De Global Warming Policy Foundation liet bloggers Andrew Montford ( schrijver van The Hockeystick Illusion) en John Shade een kritische blik werpen op de politieke agenda die eco-activisten via het Britse onderwijs opleggen aan kinderen. Het resultaat ‘Climate Control, Brainwashing in schools’ geeft vele herkenbare voorbeelden die ook in Nederland opgaan.
Zoals ‘Warme Truiendag’, waarin Klimaatzuster kindjes laat kleumen in de klas om ze een schuldcomplex aan te praten over het klimaat, of de voorleessessies op de Dag van de Duurzaamheid van Urgenda en Greenpeace, de schoolboeken waarin de ijsbeer door onze schuld zou uitsterven in Engelse les, de via het Rotterdams Milieucentrum opgelegde indoctrinatie op scholen van klimaatonderwijs010.nl. Enzovoort
Kinderen als instrument om ouders te intimideren
Zoals Rajenda Pachauri al stelde, voorzitter van klimaatpanel IPCC en schrijver van soft porno-roman met zichzelf in de hoofdrol: De klimaatagenda moet via kinderen werken, waarbij kinderen op school worden beinvloed om de door hem (voor anderen) gewenste maatschappelijke verandering te brengen, kinderen als instrument…
to shame adults into taking the right steps’
Broeikasgas en klimaatverandering of Groeikasgas en klimaatveraangenaming
Dat soort ‘educatie’ komen we ook in 1984 van George Orwell tegen, en de geschiedenis zit vol met dit soort voorbeelden. Zie de foto van het affiche dat ik maakte in het Prora Museum op Rugen en lees mijn verhaal over Prora in NRC Handelsblad, nu ook op 1000.things.org. De CO2=vervuiling-meme wordt er nu overal ingehamerd, terwijl groeikasgas CO2 ook vele voordelen heeft voor de landbouw bij lage klimaatgevoeligheid. Het zou aardig zijn in Nederland eens wat systematischer de ontmoediging van zelfstandig nadenken en groene groupthink in kaart te brengen die de groene beweging en de overheid opleggen, waarbij analyse wordt ingeruild voor groepsgevoel.
Meer voorbeelden en cases zijn zeer welkom, stuur ze naar ons.
– Onderwijs volgens het idee dat CO2 vergif is in plaats van een levensbrengend groeikasgas,
— dat een warme wereld enkel de hel op aarde zal brengen ’tenzij we radicaal onze levensstijl veranderen’
– de natuur als broos vaatwerk in plaats van uitbundig en flexibel, reeds miljarden jaren meegaand
Kortom eenzijdige ‘opwarming is ellende en jouw schuld’-retorica, terwijl wetenschappers de warme periode toen de Alpen ijsvrij waren en het zeeijs nog honderden kilometers verder was teruggetrokken zo rond 6000 tot 8000 jaar geleden nog Holocene Optimum noemden. Een optimum. Met taal kun je veel van je wereldvisie onthullen.
Meester Vijlstra: hoe het wél moet
Hoe belangrijk en van levenslange invloed gezonde natuureducatie is ken ik uit eigen ervaring. We hadden op de lagere school in de derde klas, groep 5 Meester Vijlstra. Die had roofvogelplaten van HJ Slijper in de klas, die ik wilde natekenen. Hij zette een voederplank voor het schoolraam en bracht mij zo aan de vogels (de koperwieken in de bessenstruik, kramsvogels, kan ze nog herinneren), en natuur in het algemeen. Waar het al standaard Friese opvoeding was om de landerijen in te trekken, boompjes klimmen en nesten plunderen. Hij zag mijn interesse en stimuleerde dat.
Aan het eind van het jaar gaf ik ‘m als dank een werkstukje met overtrektekeningen over de havik, ik weet nog dat ik daar 30 jaar geleden een fout in schreef: de havikman zou 28 centimeter zijn (dat is de sperwer), ipv rond de 50 cm.
