Salomon Kroonenberg.
Na de publicatie van de ‘Menselijke maat’, is de Delftse aardwetenschapper (geoloog), Salomon Kroonenberg, onlangs met een nieuw boek gekomen: ‘Spiegelzee‘.
Afgelopen zondag werd daaraan op WNL (presentator: Rik Nieman) aandacht geschonken – een zender die eerder de duurzaamheidssceptica Marianne Zwagerman podium gaf, hetgeen een zeldzaamheid is in het vaderlandse TV-landschap. Daar kan de NOS met haar onophoudelijk, eenzijdige klimaatalarmisme – in flagrante strijd met de mediawet – een voorbeeld aan nemen.
Zie hier (vanaf ong. 35 minuten).
Salomon Kroonenberg (Salle voor intimi) is altijd gefascineerd geweest door de geologische tijd. De aarde is oud, terwijl wij mensen als soort nog slechts 150.000 jaar op de aarde rondlopen. We komen nog maar nèt kijken. We zijn niet meer dan het laatste likje verf op de top van de Eiffeltoren, zoals Mark Twain het uitdrukte. Aldus Kroonenberg.
Zijn vorige boek, ‘De menselijke maat’, heeft veel succes gehad, met name vanwege de relativering van de klimaatproblematiek. Kroonenberg noemt zich overigens geen klimaatscepticus maar klimaatrelativist. Hij vindt het arrogant om te denken dat we als mensen aan de thermostaatknop van de aarde kunnen draaien. Hij was verbijsterd over de wijze waarop de politiek de klimaathysterie aanwakkert.
Zo schreef Simon Rozendaal in Elsevier:
In zijn boek geeft hij een treffend voorbeeld van klimaathysterie. In 2011 tijdens het Tweede Nationale Deltacongres, vraagt Kroonenberg in de pauze aan Cees Veerman, voorzitter van de Deltacommisie en voormalig CDA-minister van Landbouw, waarom de Deltacommissie in 2008 uit allerlei scenario’s over de toekomstige zeespiegelstijging het meest verontrustende (in 2100 65 tot 130 centimeter boven 1990) heeft gekozen, een die door weinig deskundigen serieus wordt genomen. Citaat uit het boek: ”Wel’, zegt Veerman, ‘anders krijg je de Deltaproblematiek niet op de agenda.’ Ik ben er nog steeds verbijsterd over. Zo misbruikt de politiek de wetenschap.”
Zie ook: ‘Wie betaalt de veerman?’.
Maar eigenlijk gaat zijn vorige boek niet over het klimaat, maar over onze gebrekkige perceptie van de tijd. Dat is ook het thema van zijn nieuwe boek over de zeespiegelproblematiek, Spiegelzee (2017). Daarin laat hij zien hoe onze verre voorouders meer dan honderdduizend jaar geleden zich al aanpasten aan zeespiegelveranderingen.
Wie zich zorgen maakt over een stijgende zeespiegel, vergeet dat de mensheid dat al eerder heeft meegemaakt. Zo’n 120.000 jaar geleden stond de zeespiegel zes meter hoger dan nu, en lag Amersfoort aan zee. In het koudste deel van de laatste ijstijd, 20.000 jaar geleden, stond hij juist 120 meter lager, en lag de Noordzee droog. De stijging die door het afsmelten van de ijskappen daar weer op volgde ging soms wel twintig keer zo snel als nu.
Salomon Kroonenberg vertelt in dit boek op toegankelijke wijze welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen en hoe we dat te weten zijn gekomen: uit opgeheven koraalterrassen, boringen in de diepzee en de Groenlandse ijskap, en ook uit vele gegevens van de Nederlandse ondergrond. De laatste zesduizend jaar is onze zeespiegel eigenlijk redelijk stabiel, en wereldwijde peilschaalmetingen van de laatste eeuw laten nog geen versnelling zien.
Voor een samenvatting van enkele hoofdlijnen van de opvattingen van Salomon Kronenberg kies ik enkele fragmenten uit zijn interview met Peter de Jaeger, EOS Magazine, getiteld: ‘Het valt wel mee met die CO2.’
Wat is het effect van CO2 en temperatuur op de zeespiegel?
Daar ben ik altijd voorzichtig mee, maar we zien het verband niet. In de vorige geologische periode was het zeeniveau 6 meter hoger zonder extra CO2 in de atmosfeer, dus helemaal in de hand hebben we het niet. Iedereen is het erover eens dat er meer broeikasgas in de lucht zit dan in de voorbije miljoen jaar. En dat wij daar in de afgelopen 50 jaar voor een derde aan hebben bijgedragen door verbranding van fossiele brandstoffen. Niemand ontkent dat. Alleen is de vraag hoe belangrijk dat is. Die zeespiegel heeft zich daar tot nu toe weinig van aangetrokken. De zee steeg altijd al 15 tot 20 centimeter per eeuw, sinds begin negentiende eeuw. Je zou verwachten met die extra CO2 in de lucht dat het zeewater warmer wordt, sneller uitzet en er meer gletsjers smelten, dat de zeespiegel sneller zou stijgen. Maar dat is nog niet bewezen.
