Vandaag een interview in de Autoweek 32 gelezen met Eric Wiebes staatssecretaris van financiën over stekkerauto’s.
Hij geeft aan dat na jaren belastingvoordeel voor auto’s met een stekker de subsidiekraan hard dicht gaat. Er is 6 miljard in gestopt en er is nul klimaateffect voor teruggekregen.
De oorzaken volgens hem:
Hier wist elke Nederlander die rondkeek in de straat dat die auto’s helemaal niet zo milieuvriendelijk waren. Iedereen die terreinauto’s zag langskomen (met een stekker) snapte wel dat het niet in de haak was. We vinden dat plug-in hybrides altijd goed zijn voor het milieu maar met zo’n 2500 kg en 400 PK begin ik te denken dat het helemaal niet zo milieuvriendelijk is.
Dus iedereen wist het wel en dan is het nodig om er een eind aan te maken. Maar was dat wel zo of is de kamer selectief voorgelicht?
TNO heeft een aantal rapporten uitgebracht in 2012. Een daarvan was het rapport TNO 2012 R10624 Afsluitende rapportage praktijkproef elektrisch rijden RWS.
Dat is een eindrapport over de praktijkproef bij Rijkswaterstaat waarvan medewerkers een aantal elektrische en hybride auto’s hebben uitgetest in de dagelijkse praktijk. De link naar dit rapport is hier te vinden.
‘De afgeschatte verbruiksgetallen zijn aanzienlijk hoger dan Toyota (conform voorschriften) opgeeft (2 l/100 km). Twee belangrijke opmerkingen daarbij:
1. verbruik van een plug-in hybride is sterk afhankelijk van het rittenprofiel (bijvoorbeeld veel korte of vooral lange ritten) en,
2. het verbruik is sterk afhankelijk van de mogelijkheid en wil van de gebruiker om de auto elektrisch te laden. Rekening houdend met de relatief kleine accu, die een vol elektrische actieradius van circa 18 km geeft (berekend op basis van gemeten gemiddelde verbruik), èn het feit dat de voertuigen intensief werden ingezet (bijna 26.000 km/jaar) lijkt in de praktijkproef de laadmogelijkheid van dit voertuigtype goed gebruikt. Het verbruiksgetal 4,371 l/100km, dat in dit geval werd gemeten is niet los te zien van het betreffende rittenprofiel en de betreffende berijder die heel regelmatig de auto aan een oplaadpunt heeft gekoppeld. Wanneer de tankpasdata van de twee Toyota Prius plug-ins over de duur van de praktijkproef worden bekeken, komen ongeveer dezelfde getallen naar boven: de ene (93-LZB-4) tankte effectief 4.61 l/100km en de andere 4.54 l/100km op een totaal afgelegde afstand van 52.977, respectievelijk 41.500 km. Het relatief gunstige brandstofverbruik geeft een niet compleet beeld omdat de hoeveelheid elektrische energie die over de hele periode is opgenomen onbekend is.
Echt voordeel is er dan ook niet van het rijden met plug-in hybrides. Als je naar deze praktijkproef uit 2012 kijkt, is er nauwelijks CO2 voordeel ten opzichte van moderne auto’s met een verbrandingsmotor.
De staatssecretaris wist het. Dat kan niet anders, tenzij er informatie onder de pet is gebleven.
Terug naar het artikel:
En was dat bij Uw voorgangers niet bekend?
In de stukken van mijn voorgangers heb ik niet aangetroffen dat het eigenlijk geen effect heeft.
Met andere woorden, een praktijkproef bij Rijkswaterstaat, een bedrijf met goede chauffeurs die zeker vaker de stekker zullen gebruiken dan de gemiddelde medewerker in het bedrijfsleven, wijst uit dat auto’s die te boek staan voor 2 liter per 100 km, in de praktijk uitkomen op een gebruik tussen 4,37 en 4,61 liter per km. En dat alles is te lezen in een rapport van TNO en Rijkswaterstaat. En de staatssecretaris wist van niets!?
Ook blijkt uit dit rapport dat elektrische auto’s veel meer gebruiken dan was opgegeven. Ga je uit van de mix aan leveranciers op het stroomnet (fossiel en wind, zon, waterkracht etc.), dan zie je ook daar een enorm meerverbruik en is de uitstoot van CO2 bij de stroomproductie zodanig dat deze auto’s ook uitkomen op een gemiddelde uitstoot van meer dan 100 gram CO2 per km.
Maar de staatssecretaris verwijst daar niet naar. In plaats daarvan wijst hij op het waterbedeffect, waarbij besparingen van CO2-uitstoot in ons land weer worden teniet gedaan door hogere uitstoot elders in Europa. Dat is juist, maar niet het hele verhaal.
Hij stopt de subsidie aan hybride en blijft doorgaan met de zogenaamde 0-emissie auto’s die tijdens het rijden netto op de weg net zoveel veel fijnstof produceren als andere auto’s en via de centrale net zoveel CO2.
De staatssecretaris pakt nu met een wollige tekst de subsidie van stekkerhybrides aan maar met de net zo vervuilende stekkerauto gaat hij door. Daar worden ook nog eens extra miljoenen ingezet voor laadpalen en andere infrastructuur.
Zou het geen tijd worden voor een parlementaire enquête of moet er nog meer miljarden door het groene putje?
De 2e vraag die je kunt stellen is of dit niet het topje van de ijsberg is als de Rekenkamer aangeeft dat met de geplande subsidie ook niet de geplande productie van windmolens gehaald worden en er nog eens ongeveer 16 miljard bij moet.
En dan hebben we het over miljoenen huishoudens volgens de minister.
