‘Gruwelijke daad’?
De Italiaanse krant L’Espresso’ is vroegtijdig in het bezit gekomen van de uitgelekte tekst van de nieuwe encycliek Laudato Si (over ons gemeenschappelijke huis), die volgens plan op 18 juni zou worden gepresenteerd. Het Vaticaan was ‘not amused’. Het bestempelde het uitlekken als een ‘gruwelijke daad’ en schreef deze toe aan conservatieve krachten binnen het Vaticaan.
‘Gruwelijke daad’? Dat lijkt mij sterk overdreven. Integendeel, het lek heeft publiciteit gegenereerd, waardoor de encycliek extra aandacht krijgt.
Onder de titel, ‘Pope Francis letter on climate change leaked: Draft Vatican encyclical released three days early’, schreven Kashmira Gander en Michael Day:
The letter has been regarded as a calm to arms to tackle climate change.
The draft of a much-anticipated encyclical on climate change by Pope Francis has been leaked to an Italian newspaper.
The momentous letter from the Pope to Catholic churches on “the care of the common home” was sent to Italian magazine L’Espresso, three days before it was intended to be published.
Over 200 pages, Pope Francis builds on concern for the environment expressed by previous Popes, and preaches that humans have used the Earth irresponsibly and have become detached from the planet. …
Citing a similarly pivotal encyclical by Pope John XXIII during the Cold War urging for peace, Pope Francis addresses “every person who lives on this planet” to engage with the issue of climate change.
“Climate change […] constitutes one of the main current challenges for humanity,” Pope Francis warns.
In a segment characteristic of his concern for the poor, the Holy See goes on to argue that developing countries will bear the brunt of the resulting issues which were caused by “the enormous consumption of some rich countries.”
Pope Franics also stresses that the destruction of the environment is wrong not only because God entrusted us with the Earth, but because human life itself must be protected through lifestyle changes.
Lees verder hier.
Alhoewel velen sympathie hebben voor de doelstelling van een minder verspillende levensstijl (ik ook!), blijkt dat er verschillende opvattingen bestaan over wat deze inhoudt.
En gaat de welvaart van de rijke landen wel ten koste van die in de arme landen? Dat is de traditionele opvatting van de bevrijdingstheolgie, die in Latijns–Amerika haar wortels heeft. Gegeven zijn achtergrond (Argentinië) heeft deze theologie de Paus kennelijk niet onberoerd gelaten. Maar op die gedachte valt veel af te dingen. In een bespreking van het opus magnum van Michael Novak (een voormalig Poolse priesterstudent) schreef ik daarover vele jaren geleden:
Wetenschappelijke verhandelingen hebben vaak de vorm van een gestileerde discussie, waarbij de auteur de visie van verschillende andere auteurs weergeeft en becommentarieert om ten slotte zijn eigen opvattingen te ontvouwen. Zo ook Novak wanneer hij aandacht schenkt aan de welvaartsverschillen tussen Noord- en Zuid-Amerika.
Novak concentreert zich hierbij niet op natuurlijke hulpbronnen of kapitaal of andere materiële zaken, maar op de immateriële, culturele factoren die zijns inziens een veel belangrijkere invloed hebben op het welvaartscheppend vermogen van samenlevingen. Hij baseert zich hierbij op Léo Moulin. Deze heeft er onder meer op gewezen dat zelfs wanneer Latijns-katholieke landen over dezelfde instituties als protestantse landen beschikken – zoals constitutionele regering en industriële ontwikkeling – deze toch op andere wijze functioneren. Dit hangt samen met verschillen in de maatschappelijke context. De Latijnse culturen hebben vaak de neiging tussen ‘anarchie en hiërarchie’ te slingeren, en zijn gewoonlijk minder gematigd en ordelijk dan de Europese culturen.
De noordelijke culturen zijn vaak de mindere op bijvoorbeeld culinair en artistiek gebied. Maar anderzijds leiden gebrek aan stiptheid, afkeer van compromis het onvermogen om het wereldlijk leven als een geestelijke roeping te beschouwen en andere fascinerende aspecten van het Latijns-katholieke culturele ethos tot een verlies op economisch gebied.
De ontwikkeling van Japan toont aan, dat democratisch kapitalisme niet noodzakelijkerwijs beperkt is tot culturen die joods-christelijke wortels hebben. Maar het Latijnse Christendom laat zien dat deze oorsprong alleen niet voldoende is.