Ander argument is dat we zien dat gletsjers zich terugtrekken,maar daaronder vind je boomstammen. Daar was dus vroeger bos. Op Alaska en op 80 plekken in de Alpen hebben ze dat aangetoond. Er komen zelfs archeologische vindplaatsen tevoorschijn in de Alpen door de smeltende gletsjers. Dat kan alleen maar betekenen dat de gletsjers in de Romeinse tijd kleiner waren dan nu.
Het IPCC roept dat het allemaal misgaat. Maar we zien niks gebeuren. Deugen de klimaatmodellen van het klimaatagentschap van de VN dan niet?
Ze simplificeren de zaak nog teveel. We snappen gewoon niet hoe het klimaat werkt. Daarom kun je geen voorspellingen doen. Een duidelijk voorbeeld is El Niño. Een warme periode die eens in de vijf jaar de kop opsteekt. We kunnen dat meten en zien aankomen, maar begrijpen niet waarom dat gebeurt. …
En wat zegt het dat de Noordpool 20 graden warmer is dan normaal?
Hoe vaak gebeurt dat? Is dat bijzonder of niet? We kijken pas sinds 1979 naar wat het noordpoolijs precies aan het doen is. En op de Zuidpool groeit het zee-ijs. Als het CO2 overal op dezelfde manier zou werken, dan zou toch ook de Zuidpool moeten smelten?
Een paar jaar terug riepen klimatologen moord en brand dat Groenland smolt. Een tijdje was de temperatuur op de ijskap boven nul geweest en er was in juni een waterplasje ontstaan. Later is dat weer vastgevroren. Dat is gewoon het weer. Eerst is het warm en dan weer koud.
Op Groenland is ook een mooie studie geweest van Deense geologen. Zij ontdekten dat de gletsjers in de jaren 1930 net zo hard smolten als nu. Maar tussen 1940 en 1975 groeiden de gletsjers weer aan, om zich daarna weer terug te trekken. Dus we zijn begonnen met metingen in een periode dat alles aan het afsmelten is. Daarom kan je niet zeggen dat alles een kant opgaat.
Het kan heel goed zijn dat over een paar jaar die trend weer naar beneden gaat.
U vergelijkt de klimaathype met die van de zure regen in de jaren tachtig.
Klopt. Toen was men serieus bezorgd over das Grosse Waldsterben. We vreesden dat wereldwijd alle naaldbossen het loodje zouden leggen. Uiteindelijk bleek het een regionaal verschijnsel dat zich beperkte tot de driehoek Oost-Duitsland, Tsjechië en Polen. Het ontstond door bruinkoolverbranding in die streek. Daardoor ontstaan zwavelzuurdruppels waartegen naaldbomen niet kunnen. Dankzij ontzwavelaars op schoorstenen is het probleem opgelost.
Het grappige is ook hier weer die tijdschaal die men hanteerde. Iemand was begonnen met de naalden te tellen. Na vijf jaar waren er minder naalden op de takken en werd alarm geslagen. Maar je kan natuurlijk niks zeggen over een boom die je vijf jaar volgt, terwijl die misschien honderd jaar oud kan worden.
Met het ozongat idem dito. Niemand weet hoe dat zich gedroeg voordat we het gingen meten.
Klimatologen moeten toch slimmer zijn en niet onnodig alarm slaan. Waarom blijven ze dat doen?
Ik wil ze nergens van beschuldigen. Want je weet hoe dat gaat, je bent jong, wilt iets voor de wereld betekenen en gaat werken aan het klimaatprobleem. Dus ga je klimatologie studeren. Je haalt je bul, promoveert, doet onderzoek en krijgt veren in je reet. Heel fijn allemaal. Maar opeens hoor je dat het misschien niet klopt. Dan raak je in een spagaat. Veel mensen kunnen dat psychisch niet aan. Neem de man die eind jaren 1990 beweerde dat de temperatuur de voorbije duizend jaar constant was en pas sinds 1850 omhoog is gegaan. Deze hockeystick curve is bedacht door Michael Mann, een boomringenexpert. Hij werd gezien als de klimaatpaus, ook door de IPCC in zijn rapport uit 2001. Maar sindsdien blijkt dat er nogal wat op af te dingen valt. De goede man is alleen nog maar bezig processen te voeren tegen mensen die het niet met hem eens zijn. Hij komt helemaal niet meer toe aan wetenschap bedrijven.
Mogen we u als klimaatscepticus omschrijven?