Jozef en Maria met F16
Bij deze alsnog dank meester Vijlstra. De volgende meester Van der Bijl deed juist hard zijn best dat te ontmoedigen (hoewel die weer het schaken stimuleerde, wat ik nog steeds in de kroeg doe). Ik kon zijn onverhulde ‘alweer die stomme vogels’-reactie ook wel voorstellen want iedere tekenopdracht van mij- zelfs van Jezus, Jozef en Maria- kreeg steevast een vliegende slechtvalk, arend of havik er boven. In groep 3 tekende ik Jozef en Maria en de kerststal met een F16 er boven: als ventje wilde ik piloot worden. Hoe interesses veranderen door mensen die je op een bepaalde wijze stimuleren. Alle F16 platen ( THe Fighting Falcon) aan de muur verruilde ik voor de slechtvalk.
Uiteindelijk is de natuur één van mijn geluksbronnen geweest en gebleven, als manier om oog te hebben voor de schoonheid van de dingen om zichzelf, en niet om hun sociale functie. OP de zelfde wijze kun je dus ook kinderen voor het leven afstompen over natuur en milieu door de nadruk op angst te leggen en groepsdwang in plaats van inspiratie, schoonheid en verwondering.
Als vader van het kind in mijzelf en favoriete oom ben ik voldoende gemotiveerd om die smurfen tegen de Jan Rotmansen en Anne Marie Pronks van deze wereld te willen beschermen. Dus als de behoefte daar is kunnen wij een vergelijkbaar rapport maken en naar analogie van het verhaal van Jezus en de tempelreiniging er de zweep door halen…
- Ook zoiets: ik herlees net het Oude Testament 2 Samuel hoe koning David eerst Bathseba van haar man afneemt en zwanger maakt, van God op zijn kop krijgt: leugenachtig gedrag kan de Heere slecht teen. Maar dan na een tijd van rouw doet David weer wat de Heere wel goeddunkt: de steden van de Ammonieten leegroven, en alle inwoners door midden hakken en zagen. Hoe kregen onze onderwijzers het voor elkaar om deze barbaarse taferelen als Gods woord en wil uit te leggen…. Geen wonder dat de Manicheers alleen het Nieuwe Testament wilden aannemen, omdat het Oude zo barbaars was en niet van God kon zijn, zoals Tom Holland schrijft in ‘Het Vierde Beest’.
Ik vraag me wel af of het enig effect sorteert. Mijn veertienjarige zoon ontpopt zich tot mijn leedwezen langzaam maar zeker culinair tot een “echte Duitser” inhoudende: een sterke voorkeur voor grote hoeveelheden vlees. Op mooie dagen ontvangt hij rond vier uur ’s middags steeds vaker een watsepje: “Grillen bei J. ½ Stunde”.
Gisteren liet ik hem voor de gein deze pagina http://www.peta.de/umwelt#.U0qk-KL_0ig terug eppen.
Binnen enkele seconden zat z’n box vol met: “juckt mich nicht”. M.a.w. boeie!
Let wel: de jongeren worden zowel op school als thuis helemaal prius-plat geluld.
De consumptie-indoctrinatie op scholen is dan ook vele malen sterker dan het politieke correcte milieu-gezwets, waarbij de achterliggende mechanismes niet uitgelegd worden omdat dat weer indruist tegen de werkelijke functie van school: de dominante cultuur ondersteunen (zie ook poster hierboven). Je voorbeeld geeft het al aan.
Maar wat is dan de dominante cultuur? Zeer zeker niet een cultuur die rekening houdt met natuur of medemens, maar een cultuur waarin alles om jouw wensen en verslavingen draait.
Prima, ook goed. Maar laten we niet doen alsof eco-indoctrinatie de boventoon voert op scholen. Dat is een heel klein en slap onderdeeltje van een veel bredere indoctrinatie van toekomstige, brave consumenten/producenten voortbrengt die doodsbang zijn om uit de pas te lopen. Een snufje greenwash, meer niet.
@dwk. Dat is misdchien ook wel het enige effect van milieuhysterie, onverschilligheid sorteren
Zo, zo, honderden kilometers nog wel. Ik bewonder je stelligheid.
linkje voor Neven
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379113004162?np=y
Aha, dus de stelligheid is gebaseerd op een onderzoek waarin men het gedrag van zee-ijs simuleert met modellen. Hoe ontzettend skeptisch.
Ik acht niets uitgesloten wat betreft de HCO, ook ijsvrije zomers niet, maar je zult van mij niet zoveel stelligheid zien, either way.