Novak brengt in herinnering dat aartsbisschop Dom Helder Camara in 1970 voor de Wereldraad van Kerken verklaarde: ‘Het is een droevig feit dat 80% van de hulpbronnen van de wereld ter beschikking staat van slechts 20% van de wereldbevolking.’Novak wijst er op dat deze stelling niet geheel juist is. De meeste olie in de wereld is bijvoorbeeld in handen van de OPEC. Belangrijker is echter het misverstand rond de betekenis van het woord hulpbron. Vele grondstoffen en materialen die thans als hulpbronnen worden aangemerkt waren 100 jaar geleden nog niet als zodanig bekend. Daarom dient onder de betekenis van het woord hulpbron tevens de factor cultuur te worden begrepen, waarvan ontdekkingen en uitvindingen de uitdrukking vormen. De protestantse Europese cultuur is uitzonderlijk vruchtbaar gebleken op dat gebied. Volgens Novak had aartsbisschop Camara beter de volgende stelling kunnen verkondigen: ‘Het is een verbazingwekkend feit dat 80% – misschien zelfs 90% – van de hulpbronnen ter wereld gedurende de laatste eeuw door een van de kleinere culturen op onze planeet werd ontdekt en aan de mens dienstbaar werd gemaakt. De vruchten van deze ontdekkingen kan men reeds op alle continenten aantreffen, maar er dient nog meer gedaan te worden in deze richting.’
Novak wijst er op dat sommige culturen hun politieke economie zo hebben georganiseerd dat er een gunstig klimaat bestaat voor ontdekkingen en uitvindingen. Andere culturen hebben dat nagelaten. Niets heeft bijvoorbeeld de Brazilianen – die in een land leven dat wat natuurlijke hulpbronnen betreft rijk is bedeeld – ervan weerhouden om de explosiemotor, de radio, het vliegtuig, de penicilline en andere technologieën uit te vinden.
Nog in 1850 was het verschil in inkomen per hoofd tussen Latijns- en Noord-Amerika niet groot. Hoe komt het dan dat deze werelddelen sinds die tijd zo uit elkaar zijn gegroeid? Novak is van mening dat dit primair samenhangt met het feit dat Latijns-Amerikanen niet aan dezelfde morele kwaliteiten waarde hechten als de Noord-Amerikanen. Geluk, heldenmoed, status en figura nemen een belangrijker plaats in in de katholieke aristocratische ethiek van Latijns-Amerika dan in de overwegend protestantse van Noord-Amerika. Deze legt meer accent op ijverige arbeid, standvastige regelmaat en op een verantwoordelijk gebruik maken van kansen.
Toch appelleren Latijns-Amerikaanse verwijten bij vele Noord-Amerikanen aan schuldgevoelens. Deze hangen samen met een ander aspect van de ‘protestantse’ ethiek: naastenliefde. Zij voelen zich hun eigen succes niet waardig en zijn geneigd geloof te hechten aan de juistheid van de beschuldiging van Gustavo Gutiérrez (door Novak aangeduid als: ‘the best-selling author of liberation theology’), die heeft gesteld: ‘De onderontwikkeling van arme landen, als een wereldwijd sociaal feit, wordt (dan) ontmaskerd als een historisch bijproduct van de ontwikkeling van andere landen. In feite leidt de dynamiek van het kapitalistische systeem tot het ontstaan van een centrum en periferie, dat tegelijkertijd vooruitgang en rijkdom voor weinigen voortbrengt, en sociale onevenwichtigheden, politieke spanningen en armoede voor de meerderheid.’ Novak verwerpt deze stelling. …
In de eerste plaats wijst deze er op dat Gutiérrez door zich onder de banier van de afhankelijkheids- en centrum-periferie theorie te scharen, tegelijkertijd alle feitelijke en theoretische tekortkomingen van deze theorie overneemt. In een interdependente wereld is elke natie wel op een of andere manier afhankelijk van elke andere. De meest ontwikkelde landen zijn bijvoorbeeld sterk afhankelijk van de olie-exporterende landen. Zou men de olie-exporterende landen als deel van de periferie beschouwen, dan klopt de theorie niet, want zij zijn tot op zekere hoogte in staat de landen in het centrum te exploiteren. Als men ze daarentegen tot het centrum rekent, dan verliest de centrum-periferie theorie aan inhoud.