Ik noem mezelf liever klimaatrelativist. Want het valt allemaal wel mee met dat CO2. We zien het effect nog niet, niet op de zeespiegel, niet op de gletsjers en ook niet op het aantal orkanen voor de kust van Amerika. Na Katrina is er geen enkele orkaan meer op de kust gekomen. Terwijl volgens Al Gore de eerstkomende tien jaar na 2005 rampzalig zou worden. Ook bij tropische cyclonen zie je geen trend. Nogmaals, het valt allemaal reuze mee als je het op een ruimere tijdschaal ziet.
Aldus Salomon Kroonenberg.
Kortom, hij ziet niets in drastische maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. ‘Er zijn problemen met veel meer urgentie. Oorlogen, ziektes, hongersnoden en ondervoeding. Het klimaat staat wat mij betreft helemaal onderaan die lijst.’
Website Salomon Kroonenberg hier.
Salomon Kroonenberg: Spiegelzee – De zeespiegelgeschiedenis van de mens. Verschenen bij Atlas Contact (€ 21,99).
Voor mijn eerdere bijdragen over klimaat en aanverwante zaken zie hier, hier, hier, hier en hier.
Dat een groen kabinet beslist GEEN noodzaak is bewijst Salomon Kroonenberg maar weer eens. Dat de Nederlandse politiek en actuele coalitievorming aan de haal is met onvolwassen klimaatwetenschap en ongefundeerd klimaatalarmisme vanuit gesubsidieerde NGO’s is ook evident uit zijn analyse van de huidige staat van de klimaatwetenschap en die vanuit het IPCC. Het kenmerkende van Kroonenberg is, dat hij zeer beleefd maar stellig met feiten aantoont dat het huidige KNMI-klimaatalarmisme in Nederland feitelijk pseudowetenschap en zichtbaar politiek gedreven is. Dergelijk kritsch boek doet vooral pijn bij de alarmistische CO2-opwarmingsgelovigen, die beleefd belachelijk wordengemaakt en zal dus (te verwachten) vanuit de bekende LinksGroen-journalistiek-dogma’s als ketterij zeer bestreden worden. Boek besteld!
Je ziet heel duidelijk dat hij vooral geen wetenschappelijke onderbouwing levert van zijn mening maar een boek schrijft
Dus graag de wetenschappelijke onderbouwing voor bijvoorbeeld zijn mening dat de zeespiegelstijging niet versneld is
Wat let je om hem zelf eens te benaderen? Dan horen wij graag van jou welke argumenten/bewijzen hij aanlevert.
Hij geeft juist heel veel wetenschappelijke onderbouwing. Heb je zijn boek wel gelezen?
Natuurlijk niet. De trol roept maar wat en vraagt vervolgens aan een ander om dat te onderbouwen.
Het klimaat alarmisme is daarmee een manifestatie van klassenstrijd.
Wat een gel..l van die Henk. Wat valt er verder te onderbouwen wanneer metingen een zeer duidelijk beeld geven. Steeds babbelt Henk maar weer over wetenschappelijke onderbouwing, terwijl hij in al zijn reacties nog nooit iets wetenschappelijk onderbouwd heeft.
Werff,
“Wat valt er verder te onderbouwen wanneer metingen een zeer duidelijk beeld geven. ”
Inderdaad er is een zeer duidelijk beeld
https://tamino.wordpress.com/2017/01/30/sea-level-acceleration/
Versnelling
https://tamino.wordpress.com/2014/01/23/true-lies/
Over een nog langere periode
Ook versnelling
Dat is dus heel wat anders dan er geschreven wordt, daarom verwacht ik dan ook een wetenschappelijke publicatie als basis …..
Allemaal al lang duidelijk en uitgezocht.
Verder was de zee bij Amersfoort vroeger niet zo’n groot probleem tenslotte hadden we 120.0o0 jaar geleden nog geen haven bij Rotterdam..
Henk,
Vier ‘peer-reviewed’ artikelen:
http://notrickszone.com/2016/08/01/all-natural-four-new-scientific-publications-show-no-detectable-sea-level-rise-signal/#sthash.zRisvdoj.dpbs
Hans Labohm, je komt wel met een overkill aan links! Je zou er een dagtaak aan hebben om dat allemaal te bestuderen. Voor zover ik zie gaat het allemaal over regionale effecten.
Lees hier wat de EPA
(United States Environmental Protection Agency) zegt over zeespiegelstijging:
https://www.epa.gov/climate-indicators/climate-change-indicators-sea-level
Bart, klopt, dus niks om zorgen over te maken zoals kroonenbreg ook betoogt. Zie ook de satellietmetingen die onder de zeemetingen blijven.