In de praktijk echter is de levering van wind en zon nu minder dan 6% van onze stroomvoorziening. Na het volzetten van het land en de zee kom je exclusief inpassingsverliezen op 20% uit. 20% van onze stroomvoorziening dat is in de werkelijke wereld niet meer dan 4% van ons totale energiegebruik.
Aldus Hugo Matthijssen.
Naschrift
De staatssecretaris baseert zijn besluit op een kosten/batenanalyse. Daar zijn economen mee opgegroeid. Dat is normaal, of zou het althans behoren te zijn voor elk onderdeel van overheidsbeleid. De vraag is waarom dit niet veel eerder is gebeurd. Maar toch … bij deze kosten/batenanalyse heeft de staatssecretaris een aantal belangrijke elementen over het hoofd gezien, zoals in deze ‘posting’ wordt betoogd. Niettemin is het een eerste stap in de goede richting. .
Men zou wensen dat de staatssecretaris dóórgaat op deze weg en alle onderdelen van het klimaatbeleid aan een kosten/batenanalyse onderwerpt. Daar kan hij vele tientallen miljarden mee binnenhalen – voor volk en vaderland!
In dit verband wil ik een recente opmerking van Pieter Lukkes in herinnering brengen.
Een van mijn respondenten wilde weten met hoeveel graden de aarde minder zal opwarmen als alle landen de afspraken van het klimaatakkoord van Parijs ( 2015) zullen nakomen. De bekende Deense onderzoeker Bjørn Lomborg heeft berekend wat het effect zal zijn van de tot 2030 te nemen maatregelen. (Lomborg: Impact of current climate proposals, 2015.) Hij komt tot de conclusie dat al deze maatregelen in het jaar 2100 de temperatuur op aarde met minimaal 1/20e en maximaal 1/6e graad Celsius zullen beperken. Dat is zo weinig, dat geen mens het zal merken. Maar dat onmerkbare temperatuurverschil zal wereldwijd zo onnoemlijk veel miljarden kosten dat je verstand er bij stilstaat.
Aldus Pieter Lukkes.
Hugo,
inderdaad hybrides van 2000 kg laten rond rijden ipv een kleine benzine is onzin.
Het is inderdaad een probleem dat een overheid winnaars en verliezers kiest. Minder regeltjes en minder bemoeienis van de overheid dus (ik lijk wel liberaal)
Nu even een opbouwend initiatief hoe dan wel de uitstoot van CO2 te verminderen voor 2020
Vol inzetten op kernenergie. Iedereen die deze optie afwijst heeft een andere agenda dan CO2 uitstoot reduceren.
Bleeker,
vol inzetten op kernenergie geeft een energie reductie vanaf 2030 (10 jaar later dan afgesproken) en natuurlijk tegen hogere kosten dan wind op land.
Lijkt me een domme keuze
Het is natuurlijk dom om te kiezen voor een 24/7 betrouwbare, CO2 loze vorm van energie.
JvdH
wind in ieder geval niet.
https://www.youtube.com/watch?v=9P1atl55YbM
Want?
Omdat er een filmpje is op het internet?
Wat een diepgang
Een filmpje met daarin het beeld van energiedeskundigen en de problemen waarmee ze te maken krijgen.
Heel duidelijk dacht ik.
Dat jvdH dat niet snapt zegt wel iets over de kwaliteit van zijn inbreng.
@Janos:
Beperk woon-werkverkeer, wonen waar je werkt.
Wel zeer ruime verhuisvergoeding (een nuttige subsidie).
Herinrichting industrieterreinen, inclusief aantrekkelijke woningen voor werknemers en aangename omgeving zonder windturbines.
Kost miljarden, echter effectiever dan “hernieuwbaar”.
Klinkt verstandig (behalve dat de meeste mensen natuurlijk geen enkel probleem hebben met windtribunes)
@Janos:
Je moet welhaast een beperkte kennissenkring hebben. Ik ken moleneigenaars die “kassa” roepen en natuurliefhebbers die het maar niets vinden. Vanzelfsprekend zijn mijn kennissen met een technische achtergrond mordicus tegen.
jvdheijden
Waarom CO2 verminderen. Hoe meer CO2, hoe groener de aarde.
Frans Franken,
Hoe meer CO2 hoe hoger de zeespiegel
O ja vandaar dat de zeespiegel niet sneller stijgt dan de laatste millennia. Zie bv. de NOAA data van 2015: https://wattsupwiththat.com/2016/05/28/2015-updated-noaa-tide-gauge-data-shows-no-coastal-sea-level-rise-acceleration/
Dat terwijl de ‘missing heat’ van de toegenomen CO2 ‘forcing’ volledig door de oceanen zou zijn opgenomen. Waar zie ik de thermische expansie door deze ‘ocean warming’?
Zon in juli 2016, en de AMO.
http://notrickszone.com/2016/08/09/solar-cycle-24-continues-to-be-the-weakest-in-close-to-200-years-climate-models-overstate-co2/#sthash.aiz1I7T0.dpbs
Als een zakelijk rijder geen bijtelling hoeft te betalen voor zijn stekker hybride of elektrische auto levert het gebruik hiervan geen co2 besparing op. Immers, het geld dat hij overhoudt, besteedt hij toch wel. Vrijwel alle uitgaven die wij doen veroorzaakt co2 uitstoot. Van een uitstapje per auto naar een recreatie gelegenheid tot een vliegvakantie of vaker aanschaffen van kleding.
Is geen subidie hetzelfde als geen belasting (BPM / BTW) heffen? Dus de sigaar uit eigen doos wordt weer ingenomen….??
sorry, ik bedoelde: is de subsidie hetzelfde als géén belasting heffen??