In de tweede plaats schijnt Gutiérrez te denken dat vooruitgang en rijkdom op de ene plaats noodzakelijkerwijs ten koste moet gaan van dat wat op een andere plaats beschikbaar is. Kortom, dat de economie werkt als een nul-som spel (zero-sum game). Een bekend gezegde is dat als er twee ruilen er één moet huilen. Dit is nochtans onjuist. Wanneer twee personen vrijwillig besluiten iets te ruilen, dan doen zij dat omdat zij ervan overtuigd zijn dat zij er beiden voordeel van hebben. Vele economische misverstanden spruiten voort uit de miskenning van deze simpele waarheid. In werkelijkheid is de wereldeconomie sinds de industriële revolutie expansief en dynamisch geworden. Er is thans veel meer welvaart dan 200 jaar geleden. Absoluut is de welvaart van bijna elke natie en regio groter dan vroeger. De gemiddelde levensverwachting is toegenomen. De hygiëne en de gezondheid zijn verbeterd. Toch kunnen individuele naties, afhankelijk van verschillende factoren, relatief vooruit of achteruit gaan. De opkomst van Japan is in dit verband even spectaculair als de achteruitgang van het Verenigd Koninkrijk….
[…] in de derde plaats – is de exploitatie van het ene volk door het andere volk veelvuldig in de geschiedenis is voorgekomen. Maar tot de industriële revolutie is geen volk erin geslaagd – hoe exploiterend of imperialistisch het ook was – om een aanhoudende economische groei tot stand te brengen. Slechts enkele naties slaagden daar in, en wel door wetenschap technologie en economische organisatie. De welvaart van het ‘centrum’ hangt veel meer met dit soort factoren samen dan met het bezit van koloniën.
In de vierde plaats is het verleidelijk is om de problemen van Latijns-Amerika aan de afhankelijkheid van anderen toe te schrijven en daardoor ook de schuld bij anderen te leggen. De overeenkomst van het welvaartspeil in Latijns-Amerika en de oorspronkelijke moederlanden Spanje en Portugal, doet vermoeden dat de interne structuren die in de Latijns-Amerikaanse en Iberische landen gemeen hebben, de werkelijke barrières vormen voor economische ontwikkeling.
Enz. enz
Lees verder hier.
Kortom, als men werkelijk armoede wenst te bestrijden is de focus op klimaat en de opwarming van de aarde (die maar steeds niet wil komen) eerder een blijk van obscurantisme dan van rationeel inzicht. Hiermee leidt de Paus zijn kudde op een doodlopende weg.
Maar we moeten niet het kind met het badwater weggooien. Op basis van wat inmiddels bekend is geworden, kan worden geconcludeerd de encycliek in ieder geval veel stof tot nadenken bevat.
Het oorspronkelijke bericht van ‘l’Espresso’ is hier te vinden.
De (Italiaanse) tekst van de encycliek is hier te vinden.
Voor mijn eerdere bijdragen over klimaat en aanverwante zaken zie hier, hier, hier, hier en hier.
En wanneer komt er nu eindelijk eens een duidelijke studie die beweert dat de opwarming van de aarde is gestopt? Hans, je beweert het al heel lang en de volgende ijstijd wordt ook met enige regelmaat voorspeld, echter komen doet hij niet.
Dus het lijkt mij eens tijd worden dat je jouw loze opmerking eens goed wetenschappelijk onderbouwt.
Voor de echte wetenschapper onder ons, Janos73:
Nature Climate Change 4, 893–897 (2014)
doi:10.1038/nclimate2355
Inderdaad een duidelijk artikel …
Kijk vooral naar de verschillen tussen met en zonder antropogene component (staat onder aan het artikel) Zonder antropogene component was er sinds het begin van de vorige eeuw geen opwarming geweest
Beste Janos73,
De twee belangrijkste (impliciete) boodschappen van dit werk zijn:
De erkenning dat de hiatus, pauze of wat dan ook in de stijging van de gemiddelde temperatuur echt is en al 10 to 15 jaar duurt;
en dat er zoiets bestaat als natuurlijke fluctuaties, die net zo groot of groter zijn dan de invloed van het effect van CO2, al dan niet door menselijke invloed verhoogd.