Wereldwijde gemiddelden hebben niets te maken met Nederland
http://members.casema.nl/errenwijlens/co2/dcvsdenhelder.gif
“Wereldwijde gemiddelden hebben niets te maken met Nederland”
Hans Erren, als geofysicus zou je moeten weten dat dat niet waar is. In ieder geval de expantie-component (warmer zeewater zet uit) is in Nederland van invloed. Afsmelt uit het noordpoolgebied weinig, maar afsmelt op Antarctica des te meer. Dat laatste speelt nog niet zo’n grote rol. Verder grote regionale verschillen door veranderingen in zeestromingen, luchtstromingen, bodembeweging. Stijging in NL kan getemperd worden door toename van zuidenwind in onze omgeving.
Lees dit eens Bart
Onselen, Kyra van (2000) The influence of data quality on the detectability of sea-level height variations. Ph-D Thesis, Technical University Delft.
Sterk, of vreemd, dat er nog moet gediscussieerd worden over iets waar zelfs het lichtjes alarmistische KNMI heel duidelijk over is … (Al lijkt het mij meer en meer met lange, tot zeer lange, tanden … )
Zij schrijven op hun desbetreffende pagina: “Zeespiegelstijging : In de twintigste eeuw is de zeespiegel ongeveer twintig centimeter gestegen. … Langs de Nederlandse kust heeft het zeeniveau de afgelopen eeuw gelijke tred gehouden met het wereldgemiddelde. Er is geen tempoversnelling geconstateerd in de laatste decennia.” …
Er is geen tempoversnelling geconstateerd in de laatste decennia, dus … Terwijl die er volgens de gangbare theorie toch wel zou moeten zijn. De Opwarming is immers al bezig sinds het midden van de vorige eeuw.
En Hans Erren hierboven heeft natuurlijk volkomen gelijk: wijzelf dienen enkel rekening te houden met onze Noordzee.
(maar als de satelliet toch gelijk zou krijgen, beloof ik hoogstpersoonlijk aan te monsteren – als 3de stuurman bv., ik kan nog met de sextant werken – op het schip dat de onfortuinlijke Stille Zuidzeeërs van hun ondergelopen eiland moet gaan redden …)
Duc,
en wat staat er boven dat stukje???
Zeespiegel Nederland
Het heeft dus niets te maken met het wereldwijde zee nivo
En de Noordzee is geen proxy voor de wereld
Henk heeft ook nog nooit gehoord van communicerende vaten (hydraulica).
Natuurlijk wel van holle vaten (politica).
Hans, ik zie niet wat het stuk van Kyra van Onselen (2000) toevoegt. De strekking is dat er van alles komt kijken bij de nauwkeurigheid van historische peilmetingen. Dat zal best, ja.
Boels, met je reactie op Henk lijkt het erop dat je een aantal belangrijke principes van de zeespiegel(-veranderingen) niet snapt. Bijvoorbeeld zelfgravitatie? Zeestromingen? Windpatronen?
@Bart Vreeken:
Het is maar schijn omdat het zinloos is om volledig trachten te zijn tegen gelovigen. Daar zou je een langdurig concilie voor nodighebben.
Boels begrijp je dat het zeeniveau niet overal gelijk is (dus dat de wet van de communicerende vaten niet altijd geld?)
Of blijf je liever luisteren naar de holle vaten op climutgeet.nl?
Henk denkt dat natuurkundige wetten naar believen buitenspel gezet kunnen worden (wel typisch groen, alles moet wijken voor een geloof).
De wet van communicerende vaten geldt dus altijd. Het is een kwestie van tijd voordat de nivellerende stroming nul wordt en die tijd kan beïnvloed worden door andere fenomenen.
Ook in 2050 en daar zullen kenners het voor 100% mee eens zijn..
“Henk mei 11, 2017 9:53 am
Duc, en wat staat er boven dat stukje??? … ”
wel, hetgeen ik schrijf !
zie hier : https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/zeespiegelstijging
Tamino vergelijkt zeespiegelstijging gemeten met peilschalen, dus langs de kusten, met satelliet waarnemingen van het zeeoppervlak. De laatste geven hoger aan dan de eerste, maar hier kun je geen versnelling aan ontlenen. Er worden dan appels en peren vergeleken.
Het lijkt me het beste om de satellieten te ijken aan de peilschalen en dan een gecombineerde reeks te maken. De satellietschalen moeten dan circa een factor 2 naar beneden worden bijgesteld.
Of Erik probeert weer wanhopig om de feiten zover aan te passen dat ze weer binnen zijn mening passen
Alles om maar niet toe te geven dat je er naast zit
Henk, een blogje dat in de eerste zin van het artikel twee keer science deniers gebruikt valt toch niet serieus te nemen.
