Volgens Der Spiegel bereidt de Europese Commissie een v0lledig andere klimaatkoers voor die eind deze maand openbaar wordt: onder leiding van Gunther Oettinger wil de EC de starre klimaatdoelen verlaten, en per land laten invullen op vrijwillige basis. Ook komt meer ruimte voor schaliegas, zoals onze Dolf al blogde. Zij schrijven
At the request of Commission President José Manuel Barroso, EU member states are no longer to receive specific guidelines for the development ofrenewable energy. The stated aim of increasing the share of green energy across the EU to up to 27 percent will hold. But how seriously countries tackle this project will no longer be regulated within the plan. As of 2020 at the latest — when the current commitment to further increase the share of green energy expires — climate protection in the EU will apparently be pursued on a voluntary basis.
Ongetwijfeld volgt een clash met het door groene zeloten als Gerben Jan Gerbrandy gedomineerde Europarlement, de 12.000 euro- per maand- inclusief berelekkere assistente- en- declarabele- diners-groene activisten.
Gerben Jan Gerbrandy (@Gerbrandy)
09-01-14 11:45
Yes! EP wants 40% GHG reductions, 40% energy efficiency, 30% renewables in 2030. And binding targets! Clear signal to Commission and Council
Overigens vind ik dat Henk Kamp (VVD) moet aftreden…
volgens mij is het groene feestje sneller afgelopen dan we tot voor kort voor mogelijk hielden. in ieder geval wat betreft subsidie van hernieuwbaar. de EC targets zijn toch altijd leidend geweest voor nationaal beleid. en deze zijn bedacht in tijden dat financiele bomen nog tot in de hemel groeiden, climategate (inclusief climategate.nl:-)) nog niet had plaatsgevonden en de concurrentiepositie van de EU industrie nog nicht im Frage was vanwege het ontbreken van de Amreikaanse schaliegasrevolutie
overigens vind ik dat Henk Kamp (VVD) niet moet aftreden.
Vandaag in de Televaag: Energie in Europa tot drie maal duurder dan in de VS. Indien waar ben ik niet verbaasd dat de EU de ondergang van de wereld door CO2 bij de soevereine staten neer gaat leggen. Heeft niets met de komende EU verkiezingen te maken. Gewoon Realpolitik. En Kamp, dat is iets als Mein Kampf, verboden om kennis van te nemen.
En om welke reden zou Henk Kamp nu weer moeten aftreden?
Wel, dat lijkt me toch wel duidelijk. Als er perse 1000 euro per jaar door mijn gezin opgebracht moet worden om over de kling te jagen, zou ik graag zelf bepalen waaraan we dat dan gaan verspillen. Verplicht twee weken vakantie in noordoost Polen bijvoorbeeld.
Vertel eens:
1. Waar haal je die 100 Euro per jaar vandaan
2. Wat heeft Henk Kamp daar mee te maken
het feit dat je deze vraag stelt betekent dat je niet op de hoogte bent.
Van avond is er een inloopavond in stellendam waar je vragen kunt stellen over windenergie. Daar kunnen we ook informatie krijgen over de procedure,de locaties,baten en lasten,geluid en slagschaduw,gezondheid en duurzaam Goeree-Overflakkee 2020. ze willen 260MW dat wordt lachen om leugens ,leugens en nog meer leugens !
Laat ze dit maar eens lezen…
http://www.groenerekenkamer.nl/2096/energietransitie-nederland-zegen-catastrofe/
Veel plezier dan Piet, ik kan me er ook niet toe zetten tussen Goereese of Flakkeese windmolen hobbits te verkeren, ik zou de neiging krijgen de microfoon af te pakken van iedereen die een lulverhaal houdt, zo’n 100% van de sprekers dus. Misschien als er in Menheerse nog zo’n avond komt maar ik ga geen 5 liter dure diesel verstoken om een indruk te krijgen van de hoeveelheid onbenul op het eiland, daar lees je genoeg van in Ons Eiland/en Nieuws. Dat andere vodje (Groot GO) dat ook wekelijks komt lees ik al jaren niet meer.
Beste jaap. Ik ben geweest en het is helaas nog erger dan ik had verwacht. Ze wisten niet wat die 260MW ons gaat kosten ,sterker nog ze wisten niet wat een windturbine kost in aanschaf en onderhoud! Veel blabla en ze hadden nog nooit van de Groene rekenkamer gehoord. Tja dan houd het op,want tegen zoveel domme eigenwijsheid kan je niet op. De vraag of ze wel eens iets hadden gelezen op deze website konden ze dus ook niet beantwoorden. gloeiende gloeiende daar gaat mijn nacht rust weer!