Samen met nog wat gedraai aan de knoppen van een model met talloze parameters kun je dan elke gewenste kant op draaien. Met 26 parameters kun je de bijbel simuleren. Of de Talmud. Inderdaad, een prachtig artikel. En dat in Nature.
De AGW aanhangers zijn slim.
Hun adagio is inmiddels “Klimaatverandering” geworden.
Niemand bestrijdt dat er sprake is van klimaatverandering, dit is immers al miljoenen jaren gaande, een continue verandering van het klimaat.
Bestreden wordt echter dat deze eeuwig durende klimaatverandering met name door de mens wordt veroorzaakt.
Wat jammer is dat deze paus zijn positie misbruikt om met name katholieken dat aan te wrijven, alsof klimaatverandering een man-made-thing is….
Daar waar Climategate.nl eerder al opriep om bepaalde instanties niet langer te sponsoren door lidmaatschappen op te zeggen, daar roep ik bij deze op om in voorkomend geval uw lidmaatschap van de Katholieke kerk op te zeggen.
Dat is in ieder geval wel wat ik nu ga doen.
Het IPAGW is in het jaar 2000 dan ook omgedoopt in het IPCC. Niemand heeft dat gelukkig door gehad …..
Waarom het lidmaatschap van de r.k. kerk opzeggen ? Dat brengt nogal wat rompslomp met zich mee. Gewoon die boel negeren ! Dit doe ik trouwens al ongeveer 50 jaren. Christus heeft gezegd dat zijn rijk niet van deze wereld is etc. Dat houdt in dat je als christen helemaal op je zelf moet terugvallen. Ik denk dat dit voor veel mensen beangstigend is, gewend als men is aan geborgenheid binnen allerlei instituties. Ik vind het kortom heerlijk om los van alles zelf op zoek te gaan en te ontdekken hoe de vork in de steel zit.
Miljarden jaren geleden was er al klimaatverandering, lang voor de mensheid bestond. De mens kan dus in het geheel niet verantwoordelijk gehouden worden voor klimaatverandering. Nonsens van de hoogste orde.
Erik,
Dus omdat er altijd klimaatverandering is geweest kan de mens geen klimaatverandering veroorzaken. Leg eens uit Erik, want het komt nogal ridicuul over. CH4, CO2 en H2O zijn broeikasgassen. Dat bij toename van deze broeikasgassen de temperatuur stijgt lijkt mij niet zo onlogisch gedacht. In een lab is dit bewezen. Waarom zou dat in de echte wereld geen mogelijkheid kunnen zijn?
Te kort door de bocht. Je gaat volledig aan de hoeveelheden van die gassen in de atmosfeer (enkele ppms) en de diverse regelsystemen voorbij. De natuur zelf heeft het grootste aandeel daarin, de mens nauwelijks tot niet.
Janos,
Oriënteer je wat breder. Bijvoorbeeld bij Duitse mainstream klimatologen.
http://www.kaltesonne.de/max-planck-gesellschaft-die-temperaturen-stagnieren-ungefahr-seit-1998-wenn-auch-auf-hohem-niveau/
Henk Lankamp geeft maandelijks op het forum weerwoord.nl (over weer en klimaat) een overzicht over het verloop van de temperatuur op wereldschaal, gebaseerd op het gemiddelde van 5 bekende reeksen.
http://www.weerwoord.be/index.php?boardid=4
Voor mij op dit moment de beste leidraad voor de ontwikkeling van het klimaat. Ik zie hier geen stagnatie vanaf 1998.
Bart, de animatie laat de temperatuur tussen 1880 en 2010 met ongeveer 5 graden stijgen (-2.5 tot +2.5 tov de referentie). Zoals bij zoveel tekenfilms moeten we hier niet te veel waarde aan hechten.
De grafiek met het gemiddelde van 5 temperatuur reeksen laat weldegelijk zien dat de opwarming sinds het begin van deze eeuw gestopt is.
Bart een onduidelijke verwijzing. Kun je niet een figuur laten zien en welke datareeksen een rol spelen?