[kosten/baten analyse]
het doel (redding van de planeet) is dermate verheven is dan verantwoording van gelden gewoon ongepast is. Oftewel, wij constateren sterke ideologische verblinding.
Aan de lopende band. Het is ronduit verbijsterend dat zoiets in een toch hoog ontwikkeld land kan voorkomen. Ons mensbeeld behoeft bijstelling. De middeleeuwen liggen nog niet zo ver achter ons.
David,
Kam eens met een voorstel hoe dan wel met maximaal resultaat en minimale bemoeienis van de overheid.
En inderdaad dat onze 2e kamer domme beslissingen neemt is duidelijk, dat we veel beter en goedkoper 10 jaar geleden de Duitse EEG hadden kunnen kopiëren is wel duidelijk
De VVD heeft een “blind-eye” gedaan naar de stekkerauto, die de PvdA graag wilde! In ruil kreeg de VVD bij de coalitie-onderhandelingen in het kabinet Rutte het behoud van de km-registratie en nul fiscale bijtelling voor deze (grote) categorie leaserijders / VVD-stemmers. https://en.wikipedia.org/wiki/Turning_a_blind_eye
Echter volgend jaar mei zijn de 2de kamer verkiezingen en wil de VVD in haar verkiezingsprogramma af van de subsidies op zogenaamd “duurzame” producten/maatregelen, die nagerekend / bewezen niets voor het klimaat betekenen.
We vergeten het bijna de 2012 VVD-verkiezingsmotto met “opwarmingscriticus” Rene Leegte : “Windenergie draait slechts op subsidies”. Dat motto wordt weer van stal gehaald!
Net zoals in 2012 zijn de beloftes van de VVD niks waard. Er wordt hooguit wisselgeld gecreerd.
Goh,
wilde de PvdA graag een stekkerauto? Ik vind het meer een VVD speeltje (lekker weinig bijtelling op een grote asobak)
Lekker he Janos.. Allerlei idiote mileu regels verzinnen en als blijkt dat ze niet werken de initiele tegenstanders de schuld geven. #koekoek
Soepie,
van wie was het voorstel om stekkerauto’s een lagere bijtelling te geven? Ik vind het geen PvdA oplossing, maar je kan me overtuigen, kom met een bron.
Alles is de schuld van links is natuurlijk leuk om te zeggen, maar natuurlijk gewoon een leeg punt
Linkse hobbies komen doorgaans niet uit een rechtse koker..
Lage bijtelling voor lease auto’s lijkt me een rechtse hobby en geen linkse
Lagere bijtelling voor auto’s die zogenaamd beter zijn voor het milieu is een “linkse hobby”.
Er is één ding dat Eric Wiebes “vergeet” te vertellen. Die 6 miljard is grotendeels naar belastingvoordeel voor de zogenaamde zuinige diesels gegaan….
Ach die EU/NL hetze tegen (bio-?)diesel, dat is slechts een “duurzame” stofwolkje met een statistisch verzonnen (maar onmeetbaar) “leeflanger” medisch-argument, als je constateert dat wereldwijd de scheepvaart nog 9o% op zwarte stookolie loopt. Ook daar is een echt klimaat-duurzame-roetloze-CO2-loze-oplossing te bedenken voor/door mini-kerncentrales-scheepsturbines zoals thans beschikbaar zijn bij Toshiba, Siemens en General Electric. Je houdt de echte economische-technische vooruitgang niet tegen, ondanks de “duurzame” GreenPeace-idiotie en kernenergieban, die thans helaas gemeengoed is in de politiek.
[GreenPeace-idiotie en kernenergieban, die thans helaas gemeengoed is in de politiek.]
2 okt. houdt het KIVI het “weekend van de wetenschap” alwaar prof. Kloosterman over de thorium reactor zal verhalen. Geen politiek, maar toch…..
Die auto’s blijven doorgaans twee tot drie jaar in de lease. Vervolgens komen ze op de markt. Omdat er in Nederland bij privé gebruikers een beperkte vraag is naar dat soort auto’s vanwege de hoge wegenbelasting, worden dat soort auto’s geëxporteerd.
Nu komt het, de BPM wordt uitgesmeerd over 96 maanden. Als je dus een diesel na 36 maanden exporteert, krijgt de buitenlandse koper de resterende 60 maanden BPM uitgekeerd van de belastingdienst. Hoe gek wil je het hebben, we belasten dat soort auto’s als natie eerst zwaarder om later weer veel belasting aan “buitenlanders” terug te mogen betalen.
Herman
Wiebes heeft het duidelijk over belastingvoordeel voor stekker auto’s.
Ga hem maar even vertellen dat hij er compleet naast zit.
Het was zeker subsidie voor fossiel. Stroom komt voor meer dan 80% van onze fossiele centrales.
Wiebes heeft het over belastingvoordeel voor stekker auto’s maar doet daarbij net alsof die 6 miljard alleen daar aan te wijten is. En dat klopt dus niet. https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/14/6-miljard-uitgegeven-en-nul-klimaateffect-3692694-a1516274
Overigens is het nieuws over de geldverslindende autoregelingen niet nieuw. Duik nog eens even in de kranten berichten van 2014 naar aanleiding van rapport van de rekenkamer dat maatregelen tussen 2007 -2013 5 miljard aan belastingderving gekost hebben….
Geweldige reacties.
Nu even terug naar de kern.
Stekkerauto’s sparen geen co2 uit.
Dat was ook uit onderzoek in 2012 volledig duidelijk maar daar wordt niets mee gedaan.