Hugo Matthijsen zegt:
hugo matthijssen
januari 21, 2014 7:20 pm
het feit dat je deze vraag stelt betekent dat je niet op de hoogte bent.
Nee, nogal wiedes als ik op de hoogte ben, stel ik die vraag niet. Maar jij blijkbaar wel. Dus hoe zit het met die 1000 Euro en wat heeft Henk Kamp daar mee te maken?
Het gaat over her energieakkoord.
Zoek maar eens rond op deze site, dan wordt het wel duidelijk.
Herman,
het is een citaat uit de wereldgeschiedenis:
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden…
Vervang Carthago door Henk Kamp en verwoesten door Aftreden en voila…
Oh, Nu moet ik ook nog mijn middelbare school kennis mythologie paraat hebben. Ik dacht dat het over windmolens ging..
Maar hoe zit het nu met die Henk Kamp. De laatste blogs komt dat thema steeds terug, regelmatig in verband met aftreden. Wat is nu het probleem? Die 1000 Euro had Rutte ons toch beloofd? Of is dat weer een andere 1000 Euro…. Hoe zit dat?
Iedereen die klok kan kijken en een grafiek kan lezen weet dat global warming een feit is. De vervolgvragen bepalen pas hoe de opvatting echt verandert.
Komt de opwarming van broeikasgassen?
Is de mens daar schuldig aan?
Kunnen wij daar wat aan doen.
Willen wij daar wat aan doen.
citaat van H. vrugging uit 2012
Ik zou zeggen Vrugging, ga ergens anders zitten dollen. Is het NRC klimaatblog vandaag soms gesloten dat je hier zo zit te klieren?
Je speelt een achterhoede gevecht en het domme is dat je dat niet eens ziet, wijsneus.
Nou Wim Arends, prima dat je een citaat aan haalt. Maar dat is natuurlijk niet mijn citaat zoals je suggereert. Dus als je citeert, doe het dan goed. En waarom spreek je niet voor je zelf? En is het onderwerp niet windmolens en de betrokken politici? Waarom begin je over opwarming?
@ Vurrink: Significantie van antropogene opwarming is door IPCC-“wetenschappers” bewezen sterk overdreven, politiek fundament is daardoor inmiddels weggeslagen, 20-20-20 EU-klimaat-doelstellingen volstrekt onhaalbaar, nuttig klimaateffect van windenergieprogramma’s is sterk overdreven en CO2-besparing is 0%, VN-Kyoto-verdrag is mislukt en werd uitgehold door in het Kyoto-protocol toegestane Cap & Trade CO2-emmissie bonds die nu vrijwel niets meer waard zijn en uitsluitend tot 30% meer CO2-uitstoot hebben geleid, de energie transitie naar “duurzaam” is ontspoort in juist meer CO2 uitstoot door nieuw gebouwde Duitse kolencentrales die de Duitse CO2-loze kerncentrales vervingen, windenergie programma’s in Nederland worden 4 keer zo duur als positivo’s / politici nu nog durven te bekennen, de arbeider en middenklasser wordt arm geplukt met duurzame energie opslagen uit het energie-akkoord van Kamp ten behoeve van “duurzame” windturbine-kapitalisten. Groningen is in opstand omdat de langdurige te hoge energie-accijnzen ALDEL naar het faillissement hebben gebracht.
Zie hier de puinhoop van het VN-klimaatbeleid, door de EU nog eens verergerd.
‘Werd tijd, dat enige common sense ging indalen in de amorfe massa van de EU-klimaatbureaucratie. Hopen dat de VVD/PvdA coalitie mee leest.
Nu stel ik toch een vrij simpele vraag: Wat is nu de story rondom Henk Kamp, waarom moet hij aftreden. De laatste tijd is er blijkbaar een soort Henk Kamp hetze alhier. Geen idee. Of is het een soort grap? En dan wordt ik gelijk uitgemaakt voor trol. Slechts ontwijkende antwoorden en als klap op de vuurpijl een onnavolgbaar verhaal van Turris dat begint over opwarming, Kytoto, ALDEL, positiovo’s, duitse kolencentrales en akkoord van Kamp… Wat een bullshit. Heeft Henk Kamp dat allemaal op zijn geweten? Volgens mij voert hij slechts uit wat al jaren geleden is besloten en vorm is gegeven in een energie akkoord.