De verwijzing was inderdaad niet optimaal, maar met even proberen was er best wel uit te komen. Het onderwerp is ‘wereldtemperatuur April 2015’ geplaatst op 4 juni. Een link naar de figuur vind je hier.
http://www.weerwoord.be/uploads/166201541951.png
Kijk voor toelichting op het ‘verdiepingsforum’ van weerwoord.be. Henk Lankamp gebruikt verschillende reeksen, waaronder de UAH-reeks van Roy Spencer c.s. Daar is recent een nieuwe versie van uitgekomen waarbij het accent ligt op het midden van de troposfeer, i.p.v. het onderste deel van de troposfeer. De opwarming wordt hierdoor deels gemaskeerd. Nogal dubieuze wijziging dus. Henk Lankamp gebruikt nog de voorlaatste versie van de UAH reeks.
Dus de zonneactiviteit neemt al sinds midden jaren 50 af en de temperatuur neemt alleen maar toe.
Hoe kom je er in vredesnaam op dat de zon verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de opwarming sinds 1950?
Reken nog eens een keertje de correlatier uit tussen zonnectiviteit en T an CO2 en T sinds 1860 – nu en 1950-nu
Beste Janos73,
Klaarblijkelijk heb je die twee correlaties (zon vs T en CO2 vs T) al uitgerekend. Laat ze dan ook maar even zien over bijvoorbeeld 1880 tot heden. Met bronvermelding. Praten we wel weer verder. O ja, en vergeet r2 niet.
Hans,
kijk nou eens waar jij je informatie vandaan haalt. Gebruik aub onafhankelijke bronnen en geen bronnen met een vooringenomen standpunt.
Geert, welke criteria gebruik jij om te bepalen of een bron al dan niet onafhankelijk is?
Hendrik, artikelen moeten gebaseerd worden op bronnen die gepubliceerd zijn door onafhankelijke uitgevers met een goede reputatie voor nauwkeurigheid en het controleren van feiten. Een artikel moet altijd neutraal samengesteld zijn, en hoort dus de literatuur te volgen.
Soms kunnen primaire bronnen als betrouwbare bron worden ingezet, maar meestal niet. Wanneer ze wel worden gebruikt, dient dit te gebeuren met inachtneming van de geen origineel onderzoek-richtlijn. Primaire bronnen zijn betrouwbaar voor beweringen over feiten die in de bron vermeld zijn, zo kan een roman bijvoorbeeld worden gebruikt voor het controleren van feiten in de samenvatting van haar plot. Er mogen geen hele stukken tekst gebaseerd worden op een primaire bron. Primaire bronnen zijn niet geschikt als betrouwbare bron voor interpretaties, conclusies of analyses, zo is die roman geen geschikte bron voor het thema van die roman. Dergelijke beweringen moeten ontleend worden aan secundaire bronnen.
Meest onafhankelijk is wanneer artikelen voornamelijk gebaseerd worden op secundaire bronnen. Dit betekent dat in het algemeen alleen in het geval van specifieke beweringen primaire of tertaire bronnen als zodanig kunnen dienen.
Dat wil zeggen dat een boek dat handelt over persoon X een goede bron voor een artikel kan zijn. Het dagboek geschreven door X niet, hoewel er natuurlijk wel naar verwezen kan worden om bijvoorbeeld, een bewering over de gemoedstoestand van X op een bepaald moment te ondersteunen.
Tertiaire bronnen, zoals encyclopedieën, leerboeken en andere samenvattende bronnen kunnen worden ingezet voor een overzicht of samenvatting, maar niet in plaats van secundaire bronnen voor een gedetailleerde bespreking.
Onafhankelijkheid steunt ook in belangrijke mate op teksten die zijn geschreven door academici uit de hele wereld. Dergelijke bronnen worden doorgaans als betrouwbaar beschouwd, maar daarbij dient scherp te worden gelet op de wetenschappelijke merites van de auteur en het tijdschrift waarin wordt gepubliceerd, aangezien niet iedere bron die zich als wetenschappelijk presenteert dat ook werkelijk is. Bronnen kunnen eveneens achterhaald zijn door recentere inzichten, of er kunnen alternatieve academische inzichten zijn. Het is dus noodzakelijk naar andere publicaties te zoeken waarin aan het artikel in kwestie wordt gerefereerd. Artikelen moeten alle geldende wetenschappelijke consensus weergeven, zonder echter mogelijke alternatieven te verzwijgen.