Overigens uit je link:
Our work points to the strong surface albedo feedback as the common denominator between the sea ice minimum before 6000 years ago and the present diminishing trend. However, at the same time as our simulations show the importance of the surface albedo feedback, there are likely two distinctly different underlying causes for the feedback to kick in: increased insolation (past) and increased GHG levels (present).
De “insolation” nam op een gegeven moment weer af, de huidige “GHG levels” nog een hele tijd niet. We moeten het er maar op gokken dat er helemaal niets gebeurt. Of anders kan Rypke er een mooie linguïstische draai aan geven: Holocene Climatic Optimum-er.
Hoeveel VVD-stemmers gaan milieukunde studeren?
Vervolgens schrijven deze milieudeskundigen het IPCC WGIII rapport, en dan is het “wetenschappelijk vastgesteld”.
Even on topic.
Een inventarisatie van dit verschijnsel lijkt heel gewenst!
Er zijn de afgelopen jaren heel wat alfa-types in het lerarenkorps zogezegd “bijgeschoold” om het EU- en regeringsbeleid te helpen verkopen aan leerlingen. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren.
Van wetenschap en de onzekerheden in de theoretische modellen en de projecties die daarmee gemaakt worden, hebben deze mensen echt geen idee!
Een krachtig tegengeluid moet aangewakkerd worden, waarschijnlijk via ‘sociale media’ of langs andere wegen die bij jongeren in de mode zijn.
Gezien het gebrek aan klimaatverandering moet dat toch niet zo heel moeilijk zijn!
Een krachtig tegengeluid
Maak je geen zorgen. Aan dat krachtige tegengeluid zijn jongeren dag in, dag uit, blootgesteld: de hele dag met je kop in je telefoon zitten, zo ongezond mogelijk vreten, als het even kan roken en comazuipen, overdag alleen Red Bull. En verder braaf studeren zodat je veel later centjes verdient, heel veel spulletjes kunt kopen, en jaarlijks vele reisjes kunt maken die je dan via sociale media met iedereen kunt delen.
Ik snap echt niet waar jullie je druk over maken. Het hersenspoelsysteem staat volledig aan jullie kant, maar toch maken jullie je druk om wat laf truien- en spaarlampjes-gelul.
O wacht, ik weet het al: jullie hebben een vijand nodig. Dat was het.
“De klimaat-milieu-BVD en groene media weten je te vinden” . De honderden voorbeelden van gepsychologiseerd worden als asociale foutdenkers zijn bekend omtrent wetenschappelijke critici die de overdrijvingen, de gegevnsmanipulaties en het ontbreken van echte bewijzen aan de kaak stelden. Ook hier op Claimtegate.nl zijn hier afdoende bewijzen van te lezen. Sceptici van de IPCC-dogma’s en AGW-klimaatreligie vormen de vijand van een nieuwe religieuze wereldorde. We zijn gewaarschuwd! Wouter van Dieren van de Club van Rome heeft het onverholen geuit: Sceptici van het IPCC vormen een gevaar voor de wereldvrede (=”MIR”).
Ach, ach Neven.
In de DDR en b.v. het Kulgarije uit de goede oude tijd, snoven de kinderen lijm en zopen ze antivries.
Dat waren toch werkelijk samenlevingen waar de door jou zo verfoeide prikkels slechts minimaal aanwezig waren.
Feit is dat mijn zoon zich geplaatst weet tegenover een totaal verzuurd lerarenkorps waar bijna alleen nog maar klimaatpraats uitkomt met als “achterliggend mechanisme” CO2 kills.
Ze putten daarbij gretiger uit de prutpers dan Jehova’s uit de Wachttoren.
En tja al die sombere praatjes kunnen niet verhinderen dat zowel de leraren als de jongens en meisjes meer oog hebben voor de ophaal-Laborghini’s en -Porshes dan voor mijn pruttelende dieseljapanees.
Misschien komt het wel door de nimmer ontbrekende morele component in al dat goedmensen geleuter. Consuminderen: het is een hot item in Duitsland momenteel. We worden er mee doodgegooid. Maar oh wee als ze kiespijn hebben … dan toch maar liever naar hypermoderne dentist in plaats van een koppie kruidenthee met vogelpoep bij Berendien.
En vergeet niet; hypocrisie kan je blijkbaar leren. De kinddocentjes die ik tot nu toe heb mogen spreken zijn inderdaad zonder uitzondering al drie keer de aarde rond geweest.
