo ontstaat een brand bij een ‘gewone’ auto vooral tijdens het rijden. Bij een elektrische auto kan dat dus ook tijdens het opladen gebeuren, want door het oplaadproces ontstaat er warmteontwikkeling die brand kan veroorzaken. Bij de plaatsing van een nieuwe laadpaal moeten de autobezitters, Verenigingen van Eigenaren van appartementencomplexen en gemeenten goed nadenken over de brandveiligheid en potentiële risico’s. Bij oplaadpunten in garages en andere afgesloten ruimtes moet helemaal kritisch naar de brandveiligheid gekeken worden, vindt de ANWB. ‘In deze tijd denk je al snel aan vuurwerk, maar daar blijkt geen sprake van’, zegt Thomas Povel, eigenaar van de elektrische auto die afgelopen weekend in Aerdt compleet in vlammen opging na het opladen bij een openbare paal. Zijn lezing wordt bevestigd door de brandweer en politie. Zij vermoeden niet dat het gaat om brandstichting. ‘En ik dacht nog zo: ik moet hem van de laadpaal afhalen. Ik vertrouw het ding niet’, aldus Povel. Toch weet hij één ding zeker: hij koopt geen elektrische auto meer. ‘De schrik zit er goed in.’

Nieuwe Energiewet: blanco cheque voor een groene utopie

Foto: Shutterstock. Van een onzer correspondenten. Door Jon van Diepen Na 25 jaar komt er een nieuwe Energiewet. Volgens veel deskundigen biedt de voorgestelde Energiewet belangrijke kansen om de energietransitie in goede banen te leiden en de werking van de energiemarkt te verbeteren. De wens is dat deze wet genoeg handvatten biedt om Nederland in 2050 CO2-neutraal te maken. Uit de Deskundigenbijeenkomst van 10 september blijkt dat het maar zeer de vraag of dat met het huidige [...]

5 oktober 2024|

Het einde van de ‘Energiewende’ zal zeer kostbaar zijn

Duitsland blijft een leerzaam doch afschrikwekkend voorbeeld voor Nederland. De Duitse Energiewende loopt ten einde omdat deze onbetaalbaar wordt en de industrie het land uit jaagt. De ontmanteling van de onrendabele wind- en zonne-energiesystemen kost veel geld. Duitsland moet door een diep dal gaan om er weer bovenop te komen.  Door prof. dr. Ing. Hans-Günter Appel  (Perswoordvoerder NAEB eV Elektriciteit Consumentenbescherming) De twijfels over de energietransitie nemen toe. In tegenstelling tot de beloften van groene [...]

5 oktober 2024|

Nederlands gezond verstand-bedrijfsleven trekt lange neus tegen verplichting C02-uitstoot in te dammen.

Marc Bressers. Van een onzer correspondenten. De Nederlandse Emissie-autoriteit laat weten dat het aantal bedrijven in Nederland een verslechtering’ laten zien in omvang van de gemeten CO2-uitstoot. Nederlandse industriële bedrijven die vallen onder het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) zijn in de periode 2021-2023 gemiddeld genomen minder CO2-efficiënt gaan produceren. Dat wil zeggen dat bedrijven gemiddeld genomen meer CO2 hebben uitgestoten voor elke eenheid product. De NEa verzamelt jaarlijks emissie- en productiegegevens om toezicht te [...]

4 oktober 2024|

Omstreden ‘geo-engineering’ neemt hoge vlucht

Door Rypke Zeilmaker.  Het natte en sombere voorjaar bracht menigeen tot speculeren of de mens wellicht het weer aan het beïnvloeden is teneinde, ja teneinde wat eigenlijk? Opwarming te temperen door het zonlicht te blokkeren? Massa’s regen te laten vallen om oogsten te laten mislukken? Overstromingen te forceren zodat mensen eindelijk overtuigd raken van een gevaarlijke klimaatverandering? En hebben HAARP en chemtrails daar iets mee te maken – complotzin dus – of is dit allemaal [...]

4 oktober 2024|

Heikele kamervragen aan minister Mona Keijzer (BBB) over Sophie Hermans (VVD) die voorspelt dat kabinet klimaatdoelen niet gaat halen

Mona Keijzer. Van een onzer correspondenten. Hans Vijlbrief (D66) heeft Kamervragen aan minister Mona Keijzer gesteld over het feit dat klimaatminister Sophie Hermans voorspelt dat het huidige regeerprogramma onvoldoende is om de klimaatdoelen te halen. De Volkskrant meldde afgelopen week dat minister van Klimaat en Groene Groei Hermans tijdens een webinar van het Nationaal Klimaat Platform dat het regeerprogramma niet voldoende is om de klimaatdoelen voor het kalenderjaar 2030 te halen. Eerder schreef [...]

3 oktober 2024|

Klimaat Climategate Wetenschapsjournalisten Milieudeskundige Meteoroloog Klimaatonderzoeker Natuur Milieu Energie CO2 Duurzaamheid Ecologie Wetenschap.
Climategate.nl is in 2009 opgericht door Hajo Smit, Marcel Crok en Rypke Zeilmaker, naar aanleiding van het zogenaamde Climategate schandaal. Het begrip Climategate raakte in december 2009 in zwang nadat duizenden e-mails en documenten waren gelekt (of gehackt) uit de Climate Research Unit (CRU) in Engeland, een onderzoeksinstituut dat een cruciale rol speelt in het internationale klimaatonderzoek en dat de aangever is van het IPCC. Deze emails wekten de indruk dat een wereldwijd team van invloedrijke klimaatonderzoekers gegevens gemanipuleerd had, en geprobeerd had kritische publicaties uit tijdschriften en uit het IPCC rapport weg te houden. Hoofdonderwerp was het moeizame verweer tegen de kritiek op de zogenaamde Hockeystick grafiek. Uit de mails kwam een ontluisterend beeld naar voren van de integriteit van sommige betrokken wetenschappers. Tegenwoordig wordt climategate.nl klimaat onderhouden door hoofdredacteur Hans Labohm, en wordt de site dagelijks van kopij voorzien door ca 40 auteurs. – Klimaat Science  Afvalbakken WordPress Hosting NLPMastodon

Climategate.nl kan alleen bestaan dank zij uw donaties. U kunt zowel doneren via iDeal als rechtstreeks naar de rekening van Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid. Donaties aan de stichting zijn fiscaal aftrekbaar. Vermeld altijd het doel van uw donatie. Dat kan climategate.nl zijn, maar ook een specifiek project dat op climategate genoemd is, of een andere bestemming die met climategate.nl of stichting MW&B te maken heeft. Rekening Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid.

IBAN NL04INGB 0005526038 – RSIN/fiscaalnr. ANBI: 822331767 – KvK 27378299 – De stichting heeft de ANBI status.