Ben in een trol ? Okay, prima, met deze kwaliteit van reacties ben ik voortaan graag de trol van climategate.nl
@ Vruggink : Waar is je kritische geest? Wat belet je kritisch te denken door het op te nemen voor de valse politieke informatie aan de onwetende burgers door minister Kamp. Laat je je ook gewoon en simpel belazeren door minister Kamp cum suis? Dat valt me enorm tegen. Je kan aardig schrijven en geeft blijk van wel enige gevorderde educatie. De vraag is waarom is je insteek zo onkritisch?
Dat hele energie akkoord van minister Kamp is lang en breed volldedig kritisch doorgezaagd door De Groene Rekenkamer. Dat energie-akkoord staat vol met halve en hele onwaarheden, aangevuld met onwetenschappelijke suggesties en financiele projecties. En Kamp’ s antwoord aan de 12 kritische wetenschappers / briefschrijvers met kritiek en vragen aan Kamp gericht is reeds op climategate.nl weggehoond als bezijden de waarheid, niet to the point en als volstrekt onzakelijk!
@Vruggink: Wat belet jou kritisch te denken?
Beste Herman,
Volgens mij gaat het over het Energieakkoord, dat zo’n 18 miljard aan investeringen kost, voornamelijk aan windenergie. Maar zoals een groep van 12 onderzoekers/experts in een open brief aan Henk Kamp hebben onderbouwd, zijn die 18 miljard een grove onderschatting omdat veel kosten niet worden meegenomen, onder andere het feit dat voor elke MW windenergie er ook een MW aan gascentralecapaciteit moet staan, of dat de sterk variabele stroom (soms waait het niet en zo) voor veel fluctuaties in het net zorgt wat veel extra onderhoud vraagt, en nog veel meer. Bovendien worden opbrengsten te positief ingeschat en kosten veel te rooskleurig voorgespiegeld. De totale kosten zouden daardoor op kunnen lopen naar een 100 miljard euro, ofwel 1000 euro per gezin per jaar.
In het antwoord op die brief bestrijdt Minister Kamp allereerst een bewering over een periode van kostenstijging die in de brief helemaal niet gemaakt wordt. Dat is ofwel onkunde, of onwil om de argumentatie goed door te nemen. Bovendien gaat hij niet in op het argument van de opstellers van de brief dat de trend een kostenstijging van 40% van 5 jaar is, terwijl hij verwacht dat er de komende tien jaar op miraculeuze wijze opeens een kostendaling van 40% zou zijn. Daarnaast beweert hij dat de capaciteitsfactor van de windmolens gerust naar 40% gaat (is nu 22%). Dat is echt wishfull thinking.
Met andere woorden, Henk Kamp gelooft in sprookjes en verdraait de waarheid, alleen maar om vast te houden aan een politieke toezegging gemaakt tijdens de onderhandelingen in het Regeerakkoord met de PvdA. De waarheid is bij hem ondergeschikt aan de politiek.
Voor alle duidelijkheid, ECN lijkt onafhankelijk maar is 100% eigendom van het Ministerie van EZ en bijna volledig afhankelijk van directe subsidies van dat ministerie. Bovendien benoemt de Minister van Economische Zaken alle leden van de Raad van Toezicht van ECN. Dus reken maar dat dit meespeelt bij het maken van ‘onafhankelijke’ berekeningen door dat instituut.
En dat is niet alleen volgens Rypke Zeilmaker maar ook volgens mij, een goede reden om hem in te wisselen voor iemand die wél op een rationele manier naar argumenten kijkt.
In een verklarende blog van Rypke Zeilmaker staat een en ander nog veel beter uitgelegd. Misschien dat je deze nog even kan doornemen. Mocht je daarna nog vragen hebben hoor ik het graag.
http://climategate.nl/2014/01/16/henk-kamp-doet-kritiek-ser-energieakkoord-af-met-kinderlijk-gedraai-en-moet-aftreden/
Herman, als je niet de tijd neemt om even verder te kijken wat climategate.nl al eerder heeft geschreven over dit onderwerp ben je een trol. Realist heeft het nu voor je gedaan in zn prima samenvatting met een link, maar voortaan zou het prettig zijn als je zelf wat verder kijkt.