Beste Henk,
zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet, is Tamino aka Grant Foster, een zeer bevlogen CAGW devoot. Als hij het door de echokamers van het peer review kan krijgen, zal hij er altijd voor kiezen om zijn wetenschap te publiceren. Moet hem niet zoveel moeite kosten. Het feit dat je dus naar zijn rommelhoekje, zijnde zijn blogs, moet linken geeft aan dat het dus niet gepubliceerd kon worden. Rommel dus. Maar dat ben ik van je gewend.
gekke henkie
Dit gaat pas werken als je iedere zondag zo’n gast hebt. Immers, te beginnen bij Buitenhof trekt er vervolgens van zondag t/m zaterdagavond laat een leger aan nieuwslezers, weermannen, acteurs, activisten, Kamerleden, bewindslieden, popartiesten, bezorgde atleten, astronauten en DJ’s voorbij die het CO2vangelie prediken. En oh ja, pauzen en priesters natuurlijk.
Dan; ook deze uitzending liep weer een beetje met een sisser af omdat Majdanschreeuwer Van Baalen er een dom lolletje van meende te moeten maken. Het thema krijgt zo geen kans te worden uit gedebatteerd. Daarnaast zijn sceptici te beleefd en te zachtaardig. Let wel: uw opponenten (van Groenlinks b.v.) zijn volleerde bommengooiers en brandstichters. Dat is een andere divisie.
Je moet ze erin luizen. Dus de volgende keer dat b.v. die Klaver daar zit verwacht ik dat Theo, Marcel en Rypke zich achter de bank verstoppen en tevoorschijn springen zodra hij z’n gratuite kletspraatjes begint te verkopen. Want weet zo’n activist dat hij tegenover een stevige opponent wordt geplaatst dan komt hij gewoon niet. Zo gaat dat in die kringen.
P.s. Internetcolleges van Salomon Kroonenberg dienen verplichte kost te zijn voor iedere middelbare scholier evenals zijn boeken natuurlijk.
Mijn buurman is campagneleider bij milieudefensie (of zo’n soort club) en hij vindt Kroonenberg totaal ongeloofwaardig. Grappig nietwaar?
David, het zijn gelovigen, daar valt niet mee te praten. Hun science is settled, eenvoudige zielen. De onze nog lang niet.
Zeer mee eens. Kroonenberg geeft zo nu en dan lezingen in den lande, bijvoorbeeld bij de lokale Volksuniversiteit. Aanbevolen! Zijn boeken zouden inderdaad verplichte kost moeten zijn. Dat zijn ze niet en daarom is zijn boek “De menselijke maat” al jaren mijn “standaard” verjaardagscadeau, vooral voor mijn vrienden die ik ervan verdenk in het alarmistische kamp te zitten. Het jaar daarna krijgen ze het standaardwerk van Marcel Crok. Daarna word ik meestal niet meer uitgenodigd.
Zoals ik al zei:
Journaal heden morgen: Waddenzee verdwijnt in hoog tempo.
als het niet zo droevig was.
Hulde voor Rik Nieman en WNL. Gele kaart voor Melanie die meermalen wat meewarig naar Kroonenberg keek bij sommige opmerkingen, blijkbaar niet wetend dat hij vermoedelijk meer hersens in zijn pink heeft dan zij in haar hele hoofd. Zij zorgde ook voor een ander frame (dat van de vervuiling) om wat Kroonenberg zei te entlarven. Als ik daar geweest was, had ik haar daarop scherp aangevallen. Is ook gevalletje misleiding. Kroonenberg sprak correct, voorzichtig en soms terughoudend. In onze wereld van schreeuwlelijken kom je daar niet ver mee.
Ik begrijp niet waarom nog niet iemand met de mediawet in de hand de NPO voor de rechter daagt vanwege misleiding. De berichtgeving van de NPO verschilt qua eenzijdigheid en misleiding weinig of niets van wat gebruikelijk is in Rusland, Turkije enz. De evidentie is zo groot dat geen rechter dit kan ontkennen. Advocaat hoeft alleen maar alle teletekstberichten over dit onderwerp van de laatste 10 jaar op te vragen en die van een betoog te voorzien. Wordt schot voor open doel. Of worden rechters hier ook al omgekocht of zo onder druk gezet dat zij wat recht is krom maken?
Bevrijdingsdag niet gevierd. We zijn inmiddels door eigen mensen bezet.
En dan Chazia Mourali, die een D66-duit in het zakje wilde doen. Wat een kletsmajoor die zonder enig reserve opwerpingen tegen Kroonenberg debiteerde. Dan heb je wel een pantserplaat voor je D66-kop.
Cornelis van den Berg,
Je schreef: ‘Ik begrijp niet waarom nog niet iemand met de mediawet in de hand de NPO voor de rechter daagt vanwege misleiding.’
We zijn met een klein clubje bezig met de voorbereiding van een klacht bij de Raad voor de journalistiek.
ik wens jullie sterkte. Rechterlijke macht = D66 = opwarmingsgelovigen
Wim,
als HAns niet met wetenschappelijke argumenten komt dan is het feit dat hij het lid op de neus krijgt zijn eigen fout en niet een gevolg van het feit dat een rechter op D66 (of een andere partij) stemt
Henk poneert het meme “wanhopig” . Dat is vermakelijk, het geeft zijn eigen positie als Trol precies weer hier op climategate.nl .