De informatie wordt genegeerd en er wordt er een beleid doorgezet wat uiteindelijk miljarden kost.. Om met Herman te spreken de politiek heeft gekozen.
Nu komt achteraf nadat hij er absoluut niet meer omheen kan Wiebes met de volgende boodschap.
Het beleid heeft, zoals van het begin af aan duidelijk had kunnen zijn, niet gewerkt 6 miljard is uitgegeven zonder enig effect op de co2 reductie. Intussen wordt op zorg bezuinigd, bejaarden zitten met de ellende. Bedenk eens wat er met 6 miljard in de werkelijke wereld gedaan zou kunnen worden.
Hij schuift het af op zijn voorganger uit de informatie van zijn voorganger was dit niet zichtbaar. Hoezo informatieplicht richting 2e kamer.
Er zijn kabinetten op minder gevallen.
Uit veel signalen blijkt dat dit het topje van een ijsberg is.
Lees nu de commentaren van Janos en Herman er eens op na dat geeft een heel duidelijk beeld.
Er is dus wel degelijk CO2 besparing (zie link van Herman), maar wel hele dure.
En inderdaad er is een behoorlijk waterbed effect, maar dat komt natuurlijk ook gewoon door de rechtse oplossing van de CO2 handel in plaats van een belasting in te voeren op CO2
Je waardeloze reacties stoppen bespaart ook (heel weinig) CO2, Heijden. Als het heel duur is en daarbij heel weinig klimaatnut heeft, dan is dat feitelijk/virtueel het einde van stekkerauto’s. Nou, Wiebes is geen duurzame kwiebes, zoals Heijden.
Polaire vortex (SH) op een hoogte van ongeveer 27 km.
https://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/10hPa/orthographic=-213.37,-31.90,600
Temperatuur op een hoogte van 3,5 km.
https://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/700hPa/overlay=temp/orthographic=-213.37,-31.90,600
Verdeling van ozon op een hoogte van 27 km.
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/stratosphere/strat_a_f/gif_files/gfs_t10_sh_f00.png
@ ren 12.39 pm
Wat heeft dit met auto’ s te maken waarover deze blog gaat.
Je kunt het net zo goed over geiten hebben, maar dan wel off topic.
Hugo stelt dat stekker auto’s geen CO2 besparen en dat dit zou blijken uit onderzoek. Nu weet ik niet welk onderzoek Hugo gelezen heeft maar uit alle onderzoeken die ik gelezen heb blijkt dat zijn bewering niet klopt. Ook uit de TNO rapporten blijkt dat er sprake is van CO2 emissie reductie bij elektrisch rijden. De reden kent grotendeels een taalkundige oorzaak wat we snel kunnen oplossen. Hugo heeft het namelijk over plug-in hybride’s maar vergeet daarbij de echte EV’s daarvan uit te sluiten. Uit alle onderzoeken blijkt toch echt dat echte EV’s veel minder CO2 uitstoten dan fossiele auto’s. Waar we het hier dus over hebben zijn de plug in hybride’s. En ja, daarvan is ingezien dat de besparing dermate minimaal is dat het geven van grote kortingen op bpm en bijtelling ridicuul overkomt. Volgens mij is vriend en vijand het daar toch wel over eens? En maatregelen zijn al in gang gezet. Zo zal de aanschafbelasting van de Outlander stijgen van €439 in 2016 tot €2306 in 2020 en die van de Porsche Cayenne hybride van €649 naar €10.527. Ook de bijtelling zal stijgen.
Nog even iets over de kern van het blog. Zelf zoek ik de kern altijd in de kop van een stuk en/of in de daaronder geplaatste inleiding. Wat betreft de kop: ” de subsidie kraan gaat dicht” heb ik de volgende opmerkingen:
1. Volgens velen alhier is belastingderving niet hetzelfde als subsidie. Dat krijg ik althans regelmatig in mijn schoenen geschoven als ik subsidie met hypotheek rente aftrek vergelijk. En nu is belastingderving wel weer gelijk aan subsidie? Kan iemand mij dat uit leggen?
2. Sinds het rapport van de rekenkamer in 2014 is de genoemde kraan al voor een groot deel dicht gedraaid.
@Herman:
Ik ben geen fiscalist (iemand?), maar als een zekere belastingopbrengst afhangt van aftrekposten en die aftrekposten wijzigen, dan is er sprake van derving als de belangopbrengst lager uitvalt.
Subsidie wordt verleend aan het leveren van goederen en diensten en private inkomens die anders niet geleverd en aangeboden zouden worden vanwege een marktprijs of om een bestaansminimum te garanderen.
Borging door de Staat vanwege strategisch economische belangen (zoals energievoorziening) zou je kunnen zien als slapende subsidie.
Correctie: “belangopbrengst” moet “belastingopbrengst” zijn.
Boels: Waar zou jij in dit geval dan voor kiezen: Subsidiekraan of Belastingkorting? Volgens mij is er in beide gevallen sprake van financiële regelingen bedoelt om een bepaalde ontwikkeling te stimuleren.
Vruggink heeft gelijk, subsidies en fiscale aftrekposten dienen een zelfde doel: “stimuleren”. Echter subsidies aan “duurzame” maatregelen die niks aan klimaatbeheersing bijdragen is onzin. Hypotheekrente aftrek is van een andere orde, appels en peren dus.
@Herman:
‘Waar zou jij in dit geval dan voor kiezen: Subsidiekraan of Belastingkorting? Volgens mij is er in beide gevallen sprake van financiële regelingen bedoelt om een bepaalde ontwikkeling te stimuleren.”