Al jarenlang ben ik een trouw lezer van de blogs van Climategate. Hoe kom jij er bij dat ik die niet lees? En voortaan ben ik ook de trol van climategate. Daar kan je voortaan op rekenen. De onzin alhier loopt zo langzamerhand de spuigaten uit.
Je vroeg waarom men Kamp vraagt af te treden, dit was al eerder beschreven dus het antwoord is daar. Een ander punt is of je het ermee eens bent. Voor mij doet Kamp alleen wat hem opgedragen is en moet dus de HELE REGERING AFTREDEN!
Al zouden de kosten oplopen tot 1000 miljard, het doet er niet toe. De kosten voor de gemeenschap zijn namelijk gelimiteerd tot maximaal 18 miljard aan subsidie bijdrage in 15 jaar uit de SDE+ pot. We hebben het overigens alleen over de windmolens op zee.
“Om 4450 MW aan windmolens op zee te hebben draaien in 2023 moet 3450 MW worden aanbesteed in de periode 2015-2019. Rekening houdend met de overeengekomen kostprijsdaling zal daarvoor een verplichtingenbudget moeten worden opengesteld van in totaal circa €18 miljard. Dit betreft alle subsidiebeschikkingen die worden aangegaan tot 2020. De uitbetaling vindt plaats over een periode van 15 jaar. Door de SDE+ systematiek staat dit subsidiebudget van tevoren vast omdat de bedragen zijn gemaximeerd. Het verplichtingen budget geeft de maximale uitgaven weer. De SDE+ beweegt echter mee met de energieprijzen, waardoor de werkelijke uitgaven lager kunnen uitvallen.”
Dat in de praktijk de beoogde kostenbesparing van 40% niet gehaald gaat worden zou best kunnen. De branche heeft zich er aan gecommitteerd. En Henk Kamp zegt alleen: Hier gaan wij vanuit, laat het maar zien, maar bedenk wel: er komt in principe geen geld bij. De SDE+ pot is een bestaande pot die gevuld wordt met de torenhoge energie belasting. De kosten zijn dus gedekt met de huidige energie prijzen. Een voorspiegeling van zaken dat er sprake zal zijn van 1000 Euro per gezin per jaar extra is niet alleen een onzinnig broodje aap verhaal maar ook goedkope propaganda. Een dergelijk bedrag wordt namelijk nu al betaald aan energie belasting.
Dat rendement van windmolens in de praktijk tegenvalt zal best. Dat wellus nietes spelletje laat ik aan de windmolen fans en haters over. Dit is een probleem voor de investeerders en energiebedrijven. En wat investeerders betreft: Zolang die er niet zijn worden er geen parken gebouwd. De staat bouwt ze in ieder geval niet, en betaalt ze ook niet. En dat kan best nog wel eens een probleem worden. Park Gemini laat zien dat dit een langdurig gebeuren is. Gemini kan nu alleen gebouwd worden omdat de bouwers Siemens en van Oord er ingestapt zijn als investeerder. Nog steeds is het wachten op een paar laatste handtekeningen van een aantal banken. De subsidie kosten voor Gemini (600MW, 4 miljard) moet je volgens mij nog bij de 18 miljard optellen.
De roep om het aftreden van Henk Kamp is kinderachtig. Er is gehandeld zoals elke minster zou moeten handelen. Gezien de opdracht, die al jaren geleden vast stond, is het naar beste weten ingevuld. Henk Kamp gaf de opdracht: ik wil 16% aan duurzame energie (dat was tenslotte het regeerakkoord, PvdA moest zo nodig er 2% bovenop doen.) Halverwege riepen de onderhandelaars inclusief Greenpeace: Sorry, dat gaat niet lukken, of: alleen maar met biomassa. “Toch wil ik 16 %” riep Henk nog als laatste totdat hij zich tot de PvdA kon wenden :”Sorry PvdA, alle sociale partners inclusief milieubeweging komen niet verder dan 14%…..
Als een minister een professionele fout maakt door liegen, valse voorstelling van zaken , ondeskundigheid, moet hij verantwoording afleggen aan de 2de kamer. De oproep is 2de kamerleden te bewegen een interpellatie aan te gaan over het nutteloze energie-akkoord en minister Kamp zijn valse voorstelling van zaken. Ministers werden om minder naar huis gestuurd. Kamp moet dus weg!
