Chronicles of Climate Hysteria
Chronicles of Climate Hysteria
Climate cum energy policies have penetrated deeply into the fabric of our society, with disastrous consequences for our prosperity, due to an unprecedented rise in energy prices which triggered inflation and energy poverty for significant parts of the population. How did all that happen? This book tries to answer that question. It is a compilation of a number of articles that we have published in recent decades on climate and related topics, such as energy, both in The Netherlands and abroad. This volume addresses not only the climatic aspects of atmospheric warming, but also its political, economic and social implications. In other words, we have tried to shed light on the issue from different perspectives because we believe it can only be properly understood through a multidisciplinary approach. Lees meer …

NU.nl: Verkoop elektrische auto’s in Europa hard onderuit in november

‘De verkoop van volledig elektrische auto’s in de EU is vorige maand gekelderd. Al langere tijd slinkt het aantal nieuwe stekkerauto’s. Dat komt vooral door verminderde interesse in Duitsland. De Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie ACEA zag dat er in november 9,5 procent minder volledig elektrische auto’s werden verkocht. Ook de stekkerhybrides deden het niet best. In de vier grote Europese automarkten (Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) liep de verkoop van elektrische modellen terug. Bij de Fransen en de Duitsers daalde de verkoop zelfs met meer dan 20 procent in vergelijking met een jaar eerder.
De daling in november staat niet op zichzelf. Al langer zit de verkoop van stekkerauto’s in de verdrukking. Dit jaar zijn tot dusver 5,4 procent minder volledig elektrische auto’s verkocht, terwijl de stekkerhybrides een daling van 8 procent vertonen. Hierbij drukt Duitsland met een min van ruim 26 procent zwaar op de resultaten. Volgens experts komt dit door de afbouw van subsidies voor elektrisch rijden. De dalende verkoop brengt Duitse autofabrikanten in moeilijkheden, terwijl die het toch al niet makkelijk hebben. Zo hebben ze veel last van Chinese concurrentie en krijgen ze in 2025 strengere milieumaatregelen opgelegd. Volgens die EU-regels moeten de fabrikanten voortaan meer schone auto’s verkopen. Maar de autobouwers vrezen dat dit niet lukt door de afnemende interesse in elektrisch rijden. Als de fabrikanten niet aan de eisen voldoen, kunnen ze hoge boetes krijgen.’

Stroomcrisis slaat hard toe in Den Haag: een op drie straten gaat open en laden van elektrische auto wordt lastiger

Van een onzer correspondenten. Het stroomnet zit vol, en dat gaan we merken ook, schrijft het AD. Al is het maar omdat een op de drie straten straks open moet en het laden van de elektrische auto lastiger wordt. Wat valt daar nog aan te doen? AD: 530 extra transformatorhuisjes Den Haag kleurt vuurrood op kaarten van netbeheerders Tennet en Stedin. Het heeft nog even geduurd, maar nu zijn ook de grote stroomverbruikers in de [...]

10 december 2024|

Fluctuerende zeetemperaturen: klimaatverandering? Of toch een andere oorzaak?

Hunga Tonga eruptie. Door Peter Haisenko.  We moeten opletten als we tegengesteld nieuws over hetzelfde onderwerp te horen krijgen. Soms binnen een dag. Soms krimpt de economie en dan stijgt de export weer. Je kunt kiezen wat je wilt geloven. Maar het weer en het klimaat zijn nog verraderlijker. Begin dit jaar verwezen mensen de vermeende hitterecords niet langer naar Duitsland zelf, maar spraken ze eerder over de mondiale temperaturen. Ook wat betreft [...]

10 december 2024|

Wetenschappelijke domper voor Radboud Universiteit: mogen we nog wel van ‘tipping points’ voor het klimaat spreken?

Foto: Shutterstock. Van een onzer correspondenten. De metafoor van het ’tipping point’ of ‘kantelpunt’ is niet helpend in de context van de klimaatopwarming. Dat beargumenteert een groep wetenschappers in Nature. Het concept kan mensen in verwarring brengen en actie in de weg staan, denken de onderzoekers. Klimaatactie blijft nog altijd nodig en zinvol, aldus de klimaatbevlogen onderzoekers Kantelpunten zijn kritieke momenten in het klimaatsysteem, wanneer een relatief kleine verandering leidt tot aanzienlijke en [...]

9 december 2024|

Klimaat Climategate Wetenschapsjournalisten Milieudeskundige Meteoroloog Klimaatonderzoeker Natuur Milieu Energie CO2 Duurzaamheid Ecologie Wetenschap.
Climategate.nl is in 2009 opgericht door Hajo Smit, Marcel Crok en Rypke Zeilmaker, naar aanleiding van het zogenaamde Climategate schandaal. Het begrip Climategate raakte in december 2009 in zwang nadat duizenden e-mails en documenten waren gelekt (of gehackt) uit de Climate Research Unit (CRU) in Engeland, een onderzoeksinstituut dat een cruciale rol speelt in het internationale klimaatonderzoek en dat de aangever is van het IPCC. Deze emails wekten de indruk dat een wereldwijd team van invloedrijke klimaatonderzoekers gegevens gemanipuleerd had, en geprobeerd had kritische publicaties uit tijdschriften en uit het IPCC rapport weg te houden. Hoofdonderwerp was het moeizame verweer tegen de kritiek op de zogenaamde Hockeystick grafiek. Uit de mails kwam een ontluisterend beeld naar voren van de integriteit van sommige betrokken wetenschappers. Tegenwoordig wordt climategate.nl klimaat onderhouden door hoofdredacteur Hans Labohm, en wordt de site dagelijks van kopij voorzien door ca 40 auteurs. – Klimaat Science  Afvalbakken WordPress Hosting NLPMastodon

Climategate.nl kan alleen bestaan dank zij uw donaties. U kunt zowel doneren via iDeal als rechtstreeks naar de rekening van Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid. Donaties aan de stichting zijn fiscaal aftrekbaar. Vermeld altijd het doel van uw donatie. Dat kan climategate.nl zijn, maar ook een specifiek project dat op climategate genoemd is, of een andere bestemming die met climategate.nl of stichting MW&B te maken heeft. Rekening Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid.

IBAN NL04INGB 0005526038 – RSIN/fiscaalnr. ANBI: 822331767 – KvK 27378299 – De stichting heeft de ANBI status.

Recente reacties