Chronicles of Climate Hysteria
Chronicles of Climate Hysteria
Climate cum energy policies have penetrated deeply into the fabric of our society, with disastrous consequences for our prosperity, due to an unprecedented rise in energy prices which triggered inflation and energy poverty for significant parts of the population. How did all that happen? This book tries to answer that question. It is a compilation of a number of articles that we have published in recent decades on climate and related topics, such as energy, both in The Netherlands and abroad. This volume addresses not only the climatic aspects of atmospheric warming, but also its political, economic and social implications. In other words, we have tried to shed light on the issue from different perspectives because we believe it can only be properly understood through a multidisciplinary approach. Lees meer …

Autoweek: Tarieven laadpalen omhoog

‘Laadpaalexploitanten komen tot nu toe in aanmerking voor een gunstig energiebelastingtarief, maar daaraan komt per 1 januari een einde. Je raadt het al: dat ga je als consument merken. Gemiddeld stijgen de tarieven bij openbare laadpalen op straat – we praten dus niet per definitie over snelladers – met 7 cent per kWh, verwacht Laadpastop10. Dat viste het afschaffen van de maatregel uit de gisteren goedgekeurde belastingplannen. Laadpaalexploitanten betalen tot nu toe afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid ergens tussen de €0,04089 en €0,00127 per kWh aan energiebelasting, melden onze collega’s van Tweakers. Door het afschaffen van de korting stijgt dat naar €0,1032 tot €0,00188 per kWh. Kleine bedragen? Voor één kWh wel, maar als iemand veel stroom nodig heeft is het wel een ‘laadpalenboer’. EV-rijders zitten niet bepaald te wachten op stijgende laadkosten, want elektrisch rijden wordt toch al aan alle kanten duurder. Volgens de ANWB is het bezit van en rijden met een EV voor het eerst gemiddeld duurder dan met een benzine-auto. Afschrijving speelt daarin een grote rol, maar volgend jaar wordt elektrisch rijden dankzij bpm, mrb en dus wellicht hogere laadkosten fiks duurder.’

In 2070 telt Nederland elke dag veertig vrachtwagens vol afgedankte zonnepanelen

Foto: Shutterstock Van een onzer correspondenten. Zonnepanelen zorgen voor een steeds groter aandeel in de elektriciteitsproductie, schrijft TU Delta. Wat moet ermee gebeuren als ze aan hun eind komen? We staan aan het begin van een enorme afvalstroom die in 2050 aanzwelt tot 60 miljoen ton wereldwijd. Bij CiTG en EWI wordt hard gewerkt aan oplossingen. Vanuit een achterstandspositie is Nederland binnen Europa opgeklommen tot koploper in zonne-energie. Per hoofd van de bevolking [...]

5 december 2024|

Uw pensioen is niet in veilige handen

Foto: Shutterstock Door Reynier Pronk. Ooit hoorde ik een snelle jongen op de radio zeggen dat een hoop geld net zo werkt als een hoop stront: er komen massaal vliegen op af. Zo’n hoop stront is de gezamenlijke pensioenpot. Daarin zit grofweg zo’n 1.500 miljard euro te wachten om te worden uitgekeerd aan de rechthebbenden. Die rechthebbenden hebben deze pot zelf gevuld met ca 20% van hun loon en de pensioenfondsen waren tot [...]

5 december 2024|

Nieuwe index ‘Hittekracht’ helpt Nederland omgaan met toenemende hitte

Van een onzer correspondenten. In reactie op de toenemende hitte door klimaatverandering, hebben TNO, het KNMI, het RIVM en de VU gezamenlijk een nieuwe index ontwikkeld: hittekracht. Deze nieuwe index, vergelijkbaar met windkracht, biedt een uniforme manier om de impact van hitte te meten, te classificeren en te communiceren. Hittekracht wordt net als windkracht uitgedrukt in een genummerde schaal oplopend vanaf 1. Het doel is om zowel het algemene publiek als werknemers in verschillende beroepen [...]

4 december 2024|

NOS blijft eenzijdige en nu zelfs misleidende informatie verspreiden in haar berichtgeving over het klimaat

Vanuatu vliegveld. Open brief aan Hoofd NOS Nieuws, drs. Giselle van Cann. Door Bauke Geersing. Beste Giselle van Cann, Op  2 december 2024, bracht het NOS-Journaal, zeer groot, ‘Grootste klimaatzaak ter wereld’, die het eiland Vanuatu voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag heeft aangebracht. Op NOS Nieuws op de NOS-website wordt beweerd dat op grond van klimaatverandering, veroorzaakt door de CO2-uitstoot van het rijke Westen, het eiland dreigt onder de lopen i.v.m. [...]

4 december 2024|

Klimaat Climategate Wetenschapsjournalisten Milieudeskundige Meteoroloog Klimaatonderzoeker Natuur Milieu Energie CO2 Duurzaamheid Ecologie Wetenschap.
Climategate.nl is in 2009 opgericht door Hajo Smit, Marcel Crok en Rypke Zeilmaker, naar aanleiding van het zogenaamde Climategate schandaal. Het begrip Climategate raakte in december 2009 in zwang nadat duizenden e-mails en documenten waren gelekt (of gehackt) uit de Climate Research Unit (CRU) in Engeland, een onderzoeksinstituut dat een cruciale rol speelt in het internationale klimaatonderzoek en dat de aangever is van het IPCC. Deze emails wekten de indruk dat een wereldwijd team van invloedrijke klimaatonderzoekers gegevens gemanipuleerd had, en geprobeerd had kritische publicaties uit tijdschriften en uit het IPCC rapport weg te houden. Hoofdonderwerp was het moeizame verweer tegen de kritiek op de zogenaamde Hockeystick grafiek. Uit de mails kwam een ontluisterend beeld naar voren van de integriteit van sommige betrokken wetenschappers. Tegenwoordig wordt climategate.nl klimaat onderhouden door hoofdredacteur Hans Labohm, en wordt de site dagelijks van kopij voorzien door ca 40 auteurs. – Klimaat Science  Afvalbakken WordPress Hosting NLPMastodon

Climategate.nl kan alleen bestaan dank zij uw donaties. U kunt zowel doneren via iDeal als rechtstreeks naar de rekening van Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid. Donaties aan de stichting zijn fiscaal aftrekbaar. Vermeld altijd het doel van uw donatie. Dat kan climategate.nl zijn, maar ook een specifiek project dat op climategate genoemd is, of een andere bestemming die met climategate.nl of stichting MW&B te maken heeft. Rekening Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid.

IBAN NL04INGB 0005526038 – RSIN/fiscaalnr. ANBI: 822331767 – KvK 27378299 – De stichting heeft de ANBI status.