De tweede kamer kan altijd de minister ter verantwoording roepen en vragen stellen. Volgens mij is dat allang gebeurt. Je loopt achter. Verder heeft Kamp advies gevraagd aan de, tot zijn beschikking staande advies organen waaronder ECN. Gaat het om die 40% rendement boven land die te optimistisch is? Daar zit wellicht een stukje wensdenken in, maar om daar zo’n heisa van te maken? ECN gaat uit van de laatste testresultaten met nieuwe turbines. Daarbij komt dat veel oude kleine turbines vervangen gaan worden door nieuwe grote. Maak jezelf toch niet onsterfelijk belachelijk. Weet je wat? We gaan uit van 22% boven land….. Gevolg? Er moeten nog veel meer windmolens geplaatst gaan worden om aan de afspraken te voldoen…. Is dat wat je wilt?…….
Er komen geen extra windmolens, het politieke energie-akkoord staat op wetenschappelijk drijfzand. Ik wil dat we, Poorters van Nederland, niet door politiek groen wensdenken worden belazerd. De hele Groene Kongsie en hun “duurzame” transitie is Nederland is gebaseerd op halve en hele onwaarheden, politiek wensdenken, valse financiele voorspiegelingen. Terwijl de kritiek in EU alsmaar toeneemt is Kamp aan het bulldozeren met het energie-akkoord. Er moet een harde omslag bewerkstelligd worden tegen dit contraproductieve politieke Groene wensdenken. Kamp is slechst topje van de enorme ijsberg. Als Kamp zelf geen ontslag neemt, moet hij weg gestuurd.
Je hebt weinig gevoel voor humor, de grap is dat de energieboeren de kosten van de investeringen mogen doorberekenen naar de eindverbruiker.
Dat is dan formeel geen belasting en zal men het een investeringsheffing (ofzo) gaan noemen.
De clou blijft: het beoogde doel (CO2/opwarmings-vermindering) wordt niet gehaald; integendeel.
Het groene Kamp liegt en bedriegt.
de eerstr alinea is pertinent onjuist o.b.v. de bestaande situatie.
de marktprijs wordt bepaald door de goedkoopste aanbieder en de belastingdruk wordt bepaald door de gecapte subsidies.
als een WOZ investeerder geen centjes verdient op basis van de marktprijs en de gecapte subsidie dan heeft ie pech.
zo werkt het huidige markt- en subsidiesysteem en als je daar (nog) geen verstand van hebt dan moet je er misschien een minder stellige (want opzichtig foutieve) mening op na houden.
of wordt hier een totaal wantrouwen t.a.v. de overheid geetaleerd en is het een uitgemaakte zaak dat iedereen succesvol tegen ons samenspant om al ons geld bij ons weg te roven?
Elke energieleverancier mag vragen wat hij wil. Ook de boeren. Dat heet de markt. Iedereen mag een windmolen beginnen. Een kerncentrale overigens ook. Alleen even een vergunning aanvragen en nog wat zaken regelen… De prijzen van energiemarkt staan momenteel onder druk, gewoon door de marktwerking. Veel aanbod, verminderde vraag.
… en dan bouwen we nog even het grootste windpark erbij! Slim denk je? Duitsland dumpt al zeer regelmatig de wind energie naar het buitenland totdat men daarvoor de grenzen sluit.
ik ben het volledig eens met bovenstaand relaas.
ik begrijp dat een aantal bloggers gepikeerd is doordat de input van de groene rekenkamer niet tot een directe beleidswijziging is verheven.
het is een prima stuk maar laten we ons wel realiseren dat ook dit gebaseerd is op aannames en niet de waarheid voor de toekomst in pacht heeft.
ik ben het er wel mee eens dat de antwoorden die Kamp ondertekent heeft mij geen goed gevoel gaven maar om vervolgens op basis daarvan aftreden te eisen en full time Kamp te bashen lijkt me niet per se nuttig.
Punt is dat de 18 miljard zéér waarschijnlijk niet het eindpunt is en dit is al talloze malen bewezen bij andere overheidsprojecten (wat dat is het hoe je het ook wendt of keert). De werkelijke kosten zullen 2-3 keer hoger uitvallen.
Er is op geen enkele manier aangetoond dat die 40% besparing gehaald kan worden. Zelfs dat rapport die HarryNak aanvoert is hier zeer vaag over (“kan”, “mogelijk” enz.). Wat de werkelijkheid aantoont is dat het alleen maar duurder wordt, dát is de realiteit. Maar ja, dit kan je de dames en heren politici en de milieu gekkies niet wijs maken want het doel is de aarde te redden van een niet bestaand probleem.