Als er al gestuurd moet worden voel ik meer voor een aftrek van een deel van investeringen en kosten van onderzoek en ontwikkeling.
Dan is investeren, onderzoek en ontwikkeling een private zaak; dan ligt het risico niet bij de Staat (en alle burgers).
Bovendien wordt vrijwel dagelijks aangetoond dat overheden niet zijn toegerust om te investeren en om onderzoek en ontwikkeling te doen.
“Hernieuwbaar” acht ik een kenmerkend voorbeeld.
Toyota komt/is met waterstof auto, ook een zeer overbodige ingewikkelde techniek met zeer lage energetische waarde (LPG is veel effectiever) geen enkel klimaatnut en dus een geheel onterecht “duurzaam” predicaat. Energiedichtheid vergelijking van waterstofcel / waterstof / LPG: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid. Het wordt weer vissen naar “groene” subsidie
Herman
Ik ben ongeveer 2,5 jaar met dit dossier bezig.
De uitspraak van de nationale ombudsman over elektrisch rijden is daar een uitvloeisel van.
https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2015-132
Daarbij is gebleken dat er ook bij TNO geen gericht onderzoek is gedaan naar de co2 voordelen van elektrisch rijden.
Op mijn verzoek heeft TNO aangegeven dat er alleen sprake is van fact sheets en dat die niet gezien kunnen worden als een gedegen wetenschappelijk rapport maar een mening van “deskundigen”
Dit schrijft TNO daarover:
De actieradius is in de praktijk kleiner dan door de autofabrikanten wordt opgegeven. Dit is op zich niet nieuw maar nu hebben we een jaar lang echt kunnen meten wat het verbruik wel is, inclusief wind- en temperatuurinvloeden. Met een werkelijk gemiddeld gemeten verbruik van 187 Wh/km en met een accucapaciteit van 16 kWh komen de Mitsubishi i-MiEV en de Peugeot iOn op een gemiddelde actieradius van 85 kilometer. Dit komt neer op 57% van de door Mitsubishi en Peugeot opgegeven actieradius van 150 km.
De Nissan Leaf heeft een werkelijk gemiddeld gemeten verbruik van 235 Wh/km, hetgeen met een accucapaciteit van 24 kWh neerkomt op een gemiddelde actieradius van 102 kilometer. Dit is 64% van de door Nissan opgegeven actieradius van 160 km. Die verschillen in verbruikscijfers worden deels verklaard doordat energieverbruik onder ongunstige weersomstandigheden wel 50% hoger kan zijn (in deze praktijkproef) dan onder gunstige weersomstandigheden.
Gemiddeld gebruiken elektrische auto’s dan ook veel meer stroom per afgelegde afstand als is opgegeven.
In de praktijk draaien deze auto’s op stroom uit het stopcontact.
De productie van deze stroom komt voornamelijk tot stand met fossiele centrales en nog geen 6% stroom uit zonnepanelen en windmolens. De co2 productie uit die mix zit op dit moment ongeveer op 500gram per KWh
Er is dan ook vrijwel geen milieuvoordeel.
Wat betreft het woord subsidie daar is regelmatig discussie over.
Elektrisch rijden wordt gesubsidieerd ( laadpalen, directe subsidie kijk maar naar Den Haag) ook zie je veel belastingkorting maar dat is belastingkorting die specifiek autobelastingen betreft.
Dat er nu maatregelen in gang gezet zijn zegt niets over de grote blunder die is gemaakt.
Ik heb je link gelezen en neem aan dat jij meneer M bent. Naar mijn indruk is je klacht van A tot Z volledig gegrond. Zo oordeelde ook de ombudsman. De website van RVO gaf onjuiste, onvolledige c.q. gekleurde informatie. Maar de klacht gaat over RVO en niet over het TNO rapport. Wat het TNO rapport betreft is je opmerking dat het hier gaat om deskundigen en niet om wetenschappers m.i. ook terecht. Zo gaf ook TNO toe. Het is echter niet zo dat het TNO rapport daardoor onjuist is. Dat is ook niet wat de ombudsman stelt. Bovendien: Er zijn wereldwijd wel meer onderzoeken gedaan. Als je er al zo’n lange tijd op gezeten hebt Hugo dan neem ik aan dat je ook verslag kan doen van die rapporten?
Tot slot een opmerking: Op zich mooi dat je al een tijdje met dit dossier bezig bent Hugo, maar de lengte van de tijdsduur dat je op iets “zit” is denk ik niet van doorslaggevende betekenis in een discussie en eigenlijk een drogreden.
RVO en TNO waren/zijn één het het zelfde toch? Volgens mij was A. Rörsch daar directeur in jaren 70~80!
Herman
Ik heb een praktijkonderzoek genoemd waar je de informatie kunt vinden.
zie hierboven de link in de tekst.
“TNO heeft een aantal rapporten uitgebracht in 2012. Een daarvan was het rapport TNO 2012 R10624 Afsluitende rapportage praktijkproef elektrisch rijden RWS.”
De genoemde TNO rapporten heb ik gelezen. Uit de door jou specifiek genoemde rapport ” TNO 2012 R10624 Afsluitende rapportage praktijkproef elektrisch rijden RWS.” lees ik het volgende in de samenvatting: ” werd netto 15,1 ton CO2 vermeden” Wat ook in de samenvatting staat is dat inderdaad de fabrikanten de actieradius rooskleuriger voorstellen dan in werkelijkheid wordt gehaald. Op zich is dit niet nieuw en neemt helemaal niet weg dat volledig EV’s wel degelijk CO2 uitstoot verminderd. Natuurlijk kan je er wel wijzen dat veel afhankelijk is van het gebruik en rijstijl. Het ontgaat mij eerlijk gezegd dat je genoemde referentie aantoont dat volledig EV’s geen CO2 besparen….