Bronmateriaal moet grondig beoordeeld zijn door de academische en wetenschappelijke gemeenschap. Dit betekent doorgaans publicatie in peer-reviewed bronnen of zijn goedgekeurd voor en door academische publicaties
Bronmateriaal dat vermeld wordt in bibliografieën van academische en wetenschappelijke publicaties
Beste Geert,
dit is op zijn minst een hele vreemde beschrijving van wetenschappelijke bronnen. Lijkt me niet echt van toepassing op de exacte wetenschappen, maar meer iets voor de interpretatie van religieuze teksten. En dat komt dan weer goed uit, want uit je opmerkingen mbt klimaat meen ik een hoog gelovig gehalte op te kunnen maken. Merkwaardig voor iemand met een achtergrond in economie. Zo leer ik ook weer wat.
Beste Geert, Wel eens van Karl Popper gehoord? In de empirische wetenschappen nemen we geen theorie aan met handopsteken (consensus) maar kijken we of we proefondervindelijk kunnen laten zien dat een thoerie niet klopt. Gewauwel over secundaire en tertiaire bronnen is verder niet zo relevant.
Henkie,
Exacte wetenschap schrijf je. Hoe kan het dan dat er ook daarover zoveel discussie is. En dan niet beginnen met vooringenomenheid of dat soort opmerkingen
Beste Geert,
omdat in de exacte wetenschap resultaten zodanig beschreven moeten worden, tesamen met de protocollen voor de manier waarop ze verkregen zijn, dat ze door iedereen herhaald kunnen worden. En soms gaat dat spectaculair fout, zoals recent in Nature mbt stamcelonderzoek. Gelukkig konden de experimenten herhaald worden zodat snel duidelijk was waar de fout was gemaakt. Helaas wordt de discipline die zich klimaatwetenschap noemt, gekenmerkt door het achterhouden van resultaten, details van procedures, software en protocollen zodat het werk door niemand herhaald kan worden. Zelfs publicaties in Science, Nature of PNAS gaan onder dit euvel gebukt, ondanks hun harde eisen voor het beschikbaar stellen van al deze (meta)data. Dus leidt dat tot grote onenigheid en het resultaat is een systeem zoals AGW, dat grote gelijkenis begint te vertonen met een geloofsbelijdenis. Waarmee de cirkel rond is. Qui tollis pecata mundi…
Overigens heeft de verantwoordelijke wetenschapper voor dat stamcel onderzoek (STAP) Harakiri gepleegd. Tot zover het zelf reinigende aspect van de wetenschap, het ultieme peer review.
Geert, de klimaat wetenschap staat bol van vooringenomen standpunten (de science is settled, het warmt op en komt door de mens, door CO2 uitstoot van de mens), het minst aan de skeptische zijde.
Geert,
Lees zorgvuldig om wat voor onderzoek het gaat. Het betreft hier onderzoek van het Duitse ‘Max Planck Gesellschaft’. Dat heeft weliswaar een vooringenomen standpunt, maar dat is dat van de mainstream.
Je bron is niet het Max Planck geselschaft maar kaltesonne.de en dat kaltesonne.de een vooringenomen standpunt heeft blijkt al uit de naam van de website.
Wil je onafhankelijke informatie, probeer eens de wetenschappelijke literatuur.
Goed gezien Janos
Gekke lui die alarmisten. Dus omdat die kalte sonne een artikel van het Max Planck instituut aanhaalt is het Max Planck instituut geen betrouwbare bron meer.
Ja, die alarmisten moet toch iets verdraaien… Anders stort hun wereld in, en daar is geen plaats voor feiten.
Het Max Planck instituut is wel betrouwbaar, maar als Hans daar op wil wijzen kan hij beter direct naar het Max Planck instituut verwijzen ipc vaan de kaltesonne.
Zo is het ook beter om direct naar de wetenschappelijke literatuur te verwijzen ipv naar een website die daar zijn eigen draai aan geeft
Fijn te lezen dat volgens Janos73 het MaxPlanck Intsitut betrouwbaar is. Ik zal vannacht eindelijk weer eens goed slapen.
Maar wat ik eigenlijk bedoel: wie is GVD Janos73 om mij te vertellen wat betrouwbaar is? Hoe komt deze halve zool op het idee dat zijn mening voor mij ook maar iets meer betekent dan de hondestront onder mijn schoen? Een klimaat gelovige, die mij gaat vertellen wat ik moet geloven? Ik ga nu de flagel tevoorschijn halen om mij zelf te kastijden.