Overigens die 40%, waar gaat men van uit? Zijn hier voorbeelden van? Zijn er geen ontsnappingsclausules? Ik kan me geen producent voorstellen die zich niet indekt tegen materiaal en energie pieken. Waar zijn die calculaties? Wanneer is er sprake van 40%? Ik weet nog wel dat ik bij Wastora een TV kon kopen met 70% korting, had men wel eerst de prijs verdubbeld.
Ik vond het allemaal véél te vaag en met de roze bril bekeken. Spanje is bijna failliet gegaan aan de energiesubsidies en Duitsland komt erop terug. Wil Nederland het wiel weer uitvinden?
Kortom als men die 40% haalt, wat dat ook mag zijn, moeten wij, de belastingbetalers dankzij Kamp, die 18+++++ miljard betalen, haalt men het niet dan is er sprake van een enorme kapitaalvernietiging en/of nog grotere werkeloosheid. Nog maar even afgezien van het feit of dat grootste windpark in de wereld hier WEL NODIG HEBBEN. Juist in de tijd dat overal ter wereld de investeringen in duurzame industrie terugloopt, ook niet voor niets.
Al met al is dit een rampzalig plan, hoe je het ook wendt of keert.
Volgens mij vallen wij in herhaling.
De kosten voor de gemeenschap zijn gelimiteerd tot maximaal 18 miljard aan subsidie bijdrage in 15 jaar uit de SDE+ pot.
Bij het bij lange na niet halen van die 40% kostenbesparing heeft de windsector en dus alle windaanbidders iets uit te leggen. De schade voor deze bedrijfstak zal niet te overzien zijn. Er is geen sprake van dat er dan automatisch opnieuw de beurs getrokken wordt voor nog een 40% extra meer geld. Het niet behalen van beloofde resultaten wordt een zware klap voor de Groene politiek en een vervolg van de duurzame energie.
De belastingbetaler moet uiteindelijk natuurlijk de kosten van subsidies dragen. Dat is logisch. De democratie bepaalt waaraan wij dat uitgeven. Bijvoorbeeld 18 miljard aan hypotheek en huursubsidie . Maar dan wel PER JAAR te verstaan. Om 18 miljard even in perspectief te zetten….
Naast humorloosheid mis je nu ook de eigenschap van begrijpend lezen?
De kosten, naast de 18 miljard, worden door heffingen op de energieprijs gedekt en die heffingen mogen netbeheerders en producenten zelf bepalen. Daar heeft de regering of de democratie niets mee van doe, het is GEEN belasting.
Zie het als vrachtkosten die de eindgebruikersprijs van het product verveelvoudigen.
Zoiets als een brief eerst naar Mars en terug sturen terwijl je voor de deur van de geadresseerde staat.
We vervallen in herhaling omdat je geen enkel antwoord hebt op de door mij opgeworpen vragen, derhalve laat ik het hierbij en laat je zelf nog even doortrollen.
Overigens:
“De democratie bepaalt waaraan wij dat uitgeven”
Foutje, er is niet over gestemd, uitsluitend besproken in een groep gelijkgestemden en interested parties.
Overigens sinds wanneer zijn politieke beslissingen niet terug te draaien? Ik moet nog steeds dat kwartje terugkrijgen van Kok.
Politieke beslissingen zijn niet zo betrouwbaar als de personen door wie die genomen zijn….
moet natuurlijk zijn: “Politieke beslissingen zijn net zo betrouwbaar als de personen door wie die genomen zijn….
Een koninkrijk voor de edit-functie…
Herman,
Jammer dat je hebt gezegd dat je de trol wil zijn hier, dan kan ik jouw bijdragen in het vervolg niet meer serieus nemen.
Redactie,
Vraag me af of dit blog behoefte heeft aan zelfverklaarde trollen…
Deels ben ik het zeker met Herman eens, Kamp hoeft wat mij betreft niet af te treden.
Hij heeft nu weliswaar een opdracht die niet te verdedigen valt waardoor hij in een moeilijke positie zit. Maar het is wel vele jaren lang zo’n beetje de enige politicus geweest die een minder leuke boodschap ook gewoon durfde te verdedigen terwijl iedere andere politicus daar omheen zou hebben gedraaid.
Daar heeft hij toch altijd mijn respect voor gehad.
Hem vervangen zou bovendien alleen maar leiden tot iemand anders die dezelfde leugens gaat vertellen, gewoon omdat het kabinetsbeleid is…