Ach ja Scheffer, weer geen inhoudelijk commentaar, dan blijft er niets over om weer eens heel hard TROL te roepen.
Het is jammer dat de gevolgen van zijn acties zo groot zijn anders zou het koddig zijn
Beste Scheffer,
dank je voor je aanwijzing dat Henk een trol is. Maar ik ken hem nog uit de tijd dat hij Janos74 was. Ook toen was hij al bezig om elke discussie plat te slaan met links. In den beginne heb ik ze ook nog gelezen, zat best wel redelijk spul tussen. Maar al snel kwam ik er achter dat Janos74, of Henk, ze zelf nooit gelezen had, alleen de link door had gelinkt van de fanboy sites waar hij op verkeert. Zoals gezegd, nog nooit één enkele originele gedachte van Henk gezien. En ik ageer hier tegen omdat ik vind dat er te veel aandacht uitgaat naar iemand die naar mijn mening het equivalent is van een velletje carbon papier.
met vriendelijke groet, gekke henkie
Beste Scheffer,
dank je voor je aanwijzing dat Henk een trol is. Maar ik ken hem nog uit de tijd dat hij J74 was. Ook toen was hij al bezig om elke discussie plat te slaan met links. In den beginne heb ik ze ook nog gelezen, zat best wel redelijk spul tussen. Maar al snel kwam ik er achter dat J74, of Henk, ze zelf nooit gelezen had, alleen de link door had gelinkt van de fanboy sites waar hij op verkeert. Zoals gezegd, nog nooit één enkele originele gedachte van Henk gezien. En ik ageer hier tegen omdat ik vind dat er te veel aandacht uitgaat naar iemand die naar mijn mening het equivalent is van een velletje carbon papier.
met vriendelijke groet, gekke henkie
Kroonenberg heeft een prachtig werk gepubliceerd. Dit werk gaat wel 20 van Henks peer reviewed papers te boven. Helaas dringt dit nog niet tot Henk door.
Het is goed om naar de lange termijn te kijken, alle aangezegde rampen zijn al vele malen eerder gebeurd.
Maar hij is te lui of onzeker om dat aan zijn collega wetenschappers te presenteren en er een wetenschappelijke publicatie van te maken
Maar dat dringt nog niet zo goed bij Erik door
Beste Henk,
ik denk niet dat je de juiste credentials hebt om Prof. Kroonenberg de maat te nemen. Het is een belediging om te suggereren dat hij a: lui is; b: te onzeker om zijn mening aan collega’s voor te leggen. Maar je uitspraak zegt des te meer over je persoon: waarschijnlijk zijn je uitspraken van toepassing op jezelf. Je hebt op deze site nog nooit, en dan ook nooit, enig eigen inzicht weergegeven. Ik heb je herhaaldelijk verzocht om eens een keer een eigen, samenhangend, verhaal hier te plaatsen. Ik wacht nog steeds. Mijn baard is inmiddels 2 meter lang. Mijn conclusie is dat jij lui en onzeker bent.
met vriendelijke groet, gekke henkie
Henkie, ga zo door! Henk is een trol.
Het siert Salomon dat hij (te) braaf en bij de feiten blijft.
Ik denk dat ’t geen nut heeft Henk proberen te overtuigen, volgens mij kikt hij er op mensen tegen zich in ’t harnas te jagen of ’t is iemand die blijft tegengas geven om de anderen scherp te houden.
Beste Eddy,
je vergeet optie 3: Henk is een devoot CAGW gelovige. Niets kan hem van zijn geloof af brengen. Appell, Conolley, Tamino, etc zijn zijn apostelen. 97% van wat Henk linkt heeft hij zelf niet gelezen of is niet in staat om te begrijpen wat er geschreven staat. Het is zinloos om met hem in discussie te gaan. Je kunt net zo goed proberen om een tuinkabouter te vragen of je zijn kruiwagen mag lenen. En Henk heeft heel veel meer tijd dan wij allen bij elkaar om te reageren. Get a life.
” 97% van wat Henk linkt heeft hij zelf niet gelezen of is niet in staat om te begrijpen wat er geschreven staat.”
Dat is jouw conclusie, maar wel lekker makkelijk want dan kan je zoinder verdere inhoudelijk discussie alles afwijzen.
Lekker makkelijk “scepticus”zijn, gewoon heel hard nee roepen en huilie hulie doen als niemand wil luisteren
Afsmelt van het al jaren record koude Antarctica (?) in dit zeespiegel debat aandragen. Dan ben je echt de weg kwijt, Vreeken.
Waar lees je dat het op Antarctica ‘al jaren record-koud is’, Scheffer?