De werkelijke functie van school is m.i. het uitdagen tot vrijdenken en dat ontbreekt m.i. geheel.
DWK, zoals ik al zei, ondersteunt school altijd de dominante cultuur, of dat nu een totalitaire is, of onze huidige consumptiecultuur. Dus als er niet tot vrijdenken wordt uitgedaagd op school, dan zegt dat iets over de cultuur. Kennelijk is vrijdenken niet gewenst in een consumptiecultuur. Klinkt wel logisch, niet?
Je voorbeelden (grillparty’s, Lamborghini’s, wereldreisjes) onderstrepen dit alleen maar. En je verhaal over hypocrisie bevestigt ook mijn stelling dat dat beetje groene gehersenspoel (naast de overall hersenspoelerij) slechts politiek correcte greenwash met heel weinig inhoud en onderbouwing is.
Dus we zijn het eens. Fijn! :-)
Jullie hoeven je nergens zorgen over te maken. Gaat prima zo.
Ook eens, Neven. Zolang ik in mijn vriendenkring en op mijn werk niemand hoor over zeespiegelstijging gaat het nog wel goed, ik hoorde pas geleden op station Ermelo wel de Vijand, drie dames, type Jet en Coosje Veenendaal van Koot & Bie, over achtereenvolgens plastic tasjes, dat ze wegebelasting (wel 50!!!! euro per maand, vergeleken bij mijn eigen 112 voor een eenvoudige Focus) moesten gaan betalen voor hun 104 etc. etc. Conclusie is dan dat klimaatonzin alleen leeft bij vrouwen??? En zulke mensen zijn mijn vijand, zo mag je dat van mij best zien. Iedereen die met volle overtuiging indoctrinatieonzin opdreunt is mijn vijand omdat ik mezelf wel als Vrijdenker zie.
Op Belgische scholen was er minder vrijdenken dan in Nederland. De schoolse tucht in België zorgde er voor dat de meester altijd gelijk had, echter de Groene Gekte was daar weer minder dan in Nederland. In Nederland werd sinds 70-er jaren het vrijdenken vanuit het dominante rode en liberale denken gepredikt en ook gestimuleerd, zeker ook op de scholen. Nederlandse kinderen hadden een voorsprong op dat gebied t.o.v. België. Sinds het Groene denken het Rode en liberale denken in Nederland is gaan domineren, is het vrijdenken omgeslagen in perfide politieke indoctrinatie. België lijkt nu ook die kant op te gaan. Het Groene Denken werkt bewust het kritische denken tegen, door de strategische indoctrinatie via de Pabo’s op de scholen. Dat krijg je als beperkte kennis van zaken tot religie wordt en er vanuit de mainstream media geen ter zake kundige journaille meer is.
Die zgn “consumptie maatschappij” waar jij het altijd over hebt Neven, heeft ons gebracht waar we nu zijn. Nog nooit was er minder armoe dan nu en is het gemiddelde leeftijd hoger dan ooit. Ik vraag me af bij Gutmenschen als jij, wanneer gaan jullie eindelijk je zegeningen eens tellen ipv azijn te nuttigen bij het ontbijt.
De huidige crisis heeft alles met de financiele wereld te maken en niets met het klimaat. Aan één crisis hebben we al meer dan onze handen vol, we kunnen daar niet nog eens de decadente gewetensbezwaren en Natursehnsucht van sommige Gutmenschen bij gebruiken.
Neven,
ik tuin er weer een beetje in. Deze discussie hebben we al vaker gevoerd. Jij wil gewoon niet onder ogen zien dat mensen het beter willen hebben …. en zo. Noem het onze dominante natuur. Die eerste vuistbijlgozer had daar ook zo’n last van. Wat een eikel zeg! Maar zonder vuistbijl en zonder Lomborghini geen locale anesthesie bij de tandenbeul. Veel moeilijker is het niet.
P.s. en OTWie kan mij helpen. Vanmiddag was ik bezig met de menu’s voor begin mei. O.a. bloembollengratin voor het ‘dan weten jullie ook eens wat het is menu’ en vroeg mij af of er al eens uitvoerig gepubliceerd is over de sociaal psychologische implicaties van grote oorlogen verliezen en dan met name het ontberen van een echt bevrijdingsfeest alsmede de gevolgen daarvan voor het nationale gevoel voor humor?