Mijn God, in wat voor tijden leven wij?
Henkie,
bedankt voor de opbouwende kritiek.
Zoals reeds eerder opgemerkt het zou nog beter zijn om direct naar de wetenschappelijke literatuur te verwijzen.
Vraag me trouwens af wie voor dat taalgebruik een duimpje geeft
Beste Janos73, voor wat wetenschappelijke referenties aangaat: ga daar zelf eens heel snel mee beginnen, arrogante kwast. En voor wat taalgebruik betreft: waar stoor je je aan? Lees je eigen bijdragen eens na en beoordeel ze op aspecten die narcistisch of Aspergeritisch overkomen. Je kunt zo in het DSMMD als case. Een echte typisch Stalinistische opmerking, geef ik toe;)
Er gaan nu al plannen op om wolken te besproeien om zo co2 te binden met behulp van fotosynthese.
“Tulaikova Tamara
Dear Paul Comet, thanks for your interest, we used KOH for smallest aerosol introducing intp cloud water to increase CO2 solubility, it’s increase in 100 times for each pH unit. And you can see my experimental photos with great grow of different plants with this perception, please see at my Linkedin page or etc.
Dear David, I don’t suggest deleting all CO2, but only annual carbon emission from industry, and I suggest use precise calculations to accuracy. It’s more easy sad “bad” than to think, read or calculate. So no need to talk because You don’t want or can’t familiarized with the method which You judge.”
Hoever moet deze gekte gaan?
Misschien een idee om daar iets over te schrijven
Met het Opperwezen is het altijd wat omslachtig communiceren.
Gebeden naar boven, het klimaat en pestilenties retour. Met het voortschrijden der wetenschap hebben donder, bliksem en akelige ziekten als communicatiemiddel afgedaan. Blijft over het klimaat, wat impliceert dat de wetenschap daar nog niet uit is.
Arme paus, waarom heeft niemand die man in bescherming genomen. (geldt ook voor meneer Nijpels hiero)
Bij het aanbreken van een (kleine of grote) ijstijd gaat zodoende de hele leer onderuit.
JaJa, het “koekdenken” : een groter stuk voor de één gaat ten koste van de ander.
Soms is dat juist zoals bij organisaties die door zakkenvullers worden bestuurd.
Maar wie meer koek wil, moet gaan bakken.
Rutte snapt dat ook: die moet bezuinigen en verhoogt de belastingen.
Moderator: ik slaag er niet in om mijn commentaar op Geerts antwoord op mijn vraag hier te publiceren. Zit het ergens onder de spam?
In vorige artikel beweerde ik al, dat milieubewegingen het morele kompas van de kerk hebben overgenomen. Nu doet Rome een poging er weer wat van terug te halen.
De kerk en Greenpeace als concurrenten.
Ook stelde ik al eerder, dat de middeleeuwen een strenge scheiding kenden tussen religie en wetenschap. De eerste hield zich bezig met hemelse- en de tweede met aardse zaken. Nu zien we branchevervaging: de (Groene ) kerk bemoeit zich met aardse technologie. Dat gaat volkomen mis.
Het zou een (nieuwe?) schandvlek op het pauselijk gezag zijn, als hij met de anti-christenen van de milieubeweging meelift om een groen verfje over de Sint Pieter te plamuren
Zij die het geschapene vereren boven de Schepper, die de boodschap van 1 Corinthiers 13 niet kennen, en daarom menen dat met totalitaire dwang en bureaucratie afgedwongen moet worden wat de mens in vrije keuze behoort te beslissen
Al Gore de valse profeet.
Aan Janos
“En wanneer komt er nu eindelijk eens een duidelijke studie die beweert dat de opwarming van de aarde is gestopt? Hans, je beweert het al heel lang en de volgende ijstijd wordt ook met enige regelmaat voorspeld, echter komen doet hij niet.”
Kijk naar de feiten, zie jij hier een bewijs van opwarming? De trend sinds 1997 is licht negatief en wordt met het toenemen vd jaren negatiever:
https://www.dropbox.com/s/seh1rr78br8wkeu/RSSsinds1997.png?oref=e&n=22377973