elon-musk

Het zit Elon Musk de laatste tijd niet mee. De ondernemer die wel met de succesvolle Steve Jobs van Apple werd vergeleken, weet maar steeds geen winst te maken, ondanks miljardensubsidies van de Amerikaanse overheid. In de afgelopen periode heeft hij tegenslag op tegenslag moeten incasseren. Onder de titel, ‘Het waren de ‘ergste weken ooit”,schreef Michael Persson over hem onlangs in de Volkskrant:

Elon Musk moet hoorbaar slikken op de telefonische persconferentie zondag over de nieuwe software voor de automatische piloot van zijn paradepaardje, de Tesla model S. Of de afgelopen weken lastig waren geweest, was de vraag. Musk, de baas van de elektrische autopionier, somt de problemen op. De overname van de zonnepaneelfabriek Solar City loopt stroef, de fabriek van zijn nieuwe model-3 auto’s komt niet op stoom, en vorige week ontplofte er een raket van hem tijdens de lancering, en …

Wat hem niet in de koude kleren is gaan zitten, is de dood van een Tesla-rijder, dit voorjaar in Florida. De automatische piloot zag een overstekende vrachtwagen over het hoofd. ….

Aldus Michael Persson.

Zie ook hier.

Maar de pijn zit dieper. Zo rapporteerde Robert Bradley Jr. onder de titel, ‘Investors Confront Tesla’s Energy Fantasy’, voor Forbes:

Musk’s various ventures have received almost $5 billion worth of government assistance. Nevada recently chimed in with $1.3 billion to incentivize Tesla to build its “gigafactory” — a new battery producing facility — near Reno.

Each car sold by Tesla receives a federal income tax credit of $7,500. And California allows an additional $2,500 rebate to its citizens.

Even the White House is throwing cash Musk’s way. President Obama just announced $4.5 billion in loan guarantees for electric vehicle entrepreneurs. According to the president, the money will help fill garages with EVs and make charging stations ubiquitous.

Elon Musk retorts that his subsidies pale in comparison to those given to the oil and gas companies. But Tesla’s cronyism to date exceeds what the entire oil and gas industry receives in a year (about $4 billion). In fact, subsidies for Tesla, with all its government rebates, add up to about 15% of the consumer price. Gas and oil subsidies, on the other hand, amount to one-third of 1%.

And unlike the wind, solar, and ethanol industries, oil and gas have never counted on subsidies to survive.

EVs are a political solution to a nonproblem. The oil and energy security concerns of past decades have been happily refuted by the U.S.-led oil and gas production boom.

There is no real market failure at the pump, just an imaginary one in the minds of an energy intelligentsia. Gasoline and diesel fuels are affordable, convenient, and reliable by any measure. And Americans are driving more and buying more fuel. Last year, according to the U.S. …

Peak demand, like peak oil, is an exaggerated notion from those who want to use government intervention to keep oil in the ground. …

“Tesla Talks Big, Falls Short,” read a headline last week on the front page of the Wall Street Journal. The subtitle: “Car maker has failed to meet more than 20 of CEO Elon Musk’s projections in the past five years.”
Surely combining two wrong businesses won’t make a right one. True, they’re both politically correct. But they’re economically incorrect.

Tesla’s operating losses, along with its fishy accounting practices and unrealistic investor promises, have led Devonshire Research Group to liken the car company’s business model to Enron’s.

Aldus Bradley in Forbes.

Zie verder hier.

enronEn we weten op wat voor dramatische wijze Enron aan zijn eind is gekomen.

De econoom Schumpeter kwalificeerde het marktproces ooit als ‘creative destruction’. Maar daarbij ging het om de vervanging van oude technologieën door nieuwe, betere en goedkopere. Dat is hier niet het geval. Bovendien gaat e.e.a. gepaard met een massale verspilling van geld van de belastingbetaler. Hoe lang kan dat nog doorgaan?

Voor mijn eerdere bijdragen over klimaat en aanverwante zaken zie hier, hier, hier, hier en hier.