Herman
Wat beter lezen.
Je kunt uitrekenen op basis van deze praktijkproef hoeveel km er werkelijk op een KWu gereden wordt.
Ik heb die tekst zeker gelezen maar ik kan nergens vinden hoe ze aan de vermeden co2 komen.
Als we rekening houden met de verbruikscijfers uit deze praktijk en de co2 productie per opgewekte KWu dan zie ik geen vermeden co2 t.o.v. de spaardiesel..
Ik heb alle informatie naar de nationale ombudsman gestuurd en hij zal je ongetwijfeld daaraan kunnen helpen.
Ook heb ik ook een praktijk onderzoekje gedaan.
Daaruit blijkt dat de gemiddelde elektrische auto 4,8 km rijdt op een kWh
De uitstoot op dit moment uitgaande van de mix van bronnen op het net is dat na de toename van het aandeel kolen de afgelopen periode ongeveer 500 gr per kWh
Het verslag van mijn praktijkonderzoek kun je hier vinden.
http://www.groningerkrant.nl/2014/04/longread-de-elektrische-auto-wel-zon-goed-idee-een-praktijkbenadering/
Verder heb ik mijn ervaring en info rondom dit bezwaar op schrift gesteld.
http://www.groningerkrant.nl/2015/11/wat-vooraf-ging-aan-de-uitspraak-van-de-nationale-ombudsman-over-elektrisch-rijden/#more-49903
Wat je grosso modo steeds duidelijker kunt constateren is dat er bij steeds meer aspecten van het opleggen van hernieuwbaarheidsmaatregelen haperingen optreden. Elektrisch rijden is er één van. Het bekvechten om tienden van procenten, een paar ton CO2 meer of minden, een paar honderdsten van een graad of dergelijke, is kenmerkend voor falende technieken waar hernieuwbaar zich van bedient. Windmolens zijn uitontwikkeld, zonnepanelen staan nog te veel in de kinderschoenen om massaal toe te passen en biomassa is terug naar de Middeleeuwen. In 2020 gaat ook hier de subsidiestekker eruit. Het beeld is logisch en duidelijk: hernieuwbaar zal fossiele en kernenergie nimmer kunnen vervangen. Deze laatste is met kop en schouders de goedkoopste vorm van energieopwekking. Alleen, doordat kernenergie zo buitenproportioneel is gedemoniseerd waardoor al even absurde eisen door investeerders worden gesteld, wordt het scheve kostenbeeld in stand gehouden dat echter ver van de werkelijkheid staat. Men raadplege de vermogensdichtheid. Bovendien, en dit is pas echt kwalijk, worden miljarden verspild aan die nutteloze hernieuwbare energievormen i.p.v. aan een veel nuttiger bestemming als innovatieve en levensvatbare energievormen zoals thorium en de vierde generatie kerncentrales, laat staan kernfusie. Ik ben verbijsterd door het pleiten voor zulke nutteloze energievormen, welker voordelen slecht in de fantasieën van de bedenkers bestaan zoals hernieuwbaar en het bekvechten over klimaatmodellen die overduidelijk niet doen wat er van verwacht wordt. Kortom: de kracht van groepsdenken en morele paniek met cognitieve dissonantie als gevolg. Ik vind dit een zorgwekkende gang van zaken die de kracht van Europa sterk zal ondermijnen.
Wegens technische problemen namens Jeroen Hetzler.
Wat je grosso modo steeds duidelijker kunt constateren is dat er bij steeds meer aspecten van het opleggen van hernieuwbaarheidsmaatregelen haperingen optreden. Elektrisch rijden is er één van. Het bekvechten om tienden van procenten, een paar ton CO2 meer of minden, een paar honderdsten van een graad of dergelijke, is kenmerkend voor falende technieken waar hernieuwbaar zich van bedient. Windmolens zijn uitontwikkeld, zonnepanelen staan nog te veel in de kinderschoenen om massaal toe te passen en biomassa is terug naar de Middeleeuwen. In 2020 gaat ook hier de subsidiestekker eruit. Het beeld is logisch en duidelijk: hernieuwbaar zal fossiele en kernenergie nimmer kunnen vervangen. Deze laatste is met kop en schouders de goedkoopste vorm van energieopwekking. Alleen, doordat kernenergie zo buitenproportioneel is gedemoniseerd waardoor al even absurde eisen door investeerders worden gesteld, wordt het scheve kostenbeeld in stand gehouden dat echter ver van de werkelijkheid staat. Men raadplege de vermogensdichtheid. Bovendien, en dit is pas echt kwalijk, worden miljarden verspild aan die nutteloze hernieuwbare energievormen i.p.v. aan een veel nuttiger bestemming als innovatieve en levensvatbare energievormen zoals thorium en de vierde generatie kerncentrales, laat staan kernfusie. Ik ben verbijsterd door het pleiten voor zulke nutteloze energievormen, welker voordelen slecht in de fantasieën van de bedenkers bestaan zoals hernieuwbaar en het bekvechten over klimaatmodellen die overduidelijk niet doen wat er van verwacht wordt. Kortom: de kracht van groepsdenken en morele paniek met cognitieve dissonantie als gevolg. Ik vind dit een zorgwekkende gang van zaken die de kracht van Europa sterk zal ondermijnen.