En ik schrijf juist dat de bijdrage van Antarctica nog beperkt is. Maar niet nul. Antactica is een ingewikkeld verhaal, waar we vast niet genoeg van weten. Een aantal jaar geleden was de hoeveelheid zeeijs rond de zuidpool heel groot, nu is dat omgeslagen naar heel klein. Kroonenberg zegt daar niets over. Netto massaverlies hoeft niet door hogere luchttemperaturen veroorzaakt te worden. Het kan ook komen door warmer zeewater. Dit tast de ijsshelves aan, waardoor de gletchers sneller naar zee gaan bewegen. Lees hier meer over Antarctica:
http://www.antarcticglaciers.org/glaciers-and-climate/antarctic-ice-sheet-surface-mass-balance/
“Een aantal jaar geleden was de hoeveelheid zeeijs rond de zuidpool heel groot, nu is dat omgeslagen naar heel klein. Kroonenberg zegt daar niets over.”
Geen sterk argument, om aan iemand die betoogd dat men naar de lange termijn moet kijken te verwijten dat een boek dat gedrukt is in Feb 2017 niet rekening houd dat sinds sept 2016 zeeijs op de zuidpool sterk is afgenomen.
https://seaice.uni-bremen.de/sea-ice-concentration/time-series/
Als Kuipers Munneke in zijn Spitsbergen “rapportages” zegt, dat men eigenlijk voor de ZP niet goed weet waarom het zeeijs jaren zo hoog was en echt niet waarom nu zo laag.(10:35 in filmpje nos)
Waarom zou Kroonenberg dat dan als een significant feit moeten vermelden.
http://nos.nl/artikel/2170773-dit-wilden-jullie-weten-van-onze-weerman-op-spitsbergen.html
Oke, ik heb even gezocht.
Digitale thermometer 6,95 Euro!
https://www.a2koi.nl/digitale-vijverthermometer-zwembadthermometer-meetsonde-5-c-70-c.html
Ok, wat kun je hiermee?
Koop hiervan minstens 2.
Vervolgens heb je twee colaflessen nodig. Boor een gat in de doppen waar je voeler van de thermometers doorheen kan voeren en kit/tape de kabeldoorvoer goed dicht. (mag niet lekken)
Vervolgens draai je de dop1 er op van fles gevuld met gewone lucht er in.
Fles 2 moet je vullen met extra CO2. Al dan niet met je adem, hoewel er dan ook waterdamp meekomt. Ballon opblazen en dan tijd in de vriezer leggen en daarna de fles vullen?
Verzin maar iets, er zijn ook CO2 patronen te koop voor maar 1,99.
https://www.decathlon.nl/p/set-van-3-co2-patronen-16g/
Daarna de flessen onder gelijke omstandigheden in de zon zetten.
En dan? Meten maar! Filmen, timelapsen, whatever.
Hetzelfde kun je ook eens doen met aansteker vulling bijvoorbeeld.
Wederom: het verschil meten.
Ik hoor het graag als iemand dit eens wil uitproberen.
Succes!
Overigens, omdat het vijver meters zijn, kun je ook eens de ene fles met gewone lucht vullen en de ander met water. En wederom het verschil meten.
Want dáár gaat het immers om: om het (relatieve) verschil.
En om de meters te ‘ijken’ kun je meerdere dagen meten, en dan de inhoud van de flessen afwisselen. Nogmaals: het gaat immers om relatieve temperatuurverschillen.
Ook zou je proef kunnen doen met gewoon water en water waarin je wat inkt toevoegt. (doorzichtig en zwart water) .
Of verschil zoet en zout water.
Enzovoorts, enzovoorts.
Kortom: voor iets van 2 tientjes kun je de wereld aan proeven doen.
Ik hoor/zie de uitkomsten graag!
Arrhenius CO2-glazen-stolp-proef en dito Al Gore’s CO2-fuck-up werden al nagecheckt, waarbij de Catastrofale-CO2-warming-theorie volledig werd afgeserveerd. http://members.casema.nl/errenwijlens/co2/arrhrev.htm
Bovendien de echte open atmosfeer zit niet in een afgesloten fles, dus de Arrhenius CO2-glazen-stolp-proef is fake als nabootsing van de echte atmosfeer.
https://wattsupwiththat.com/climate-fail-files/gore-and-bill-nye-fail-at-doing-a-simple-co2-experiment/
@Scheffer: ach, natuurlijk weet iedereen die de brugklas van de Moeder-Mavo heeft gehaald dat 1 (lees: één) molecuul extra CO2 sinds 1850 of zo op 10.000 moleculen lucht de aarde/atmosfeer NOOIT substantieel kan opwarmen.
Maar goed, er zijn nogal wat mensen die dat wél geloven. Met de nadruk op GELOVEN he?
