Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds misleiden de visconsument door eenzijdige en deels feitelijk onjuiste informatie over duurzaamheid bij visserij, en wetenschappelijk achterhaalde informatie over de staat van visbestanden die voor de Nederlandse consument relevant zijn, zoals in de Noordzee. Daarmee overtreden zij mogelijk het consumentenrecht. Dat blijkt uit de voorlichting die Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds richting de consument geven. Vandaag voorbeeld 1: kabeljauw.
Zie hier wat het WNF met Albert Heijn beweert:
”De kabeljauw loopt steeds verder terug”
En dan nu: wat is de realiteit, zoals visserijbiologen van het Vlaamse Ilvo recent aantoonden?
Na overbevissing/bevissing boven draagkracht dankzij de gekelderde toevoer van fosfaat in de Noordzeekustzone (Boddeke en Hagel 1992), en mogelijk door klimaatsverandering was de stand in de Zuidelijke Noordzee (= onze kust en de Vlaamse kust) in 2006 op een dieptepunt. Maar sindsdien is de kabeljauwstand VERDRIEVOUDIGD, en de visserijbiologen van het Ilvo verwachten dat bij voortzettend herstel over 5 jaar weer goede visserij mogelijk is.
Let wel, geheel zonder de betutteling van het Wereld Natuur Fonds.
Om nog maar niet te spreken over de RECORD-aantallen kabeljauw die tegenwoordig voor de Noorse kust zwemt en in de Barentsz-zee. Lees dit artikel van Yale Environment ‘How Norway and Russia made a Cod Fishery Live and Thrive: hoe de Russen en Noren door onderlinge beheersafspraken een recordvisserij op kabeljauw in stand houden, geheel zonder de betutteling van het Wereld Natuur Fonds.
Wat geeft het WNF dus het recht om de consument vals voor te lichten? Zijn zij de enige partij met hun MSC-labeltje van Unilever/WNF die begrijpen wat duurzame visserij is? En is de rest van de wereld gek? En heeft de consument en producent betutteling nodig van een fondsenwervend campagnebedrijf met een jaaromzet van een half miljard euro (WNF) dat tientallen miljoenen euro’s steekt in misleidende campagne-info over ‘de leeggeviste oceanen’: in veel gevallen volledig achterhaalde informatie.
Want zoals ook Worm en Hilborn al in 2009 schreven in ‘Rebuilding Global Fisheries’ in Science, zijn er al vele herstelplannen in werking na het dieptepunt in de jaren ’90.
Het Wereld Natuur Fonds claimt ten onrechte wijsheid in pacht bij duurzaamheid
WNF en Albert Heijn presenteren certificering met het MSC-label van WNF/Unilever als enige weg tot duurzaamheid, Zij geven het commerciële bedrijf MSC (verdient 70 procent omzet met logo-licenties handel en producenten) het monopolie op duurzaamheid. Terwijl er vele manieren tot verduurzaming van visserij zijn en andere keurmerken. Keurmerken en handelswijzen die voor een fractie van de onkosten van MSC het zelfde doel bereiken: aantonen dat de vis of garnalen uit bestanden komen die onder een beheerplan vallen. Zoals Canadees onderzoek naar kweekvis-labels toonde, is ASC maar 1 van de vele kweek-standaarden en niet eens het beste.
WNF dient eigenbelang, niet consumenten of algemeen belang
Bovendien heeft het Wereld Natuur Fonds een zeer specifieke visie op duurzaamheid die haar eigen belang dient, en die niet het belang van de consument hoeft te dienen. Zoals Simon Rozendaal op 13 juni voor Elsevier schreef is duurzaamheid een dusdanig vaag begrip, dat iedereen- waaronder het WNF- het naar eigen belangen en agenda kan buigen. Met haar procedures tegen garnalenvissers in de Noordzeekustzone tast het Wereld Natuur Fonds bovendien de sociaal economische duurzaamheid van de Nederlandse kustvisserij aan.
In een normale democratische rechtstaat heeft een particulier fondsenwervend campagne-bedrijf als WNF niet het recht om consumenten op valse gronden haar keurmerk op te dringen.
Het is op zich niet vreemd dat “Fondsenwervers” het verdienmodel van de industrie hebben overgenomen.
Bij de (voedings-) industrie is het al heel lang gebruikelijk om zich te bedienen van valse voorlichting aangaande hun methodieken en niet te vergeten hun producten.
Dit alles in het kader van het heilige doel zoveel mogelijk pegels binnen te hengelen van zoveel mogelijk misleidde klanten / consumenten.
Ook hier weer het inspelen op hun zogenaamde verantwoorde handelen.
Dat moet klanten overtuigen en over de streep trekken om juist daar (AH) te kopen.
gaan de vissers dit betalen of gaat de rekening naar Greenpeace??
http://www.texelsecourant.nl/lees/21838/gedumpte-keien-verwijderd
Kijk zo hoort het: tegengas geven in plaats van achter over leunen, en afwachten wat er allemaal nog meer gaat komen. Is het grote ontwaken van de visserijsector eindelijk begonnen? De eerste stappen zijn gelukkig eindelijk eens gezet.
In Lse4 deze week Simon Rozendaal: Duurzaam is verworden tot “alles is duurzaam” als het op de verpakking staat, want de commercie plakt de labels voor elk wat wils. Ooit was duurzaam voor beits en dergelijke, toen ging Brundtlands het definiëren “als nog steeds bruikbaar voor je achterkleinkinderen”, vervolgens riep GreenPeace’ Jacqueline Cramer: P,P,P. (people, planet, profit) . Dat GreenPeace het verpest heeft onderstreept Rozendaal nog eens in een aparte column. Nu zijn biobrandstoffen (wettelijk verplicht toegevoegd aan Benzine-95) door GreenPeace 20 jaar gepropageerd als duurzaam, weer heiligschennis voor het milieu. De mensen zijn GreenPeace inmiddels zat en bovendien gaat GreenPeace de laatste tijd publicitair af als een gieter met haar zwerfkeien dumpen in de Noordzee. Als onze voorvaderen duurzaam waren geweest liepen we nu nog in berenvellen, stelt Rozendaal als uitsmijter.
Kunnen we/climategate niet klagen bij de reclame code commissie ?
klagen bij de reclame code commissie, is eigenlijk het werk van bv. een vissersbond. Een vergeten organisatiepuntje. Ze kunnen aan de gang met jaren achterstallig werk.
Maar……………….
http://www.visserijnieuws.punt.nl/content/2015/06/Vissersbond-laat-stenen-van-Greenpeace-uit-zee-halen-video.
Een ego-stuntje van Johan Nooitgedacht.
Gelukkig gebeurd er nu eens “iets” doelende op deze actie en in hetzelfde kader stenen sturen naar greenpeace, aangiftes, idem kort geding van Visned. Wel decennia te laat, maar beter laat dan nooit. De organisatie structuur qua belangenbehartiging professionaliseren, en het weglaten van het “eigen ego” zou een vervolgstap kunnen zijn om de toekomst van visserijbedrijven er wat rooskleuriger te laten uitzien. De calimero houding neemt men al niet meer aan in de zaak van GP, dat is al een hele grote stap voorwaarts te noemen. Waarschijnlijk gemotiveerd door de artikelen op dit blog en ingezonden stukken in de visserijnieuws.
Voorlopig verkoopt AH gerookte zalm met natrium nitriet. Eet smakelijk!!!!!!!!!!!