Laten we doorgaan op praktijkvoorbeelden. Neen een Tesla met een ‘sportieve’ bestuurder op kolenstroom en vergelijk deze met een zuinige kleine diesel. In dit vergelijk stoot de laatst genoemde 3 tot 5 keer minder CO2 uit dan de Tesla op kolenstroom. Andersom, vergelijk een kleine EV met zuinige rijstijl op atoomstroom met een grote slurpende benzine auto. Onderzoeken moeten het doen met gemiddelden en aannames voor gebruik. Ik heb niet het idee dat onderzoekers het verbruik in de praktijk negeren. Stimulerende fiscale maatregelen om CO2 te reduceren in het vervoer zou op de korte termijn alleen gericht moeten zijn op zuinige diesel en autogas indien de meeste reductie het criteria is. Echter er is ook een toekomst visie. Wil je van het fossiel af in het vervoer dan zal je toch wat moeten doen.
Herman
Als je van fossiel af wil wat zie jij dan als oplossing om voldoende betrouwbaar en goedkoop energie te produceren en hoe denk je dat een elektrische auto daar in past?
Geen idee. Dat zal nog moeten blijken. Op zich is het goed dat overal ter wereld gezocht wordt naar nieuwe vormen van energie opwekking. Duurzame energie is het ideaal plaatje maar er zijn duidelijk nog heel wat doorbraken nodig. Of de EV echt iets kan worden? We zien dat als een ontwikkeling toegevoegde waarde heeft en in speelt op een behoefte dat het snel kan gaan. Zie bijvoorbeeld de elektrische fiets, in korte tijd is dat booming geworden. Een Tesla heeft een duidelijke markt en toegevoegde waarde. Echter het is een niche. Dat bepaalde ontwikkelingen zullen stranden is zeker. Het alternatief? Niets doen en op handen zitten. Daar komen we niet verder mee. En alleen maar onderzoeken is ook niet genoeg. Praktijk ervaring is nodig om verder te kunnen ontwikkelen.
Even snel de historie van de bijtelling van leaseauto’s (ik zag het hierboven langs komen). In 2001 is de bijtellingsregeling onder het kabinet Kok II ingevoerd, grotendeels gebaseerd op de adviezen van de commissie Stevens.
In 2008 (Balkenende IV) is op een initiatief van Tineke Huizinga (Christen Unie) het eerste voorstel gedaan voor de invoering van de ‘Milieudifferentiatie autobelastingen schoon en zuinig’.
Aha! Nou komt het ware motief van vanderH aan het licht:
“Hoe meer CO2 hoe hoger de zeespiegel”
VanderH is dus bang voor natte voeten! Het is dus ANGST die regeert!
Komt ie nog maar weer eens: MASSA.
Ik heb het sommetje al eerder eens gemaakt maar komt ie nog een keer:
1 kuub lucht weegt ca 1300 gram.
De hoeveelheid man-made CO2 (100 ppm) daarin weegt ca 0,13 gram.
(100/1000000 * 1300 = 0,13 gram)
1 kuub water weegt ~1000 KILOgram. (is een miljoen gram)
1 kuub rots/aarde/beton/staal/klei/steen/asfalt etc weegt ca 2400 KILOgram. (=2,4 miljoen gram)
De massa verhouding van CO2 versus water is dan:
0,13 / 1000000 = 0,00000013. In procenten: 0,000013%
Gemiddelde diepte van de oceanen is 3926 meter.
Bij toename van 100 ppm stijgt de zeespiegel dan: 0,00000013 * 3926 = 0,00051038 meter oftewel 0,051038 centimeter!
Dat is een halve millimeter per stijging 100 ppm CO2.
MITS al deze CO2 door zeewater wordt opgenomen. Wat niet zo is, dus ook die halve millimeter kun je gerust door 2 of meer delen.
Dit alles op basis van massa/molecuulverhoudingen.
Maar daarmee ben je er nog niet, want hoe warmer het klimaat hoe meer CO2 UIT zeewater zal komen. Waardoor het waterpeil juist DAALT.
Verder zal de zee bij verwarming ook nog eens veel meer algen en overig ‘groen’ aanmaken waardoor niet alleen op die manier CO2 zal worden afgevangen, maar tevens de visstand zal toenemen en uiteraard ook het aantal walvissen. En zeehondjes. En die vinden we met zijn allen dan weer heel erg liev!
Behalve vanderH. Die haat kennelijk walvissen. En schattige zielige lieve zeehondjes. En natte voeten. Foei vanderH!
En even anders ge/berekend: volgens RTL was de jaarlijkse totaal uitstoot van CO2 32 miljard ton. (zie: ook zij rekenen in massa, hoeveelheid moleculen dus)
‘De totale hoeveelheid water op aarde heeft een volume van 554 miljoen kubieke kilometer. 507 miljoen kubieke kilometer is zeewater.’
http://www.lenntech.nl/water-trivia-feiten.htm
1 kubieke kilometer water weegt 1 miljard ton. (1000 x 1000 x 1000 ton)
Dus 507 miljoen kubieke kilometer water weegt samen 507 miljoen miljard ton.
Dus: we verstoken aan CO2 qua massa een equivalent van 32 kubieke kilometer aan water. Dit is een blok water van ongeveer 3,5 bij 3,5 bij 3,5 km hoog/breed/lang.
Deze 32 kuub aan massa staat in verhouding tot alle zeewater als 32 staat tot 507 miljoen = 32: 507.000.000 = 0,00000006311
De toename van (extra) massa in water kan dus nooit meer zijn dan 0,000006311%
Zeespiegelstijging zou dan op basis van massa 0,00000006311 * 3926 = 0,0002477 meter zijn is 0,02477 centimeter = 0,2 millimeter.
Dit alles bij 32 miljard ton jaarlijkse uitstoot CO2 én 100% opname in zeewater.