Wel. Voor hun deze zelf uit te voeren supersimpele proefjes die ook nog eens bijna niks kosten.
En ja, ik snap ook wel dat je alarmistisch linksch GoedVolk niet met feiten, argumenten of theoretische kennis kunt overtuigen.
Dat is immers ver beneden hun status als ‘moreel verheven aarde redder’.
Dus vandaar: wie weet lukt het met ‘praktijk’.
En wie weet zijn er wat leraren van lagere en middelbare scholen (zoals de UVA etc) die het toch leuk vinden om dit soort proefjes eens uit te voeren.
Weinig ingewikkeld op Antarctica: Bepaald niet een argument voor aardse catastrofale opwarming, Vreeken.
https://www.iceagenow.info/record-cold-antarctica/
https://www.theguardian.com/world/2013/dec/10/coldest-temperature-recorded-earth-antarctica-guinness-book
1 gemeten temperatuur op 1 locatie zegt natuurlijk niets over de temperatuur trend op Antarctica
http://berkeleyearth.lbl.gov/regions/antarctica
Maar goed wetenschappelijke informatie is natuurlijk niet het sterkste punt van Scheffer.
iceagenow is natuurlijk gewoon weer eens een onbetrouwbaar blog, probeer eens een wat meer wetenschappelijke methode
Eens met Henk. De waargenomen records zeggen niets over de trend op Antarctica. Het is zeker extreem laag, maar vanwege de locatie zijn er ook nog maar korte meetreeksen. Geschat wordt dat het op het hoogste punt bij station Vostoc ook -100 C zou kunnen worden (brrr…!).
De langjarige trend laat een stijging zien, maar die blijft nog riant onder 0.
Het nu waargenomen massaverlies vindt plaats op het Antarctisch Schiereiland en op West-Antarctica. Daar worden wel regelmatig temperaturen boven 0 gemeten. Maar belangrijker is de invloed van het (warmere) zeewater, zoals gezegd van invloed op de ijsshelves en op het in zee stromende gletcherijs.
Suggestief deze analyse, Vreeken. Ook van die invloed daarvan bestaan geen (30-) langjarige reeksen.
Eigenlijk zijn de opponenten van het AGW-verhaal die zich maar steeds weer laten verleiden tot het lezen en dumpen van “studies” over zoveel schepijs minder of minder en zoveel nulpuntniks graad minder of meer net zulke malloten als de AGW-ers zelf.
Dat vindt vast niemand leuk hier als ik dat schrijf.
Als leek kijk ik nog wel eens op Klimaatgek.nl Dat is voor een alfaatje nog wel te behappen.
Mijn conclusie is al heel lang dat die zogenaamde klimaatwetenschap al jaaaaren niks fundamenteel nieuws te melden heeft.
Eindeloos zoeken naar kerels van max. 1 meter 90 met rood haar om de stelling: “Alle roodharige mannen zijn korter dan 1 meter 91.” te bewijzen IS GEEN wetenschap. Dat is boeren bedrog.
Beste dwk,
ik ben het hartgrondig met je eens. Het is, zoals ik al vaker gezegd heb, een wedstrijd vérpissen. En die wordt pas leuk als er schrikdraad staat ;)
gekke henkie
Rood haar komt van neanderthalers, en die waren allemaal korter dan 1 meter 91.
Meer CO2 was kennelijk fataal voor hun, dus wat voor bewijs hebben we nog nodig voor AGW.
Henk zoek even een passende citaat in de Guardian.
Wat ik al zei.
Telkens als ik iets langs zie komen krijgt u van mij een wat-ik-al-zei.
NU bij Pauw: die oude Judo-beer, mevrouw de Noordpooltrotter zelfe en een Amerikadeskundige (NOS) die zonder tegenspraak hun klimaatriedeltje kunnen plempen.
Bernice, Berdies of hoe heet ze straalt een beetje, glimt een tikkie. De sterallures zitten er aan te komen.
Haar faainestauwers wat ik je brom.
Henk
En de Noordzee is geen proxy voor de wereld
Had je gedacht. De Noordzee zit echt aan de wereldoceanen vast. Er kan wel verschil van niveau zijn van oceanen en Noordzee, maar als het niveau vd oceanen stijgt zal de Noordzee volgen.
We moeten ook niet kijken naar verschillen in niveau, maar naar veranderingen van niveau in de tijd. Als de oceanen veranderen zal de Noordzee mee veranderen. Misschien met enige vertraging.
We zien nu geen verontrustende verandering in de Noordzee, dat is een sterke aanwijzing dat er ook in de oceanen weinig gebeurt.
op een andere noot … “Jonge Nederlander kan door enorm succes sneller met Ocean Cleanup starten”
binnenkort is het dus – bij het zwemmen in zee – gedaan met het vervelende feit van constant met je snufferd tegen pet-flessen en andere drijvend plastic aan te knallen …
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170512_02878321