Maar zie je het voor je? Qua massa CO2 uitstoot is deze te vergelijken met een blok water (of ijs desnoods) van 3,5 x 3,5 x 3,5 kilometer water wat over de gehele wereldzeeen wordt uitgestrooid. Nou ja, iets minder dan de helft hiervan ongeveer geloof ik want niet alles belandt in zee. En dit kun je dan weer door 3 delen als die CO2 dan weer vrij komt als algen deze CO2 opeten. En ietsje later moet je hier dan weer 1000 walvissen bijtellen. Want die eten dan die algen weer op.
Trouwens een walvisscheet liegt er ook niet om heb ik begrepen.
En die van ijsberen zijn al helemaal niet te nakken heb ik gehoord.
Dus doe er in mijn berekeningen maar een kuub CO2 bij.
Dus vanderH: busted!
Maar ik zou maar sandalen kopen ipv lieslaarzen.
En wandel eens wat vaker in het bos. Zit allemaal zuurstof in, da`s goed voor helder denkvermogen.
But seriously: die God heeft AL die kringlopen, interacties en buffers maar waanzinnig mooi in elkaar gezet. Ook de hoeveelheden ‘kloppen’. Zo niet, was het leven allang uitgestorven. Maar als je één kringloop over het hoofd ziet, zoals bliksem of aardstraling, tja, dan kun je elk scenario/computermodel verzinnen waarop de machine zou kunnen vastlopen of een ‘runaway system’ zou kunnen worden.
En dat doet het al miljoenen jaren niet, dus waarom zou het dat ineens nu wel doen?
En al die aardolie en zo waren vroeger gewoon planten en dooie dino’s . Toch?
Water dat warmer wordt zet uit, ijs dat warmer wordt smelt en de laatste keer dat het CO2 nivo zo hoog was als nu was de zeespiegel een stuk hoger.
Duurt nog even want het opwarmen van een oceaan gaat niet zo snel.
Hoeveel mensen liepen er trouwens rond toen er dino’s op deze aarde rond liepen?
Het smelten van ijs is toch meer het probleem?
Citroen verzoeken de 2CV4 weer in productie te nemen.
CO2 uitstoot per km gem. 45 mg.
Een auto met een lagere waarde bestaat niet.
Herman
Appels met peren vergelijken.
Een elektrische fiets heeft een grote toegevoegde waarde t.o.v. een gewond fiets.
Mijn kleinzoon heeft er een poosje op gereden en zag dat wel als oplossing voor de rit naar school straks dagelijks 32 km.
Een tesla is letterlijk een onding.
Gigantsich vermogen, dikke accu en een hoog stroomverbruik.
Co2 uitstoot 500 gram per kwu en dat bij stroom uit ons stopcontact waarin ook wind en zon is meegenomen.
Een zeer zware auto met veel fijnstof productie van de slijtage van wielen en banden en het wegdek.
“Elektrische auto veroorzaakt evenveel fijn stof als conventionele auto omdat …
Analyse op basis van bestaande literatuur”
http://www.tmleuven.com/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf
Een alternatief voor veel kosten en geen baten is inderdaad “beter op je handen gaan zitten”
Dat vervuilt minder en je houdt je geld op zak.
Een nog beter alternatief is fundamenteel onderzoek naar echte oplossingen.
” Een elektrische fiets heeft een grote toegevoegde waarde t.o.v. een gewond fiets. ” Dat was nu net mijn punt Hugo….. En dat bedoelde ik ook te zeggen over de Tesla. De Tesla heeft een afzet markt gevonden onder mensen die dat kunnen betalen. Hier gaat het om imago. Het Imago van de Tesla is lekker snel kunnen wegtrekken en dus kan je de blitz maken. Imago staat natuurlijk nummer 1 als het gaat om toegevoegde waarde. Met CO2 reductie heeft dat zoals ik in mijn voorbeeld ook al aangaf niets te maken …. Wat je zegt, gigantisch vermogen, dikke accu en een hoog stroomverbruik. De Tesla heeft een voortrekkers rol. De modellen voor de grote markt die echt het verschil kunnen maken moeten nog komen. En als die er niet komen dan denk ik dat de EV ontwikkeling ergens de komende jaren gaat vastlopen.
Als het gaat over een imago heb je geen stekkerauto nodig zeker niet zo’n zware stroomslurpende en fijnstof uitbrakende tesla.
Zo werkt imago building….
http://www.ad.nl/auto/lange-rijen-in-nederland-voor-onbekende-nieuwe-tesla~acaaacf0/
wat fijnstof betreft doe ik nu geen uitspraak maar dit artikel van de telegraaf is duidelijk genoeg: http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/23311606/__Elektrische_auto_produceert_bijna_net_zo_veel_fijnstof_als_benzinewagen__.html
Maar dat is de telegraaf zullen velen gaan roepen dus hier een pdf van het onderzoeksrapport ut Leuven.
“Elektrische auto veroorzaakt evenveel fijn stof als conventionele auto omdat …
Analyse op basis van bestaande literatuur (uitgebreider artikel in verkeersspecialist 204) 08-11-2013 (update van 10-11-2014 – aanvulling literatuurlijst)
Bruno Van Zeebroeck ”
http://www.tmleuven.com/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf
Wiersma, ik vind het een geweldig betoog.
En wat die hybride auto s betreft, dat is met stip het lulligste product wat momenteel te koop is,
Wel fijne accu s trouwens voor opslag van energie van zonnecollectoren voor huishoudelijk gebruik.
Vooral in gebieden waar je geen andere stroomvoorziening hebt.